ادامه مطلب...

تصمیم جدید دولت برای نحوه بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، تجار و بازرگانان کشور را نگران کرده است. این مصوبه چیزی نیست جز بیرون آوردن غول «پیمان‌سپاری ارزی» از کوزه سیاست‌گذاری. غولی که اوایل دهه ۸۰ به زحمت به درون کوزه بازگردانده شد، با مصوبه اخیر دولت ممکن است دوباره خارج شود.
وقتی این مصوبه را کنار دیگر اقدامات دفعتی چند روز گذشته می‌گذارم، احساس می‌کنم حلقه محاصره بخش خصوصی هر روز تنگ‌تر می‌شود. براساس مصوبه دولت، صادرکنندگان مکلفند ارز حاصل از صادرات را تنها به روش و قیمت مصوب به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند. این یعنی اتکا به روشی ناکارآمد که در ۶۱ سال گذشته بارها آزمون و خطا شده است.

اجرای چنین روش‌هایی را به اقتصادهای سوسیالیستی یا کشورهایی نسبت می‌دهند که مدافع سیاست جایگزینی واردات هستند. هدف اصلی از اجرای چنین سیاست‌هایی، هراس از خالی شدن منابع ارزی، رفع کمبود احتمالی آن یا تلاش برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور و در نهایت جلوگیری از خروج سرمایه است. اما تجربه نشان می‎دهد اتکا به این گونه روش‌ها نمی‌تواند سیاست‌گذار را به اهداف مورد نظرش نزدیک کند. ۶۱ سال پیش احتمالا برای نخستین بار قانونی جامع با عنوان «واگذاری معاملات ارزی به بانک ملی ایران» تصویب شد که در آن صادرکنندگان مکلف شدند ارز حاصل از صادرات کالا را به ‌ایران انتقال داده و به بانک‌های مجاز بفروشند. از آن تاریخ تا امروز دولت‌ها بارها برای تجار بخش خصوصی از این قبیل محدودیت‌ها ایجاد کرده‌اند اما در نهایت به‌دلیل عواقبی که به دنبال داشته ناچار به بازگشت شده‌اند. این یک واقعیت انکار‌ناپذیر است که اجرای چنین سیاست‌هایی همواره انگیزه صادرکنندگان را کاهش داده و کسب‌وکارهای مرتبط با تجارت را به سمت فساد و پنهان کاری سوق داده است.

گفته می‌شود اعمال این سیاست، اقدامی پیش‌گیرانه برای کاستن از عواقب به هم زدن احتمالی توافق هسته‌ای توسط آمریکا است در حالی که راه‌‌حل کم اثر کردن محدودیت‌های احتمالی آینده، سخت کردن محیط کسب‌وکار فعالان اقتصادی نیست. تجربه نشان داده سیاست‌های محدودکننده داخلی به مراتب آثار مخرب‌تری از تحریم‌های بین‌المللی دارند. اگر سیاست‌گذار احساس می‌کند ممکن است در آینده تحریم‌ها بازگردند، باید به شیوه‌ای برخورد کند که فعال اقتصادی احساس آزادی بیشتری داشته باشد نه اینکه هنوز تحریم‌های بین‌المللی باز نگشته‌اند، تحریم‌های داخلی آغاز شوند.

به‌خاطر دارم در سال‌های آغازین اعمال سیاست‌های تشویقی برای صادرکنندگان نمونه، همواره تلاشمان این بود که به‌عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شویم. به این ترتیب رعایت توصیه‌هایی که منجر به این انتخاب می‌شد، در اولویت کاری ما قرار داشت. اما عجیب بود که با وجود تلاش‌هایی که داشتیم، یکی، دو سال پیاپی درفهرست صادرکنندگان نمونه جایی نداشتیم و در عوض افراد بی‌نام و نشان در تجارت جای صادرکنندگان اصلی را گرفتند. سوال این بود؛ چطور ممکن است فردی که هیچ سابقه‌ای در کسب‌وکار پسته ندارد و فعالان بازار با او مبادله‌ای نداشته‌اند، به‌عنوان صادرکننده نمونه انتخاب می‌شود؟

برای رسیدن به پاسخ، به پرس‌وجو مشغول شدم.

ابتدا فکر کردم فرد گمنام ممکن است در استان‌های دیگر مشغول تجارت باشد اما هرچه سوال کردم کسی اطلاعی از محل تجارت و خرید و فروش او نداشت. همین طور متوجه اتفاقی ناگوار شدم که کسب‌وکارم را تحت‌تاثیر قرار داد. صادرکننده گمنام موفق شده بود تنها مشتری کویتی‌ام را «غر بزند». با مشتری کویتی‌ سال‌ها مراوده داشتم و این کار خیلی برایم سنگین تمام شد. تا آنجا که به کویت رفتم و دلیل را پرسیدم. متوجه شدم قیمت خرید پسته از رقیب بسیار پایین‌تر از قیمتی است که من می‌توانستم همان محصول را در ایران بخرم.

چطور چنین چیزی ممکن بود؟ این‌بار مساله را جدی‌تر دنبال کردم تا اینکه متوجه شدم صادرکننده اصلی پسته، شرکت دیگری است و از آنجا که صادرات به نام شرکت اصلی نبود؛ بنابراین صادرکننده جایگزین ما ارز حاصل از صادرات را در بازار آزاد می‌فروخت و به همین دلیل فروش پسته به تاجر کویتی با قیمت‌ پایین برایش صرفه داشت. چون ریال حاصل از فروش دلار در بازار داخلی سود بیشتری از صادرات پسته داشت. به این ترتیب دو مساله برای من روشن شد؛ اول اینکه متوجه شدم صادرکننده نمونه یادشده در حقیقت «پیمان‌فروش» است که سود اصلی‌اش را از فروش پیمان‌نامه‌های ارزی در بازار به‌دست می‌آورد. دیگر اینکه متوجه شدم صادرکننده اصلی سود قابل‌توجهی از فروش ارز آزاد داشته که به این دلیل می‌توانسته پسته صادراتی را به قیمت بسیار پایین‌تر از صادرکننده واقعی در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند.

مدتی گذشت تا اینکه شنیدم صادرکننده (پیمان فروش) نمونه که توسط خیلی از مقامات مورد تفقد قرار گرفته بود، به‌دلیل تخلفات متعدد در زمینه پیمان‌فروشی به زندان افتاده است. هرچند او و چند پیمان‌فروش دیگر به زندان افتادند و نام شرکت من دوباره در فهرست صادرکنندگان نمونه قرار گرفت اما پس از آن، هیچ وقت نتوانستم با شرکای از دست رفته بازارهای عربی مجددا مراوده داشته باشم. وقتی داشتم این چند خط را می‌نوشتم، یاد آن قهرمان کذایی صادرات افتادم که «فیل» در فامیلی‌اش داشت. پیش خودم گفتم کاش دولت حواسش باشد و دوباره از این فیل‌ها هوا نکند.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - شورای جهانی سفر و گردشگری در گزارش تازه خود تاثیر گردشگری بر اقتصاد ۱۸۵ کشور و نیز ۲۵ منطقه جفرافیایی و اقتصادی در جهان را بررسی کرده است. این شورا در این گزارش با توجه به آمار سال ۲۰۱۷ اعلام کرده است مجموع مشارکت مستقیم و غیرمستقیم گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهانی بیش از ۸۳۰۰ میلیارد دلار بوده و به این ترتیب ۴/ ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده است.
 مشارکت گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهانی در این مدت ۶/ ۴ درصد افزایش یافت. در سال ۲۰۱۷ قریب به ۳۱۳ میلیون فرصت شغلی در جهان به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در ارتباط با گردشگری بوده‌اند؛ یعنی از هر ۱۰ فرصت شغلی در سراسر جهان، لااقل یکی از آنها به نوعی با گردشگری در ارتباط است که در مجموع ۹/ ۹ درصد از کل فرصت‌های شغلی جهان را در بر می‌گیرد. در ۱۰ سال اخیر یک‌پنجم فرصت‌های شغلی که در تمام دنیا ایجاد شده در حوزه گردشگری و سفر بوده است. در کنار اینها مقایسه آمارها و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد حوزه سفر و گردشگری ایران سال چندان موفقی را پشت سر نگذاشته است و در بخش‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری و اشتغال نسبت به سال‌های گذشته وضعیت نامناسب‌تری دارد.

شورای جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی کرده در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۵ میلیون و ۸۴۳ هزار گردشگر خارجی به ایران وارد شوند. در سال ۲۰۱۷ نیز پیش‌بینی شده بود ۵ میلیون و ۵۳۱ هزار گردشگر در ایران حضور یابند. براساس این گزارش شمار گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند تا سال ۲۰۲۸ با رشد متوسط سالانه ۴/ ۳ درصد به ۱۰ میلیون و ۴۲۵ هزار نفر خواهد رسید. صادرات گردشگری ناشی از ورود این گردشگران در مجموع ۲۲۷ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال خواهد بود. این درحالی است که مسوولان گردشگری ایران همچنان بر جذب ۲۰میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۰ تاکید دارند.

مشارکت در تولید ناخالص داخلی

در سال ۲۰۱۷ مشارکت مستقیم بخش سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی ایران بالغ بر ۳۹۲ هزار میلیارد ریال معادل ۸/ ۱۱ میلیارد دلار بوده و در مجموع ۸/ ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در سال گذشته بخش گردشگری ایران با مشارکت ۳۶۸ هزار میلیارد ریالی (۹/ ۱۱ میلیارد دلاری) ۹/ ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌داد. بدین ترتیب با وجود رشد ریالی سهم بخش سفر و گردشگری، مشارکت این حوزه در تولید ناخالص داخلی در مقایسه با سال گذشته اندکی کاهش یافته است. شورای جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی می‌کند مشارکت مستقیم گردشگری و سفر در ایران در سال ۲۰۱۸ افزایش ۴/ ۷ درصدی را داشته باشد و در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ نیز به‌طور میانگین سالانه ۵/ ۲ درصد رشد کند و در سال ۲۰۲۸ بخش سفر و گردشگری با مشارکت ۲/ ۱۶ میلیارد دلاری ۷/ ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص دهد.  سهم کل صنعت گردشگری در GDP ایران در سال ۲۰۱۷ حدود ۷/ ۳۰ میلیارد دلار برابر با ۱۰۱۸ هزار میلیارد ریال بوده است؛ این در حالی است که سال گذشته شورای سفر و گردشگری پیش‌بینی کرده بود این رقم در سال ۲۰۱۷به۱۰۳۷ میلیارد ریال برسد.

مشارکت در اشتغال

در سال ۲۰۱۷ بیش از ۵۵۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی یعنی ۱/ ۲ درصد از کل مشاغل در ایران به‌طور مستقیم مبتنی بر گردشگری و سفر بوده‌اند. تعداد فرصت‌های شغلی در حوزه سفر و گردشگری نسبت به سال گذشته کاهشی ۷ هزارتایی را تجربه کرده است؛ در گزارش سال قبل تعداد فرصت‌های شغلی ۵۵۹ و ۵۰۰ مورد ذکر شده بود. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ این عدد ۵/ ۵ درصد رشد کند و تا سال ۲۰۲۸ نیز با رشد متوسط سالانه ۳/ ۱ درصد تعداد فرصت‌های شغلی که به‌طور مستقیم مبتنی بر گردشگری و سفر هستند به ۶۶۳ هزار مورد برسد که در آن زمان هم ۱/ ۲ درصد از کل فرصت‌های شغلی را در بر خواهد گرفت. بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، مجموع سهم مشارکت مستقیم و غیرمستقیم حوزه گردشگری در بازار اشتغال ایران یک میلیون و ۵۷۷ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی را در بر می‌گیرد که ۱/ ۶ درصد از کل مشاغل را شامل می‌شود.

تعداد این فرصت‌های شغلی مرتبط با گردشگری نیز در مقایسه با سال گذشته ۴۷ هزار مورد کاهش یافته است. این در حالی است که طبق پیش‌بینی مندرج در گزارش سال گذشته، بنا بود این عدد با رشد ۳/ ۴ درصدی به یک میلیون و ۶۹۵ هزار فرصت شغلی برسد. در گزارش امسال نیز پیش‌بینی شده است مشارکت مستقیم و غیرمستقیم حوزه سفر و گردشگری در بخش اشتغال ۹/ ۴ درصد رشد کند و به یک میلیون و ۶۴۵ هزار و ۵۰۰ مورد برسد. طبق این پیش‌بینی تا سال ۲۰۲۸ با متوسط رشد سالانه ۵/ ۱ درصد، شمار فرصت‌های شغلی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با حوزه سفر و گردشگری مرتبط هستند به یک میلیون و ۹۱۴ هزار مورد خواهد رسید که ۱/ ۶درصد از کل فرصت‌های شغلی کشور را تشکیل خواهد داد. با این‌همه، این ارقام در مقایسه با سهم ۹/ ۹ درصدی حوزه سفر و گردشگری از فرصت‌های شغلی در جهان، نشان می‌دهد کشور ما ظرفیت‌ اشتغالزایی این حوزه را بارور نساخته است.

مشارکت در صادرات

براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، صادرات توریسم و یا مبالغی که از سوی گردشگران خارجی هزینه شده است، در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۱۵۰ هزار و ۸۵۹ میلیارد ریال برابر با ۶/ ۴ میلیارد دلار بوده که ۹/ ۳ درصد از کل صادرات کشور را تشکیل می‌دهد. گرچه این رقم نسبت به هزینه‌کرد ۱۳۰ هزار و ۵۲۵ میلیارد ریالی سال گذشته افزایش قابل‌توجهی یافته و حتی از پیش‌بینی رشد ۶/ ۱۱ درصدی هم فراتر رفته است، اما آژانس جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی می‌کند آهنگ این رشد در سال آینده کندتر خواهد شد و شاهد رشد ۱/ ۸ درصدی هزینه‌کرد گردشگران در ایران خواهیم بود.  طبق همین پیش‌بینی‌ها، در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ نیز این مبلغ به‌طور متوسط سالانه ۴/ ۳ درصد رشد خواهد کرد و به ۲۲۷ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال برابر با ۹/ ۶ میلیارد دلار خواهد رسید. به این ترتیب حوزه سفر و گردشگری ۳ درصد از کل صادرات کشور را تشکیل خواهد داد.

مشارکت در سرمایه‌گذاری

از سوی دیگر در سال ۲۰۱۷ مجموع سرمایه‌گذاری در حوزه سفر و گردشگری ۹۳ هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال معادل ۸/ ۲ میلیارد دلار بوده و ۳/ ۳ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها را دربرگرفته است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۰۷ هزار و ۳۱۵ میلیارد ریال یعنی در حدود ۵/ ۳ میلیارد دلار در حوزه سفر و گردشگری سرمایه‌گذاری شده و شورای جهانی سفر و گردشگری نیز پیش‌بینی کرده بود این سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۲۰۱۷ قریب به ۷/ ۱۱ درصد افزایش یابد. در گزارش جدید این شورا نیز پیش‌بینی شده است سرمایه‌گذاری در حوزه سفر و گردشگری در سال‌جاری شاهد رشد ۶ درصدی خواهد بود و طی ۱۰ سال آینده نیز به‌طور متوسط سالانه ۸/ ۵ درصد افزایش خواهد یافت تا در سال ۲۰۲۸ به مبلغ ۱۷۴ هزار و ۳۵ میلیارد ریال یعنی ۳/ ۵ میلیارد دلار برسد و ۲/ ۴ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها را شامل شود.

مولفه‌های سفر در ایران

اما در سال ۲۰۱۷ بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری ۵/ ۹۲ درصد از سهم مستقیم گردشگری در تولید ناخالص داخلی از محل هزینه‌ سفرهای تفریحی داخلی و محلی و به مبلغ ۶۴۱ هزار و ۹۳۱ میلیارد ریال تامین شده و ۵/ ۷ درصد آن نیز از محل هزینه‌ سفرهای کاری به مبلغ ۵۱ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال بوده است. در مقایسه با آمار سال گذشته سهم سفرهای کاری ۲/ ۰ درصد کاهش یافته و هزینه سفرهای کاری نیز کمتر از پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته افزایش داشته است. شورای جهانی سفر و گردشگری امسال هم پیش‌بینی کرده که هزینه سفرهای تفریحی آهنگ رشد ۳/ ۷ درصدی خود را حفظ کند و به ۶۸۸ هزار و ۴۹۸ میلیارد ریال برسد. تا سال ۲۰۲۸ نیز این مبلغ با رشد متوسط سالانه ۲/ ۲ درصد در نهایت به ۸۵۳ هزار و ۵۳۶ میلیارد ریال خواهد رسید. براساس همین آمارها، ۳/ ۷۸ درصد از سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی از هزینه سفرهای داخلی تامین شده و ۷/ ۲۱ درصد از آن از محل هزینه‌کرد گردشگران خارجی به‌دست آمده است.

شورای جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی می‌کند در سال جاری هزینه سفرهای داخلی با رشد ۲/ ۷ درصدی به رقم ۵۹۱ هزار و ۹۶۲ میلیارد ریال برسد و تا سال ۲۰۲۸ نیز به‌طور متوسط سالانه ۳/ ۲ درصد رشد کند و در پایان این دوره ۱۰ ساله به مبلغ ۷۲۹ هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال برسد. انتظار می‌رود هزینه سفرهای خارجی (صادرات گردشگری) ایران نیز با رشد ۱/ ۸ درصدی به ۱۶۳ هزار و ۶۴ میلیارد دلار برسد. بر اساس این پیش‌بینی، آهنگ رشد هزینه‌کرد گردشگران خارجی در سال‌جاری کندتر خواهد شد؛ چراکه این شورا سال گذشته پیش‌بینی کرده بود گردشگران خارجی ۶/ ۱۱ درصد رشد خواهد کرد. براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری ۵/ ۳۸ درصد از مشارکت حوزه سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی ایران به‌طور مستقیم، ۱/ ۴۰ درصد از آن به‌طور غیر مستقیم و ۴/ ۲۱ درصد از آن به صورت القایی صورت گرفته است. تاثیر غیرمستقیم حوزه سفر و گردشگری از نقش‌آفرینی زنجیره‌های تامین (۸/ ۲۶ درصد)، سرمایه‌گذاری (۶/ ۸ درصد) و مخارج جمعی دولتی به‌منظور توسعه گردشگری (۸/ ۴ درصد) ناشی شده است.

ادامه مطلب...

منبع: دنیای اقتصاد 

ادامه مطلب...

 
نبوغ شرکت تویوتا ریشه در اصطلاح ژاپنی jojo (به معنی تدریجا) دارد؛ این شرکت، آهسته و پیوسته اصولی مشترک را برای کاهش اتلاف‌وقت و پیشرفت مداوم سازماندهی کرده است.
 جفری لایکر، استاد مهندسی صنعتی در دانشگاه میشیگان، سال‌ها فرهنگ شرکت تویوتا را مورد مطالعه قرار داده و چند کتاب در مورد آن نوشته است. او بخش عمده‌ای از کتاب معروف و پرفروش خود به نام «راه تویوتا» (The Toyota Way) را به اصول بنیادی و متمایز این شرکت اختصاص می‌دهد: جریان مداوم، موجودی حداقلی، اجتناب از تولید بیش از حد، بار کاری متوازن، وظایف استانداردشده، کنترل بصری و غیره. در فرهنگ این شرکت احترام به افراد؛ تشخیص مشکلات در منبع (اگر کوچک‌ترین نقصی در خودروهایی که در خط تولید هستند پیدا شود، آن مشکل درجا حل نمی‌شود تا صرفا محصولی بدون نقص به دست مشتری رسیده باشد، بلکه نقص‌های سیستماتیکی که در ایجاد آن مشکل نقش داشته‌اند، به‌طور کامل بررسی می‌شوند تا از بروز دوباره آنها جلوگیری شود)؛ تصمیم‌گیری آهسته و اجرای سریع و سنجش جسورانه وضعیت موجود شناسایی شده است. تویوتا همه‌چیز را می‌سنجد و توسعه می‌دهد، حتی صدای در خودرو هنگام باز و بسته شدن.

لایکر عنوان می‌کند: «موفقیت تویوتا از متوازن‌سازی نقش افراد در یک فرهنگ سازمانی نشات می‌گیرد؛ فرهنگی که با یک سیستم فنی متمرکز بر جریان ارزش افزوده بالا، از آنها انتظار پیشرفت مداوم دارد و آن را ارزش می‌نهد.» شرکت‌هایی که می‌خواهند از عملکرد تولید تویوتا تقلید کنند، اغلب با شکست مواجه می‌شوند، چون فرهنگی ایجاد نمی‌کنند که از این فعالیت‌ها حمایت کند. لایکر می‌گوید: «شناخت دلایل موفقیت و سیستم‌های توسعه کیفیت تویوتا، به‌طور خودکار به این معنی نیست که می‌توانید شرکت‌تان را که شرایط و فرهنگ متفاوتی دارد، متحول کنید.»

اتفاقی که در فرهنگ تویوتا رخ می‌دهد این است که به محض اینکه پیشرفت قابل‌توجهی را به سوی یک هدف آغاز می‌کنید، آن هدف تغییر می‌کند. یک فرهنگ عمیق و ریشه‌دار، دائما چالش‌های جدیدی ایجاد می‌کند و منتظر نمی‌ماند چالش‌های قبلی به سرانجام برسند. مدیران ارشد فقط با بازتاب صادقانه عملکرد خودشان می‌توانند یاد بگیرند بر چیزهایی تمرکز کنند که به پیشرفت نیاز دارند و در نتیجه شکاف‌ها را کم کنند و به‌جایی برسند که به‌عنوان رهبران سازمان، حضورشان لازم است.

یک فرهنگ خود-بازتاب‌دهنده سازمانی را تشکیل می‌دهد که «بهانه نمی‌آورد» و این موضوعی ضروری در مواقع بحران است. به‌عنوان مثال، وقتی تویوتا با مشکل جدی غیر قابل‌کنترل شدن پدال گاز برخی خودروهای خود مواجه شد و مجبور شد برای جمع‌آوری این خودروها فراخوان بدهد، مدیران شرکت فرصتی یافتند تا هرچه را که برای اطمینان از کیفیت کار در طراحی خودروها انجام داده بودند مورد بازنگری قرار دهند؛ از مهندسی و تولید گرفته تا ساخت قطعات و ... شرکت‌هایی که می‌توانند از بحران‌ها به نفع خود استفاده کنند، همیشه برتر از سازمان‌هایی هستند که همواره از خودشان رضایت دارند و معتقدند بهترین عملکرد را دارند.

مریم رضایی

منبع: دنیای اقتصاد

ادامه مطلب...

مهاجرت، پدیده‌ای است که به‌شدت از شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه تأثیر می‌پذیرد. محققان کشورمان در راستای بررسی دقیق مهاجرت‌هایی که به دلایل مختلف در کشور ما صورت می‌پذیرد، مطالعه‌ای را انجام داده‌اند.

به گزارش ایسنا، رونق اقتصادی، موجب ایجاد فرصت‌های شغلی و تبدیل مراکز عرضه کار و فعالیت به کانون‌های عمده جذب جمعیت می‌شود و درمقابل، رکود اقتصادی، بی‌تحرکی و پویا نبودن جمعیت را در پی داشته و چنانچه به مرحله بحرانی برسد، مسیرهای مهاجرتی را تغییر می‌دهد. کشورهای درحال‌توسعه جهان، مهاجرت و شهرنشینی را اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین مسئله جمعیتی خود می‌شناسند، تا جایی که فشار این دو جریان را بر افزایش بی‌رویه جمعیت شهرها، جدی‌تر از عامل باروری و آهنگ رشد طبیعی جمعیت می‌دانند.

علت‌ها و زمینه‌های مهاجرت توسط متخصصین به مواردی شامل عوامل اقتصادی (درآمد، اشتغال، تصرف زمین)، عوامل جمعیتی (سن، جنس، وضع تأهل)، عوامل مربوط به شیوه زندگی، سطح تحصیلی و فرصت‌ها، خدمات ترابری و ارتباطات، خدمات اجتماعی و وسایل تفریحی تقسیم‌بندی می‌شوند. مهاجرت و چگونگی توزیع مجدد جمعیت در داخل کشور یا اصطلاحاً مهاجرت داخلی، از اساسی‌ترین عواملی هستند که سیاست‌گذاران اقتصادی – اجتماعی جامعه برای کنترل جمعیت، جهت دادن به جابه‌جایی‌های جمعیتی و نیز هدایت جمعیت به‌سوی قطب‌های اقتصادی به آن توجه دارند و به همین دلیل، پژوهش درباره تغییرات حاصل از مهاجرت در جمعیت هر منطقه، بسیار ضروری است.

محققانی از کشورمان در همین رابطه، پژوهشی را به انجام رسانده‌اند که در آن مهاجرت‌های بین استانی در ایران بر اساس نتایج سرشماری‌های رسمی کشور مورد بررسی قرار گرفته و سعی شده به پرسش‌هایی در این خصوص پاسخ داده شود.

این پژوهش، از طریق تحلیل ثانویه داده‌های حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران انجام شده است و داده‌های به‌دست‌آمده آن در خصوص تأثیر نرخ بیکاری، میانگین سال‌های تحصیل و جمعیت بر روی میزان مهاجرت، از طریق نرم‌افزارهای آماری، آنالیز شده‌اند.

نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهند که طی دوره 1375 تا 1385، سهم مهاجران از کل جمعیت 17.2 نفر در برابر هر 100 نفر بوده که در دوره 1385 تا 1390 به 7.4 نفر مهاجر در برابر هر 100 نفر رسیده است.

قربان حسینی، کارشناس ارشد جمعیت‌شناسی و کارشناس پژوهشی مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور و همکارانشان می‌گویند: «در سال 1390، بیشترین نسبت مهاجر به جمعیت، مربوط به استان‌های خراسان جنوبی، البرز و بوشهر بوده است که جابه‌جایی زیاد جمعیت در این استان‌ها را نشان می‌دهد. اما کمترین نسبت، به استان‌های لرستان و سیستان و بلوچستان اختصاص داشته است که خود جزو استان‌های مهاجرفرست هستند یا به عبارتی مهاجرت‌های زیادی ازآنجا به مناطق دیگر صورت می‌پذیرد».

در این تحقیق مشخص شد که استان بوشهر به دلیل موقعیت اقتصادی و وجود شرکت‌های بزرگ نفتی، نیروی انسانی فعال استان‌های مجاور و مناطق دیگر را به خود جذب کرده است. همچنین 44 درصد از کل مهاجران کشور، به ترتیب مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و البرز بوده‌اند.

حسینی و همکارانش در این خصوص می‌گویند: «حدود 50 درصد از مهاجران داخل استانی نیز به ترتیب برای استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، خوزستان و مازندران بوده‌اند و 50 درصد از مهاجران استان‌های دیگر کشور نیز به ترتیب وارد استان‌های البرز، اصفهان، خراسان رضوی، گیلان و مازندران شده‌اند. دلایل مهاجرت به این استان‌ها، مواردی چون تمرکز سیاسی و اداری، اشتغال، امکانات آموزشی و رفاهی، بهداشتی و به‌ویژه اقتصادی مانند امکان کسب‌وکار بیشتر، اماکن مذهبی و بالاخره آب‌وهوا بوده‌اند».

در این مطالعه همان‌گونه که انتظار می‌رفت، مشخص‌شده که استان البرز از استان‌های مهاجرپذیر کشور است که درصد زیادی از مهاجران استان‌های دیگر کشور به آن وارد شده‌اند. همچنین بیشترین علت مهاجرت در همه استان‌های کشور، پیروی از خانوار بوده که نشان می‌دهد مهاجرت در ایران غالباً خانواری است تا انفرادی.

بر اساس نتایج این پژوهش، جستجوی کار، علت مهاجرت بیش از 10 درصد مهاجران بین استانی در استان‌های بوشهر، تهران، هرمزگان، یزد، مرکزی و قزوین بوده است. در استان‌های مرزی کشور به‌جز استان بوشهر نیز، انجام یا پایان خدمت وظیفه پس از پیروی از خانوار، بیشترین علت مهاجرت بوده که دلیل آن انباشتگی زیاد جمعیت جوان در این استان‌هاست.

در استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، همدان و یزد 20 تا 25 درصد علت مهاجرت مهاجران وارد شده، تحصیل بوده است.

یکی از نکات جالب در خصوص نتایج به‌دست‌آمده، آن است که در استان البرز حدود 14 درصد مهاجران، برای دستیابی به مسکن مناسبت‌تر به این استان وارد شده‌اند و این نشان می‌دهد که اکثر مهاجران، مسکن کرج را با مسکن تهران مقایسه می‌کنند و چون ارزان‌تر از تهران است، آنجا را انتخاب می‌کنند. اغلب این افراد مهاجرانی هستند که هدف نهایی آن‌ها از سکونت در کرج دسترسی به تهران است.

به گفته حسینی و همکارانش در این پژوهش، «حدود 50 درصد مهاجران خارج‌شده از استان‌های کشور، به ترتیب به استان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی، فارس، البرز، اصفهان و کرمانشاه مربوط هستند. از میان این استان‌ها، استان‌های البرز و اصفهان مهاجرپذیر و دیگر استان‌ها مهاجرفرست هستند. بیشترین درصد مهاجران خارج‌شده به استان تهران و کمترین درصد به استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد مربوط بوده‌اند. همچنین در بین استان‌های کشور به ترتیب استان‌های مهاجرپذیر البرز، سمنان و یزد دارای بیشترین میزان خالص مهاجرت و استان‌های مهاجرفرست لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و خوزستان دارای کمترین رقم خالص مهاجرت هستند».

این محققان می‌افزایند: «استان تهران یکی از چهار مقصد اصلی مهاجران خارج‌شده از همه استان‌های کشور به‌جز دو استان سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است. سطح بالای توسعه استان تهران، ساکنان سایر مناطق و حتی کلان‌شهرهای کشور را برای مهاجرت به این استان ترغیب می‌کند و به دلیل تمرکز بیشتر امکانات کشور در این کلان‌شهر و مناطق پیرامونی آن، تهران به مقصد نهایی مهاجران و شهری آرمانی برای بسیاری از افراد روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ تبدیل شده است. البته استان تهران، خود نیز از استان‌های مهاجرفرست کشور محسوب می‌شود که به همه استان‌های دیگر کشور، مهاجر می‌فرستد و ممکن است این مهاجران، کسانی باشند که محل تولد آن‌ها همان استان مقصد بوده باشد».

بررسی‌های آماری این پژوهش نشان می‌دهد که رابطه‌ای قوی بین میزان خالص مهاجرت و متغیرهایی چون رشد جمعیت، نرخ بیکاری، میانگین سال‌های تحصیل، جمعیت روستا/شهری و درصد شهرنشینی برقرار است. در این میان، تأثیر متغیرهای رشد جمعیت و نرخ بیکاری از سایر متغیرها بیشتر و اثر این دو متغیر بر میزان خالص مهاجرت چند برابر سایر متغیرها است. بر این اساس، متغیر نرخ بیکاری، بر میزان خالص مهاجرت اثر معکوس داشته و متغیرهای رشد جمعیت، میانگین سال‌های تحصیل، جمعیت روستا/شهری و درصد شهرنشینی بر میزان خالص مهاجرت اثر مثبت داشته‌اند.

به اعتقاد حسینی و همکارانش، اطلاعات جامع به‌دست‌آمده از این تحقیق می‌توانند به مسئولان کمک کنند تا بتوانند به شکل بهتری به ایجاد تعادل و توازن بین رشد اقتصادی و رشد جمعیتی در سطح استان‌ها، بهبود و ارتقای استانداردهای زندگی و شغلی در استان‌های مهاجرفرست و ممانعت از مهاجرت افراد جویای کار با ایجاد قطب‌های رشد استانی برای جذب جوانان جویای کار هر استان و جلوگیری از تمرکزگرایی اداری، سیاسی، اقتصادی و در برخی استان‌های کشور بپردازند.

گفتنی است نتایج این مطالعه در قالب مقاله‌ای علمی پژوهشی در فصل‌نامه برنامه‌ریزی فضایی (جغرافیا) وابسته به دانشگاه اصفهان منتشر شده است.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: سوآپ (معاوضه) گاز ترکمنستان به وسیله ایران در پی مذاکرات رییسان جمهوری 2 کشور، هشتم فروردین ماه از سرگرفته شد.

به گزارش یکشنبه ایرنا به نقل از  وزارت نفت، «امیرحسین زمانی‌نیا» که رییس جمهوری را در سفر نوروز امسال (هفتم تا نهم فروردین‌ماه) به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان همراهی کرده بود، یادآوری کرد ژانویه گذشته (دی- بهمن 1396) به دلیل کیفیت پایین گاز ترکمنستان، سوآپ از طریق ایران متوقف شد که بر مبنای مذاکرات رییسان جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، دستور ازسرگیری سوآپ در هفتم فروردین ماه صادر و از هشتم فروردین‌ماه آغاز شد.
زمانی نیا از ترکمنستان به‌عنوان «شریک راهبردی» نام برد و اضافه کرد: وزارت نفت آمادگی خود را به ترکمنستان برای همکاری بلندمدت در بخش انرژی و همچنین صادرات مشترک به هند، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام کرده است.
وی تاکید کرد روند حل‌وفصل اختلاف گازی ایران و ترکمنستان نیز با نظر مثبت رییسان جمهوری 2 کشور و با نگاه مثبت به گسترش روابط انرژی آغاز شده است.
این مسوول تصریح کرد: مذاکرات برای دستیابی به تفاهم مشترک با دستور رییسان جمهوری 2 طرف ادامه دارد.
زمانی‌نیا همچنین از پیشنهاد ترکمنستان برای توسعه سه میدان در خزر خبر داد و گفت: پیشنهاد طرف ترکمنی با نظر مثبت در حال بررسی است.

**توافق تاریخی «خزر» در باکو
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت به توافق هشتم فروردین ماه وزیران نفت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای توسعه مشترک 2 بلوک نفتی در خزر اشاره کرد و افزود: این تفاهمنامه که از سوی رییسان جمهوری 2 کشور به‌عنوان «توافق تاریخی» خوانده شد، می‌تواند روابط دوستی و همکاری اقتصادی را به طور تصاعدی افزایش دهد.
وی امضای تفاهمنامه توسعه مشترک 2 بلوک نفتی در خزر را نتیجه 2 سال مذاکره پیاپی دانست و از آن به‌عنوان «یک توافق ویژه» نام برد.
«جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پیش از آ که بحث رژیم حقوقی خزر نهایی شود توافق بزرگ اقتصادی امضا کردند تا عزم 2 کشور را برای ارتقای روابط اقتصادی نشان دهند».
معاون وزیر نفت تاکید کرد امضای تفاهمنامه 2 کشور برای توسعه این بلوک های نفتی فارغ از مباحث رژیم حقوقی خزر است.
به گزارش ایرنا، گاز ترکمنستان از طریق ایران به جمهوری آذربایجان سواپ می شود. 
بر اساس این طرح، ایران گاز ترکمنستان را در مرز تحویل گرفته و مابه ازای آن را در مرز جمهوری آذربایجان تحویل می دهد.
رییس جمهوری اسلامی ایران هفتم تا نهم فروردین ماه امسال برای دیدار و رایزنی‌ دیپلماتیک با همسایه‌های شمالی، به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان سفر کرد.

ادامه مطلب...

«با این‌که آمارها از رشد جمعیت مسافران نوروزی خبر می‌دهد، ولی واقعیت آن است هنوز گردشگر واقعی که صرفه اقتصادی داشته باشد، نداریم.»

آخرین گزارش‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ۲۱ درصد رشد در سفرها، ثبت ۵۸ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۸۱۸ اقامت و بازدید بیش از ۹۰ میلیون مخاطب از آثاری تاریخی و فرهنگی تا یازدهمین روز فروردین‌ماه خبر می‌دهد که مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس و خراسان رضوی هم صدرنشین این آمارها بوده‌اند.

با این وجود حرمت‌الله رفیعی ـ‌ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ‌ معتقد است، سفرهای نوروزی امسال ریزش داشته است. هرچند او به ایسنا گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با آمارهایی که ارائه می‌کند، معتقد است سفرها رشد داشته، ولی بررسی تورها، صندلی خالی هواپیماها، قطارها و اتوبوس‌ها و شهرهای گردشگرپذیر که به پایین جدول سقوط کرده‌اند، نشان می‌دهد با ریزش مسافر روبرو بوده‌ایم و فقط یک پراکندگی جمعیت داشته‌ایم.

او ادامه داد: در ایران چند مقصد اصلی وجود دارد که همیشه پُر مسافر بوده‌اند، اما حالا برخی از آن‌ها حتی جزو ۱۰ استان پُر مسافر هم نیستند، مثل شیراز و یا اصفهان. رتبه مشهد هم پایین آمده و وضعیت در جزایر قشم و کیش هم تعریف کردنی نیست. حالا بگوییم مردم تصمیم گرفته‌اند امسال کمتر به اصفهان و شیراز بروند یا اصلا جزیره‌های خلیج فارس را نبینند، پس چرا مشهد دچار ریزش شده، شهری که به خاطر امام رضا (ع) هیچ وقت حذف شدنی نیست.

رفیعی افزود: معمولا از وضعیت فروش تورها، بلیت پروازها، قطارها و اتوبوس‌ها درباره کیفیت سفرها می‌توانیم اظهار کنیم، بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر پروازها نوروز امسال صندلی خالی داشتند، حتی در برخی مسیرها پروازها کنسل شدند، بیشتر تورهای خارجی به ویژه در مسیرهای دور و غرب اروپا کمتر فروش رفتند و در هفته دوم تعطیلات فروش بلیت قطار از حالت فوق‌العاده خارج شد، وقتی این اتفاق‌ها می‌افتد یعنی ریزش مسافر داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: هر چند آمار می‌دهند حجم سفرهای جاده‌ای و خانوادگی امسال رشد داشته، اما این مسافر صرفه اقتصادی ندارد، این مسافران همان‌هایی هستند که وقتی دو روز تعطیلی ممتد در تقویم پیش می‌آید با ماشین خود راهی شمال می‌شوند، همه وسایل مورد نیازشان را هم می‌برند که خرج اضافی نداشته باشند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت: این نوع مسافر بیشتر از آن‌که فایده داشته باشد، معضل است، چون بیشتر از آن‌که به اقتصاد محل کمک کند زباله تولید می‌کند، فضای سبز را تخریب می‌کند و هرچ و مرج دارد. در روزهای گذشته برخی شهرها به خاطر جمعیت زیاد مسافر حتی با کمبود نان مواجه شدند.

رفیعی، کسبه و بازار را بهتر منبع برای مطلع شدن اثرگذاری اقتصادی مسافران نوروزی دانست و گفت: در تماس‌هایی که با بازار در برخی از شهرهای پر مسافر داشتم، آن‌ها بیشتر از آن‌که از این حجم مسافر رضایت داشته باشند از بی‌نظمی و هرج و مرج ایجاد شده در شهر شاکی بودند.

منبع: ایسنا

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - نائب‌ رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه از سال 89 تاکنون مبلغ 300 هزار میلیارد تومان یارانه(سه بیلیارد ریال) پرداخت شده است، گفت: از این مقدار بیش از 90 هزار میلیارد تومان یارانه از بودجه عمومی پرداخت شد.

 به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی، هادی قوامی با اشاره به تعیین تکلیف هدفمندی یارانه‌ها برای سال جاری، گفت: در لایحه دولت پیش‌بینی‌شده بود که 23 هزار میلیارد تومان بابت هدفمندی به خانوارها پرداخت شود که قبول پیشنهاد دولت یعنی حذف 34 میلیون یارانه بگیر، اما دولت پیشنهاد مجلس را درباره حذف یارانه ثروتمندان قبول نکرد.

نائب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، بابیان اینکه دولت تدابیری برای حذف این 34 میلیون نفر اتخاذ نکرده بود، افزود: نگرانی‌های شدیدی در نمایندگان مجلس ایجاد کرد که نمایندگان برای اینکه فشار اجتماعی سال آینده کم شود، این 23 هزار میلیارد تومان را به 30 هزار میلیارد تومان افزایش دادند.

دولت می‌تواند یارانه هیچ‌کسی را قطع نکند

نماینده مردم اسفراین در مجلس، با تأکید بر اینکه دولت می‌تواند یارانه هیچ‌کسی را قطع نکند و همانند سال 96 پرداخت نماید، ادامه داد: به دولت اجازه داده‌شده که از سایر ردیف‌ها و منابع درصورتی‌که این 30 هزار میلیارد تومان جوابگو نباشد برداشت و یارانه نقدی را پرداخت کند.

وی یادآور شد: این نشان می‌دهد که دولت می‌تواند یارانه هیچ‌کسی را حذف نکند، البته اگر فقط 30 هزار میلیارد تومان را پرداخت کند نمی‌تواند به همه یارانه پرداخت کند.

منبعی برای پرداخت یارانه در سال 97 تعریف‌نشده است

قوامی بابیان اینکه دولت ذیل جدول حکم گرفته که اگر این 30 هزار میلیارد تومان کفایت نکند از سایر ردیف‌ها و ظرفیت‌های قانون بودجه نیز منابع به‌دست آورده و یارانه پرداخت کند، افزود: یک منبع برای پرداخت یارانه تعریف‌نشده و از منابع دیگر نیز به دولت اجازه برداشت داده‌شده است و دولت از منابع عمرانی و جاری می‌تواند برای پرداخت یارانه برداشت کند.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال 96 به دولت اجازه داده‌شده بود که 11 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برداشت کند و یارانه دهد، ادامه داد: دولت در 6 ماهه نخست 16 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برداشته و یارانه پرداخت کرده که تا پایان سال قطعاً این رقم بیشتر شده است چراکه درآمدهای دولت از یارانه‌ها هنوز محقق نشده است البته پیشنهاد انضباطی داده‌شده که دولت نتواند تا هر مقدار که خواست برداشت کند و اظهار شد که تا 10 درصد بیشتر نباید برداشت کند.

30 درصد از بودجه عمومی نیز به یارانه‌ها اختصاص‌یافته است

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار داشت: موضوع تعیین سقف کمی به دولت فشار می‌آورد که بخشی از یارانه‌های دهک‌های بالا را حذف کند، البته دولت ممکن است نتواند این کار را انجام دهد و یک اصلاحیه بیاورد و این تبصره را اصلاح کند.

وی بابیان اینکه از سال 89 تاکنون 300 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کردیم و قرار بوده که 20 درصد از منابع هدفمندی به دولت اختصاص یابد، افزود: این هدف که محقق نشده هیچ، 30 درصد از بودجه عمومی نیز به یارانه‌ها اختصاص‌یافته است، یعنی 90 هزار میلیارد تومان از این 300 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی پرداخت‌شده و پولی برای عمران و آبادانی نبوده است.

نائب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: معاون وزیر نیرو اظهار داشت که در بهمن سال 96 هزار و 100 میلیارد تومان از بودجه وزارت نیرو به یارانه‌ها اختصاص‌یافته است.

 

ادامه مطلب...

سازمان جهانی گردشگری در گزارشي دستاوردهای کشورهای مختلف جهان در صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۶ را بررسی كرده است، صنعتی که مجموع سود آن از ۱۲۰۰ میلیارد دلار عبور کرده است.

به گزارش سایت چمدان سازمان جهانی گردشگری در این گزارش به صنعت توریسم به‌عنوان کلید توسعه، رونق و رفاه کشورها اشاره و اعلام کرده‌‎است، تعداد مقاصد گردشگری جهانی به طور مداوم رو به رشد بوده و با افزایشی که در سرمایه‌گذاری در این صنعت صورت گرفته، تبدیل به پیش‌برنده اصلی توسعه اجتماعی و اقتصادی از طریق خلق شغل و تجارت‌های جدید، سودهای صادراتی و گسترش زیرساختارها شده است.

صنعت توریسم عملا به طور توقف‌ناپذیری طی دهه‌های اخیر رشد کرده که نشان‌دهنده قدرت و دوام این صنعت با وجود به‌وقوع پیوستن شوک‌های مقطعی است. تعداد مسافران گردشگری جهانی از ۲۵ ‌میلیون نفر در کل جهان در سال ۱۹۵۰ به ۲۷۸‌ میلیون نفر در سال ۱۹۸۰ و بعد به ۶۷۴‌ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ و یک‌میلیارد و  ۲۳۵‌میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ رسید.

درآمدهای جهانی صنعت توریسم از طریق مقاصد بین‌المللی از ۲ میلیارد دلار در سال ۱۹۵۰ به ۱۰۴ میلیارد در سال ۱۹۸۰ و بعد از آن به ۴۹۵ میلیارد در سال ۲۰۰۰ و ۱۲۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسید.


الگوهای کلیدی و چشم‌انداز توریسم بین‌المللی در سال ۲۰۱۶

در سال ۲۰۱۶ تعداد کل گردشگران جهانی ۳.۹ درصد یا ۴۶ میلیون نفر نسبت به سال قبل افزایش داشت. این هفتمین سال رشد متوالی بالاتر از حد متوسط بعد از پایان بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۹ بود. چنین تداومی از رشد قدرتمند از دهه ۱۹۶۰ تا به حال به ثبت نرسیده بود. این در حالی است که رخدادهای منفی امنیتی زیادی هم صورت نگرفت. بعضی جهت‌های گردشگری تغییر کردند، اما بیشتر مقاصد توانستند به خاطر تقاضای سفر بالاتر، ارتباط جهانی بیشتر و حمل و نقل هوایی مقرون به صرفه‌تر، رشد مثبت خوبی را به ثبت برسانند.

با توجه به تقسیم‌بندی‌های سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد، منطقه آسیا و اقیانوس آرام بیشترین رشد را از نظر ورودی‌های مسافران بین‌المللی با ۹درصد افزایش به ثبت رساندند که بعد از آن آفریقا با ۸ درصد و قاره آمریکا با ۳ درصد جا گرفتند. پربازدیدترین منطقه جهان که اروپاست با ۲درصد رشد نتایج مختلطی را به ثبت رساند و داده‌های در دسترس برای منطقه خاورمیانه حاکی از این است که تعداد توریست‌های ورودی به آن با کاهشی ۴درصدی مواجه بوده است.

در سال ۲۰۱۶، فرانسه، ایالات متحده، اسپانیا و چین به صدرنشینی خود در زمینه تعداد توریست‌های وارد شده در سال ادامه دادند.

از نظر درآمد کسب شده از توریست‌ها، باز هم ایالات متحده و اسپانیا در رتبه‌های اول و دوم هستند و بعد از آنها تایلند قرار دارد که سال گذشته به رتبه سوم رسید. از این منظر چین چهارم است. فرانسه و ایتالیا به رتبه‌های پنجم و ششم ارتقاء پیدا کردند و از نظر تعداد توریست‌های ورودی، بریتانیا، مکزیک و تایلند به رتبه‌های ششم، هشتم و نهم رسیدند.

همچنين چین، ایالات متحده و آلمان در صدر توریسم به سمت خارج از کشور در مناطق خود قرار گرفتند و از نظر خرج در این زمینه هم در رتبه‌های نخست هستند.

رده بندي توريست‌هاي ورودي درآمد از توريست توريست‌هاي خروجي
۱ فرانسه آمريكا چين
۲ آمريكا اسپانيا آمريكا
۳ اسپانيا تايلند آلمان
۴ چين چين  
۵   فرانسه  
۶ بریتانیا ايتاليا  
۷      
۸ مکزیک    
۹ تایلند    

چشم‌انداز طولانی‌مدت

انتظار می‌رود بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ هر سال تعداد توریست‌های واردشده به کشورها در سطح بین‌المللی ۳.۳ درصد افزایش پیدا کند و به این ترتیب به ۱.۸ میلیارد نفر تا سال ۲۰۳۰ برسد.

این آمار با استناد به گزارش «توریسم به سمت ۲۰۳۰» منتشرشده توسط سازمان گردشگری جهانی سازمان ملل ارایه شده است که می‌گوید بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۳۰ انتظار می‌رود تعداد توریست‌های ورودی در مقاصد رو به توسعه (با رشدی ۴.۴ درصدی در سال) با نرخی دو برابر اقتصادهای توسعه یافته (۲.۲درصد در سال) افزایش یابد.

سهم اقتصادهای رو به توسعه از بازار جهانی توریسم از ۳۰ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۴۵ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش پیدا کرده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، این سهم بازار به ۵۷ درصد برسد.

اگر این اقتصادها بتوانند به چنین سهمی از توریسم جهانی دست پیدا کنند به این معنی خواهد بود که بیش از یک‌ میلیارد نفر از توریست‌های وارد شده به کشورها در سطح جهان، متعلق به این اقتصادها خواهند بود.

 سهم ایران از یک بازار جهانی

آمارهای جداول سازمان جهانی گردشگری در مورد ایران که در ردیف کشورهای آسیای جنوبی جای گرفته است نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰ چیزی نزدیک به ۳ میلیون نفر (۲ میلیون و ۹۳۸ هزار نفر) از دیگر کشورهای جهان وارد کشور شده‌اند که این تعداد در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ترتیب به ۴.۹۶۷ میلیون و ۵.۲۳۷ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است که به ترتیب رشد ۴.۲ و ۵.۴ درصدی را نسبت به سال‌های پیش از خود نشان می‌دهد. با این حال در سال ۲۰۱۶ تعداد توریست‌های ورودی به ایران به رقم ۴.۹۴۲ میلیون کاهش پیدا کرد که نشانگر افت ۵.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ است.

از نظر درآمدهای کشور از صنعت توریسم، آمارهای سازمان توریسم جهانی حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۰، ایران ۲.۴۳۸ میلیون دلار درآمد داشت که این درآمد در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با به ثبت رساندن رشدی مداوم به ترتیب به ۳.۸۴۱ میلیون دلار و ۳.۸۶۸ میلیون دلار رسیده است.

آماری از درآمدهای صنعت گردشگری ایران از ورود توریست‌های جهانی در سال ۲۰۱۶ در این گزارش به ثبت نرسیده است.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - با وجود تمام اما و اگرها و سناریوهایی که برای هدفمندی یارانه‌ها در سال جدید پیش آمد، در نهایت آنچه اتفاق افتاد، تفاوتی با همانی که از ابتدا جریان داشت، ندارد. یارانه بگیران ۷۷ میلیونی همچنان پابرجا هستند و رقم سنگین بیش از ۳۵۰۰ میلیاردی نیز در طول هر ماه از سوی دولت برای یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به هر نفر پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، هفت سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گذشته و روال اجرای آن تغییر چندانی ندارد. آن هم در شرایطی که بارها اهداف دولت در رابطه با این قانون اجرای هدفمند آن به ویژه در پرداخت‌های نقدی اعلام شده است. به هر صورت وقتی که در دولت دهم پایه این قانون بر خلاف آنچه که پیش بینی شده بود، گذاشته شد در نهایت به سمتی پیش رفت که پرداخت نقدی هیچ گاه نتوانست هدفمند شود. اکنون آمارها نشان می‌دهد بیش از ۷۷ میلیون نفر در هر ماه یارانه نقدی دریافت می‌کنند. این تعداد بالغ بر ۹۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد در حالی که به هیچ عنوان در قانون بنایی برای پرداخت نقدی به این تعداد نبوده و هدف کمک به افراد نیازمند و گروه‌هایی بود که در نتیجه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها آسیب می‌دیدند.

طی سال‌های گذشته با وجود تکالیفی که قانون بودجه بر عهده دولت گذاشت تا بتواند بخشی از یارانه‌بگیران غیرنیازمند را حذف کند، اما هیچ گاه روند موفقیت‌آمیزی در پیش گرفته نشد چرا که دولت معتقد بود اطلاعات کافی برای غربالگری و شناسایی افراد پردرآمد ندارد از این رو نگرانی از عواقب اجتماعی و حتی سیاسی حذف افراد کم‌درآمد موجب شد تا حداکثر حذفی‌های دولت به حدود چهار میلیون نفر برسد که از این تعداد هم نزدیک به یک میلیون نفر در نتیجه اعتراض به لیست برگشتند.

اما در سال جاری و در اولین سال دولت دوازدهم لایحه‌ای در قالب بودجه سال ۱۳۹۷ به مجلس پیشنهاد شد که دولت تصمیم گرفته بود روال اجرای قانون هدفمندی را تغییر دهد، به گونه‌ای که با رقم ۲۳ هزار میلیاردی که برای پرداخت یارانه نقدی پیشنهاد کرد، به گونه‌ای اعلام  داشت که می‌خواهد حدود ۳۴ میلیون نفر را از جمع یارانه‌بگیران حذف کند چرا که سالانه حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی پرداخت می‌شود از این رو نصف شدن این رقم به معنای حذف شدن نیمی از یارانه‌بگیران بود.

از سوی دیگر برای تولید، رقمی را در تبصره هدفمندی در نظر نگرفت ولی حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را به تبصره ۱۸ برد تا بتواند از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی مبلغ به دست آمده را به سمت تولید حرکت دهد ولی در نهایت هیچ یک از این دو پیشنهاد دولت به مرحله تصویب و اجرا نرسید.

از سویی حذف ۳۴ میلیونی بسیار پرحاشیه شد و نمایندگان مجلس با مخالفت با این موضوع پرداختند به این دلیل که دولت روش خود برای حذف را مشخص نکرده بود با این حال در کمیسیون تلفیق یعنی محل بررسی اولیه بودجه و جایی که نمایندگان دولت حضور داشته و در تصمیم نهایی موثر هستند، مصوب شد تا حذف انجام شود آن هم به شرط اینکه اگر کسی مایل به دریافت یارانه است، باید حساب بانکی او چک شده و در آزمون و سعی که دولت دارد، مورد بررسی قرار گیرد. اما همین شروط چک حساب بانکی که تا پیش از این بارها از سوی رئیس جمهوری و مدیران بانک مرکزی اعلام شده بود چنین اقدامی انجام نمی‌شود، خود مورد انتقاد قرار گرفت و در نهایت دولت با تغییر رویکرد اعلام کرد که هیچ تصمیمی برای حذف ۳۴ میلیونی آن هم با چک کردن حساب‌های بانکی نخواهد داشت. در این حالت این سوال را بر جای گذاشت که  با کدام منطق و برنامه‌ای پیشنهاد کاهش پرداخت‌های نقدی به ۲۳ هزار میلیارد تومان یعنی حذف حدود ۳۴ میلیون را به مجلس رفت و در نهایت خود دولت آن را مورد تایید قرار نداد و اعلام کرد که می‌خواهد بار دیگر به رویه قبلی ادامه دهد.

در کنار رد شدن پیشنهاد حذف جمع زیادی از یارانه‌بگیران موضوع درآمد بیش از ۱۷ هزار میلیاردی از درآمد حامل‌های انرژی نیز با مخالفت مجلس پس زده شد و به دولت اجازه ندادند که برای افزایش قیمت سوخت اقدام کنند چرا که در این حالت پیشنهاد بر این بود تا بنزین از لیتری ۱۰۰۰ به ۱۵۰۰ تومان افزایش داشته باشد که نمایندگان و البته کارشناسان معتقد بودند این جریان موجب افزایش تورم و تبعاتی دیگر در جامعه می‌شود و نباید اجرایی شود.

بر این اساس سال ۱۳۹۷ نیز به گفته مدیران دولتی روال پرداخت یارانه‌های نقدی به حالت گذشته ادامه دارد و در این شرایط تمامی رفت و آمدهایی که برای تغییر  در روال اجرای قانون و پرداخت‌های نقدی یارانه‌ها وجود داشت، بی‌نتیجه ماند.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز- رئیس انجمن هتل‌های ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که انبوهی از مسافران ایرانی درمدت تعطیلات نوروز به استانبول سفر می‌کنند و وان، استان شرقی ترکیه، دومین مقصد گردشگری مورد علاقه گردشگران ایرانی است.

به گزارش سایت چمدان تیمور باییندیر رئیس انجمن هتل‌های ترکیه ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: «در مارس ۲۰۱۷ (نوروز ۱۳۹۶) در مجموع ۲۵۰ هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند که یک‌سوم از این گردشگران تعطیلات نوروزی‌ خودشان را در استانبول سپری کردند و وان دومین مقصد گردشگری مورد علاقه گردشگران ایرانی بود. پیش‌بینی می‌کنیم که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد به تعداد گردشگران ایرانی که امسال و درطول تعطیلات نوروز به ترکیه سفر می‌کنند افزوده شود.»

بازدید گردشگران ایرانی که تعطیلات را در ترکیه می‌گذرانند به رشد نرخ پر شدن هتل‌های مرکز شهر استانبول به‌ویژه هتل‌های واقع در خیابان‌های منتهی به میدان تقسیم منجر شده است. این‌درحالی است که کل ظرفیت تمام هتل‌های وان در نوروز پر می‌شود.

باوجود این، رییس انجمن هتل‌های ترکیه بر این نکته تاکید کرد که از تعداد گردشگران ایرانی که شهر مدیترانه‌ای آنتالیا و دیگر مناطق ساحلی این کشور را به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کردند کاسته شده است.

به‌گفته تیمور باییندیر، ایرانی‌ها برای ۶ شب اقامت در ترکیه به‌طور متوسط هزار دلار برای نفر خرج می‌کنند، درحالی‌که دیگر گردشگران خارجی حدود ۶۳۰ دلار برای سفر به ترکیه هزینه می‌کنند.

خرید، تعطیلات و کسب‌وکار ازجمله هدف‌های بازدیدکنندگان ایرانی از این کشور است. سال گذشته درمجموع حدود ۲٫۵ میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند که نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۶ با افزایش ۵۰ درصدی مواجه بود. به‌نظر می‌رسد که کاهش تعداد گردشگران ایرانی در سال ۲۰۱۶ با حوادث تروریستی و حملات داعش به استانبول در این سال و سال قبل از آن ارتباط مستقیم داشته باشد به‌طوری‌که سال ۲۰۱۷ استانبول، بزرگ‌ترین شهر ترکیه میزبان ۹۱۰ هزار و ۸۱۰ گردشگر ایرانی بود که این رقم در سال قبل از آن ۶۴۸ هزار و ۱۷۶ نفر بود.

ازمیر هم از دیگر مقصدهای گردشگری مهم ایرانی‌ها در کشور ترکیه است و گردشگران کشورمان در سال ۲۰۱۷ دومین بزرگ گروه بازدیدکنندگان ازمیر را ساختند و در این سال، ۷۶هزار و ۴۶۲ ایرانی از این منطقه دیدن کردند.

براساس تازه‌ترین گزارش وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه که ۲۸ فوریه منتشر شد، ایران فقط در ماه ژانویه با ۱۵۴هزار و ۲۹۲ گردشگر بزرگ‌ترین بازار گردشگری ترکیه را در این ماه به‌خودش اختصاص داد، به‌طوری‌که ایرانی‌ها حدود ۱۱ درصد از سهم ورودهای خارجی به ترکیه را در اولین ماه سال جاری میلادی از آن خود کردند.

در مجموع حدود ۱٫۵ میلیون گردشگر خارجی در ماه ژانویه از ترکیه بازدید کردند که این رقم افزایش ۳۹ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۷ را نشان می‌داد.

با این گزارش رئیس انجمن هتل‌های ترکیه، این سوال مطرح می‌شود که اگر روزی گردشگران ایرانی به‌جای سفر به این کشور همسایه جذب مقصدهای گردشگری داخلی شوند چه سرنوشتی در انتظار بازار گردشگری ترکیه خواهد بود و گردشگری داخلی با چه رونقی مواجه خواهد شد؟ بی‌شک، رسیدن به این آرمان، با تصمیمات برنامه‌ریزی‌نشده‌ای چون افزایش نرخ عوارض خروج امکان‌پذیر نیست و برای نیل به این هدف به فراهم‌کردن زیرساخت‌های اصولی نیاز است.

پیشخوان

آخرین اخبار