همزیستی نیوز - هفته جاری قیمت چند مدل خودروی داخلی در بازار افزایش یافته است.
به گزارش ایسنا، این هفته قیمت پژو ۴۰۵ معادل ۳۰۰ هزار تومان، سمند EF۷ معادل ۵۰۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۴۰۰ هزار تومان و پژو ۲۰۶ V۸ معادل ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
قیمت باقی خودروهای داخلی در بازار تغییر خاصی نسبت به نرخ این محصولات در هفته گذشته نداشته است.
قیمت برخی خودروهای داخلی به شرح زیر است:
خودرو |
قیمت کارخانهای
|
قیمت بازار
|
تیبا |
۲۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان |
۲۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان |
پراید SE۱۱۱ |
۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان |
۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان |
پراید ۱۳۱ |
۲۰ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان |
۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان |
پژو ۴۰۵ |
۳۰ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان |
۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان |
سمند EF۷ |
۳۰ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان |
۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان |
پژو پارس سال |
۳۵ میلیون و ۳۲۷ هزار تومان |
۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ |
۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان |
۳۸ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ |
۳۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان |
۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان |
پژو ۲۰۶ V۸ |
۳۷ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان |
۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان |
رانا |
۳۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان |
۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان |
دنا |
۴۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان |
۴۵ میلیون تومان |
ام وی ام ۱۱۰ |
۳۰ میلیون و ۹۵۴ هزار تومان |
۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان |
امویام ۵۵۰ |
۵۳ میلیون و ۴۶۲ هزار تومان |
۵۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان |
امویام ۳۱۵ new |
۴۴ میلیون تومان |
۴۴ میلیون تومان |
جک j۵ |
۵۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان |
۵۵ میلیون تومان |
جک j۵ اتومات |
۶۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان |
۶۴ میلیون تومان |
جک S۵ |
۸۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان |
۸۵ میلیون تومان |
پارس تندر |
۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان |
۴۱ میلیون تومان |
تندر ۹۰ اتومات |
۴۷ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان |
۴۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان |
تندر ۹۰ E۲ |
۳۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان |
۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان |
همزیستی نیوز - وزير محیطزیست و زيرساخت هلند گفت: با شناختی مطلوبی که از کشور ایران و امکانات و پتانسیلهای آن رسیدیم، به دنبال ایجاد تبادلات و تعاملات مناسبی با این کشور هستیم.
به گزارش ایسنا، منطقه خلیجفارس، ملانی شولتزفان هیگن وزیر محیط زیست و زیرساخت هلند و نمایندگان شرکتهای خصوصی کشور هلند و همچنین معاون وزیر نیرو در قالب هیئتی، چهارشنبه وارد بندرعباس شدند.
ملانى شولتزفان در بدو ورود به بندرعباس در جمع خبرنگاران، افزود: یك هفته است در ايران هستم و در این مدت به شناخت مناسبی از ظرفیتها و پتانسیلهای این کشور توانمند رسیدهایم.
وی بابیان اینکه در این مدت دیدارهایی با وزیر انرژی و راه و شهرسازی داشتهام، تصریح کرد: در این مدت سفیر کشور هلند در تهران بارها از ظرفیتهای بالقوه بندرعباس و نقش استراتژیک آن در منطقه سخن گفت و همین امر زمینهساز سفرم به بندرعباس شد.
وزير محیطزیست و زيرساخت هلند که به دعوت وزیر انرژی به کشورمان سفرکرده است، اضافه کرد: ارتباطات متفاوتى درگذشته با ايران داشتيم اما با شناختی مطلوبی که از کشور ایران و امکانات و پتانسیلهای آن رسیدیم، به دنبال ایجاد تبادلات و تعاملات مناسبی با این کشور هستیم و امیدوارم تبادلات خوبى را با کشور ایران داشته باشيم.
ایران تصمیم دارد در سال های آتی در بخش های مربوط به توسعه بندری شامل توسعه بندر چابهار واقع در نزدیکی مرز پاکستان و بندر عباس سرمایه گذاری کند.
وزیر زیرساخت و محیط زیست هلند پیش تر در این خصوص گفته بود: پس از گذشت 10 سال که امکان همکاری بین کشورهای غربی و ایران فراهم نبود، در حال حاضر ایران نیاز مبرمی به دانش و محصولات در زمینه هایی دارد که هلند در آن پیشتاز است. از این رو، شرکت های دیگر هلندی نیز پیشنهادهای ویژه ای در بخش بنادر و لجستیک برای همکاری با ایران دارند.
به گزارش ایسنا، ملانى شولتزفان - وزير محیطزیست و زيرساخت هلند و هيئت همراه که با هدف توسعه بندری و تکنولوژی دریایی به همراه نمایندگانی از شرکت های مختلف این کشور از ۲-۷ آبان در ایران ححضور دارد، دقایقی پیش وارد بندرعباس شد و مورد استقبال استاندار هرمزگان قرار گرفت و قرار است چهارشنبه(5 آبان) از ظرفیتهای اقتصادی استان هرمزگان نظیر بندر شهید رجایی و مجتمع کشتیسازی فراساحل بازدید به عمل آورد. شرکت بینالمللی پیمانکاریِ BAM، کشتیسازی Damen، بندر روتردام، شرکت ساخت و تعمیر زیرساختهای دریایی Royal Boskails Westminster، شرکت فناوری فراساحلی Royal IHC، مؤسسه تحقیقاتی دریایی STC Greop، شرکت پیمانکاری لایروبی Van Oord و آژانس مهندسی و مشاوره Witteveen+Bos در این سفر، وزیر هلند را همراهی میکنند.
همزیستی نیوز - تغییر سال پایه آماری، استمرار ارایه آمارهای متفاوت از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، قول ارایه شاخصهای مکمل مربوط به بیکاری و تغییر رویکرد مرکز آمار ایران در جهت ارتقای شفافیت این سازمان را میتوان مهمترین وقایع مورد بحث آماری در روز ملی آمار و برنامهریزی دانست.
به گزارش ایسنا، روز آمار و برنامهریزی سال ۱۳۹۵ همراه است با برخی مناقشات میان مراکز رسمی اعلام آمار. به این ترتیب است که ولیالله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در پیام تبریکی که به مناسبت این روز ارسال کرده است بانک مرکزی را طلایهدار تولید آمارهای اقتصادی کشور دانسته در حالی که طی ماههای گذشته مسئولان و متولیان مرکز آمار ایران بارها با تاکید بر اینکه مرکز آمار ایران مرجع رسمی اعلام آمارهای اقتصادی به ویژه در سه شاخص کلان اقتصادی (بیکاری، تورم و رشد) هستند در لفافه از بانک مرکزی ایران خواسته است از ارایه آمارهای مشترک با مرکز آمار ایران خودداری کند.
هفته پیش امید علی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران با انتقاد از ارایه آمارهای مشابه از سوی بانک مرکزی اظهار کرد که تا شش ماه دیگر مشکل ارایه آمارهای موازی در ایران برطرف میشود. موضوعی که ظاهرا با بیتفاوتی بانک مرکزی ایران روبهرو شده است، چرا که حداقل در ظاهر امر دیده نمیشود که این مرجع کهنه کار ارایه آمار دست از ارایه آمارهایی که به صورت سنتی تولید میکرده است، بردارد.
طبق قانون احکام دائمی برنامههای توسعه مرجع رسمی اعلام آمار، مرکز آمار ایران اعلام شده است. ولی طبق قانون سازمانهای دیگر از محاسبات آماری منع نشدهاند، بنابراین به نظر نمیرسد که عتابها و خطابهای مسئولان مرکز آمار بتواند در نهایت این مرجع مورد اعتماد مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، وزرای اقتصادی از جمله وزیر اقتصاد و مراجع رسمی بینالمللی مانند صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی را مجاب کند که از پیشه دیرینه خود دست بکشد. مگر اینکه اجبارهای قانونی برای آن لحاظ شود.
طبق آنچه گفته شد اکنون اعتمادی به آمارهای بانک مرکزی وجود دارد که مشخص نیست مرکز آمار ایران بتواند به راحتی آن را جلب کند، علاوه براین، نکتهای که شاید در بحث تک صدایی کردن ارایه آمار در ایران قابل بررسی باشد دلیل اصرار بر ممانعت ارایه آمار از سوی مراجع متنوع است. به هر حال به نظر میرسد اعلام آمار از سوی چند مرکز معتبر (همانگونه که در دنیا ترویج دارد)، میتواند نقش مکانیزم کنترلی را نسبت به آنچه آمارها میگویند ایفا کند. گرچه در ایران مراکز مهم ارایه آمار حکومتی بوده و غالبا نیز ممکن است با تغییر دولتها شبهاتی نسبت به صحت و سقم ارایه آمار از سوی آنها وجود داشته باشد، ولی به نظر میرسد تقلیل همین دو مرکز ارایه آمار به یک مرکز نیز در نوبه خود تاثیر مثبتی در شفافیت و اعتماد به آمارهای اعلام شده ندارد.
راه حل یک مناقشه مهم
در ارایه نرخ بیکاری از زمان دولت نهم به بعد مناقشاتی به وجود آمده بود. موضوعی که نقطه مورد بازخواست رئیسجمهور دولت نهم در جریان تبلیغات انتخاباتی دولت دهم قرار گرفت. رئیسجمهوری وقت مورد سوال قرار گرفت که چرا با تغییر شیوه محاسبه نرخ بیکاری از دو روز در هفته به یک ساعت در هفته تلاش میکند نرخ بیکاری را بهتر از آنچه واقعا وجود دارد، نشان دهد؟ موضوعی که بعدها با روی کار آمدن دولت یازدهم نیز مورد سوال واقع شد. پاسخ این بود که ما طبق شیوه محاسبه مراجع بینالمللی کار نرخ بیکاری را اعلام میکنیم و این موضوعی است که کشورهای دنیا بیش از ۳۰ سال پیش درباره آن به قطعیت رسیده و اکنون محلی برای بحث ندارد.
البته در این زمینه چندی پیش فریبا بنیهاشمی، مدیر کل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران با پذیرش ضمنی اینکه نرخ بیکاری اعلام یک ساعت در هفته لزوما وضعیت بیکاری در ایران را نشان نمیدهد، از رسانهها خواست که نرخ بیکاری مطابق با شیوه محاسبه ILO را بپذیرند و مرکز آمار ایران نیز اقدام به تولید و ارایه شاخصهای مکمل دیگری مانند اینکه میزان اشتغال افراد چقدر است و چقدر حرفه آنها با شغلشان تناسب دارد و... بپردازد.
به نظر میرسد چنین وعدهای اگر محقق شود بتواند دغدغه بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد کلا را که نسبت به ارایه آمار بیکاری اعتراض داشتهاند بر طرف کند.
تغییر سال پایه
سال پایه نیز یکی از مواردی است که معمولا در ارایه آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مورد سوال و البته مناقشه است. سال پایه آماری یکی از مواردی است که طبق نظر کارشناسان میتواند در نرخهای مختلف تاثیر گذار باشد. این موضوعی است که امروز ولیالله سیف دربیانیه خود که به مناسبت روز آمار منتشر کرده به ان اشاره و بیان کرده است که بانک مرکزی سال پایه آماری را از سال ۱۳۹۰ به سال ۱۳۹۵ تغییر خواهد داد.
همچنین رئیس مرکز آمار ایران نیز چندی پیش اظهار کرده بود که سال پایه آماری به زودی در مرکز آمار ایران هم تغییر میکند.
تلاش برای اعتماد سازی آماری
مرکز آمار ایران طی چند سال (در دولت دهم و سه سال نخست دولت یازدهم)، تحت مدیریتی قرار بود که به هیچ وجه دغدغه پاسخگویی به رسانهها را نداشت. همچنانکه درباره اتفاقات مهمی مانند هک سایت مرکز آمار ایران توسط خارجیها، هرگز پاسخ گفته نشد. همین امر در سالهای متمادی بیاعتمادی رسانهها به این سازمان و به تبع آن افراد جامعه را به دنبال داشت.
این موضوع به نظر میرسد که از زمان روی کار آمدن رئیس جدید در حال اصلاح است. همچنانکه وی از زمان حضورش در مرکز آمار ایران علاوه بر برگزاری نشستهای خبری متمادی درباره مراحل شرکت مردم در سرشماری سال ۱۳۹۵، در نشستی جداگانه به سوالات خبرنگاران درباره نحوه ارایه نرخهای اقتصادی توضیحات جامعی ارایه وبخشی از ابهامات را برطرف کرد که این موضوع را میتوان گام مثبتی در جهت ارتقای شفافیت و اعتماد عمومی جلب کرد. موضوعی که به نظر میرسد میتوان آن را مهمترین اتفاق مثبت آماری کشور در روز آمار و برنامهریزی سال ۱۳۹۵ دانست.
همزیستی نیوز - بانک عامل بخش مسکن برای راهاندازی مؤسسات پسانداز و تسهیلات منطقهای در شهرهای اولویتدار، قصد دارد ترکیبی از «تجربه نیم قرن گذشته بانک رهنی در کشور» و «مدل 200 ساله چهار کشور مطرح جهان در پرداخت تسهیلات مسکن» را مبنای کار قرار دهد. بر این اساس، بهزودی امکان اجرای طرح «یک خانه با دو وام» فراهم میآید.
شهرهای مستعد راهاندازی مؤسسات پسانداز و تسهیلات مسکن منطقهای شناسایی شدند. مدل مدنظر برای این مؤسسات - بانکهای مسکن محلی - ترکیبی از الگوی جهانی و سابقه فعالیت این نهادها در کشور (40 سال پیش) است که مطابق آن، امکان «شهرکسازی» با منابع خرد و همچنین خرید مسکن با «تسهیلات استثنایی» فراهم میشود. این مؤسسات با دسترسی به سه منبع مالی ارزانقیمت، تسهیلات با نرخ سود پایین، سقف ریالی بالا و دوره بازپرداخت طولانی اعطا میکنند. طرح «دو فقره وام برای خرید یک واحد مسکونی» از کانال مؤسسات پسانداز به اجرا درمیآید.
پنج کلانشهر و یک محدوده شهری از سواحل جنوب، بهعنوان شش منطقه مستعد برای راهاندازی بانک مسکن محلی، انتخاب شدند. با گذشت یک ماه از ابلاغ مجوز بانک مرکزی برای تأسیس مؤسسات پسانداز و تسهیلات مسکن منطقهای، نتایج «استانسنجی» بابت شناسایی شهرهای مستعد راهاندازی این مؤسسات مشخص کرده است: در حال حاضر کلانشهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز و همچنین سواحل مکران از ظرفیت لازم برای ایجاد نهادهای محلی تامین مالی مسکن برخوردار هستند.
بانک عامل بخش مسکن برای راهاندازی مؤسسات پسانداز و تسهیلات منطقهای در شهرهای اولویتدار، قصد دارد ترکیبی از «تجربه نیم قرن گذشته بانک رهنی در کشور» و «مدل 200 ساله چهار کشور مطرح جهان در پرداخت تسهیلات مسکن» را مبنای کار قرار دهد. بر این اساس، بهزودی امکان اجرای طرح «یک خانه با دو وام» فراهم میآید.
در الگوی جهانی وامدهی به خریداران مسکن از محل مؤسسات پسانداز منطقهای، یک تجربه زنده متعلق به کشور آلمان وجود دارد که اجازه میدهد ملک مسکونی تحت مالکیت متقاضی تسهیلات، دو بار در رهن بانکی قرار گیرد. مؤسسات پسانداز و تسهیلات مسکن منطقهای میتوانند مشروط به آنکه ارزش ملک در رهن یک بانک، از اصل و سود وام پرداختشده توسط آن بانک به مشتری، بیشتر باشد و در واقع از حداکثر تضمین مورد نیاز بانک وامدهنده بالاتر باشد، مازاد آن را بهعنوان رهن مجدد برای پرداخت تسهیلات ثانویه به همان مشتری، پذیرش کنند و امکان استفاده از دو تسهیلات خرید مسکن برای یک خانه را برای آن مشتری بهوجود بیاورند.
در این حالت، خریدار مسکن از دو نوع تسهیلات همزمان منتفع میشود بهطوری که پیشبینی میشود قدرت مکمل وامها به 80 درصد قیمت مسکن برسد. جزئیات نقشه راه تعریف شده برای شروع به کار مؤسسات پسانداز مسکن نشان میدهد این مؤسسات در نقش بانکهای محلی، با کارآیی بیشتر نسبت به شکل سنتی وامدهی، از یکسو نظام تامین مالی مسکن را به «منابع طلایی سهگانه و ارزان قیمت» متصل میکنند و از سوی دیگر با تحقق طرح «یک خانه با دو وام»، قدرت تسهیلات خرید مسکن را تا 80 درصد قیمتها (نُرم قدرت خرید در کشورها) افزایش میدهند.
سابقه فعالیت مؤسسات پسانداز و تسهیلات مسکن منطقهای در ایران به سال 1346 برمیگردد، که بر این اساس با تجهیز شهر تهران و 13 مرکز استان به 16 مؤسسه پسانداز مسکن تا حداکثر اوایل دهه 60 - زمان صدور دستور توقف فعالیت بانک رهنی و انحلال مؤسسات زیرمجموعه - عملاً این مؤسسات نقش اصلی پرداخت وام خرید مسکن را برعهده گرفتند و به رقیب بانکهای سراسری در ارائه تسهیلات مسکن تبدیل شدند.
مؤسسات پسانداز و تسهیلات مسکن منطقهای بهواسطه جنس منابع قابل وصول که از سه منبع طلایی و سپردههای بلندمدت متقاضیان مسکن و همچنین سرمایه اولیه شرکتهای ساختمانی محلی تشکیل میشود، قادر خواهند بود تسهیلات بهتر از وامهای فعلی خرید مسکن را به سپردهگذاران پرداخت کنند. تجربه به ثبت رسیده از این مؤسسات در آمریکا، آلمان، انگلیس و هند و همچنین سابقه 1.5 دهه فعالیت آنها در ایران بیانگر آن است که با شروع به کار مجدد مؤسسات پسانداز مسکن منطقهای در کشور، امکان پرداخت تسهیلات خرید مسکن با «سقف بیشتر، سود کمتر و طول بازپرداخت طولانیتر» نسبت به وامهای کنونی بانکی، فراهم میشود.
هماکنون سقف وام خرید مسکن پرداختی توسط بانک عامل بخش مسکن (160 میلیون تومانی صندوق یکم) حدود 40 درصد قیمت میانگین یک آپارتمان 100 متر مربعی در تهران را پوشش میدهد و قدرت وام در سایر شهرها با توجه به میانگین کشوری قیمت مسکن حدود 45 تا 50 درصد است. تسهیلات بانکی فعلی برای خانه اولیها با سود 9.5 درصد و برای سایر متقاضیان با سود 17.5 درصد و دوره بازپرداخت حداکثر 15 سال، پرداخت میشود.
مزیت نسبی مؤسسات پسانداز مسکن که باعث تسهیلاتدهی بهتر خواهد شد، به «کوچکی و چابکی» آنها در قیاس با نظام بانکی مربوط میشود. قرار است مؤسسه پسانداز و تسهیلات مسکن منطقهای در هر شهر یا مرکز استان، بهصورت «تکشعبهای» و با ساختار ساده فعالیت کند، ضمن آنکه «مقیاس فعالیت مالی» مؤسسه با توجه به جمعیت منطقه شهری تحت پوشش، به مراتب کمتر از دامنه عمل بانکهای کشوری در ارائه تسهیلات است که این خود باعث کنترل و کاهش نسبی هزینههای جاری و مدیریتی مؤسسات میشود. بنابراین مجموعه شرایط متفاوت مؤسسات پسانداز چون که قیمت تمامشده تسهیلات مسکن را برای این نهادها پایینتر از سطح موجود در بانکها تنظیم میکند، اجازه میدهد مؤسسات، تسهیلات منطقهای خرید مسکن را با سقف بالا، سود پایین و بازپرداخت طولانی ارائه کنند.
تجربه تسهیلاتدهی مؤسسات پسانداز مسکن در چهار کشور مطرح جهان در حوزه تأمین مالی مسکن که اخیراً از جانب بانک عامل بخش مسکن در همایش سیاستهای توسعه مسکن در ایران، تشریح شد نشان میدهد بهطور معمول 94 درصد از تسهیلات پرداختی توسط این مؤسسات به شکل «وام خرید» نصیب سمت تقاضا میشود و کمتر از 10 درصد مصارف این مؤسسات بهصورت «وام ساخت» در اختیار سمت عرضه قرار میگیرد. با این حال مؤسسات پسانداز مسکن منطقهای دو کارکرد اصلی دارند که شامل تامین مالی خریداران مسکن و ساختوساز انبوه در قالب شهرکسازی است.
در حال حاضر شعب بانک عامل بخش مسکن در شش منطقه شهری انتخاب شده برای راهاندازی مؤسسات منطقهای، مأموریت دارند نسبت به شناسایی سرمایهگذاران ساختمانی متقاضی ساختوساز اقدام کنند تا با تعریف پروژههای انبوهسازی یا نوسازی بافت فرسوده در این شهرها، اولین گام عملیاتی تأسیس بانکهای مسکن محلی برداشته شود. مؤسسه پسانداز مسکن منطقهای با تعریف یک پروژه سرمایهگذاری و سپس از طریق پذیرهنویسی در بورس برای جذب سهامدار و سپردهگذاران خرد، شکل میگیرد. منبع اصلی تامین مالی این مؤسسات را سپردهگذاری متقاضیان بومی خرید مسکن - ساکنان شهر محل تأسیس مؤسسه - تشکیل میدهد؛ بهطوری که 70 درصد کل منابع هر مؤسسه، سپردههای ریز و درشت به ترتیب متعلق به مردم و سازندهها خواهد بود.
30 درصد مابقی منابع مالی مؤسسه پسانداز مسکن منطقهای را سه منبع طلایی ارزان قیمت شامل «اعتبارات بلندمدت بانک مرکزی، تا 1.5 برابر سرمایه اولیه مؤسسات، سپردهگذاری سایر بانکها در ازای کاهش ضریب سپرده قانونی نزد بانک مرکزی و همچنین وجوه اداره شده دولتی و یارانههای بخش مسکن» تشکیل میدهد. در دورهای که این مؤسسات در کشور فعال بودند، 20 درصد از تسهیلات خرید مسکن متکی به وامهای بانک مرکزی بود که این سهم قابل توجه، از همافزایی منابع بالقوه برای تامین مالی مسکن در آن زمان و امکان تکرار این پروسه در شرایط فعلی، حکایت دارد.
در این میان، از آنجا که مؤسسات پسانداز و تسهیلات مسکن منطقهای «سود محور» نیستند، نه تنها اجازه فعالیتهای واسطهگری ملکی و ملاکی شبیه برخی بانکها را ندارند بلکه مطابق کارنامه رفتاری این نهادها چه در کشور و چه در جهان، خود معمولا از سرمایهگذاری در بازار ملک در قالب خرید ساختمان، اجتناب میکنند. تسهیلات خرید مسکن قابل پرداخت توسط مؤسسات منطقهای کاملا انعطافپذیر است و هر مؤسسه برای طیف متنوعی از متقاضیان با شرایط مالی متفاوت، میتواند سقف، سود و طول بازپرداخت تسهیلات را جداگانه و متمایز از دیگری، تعیین و با او توافق کند.تسهیلات منعطف مؤسسات منطقهای مسکن در آلمان باعث شده از هر دو خانوار، یکی در این مؤسسات اقدام به سپردهگذاری و افتتاح حساب کند.
در آلمان، طرح «خرید خانه با دو فقره تسهیلات» به پشتوانه مؤسسات پسانداز مسکن منطقهای در حال اجرا است. این مؤسسات بهعنوان مرتهن دوم در قبال مازاد وثیقهای که در رهن سایر بانکها قرار دارد، وام درجه دو (Junior Loan) پرداخت میکند. مسوولیت پرداخت وام درجه یک (Senior Loan) بر عهده بانکها است که بهعنوان مرتهن اول وثیقه ملکی را در رهن قرار میدهند. این خدمت مالی امکان دسترسی متقاضی خرید مسکن به ترکیب مناسبی از منابع مالی موجود در بازار را فراهم میکند. از طرفی، با توجه به آنکه سپردهگذاران در این مؤسسات، جزو سهامداران مؤسسه محسوب میشوند و از عایدی یا همان سود حاصل از فعالیتهای مالی مؤسسه در پایان هر سال بهرهمند میشود، مجموع سود سپردهگذاری و سود سهام دریافتی باعث میشود نرخ بهره موثر مؤسسه برای سپردهگذاران از نرخ سود سپردهگذاری بانکی با فاصله زیادی سبقت بگیرد و باعث جذب راحت نقدینگیهای خُرد در این مؤسسات شود. در آمریکا، این مؤسسات پسانداز مسکن، تا چهار برابر نرخ سود سپردهگذاری بانکی، به مشتریان خود عایدی موثر پرداخت میکند.
بر اساس این گزارش، بانک مسکن استانسنجی برای شناسایی شهرهای مستعد راهاندازی مؤسسات پسانداز منطقهای را با لحاظ سه مؤلفه «سرمایهگذار ساختمانی علاقهمند»، «استعداد سپردهگذاری ساکنان محلی» و «ظرفیت پرداخت تسهیلات مسکن» در هر استان، انجام داده است.
منبع: دنیای اقتصاد
همزیستی نیوز - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در مناطق آزاد، فعالیتهای تجاری بر تولید غلبه کردند به طوری که صنایع و کارگاهها در این مناطق در رکود به سر میبرند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص مناطق آزاد اظهار داشت: مناطق آزاد باید برونمحور باشند و با استفاده از اقتصاد داخلی و فعالیتهای دانشبنیان و احیای صنعت توریسم به خصوص در بخش درمانی بتوانند در اقتصاد کشور نقشآفرینی کنند.
مجید کیانپور ادامه داد: ما باید با استفاده از ظرفیت مناطق آزاد، صنعتگران و تولیدکنندگان را به سرمایهگذاری و فعالیت ترغیب کنیم تا کالای خود را در آنجا تولید و از همان منطقه به سایر کشورها صادر کنند ولی اگر عکس این اتفاق صورت بگیرد یعنی ما نتوانستیم به وظیفه خود عمل کنیم.
نماینده مردم درود در مجلس شورای اسلامیتصریح کرد: با گذشت سه سال از ریاست ترکان بر منطقه آزاد باید شاخصهای مختلفی مورد بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود که آیا فعالیتهای ایشان مثبت بوده یا خیر؟ به نظر من فعالیتهای تجاری بر تولیدی در این مناطق غلبه کردند به طوری که صنایع و کارگاهها در این مناطق در رکود به سر میبرند.
وی ادامه داد: اکنون این مناطق تبدیل به محلی برای ورود کالا شده است که ما باید با رویکرد دانشبنیانمحور وبا کمک گرفتن از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و جذب سرمایهگذاریهای خارجی از ظرفیت این مناطق استفاده کرده و آنها را تبدیل به پایگاههای صادراتی کنیم.
کیانپور با اشاره به فعالیتهای جزیره کیش گفت: این جزیره تبدیل به محلی برای گردشگران داخلی شده است. به طوری که شهروندان با یک استراحت سه روزه به آنجا میروند اقدام به خرید کالاهای خارجی کرده و برمیگردند. این در حالی است که کیش ظرفیت خوبی برای حضور شرکتهای خارجی و برگزاری نمایشگاههای بینالمللی دارد و میتوان با تدوین دو برنامه پنجساله این محل را تبدیل به یکی ازمراکز ارزآور برای کشور کرد.
همزیستی نیوز - معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: نیاز امروز ایران و آلمان، توسعه روابط استراتژیک حوزه علم و فناوری است و نباید این همکاریها تنها به حوزه تبادل دانشجو محدود شود.
به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری در جلسهای مشترک با هیات بلندپایه علمی از کشور آلمان اظهار کرد: روابط ایران و آلمان تاکنون تنها به تبادل دانشجو محدود بود که از این پس دیگر به این حد از روابط بسنده نخواهیم کرد و باید این همکاریها به توسعه روابط استراتژیک حوزه علم و فناوری برسد.
وی افزود: تبادل دانشجو بین کشورها همیشه وجود داشته و در حال حاضر که ایران با آمریکا قطع رابطه کرده است، 11 هزار دانشجوی ایرانی در این کشور مشغول به تحصیل هستند و این ارتباط بین ایران و آلمان نیز وجود دارد و دانشجویان ایرانی زیادی در آلمان تحصیل میکنند؛ در صورتیکه ایران خواهان توسعه روابط دو کشور در حوزههای علمی و فناوری است.
به گفته ستاری، ایران آماده همکاری در زمینه استارتاپها و تحقیقات کاربردی با آلمان است و در این زمینه هیچ محدودیتی ندارد.
وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید، اتفاقات جدی در حوزه اقتصاد دانشبنیان افتاده است و قصد داریم اقتصاد سنتی خود را تغییر داده و از اقتصاد جدیدی صحبت کنیم که نیروی انسانی و فکر آنها پایه این اقتصاد است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به اینکه ایران نیروی انسانی بزرگی دارد، گفت: در حال حاضر نزدیک به 5 میلیون دانشجو در کشور داریم و چهارمین تولیدکننده مهندس دنیا هستیم.
وی افزود: در دولت جدید اقتصاد دانشبنیان در واقع پایه اقتصاد آینده کشور را مدنظر قرار دارد، به همین دلیل است که در حوزه استارتاپها اتفاقات خوبی در کشور افتاده است.
رییس بنیاد ملی نخبگان در خصوص برگزاری استارتاپهای تخصصی در کشور، گفت: در حال حاضر در ایران استارتاپهای تخصصی و خوبی در زمینه ICT و بیوتکنولوژی برگزار میشود و بزرگترین استارتاپ کشور روزانه 5 میلیون دلار فروش دارد که این کار در منطقه بینظیر است.
وی همچنین تصریح کرد: ایران در حوزه بیوتکنولوژی هم به پیشرفتهای قابل توجهی رسیده است و در حال حاضر 98 درصد داروهای مورد نیاز داخلی در کشور تولید میشود.
ستاری خاطرنشان کرد: برخلاف تصور موجود، ایران تنها در حوزه انرژی هستهای پیشرفت نکرده، بلکه در حوزههای مختلف علمی مانند نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، هواوفضا و انرژیهای نو نیز به پیشرفتهای قابل توجهی دست یافته است.
وی در ادامه افزود: ایران در حوزه تحقیقات پایه و تجاریسازی فناوری با آلمان همکاریهایی داشته است و قصد داریم از این پس، سطح روابط ایران با آلمان را توسعه داده و در حوزه استارتاپها و تحقیقات پایهای با این کشور همکاری کنیم.
ستاری با اشاره به حضور نمایندگان عالیرتبه موسسات علمی و تحقیقاتی معتبر آلمان در جلسه، گفت: حضور این افراد را مغتنم شمرده و معاونت علمی برای اجرای پروژههای مشترک با موسسات علمی کشور آلمان آمادگی دارد و میتوانیم در پروژههای بزرگ بینالمللی با این موسسات همکاری کنیم.
وی اظهار کرد: دوست داریم کشور آلمان ایران را به چشم یک شریک و همکار نگاه کرده و در زمینههای مختلف با ایران همکاریهای علمی داشته باشد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور خاطرنشان کرد: از این پس باید در جلسات کمیسیون مشترک ایران و آلمان بحث علم و فناوری به صورت جدی پیگیری شود، اتفاقی که در یک سال اخیر نیفتاده است.
وی با اشاره به ضرورت بازنگری در قرارداد موجود بین دو کشور، گفت: قراردادی که بین ایران و آلمان وجود دارد، مربوط به سال 1975 میشود که نیاز به اصلاحات اساسی و جدی دارد تا بر پایه این تفاهمنامه همکاریهای مشترک بین دو کشور توسعه یابد.
ستاری همچنین تصریح کرد: معاونت علمی به عنوان دولت وظیفه دارد زیرساخت مشترک ایجاد کند تا شرکتها، اساتید، مراکز علمی و دانشگاههای دو کشور به راحتی یکدیگر را پیدا کرده و با هم همکاری کنند.
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به توافق صورت گرفته با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران و هیات آلمانی حاضر در جلسه مبنی بر تعیین روزی به عنوان روز علم ایران و آلمان، گفت: معاونت علمی از این حرکت خوب و تصمیم بجا حمایت میکند.
به گفته وی، ایران بزرگترین بازار منطقه در زمینه تجاریسازی محصولات، استارتاپها و انتقال انرژی است، به گونهای که بازار استارتاپ ICT سال آینده در ایران به 80 میلیارد دلار خواهد رسید و در این زمینه پتانسیل خوبی در ایران وجود دارد.
ابتدای سال 2017 کمیسیون مشترک علمی آلمان و ایران راهاندازی میشود
جورج شوته، وزیر آموزش و تحقیقات آلمان نیز در ادامه این جلسه، گفت: ما طی دورههای گذشته یاد گرفتهایم که باید عمل گرا باشیم و در همین راستا قصد داریم یک کمیسیون علمی از سال 2017 تشکیل دهیم تا در این کمیسیون علمی مشترک با ایران، همکاریهای علمی و فناورانه را تعریف کنیم.
وی افزود: البته تنظیم قرارداد جدید نباید مانع همکاریهای مشترک ایران و آلمان شود و باید در این فرصت، پروژههای مشترک همکاری نیز برای دو کشور تعریف کنیم.
به گفته شوته، کشور آلمان در زمینه پروژههای بینالمللی تجربیات خوبی دارد که در این زمینه آماده ارائه مشاوره و کمک به ایران است.
وی تصریح کرد: باید هر دو کشور برای توسعه روابط تلاش کنند و از پروژههای مشترکی که در آینده وجود خواهد داشت، حمایتهای لازم را صورت دهند.
بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، در این جلسه هیات آلمانی متشکل از معاون وزیر آموزش و تحقیقات آلمان، مدیر کل وزارت آموزش و تحقیقات، مشاور وزیر آموزش و تحقیقات، کارشناس میز ایران و کشورهای منطقه وزارت آموزش و تحقیقات، مشاور وزارت آموزش و تحقیقات، نماینده آکادمی Leopoidina، رییس موسسه تبادلات آکادمیک (DAAD)، معاون موسسه فدرال آموزش فنیوحرفهای، نماینده موسسه تحقیقاتی فراون هوفر ، نماینده انجمن علمی Senkenberg، نماینده انجمن تحقیقاتی آلمان و همچنین نمایندگانی از معتبرترین موسسات علمی آلمان نظیر رییس بنیاد تحقیقات آلمان (DFG) و انجمن ماکس پلانک نیز حضور داشتند.
همزیستی نیوز - بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران ضریب جینی در دوسال اخیر با شیب ملایمی روند صعودی گرفته است و بیشترین نابرابریها در شهرهای استان گلستان و تهران میان طبقات مختلف جامعه وجود دارد.
ضریب جینی یک واحد اندازه گیری پراکندگی آماری است که معمولا برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده میشود. این ضریب با نسبتی تعریف میشود که ارزشی بین صفر و یک دارد. هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد ، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان میدهد و بالعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد یک باشد ، توزیع نابرابر درآمد را مشخص میکند.
به گزارش ایسنا، آخرین اطلاعات ضریب جینی که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد نشان میدهد که ضریب جینی در حالی در سال ۱۳۹۴ به ۰.۳۹ درصد رسیده است که این شاخص در سال ۱۳۹۳ معادل ۰.۳۸ درصد در سال ۱۳۹۲ معادل ۰.۳۷ درصد در سال ۱۳۹۱ معادل ۰.۳۷ و در سال ۱۳۹۰ معادل ۰.۳۷ درصد و در سال ۱۳۸۹ معادل ۰.۴۱ درصد بوده است.
اطلاعات مرکز آمار همچنان گویای آن است که وضعیت ضریب جینی در روستاها بهتر از مناطق شهری است؛ همچنان که در سال ۱۳۹۴ ضریب جینی در روستاها معادل ۰.۳۴ درصد و در شهرها معادل ۰.۳۷ درصد بوده است.
جدول زیر سهم هزینه ناخالص هر دهک را در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ نشان میدهد:
دهک اول | دهک دوم | دهک سوم | دهک چهارم | دهک پنجم | دهک ششم | دهک هفتم | دهک هشتم | دهک نهم | دهک دهم | |
۱۳۹۳ | ۰.۰۲ | ۰.۰۴ | ۰.۰۵ | ۰.۰۶ | ۰.۰۷ | ۰.۰۸ | ۰.۱۰ | ۰.۱۲ | ۰.۱۶ | ۰.۳۰ |
۱۳۹۴ | ۰.۰۲ | ۰.۰۴ | ۰.۰۵ | ۰.۰۶ | ۰.۰۷ | ۰.۰۸ | ۰.۱۰ | ۰.۱۲ | ۰.۱۶ | ۰.۳۱ |
همچنین اطلاعات مرکز آمار ایران در زمینه ضریب جینی حاکی از آن است که در میان شهرها بیشترین نابرابری به ترتیب در استان تهران با ضریب جینی ۰.۳۸ درصد، استان گلستان با ضریب جینی ۰.۳۸ درصد، استان فارس با ضریب جینی ۰.۳۶ درصد و استان اصفهان با ضریب جینی ۰.۳۹ درصد است.
همچنین بیشترین نابرابریها در روستاها به ترتیب در استان کرمان با ضریب جینی ۰.۳۶ درصد، گلستان ۰.۳۴ درصد و آذربایجان شرقی و مرکزی با ضریب جینی ۰.۳۴ درصد است.
همچنین کمترین نابرابریها در شهرهای استان یزد با ضریب جینی ۰.۲۵ درصد، البرز، آذربایجان غربی، لرستان و ایلام ۰.۲۶ درصد محقق شده است. کمترین نابرابری در روستاهای استان خراسان جنوبی و البرز با ضریب جینی ۰.۲۴ درصد، زنجان و آذربایجان با ضریب جینی ۰.۲۵ درصد و ایلام و کردستان ۰.۲۶ درصد است.
همزیستی نیوز - جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزارشد.
در این جلسه دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، گزارشی از صورت های مالی و عملکرد سازمان مناطق آزاد اروند، ماکو، انزلی، قشم، کیش و ارس مربوط به سال مالی 1394 ارائه کرد که پس از بحث و بررسی ضمن تقدیر از برگزاری بموقع و مطلوب مجامع عمومی سالیانه سازمانهای مناطق آزاد، صورت های مالی مناطق آزاد مذکور به تصویب رسید.
در این نشست همچنین دستورالعمل سفرهای خارجی کارکنان سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد کمیته ای مرکب از نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورا، با بررسی دستورالعمل مربوطه در مورد سفرهای خارجی کارکنان سازمانهای مناطق آزاد تصمیم گیری نماید.
در ادامه این نشست که وزرای نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، نمایندگان وزرای عضو شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و استانداران خراسان رضوی، کرمانشاه و مازندران نیز حضور داشتند، اصلاح گرایش و موضوع فعالیت منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و به تصویب رسید.
همزیستی نیوز - کره جنوبی دومین رشد سریع اقتصادی دنیا در چهار دهه اخیر را دارا میباشد. در کره جنوبی، از سال ۱۹۶۳ و فقط ظرف مدت ۴۰ سال، درآمد سرانه بر حسب قدرت خرید، چیزی نزدیک به ۱۴ برابر افزایش یافت. دست یافتن به نتیجهای مشابه برای بریتانیا بیش از دو سده (بین اواخر سده هجدهم و زمان حاضر) و برای آمریکا در حدود یک و نیم سده (از سده ۱۸۶۰ تا کنون) زمان برد. این پیشرفت قابل توجه که کره جنوبی را در کمتر از نیم قرن بدل به کشوری پیشرفته و ثروتمند نمود، اغلب معجزه رودخانه هان نامیده میشود و در مجامع بینالمللی، صفت «ببر آسیا» را برای این کشور به ارمغان آورده است.
به گزارش شبستان امروزه اقتصاد موفق کره جنوبی الگویی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. کره جنوبی اکنون دارای اقتصاد توسعهیافته چندین هزار میلیارد دلاری است و یکی از اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) میباشد و توسط بانک جهانی جزو اقتصادهای دارای درآمد زیاد و از دیدگاه صندوق بینالمللی پول و سیا بهعنوان یکی از اقتصادهای پیشرفته طبقهبندی شده است. همچنین سئول، پایتخت این کشور، یکی از ده شهر برجسته اقتصادی و مالی جهان است.
این گزارش می افزاید: اقتصاد کره جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و سیزدهمین در دنیاست. همانند آلمان غربی و ژاپن، صنعتیسازی سریع از دهه ۱۹۶۰، کره جنوبی را به یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده در جهان تبدیل کرد. این کشور، هفتمین شریک بزرگ تجاری آمریکاست. کره جنوبی و ایران نیز دارای مراودات تجاری و اقتصادی بسیاری با یکدیگر هستند و نفت ایران یکی از محصولات عمده ای است که به این کشور وارد می شود و در حال حاضر نیز بناست در ارتباطات گسترده تری با کره جنوبی از طریق بندر شهید رجایی ایجاد شود.
بنابراین گزارش، ایرنا در این زمینه به نقل از جاسم جادری، استاندار هرمزگان نوشته است: " از جمله طرف های علاقه مند به سرمایه گذاری شرکت های کره ای هستتند که ما نیز بر لزوم افزایش ارتباطات با این کشور از طریق بندر شهید رجایی تاکید داریم. پیشنهاد ایجاد یک شرکت مشترک برای مدیریت یک بخش مجزا و ویژه واردات، صادرات و ترانشیپ برای کره جنوبی در بندر شهید رجایی، نیز در نوع خود قابل توجه است که از طرف کره ای می خواهیم که پیشنهاد کتبی خود را در این راستا ارائه دهد. حضور این شرکت کره ای در استان، می تواند به عنوان یک فرصت برای توسعه ترانزیت از طریق بندر شهید رجایی و افزایش ارتباطات با سه کشور کره جنوبی، چین و ژاپن به حساب آید."
یادآور می شود: سرمایه گذاران کره جنوبی برای دومین بار است که به بندرعباس سفر می کنند. در نشست قبل تفاهم نامه ای در رابطه با فعالیت های معدنی امضا شد. شرکت کره ای از طریق تشکیل یک شرکت مشترک با طرف ایرانی تقاضای فعالیت در حوزه تولید، ایجاد پایانه صادراتی نفتی برای ذخیره سازی 10 میلیون بشکه نفت خام و ایجاد مخازن برای بانکرینگ در سلخ قشم و لارک را دارد. این شرکت همچنین متقاضی ساخت یک نیروگاه دو هزار مگاواتی در کنار نیروگاه کنونی بندرعباس، بندرلنگه و یا قشم است.
همزیستی نیوز - گر چه حدود شش ماهی تا پایان سال و واریز عیدی کارکنان باقی مانده اما شواهد نشان میدهد که رقمی حدود ۷۵۰ هزار تومان به عنوان پاداش پایان سال در نظر گرفته خواهد شد. رقم نهایی با تصویب هیات وزیران تعیین میشود.
به گزارش ایسنا، هر چند که هنوز بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۶ از سوی سازمان برنامه و بودجه به دستگاههای اجرایی ابلاغ نشده است، اما ضوابط مالی ناظر بر تهیه بودجه بر این تاکید دارد که باید حدود پاداش پایان سال (عیدی) در بودجه ۱۳۹۶ حدود ۸۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شود به عبارتی حدود عیدی سال آینده که در ماه پایانی سال آینده پرداخت میشود، حدود این رقم است که البته با نظر هیات دولت احتمال تغییر دارد.
این در حالی است که ظاهرا قرار است برای امسال حدود عیدی تا نزدیک به ۷۵۰ هزار تومان تعیین و پرداخت شود، یعنی آنچه که تحت عنوان پاداش پایان سال کارکنان در روزهای پایانی سال جاری به کارکنان پرداخت میشود در همین حدود است، رقمی که البته براساس فرمولهای خاص خود تعیین و با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه در هیات وزیران اعمال نظر و نهایی میشود.
سال گذشته نیز دولت رقمی حدود ۶۸۰ هزار تومان را به عنوان پاداش پایان سال ۱۳۹۴ به کارکنان پرداخت کرده است، اما سایر ضوابط مالی ناظر بر بودجه ۱۳۹۶ نشان میدهد که سازمانها باید میزان افزایش حقوق را در همان حدود ۱۰ درصد سال ۱۳۹۵ در نظر بگیرند که البته این رقم نیز در نهایت باید به تصویب هیات وزیران برسد. از سوی دیگر سقف اعتبار مربوط به اضافهکار کارکنان در بودجه سال ۱۳۹۶ حداکثر معادل اعتبار اضافهکار سال جاری پیشبینی میشود که البته باید به این چارچوب اعتبار ماموریت خارج از کشور کارکنان، کمکهای رفاهی مستقیم و غیرمستقیم کارکنان و اعتبار پاداش خدمت و مانده مرخصی پرداخت نشده بازنشستگان را نیز اضافه کرد که فعلا براساس ضوابط سال جاری تعیین و در نهایت در بودجه در مورد آن تصمیمگیری خواهد شد.