b_300_300_16777215_00_images_0306_waste3---Copy.jpg

همزیستی نیوز - کارزاری تحت عنوان « نه به حمل زباله مازندران به گلستان » از طرف عموم مردم استان گلستان از اول مردادماه سال جاری آغاز شده است. به نوشته سایت کارزار  https://www.karzar.net/ در این کارزار که نامه آن خطاب به مقامات عالیه کشور نوشته شده است از این مقامات درخواست شده حمل زباله استان مازندران به استان گلستان سایت شمال آق قلا متوقف شود.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

« در سال‌های اخیر، حجم زباله‌های حمل شده از استان مازندران به سایت زباله آق قلا به طور چشمگیری افزایش یافته و منجر به تخریب محیط زیست مسیر انتقال، ایجاد چهره زشت و نامناسب به جهت حمل غیر استاندارد زباله و تجمیع حجم بالای زباله و شیرابه در محل سایت زباله گردیده است. با توجه به محدودیت فضا و عدم دفع مناسب زباله در محل مذکور و نیز عدم بازیابی مناسب زباله‌ها، دپو شدن در فضای باز، عدم بازیافت و دفن بهداشتی، ضمن تخریب بیش از پیش محیط زیست، سلامت عمومی ساکنین را با نفوذ شیرابه به آب های زیرزمینی و ریختن شیرابه در مسیر حمل زباله در تمامی مسیر شهرهای استان گلستان ،علی الخصوص ساکنین شهر آق قلا را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است. ادامه این روند موجب افزایش مشکلات زیست محیطی، بهداشتی و اجتماعی خواهد شد.

از متولیان محترم تقاضا داریم تا انتقال زباله‌های استان مازندران به دلایلی که در بالا ذکر شد به سایت زباله آق قلا متوقف شود و تدابیر لازم برای جلوگیری از این مشکل و حفظ محیط زیست اتخاذ گردد. همچنین، پیشنهاد می‌شود که سایت زباله‌ در استان مازندران به بهره‌برداری برسد تا انتقال زباله‌ها از مازندران به سایت زباله آق قلا قطع گردد.

امیدواریم با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست و رعایت نیازهای محلی، این مسئله به دقت بررسی شود و اقدامات لازم برای جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست و حفظ سلامت عمومی شهروندان گلستان و شهرستان آق قلا انجام گیرد.»

این نامه خطاب به  رییس جمهوری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، وزیر کشور، استاندار گلستان و دادستان و مجمع نمایندگان این استان نوشته شده است.

تا زمان تنظیم این مطلب یعنی ساعات آخر روز جمعه دوم شهریور1403 افزون بر چهارهزار و 235 نفر این کارزار را امضاء کرده بودند.

درخصوص انتقال زباله از استان مازندران به سایت زباله آق قلا  در استان گلستان  این موارد  به صورت رسمی در رسانه ها  منتشر شده است:

* اول مصوبه شورای شهر محمودآباد از توابع استان مازندران است که در آن آمده است: لایحه شماره ۲۷۴۷۳ -۱۴۰۰/۱۲/۲۲ شهرداری محمودآباد مبنی بر درخواست صدور مجوز انعقاد قرارداد جدید با شرکت بهساز نگهدار شهر (وابسته به شهرداری تهران) در خصوص حمل پسماند زباله از مبداء محمودآباد به آق قلا از طریق ترک تشریفات مناقصه (با توجه به اتمام قرارداد شهرداری با شرکت مذکور و همچنین لازم به ذکر است به علت عدم استقبال و تنشهای اجتماعی موضوع در قالب ترک تشریفات مطرح می باشد) به میزان ده هزار تن ، از قرار هر کیلوگرم 6،670ریال (۴۶۰۰ ریال هزینه حمل و ۲۰۷۰ ریال هزینه گود آق قلا سازمان پسماند استان گلستان ) بنا برآورد اولیه ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ 58 ریال برای سال ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن اینکه در صورت اعلام افزایش هزینه تخلیه در آق قلا از سوی سازمان پسماند استان گلستان به همان میزان ، مبلغ قرارداد افزایش خواهد یافت مطرح که پس از بررسی با توجه به رضایت مندی از عملکرد شرکت فوق مورد موافقت قرار گرفت.

* دوم مدیرعامل مدیریت پسماند گلستان در خبری که در تاریخ 31مرداد1401 در خبرگزاری مهر منتشر شده درخصوص انتقال زباله ساری به آق قلا بیان کرده که طبق درخواست وزارت کشور و برای جلوگیری از ایجاد بحرا، در مازندران(ایجاد بحران در مازندران)، این عمل اتفاق می‌افتد و در قبال مدیریت پسماند برای هر کیلو ۳۵۰ تومان اخذ می‌شود که در زمینه زیرساخت‌ها هزینه خواهد شد. وی تصریح کرده که به مازندران اعلام شده ماشین آلات غیراستاندارد حق ورود به گلستان را نداشته و آنها تمامی موارد را رعایت می‌کنند.

* سوم دادستان مرکز گلستان در خبری که در تاریخ 16اردی بهشت  1402 در خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان گلستان منتشر شده گفته که انتقال زباله از استان‌های دیگر به سایت زباله آق قلا ممنوع استبراساس این خبر محمود اسپانلو با اشاره به انتقال روزانه ۳۰۰ تُن زباله از یکی از استان‌های همجوار به سایت زباله  آق قلا گفت: با توجه به اولویت حل مشکل موجود در آزادشهر، از این پس انتقال زباله از استان‌های دیگر به سایت آق قلا ممنوع است و به جای آن ۲۰۰ تُن زباله سایت زباله آزادشهر به سایت آق قلا منتقل می‌شود.

* چهارم در سابقه خبر مربوط به آغازعملیات متمرکز پروژه‌های مدیریت پسماند شهرداری‌های استان با حضوراستاندار که در تاریخ  ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ در سایت استانداری گلستان به نقل از روابط عمومی این استانداری منتشر شده است، آمده است: روزانه مجموعه زباله ورودی به کارخانه پسماند آق‌قلا از ۱۸ شهر و ۲۵۴ روستای غرب استان ۶۰۰ تن بوده که ۸ الی ۱۰ تن آن مربوط به پسماند های پزشکی (کلیه بیمارستانها، درمانگاه، کلینک ها، آزمایشگاه و همچنین مطب ها) می باشد که پس از حمل و انتقال از مرکز تولید به کارخانه، پردازش و تبدیل به کمپوست می‌شود، همچنین ۳۰۰ تن زباله نیز از استان مازندران برای تبدیل به کود آلی به این سایت منتقل می‌شود.

این کارزار و این اظهارات در خصوص انتقال زباله از استان مازندران به استان گلستان چند سئوال را در ذهن متبادر می کند:

  • * چرا زباله های یک استان باید به یک استان دیگر منتقل شود، مگر هرکس می تواند زباله تولیدی خود را به جای اینکه در نزدیک ترین سطل زباله شهرداری بیاندازد، یک مسیر نسبتا طولانی را زباله به دست از این خیابان به آن خیابان طی کند و آن را جلو در خانه یک نفر دیگر بیاندازد!؟
  • * مگر صاحب هرخانه، دهیار هر روستا و شهردار هر شهر عرفا و قانونا مسئول دفع و انتقال صحیح زباله تولیدی خود نیستند، آیا شما کسی را سراغ دارید که در قبال زباله تولیدی خانه اش از خودش سلب مسئولیت کند و یا دهیار یا شهرداری را می شناسید که نسبت به زباله های روستا یا شهرش بی تفاوت باشد؟
  • * آیا استان فرستنده زباله(مازندران) در قبال زباله تولیدی خود مسئول نیست، یعنی این استان با آن همه سابقه و تجربه مدیریتی و با آن همه منابع و امکانات خدادادی و بخصوص با آن همه درآمد ناشی از هجوم میلیونی گردشگران داخلی و خارجی قادر نیست زباله تولیدی خودش را مدیریت کند و مانند همه شهرهای دنیا با بکارگیری متخصصین و خرید تکنولوژی های پیشرفته زباله های تولیدی خود را بازیافت نماید؟ چرا مردم استان گلستان و بخصوص مردم آق قلا باید تاوان ضعف مدیریت استان مازندران را بپردازند؟
  • * آیا استان گیرنده زباله(گلستان) نمی بایست و نمی توانست از پذیرش زباله های همسایه خود خودداری کند، چرا در مقابل این درخواست استان مازندران مقاومت نکرده است و اگر این درخواست از طریق وزارت کشور بوده( که به نظر می رسد اینگونه بوده باشد) چرا از طریق نمایندگان مجلس و مراجع بالادستی برای جلوگیری از این اقدام تلاش نشده است و در نهایت چرا از طریق رسانه ها مردم استان گلستان در جریان این مساله که مستقیما با بهداشت و سلامتی آنها ارتباط داشته و دارد، قرار نگرفته است؟

* چرا مسئولان شهرستان آق قلا که بیشترین آسیب را از انتقال زباله استان مازندران به استان گلستان و مقصد نهایی آن یعنی سایت تجمیع زباله ها در شمال شهرستان آق قلا دیده است در مقابل این اقدام واکنشی نشان نداده اند؟ فرماندار، شهردار، شورای شهر و اداره محیط زیست شهرستان آق قلا از یک طرف و مردم، تشکل های مردم نهاد، رسانه ها و بخصوص امام های جمعه این شهر از طرف دیگر، در آن زمان که اولین خودرو حمل زباله، قطره های شیرابه های تولیدی استان مازندران را در شهرشان پخش کرد، فریاد نکشیدند و برای جلوگیری از این اقدام چاره جویی نکردند؟

منبع: هفته نامه همزیستی شماره 758 تاریخ 5،6،1403

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار