ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - فردا دوشنبه، بیست و نهم آبان مصادف سالروز تصویب قانون کار جمهوری اسلامی ایران است، و قرار است به این مناسبت مراسمی برای گرامی‌داشت این روز برگزار شود.

به گزارش ایلنا بیست و هفت سال پیش در چنین روزی پس از یک دوره کشمکش و اختلاف نظر میان مجلس وقت شورای اسلامی با اعضای وقت شورای نگهبان قانون اساسی برسر تصویب لایحه قانون کار جدید، مفاد مورد اختلاف این لایحه توسط مجمع تشخیص مصلحت نطام تایید شد و در نتیجه قانون کنونی کار با 203 ماده، جایگزین قانون کار مصوب سال 37 شد.

اجازه دولت برای نظارت بر روابط میان کارگر و کارفرما عمده‌ترین  اختلاف نظری بود که در آنزمان میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی برسر 88 ماده از این لایحه وجود داشت، چرا که به باور برخی از مخالفان این لایحه از نظر شرعی رابطه میان کارگر و کارفرما امری خصوصی تلقی شده و دولت مجاز به مداخله در آن نخواهد بود؛ البته در مقابل این دیدگاه برخی مراجع تقلید نظیر آیت‌الله موسوی اردبیلی عقیده داشتند که در جامعه اسلامی نمی‌توان دولت را از مداخله در روابط میان کارگر و کارفرما منع کرد.

از قرار معلوم این لایحه را باید سومین‌لایحه‌ای تلقی کرد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای اصلاح قانون کار وقت نوشته شده است، در مورد دو لایحه قبلی گفته می‌شود که اولی در سال 59 توسط گروهی از حقوقدان‌ها نوشته شد که مرحوم عزت‌الـله عراقی استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران هم در آن عضویت داشت و رویکرد آن در جهت حمایت حداکثری از نیروی کار بود و لایحه دوم نیز در سال بعد توسط وزیر کار و امور اجتماعی وقت تهیه شد که از نظر منتقدان فاقد جنبه‌های حمایتی از نیروی کار بود.

با همه انتقاداتی که در سالهای اخیر از سوی کنشگران صنفی متوجه برخی از مفاد قانون کنونی کار شده است، این قانون هنوز مدافعان زیادی را در میان گروه های مزدبگیر کارگری دارد.

مدافعان این قانون در مواجه با لوایح پیشنهادی که تا به امروز برای اصلاح قانون کار ارائه شده‌است، مدعی هستند که برخلاف رویکرد سرمایه سالارانه طرفداران اصلاح قانون کنونی کار، مفاد قانون فعلی در راستای تحقق اصول قانون اساسی و مقاوله‌‌نامه‌های بنیادین سازمان جهانی کار (I.L.O) در مورد حقوق کار نوشته شده است و صورتی که امکان اجرای کامل همه قسمت‌های فراهم شود، حقوق صنفی کارگران در مناسبات اقتصادی تامین خواهد شد.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از پاسخ رئیس جمهور به نامه مجلس مبنی بر اقدام سریع برای الحاق شورای عالی مناطق آزاد به وزارت اقتصاد خبر داد.

به گزارش مهر،محمدرضا پورابراهیمی  اظهار داشت: ادغام شورای عالی مناطق آزاد در وزارت اقتصاد یکی از احکام مهم برنامه ششم توسعه بود که مقرر بود از سال ۹۶ این اقدام صورت گیرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به مقاومت وزیر اقتصاد برای اجرای این ماده گفت: وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که دبیرخانه شورای عالی در وزارت اقتصاد ادغام شده است. این اظهارات وی باعث برخورد قاطع بنده با ایشان شد.

وی تصریح کرد: در آن جلسه تأکید کردم که تصمیم مجلس برای انتقال دبیرخانه شورای عالی به وزرات اقتصاد به معنای انتقال امور تایپی این شورا به وزارت اقتصاد نیست و این اقدام وزارت اقتصاد موجب وهن مجلس است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: پس از آنکه وزارت اقتصاد از اجرای مصوبه مجلس سرباز زد نامه ای از سوی کمیسیون اقتصاد با امضای بیش از ۱۰۰ نماینده خطاب به رئیس جمهور نوشته شد. در این نامه از عدم اجرای احکام برنامه ششم توسعه مبنی بر ادغام شورای عالی مناطق آزاد در وزارت اقتصاد انتقاد شد.

پورابراهیمی ادامه داد: نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور چندی پیش در نامه ای اعلام کرد درخواست اجرای حکم برنامه ششم به اطلاع رئیس جمهور رسید و آقای روحانی دستور صریح دادند که برای اجرای این حکم اقدام شود.

وی گفت: علاوه بر این نامه ای از سوی کمیسیون به معاونت  قوانین مجلس نوشته شد و خواستار تفسیر این ماده از قانون برنامه ششم شدیم. معاونت قوانین طی نامه ای اعلام کرد منظور از این ماده از قانون برنامه الحاق کلیه مدیریت امور به وزارت اقتصاد است و برداشت وزارت اقتصاد مبنی بر انتقال دبیرخانه شورای عالی به وزارت اقتصاد برخلاف قانون است.

پورابراهیمی اظهار داشت: آخرین خبرها حاکی از آن است که علیرغم موضع غیرمنطقی وزیر اقتصاد مبنی بر عدم ادغام شورای عالی مناطق آزاد در وزارت اقتصاد، ادغام شورای عالی مناطق آزاد در وزارت اقتصاد آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، به نظر می رسد یکی از موضوعات مهم و جنجالی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی اقتصاد موضع گیری وی در مورد اجرای این ماده از برنامه ششم توسعه باشد.

در ابتدای مجلس دهم، دولت لایحه ای را برای ایجاد هفت منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی جدید به مجلس ارائه کرد. پس از ارجاع این لایحه به کمیسیون اقتصاد، این کمیسیون اعلام کرد مناطق آزاد دارای مشکلات متعددی است و توسعه عمل مناطق آزاد براساس سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در صورتی قابل اجرا خواهد بود که ایرادات و چالش های مهم این مناطق حل شود.

کمیسیون اقتصادی به دولت اعلام کرد که با استمرار مشکلات فعلی، مناطق آزاد نخواهند توانست محور توسعه قرار گیرند.

شرکت های صوری مشکلات مالیاتی و گمرکی از مهمترین معضلات در مناطق آزاد بود. در همان زمان اصلاح قانون شورای عالی مناطق آزاد با مقاومت این شورا مواجه شد.

تابستان سال گذشته مجلس کلیات لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی منوط به ایجاد اصلاحاتی در عملکرد مناطق آزاد به تصویب رساند و کمیسیون اقتصاد در صدد بود که طی طرحی ایرادات شورای عالی مناطق آزاد را برطرف کرده و آن را به وزارت اقتصاد ملحق کند و بعد جزئیات لایحه افزایش مناطق آزاد را به تصویب برساند.

با توجه به اینکه لایحه برنامه ششم توسعه در دستور کار مجلس قرار داشت، کمیسیون اقتصاد در ماده ای از این لایحه ساختار شورای عالی اقتصاد را اصلاح کرده و آن را به وزارت اقتصاد الحاق نمود.

علاوه بر این از دولت خواست برای تصویب جزئیات لایحه افزایش مناطق آزاد نقشه مصوب هیئت وزیران در تعیین محدوده مناطق ویژه و آزاد اقتصادی را به مجلس ارائه کند. این نقشه دوبار به مجلس ارائه شده که بار اول ناقص بوده و دومین بار با امضای معاون اول رئیس جمهور به مجلس ارسال شد در حالی که این نقشه باید به تصویب هیئت وزیران می رسید.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - صنعت نفت اگر اولین ناجی اقتصاد ایران نباشد،حتما مهمترین است؛نه به دلیل آنکه نفت خام می فروشیم و دلارش را هزینه می کنیم،بلکه به این دلیل که برای جذب سرمایه گذاری خارجی اولین چراغ را روشن کرده است.

 نگار احمدی در خبرآنلاین نوشته است: «به این حرف ها توجه نکنید».این واکنش محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه به شایعه ای بود که تاکید می کرد، شرکت های خارجی پای مذاکره با ایران نمی نشینند.منشا این شایعه هم بعد از پیروزی جمهوری خواهان در آمریکا،سیاست های ضد ایرانی دونالد ترامپ و طرح هایی بود که تشدید تحریم های ایران را هدف گذاری کرده بود.

اما واقعیت این است که پس از توافق برجام بخش قابل توجهی از مذاكره ها و توافق هاي اقتصادی انجام شده در حوزه  صنعت نفت بوده است.وزارت نفت پس از لغو تحریم ها با طراحی مدل جدید قراردادهای نفتی، جذب حداکثر سرمایه گذاری برای طرح های نیمه تمام نفت را در دستور كار قرارداد.

اگرچه در ميان دستاوردهايي كه صنعت نفت از برجام ،افزايش توليد نفت و رسيدن به سقف توليد پيش از تحريم ها  نقش بسیار مهمی دارد،اما بيش از يكصد هيات خارجي در حدفاصل يكسال پس از توافق برجام با وزير نفت و معاونان او ديدار و درباره سرمايه گذاري در پروژه هاي نفت و گاز مذاكره كردند. مذاکراتی که نشان از دیپلماسی هوشمندانه و انتخاب های به نفع منافع ملی ایران دارد.

حالا اگر نیمه دوم دهه 90  سالهای بازگشت رونق به صنعت نفت شهره شود، بیراه نیست؛ بخش مهمی از این دستاوردها حتما مدیون تولید و سرمایه گذاری ها تازه خواهد بود.گزارش های صندوق بین المللی پول به عنوان مهمترین نهاد مالی دنیا هم نشان می دهد که سال جاری برای اقتصاد ایران به واسطه نفت ، سال خوبی خواهد بود.

صنعت نفت با بیشترین اثرگذاری بر تولید ناخالص داخلی، اولین صنعت در  ایران است که پس از لغو تحریم‌های اقتصادی به ایفای نقش خود در افزایش تولید ملی پرداخت. در شرایطی که صنایع ایران پس از اجرای برجام در انتظار فراهم شدن سایر شرایط بانکی و جذب سرمایه گذاری خارجی قرار داشتند، صنعت نفت ایران بلافاصله مسیر افزایش تولید را در پیش گرفت و حالا با اولین قرارداد خارجی خود مسیر تازه ای را در برای اقتصاد ایران رقم می زند.

به جز مخالفان داخلي،دلالان نفتي خارجی هم نمی‌خواهند ايران به بازارهای جهاني برگردد

توليدنفت آنطور كه بيژزن زنگنه روايت مي كند در ابتداي تشكيل دولت حسن روحاني نزديك به يك ميليون بشكه در روز بود كه حالا اين رقم به 3.8 ميليون بشكه رسيده است. اين سقف كارنامه دولت يازدهم نيست.انتظار این است که با امضای نخستین قرارداد از قراردادهاي جديد نفتي،شركت هاي بزرگ نفتي دیگر هم به  سرعت پای میز قرارداد با  ايران بنشینند. هرچند که این قراردادها به مذاق خیلی هم خوش نیامده و زبان نقد را به جایگزین زبان نقد کرده اند.البته به جز مخالفان داخلي،دلالان نفتي خارجي هم علاقه اي به بازگشت پراقتدار ايران در بازارهاي جهاني ندارند.

روایتی از حضور توتال در ایران

سال 78 بود كه پارس جنوبی محور برنامه هاي دولت وقت قرار گرفت و به دنبال آن برداشت گاز از میدان مشترک ایران و قطر آغاز شد.علاوه بر پارس جنوبي شرکت‌های بسیاری در طرح هاي سرمایه گذاری صنعت نفت ایران فعاليت مي كردند.  برخی ها هم کار در این پروژه ها را آغاز کرده بودند.

توتال در آن سالها در فاز 2 و 3 پارس جنوبی در کنار دیگر شرکایش یعنی گازپروم روسیه و پتروناس مالزی در این دو فاز فعال بود.اگرچه برخی فازها با حساسیت و احتیاط بیشتری پیش می رفت،اما فعاليت سرمايه گذاران داخلي و خارجي موجب شده بود تا ميزان برداشت از اين ميدان مشترك نزديك به قطر شود.

آن روزها توتال فرانسه به جز دو فاز 2 و 3 برای فاز 11 پارس جنوبی هم به توافق های اولیه رسیده بود.به دنبال قراردادي كه سال 79 قراردادی برای توسعه اين  میدان مشترك بین شرکت ملی نفت و توتال امضا شده بود،توتال بيشترين نقش را در پارس جنوبي بين شركت هاي خارجي فعال در اين ميدان بازي مي كرد.

در سال 1996 سناتور داماتو در تلاشی در مجلس سنای ایالات متحده توانسته بود که تحریم های اقتصادی علیه شرکت های غیرآمریکایی که تکنولوژی مربوط به صنعت نفت را در اختیار ایران قرار می دهند،به تصویب برساند.پس از آن بیل کلینتون رییس جمهوری وقت آمریکا آن را امضا کرده بود.

با این حال شرکت های اروپایی از پذیرش آن خودداری می کردند چنانچه داماتو در همان زمان نامه هایی برای شرکت های نفتی فرانسوی ELF و توتال ارسال کرد و به آنها هشدار داده بود که از مشارکت بالقوه و بالفعل در پروژه های نفتی و گاز ایران دست بردارند.اما این شرکت ها به کار خود در ایران ادامه می دادند.

سرمایه گذار بعدی کیست؟

یکباره ورق برگشت.با روی کارآمدن محمود احمدی نژاد نگاه دولت در عرصه بین المللی به کلی تغییر کرد.همین عامل موجب شد به مرور زمان اکثر کشورها در ارتباطاتشان با ایران تجدید نظر کنند؛ شرکت هایی که حتی د رایران سرمایه گذاری کرده بودند،کم کم از ایران خارج شدند و به بازارهای دیگر رفتند.همین رویه درباره توتال هم رقم خورد.

با گسترده شدن تحریم های بین المللی توتال هم مثل بقیه کشورها دیگر از پارس جنوبی رفت و از پروژه هایی که در دست داشت،کناره گیری کرد.قانون داماتو بعدها به قانون ایسا تغییر کرد.هرچند که ایران بنا به خروج یک طرفه توتال به مراجع بین المللی شکایت کرد،اما زیان هایی که در نتیجه خروج این شرکت و شرکت های مشابه به ایران وارد شد،سبب شد تا ایران در پارس جنوبی  دربرداشت گاز از رقیب خود یعنی قطرجا بماند.

پس از توافق برجام خیلی از شرکت ها به ایران چراغ سبز نشان دادند،از جمله توتال.از سال گذشته مداکره با توتال برای حضور دوباره در پارس جنوبی جدي تر شد.این مذاکرات نهایتا دیروز منجر به امضای قرارداد برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی شد. با ورود توتال حالا باید منتظر ماند که کدام شرکت خارجی دیگر به رقابت با این غول نفتی فرانسوی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران برنده خواهد شد.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - قانون کارورزی هنوز به مرحله اجرا نرسیده اگر این قانون اجرا شود پرداخت حق بیمه سهم کارفرما توسط دولت پرداخت می شود.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاربری در صفحه مشکلات مردم نوشته است: آیا درست است کارفرمایانی که از نیروهای جوان استفاده کنند از معافیت حق بیمه )سهم کارفرما( برخوردار می شوند؟سوال دوم:کارفرمایانی که نیروی کار آنها کم باشد از معافیت حق بیمه سهم کارفرما برخوردار می شوند؟ در صورت صحیح بودن چه مقدار نیروی کار مشمول معافیت است.

در این باره روابط عمومی سازمان تامین اجمتاعی پاسخ داد:  قانون کارورزی هنوز به مرحله اجرا نرسیده اگر این قانون اجرا شود پرداخت حق بیمه سهم کارفرما توسط دولت پرداخت می شود. در مورد معافیت کارگاههای کوچک این قانون برای کارگاههای مخصوصی است که فقط تولیدی و فنی هستند و کارگاههای خدماتی را شامل نمی شود تعداد آنها به 39 شغل و صنف می رسد مثل خیاطی انتشاراتی که این کارگاهها تا 5 نفر از معافیت سهم کارفرمایی برخوردارند.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - گزارش‌های مبتنی بر آینده‌پژوهی از شرایط سیاسی و اجتماعی ایران، نشان می‌دهد كه «اصلاحات ساختاری اقتصاد»، «بحران تأمین آب» و «بیكاری» در صدر فهرست مسائل مهم کشور قرار دارد.

روزنامه «اعتماد» در این‌باره آورده است: «ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی»، «بحران تامین آب» و «بیكاری» سه مسأله نخست كشور در سال ٩٦ هستند. این را بررسی‌های یك مؤسسه آینده‌پژوهی (آینده‌بان) و پیش‌بینی‌هایش برای سال ٩٦ نشان می‌دهد. مؤسسه‌ای كه از سال ٩٣ بررسی‌های آینده‌پژوهی‌اش را با همراهی مركز تحقیقات استراتژیك ریاست‌جمهوری آغاز كرده و در ابتدای هر سال نتایج این بررسی‌ها درباره سال پیش‌رو را منتشر می‌كند.

براساس گزارش اولیه این مؤسسه مسائل اقتصادی، صنعتی و كشاورزی ٢٢ درصد، اجتماعی ٢٠ درصد، سیاسی ١٧ درصد، زیست‌محیطی ١٠ درصد، فرهنگی ٩ درصد، سلامت ٩ درصد، بین‌الملل ٧ درصد، علم و فناوری ٤ درصد و دین ٢ درصد از صد مسأله استخراج شده را در سال ٩٦ تشكیل می‌دهند. این در حالی است كه در سال ٩٥ براساس یافته‌های همین مؤسسه حدود ۲۰ درصد از مسائل اجتماعی، ۱۶ درصد اقتصادی، ۱۲ درصد بین‌الملل، ۹ درصد فرهنگی، ۹ درصد در حوزه سلامت، ۸ درصد سیاسی، ۸ درصد در حوزه صنعت و كشاورزی، ۷ درصد محیط‌زیستی، ۷ درصد در حوزه علم و فناوری و ۴ درصد در حوزه دین بوده‌اند.

مسائل سیاسی در رتبه ششم

مقایسه این ارقام نشان می‌دهد در حالی كه مسائل اجتماعی و اقتصادی در سال ٩٦ همچون سال قبل از جمله پرشمارترین مسائل كشور هستند اما مسائل سیاسی به نسبت سال ٩٥ كه در رتبه ششم قرار داشتند امسال در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. این البته موضوعی دور از انتظار نیست. چه آنكه بحث انتخابات، سال ٩٦ را سیاسی‌تر از همیشه كرده است. همچنین در حالی كه سال گذشته، ٧ درصد از مسائل، زیست‌محیطی بوده و این گروه از مسائل در رتبه هشتم قرار داشتند اما امسال ١٠ درصد از مسائل را مخاطرات زیست‌محیطی تشكیل داده و این گروه در رتبه چهارم مسائل سال ٩٦ قرار گرفته‌اند. البته نباید از یاد برد كه وزن هر كدام از این گروه‌ها در این بررسی یكسان نیست. مثلا اگرچه مسائل زیست محیطی به‌طور كلی ١٠درصد از مسائل را تشكیل می‌دهند اما مخاطرات زیست‌محیطی از جمله بحران تامین آب و پیامدهای آن، ریزگردها، آلودگی هوا یا تخریب جنگل‌ها در ردیف سی مسأله نخست سال ٩٦ قرار دارند و اهمیت آنها از مسائلی همچون قطبی شدن جامعه یا امنیت نظامی در این لیست بیشتر بوده و به بیانی دیگر چالش برانگیز‌تر خواهند بود.

موفقیت‌های دولت در چه بوده است؟

اما در تازه‌ترین گزارش مؤسسه آینده‌بان در سال ٩٦ به ترتیب «ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی»، «بحران تامین آب» و «بیكاری»، «فساد سیستمی»، «ناامیدی درباره آینده»، «سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی» و «بحران ریزگردها»، هفت مسأله نخست سال ٩٦ را تشكیل می‌دهند. اما در سال ٩٥ «ركود / رونق اقتصادی»، «اختلاف‌نظر در سطوح كلان حاكمیت درباره موضوعات كلیدی»، «پایداری برجام»، «سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریكا»، «تقابل منطقه‌ای ایران و عربستان»، «قیمت نفت و قیمت جهانی آن» و «تورم» هفت مسأله كلیدی شناخته شده توسط آینده‌بان بودند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد دولت موفق شده مسأله اختلاف نظر در سطح كلان حاكمیت و پایداری برجام و مسائلی همچون ارتباط با عربستان یا قیمت نفت را از هفت مسأله اول به مراتب بعدی اهمیت تقلیل دهد. با این حال اما همچنان مسائل اقتصادی در رأس مسائل سال ٩٦ باقی مانده‌اند. در این بررسی ناكارایی نظام قضایی، انتخابات ٩٦ و اختلافات كلان حاكمیتی سه مسأله نخست در حوزه سیاسی در سال ٩٦ محسوب می‌شوند.

ضرورت اصلاحات اقتصادی، بیكاری و فقر سه مسأله نخست اقتصادی و فساد سیستمی، ناامیدی درباره آینده و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی سه مسأله نخست در حوزه اجتماعی و بحران تامین آب و پیامدهای آن و بحران ریزگردها از جمله سه مسأله نخست زیست محیطی در این سال محسوب می‌شوند.

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - در سالی که گذشت خودروهای سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا، تیبا هاچ‌بک، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس، پژو پارس، سمند، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس۶۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ در پایین‌ترین سطح کیفی تولید شدند.

به گزارش ایسنا، کیفیت خودروهای تولیدی و مونتاژی در خودروسازان داخلی به صورت ادواری از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی شده و هر ماهه گزارش وضعیت کیفی این محصولات به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال و بخشی از آن نیز برای اطلاع مصرف‌کنندگان منتشر می‌شود.

آخرین گزارش ارزیابی کیفی خودروهای سواری تولیدی در سال گذشته نشان می‌دهد که ۱۱ مدل سواری در حال تولید و مونتاژ در خودروسازان داخلی همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی ممکن قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

این خودروها شامل سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا و تیبا هاچ‌بک (از محصولات سایپا)، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس و ام‌وی‌ام ۵۵۰ (از محصولات مدیران خودرو)، پژو پارس، سمند و پژو ۴۰۵ (از محصولات ایران خودرو) و لیفان ایکس ۶۰ (محصول کرمان موتور) هستند که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

در مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره دریافت می‌کنند. یک ستاره پایین‌ترین سطح کیفی و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد.

باید دید در سال جدید خودروسازان اقدامی برای افزایش کیفیت این خودروها خواهند کرد یا آنکه این محصولات همچنان با همان کیفیت نامناسب قبلی تولید خواهند شد.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - رئیس جمهوری روز گذشته(دوشنبه) در مجمع سالانه بانک مرکزی در کنار سخنان معمول و تعارفات مرسوم این قبیل جلسات و قدردانی از زحمات و تلاش‌های هیات عامل بانک مرکزی، انتقاد صریح و گزنده‌ای نیز از عملکرد ولی‌الله سیف در مدیریت بازار ارز کرد.

آقای روحانی با اشاره به نوسانات اخیر در بازار ارز، دلائلی را که رئیس کل بانک مرکزی برای توجیه بی‌ثباتی نرخ‌ها عنوان کرده، کافی و قانع کننده ندانست و تصریح کرد «آقای سیف این مسئله را به گردن اربعین و سال جدید مسیحی می‌اندازند که البته ما هنوز قبول نکرده ایم».

انتقاد صریح و علنی روحانی از یکی از اعضای کابینه تنها دو بار پیش از این سابقه داشته است؛ تعریض به علی اکبر صالحی بخاطر اظهارنظر درباره برجام و انتقاد به علی جنتی به دلیل کوتاه آمدن در برگزاری کنسرت در مشهد مقدس. به این ترتیب باید سیف را سومین عضو دولت دانست که اینچنین از سوی رئیس‌جمهور به صورت علنی مورد انتقاد قرار می‌گیرد. آنچه به این نقد آشکار، وزن و اهمیتی بیش از یک گلایه شفاهی می‌بخشد، شناختی است که نسبت به منش و رفتار مدیریتی آقای روحانی وجود دارد؛ سابقه رفتارهای رئیس جمهوری نشان می‌دهد بیان اینچنین انتقادات نسبت به یکی از اعضای دولت محصول ادامه‌دار بودن انتقادات رئیس دولت نسبت به مجموع عملکرد آن مسئول و دستگاه زیرمجموعه اوست کما اینکه روابط صالحی با رئیس‌جمهور هیچ گاه به شرایط پیش از گلایه بازنگشت و همکاری جنتی نیز با دولت ادامه پیدا نکرد.

به همین خاطر بیراه نیست اگر سخنان دیروز رئیس‌جمهور را درباره قانع کننده نبودن توجیهات سیف، نشانه‌ای از عدم همکاری وی با دولت دوازدهم در صورت رئیس‌جمهور شدن دوباره روحانی بدانیم. گذشته از این، مرور عملکرد بانک مرکزی در دوران ریاست ولی‌الله سیف نشان دهنده نقاط ضعف بزرگی است که نمی‌توان از کنار آنها به راحتی گذشت.

مسئولان بانک مرکزی تقریباً در تمامی مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود، تک رقمی شدن تورم را به عنوان بزرگترین دستاورد این بانک تبلیغ می‌کنند. تردیدی نیست که کاهش نرخ تورم آن هم از حدود 40 درصد به زیر ده درصد، دستاوردی بزرگ و ارزشمند است و باید به مجموعه دولت یازدهم بخاطر آن تبریک گفت ولی نکته مهم این است که این دستاورد قطعاً محصول عملکرد بانک مرکزی به تنهایی نیست و همانگونه که رئیس‌جمهور هم دیروز تصریح کرد التزام مجموعه دولت به انضباط مالی، باعث شد بانک مرکزی برای کنترل نرخ رشد نقدینگی دچار مشکل جدی نباشد.

طبیعی است در شرایطی که شخص رئیس‌جمهور و به تبع وی، دولت،‌ خود را ملتزم به انضباط مالی بدانند، بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی و تورم با دست اندازهای بلندی روبرو نیست. در دولت‌های نهم و دهم مشکل اصلی اعمال فشار مستقیم رئیس‌جمهور وقت به بانک مرکزی و بانک‌ها برای پرداخت‌های بدون پشتوانه بود که البته با هیچ مقاومتی از سوی رئیس کل وقت بانک مرکزی روبرو نمی‌شد.

شانس بزرگ سیف در دوره ریاستش بر بانک مرکزی این بود که رئیس‌جمهور و مشاوران اقتصادی وی به پیامدهای استقراض از بانک مرکزی کاملاً واقف بودند و جز در چند مورد محدود مانند پرداخت دو هزار میلیارد تومان بابت تسهیلات خرید خودرو در قالب طرح ضربتی خروج از رکود، بانک مرکزی را برای تزریق پول تحت فشار قرار ندادند.

حوزه دیگری که بانک مرکزی طی سال‌های اخیر نتوانسته در آن موفق باشد و به وعده‌های خود عمل کند، ساماندهی موسسات اعتباری بدون مجوز است. سیف و معاونانش از ابتدای آغاز کار بانک مرکزی وعده‌های خوش بینانه‌ای در مورد ساماندهی این موسسات دادند و قصد داشتند ظرف یک سال پرونده این موسسات را ببندند اما با گذشت زمان مشخص شد مسئله پیچیده‌تر از تخمین مسئولان بانک مرکزی است و به همین علت هم تاکنون نه تنها این قبیل موسسات به فعالیت خود ادامه داده‌اند بلکه در مواردی حتی موسساتی که تحت نظارت بانک مرکزی مراحل ساماندهی را سپری کرده اند، دچار مشکلات فراوانی هستند و سپرده گذاران آنها مقابل نهادهای حاکمیتی تجمع می‌کنند و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان هستند.

به این فهرست، عدم قاطعیت بانک مرکزی در برخورد با بانک‌ها را هم باید اضافه کرد. طی سال‌های اخیر بانک مرکزی نتوانسته با هیچ روشی شبکه بانکی را به رعایت نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار در مورد نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات یا اضافه برداشت از بانک مرکزی ملتزم کند.

در کنار این موارد به نظر می‌رسد بانک مرکزی در توجیه و ایجاد آرامش در افکار عمومی بخصوص در مقاطع خاصی مانند نوسانات ارزی از عملکرد قابل قبولی برخوردار نیست. مسئولان این بانک در این حوزه طی سال‌های اخیر بیشتر توان و زمان خود را صرف اقدامات تبلیغاتی مانند نصب بیلبورد در سطح شهرها، تلاش برای دریافت جوایز رنگارنگ از جشنواره‌های روابط عمومی و ساخت پویانمائی‌های فکاهی کرده‌اند که تقریباً هیچ برآوردی از میزان موفقیت آنها در اثرگذاری در جامعه وجود ندارد.
مجموعه این مسائل و موارد دیگری مانند شیوه پذیرش یا رد مدیران عامل و هیات مدیره بانک‌های خصوصی و... زمینه‌های عدم رضایت از عملکرد بانک مرکزی را فراهم آورده است.
منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - رئیس سازمان خصوصی سازی با بسیار وحشتناک خواندن مقاومت در برابر خصوصی سازی در کشور گفت: در این زمینه سازمان خصوصی سازی واقعا شجاعانه کار می کند.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما پوری حسینی در نشست با خبرنگاران با اشاره به واگذاری سهام پالایشگاه نفت کرمانشاه افزود: این پالایشگاه شرکتی است که در سال های 93 و 94 حدود 300 میلیارد تومان زیان داشته است و 4 بار به مزایده گذاشته شد و به فروش نرفت.
 
وی گفت: بعد از واگذاری آنقدر فشار روی سازمان خصوصی سازی زیاد شده و تهدید بسیار می کنند که ما منطقه را بهم می ریزیم و ما امنیت آنجا را بهم می ریزیم و نمی گذاریم که کار انجام شود.
 
پوری حسینی با انتقاد شدید از بکاربردن اینگونه ادبیات افزود: عزیزی که این کلمات را به کار می برد آیا نمی داند که این تشویش اذهان عمومی و مقابله با امنیت ملی، سیاست های ابلاغی رهبری و مصوبات مجلس است؟ 
 
وی گفت: آیا مملکت آنقدر بی صاحب است که شما برای مملکت تعیین تکلیف می کنید؟ 
 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بعد از واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه دهها نامه در دو هفته گذشته را جواب داده ایم.
 
پوری حسینی گفت: پمپ بنزین می فروشیم دردسر ایجاد می کنند، شرکت المهدی را واگذار می کنیم و حالا باید بعد از 23 ماه به دادگاه برویم و بیاییم و همین سه هفته پیش بود که دادگاه تجدیدنظر دعوای اولیه شاکیان را رد کرد و ما خلاص شدیم.
 
وی افزود: چرا اینقدر مقاومت می کنند، آیا این حیاط خلوت ها اینقدر مهم است که حاضرید مملکت را به آتش بکشید.
 
پوری حسینی با بیان اینکه خصوصی سازی بسیار پرهزینه است و ما بسیار اذیت می شویم، گفت: الان 400 بنگاه روی دست ما مانده است و ما نتوانسته ایم آنها را واگذار کنیم.
 
وی افزود: به طور صریح عرض می کنم که برخی عزیزان در مجلس که احتمالا نوبت اول است به مجلس آمده اند و یا عزیزانی که برای بار دوم یا سوم است واقعا اصل 44 را مطالعه نکرده اند و مطلع نیستند.
 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به این افراد تذکر می دهیم حرمت قانونی را که خود تصویب کرده اید رعایت کنید. 
 
پوری حسینی افزود: یکی از نمایندگان مجلس صراحتا به خود من گفت من خودم را آتش می زنم و نمی گذارم که این بنگاه را بفروشید، آخر این یعنی چه؟ 
 
وی گفت: اگر قانون بد است آن را اصلاح کنید.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - رئیس سازمان خصوصی سازی از آغاز به کار سامانه نرم افزاری SAMANESE.IR به منظور ارایه صورت حساب به مشمولان سهام عدالت از هفته آینده خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، میرعلی اشرف پوری حسینی در نشستی با خبرنگاران گفت: در این مرحله قرار نیست ورق سهم به مشمولان داده شود بلکه قرار است مشمولان از طریق این سامانه از صورت حساب سهام خود مطلع شوند.
 
وی با بیان اینکه قرار است این سامانه حداکثر تا روز دوشنبه هفته بعد با حضور مقامات عالی رتبه اقتصادی کشور راه اندازی شود، افزود: از مشمولان سهام عدالت می خواهیم بجز این سایت با هیچ سامانه دیگری تماس نگیرند زیرا برخی افراد سودجو با تاسیس سامانه هایی به نام سازمان خصوصی سازی اقدام به گرفتن پول از مردم و کلاهبرداری کردند که این از نظر ما جرم و خلاف است.
 
پوری حسینی با بیان اینکه این سامانه مخصوص کسانی است که از داخل کشور با آن تماس می گیرند، گفت: کسانی که خارج از کشور هستند نمی توانند به سامانه دسترسی داشته باشند.
 
وی افزود: در این مرحله هنوز صفحه صورت حساب در سامانه بالا نیامده و فقط در حد اطلاع رسانی است و با رونمایی رسمی از سامانه صفحه صورت حساب فعال می شود.
 
رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه کسانی که موبایل یا تبلت آنها مجهز به فیلترشکن است تا زمان روشن بودن فیلترشکن نمی توانند وارد سامانه شوند، گفت: همچنین برای آنکه در روزهای اول با ترافیک شدید در سامانه مواجه نشویم قرار شده مثلا اگر سامانه در روز 15 اسفند افتتاح شد فقط کسانی که رقم سمت راست کدملی آنها 5 است بتوانند وارد سامانه شوند.
 
وی افزود: کسانی که رقم سمت راست کدملی آنها مثلا صفر است در روز 20 و کسانی که رقم سمت راست کدملی آنها 9 است در روز نهم می توانند وارد سامانه شوند.
 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: البته این فقط برای 10 روز اول است و بعد از آن همه با هر شماره کدملی می توانند وارد سامانه شوند.
 
پوری حسینی افزود: سامانه طوری طراحی شده که مطمئن شود که فرد واردشده در سامانه خود صاحب سهام عدالت است بنابراین بعد از ورود به سامانه سوالات تخصصی از کاربر خواهد کرد و بعد از آن به وی صورت حساب ارایه خواهد داد.
 
وی گفت: کسانی که ورقه ثبت نام سهام عدالت آنها گم شده نگران نباشند و به آن نیازی نیست و برای اطلاع از صورت حساب سهام عدالت فقط داشتن کارت ملی کافی است.

*رئیس سازمان خصوصی سازی شائبه انتخاباتی بودن واگذاری سهام عدالت را رد کرد
  
رئیس سازمان خصوصی سازی برخی خبرها مبنی بر شائبه انتخاباتی بودن واگذاری سود سهام عدالت به مشمولان را باتوجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری رد کرد.
 
پوری حسینی در ادامه نشست با خبرنگاران گفت: سهام عدالت از سال 85 به مشمولان اختصاص یافت و از همان موقع قرار شد 10 سال بعد همه این سهام به مشمولین واگذار شود.
 
وی افزود: بر این اساس قرار بود تا 10 سال بعد پول این سهام از محل سود آن تامین شود و اگر در انتها ارزش سهام از سود حاصله کمتر شد مشمولین برای تملک آن، خود وجه آن را بپردازند.
 
پوری حسینی گفت: عده ای فکر کردند قرار است این سود قبل از انتخابات 96 بین مردم توزیع شود و آن را با سیب زمینی شبیه سازی کردند.
 
وی افزود: این درحالیست که روال طبیعی این است که مجامع شرکت ها در اواخر تیرماه هر سال معمولا تشکیل می شود و این یعنی بعد از انتخابات اردیبهشت 96.
 
پوری حسینی گفت: به این ترتیب عملا سود سهام عدالت مشمولین تا انتهای سال 96 به دست سهامداران می رسد.
 
وی با انتقاد از سیاسی کاری در زمینه واگذاری سهام عدالت و سود آن افزود: نباید فضا را به حاشیه ببریم و سیاسی کنیم بلکه این موضوع یک وفاق ملی است که به دهک های پایین جامعه یک رقم ولو ناچیز داده شود و کام آنها شیرین شود.
 
رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه سهام عدالت به یک جناح سیاسی خاص وابسته نیست، گفت: اولین آیین نامه آن در دولت هشتم یعنی دولت اصلاحات تصویب شد و در دولت نهم روند واگذاری ها آغاز شد و هم اینک در دولت یازدهم درحال به انجام رسیدن است بنابراین همه گرایش های سیاسی در شکل گیری این طرح سهیم هستند.
 
پوری حسینی افزود: اینکه این موضوع را مربوط به کسی بدانیم و از آن استفاده انتخاباتی بکنیم سم برای سهام عدالت است.
 
وی گفت: معتقدم سهام عدالت برای وحدت قلوب بین مردم است و دولت می خواهد یک هدیه کوچک به شکل نمادین به اقشار پایین جامعه بدهد.
 
پوری حسینی درباره مصوبه اخیر دولت درباره اصلاح سبد سهام هم افزود: عده ای حمله کردند که بر این اساس سهام عدالت آب رفت، رقیق شد و بردند و خوردند درحالیکه این مصوبه دولت تدبیر و امید در جهت شفاف سازی و بهبود سهام است تا مشمولان از سهام بهتری برخوردار شوند.
 
وی درباره سهام پالایشگاه ها هم گفت: در کشور 9 پالایشگاه وجود دارد که در 7 پالایشگاه دولت هیچ سهمی ندارد.
 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: تدبیری به کار بسته شد تا دولت در همه این پالایشگاه ها به یک اندازه سهم داشته باشد تا رانت برای پالایشگاه های دولتی ایجاد نشود و سهام بقیه پالایشگاه ها بی ارزش نشود.

 

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - قاچاق؛ پدیده ای که دستگاه های اجرایی، سیاست گذار و نظارتی متعددی را درگیر کرده و همواره یکی از مهم ترین دغدغه دولت ها بوده است که اقتصاد و تولید ملی را نشانه گرفته و رانت های قابل توجهی را برای عده ای ایجاد کرده است.

مبارزه با قاچاق هر چند در اولویت تمام دستگاه قرار داشته اما در دوره هایی با افزایش کنترل ها بر واردات قاچاق، اعداد و ارقام این اقتصاد مسموم کاهش یافته است. براساس آخرین آمار و گزارش های رسمی میزان قاچاق از 25 میلیارد دلار در سال 92 به حدود 15 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است .

با وجودی که رقم رسمی میزان قاچاق برای امسال اعلام نشده اما رویکرد کاهش قاچاق در سال جاری هم ادامه دارد و دولت یازدهم توانسته کارنامه خوبی از کنترل و کاهش قاچاق از خود به جای بگذارد.

«سعید لیلاز» کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز قاچاق مهار نشده می گوید : آزادسازی اقتصاد راهکار نهایی مبارزه با قاچاق است.

به اعتقاد لیلاز؛ کنترل قاچاق و مبارزه با آن نیازمند سیاست گذاری های یکپارچه، دقیق و واحد در کلان کشور است و با تقویت تولید ملی و ممنوعیت زدایی از واردات و ایجاد تعرفه های گمرکی می توان آمار قاچاق را کاهش داد.

وی تاکید می کند: اگر می خواهیم قاچاق را که آفت اقتصاد است، کاهش دهیم باید مزیت و ارزش افزوده آن را از بین ببریم مانند سیاستی که در بخش سوخت به اجرا رسید.

مشروح گفت وگوی لیلاز را در ادامه می خوانید:

طبق آمارهای رسمی در فاصله سال های 92 تا 94 شاهد کاهش قابل توجه قاچاق بوده ایم اما هنوز هم آمار و ارقام قاچاق در ایران نسبت به بسیاری از کشورها بالا است. چرا با وجود اینکه 24 دستگاه ماموریت مبارزه با قاچاق را دارند، هنوز قاچاق یکی از مهم ترین آفت های اقتصاد ایران محسوب می شود؟

قاچاق آفتی است که گلوی اقتصاد ایران را می فشارد و معتقد هستم اگر به جای 24 دستگاه 224 دستگاه هم وارد بحث مبارزه با قاچاق شوند این موضوع ریشه کن نخواهد شد مگر اینکه در سیاست های کلان کشور، در حوزه اقتصادی و اجتماعی تحولی ایجاد شود. علت اصلی کاهش 10 میلیارد دلاری قاچاق در چند سال گذشته هم ایجاد تحول در سیاست های کلان بود و با تغییر سیاست ها دولت به کاهش این مقدار از قاچاق در سطح کشور شد.

منظور شما از سیاست های کلان چیست؟

سیاست های کلان موثر در حوزه قاچاق می تواند تک نرخی شدن ارز یا ممنوعیت زدایی از واردات باشند که مقوله های بسیار مهمی هستند. معتقد هستم یا باید استفاده از یک کالا غیر قانونی اعلام شود یا اینکه اجازه واردات ولو با تعرفه بالا به کالاها داده شود.

از سویی دیگر ایران مرزهای بسیار وسیعی دارد و اغلب مرزنشینان کشورمان فقیر هستند. اگر واردات کالا تعرفه های بالایی داشته باشد این کالا ها از سایر مبادی وارد خواهند شد.

ایجاد تعرفه های بالا تنها به افزایش قاچاق می انجامد و منجر به پیدایش اقتصاد زیر زمینی می شود. این تجربه را در واردات گوشی های همراه در دولت گذشته داشتیم که با افزایش تعرفه واردات این کالا، قاچاق افزایش یافت و همان مالیات و عوارضی که واردکنندگان مجاز گوشی های همراه پرداخت می کردند هم از بین رفت.

سیستم مالیات ستانی هم می تواند در کاهش و یا افزایش قاچاق تاثیر گذار باشد. اگر سیستم پرداخت مالیات در کشور الکترونیکی شود، که در حال حاضر گام های موثری برای حرکت به سمت الکرونیکی شدن پرداخت مالیات برداشته شده است، دیگر واردات قاچاق به صرفه نخواهد بود چرا که در هر مرحله فروش این کالا اگر وزارت امور اقتصادی و دارایی متوجه قاچاق بودن آن شود، تمام عوارض تعرفه ای و مالیات آن را به صورت یکجا از فروشنده دریافت می کند.

بنابراین سیاست گذاری های اقتصادی و نظام اقتصادی کلان مانند نرخ تعرفه های گمرکی، ممنوعیت و یا آزاد شدن واردات، از همه مهم تر نرخ ارز و فاصله آن در بازار آزاد و دولتی است که تعیین کننده کاهش یا افزایش واردات قاچاق به کشور خواهد بود.

 با توجه به اینکه یکی از این عوامل مهم کاهش قاچاق یعنی تک نرخی شدن ارز هنوز به اجرا نرسیده است، مهم ترین عامل کاهش 10 میلیارد دلاری در طول دو سال چه بوده است ؟

معتقدم دولت در این مدت یک حرکت جدی به سمت تک نرخی شدن و یکسان سازی آن داشت. فاصله 2 هزار تومانی بین نرخ دولتی و نرخ آزاد ارز امروز به 400 تومان رسیده است. فراموش نکنیم که دولت یازدهم با توجه قیمت سوخت در کشور و برقرار کردن یک نظام هوشمند در مصرف سوخت (سوخت بر اساس پیمایش) توانست از حجم قابل توجهی قاچاق سوخت جلوگیری کند.

حال اینکه مهم ترین عنصر قاچاق در ایران، قاچاق سوخت است. هم کاهش قیمت جهانی نفت در سه سال اخیر و هم افزایش قیمت بنزین از 400 تومان به 1000 تومان باعث شد که تا حدودی انگیزه قاچاق سوخت در کشورمان از بین برود.

پیش از این مقدار قابل توجهی از گازوییل تولید کشور را کامیون ها و ناوگان باری بدون اینکه فعالیتی داشته باشند، دریافت می کردند و در خارج از مرزهای کشورمان این سوخت را به فروش می رساندند که جلوی این اقدامات گرفته شد.

دولت با سیاست گذاری بسیار ساده توانست در کاهش قاچاق سوخت اقدام موثری انجام دهد. اول اینکه کامیون هایی که بیمه شخص ثالث نداشتند دیگر قادر به تردد در جاده ها نبودند و دوم اینکه از طریق کارت های هوشمند، سوخت براساس پیمایش به خودروها عرضه شد.

به نظر بنده، منبع اصلی واردات قاچاق درآمد ارزی صادرات حاصل از قاچاق است. در عین حال در شرایطی که قیمت دلار دولتی با نرخ آن در بازار آزاد فاصله زیادی داشته باشد، بسیاری ترجیح می دهند ارز حاصل از صادرات غیرنفتی را به صورت قاچاق وارد کنند چراکه اگر به صورت رسمی وارد کنند دولت در نهایت به قیمت 2 هزار و 400 تومان دلارشان را خریداری می کند.

این در حالی است که ارز قاچاق را می توان در بازار آزاد به فروش رساند. البته خوشبختانه دولت یازدهم در راستای یکسان سازی نرخ ارز گام های موثری برداشته و در حال حاضر فاصله قیمت دلار دولتی و آزاد کاهش یافته است.

قیمت رسمی دلار در حال حاضر 3 هزار و 300 تومان و دولت هم خواستار ثبات نرخ دلار در این حدود قیمتی است اما دلار سه هزار و 300 تومانی به واردات تمام کالاها تخصیص داده نمی شود و تنها سه گروه کالای اساسی مشمول دریافت دلار دولتی هستند. تمام این ها اقداماتی است که منجر به کاهش میزان قاچاق شده است.

یکی از عوامل مبارزه با قاچاق را ممنوعیت زدایی از واردات دانستید آیا این اقدام به تولید داخل ضربه نمی زند؟

نمی توان ورود کالاها را برای مدت زمان طولانی ممنوع اعلام کرد. باید به تولید داخل یک فرصتی داده شود. اگر تولید داخل نتوانست از این فرصت استفاده کند به این معنا است که این تولید داخل به صرفه نیست و بهره وری را کاهش می دهد که اتفاقا بر ضد اقتصاد مقاوتی است. البته به غیر از کالاهای استراتژیک و ژئوپلوتیک.

برای مثال اگر با صادارات هر کیلوگرم برنج، می توان 3 کیلوگرم برنج وارد کرد به اقتصاد مقاومتی کمک کرده ایم البته این مشمول کالایی مانند گندم نمی شود. در خصوص تولید گندم به هر قیمتی که شده باید خود کفا باشیم.

نظام سیاسی ما به گونه ای است که نمی توانیم به واردات گندم بی اعتنا بمانیم و این انتقاد جدی به دولت قبل وارد بود که چرا هم در حوزه گندم و هم در بخش سوخت بیشترین واردات را داشتیم . این کالاها جزو کالاهای امنیت ملی ما است و جای تعجب دارد که در دولت قبل این دو کالا بیشترین وابستگی را چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب به واردات داشت.

خوشبختانه در دولت یادزهم از مصادیق کاهش قاچاق این است که دولت محصولات کشاورزی را با قیمت مناسبی از کشاورزان و تولیدکنندگان خریداری می کند و این منجر به کاهش واردات کالا شده است. از این رو وقتی تولید کالا افزایش می یابد میل به واردات را کاهش می دهد.

شاخص تولید صنعتی در کارگاه های بزرگ صنعتی ایران که در سال 1390 حول عدد 100 بود در سال 1392 به رقم 89 کاهش پیدا کرد. یعنی سقوط نزدیک به 12 درصدی در تولید صنعتی را تجربه کردیم که در حال حاضر این شاخص دوباره به عدد 100 رسیده است.

بدیهی است که معادل همین رقم میل به واردات و واردات قاچاق کاهش پیدا می کند. معتقدم اگر بر تقویت بنیه داخلی در کشور در شرایط رقابتی متمرکز شویم، همچنین سیاست ما ممنوعیت زدایی از واردات و تبدیل ممنوعیت ها به ایجاد تعرفه ها باشد، قاچاق کاهش می یابد.

10 میلیارد دلار قاچاقی که در دو سال گذشته کاهش یافته است، از کدام گروه کالایی است؟

10 میلیارد دلار در حوزه سوخت و واردات کالاهایی که در ایران به آنها رانت داده می شود، کاهش یافته است. منظور از کالاهایی که به آنها رانت داده می شود را با یک مثال توضیح می دهم. مانند اینکه شایعاتی شنیده از آنجایی که قیمت خرید تضمینی گندم دولت بالاتر از قیمت جهانی آن است مقداری قاچاق گندم به داخل داشتیم که با محصول داخل به فروش رسید .

راهکار پیشنهادی شما برای کاهش قاچاق با توجه شرایط اقتصادی ایران چیست؟

معتقدم، راه حل نهایی که می تواند بهترین راه حل باشد این است که با یک سرعت تعریف شده و برنامه زمان بندی شده به سمت آزاد سازی اقتصادی حرکت کنیم. کسانی که به بسته بودن و کنترلی شدن اقثتصاد رای می دهند در واقع آنها هستند که در عمل قاچاق را افزایش و گسترش می دهند.

منبع: ایرنا 

 

پیشخوان

آخرین اخبار