همزیستی نیوز - جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزارشد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه هدف از ایجاد مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی را جلب سرمایه گذاری و توسعه صادرات غیرنفتی عنوان کرد و گفت: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت های این مناطق در جهت توسعه کشور تاکید شده است.

در این جلسه دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، گزارشی از صورت های مالی و عملکرد سازمان مناطق آزاد اروند، ماکو، انزلی، قشم، کیش و ارس مربوط به سال مالی 1394 ارائه کرد که پس از بحث و بررسی ضمن تقدیر از برگزاری بموقع و مطلوب مجامع عمومی سالیانه سازمانهای مناطق آزاد، صورت های مالی مناطق آزاد مذکور به تصویب رسید.
در این نشست همچنین دستورالعمل سفرهای خارجی کارکنان سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد کمیته ای مرکب از نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورا، با بررسی دستورالعمل مربوطه در مورد سفرهای خارجی کارکنان سازمانهای مناطق آزاد تصمیم گیری نماید.
در ادامه این نشست که وزرای نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، نمایندگان وزرای عضو شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و استانداران خراسان رضوی، کرمانشاه و مازندران نیز حضور داشتند، اصلاح گرایش و موضوع فعالیت منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و به تصویب رسید.

همزیستی نیوز - کره جنوبی دومین رشد سریع اقتصادی دنیا در چهار دهه اخیر را دارا می‌باشد. در کره جنوبی، از سال ۱۹۶۳ و فقط ظرف مدت ۴۰ سال، درآمد سرانه بر حسب قدرت خرید، چیزی نزدیک به ۱۴ برابر افزایش یافت. دست یافتن به نتیجه‌ای مشابه برای بریتانیا بیش از دو سده (بین اواخر سده هجدهم و زمان حاضر) و برای آمریکا در حدود یک و نیم سده (از سده ۱۸۶۰ تا کنون) زمان برد. این پیشرفت قابل توجه که کره جنوبی را در کمتر از نیم قرن بدل به کشوری پیشرفته و ثروتمند نمود، اغلب معجزه رودخانه هان نامیده می‌شود و در مجامع بین‌المللی، صفت «ببر آسیا» را برای این کشور به ارمغان آورده است.

 به گزارش شبستان امروزه اقتصاد موفق کره جنوبی الگویی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. کره جنوبی اکنون دارای اقتصاد توسعه‌یافته چندین هزار میلیارد دلاری است و یکی از اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) می‌باشد و توسط بانک جهانی جزو اقتصادهای دارای درآمد زیاد و از دیدگاه صندوق بین‌المللی پول و سیا به‌عنوان یکی از اقتصادهای پیشرفته طبقه‌بندی شده است. همچنین سئول، پایتخت این کشور، یکی از ده شهر برجسته اقتصادی و مالی جهان است.

 این گزارش می افزاید: اقتصاد کره جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و سیزدهمین در دنیاست. همانند آلمان غربی و ژاپن، صنعتی‌سازی سریع از دهه ۱۹۶۰، کره جنوبی را به یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده در جهان تبدیل کرد. این کشور، هفتمین شریک بزرگ تجاری آمریکاست. کره جنوبی و ایران نیز دارای مراودات تجاری و اقتصادی بسیاری با یکدیگر هستند و نفت ایران یکی از محصولات عمده ای است که به این کشور وارد می شود و در حال حاضر نیز بناست در ارتباطات گسترده تری با کره جنوبی از طریق بندر شهید رجایی ایجاد شود.

 بنابراین گزارش، ایرنا در این زمینه به نقل از جاسم جادری، استاندار هرمزگان نوشته است: " از جمله طرف های علاقه مند به سرمایه گذاری شرکت های کره ای هستتند که ما نیز بر لزوم افزایش ارتباطات با این کشور از طریق بندر شهید رجایی تاکید داریم. پیشنهاد ایجاد یک شرکت مشترک برای مدیریت یک بخش مجزا و ویژه واردات، صادرات و ترانشیپ برای کره جنوبی در بندر شهید رجایی، نیز در نوع خود قابل توجه است که از طرف کره ای می خواهیم که پیشنهاد کتبی خود را در این راستا ارائه دهد. حضور این شرکت کره ای در استان، می تواند به عنوان یک فرصت برای توسعه ترانزیت از طریق بندر شهید رجایی و افزایش ارتباطات با سه کشور کره جنوبی، چین و ژاپن به حساب آید."

 یادآور می شود: سرمایه گذاران کره جنوبی برای دومین بار است که به بندرعباس سفر می کنند. در نشست قبل تفاهم نامه ای در رابطه با فعالیت های معدنی امضا شد. شرکت کره ای از طریق تشکیل یک شرکت مشترک با طرف ایرانی تقاضای فعالیت در حوزه تولید، ایجاد پایانه صادراتی نفتی برای ذخیره سازی 10 میلیون بشکه نفت خام و ایجاد مخازن برای بانکرینگ در سلخ قشم و لارک را دارد. این شرکت همچنین متقاضی ساخت یک نیروگاه دو هزار مگاواتی در کنار نیروگاه کنونی بندرعباس، بندرلنگه و یا قشم است.

همزیستی نیوز - گر چه حدود شش ماهی تا پایان سال و واریز عیدی کارکنان باقی مانده اما شواهد نشان می‌دهد که رقمی حدود ۷۵۰ هزار تومان به عنوان پاداش پایان سال در نظر گرفته خواهد شد. رقم نهایی با تصویب هیات وزیران تعیین می‌شود.

به گزارش ایسنا، هر چند که هنوز بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۶ از سوی سازمان برنامه و بودجه به دستگاههای اجرایی ابلاغ نشده است، اما ضوابط مالی ناظر بر تهیه بودجه بر این تاکید دارد که باید حدود پاداش پایان سال (عیدی) در بودجه ۱۳۹۶ حدود ۸۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شود به عبارتی حدود عیدی سال آینده که در ماه پایانی سال آینده پرداخت می‌شود، حدود این رقم است که البته با نظر هیات دولت احتمال تغییر دارد.

این در حالی است که ظاهرا قرار است برای امسال حدود عیدی تا نزدیک به ۷۵۰ هزار تومان تعیین و پرداخت شود، یعنی آنچه که تحت عنوان پاداش پایان سال کارکنان در روزهای پایانی سال جاری به کارکنان پرداخت می‌شود در همین حدود است، رقمی که البته براساس فرمول‌های خاص خود تعیین و با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه در هیات وزیران اعمال نظر و نهایی می‌شود.

سال گذشته نیز دولت رقمی حدود ۶۸۰ هزار تومان را به عنوان پاداش پایان سال ۱۳۹۴ به کارکنان پرداخت کرده است، اما سایر ضوابط مالی ناظر بر بودجه ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که سازمان‌ها باید میزان افزایش حقوق را در همان حدود ۱۰ درصد سال ۱۳۹۵ در نظر بگیرند که البته این رقم نیز در نهایت باید به تصویب هیات وزیران برسد. از سوی دیگر سقف اعتبار مربوط به اضافه‌کار کارکنان در بودجه سال ۱۳۹۶ حداکثر معادل اعتبار اضافه‌کار سال جاری پیش‌بینی می‌شود که البته باید به این چارچوب اعتبار ماموریت خارج از کشور کارکنان، کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم کارکنان و اعتبار پاداش خدمت و مانده مرخصی پرداخت نشده بازنشستگان را نیز اضافه کرد که فعلا براساس ضوابط سال جاری تعیین و در نهایت در بودجه در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

همزیستی نیوز - هیات دولت آیین‌نامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن خط مرزی درآمدی برای تعیین شمول خانوارها در فهرست دریافت یارانه‌ها تعیین می‌شود. این مصوبه، مرز 35 میلیون تومانی را برای درآمد سالانه خانوارهای 4 نفره و کمتر تعیین کرده و برای خانوارهای پرجمعیت‌تر نیز، مبلغ 8میلیون و 750 هزار تومان را به ازای هر نفر بیشتر مشخص کرده است. این آیین‌نامه با تعیین سقف درآمدی و الزام وزارت رفاه به اجرای آن، تکلیف یکی از مبهم‌ترین طرح‌های به ارث رسیده به دولت یازدهم را در آخرین سال فعالیت آن تا حدودی روشن می‌کند.

 به گزارش دنیای اقتصاد هیات وزیران آیین‌نامه حذف یارانه نقدی خانوارهای با درآمد سالانه بالاتر از 35 میلیون تومان را برای اجرا به وزارت رفاه ابلاغ کرد. بر اساس این آیین‌نامه، سقف درآمدی 35 میلیون تومان در سال برای خانوارهای 4 نفره و کم‌جمعیت‌تر تعیین شده است و برای خانوارهای پرجمعیت‌تر، این رقم متناسب با بعد خانوار افزایش خواهد یافت. در صورتی که افراد نسبت به حذف از لیست یارانه‌بگیرها معترض باشند، حداکثر تا یک ماه می‌توانند با ارائه مستندات به وزارت تعاون نسبت به این اقدام اعتراض کنند. بر اساس قانون 30 درصد از منابع حاصل از حذف خانوارهای پردرآمد صرف تسهیلات اشتغال و 35 درصد از آن صرف یارانه نرخ بهره برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط خواهد شد. 15 درصد از منابع حاصل از کاهش یارانه نقدی پرداختی دولت نیز به حمایت از نوسازی صنایع با هدف کاهش مصرف انرژی و 20 درصد از منابع حاصل نیز به ارائه مشوق‌ها و حمایت‌های صادراتی اختصاص خواهد یافت.

سهم خزانه از حامل‌های انرژی

طبق گزارش‌های منتشرشده، هیات وزیران به دنبال پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به‌استناد تبصره (33) قانون بودجه سال 1395 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی تبصره (14) قانون یادشده را به تصویب رساند. بر اساس این مصوبه، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سال جاری به ازای هر بشکه نفت خام خوراک پالایشگاه‌های کشور، حدود 40 هزار تومان را به حساب مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها در خزانه واریز می‌کند. همچنین شرکت ملی گاز ایران موظف است به ازای فروش هر متر مربع گاز طبیعی مبلغ 7/ 68 ریال، بابت سهم هدفمندسازی یارانه‌ها، به حساب مربوط در خزانه واریز کند. همچنین وزارت نیرو نیز موظف است مبلغ 102 ریال به ازای هر کیلووات برق مصرفی مشترکان و برق صادراتی، به حساب مربوط به یارانه‌ها در خزانه واریز کند. همچنین طبق این آیین‌نامه، شرکت آب‌وفاضلاب مکلف است به ازای هرمتر مکعب فروش آب یک تومان به حساب مربوط به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در خزانه واریز کند. بر اساس تصویب هیات وزیران، این پرداخت‌ها برای شرکت‌های یاد شده نسبت به سایر پرداخت‌ها و هزینه‌ها در اولویت قرار دارد.

 مرز درآمدی برای حذف یارانه

بر اساس آیین‌نامه مصوبه در هیات وزیران، در سال 1395 حداکثر 42 هزار میلیارد تومان جهت پرداخت نقدی و غیر نقدی به سرپرستان نیازمند متقاضی دریافت یارانه اختصاص داده خواهد شد. پس از اجرای آزمایشی قانون هدفمندی یارانه‌ها در سه استان ایلام، گیلان و خراسان شمالی در روزهای پایانی آذرماه سال 1389 محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سراسر کشور خبر داد. به اعتقاد کارشناسان عدم تخصیص صحیح منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین ایرادهای فاز اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها بود. با روی کار آمدن دولت کنونی بحث اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در کشور مطرح شد. بار اقتصادی یارانه‌های مستقیم پرداختی به‌عنوان اهرم فشار دولت را به اجرای هر چه سریع‌تر مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ترغیب می‌کرد، اما از سوی دیگر ترس از فشارهای سیاسی و اجتماعی احتمالی دولت را در اجرای این قانون دچار تردید کرد. با توجه به نبود بانک اطلاعاتی منسجم مالیاتی، امکان شناسایی دهک‌های پر درآمد و حذف این دهک‌ها از یارانه‌بگیرها محدود بوده است. در نبود این بانک اطلاعاتی، دولت در سال 1394 از خانوارهایی که نیازمند به دریافت یارانه نبودند، خواست تا از دریافت یارانه انصراف دهند. اما ثبت اطلاعات 73میلیون نفر به‌عنوان متقاضی دریافت یارانه، طرح انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه را به طرحی شکست خورده تبدیل کرد. هر چند با توجه به نزدیکی به موعد انتخابات دوره 12 ریاست جمهوری، انتظار فضای کارشناسی کشور بر تعویق حذف یارانه دهک‌های پردرآمد به دوران پس از انتخابات بود، اما هیات وزیران در مصوبه روز گذشته خود، با تعیین سقف حقوقی 35 میلیون تومان در سال برای خانوارهای دارای حداکثر 4 نفر جمعیت، وظیفه شناسایی مشمولان حذف یارانه نقدی را به وزارت رفاه سپرد. بر اساس این مصوبه، سقف حقوقی برای خانوارهای با ابعاد بزرگ‌تر متناسب با بعد خانوار تغییر پیدا خواهد کرد. به این ترتیب خانواده‌های دارای 4 نفر جمعیت یا کمتر و خانواده‌های دارای بیش از 4 نفر جمعیت که حقوق سالانه آنها به ازای هر نفر بیش از 8 میلیون و 750 هزار تومان است، از شمار مشمولان دریافت یارانه نقدی حذف خواهند شد.

 مشمولان حذف یارانه

بر اساس این مصوبه، یارانه نقدی تمام تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها بیشتر از 35 میلیون تومان در سال است از فهرست مشمولان دریافت یارانه نقدی حذف خواهند شد. همچنین نمایندگان مجلس‌شورای اسلامی، قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی، پزشکان و دندان‌پزشکان از لیست یارانه‌بگیرها حذف خواهند شد. همچنین تمام کارکنان دولت، قوای سه‌گانه، سازمان‌ها و نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی، حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تامین اجتماعی، مدیران، کارکنان و اعضای هیات مدیره بانک‌ها، بیمه‌ها و موسسات اعتباری و بازنشستگان کشوری و لشکری که حقوق سالانه بیشتر از 35 میلیون دریافت می‌کنند از دریافت یارانه محروم خواهند شد. بر اساس مصوبه ابلاغی وزارت تعاون، کار و امور اجرایی موظف به شناسایی این افراد و حذف آنها از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه است.

 حفظ حق اعتراض

بر اساس مصوبه ابلاغ شده از سوی هیات وزیران در صورتی که فردی از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه حذف شود، حداکثر تا یک ماه می‌تواند نسبت به موضوع حذف از فهرست یارانه‌بگیرها اعتراض کرده و مدارک و مستندات لازم را در اختیار وزارت تعاون قرار دهد. وزارت تعاون نیز پس از بررسی مستندات ارائه شده، اسامی تمام حذف‌شدگان را به سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد کرد. در صورتی که مستندات ارائه شده به وزارت تعاون بیانگر استحقاق دریافت یارانه از سوی اعتراض‌کنندگان باشد، این افراد در فهرست دریافت‌کنندگان نخستین یارانه پرداختی پس از بررسی اعتراض قرار خواهد گرفت.

 تخصیص منابع هدفمندی

بر اساس قانون و در جهت تقویت تولید ملی و عمل به مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، 30 درصد از منابع حاصل از حذف دهک‌های پردرآمد از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه به یارانه سود تسهیلات اشتغال اختصاص می‌یابد. خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، ایثارگران و رزمندگان تهیدست و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای دریافت این تسهیلات در اولویت قرار دارند. همچنین 35 درصد از منابع حاصل از حذف خانوارهای پردرآمد صرف پرداخت یارانه نرخ بهره به بنگاه‌های کوچک و متوسط فعال در زمینه خدمات فنی و مهندسی، گردشگری، صادرات، صنعت، معدن و کشاورزی اختصاص خواهد یافت. 15 درصد از منابع حاصل از کاهش یارانه نقدی پرداختی دولت نیز به حمایت از نوسازی صنایع با هدف کاهش مصرف انرژی و 20 درصد از منابع حاصل نیز به ارائه مشوق‌ها و حمایت‌های صادراتی اختصاص می‌یابد.

اختصاصی همزیستی نیوز - شرکت National Ferries Company (NFC)  دومین خط کشتیرانی بین المللی خود را از بندر خصب (عمان) به بندر عباس در روز یکشنبه  25 سپتامبر مصادف با چهارم مهرماه جاری راه اندازی می کند. این شرکت، حمل و نقل مسافری بین المللی خود را با یک کشتی به جزیره قشم در روز 28 ژوئیه (7مرداد) گذشته آغاز کرده بود.

به گزارش سایت روزنامه مسقط دیلی انتظار می رود که دکتر علی بن مسعود بن علی السنیدی وزیر بازرگانی و صنایع عمان همراه با مقامات ارشد دیگر و نیز مدیران ارشد شرکت NFC در کشتی افتتاحی این خط حضور داشته باشند. یک مدیر ارشد شرکت NFC به روزنامه مسقط دیلی گفته است که این خط کشتیرانی به خط کشتی دیگری که بین خصب و قشم رفت و آمد می کند، اضافه می شود.   

به گفته وی، در ابتدا، این کشتی از طریق جزیره قشم به بندر عباس می رود و برنامه سفر آن با توجه به ضریب بار و مسافر ممکن است تغییر یابد. تعداد سفر دریایی هم برای قشم و هم بندر عباس  دو بار در هفته در اوایل صبح روزهای پنجشنبه و شنبه از بندر خصب و زمان برگشت کشتی ها نیز در این دو روز است. 

این مدیر ارشد شرکت NFC می افزاید که خط کشتیرانی به قشم بطور یکنواخت و البته با کمی وقفه  به عللی از جمله زمان بر بودن بررسی مدارک مسافران در قشم که باید مرتفع گردد در حال فعالیت است. وی خاطرنشان می کند: " بسیاری از امور مربوطه بهبود یافته است و ما زمان برگشت (از هنگام ورود تا حرکت کشتی) را به 90 دقیقه رسانده ایم."

این شرکت کشتیرانی امیدوار است که به زودی تعداد کشتی در خط کشتیرانی به قشم افزایش یابد. این مدیر ارشد شرکت می گوید: "کار در اسکله بندر بهمن قشم در حال پیشرفت است و تنها  موضوع زمان است که به کشتی های مسافری اجازه سفر دریایی را می دهد."

سفر دریایی به بندر عباس نیز به محض آماده شدن سکو آغاز می شود. مردم می توانند بدون ویزا به جزیره قشم سفر کنند اما برای سفر به بندر عباس نیاز به ویزا دارند. سفر دریایی از بندر خصب به جزیره قشم یک و نیم ساعت زمان می برد در حالی که سفر به بندر عباس  دو ساعت طول می کشد.

منبع: سایت روزنامه مسقط دیلی 

مترجم: قربان محمد ورشی

TRANSLATED BY: GHORBAN-MOHAMMAD VARSHI

 

 

همزیستی نیوز- رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: «دولت گام‌های اولیه برای تک‌نرخی شدن ارز را برداشته و فکر می‌کنیم در چند ماه آینده این اتفاق رخ می‌دهد.»

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چندی پیش بخش خصوصی 10 مطالبه از رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مطرح کرد که این مطالبات ده‌گانه برای حل بخشی از مشکلات بخش خصوصی در حوزه مالیات، بیمه تامین اجتماعی، صنعت سیمان، قیمت حامل‌های انرژی، قیمت ارز، بهبود فضای کسب‌وکار و نظام بانکی بود. اما در طی این مدت، کدام‌یک از این مطالبات محقق شد؟

در این خصوص مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین توضیح داد: «خوشبختانه با تعامل مناسبی که میان دولت و بخش خصوصی برای حل مشکلات فضای کسب‌وکار شکل گرفته است، سعی کردیم قدم به قدم این مسایل را به سمتی پیش ببریم که در مسیر قانونی و منطقی بیفتد.»

وی افزود: «همان‌طور که احتمالا شنیده‌اید، مشکل مالیات بر تسعیر نرخ ارز که مانع بزرگی پیش روی فعالیت صادرکنندگان و به نوعی بازدارنده توسعه صادرات بود، با مساعدت دولت و سازمان امور مالیاتی حذف شد.»

وی افزود: «همچنین اتاق تهران در گام دوم پیشنهادی برای مالیات 1394 بنگاه‌های صنعتی داشت که با اعمال تغییراتی ارائه دادیم و از دولت خواستیم که براساس اظهارنامه مالیاتی از این بنگاه‌ها مالیات دریافت کند.»

رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: «اکنون هم در حال مذاکره با دولت هستیم تا این مساله را بپذیرد و به اجرا بگذارد.»

خوانساری متذکر شد: «در بحث بیمه تامین اجتماعی ما به شدت مخالف بازرسی دفاتر تا 10 سال قبل بودیم؛ کما اینکه قانون هم این اجازه را به سازمان تامین اجتماعی نمی‌دهد.»

وی ادامه داد: «در حال حاضر موفق شدیم در مذاکرات این مدت را تا نهایتا دو سال کاهش دهیم که البته موضع ما همان شش ماهی است که در قانون پیش‌بینی شده است.»

رییس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: «در مورد مشکلات موجود در صنعت سیمان هم کارگروهی شکل گرفته و در حال بررسی استفاده از سیمان داخلی در پروژه‌های مانند راه‌سازی است.»

خوانساری گفت: «امیدواریم نتایج خوبی از این کارگروه بیرون بیاید. در مورد تک‌نرخی شدن قیمت ارز دولت در حال برداشتن گام‌های اولیه است و فکر می‌کنیم در چند ماه آینده این اتفاق رخ می‌دهد.»

وی خاطرنشان کرد: «اما اصلاح نظام بانکی که از خواسته‌های بخش خصوصی بود، به آهستگی پیش می‌رود و در مورد اصلاح قیمت‌ انرژی هم هیچ اقدامی صورت نگرفته و به نظر نمی‌رسد قصدی در دولت برای این کار وجود داشته باشد.»

همزیستی نیوز - شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حالی گزارش جدید کیفیت خودروهای داخلی را اعلام کرد که طبق آن، باز هم هیچ محصولی نتوانست بیش از سه ستاره کیفی را کسب کند.بنابر گزارش اعلامی که به مردادماه امسال مربوط می‌شود، 36 خودرو تولید و مونتاژ داخل، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و با توجه به رده قیمتی‌شان، در پنج گروه دسته‌بندی شده‌اند.بر این اساس، خودروهای موردنظر در گروه‌های قیمتی بالای 100 میلیون تومان، 75تا100 میلیون تومان، 50 تا 75 میلیون تومان، 25 تا 50 میلیون تومان و زیر 25 میلیون تومان گروه‌بندی شده و معادل شرایط کیفی‌شان، «ستاره» کسب کرده‌اند.

از جمله نکات قابل‌توجه گزارش کیفی مردادماه این است که طبق آمار اعلامی، بیشتر خودروهای تولید داخل (به لحاظ تیراژ) تنها یک ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند و درصد اندکی از خودروها سه ستاره را به خود می‌بینند. در روشی که شرکت بازرسی لحاظ کرده، خودروهای داخلی قابلیت دریافت یک تا پنج ستاره کیفی را دارند و این در حالی است که طی ارزیابی کیفی مردادماه، هیچ‌کدام از خودروها موفق به کسب بیش از سه ستاره نشده‌اند.‌هایما، مزدا3، تندر-90 و رانا خودروهایی هستند که در گزارش اعلامی، سه ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند و باقی خودروها دو یا یک ستاره دارند.

اعلام کیفیت خودروها بر حسب «ستاره‌های دریافتی» در حالی است که پیش‌تر شرکت بازرسی با ارزیابی کیفی خودروها در 9 معیار مختلف، عددی را به‌عنوان «مجموع نمرات منفی» برای هر خودرو اعلام می‌کرد و این «عدد» نشان‌دهنده سطح کیفی بود. بر این اساس، هر خودرویی که نمره منفی کمتری دریافت می‌کرد، طبعا از کیفیت بالاتری برخوردار بود و هرچه نمره موردنظر بالا می‌رفت، نشان از پایین بودن کیفیت خودروها داشت.

هرچه هست، طبق گزارش منتشره، در هر گروه قیمتی، هر خودرویی که توانسته ستاره کیفی بیشتری را کسب کند، صدرنشین شده و کم‌ستاره‌ها نیز در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.در این بین، نیو مزدا3 با کسب سه ستاره، بهترین خودرو گروه بالای 100 میلیون تومانی‌ها شده، کیاسراتو نیز با دو ستاره‌اش، در صدر گروه خودروهای 75 تا 100 میلیونی‌ها نشسته،‌هایما لقب بهترین عضو دسته 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها را به‌دست آورده، پارس تندر با سه ستاره جایگاه اول گروه 25 تا 50 میلیونی را به خود اختصاص داده و در نهایت تیبا با تک‌ستاره‌اش توانسته بهترین خودرو در دسته زیر 25 میلیون تومانی‌ها لقب بگیرد.

 حذف یکی از ستاره‌های سراتو

اما نگاهی بیندازیم به جزئیات گزارش اعلام شده از سوی شرکت بازرسی، تا مشخص شود خودروهای مونتاژ و تولید داخل چه کیفیتی را در مردادماه کسب کرده‌اند. ابتدا از دسته خودروهای بالای 100 میلیون تومان شروع کنیم، دسته‌ای که تنها یک عضو دارد و آن مزدا3 مونتاژی گروه بهمن است.این محصول دارای سه ستاره کیفی بوده و در بخش خصوصی خودروسازی کشور مونتاژ می‌شود و در حال حاضر گران‌ترین محصول صنعت خودرو داخل به‌شمار می‌رود. مزدا3 در مقایسه با آمار کیفی قبلی تغییر خاصی را تجربه نکرده است. پیش‌تر در کنار مزدا نام سوزوکی گرندویتارا نیز دیده می‌شد که ظاهرا به‌دلیل تیراژ پایین، نام این شاسی بلند ژاپنی در لیست خودروهای تحت ارزیابی مردادماه قرار نگرفته است.

اما در گروه قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان، کیا‌سراتو (محصول مونتاژی سایپا) در حالی توانسته با کیفیت‌ترین عضو لقب گیرد که در مقایسه با گزارش قبلی، یکی از ستاره‌هایش را از دست داده است. این خودرو در ارزیابی کیفی قبلی توانسته بود یک ستاره بیشتر به‌دست بیاورد، با این حال تنها یک ماه موفق به حفظ آن شد. سراتو تحت برند کیاموتورز کره در سایپا مونتاژ می‌شود و در حال حاضر، خودرویی 90 میلیون تومانی (در مدل فول) و 75 میلیون تومانی در مدل معمولی به ‌شمار می‌رود. سایپا و کیا مذاکراتی را برای همکاری مشترک آغاز کرده‌اند که اگر نهایی شود، محصولات جدیدی از این خودروساز کره‌ای راهی «جاده مخصوص» خواهد شد. از سراتو که بگذریم، با دو خودرو چینی در گروه 75 تا 100 میلیونی‌ها روبه‌رو می‌شویم که یکی تیگو 5 است و دیگری نیز جک S5 نام دارد. در این بین، تیگو دارای دو ستاره است و این یعنی در مقایسه با ماه گذشته تغییر خاصی نداشته است. تیگو5 متعلق به چری چین است که در یکی از خودروسازان بخش خصوصی کشور به نام مدیران خودرو مونتاژ می‌شود. این محصول هم‌اکنون قیمتی بالای 95 میلیون تومان دارد. همچنین جک S5 نیز که دیگر خودرو چینی بخش خصوصی کشور به‌شمار می‌رود، در مقایسه با گزارش قبلی، تغییری به لحاظ کسب ستاره کیفی به خود نمی‌بیند. این محصول شاسی بلند متعلق به شرکت جک چین، در کرمان موتور مونتاژ می‌شود و در حال حاضر با قیمتی بالای 80 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 جابه‌جایی چینی‌ها در صدر

به سراغ گروه بعدی یعنی خودروهای با قیمت 50 تا 75 میلیون تومان برویم و ببینیم اوضاع کیفی آنها به چه شکل است. در این گروه که همه چینی بوده و در مقایسه با گزارش قبلی، دو میهمان جدید دارد،‌هایما S7 به جای جک در صدر قرار گرفته است. این محصول که در گزارش قبلی (احتمالا به دلیل کم بودن تیراژ) غایب بود، در گزارش مردادماه توانسته سه ستاره کیفی کسب کند.‌هایما در ایران خودرو خراسان مونتاژ می‌شود و با توجه به قیمتش، تیراژ چندان بالایی را به خود نمی‌بیند. صدرنشینی‌هایما اما در شرایطی است که هیچ یک از خودروهای حاضر در گروه 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها نتوانسته‌اند بیش از دو ستاره کیفی به‌دست بیاورند. همچنین هیچ کدام از اعضای گروه در مقایسه با گزارش کیفی قبلی، تغییر خاصی را (از نظر کسب ستاره) تجربه نکرده‌اند. بر این اساس، جک J5 و برلیانس H330 و برلیانس H320 و آریو همگی دارای دو ستاره کیفی هستند و در رده‌های دوم تا پنجم جا خوش کرده‌اند. در این بین، جک در کرمان موتور به تولید می‌رسد و برلیانس‌ها نیز میهمان سایپا و پارس‌خودرو هستند.

همچنین آریو نیز که در سایت بن رو سایپا مونتاژ می‌شود، به شرکت چینی زوته تعلق دارد و توانسته دو ستاره کیفی را در گزارش مردادماه به خود اختصاص دهد. دیگر اعضای این گروه ام‌وی‌ام X33 جدید و ام‌وی‌ام 550 و لیفان X60 نیز موفق به کسب تنها یک ستاره کیفی شده‌اند.در این بین، ام‌وی‌ام‌ها هر دو در مدیران خودرو مونتاژ می‌شوند و لیفان نیز میهمان کرمان موتور است. این خودروها در مقایسه با گزارش کیفی قبلی، نه ستاره‌ای از دست داده‌اند و نه ستاره‌ای به‌دست آورده‌اند.

 تداوم صدرنشینی تندرها

اما نگاهی بیندازیم به شلوغ‌ترین گروه موجود در گزارش کیفی تیرماه که خودروهای 25 تا 50 میلیون تومان را در خود جا داده است. در این گروه، 19 خودرو داخلی به چشم می‌آید که بیشتر آنها متعلق به دو خودروساز بزرگ کشور هستند.صدرنشینان این گروه را مانند گزارش‌های چند ماه گذشته، همچنان تندر-90‌‌ها به همراه رانا تشکیل می‌دهند، خودروهایی که همه سه ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند. طبق گزارش شرکت بازرسی، پارس‌تندر، تندر اتومات، تندر پارس‌خودرو و تندر ایران خودرو در ارزیابی کیفی مردادماه حضور داشته و در مقایسه با رده‌بندی قبلی، دچار تغییر خاصی از جنبه کسب ستاره کیفی نشده‌اند. این موضوع شامل رانا نیز می‌شود، چه آنکه خودرو موردنظر نیز درست مانند تیر ماه، سه ستاره کیفی به‌دست آورده است.

رانا به‌عنوان محصول ملی ایران خودرو اگرچه در اوایل ورود به بازار، دارای مشکلات کیفی بود، با این حال و آن طور که آمار و ارقام می‌گوید، این خودرو در حال حاضر شرایط کیفی بهتری را دارد و جزو معدود محصولات سه ستاره خودروسازی کشور است. این در حالی است که تندر-90‌ها معمولا از سطح کیفی مناسبی برخوردار بوده و طی چند سال گذشته، نوسان چشمگیری را تجربه نکرده‌اند. به اعتقاد کارشناسان، اصلی ترین دلیل ماندگاری کیفیت تندر-90 در ایران، نظارت محض رنوی فرانسه بر روند تولید این محصول است. رنویی‌ها همواره طی این سال‌ها نسبت به قطعات ارسالی به خط تولید تندر-90 حساس بوده و به قیمت کاهش تیراژ هم که شده، اجازه نداده‌اند کیفیت این محصول افت کند. هرچند این شرکت هنوز قرارداد جدید خود با خودروسازان ایرانی را امضا نکرده است، با این حال گفته می‌شود یکی از برنامه‌های آینده اش، تولید نسل جدید تندر-90 به نام سیمبول در سایپا است. سیمبول البته هم‌اکنون به واسطه واردات، میهمان بازار خودرو کشور شده و با قیمتی بسیار بالاتر (نسبت به تندر) به فروش می‌رسد.

اما در لیست خودروهای عضو گروه 25 تا 50 میلیونی‌ها، خودروهای ام‌وی‌ام 315، پژو 206 در هر دو مدل صندوقدار و‌هاچ بک و همچنین دنا، ضمن کسب دو ستاره کیفی، رده‌های ششم تا نهم را در اختیار گرفته‌اند. در این بین، دنا به‌عنوان یکی از محصولات ملی آبی‌های جاده مخصوص، همچنان دارای دو ستاره کیفی بوده و در مقایسه با گزارش‌های قبلی تفاوتی (از جنبه کسب ستاره) نکرده است؛ اما یکی دیگر از نکات جالب در گروه 25 تا 50 میلیون تومانی‌ها، هم ستاره بودن پژو 206 و یک خودرو چینی به نام ام‌وی‌ام 315 جدید است. این موضوع از افت کیفی 206 و احتمالا افزایش کیفیت ام‌وی‌ام سرچشمه می‌گیرد. هرچه هست، از جمع 19 عضو دسته 25 تا 50 میلیونی‌ها، فقط پنج مدل دارای سه ستاره بوده و چهار محصول نیز دو ستاره‌اند و باقی خودروها تنها یک ستاره کسب کرده‌اند. بر این اساس، خودروهای سمند، پژو پارس خراسان، پژوپارس تولید تهران، پژو 405 (تولید تهران و خراسان)، سمند تولید تبریز، پژوپارس مازندران و پژوپارس فارس، ام‌وی‌ام 110 و تیبا2 (تیبای‌هاچ بک) همه دارای یک ستاره کیفی بوده و در رده‌های دهم تا نوزدهم جا خوش کرده‌اند.

هیچ‌کدام از خودروهای نامبرده، در مقایسه با گزارش کیفی قبلی، تغییری در حذف و اضافه ستاره نداشته‌اند. در بین خودروهای این گروه، تنها دنا، رانا، تیبا2 و ام‌وی‌ام 315 و تا حدی تندر-90، محصولات نسبتا جدیدی به‌شمار می‌روند و سایر اعضا مانند پژو 405، قدیمی محسوب می‌شوند. با وجود آنکه هم‌اکنون چند ماه از تولید ساندرو (تندر-90‌هاچ بک) می‌گذرد، نام این محصول در گزارش کیفی مردادماه به چشم نمی‌آید. به نظر می‌رسد این محصول نیز در صورت حضور در ارزیابی کیفی، موفق به کسب سه ستاره می‌شد. مشخص نیست که چرا نام ساندرو در لیست خودروهای تحت ارزیابی مردادماه به چشم نمی‌آید، آن هم در شرایطی که نزدیک به یک‌سال از آغاز تولید این محصول در پارس‌خودرو می‌گذرد.

دسته پراید به علاوه تیبا

اما ببینیم در گروه خودروهای ارزان قیمت چه خبر است و اعضای آن چه افت و خیزی را در مردادماه تجربه کرده‌اند. به جز تیبای معمولی (مدل صندوقدار) که یک ستاره کیفی دارد و صدرنشین گروه به شمار می‌رود، چهار عضو دیگر این گروه را انواع مدل‌های پراید تشکیل می‌دهند و بر این اساس، مدل 131 تولیدی سایپا توانسته پس از پراید در رده دوم جدول زیر 25 میلیون تومانی‌ها جای بگیرد. این در حالی است که خودرو موردنظر تنها یک ستاره کیفی دارد و نسبت به گزارش قبلی نیز تغییری به خود ندیده است. سه عضو دیگر این گروه نیز همگی تک‌ستاره‌اند و نسبت به گزارش خردادماه، تغییری را از جنبه کم و زیاد شدن ستاره‌هایشان، به خود نمی‌بینند. بنابر گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، رده‌های سوم تا پنجم جدول رده بندی گروه ارزان قیمت‌ها را به ترتیب پراید 132، پراید 111 و پراید پارس‌خودرو تصاحب کرده‌اند.

همزیستی نیوز - رضا خدری روزنامه نگار خوزستانی با نگارش یک نامه خطاب به اکبر ترکان مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور از وضعیت منطقه آزاد اروند انتقاد کرده است. متن کامل این نامه به نقل از سایت خبری اروند پرس به شرح ذیل است:

۱۱

۱۲۱۳

همزیستی نیوز - دیوان عدالت اداری به برخی خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مجوز واردات داد که باعث ایجاد تفسیرهای متفاوتی از این مجوز جنجالی شده است. 

به گزارش جی پلاس، اصل داستان به نیمه دوم سال ۱۳۹۱ برمی‌گردد؛ خروج ارز از کشور که به تهدیدی جدی برای دولت قبل تبدیل شده بود، سناریوی ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را روی زبان دولتی‌ها انداخت تا اینکه نهایتا از اواسط پاییز ۱۳۹۱ این سناریو اجرایی شد و این خودروها در گروه ۱۰ قرار گرفتند. اما طبق آمار گمرک بعد از این ممنوعیت، همچنان امکان ورود این خودروها به کشور وجود داشت. جدول زیر گویای این موضوع است.

  سال ۸۹ سال ۹۰ سال ۹۱ سال ۹۲ سال ۹۳
تعداد واردات

خودروهای بالای ۲۵۰۰سی‌سی

۲۳,۷۶۳ ۱۸,۶۰۴ ۱۶,۲۳۹ ۴,۰۱۵ ۱۳۳

مصوبه سال ۹۱ شکاف‌های قانونی متعددی داشت از جمله اینکه برخی افراد خاص (ازجمله قهرمانان ورزشی، نخبگان و جانبازان) و همچنین برخی ساکنیان جزایر (باهدف تشویق و کمک به آن‌ها) همچنان مجوز واردات داشتند. به همین دلیل این مصوبه مجددا در اواخر تابستان ۹۳ اصلاح شد و دولت عملا همه درهای ورودی کشور را به روی این خودروهای ممنوعه بست. این مصوبه تکمیلی دو نتیجه مهم داشت؛ اول اینکه خودروهای ممنوعه بعد از متروکه‌شدن دیگر امکان فروش مجدد ندارند و حتما باید مرجوعه شوند. دوم اینکه تبدیل خودروهای ممنوعه از پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی دیگر امکان‌پذیر نبود.

چرا ۲۵۰۰ سی‌سی؟
 

از همان چندسال پیش کارشناسان شروع به انتقاد از این طرح کردند چون معیار حجم انجین، معیاری منطقی برای لوکس‌بودن یا نبودن خودروها نیست؛ درست مثل اتفاقی که برای ب‌ام‌و i8 رخ داد و بسیاری از آن سواستفاده کردند. جالب اینجاست که بعد از گذشت ۴ سال از تصویب این طرح هنوز هم نمی‌دانیم که معیار ۲۵۰۰ سی سی را مسئولان وزارت صنعت از کجا و بر چه اساسی آورده‌اند. با این حال هنوز هم یک احتمال جالب برای ممنوعیت واردات این خودروها وجود دارد؛ ۱۰ روز پس از مصوبه تکمیلی سال ۹۳، آقای کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران، در مصاحبه تلویزیونی خود گفته بود:

پیش از این ۶۳% خودروهای وارداتی، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بودند که ارزش آن به‌طور متوسط در سال‌های قبل حدود ۶۰۰ میلیون دلار بود در حالیکه این رقم امسال (سال ۹۳) به هفت میلیون دلار هم نمی‌رسد.

برداشتی که از جمله فوق می‌توان داشت این است که عدد ۲۵۰۰ سی‌سی برای دولتی‌ها تنها بهانه‌ای بود تا به هر طریقی که می‌توانند جلوی واردات خودروها را بگیرند!

  سال ۹۰ سال ۹۱ سال ۹۲ سال ۹۳ سال ۹۴
تعداد واردات

(هزار دستگاه)

۴۰ ۴۴.۳ ۷۷.۸ ۱۰۲.۶ ۵۱.۵
ارزش واردات

(میلیون دلار)

۸۲۴ ۱۰۸۴ ۱۶۲۱ ۲۱۲۸ ۱۲۳۲
ماجرای رای جنجالی دیوان
 

16 شهریورماه، رسانه‌ها تیتیر زدند که دیوان عدالت اداری با ۵۷ رای، ممنوعیت واردات خودروهای ۲۵۰۰ سیسی را لغو کرد. با رای جدید دیوان، خیلی‌ها غافلگیر شدند از جمله دولتی‌ها. آنها سال گذشته پیشنهاد انجمن واردکنندگان خودرو برای تغییر معیار ممنوعیت را رد کردند؛ این انجمن پیشنهاد داده بود تا معیار ممنوعیت واردات، اول براساس قیمت و دوم براساس مصرف سوخت باشد که دولتی‌ها آن‌را نپذیرفتند.

اما این رای دیوان مبنی بر آزادبودن واردات خودروهای ممنوعه نیست. اگر یادتان باشد بعد از مصوبه سال ۹۱ انبوهی از خودروهای ممنوعه در گمرکات کشور بی‌تکلیف شدند. برای رفع این مشکل، دولتی‌ها تبصره تازه‌ای زدند که بعدها درمیان مردم به اصطلاحا به قبض انبار معروف شد؛ خودروهای ممنوعه‌ای که در گمرک بودند و قبل از مصوبه ۹۱ قبض انبار گرفته بودند با این تبصره جدید و در ازای پرداخت دوبرابری تعرفه آزاد شدند. اما این تبصره در مصوبه تکمیلی سال ۹۳ لغو شد. از زمان مصوبه تکمیلی سال ۹۳ دقیقا ۱۳۷ خودروی ممنوعه در گمرکات کشور درحال خاک‌خوردن بودند و دولت نمی‌دانست که با آن‌ها چه کند. ولی حالا با رای جدید دیوان، امکان آزادشدن این خودروها فراهم شده است. آقای رضایی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، در مورد این رای می‌گوید:

آندسته از واردکنندگانی که خودروهای خود را پیش از ابلاغ این مصوبه وارد کردند شکایاتی را برای ترخیص خودروها به دیوان مطرح کرده بودند که دیوان با بررسی این موضوع امکان ترخیص این خودروها را فراهم کرده است. رأی دیوان به هیچ عنوان به‌معنای لغو ممنوعیت واردات تمام خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی نیست.

به همین دلیل ظاهرا رای جدید دیوان صرفا برای تعیین تکلیف خودروهایی است که در گمرک مانده‌اند.

خودروهای ممنوعه چگونه آزاد می‌شوند؟
 

باتوجه به تازه‌بودن این اتفاق هنوز خبر دقیقی در مورد چگونگی شرایط ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی در دسترس نیست. اما تا زمانیکه مصوبه تازه‌ای از دولت برای ترخیص ممنوعه‌ها اعلام نشود، ملاک ترخیص همان شرایط سال ۹۱ است؛ یعنی پرداخت دو برابری تعرفه با این تفاوت که در آن سال تعرفه عادی ۷۰% بود و ممنوعه‌ها باید ۱۴۰% پرداخت می‌کردند ولی حالا تعرفه مصوب سال ۹۵ معادل ۵۵% است و ممنوعه‌ها شاید دوبرابرش را بپردازند. آقای دلیری، مدیرعامل سازمان اموال تملیکی، در این‌باره می‌گوید:

در حال حاضر ۱۳۷ خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی متروکه وجود دارد که برنامه‌ریزی برای صادرات آن‌ها شروع شده بود که با مصوبه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری باید از طریق مزایده فروخته شود و اگر امکان مزایده نداشت در مذاکره با صاحبان آن‌ها فروخته می‌شود. صاحبان خودرو می‌توانند خودشان در برگزاری مزایده، خودروی خود را خریداری کنند اما اولویتی برای صاحبان کالا وجود ندارد و با بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته خواهد شد.

اگر روزی واردات ممنوعه‌ها آزاد شود …
 

بیایید تصوری خیالی کنیم! تصور کنیم اگر رای دیوان، برای همه خودروهای ممنوعه بود باید چشم به راه چه خودروهایی برای ورود به بازار کشورمان می‌شدیم. درمیان این خودروها، نام‌هایی هستند که شانس ورودشان بیشتر از بقیه است. این نام‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. لیست بلندبالای این خودروها بصورت مفصل در کالایاب خودرو ۳۵ (ویژه نامه شاسی‌بلند) و همچنین کالایاب خودرو ۳۶ (ویژه نامه پسابرجام) منتشر شده است.

ردیف برند مدل پیشرانه قیمت تقریبی پایه
۱ مرسدس بنز GLS450 2017 ۶ سیلندر – ۳.۰ لیتری ۶۷۰۰۰ دلار
۲ مرسدس بنز GLE400 Coupe 2017 ۶ سیلندر – ۳.۵ لیتری ۶۶۰۰۰ دلار
۳ مرسدس بنز  ۲۰۱۷ GLE350 ۶ سیلندر – ۳.۵ لیتری ۵۲۰۰۰ دلار
۴ مرسدس بنز GLC300 2017 ۴ سیلندر – ۲.۰ لیتری ۳۹۰۰۰ دلار
۵ مرسدس بنز S500 2017 ۸ سیلندر – ۴.۶ لیتری ۹۱۰۰۰ دلار
۶ مرسدس بنز CLS 350 BlueEFFICIENCY 2017 ۶ سیلندر – ۳.۰ لیتری ۸۵۰۰۰ دلار
۷ مرسدس بنز E400 2017 ۶ سیلندر – ۳.۰ لیتری ۶۵۰۰۰ دلار
۸ مرسدس بنز SL350 2017 ۶ سیلندر – ۳.۰ لیتری ۱۰۵۰۰۰ دلار
۹ ب‌ام‌و X6 xDrive35i 2016 ۶ سیلندر – ۳.۰ لیتری ۶۳۰۰۰ دلار
۱۰ ب‌ام‌و X6 xDrive50i 2016 ۸ سیلندر – ۴.۴ لیتری ۷۶۰۰۰ دلار
۱۱ ب‌ام‌و X5 xDrive35i 2016 ۶ سیلندر – ۳.۰ لیتری ۶۰۰۰۰ دلار
۱۲ ب‌ام‌و ۷۴۰i 2016 ۶ سیلندر – ۳.۰ لیتری ۹۵۰۰۰ دلار
۱۳ ب‌ام‌و ۶۴۰i 2016 ۶ سیلندر – ۳.۰ لیتری ۸۰۰۰۰ دلار
۱۴ ب‌ام‌و ۵۳۵i 2016 ۶ سیلندر – ۳.۰ لیتری ۵۷۰۰۰ دلار
۱۵ ب‌ام‌و ۳۴۰i 2016 ۶ سیلندر – ۳.۰ لیتری ۴۵۰۰۰ دلار
۱۶ پورشه Panamera 2016 ۶ سیلندر – ۳.۶ لیتری ۷۸۰۰۰ دلار
۱۷ پورشه Cayenne S 2016 ۶ سیلندر – ۳.۶ لیتری ۷۶۰۰۰ دلار
۱۸ پورشه Macan S 2016 ۶ سیلندر – ۳.۰ لیتری ۵۵۰۰۰ دلار
۱۹ پورشه ۹۱۱Carrera 2016 ۶ سیلندر – ۳.۰ لیتری ۸۹۰۰۰ دلار
۲۰ پورشه Cayman 2016 ۶ سیلندر – ۲.۷ لیتری ۵۷۰۰۰ دلار
۲۱ مزراتی GranTurismo Sport 2017 ۸ سیلندر – ۴.۷ لیتری ۱۳۲۰۰۰ دلار
۲۲ مزراتی GranCabrio 2017 ۸ سیلندر – ۴.۷ لیتری ۱۴۵۰۰۰ دلار
۲۳ مزراتی Quattroporte S 2017 ۶ سیلندر – ۳.۰ لیتری ۱۰۰۰۰۰ دلار
۲۴ مزراتی Ghibli 2017 ۶ سیلندر – ۳.۰ لیتری ۷۰۰۰۰ دلار
۲۵ لکسس LX570 2016 ۸ سیلندر – ۵.۷ لیتری ۸۹۰۰۰ دلار
۲۶ لکسس RX350 2016 ۶ سیلندر – ۳.۵ لیتری ۴۵۰۰۰ دلار
۲۷ لکسس GS350 2016 ۶ سیلندر – ۳.۵ لیتری ۴۵۰۰۰ دلار
۲۸ لکسس ES350 2016 ۶ سیلندر – ۳.۵ لیتری ۳۹۰۰۰ دلار
۲۹ میتسوبیشی Pajero 2016 ۶ سیلندر – ۳.۰ لیتری ۳۰۰۰۰ دلار
۳۰ نیسان Maxima 2016 ۶ سیلندر – ۳.۵ لیتری ۳۵۰۰۰ دلار
۳۱ نیسان Murano 2016 ۶ سیلندر – ۳.۵ لیتری ۳۲۰۰۰ دلار
۳۲ تویوتا Landcruiser 2016 ۶ سیلندر – ۴.۰ لیتری ۵۵۰۰۰ دلار
۳۴ تویوتا Prado 5-door 2016 ۶ سیلندر – ۴.۰ لیتری ۴۰۰۰۰ دلار
۳۵ تویوتا Prado 3-door 2016 ۴ سیلندر – ۲.۷ لیتری ۳۳۰۰۰ دلار
۳۶ تویوتا Fortuner 2016 ۶ سیلندر – ۴.۰ لیتری ۳۵۰۰۰ دلار
۳۷ تویوتا Fortuner 2016 ۴ سیلندر – ۲.۷ لیتری ۲۷۰۰۰ دلار
۳۸ تویوتا Aurion 2016 ۶ سیلندر – ۳.۵ لیتری ۳۰۰۰۰ دلار
۳۹ سانگ یانگ Rexton 2016 ۶ سیلندر – ۳.۲ لیتری ۲۱۰۰۰ دلار
۴۰ هیوندای Equus 2016 ۸ سیلندر – ۵.۰ لیتری ۶۱۰۰۰ دلار
۴۱ هیوندای Genesis 2016 ۶ سیلندر – ۳.۸ لیتری ۳۹۰۰۰ دلار
۴۱ هیوندای Genesis Coupe 2016 ۶ سیلندر – ۳.۸ لیتری ۳۸۰۰۰ دلار
۴۲ کیا Cadenza 2016 ۶ سیلندر – ۳.۳ لیتری ۳۳۰۰۰ دلار
۴۳ هیوندای Azera 3.3GDI 2016 ۶ سیلندر – ۳.۳ لیتری ۳۴۰۰۰ دلار
 
منبع: جی اس ام

همزیستی نیوز - مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران گفت که مدیریت پیمانکاری برخی طرح ها در بندر چابهار برای مدت معینی و مطابق با فرمولی به هندی ها واگذار شده است.

«اکبر ترکان» روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگارایرنا در کابل افزود که توافق نامه واگذاری مدیریت این طرح ها با شرایط و مدت تعیین شده در سفر وزیر کشتیرانی هند به تهران با وزیر راه و شهرسازی ایران به امضاء رسیده است.
وی، این مطلب را در پاسخ به پرسشی که اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته است در گفت و گوها میان تهران، کابل و دهلی نو، توافق شده بود که هند کشتی های غول پیکر خود را در مسیر چابهار راه اندازی کند، اما تاکنون این امر تحقق نیافته اظهار کرد و دراین باره افزود: درحال حاضر بندر چابهار ظرفیت تخلیه و بارگیری 85 هزار تن کالا را دارد و کشتی های با تناژ بالا هم می توانند در این بندر پهلو بگیرند.
افغانستان و هند اردیبهشت ماه امسال توافق سه جانبه ایجاد دالان بین المللی ترانزیت از طریق بندر چابهار را در حضور سران این سه کشور در تهران به امضاء رساندند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، افزود: تمام کشتی های معمول در جهان به جز کشتی های نفت کش 300 هزار تنی که نمی تواند در چابهار پهلو بگیرند، هم اکنون بطور کامل می توانند در چابهار تخلیه و بارگیری کنند.
ترکان عنوان کرد: درحال حاضر 6 پست اسکله در بندر چابهار وجود دارد و ما می خواهیم این اسکله ها را برای افزایش ظرفیت این بندر و پهلوگیری کشتی های نفت کش 300 هزار تنی به 22 پست برسانیم.
مشاور رئیس جمهوری تاکید کرد: توسعه سواحل مکران از جمله بندر چابهار که در این سواحل قرار گرفته، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است و دولت، سرمایه گذاری در سواحل مکران و مناطق شرقی کشور و نیز افزایش ظرفیت های بندر ترانزیتی چابهار در بخش های مختلف را در اولویت های خود قرار داده است.
ترکان درباره برقراری خط پرواز در مسیر چابهار و کابل برای رونق تجارت در این بندر گفت: اگر افغان ها بخواهند به چابهار پرواز داشته باشند، مانعی برای آنان وجود ندارد و اکنون هم می توانند به آنجا پرواز داشته باشند اما افغانستان می خواهد پرواز مسیر کابل – تهران در چابهار مسافر بگیرند و از آنجا به دوبی پرواز کنند تا خط آنان در این مسیر سودآور نیز بشود.
وی افزود: طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، این حالت به «آزادی پنجم» موسوم است و در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد که به یک شرکت خارجی آزادی پنجم را بدهد. ما این خواست طرف افغانستان را به سازمان هواپیمایی منعکس کردیم و آنها باید بررسی کنند و تصمیم بگیرند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، درباره برخی اظهارات مسئولان بخش خصوصی افغانستان مبنی بر اینکه برای تردد کشتی ها در بندر چابهار نیازمند کد بین المللی بازرگانی است، یادآور شد: چابهار از سال 1360 به عنوان یک بندر تجاری مورد استفاده است و بندر جدیدی نیست و ما در دوران 8 سال دفاع مقدس، بخشی بزرگی از کالاهای خود را از این بندر وارد می کردیم.
ترکان عنوان کرد: در سال 62 زمانی که استاندار هرمزگان بوده از چابهار دیدن کرده و کشتی ها از آن زمان در انجا پهلو می گرفتند و اسکله های آن را یک پیمانکار سنگاپوری ساخته است و به دلیل موقعیت جنگی که در شمال خلیج فارس وجود داشت، ما کالاهای راهبردی خود را از این بندر وارد می کردیم.

پیشخوان

آخرین اخبار