ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - داستان پرحاشیه سفر ایران به کانادا، با لغو این بازی دوستانه از طرف میزبان به پایان رسید و تیم ملی، بزرگترین قربانی آن بود.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - تیم ملی والیبال ایران از هفت خردادماه در رقابت های لیگ ملت های والیبال به مصاف حریفان خود خواهد رفت.

به گزارش ایسنا، لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ در حالی در شهر ریمینی ایتالیا برگزار خواهد شد که این رقابت‌ها در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا لغو شده بود. قرار است مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها در گروه مردان از هفتم خرداد آغاز شود و تا دوم تیر به مدت ۲۷ روز ادامه داشته باشد.

تیم ملی والیبال مردان ایران در لیگ ملت‌ها ۲۰۲۱ به ترتیب به مصاف ژاپن، روسیه، هلند، کانادا، ایتالیا، بلغارستان، آمریکا، صربستان، آلمان، استرالیا، برزیل، اسلوونی، فرانسه، لهستان و آرژانتین خواهد رفت.

برنامه بازی های تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت های ۲۰۲۱ والیبال:

تیم تاریخ و ساعت برگزاری ( به وقت ایران) نتیجه
ایران – ژاپن               ۷ خرداد – ساعت ۱۵.۳۰

هنوز برگزار نشده است

ایران – روسیه ۸ خرداد – ساعت ۱۴.۳۰

هنوز برگزار نشده است

ایران – هلند ۹ خرداد – ساعت ۱۴.۳۰

هنوز برگزار نشده است

ایران – کانادا ۱۳ خرداد – ساعت ۱۴.۳۰

هنوز برگزار نشده است

ایران – ایتالیا ۱۴ خرداد – ساعت ۲۲

هنوز برگزار نشده است

ایران – بلغارستان ۱۵ خرداد – ساعت ۲۲

هنوز برگزار نشده است

ایران – آمریکا ۱۹ خرداد – ساعت ۱۸.۳۰

هنوز برگزار نشده است

ایران – صربستان ۲۰ خرداد – ساعت ۱۲.۳۰

هنوز برگزار نشده است

ایران – آلمان ۲۱ خرداد – ساعت ۱۲.۳۰

هنوز برگزار نشده است

ایران – استرالیا ۲۵ خرداد – ساعت ۱۴.۳۰

هنوز برگزار نشده است

ایران – برزیل ۲۶ خرداد – ساعت ۲۳.۳۰

هنوز برگزار نشده است

ایران – اسلوونی ۲۷ خرداد – ساعت ۱۸.۳۰

هنوز برگزار نشده است

ایران – فرانسه ۳۱ خرداد – ساعت ۱۵.۳۰

هنوز برگزار نشده است

ایران – لهستان اول تیر – ساعت ۱۷.۳۰

هنوز برگزار نشده است

ایران – آرژانتین ۲ تیر – ساعت ۱۸.۳۰

هنوز برگزار نشده است

به گزارش ایسنا، هر تیم در این رقابت ها ۱۵ بازی انجام خواهد داد و چهار تیم برتر به فینال صعود می کنند تا اینکه قهرمان این رقابت ها مشخص شود.  این درحالی است که در حالت معمول و قبل از شیوع کرونا شش تیم به مرحله نهایی این مسابقات صعود می کردند .

فدراسیون جهانی والیبال قول داده است که جدیدترین اقدامات متقابل برای کاهش قابل توجه خطر انتقال ویروس کرونا از جمله آزمایش مکرر و مسائل بهداشتی را در این رقابتها به دقت پیاده کند.

لیست تیم ملی ایران (۱۷ نفر دعوت شده اند) : 

ادامه مطلب...

 پاسور: سعید معروف، محمد طاهر وادی

 پشت‌خط‌زن: امیر غفور، صابر کاظمی، بردیا سعادت

 قدرتی‌زن: میلاد عبادی‌پور، پوریا فیاضی، میثم صالحی، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی

 سرعتی‌زن: سید محمد موسوی، مسعود غلامی، علی شفیعی، علی اصغر مجرد، رضا عابدینی

 لیبرو:محمدرضا حضرت‌پور، آرمان صالحی

آلکنو (سرمربی)، توماس توتولو (دستیار اول)، محمدرضا تندروان (دستیار دوم)، سیامک افروزی (پزشک و تراپیست)، نوید مشجری (آنالیزور)، مهدی خباز (بدنساز) و مانلی کسرایی (مترجم).

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - فوتبال بعد از کرونا دیگر مثل سابق نخواهد شد. به‌خصوص اثرات اقتصادی این ویروس شاید برای همیشه این ورزش را تغییر دهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه دنیای اقتصاد در یادداشتی نوشت: «لیگ‌های فوتبال به‌ دنبال تعطیلی در پاندمی کرونا یکی پس از دیگری بدون تماشاچی از سر گرفته شده‌اند. سازمان‌های لیگ فوتبال اروپا از حالا به فکر برگزاری مسابقات با تماشاچی در فصل آینده هستند و طرح مفصلی را هم ارائه داده‌اند؛ با اقدامات و محدودیت‌های سفت و سخت. با این حال فوتبال بعد از کرونا دیگر مثل سابق نخواهد شد. به‌خصوص اثرات اقتصادی این ویروس شاید برای همیشه این ورزش را تغییر دهد.

باشگاه‌ها پس از این که دیدند با یک پاندمی ناگهان منابع درآمدی‌شان قطع شده و بدون آمادگی پیشین و چقدر راحت در خطر ورشکستگی قرار گرفته‌اند، به خود آمده‌اند. فدراسیون فوتبال آلمان از حالا یک کارگروه ویژه «آینده فوتبال حرفه‌ای» تشکیل داده تا درباره تغییر و تحولات احتمالی رایزنی کنند و به اصلاحات ساختاری بیندیشند. سران فوتبال آلمان حتی از توسعه پایدار در فوتبال حرف می‌زنند. اصلاحاتی که پیش از این هم در فوتبال ضروری بودند اما کووید-۱۹ تنها به آنها شتاب بیشتری بخشیده است.

اما این تغییرات چه هستند؟ چه اصلاحاتی انجام می‌شود؟ کدام یک از انتقادها به فوتبال حرفه‌ای بجا است؟

کاهش هزینه‌ها، اعمال سقف دستمزد، کاهش کمیسیون ایجنت‌ها و ایجاد راه‌های درآمدزایی جدید، تنها بخشی از اصلاحات مورد انتظار خواهد بود. در ادامه سعی می‌کنیم مهم‌ترین تحولات در فوتبال پس از کووید-۱۹ را بررسی کنیم.

درآمدهای تجاری

اثر منفی کرونا درآمدهای روز مسابقه به‌ دلیل برگزاری مسابقات بدون تماشاچی روشن است. این منبع درآمدی در اروپا به‌خصوص برای باشگاه‌های دسته‌های پایین‌تر که درآمد تلویزیونی ندارند، حیاتی است. برای باشگاه‌های دسته‌های بالاتر درآمد روز مسابقه تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد کل درآمدهای عملیاتی را تشکیل می‌دهند. اگر با طرح‌های برگزاری بازی در حضور تماشاگران از فصل آینده موافقت شود و دست‌ کم بخشی از تماشاگران دوباره بتوانند به استادیوم بروند، بخشی از این درآمد هم جبران می‌شود.

درآمدهای تلویزیونی هم با توجه به از سرگیری مسابقات - با تماشاگر یا بدون تماشاگر - تغییر چندانی نخواهد کرد.

اما آن چه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد تاثیر کرونا بر درآمدهای تجاری است. درآمدهای تجاری شامل فروش حقوق اسپانسرینگ و کالاهای هواداری، همواره پایدارترین و قابل‌ کنترل‌ترین منبع درآمدی باشگاه‌ها بوده‌اند. صنعت اسپانسرشیپ در فوتبال طی دهه‌های اخیر رشد خیره‌کننده‌ای هم تجربه کرده است.

بر اساس برآوردهای شرکت مشاوره کی‌پی‌ام‌جی کل ارزش قراردادهای اسپانسرینگ در پنج لیگ بزرگ اروپا به سالانه بیش از سه میلیارد یورو رسیده است. جهانی‌سازی، تحول دیجیتالی و تغییرات رسانه‌ها فرصت‌های تازه‌ای برای اسپانسرینگ در ورزش به وجود آورده‌اند.

از طرف دیگر ارزش حقوق اسپانسرینگ به قدری افزایش پیدا کرده که تنها صنایع خاصی از عهده پرداخت آن برمی‌آیند. به‌ عنوان نمونه در لیگ برتر انگلیس ۲۰ اسپانسر روی پیراهن تیم‌ها تنها از شش صنعت خودرو، هواپیمایی، بانکداری، شرط‌بندی، خرده‌فروشی و سرگرمی هستند. سه صنعت بانکداری، خودرو و ایرلاین‌ها نیمی از اسپانسرهای روی پیراهن پنج لیگ بزرگ اروپا را تشکیل می‌دهند.

اما این روند با توجه به تاثیرات متفاوت کووید-۱۹ در صنایع مختلف در سال‌های آتی قطعا تغییر خواهد کرد. ایرلاین‌ها، صنعت خرده‌فروشی، بانک‌ها و صنعت گردشگری که به شدت از این پاندمی ضربه خورده‌اند و درآمدهایشان به شدت کاهش یافته، احتمالا کمتر در اسپانسرینگ ورزش خرج خواهند کرد. در مقابل صنایعی که در برابر پاندمی ایمن بوده‌اند یا حتی از آن منتفع شده‌اند، ممکن است کم‌کم برای رشد بیشتر و شناساندن خود به اسپانسرینگ در ورزش روی بیاورند. شرکت زوم که خدمات ویدئو کنفرانس آنلاین ارائه می‌دهد و از برندگان اصلی پاندمی کرونا است، در همین فصل اسپانسر دو باشگاه آرسنال و منچسترسیتی شد. باشگاه‌ها باید این تغییر و تحولات در صنعت اسپانسرینگ را به دقت رصد کنند و آنها را در بازاریابی حقوق اسپانسرینگ خود در نظر بگیرند.

کاهش هزینه‌ها

شاید مهم‌ترین پیامد پاندمی کرونا فشار بیشتر روی باشگاه‌ها برای کاهش هزینه‌های سر به‌ فلک کشیده‌شان باشد. آن چه ده‌ها طرح و مقررات کنفدراسیون‌ها برای کنترل هزینه‌ها موفق به انجام آن نشدند، حالا یک ویروس با خشونت تمام انجام داد. این برای فوتبال بدون شک یک فرصت استثنایی است؛ چراکه در میان ذی‌نفعان هم آمادگی بیشتری برای اجرای این تغییرات وجود دارد.

مهم‌ترین هزینه باشگاه‌ها، هزینه دستمزد است. اکثر باشگاه‌ها در اروپا در زمان تعطیلی لیگ‌ها توانستند با بازیکنان خود بر سر کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی حقوق‌شان به توافق برسند. بازیکنان هم که خطر ورشکستگی و از دست دادن کارشان را لمس کردند، راحت‌تر از بخشی از دستمزدشان گذشتند. حتی با وجود این هم اتحادیه بازیکنان فوتبال حرفه‌ای پیش‌بینی کرده که بازیکنان زیادی در این تابستان به‌دلیل بحران کرونا کار پیدا نکنند. بر اساس آمار سایت ترانسفر مارکت در لیگ برتر انگلیس و در بوندسلیگای آلمان در حال حاضر حدود ۷ درصد بازیکنان قرارداد ندارند. در لیگ یک فرانسه ۶.۳ درصد، در لالیگای اسپانیا ۴.۹ درصد و در سری آ ایتالیا ۲.۹ درصد.

با توجه به این وضعیت، دست‌ کم در میان‌مدت شاهد کاهش مبالغ نقل‌وانتقال، کاهش دستمزدها و همین طور کاهش کمیسیون ایجنت‌ها خواهیم بود. از طرف دیگر می‌توان پیش‌بینی کرد که قراردادهای قرضی نیز بیشتر شوند.

باشگاه‌هایی که هزینه‌های نیروی انسانی‌شان بیشتر باشد، این خطر بیشتر آنها را تهدید می‌کند. یکی از معیارهای سنجش سلامت مالی باشگاه‌ها نسبت دستمزدها به درآمدهای عملیاتی است. در برخی باشگاه‌ها که ریخت‌وپاش بیشتری می‌کنند مثل منچسترسیتی و بارسلونا در سال‌های اخیر، این نسبت بالای ۶۰ درصد است. اما در هلند که زیربناهای فوتبال پایه قوی است و باشگاه‌ها بازیکنان خودشان را پرورش می‌دهند این نسبت با وجود درآمدهای پایین‌تر عمدتا زیر ۵۰ درصد است.

سقف دستمزد

با آمدن کرونا یک بار دیگر بحث بر سر گذاشتن سقف دستمزد بر اساس درصدی از درآمد عملیاتی باشگاه، طبق مدلی که در ورزش حرفه‌ای ایالات متحده آمریکا رایج است، در فوتبال اروپا بالا گرفته است. در آلمان به سفارش یکی از نمایندگان پارلمان فدرال که رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال این کشور هم هست، مرکز پژوهش‌های پارلمان در یک گزارش کارشناسی به این نتیجه رسید که سقف دستمزد بر خلاف قوانین رقابت آزاد آلمان و اتحادیه اروپا هم نیست و منع قانونی ندارد. لیگ‌های دسته سوم و چهارم انگلیس هم اعلام کرده‌اند در حال رایزنی و بررسی گزینه سقف دستمزد هستند. حتی اگر این اتفاق به این زودی‌ها رخ ندهد، در میان‌مدت یا بلندمدت محتمل است. در هر صورت کرونا با قطع جریان‌های درآمد باعث شد فوتبال حرفه‌ای بفهمد که هزینه‌هایش غیر منطقی بالا بوده است.

یکی دیگر از پیامدهای کرونا این بود که اکثر باشگاه‌ها فهمیدند چقدر بی‌رویه خرج می‌کردند بدون اینکه اندوخته‌ای برای روز مبادا داشته باشند. حالا فدراسیون‌ها و فیفا به‌دنبال آن هستند که از محل ذخایرشان یک صندوق مالی نجات برای کمک به فوتبال در شرایط بحرانی تشکیل بدهند؛ چراکه باشگاه‌ها هزینه‌های ثابتی دارند که اگر درآمد نداشته باشند، نمی‌توانند هزینه‌ها را پرداخت کنند. به هر دلیلی از جمله یک پاندمی این درآمدها از دست بروند، این صندوق‌ها با کمک‌های نقدی فوری باشگاه‌ها را از خطر ورشکستگی نجات می‌دهند.

ورزش جهانی‌تر

کرونا فرصت‌های دیگری هم برای صنعت فوتبال ایجاد کرده است. فوتبال بعد کووید-۱۹ قطعا جهانی‌تر خواهد بود. به عبارت دیگر روندی که پیش از کرونا هم شروع شده بود، حالا به لطف استفاده بیشتر از فناوری‌های اطلاعات و دگردیسی اجباری دیجیتال، ارتباط با هواداران در سراسر جهان و جایگاه‌یابی در بازارهای دور آسان‌تر شده است. استفاده گسترده‌تر از فناوری اطلاعات نحوه تعامل با هواداران را حتی بعد از کووید متحول خواهد کرد. هواداران راحت‌تر و بیشتر از قبل می‌توانند مشارکت کنند و این فرصت‌های جدیدی را برای درآمدزایی ایجاد می‌کند.

کرونا و فوتبال ایران

اغلب باشگاه‌های ایران عملا ورشکسته هستند. هزینه‌های سرسام‌آور و درآمدهای ناچیز باعث به وجود آمدن این وضعیت ورشکستگی شده است. باشگاه‌های ما دخل و خرجشان به هیچ وجه به هم نمی‌خورد که بخواهند مثل یک بنگاه اقتصادی فعالیت کنند و از یک پاندمی ضربه بخورند. اغلب باشگاه‌ها، به ویژه دو باشگاه دولتی پرسپولیس و استقلال بدهی‌های انباشته نجومی‌ای دارند. این باشگاه‌ها تاکنون با تقسیط بدهی‌ها و تعدیل آنها و سندسازی، توانسته‌اند با بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا کنار بیایند و از شرکت در مسابقات آسیایی محروم نشوند. البته این کارها هم دیگر جواب نمی‌دهد. پیش از کرونا فدراسیون فوتبال ایران به اتهام صدور مجوز حرفه‌ای نادرست برای نمایندگانش به‌منظور حضور در لیگ قهرمانان آسیا، از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مبلغ ۱۲۰ هزار دلار جریمه شد. احتمالا در آینده باید شاهد محرومیت تیم‌های ایرانی هم باشیم.

پیش از کرونا هم وضعیت باشگاه‌های ایران خوب نبود که حالا با یک پاندمی بخواهد وارد بحران جدیدی بشود. درآمد حق پخش تلویزیونی که به‌دلیل بازار انحصاری صداوسیما و خودداری این نهاد از پرداخت حق پخش در ایران وجود ندارد. درآمد اسپانسرینگ هم قابل توجه نیست، چون درست اجرا نمی‌شود. سازمان لیگ و فدراسیون هم تبلیغات دور زمین را به یک شرکت می‌فروشند اما در وصول درآمد آن همواره مشکل دارند. در فوتبال ایران چیزی هم به‌عنوان درآمد بازارپردازی یا همان مرچندایزینگ که فروش پیراهن و سایر کالاهای هواداری است نداریم. بنابراین قبل از کرونا هم وضعیت بحرانی بود و این درآمدها عملا وجود نداشته‌اند. یا به‌دلیل شرایط اقتصادی ایران و بازارهای غیر رقابتی یا به‌ خاطر سوءمدیریت در فدراسیون و باشگاه‌ها.

تنها زیانی که به برخی باشگاه‌ها با برگزاری بازی‌های بدون تماشاگر تحمیل شد، محرومیت از درآمد بلیت‌فروشی بود. برآورد می‌شود که چهار باشگاه پرطرفدار پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور در هفته‌های پایانی لیگ برتر روی هم حدود ۹ میلیارد تومان را از دست دادند. حتی باشگاه کوچک‌تر اما پرطرفدار صنعت نفت آبادان هم با برگزاری پنج بازی خانگی بدون تماشاچی در استادیوم هشت هزار نفره‌اش در مجموع ۱۵۰ میلیون تومان از دست داد. اما اگر این واقعیت را در نظر بگیریم که باشگاه‌ها در ورزشگاه‌های مدرن‌تر و سیستم‌های بلیت‌فروشی بهتر درآمد بسیار بیشتری می‌توانستند از این محل به‌دست بیاورند، باز هم می‌بینیم ضربه کرونا به فوتبال ایران بسیار محدود است. تنها فایده کرونا در فوتبال ایران شاید این باشد که هزینه‌ها کمی منطقی‌تر شوند.»

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش شرط بررسی شرایط امنیتی را به میزبانی باشگاه های ایرانی در مرحله برگشت لیگ قهرمانان آسیا برگرداند.

به گزارش ایسنا، در حالی که پیش از این کنفدراسیون فوتبال آسیا با اصلاح بیانیه اولیه‌ی خود و برداشتن شرط بررسی مجدد شرایط امنیتی اعلام کرده بود میزبانی دور برگشت لیگ قهرمانان آسیا در ایران برگزار خواهد شد، اما در جدیدترین بیانیه منتشره بر روی خروجی سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا موضوع بررسی مجدد شرایط امنیتی به پیش شرط میزبانی ایران افزوده شده است.

AFc در بیانیه‌ای که به تاریخ 9 بهمن (29 ژانویه) منتشر کرده آورده است: "در جلسه 23 ژانویه با نمایندگان ایران در مقر AFC مقرر شد تا بازی های هفته اول، دوم و سوم مرحله گروهی در خارج از ایران و به عنوان میهمان برگزار شود. این بخاطر داشتن زمان برای بررسی مجدد شرایط امنیتی در کشور است".

به گزارش ایسنا، این اتفاق در حالی رخ داده که تیم مذاکره کننده ایران در مالزی اصرار داشت که با رایزنی آنها با مقامات کنفدراسیون فوتبال مقرر شده است که دور برگشت لیگ قهرمانان آسیا بدون هیچ پیش‌ شرطی در ایران برگزار شود. 

ادامه مطلب...

انتهای پیام

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - تیم ملی کشتی آلیش بانوان ایران برای اولین بار در تاریخ به عنوان قهرمانی مسابقات جهانی این رشته رسید.

به گزارش ایسنا، در روز پایانی رقابت‌های کشتی آلیش قهرمانی جهان در نورسلطان قزاقستان، در بخش بانوان تیم ملی ایران با یک طلا، یک نقره و یک برنز و کسب ۹۳ امتیاز به عنوان قهرمانی جهان دست یافت.

 هانیه عاشوری، ملی‌پوش وزن مثبت ۷۵ کیلوگرم امروز (دوشنبه) با پیروزی مقابل حریفان خود طلا گرفت. او در دور مقدماتی ۶ بر صفر و ۶ بر ۲ نمایندگانی از مغولستان و قرقیزستان را شکست داد، در نیمه نهایی حریفی از گرجستان را از پیش رو برداشت و در فینال ۷ بر صفر نماینده بلاروس را شکست داد و طلایی شد.

مریم احمدی  در وزن ۷۵ کیلوگرم مقابل حریفی از قزاقستان یک بر صفر شکست خورد و هفتم شد.

روز گذشته نیز فاطمه فتاحی در وزن ۶۰ کیلوگرم نقره گرفت، زهرا یزدانی در وزن ۵۵ کیلوگرم به برنز رسید، هانیه قدرتی پور در ۶۵ کیلوگرم هفتم شد و سحر غنی زاده در وزن ۷۰ کیلوگرم در جایگاه چهارم قرار گرفت.

این اولین قهرمانی بانوان ایران در مسابقات جهانی آلیش است که زیر نظر اتحادیه جهانی کشتی برگزار می‌شود.

در این دوره از مسابقات ۱۵ تیم حضور داشتند.

رده‌بندی تیمی این مسابقات به شرح زیر است:

۱_ایران، ۹۳ امتیاز

۲_ قرقیزستان، ۸۹ امتیاز

۳_ قزاقستان، ۶۹ امتیاز

۴_ ازبکستان، ۶۴ امتیاز

۵_بلغارستان، ۵۴ امتیاز

ادامه مطلب...
جدول امتیازی مسابقات جهانی آلیش بانوان

ادامه مطلب...

ورزش برای تمام زنان مهم است و سلامت جامعه را تضمین می کند؛ چرا که نبود آن در سبد روزمرگی، باعث افزایش بیماری‌ها، تنش‌های عصبی، اجتماعی و اختلالات ارتباطی می‌شود که درمانی هزینه بر به دنبال دارد. البته ورزش استانداردهایی دارد که باید رعایت شوند تا مفید واقع شده و عوارضی برای سلامتی ایجاد نکند.

هرگونه فعالیت را که در آن گروهی از عضلات درگیر شوند، تحرک بدنی می گویند ولی ورزش منظم به هر فعالیتی که با هدف بهبود یا حفظ تناسب اندام انجام شود، گفته می شود و ورزشی منظم است که به طور متوسط حداقل به مدت ۳۰ دقیقه و ۵ بار در هفته یا بیشتر انجام شود.

امروزه ورزش در برنامه روزانه درصد زیادی از زنان جامعه ما، جایگاه کمرنگی دارد و آن چه به کار می رود بیشتر برای کاهش وزن و نه احیای سلامتی انجام می شود که گاه غیراستاندارد و مضر است.

سه گروه اصلی ورزشی عبارت از ورزش های هوازی یا ایروبیک که با افزایش ضربان قلب و کالری سوزی همراه است مانند شنا، دویدن و پیاده روی هستند، دومین گروه ورزش های مقاومتی است که به تقویت عضلات کمک می کند مانند ورزش با دستگاه های بدن سازی و در نهایت گروه سوم ورزش های کششی هستند که جهت تقویت عضلات و  مفاصل مناسب هستند مانند یوگا، پیلاتس. بهتر است برنامه ورزشی تلفیقی از این سه گروه باشد.

برنامه ورزشی مناسب چیست؟

در افرادی که تا به حال ورزش نکرده یا مدت طولانی بی تحرک بوده اند، قبل از برنامه جدی ورزشی، مشاوره پزشکی لازم است و برنامه ورزشی باید از سطح سبک شروع شود.

در یک برنامه ورزشی مناسب، ابتدا گرم کردن جهت جلوگیری از آسیب به عضلات به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به صورت ایروبیک سبک انجام شده و سپس ورزش سنگین تر و در نهایت با انجام حرکات ملایم جهت جلوگیری از گرفتگی عضلات و مفاصل، پایان می یابد.

ورزش چه آثار مثبتی بر جسم و روح زنان برجای می گذارد؟

از نظر فواید کلی، ورزش مرگ و میر را کاهش داده و در کنار رژیم غذایی مناسب مهمترین جز در کنترل وزن است. ضمن این که شانس دیابت تیپ ۲ را کاهش داده و کنترل قند در افراد دیابتی را بهبود می بخشد.

ورزش های هوازی در کاهش فشار خون موثر بوده و با بهبود گردش خون در بدن باعث افزایش تحمل فعالیت بدنی در بیماران قلبی می شود. ورزش با کنترل چربی خون، شانس ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد. همچنین پیشرفت سرطان های مختلف، از جمله سرطان روده بزرگ را محدود می کند.

از نظر روانی هم ورزش باعث کاهش استرس، اضطراب و افسردگی شده و همچنین روند زوال عقل را به تاخیر می اندازد. در کنار فواید گفته شده، در خانم ها در دوره های مختلف زندگی ورزش تاثیر بسزایی دارد. به گونه ای که در دوران جوانی و سنین باروری، ورزش و فعالیت های هوازی در بهبود علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک و کاهش اختلالات چرخه قاعدگی موثر است. همچنین در بهبود پاسخ به درمان نازایی و بهبود کیفیت تخمک آزاد شده به دنبال تحریک تخمک گذاری موثر است.

همچنین ورزش بسیاری از علائم سندرم قاعدگی از جمله تهوع، نفخ، تورم، دردهای شکمی، افسردگی، نوسانات خلقی و تحریک پذیری را کاهش می دهد. پیاده روی، تمرینات ایروبیک سبک در دوران قاعدگی مناسب هستند ولی ورزش های قدرتی سنگین خونریزی قاعدگی را تشدید می کند. تمرینات کششی مثل یوگا و پیلاتس در کاهش دردهای شکمی و دردهای کمر و لگن موثرند. البته بهتر است تمرینات به صورت ایستاده انجام شود.

در دوران بارداری، ورزش آری یا نه؟

در دوران بارداری برنامه ورزشی باید بر اساس سلامت مادر، سابقه بیماری زمینه ای، تاریخچه بارداری فعلی و بارداری های قبلی مادر و سطح فعالیت بدنی او قبل از بارداری و در حال حاضر اجرا شود.

از جمله ورزش های مناسب برای دوران بارداری: پیاده روی، شنا، دوچرخه ثابت، ایروبیک سبک، یوگای بارداری هستند. ورزش هایی که در آن احتمال تروما به شکم مادر وجود دارد یا ورزش هایی که احتمال زمین خوردن مادر وجود دارد مانند اسکی، اسب سواری و غیره نباید انجام شود.

به طور کلی ورزش در مادران باردار با کاهش ریسک افزایش بیش از حد وزن، کاهش شانس ابتلا به دیابت و کنترل بهتر قند خون، کاهش ابتلا به دیابت بارداری، کاهش کمردرد و شل شدگی عضلات واژن و کف لگن، کمک به روند زایمان طبیعی و همچنین کاهش بروز افسردگی پس از زایمان همراه است.

در دوران میانسالی یا یائسگی ورزش به خصوص ورزش های ایستایی با افزایش توده استخوانی در خانم ها و حفظ توده استخوانی در خانم های یائسه، در پیشگیری از استئوپروز موثر بوده و شانس شکستگی را کاهش می دهد.

با تقویت عضلات و با تعادل بهتر، شانس آسیب به دنبال زمین خوردن و دردهای مفاصل و آرتروز و شانس ابتلا به افسردگی در این دوران هم با ورزش کاهش می یابد.

یادمان نرود تمرینات ورزشی باید به صورت مستمر و با برنامه منظم انجام شود چرا که فواید آن با توقف شدن ورزش از بین می رود.

هفته ملی سلامت بانوان همه ساله با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور برگزار می شود. امسال هم این هفته با شعار «ورزش، شادابی، آرامش» از روز جمعه ۱۰ آبان ماه آغاز و تا روز سه شنبه ۱۶ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

*متخصص زنان و عضو انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران

منبع: ایرنا

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - شهربانو منصوریان و مریم هاشمی به مدال طلای مسابقات جهانی ووشو دست پیدا کردند.

به گزارش ایرنا مسابقات جهانی ووشو امروز (دوشنبه) با انجام مسابقات ساندا پیگیری شد و سانداکاران ایران در بخش زنان به ۲ مدال طلا دست پیدا کردند.

شهربانو منصوریان، سانداکار وزن منهای ۷۰ کیلوگرم تیم بانوان ایران در راند نخست دیدار فینال برابر «کریستینا اولیورا» از برزیل اختلاف را به ۱۲ امتیاز رساند و برنده شد تا مدال طلا را از آن خود کند.

وی پس از استراحت در دور نخست برابر نماینده روسیه به برتری دست یافته بود. این پنجمین مدال طلای شهربانو منصوریان در ادوار مختلف مسابقات قهرمانی جهان است.

همچنین مریم هاشمی، سانداکار وزن منهای ۷۵ کیلوگرم کشورمان در فینال موفق شد از سد "پونام" هندی گذشته و مدال طلا را به نام خود ثبت کند.

وی پیش از این، ابتدا با قرعه استراحت روبرو شد و در ادامه رقیبی از مصر را برده بود. این پنجمین مدال طلای هاشمی در ادوار مختلف مسابقات قهرمانی جهان است.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - معین نبی بخش با موفقیت‌هایش توانسته پدرش که همیشه با کبدی مخالف و نسبت به آن با تردید نگاه می‌کرد را هم شگفت‌زده کند.

به نوشته سایت «ورزش سه» ۱۹ آوریل ۲۰۱۹ بود و تلفن معین نبی بخش دائم زنگ می خورد. پشت خط فاضل اتراچالی همبازی اش در تیم ملی کبدی ایران است که مدام با او تماس می گیرد. کیلومترها آنطرف تر در هندوستان نقل و انتقالات فصل هفتم رقابت های سوپرلیگ کبدی هندوستان در جریان بود و نام معین نبی بخش هم در لیست خرید تیم های مختلف دیده می شد.

فاضل(اتراچالی) به معین نبی بخش گفت:" تلوگو تیتانز تو را با ۶۱ لاک می خواهد (هر لاک معادل ۱۰۰هزار روپیه و هر روپیه در حدود ۱۷۵ تومان است که با این حساب رقمی معادل یک میلیارد و شصت و هفت میلیون تومان می شود.) و این اولین پیشنهادی بود که به او داد. اما دقایقی بعد او دوباره تماس گرفت:" تلوگو نه برادر؛ پاتنا تو را با ۷۱ لاک می خواهد (یک میلیارد و دویست و چهل و پنج میلیون تومان). قبل از اینکه این بازیکن تیم ملی کبدی ایران بتواند این اعداد و ارقام را حساب و کتاب کند فاضل بازهم تماس می گیرد:"تو با ۸۱ لاک به تیم بنگال واریورز رفتی (یک میلیارد و چهارصد و هجده میلیون تومان) "

ابوذر مهاجر میقانی دیگر بازیکن تیم ملی کبدی ایران وقتی این خبر را شنید گفت:"۸۱ لاک؟ شوخی می کنی؟ "

واقعیت این است که نبی بخش با وجود اینکه از سال ۲۰۱۶ در تیم ملی کبدی ایران حضور دارد هرگز نتوانسته به اندازه دیگر بازیکنان تیم ملی به چشم بیاید.  با وجود اینکه در رقابت های مسترکبدی در دبی ۲۰۱۸ همه نگاه ها به تیم ایران بود او کمتر از دیگران مورد توجه قرار گرفت و به همین خاطر بود که وقتی بنگال واریورز با مبلغ ۸۱ لاک او را به خدمت گرفت رسانه های هندی به این انتخاب با تردید نگاه می کردند. تا قبل از آن بازیکنان مهاجم ایرانی به غیر از معراج شیخ نتوانسته بودند در لیگ کبدی هند امتیازات زیادی بگیرند  و وقتی بنگال واریورز چنین پولی را هزینه کرد کسی فکر نمی کرد این یک سرمایه گذاری ارزشمند باشد.

در ایران، کشوری که بیشتر مدافعان خوبی در کبدی می سازد شاید معین نبی بخش یک اتفاق عجیب به حساب می آمد. او مهاجم بود و در دیگر موقعیت‌ها بازی نمی کرد. نبی بخش در این باره می گوید:" در ایران بازیکنان علاقه زیادی به شیرجه رفتن دارند؛ این حرکت مدافعان در کبدی است و به همین خاطر همه بیشتر دوست دارند مدافع شوند. اما من متفاوت بودم. من دوست داشتم به سمت حریف حمله کنم، سریع بودم و به همین خاطر مربی من را مهاجم می گذاشت. به همین خاطر است که من همیشه مهاجم بازی می کردم. "

نبی بخش مانند بسیاری دیگر از مازندرانی ها ابتدا علاقمند به کشتی بود اما به توصیه مربی خود عباد دلیری که بعدا خودش نیز یک بازیکن کبدی شد از هفده سالگی به کبدی روی آورد. برای یک ورزشکار جوان تصمیم ساده ای بود:" من کبدی را دوست داشتم. این یک ورزش تیمی است در حالی که کشتی یک ورزش انفرادی است. اگر در کشتی اتفاقی بیفتد همه مسئولیت با خود شما است اما در کبدی تنها نیستید. "

نبی بخش در شمال ایران و استان مازندران عاشق این ورزش شد چرا که با عباد دلیری مربی خود در آن زمان کبدی تمرین می کرد. با این حال او تا سال ۲۰۱۶ باید منتظر می ماند تا به عضویت تیم ملی در بیاید. او یکی از نفرات تیم در سری ۵ بازی ایران و پاکستان بود و نمایش خوبی داشت. ایران بازی ها را در مقام دوم و پشت هند به پایان رساند اما نبی بخش  کمتر مورد استفاده قرار گرفت و برای هواداران و کارشناسان این ورزش ناشناخته باقی ماند.

 سال ۲۰۱۸ تبدیل به نقطه عطف زندگی ورزشی او شد. در مسابقات مستردبی او بهترین مهاجم ایران بود و تیم ایران در این مسابقات با شکست هند اولین مدال طلایش در این رشته را در قاره آسیا به دست آورد:" تمرین در تیم ملی باعث شد بتوانم از نظر فیزیکی پیشرفت کنم. مربی تمرینات متفاوتی را در نظر گرفته بود. ما صبح و عصر تمرین می کردیم. این تمرینات به من کمک کرد به آمادگی برسم. " نبی بخش با حضور در تیم ملی همچنین توانسته مهارت های دفاعی اش را ارتقا داده و ابعاد دیگری را به بازی اش اضافه کند.

شروع کار برای نبی بخش در هند و تیم بنگال واریورز فوق العاده بود. او در اولین بازی ۱۰ امتیاز برای تیمش گرفت و بهترین مهاجم بود. هرچند سه ماه طول کشید تا او دوباره یک سوپر ۱۰ امتیاز برای تیمش بگیرد اما در این مدت با گرفتن بازوبند کاپیتانی نقش اصلی را در پیشبرد تیم به سوی موفقیت ایفا کرد. مربی تیم بنگال واریورز بعد از قهرمانی تیمش در رقابت های سوپرلیگ ستاره های کبدی هند گفت:" نبی بخش بازیکن بی‌نظیری است. شیوه حمله و یورش او غیرقابل توصیف است. هیچکس نمی داند که چه زمانی خواهد چرخید یا چه زمانی تماس برقرار می شود. هیچ الگویی برای حرکات او وجود ندارد. به همین دلیل گرفتن او دشوار است. او جدا از متفاوت بودن یکی از باهوش ترین نفرات است. او در اولین بازی نیمه نهایی بعد از مصدومیت وقتی کاپیتان تیم مصدوم شد این سمت را برعهده گرفت و نقشش را عالی ایفا کرد. او همچنین روحیه تیمی دارد و در نقاط مختلف بازی می کند. هیچکس شبیه او نیست. او ویژه است. "

نبی بخش در این فصل به عنوان مهاجم اصلی و پیشرو بازی کرده اما عملکرد دفاعی اش هم چشمگیر بوده است. او در موقعیت پوششی نیز عملکرد بهتری با کسب نمره ۴۶ نسبت به دو بازیکن دیگر تیم بنگال واریورز که در این پست بازی کرده اند داشته است. او همچنین ۳۷ کمک دفاع را در این فصل به نام خودش ثبت کرده است. اما به عنوان مهاجم تکنیک یورش بی‌نظیرش او را به موفقیت رسانده است. بنگال فصل را با بیشترین پیروزی به پایان رساند و نبی بخش مطمئنا یکی از مهمترین دلایل آن بوده است. او در اولین فصل حضورش در هند به مقام قهرمانی رسید و به همه ثابت کرد که ارزش آن میزان هزینه را داشت.

معین نبی بخش حتی توانسته پدرش که همیشه با کبدی مخالف و نسبت به آن با تردید نگاه می کرد را هم شگفت زده کند.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - سایت hitc نوشت مهاجمی که مدنظر سلتیک قرار داشت توانسته در زنیت در رقابت‌های اروپایی رکورد گلزنی خوبی از خود به جای بگذارد.

به گزارش ایسنا، هفته دوم لیگ قهرمانان اروپا چهارشنبه شب به پایان رسید. در مهمترین بازی، زنیت برابر بنفیکا قرار گرفت و ۳ بر یک مهمانش را شکست داد. سردار آزمون که در ترکیب اصلی زنیت حضور داشت توانست گل سوم تیمش را در دقیقه ۷۸ به ثمر برساند. مهاجم ایرانی دقایقی بعد تعویض شد. این دومین گل آزمون در این رقابت‌ها بود.

سایت hitc نوشت مهاجمی که مدنظر سلتیک قرار داشت توانسته در زنیت در رقابت‌های اروپایی رکورد گلزنی خوبی از خود به جای بگذارد. این بازیکن در اواخر فصل قبل در لیگ اروپا به میدان رفت و این فصل در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده است. این بازیکن ایرانی در مجموع طی شش بازی اروپایی توانسته پنج گل به ثمر برساند. 

او ترجیح داد با رقمی در حدود ۱۰ میلیون پوند از روبین کازان جدا شود و راهی زنیت شود تا فوتبال خود را در این تیم ادامه دهد تا مشخص شود سلتیک که این فصل از حضور در لیگ قهرمانان بازماند و در لیگ اروپا حضور دارد چه بازیکنی را از دست داده است.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - داور برجسته ایرانی در «ای لیگ» در یک یا دو مسابقه، به اندازه یک سال داوری در ایران پول درمی‌آورد.

به گزارش ایسنا، شهروندآنلاین نوشت: «با موافقت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال استرالیا،‌ علیرضا فغانی به‌عنوان یکی از بهترین داوران جهان که به‌تازگی به استرالیا مهاجرت کرده، با قراردادی تمام‌وقت در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ «ای لیگ» استرالیا قضاوت خواهد کرد. خب این ماجرا یعنی چه؟

بدون تردید کارنامه پربار و موفق داوری فغانی نقش تعیین‌کننده‌ای در تلاش مسئولان فدراسیون فوتبال استرالیا برای عقد قرارداد با این داور داشت. فغانی سابقه سوت‌زدن فینال لیگ قهرمانان آسیا،‌ جام‌ جهانی باشگاه‌ها،‌ جام‌ ملت‌های آسیا،‌ جام کنفدراسیون‌ها، المپیک و رده‌بندی جام‌ جهانی را در کارنامه داشته و چند بار هم به‌عنوان بهترین داور ‌سال آسیا مثل امسال انتخاب شده است. طبیعی است که استرالیایی‌ها برای جذب این داور همه کار می‌کنند و همکاری با او را یک افتخار بزرگ می‌دانند. کریس نیکو، رئیس فدراسیون فوتبال استرالیا درباره فغانی گفته است: «این افتخاری بزرگ برای ماست که داوری با پیشینه فغانی را در اختیار داشته باشیم.»

مسابقات باشگاهی لیگ استرالیا طبق برنامه قرار است از سه هفته دیگر شروع شود و به دنبال آن فغانی هم مسابقات مختلف را سوت خواهد زد. به دنبال مذاکراتی که از مدت‌ها قبل انجام شده،‌ علیرضا فغانی قراردادی تمام‌وقت با فدراسیون فوتبال استرالیا به امضا رسانده و شنیده‌های غیر رسمی حکایت از این مسأله دارد که ماهانه رقمی نزدیک به ۲۰‌هزار دلار استرالیا حقوق ثابت خواهد داشت. او البته برای قضاوت هر مسابقه در لیگ هم دستمزد نزدیک به ۲‌هزار دلاری جداگانه دریافت خواهد کرد و از نظر مالی و حرفه‌ای همه چیز به نفع او خواهد بود.

در واقع می‌توان گفت، ارزش ریالی قضاوت یک یا دو مسابقه در استرالیا برای فغانی به اندازه کل پولی است که در طول یک فصل داوری در فوتبال ایران هم به دست می‌آورد. با دلار حدود ۸‌هزار تومانی استرالیا، حقوق یک‌ماهه فغانی نزدیک به ۱۶۰‌میلیون تومان خواهد بود؛‌ در حالی‌ که در ایران برای هر مسابقه بیش از یک‌ میلیون دریافتی نداشت!

فغانی در گفت‌وگوی کوتاهی که با شهروندآنلاین داشت، درباره شرایط خود در استرالیا بعد از حضور در این کشور گفت: «کارها در حال انجام است و قراردادی تمام‌وقت با فدراسیون فوتبال این کشور امضا می‌کنم و با موافقیت AFC می‌توانم در مسابقات لیگ استرالیا قضاوت داشته باشم.»

پیشخوان

آخرین اخبار