همزیستی نیوز - برخی کارآفرینان کسب و کاری راه می‌اندازند ولی به دلیل برخی عوامل خاص، کسب و کارشان پس از مدت کوتاهی دچار شکست می‌شود، اکونومیست فارسی در ادامه به بحث در مورد برخی علل اساسی شکست کسب و کارها پرداخته است:


۱. عدم نظرخواهی و مشورت از افراد حرفه‌ای

مهم نیست پیش خودتان فکر می‌کنید چه‌قدر خبره و مطلع هستید، وقتی می‌خواهید خط جدیدی را از کسب و کار راه‌اندازی کنید، بهتر است به دنبال نظرخواهی و مشورت با افراد حرفه‌ای باشید. این کار کمک‌ می‌کند بتوانید تشخیص دهید آیا این کسب و کار آن‌چنان که فکر می‌کردید سودده هست یا خیر. اغلب اوقات، کارآفرینان به این دلیل اقدام به راه‌اندازی یک کسب و کار می‌کنند که پیش‌تر شاهد سوددهی کسب و کاری مشابه برای دیگران بوده‌اند.
 
۲. عدم توجه مناسب به مشتری

اولویت دادن و توجه به مشتری بسیار اهمیت دارد. کسب و کاری که خدمات و توجه مناسبی به مشتریان داشته باشد، حتما پیشرفت می‌کند. توجه مناسب به مشتری باعث بازگشت مشتریان می‌شود، و بازگشت مشتریان باعث وفادار شدن‌شان می‌شود. اگر رفتار بسیار خوبی با مشتریان نداشته باشید، آنها سمت رقبای‌تان کشیده خواهند شد. یاد بگیرید چگونه باید به مشتریان‌تان نشان دهید که برای‌تان محترم و ارزشمند هستند. همیشه در مورد کیفیت محصول‌تان از آنها سوال کنید و در قبال اظهار نظرشان درباره‌ی محصول، تخفیفاتی برای‌شان در نظر بگیرید (صرف‌نظر از این‌که نظرشان مثبت باشد یا منفی). اگر به اندازه‌ی کافی به مشتری نزدیک نشوید، اگر شبیه سایر فروشنده‌ها با آنها رفتار کنید، فقط وقتی سراغ‌تان می‌آیند که گزینه‌ی دیگری جز شما نداشته باشند. عدم توجه کافی به مشتری، بسیاری از کسب و کارها را نابود کرده است. واحد خدمات مشتریان‌تان معرف برند شما است.

 ۳. تقلید از دیگران

آن چه برای آقای الف نتیجه‌بخش است، شاید برای آقای ب کارساز نباشد. بسیاری از آدم‌ها به این دلیل وارد یک کسب و کار می‌شوند یا یک کسب و کار خاصی را انتخاب می‌کنند که شاهد موفقیت دیگران در این کسب و کار بوده‌اند و فکر می‌کنند اگر آنها نیز به این کار اقدام کنند، موفق خواهند شد. بهتر است این ایده‌ی خام را از طریق مشاوره‌های مناسب قوام بیاورید، و نقاط افتراق و تمایز خود را نسبت به دیگران بازشناسید. تقلید بدون مشورت به بن‌بست می‌رسد. هرگز تقلید نکنید، نوآوری کنید.

 ۴. فقدان تجربه

فقدان تجربه یکی از عوامل شکست کسب و کارها است. اگر بی‌تجربه باشید یا مدیریت‌تان خام و مبتدیانه باشد، کسب و کارتان محکوم به شکست است. هنگام شروع یک کسب و کار جدید، توصیه می‌شود از خدمات آدم‌ّهای باتجربه در آن زمینه بهره‌مند شوید. آنها می‌توانند شریک یا کارمندتان باشند. حتما از بازاریاب‌های باتجربه و کارمندان آموزش‌دیده در زمینه‌ی خدمات مشتریان استفاده کنید.

 ۵. عدم حساب و کتاب

باید حساب و کتاب هر ریالی را داشته باشید که در کسب و کارتان به‌دست می‌آورید. اغلب اوقات، بسیاری از کارآفرینان حساب و کتاب فروش‌های روزانه‌شان را ندارند. وقتی یک روز فروش می‌کنند، با این‌ فکر که فردا هم می‌توانند به هم میزان فروش کنند، سودشان را خرج نیازهای شخصی‌شان می‌کنند. اگر می‌خواهید در کسب و کارتان موفق شوید، باید حساب و کتاب هر ریال را از درآمدتان داشته باشد. حتما برای خرج‌های‌تان برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید، زیرا اگر می‌خواهید کسب و کارتان رشد کند، باید ۶۰ درصد از سودتان به کسب و کار برگردد؛ به علاوه، یک‌دهم از آن را نیز به عنوان مالیات باید کنار بگذارید.

 ۶. عدم رشد شخصی

بسیاری از کارآفرینان بر روی خودشان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. آنها می‌خواهند خوب و موفق باشند، ولی مطالعه نمی‌کنند، تحقیق نمی‌کنند، و هم‌چنین در سمینارها و کارگاه‌هایی که باعث بالا رفتن سطح اطلاعات‌شان می‌شود، شرکت نمی‌کنند. پیشرفت شخصی در زمینه‌ی مهارت‌های رفتاری و ارتباطی یک ضرورت است. رسیدن به این مهارت دشوار و نیازمند نظم و دقت است. رسیدن به موفقیت بدون اصلاح و بهبود رفتارتان کار بسیار دشواری است. هیچ‌کس در زندگی بدون خودسازی و افزایش دانش خود پیشرفت نکرده است. هرگز دست از یادگیری بر ندارید.

۷. مکان نامناسب
یک کارآفرین تصمیم گرفت در یک منطقه‌ی محلی اقدام به تاسیس کافی‌شاپ کند. قهوه‌های آن کافی‌شاپ بسیار دلپذیر و با قیمت مناسب بودند. رابطه‌ی وی با مشتریان نیز بسیار عالی بود. ولی بعد از یک سال، کافی‌شاپ‌اش به اندازه‌ی کافی رشد نکرد و به سختی می‌توانست آن را اداره کند؛ بنابراین تصمیم به فروش کافی‌شاپ گرفت. بعد از آن، کارآفرین ۲۹ ساله‌ای که سرمایه‌ی کافی نیز در اختیار داشت، احساس کرد می‌تواند با تزریق پول به کافی‌شاپ، این کسب و کار را سودده و شیک و مد روز کند. وی نیز نتوانست این کافی‌شاپ را به سوددهی برساند. چرا؟ به دلیل موقعیت مکانی این کسب و کار. نتیجه این‌که نمی‌توانید در جایی کسب و کارتان را آغاز کنید که نیازی به خدمات شما نداشته باشند. شیک و مد روز کردن کسب و کار باعث نمی‌شود آدم‌ها نزدتان بیایند و به شما وفادار بمانند. پیش از انتخاب مکان تاسیس کسب و کار باید به خوبی آن منطقه را از لحاظ بازار بررسی کنید.

 ۸. عدم تمرکز

ممکن است کارآفرینان به راحتی به دلیل مشغله‌های جزئی بسیار زیاد از مسیر اصلی خود منحرف شوند. هر بار که تمرکزشان به یک سو جلب می‌شود، از قدرت تفکرشان کاسته می‌شود. یک کارآفرین یا تاجر خوب هرگز تمرکزش را از مسائل مهم و اولویت‌ها بر نمی‌دارند. ولی برخی‌ها گرفتار وسواس و کمال‌گرایی در مشغله‌های جزئی می‌شوند که به راحتی می‌توانند آنها را به افراد دیگر محول کنند. کارآفرین باید یاد بگیرد برخی کارها را به دیگران محول کند. کوته‌بینی یک آدم وقتی آشکار می‌شود که گرفتار وسواسی شده باشد که به جای کیفیت به دنبال کمیت کار باشد. پرمشغله بودن به معنی سازنده و موثر بودن نیست.

 ۹. انتظارات نادرست

برخی نوبنیادها (استارت‌آپ) فکر می‌کنند همین که وارد کار شدند، بدون هیچ تلاش و برنامه‌ای پول از در و دیوار به آنها هجوم می‌آورد. گاهی اوقات، مقصر فقط خودِ کارآفرینانی هستند که تنها آن‌چه را که دوست دارند می‌شوند و فکر می‌کنند بیش‌تر از دیگران می‌دانند. در نتیجه باید گفت، راه‌اندازی یک کسب و کار موفق، مثل دو صد مترِ سرعت نیست، بلکه مثل ماراتن است. اگر نمی‌خواهید در فقر و فلاکت بمیرید یا شاهد سقوط کسب و کارتان باشید، باید سخت بکوشید. هرگز از کاری که انجام نداده‌اید، انتظار پاداش نداشته باشید.

 ۱۰. به سرعت تسلیم شدن

این مهم‌ترین دلیل شکستِ بسیاری از کسب و کارها است. اگر پشتکار نداشته باشید؛ اگر مطالعه و تحقیق نکنید؛ اگر بعد از یک شکست بارها و بارها تلاش نکنید، شاید در کسب و کارتان موفق نشوید. اول باید بدانید رسیدن به نیمه‌های راه در کسب و کار هرگز به معنی موفقیت نیست. یکی دیگر از مشکلاتی که در همان آغاز، باعث تعطیلی کسب و کار می‌شود عدم تامین مالی یا کمبود بودجه است. بسیاری از کارآفرینان با راه‌اندازی کسب و کارشان با بودجه‌ی عملیاتی ناکافی، مرتکب اشتباه مهلکی می‌شوند. عمر چنین کسب و کارهایی آن‌چنان طولانی نیست زیرا موسسان آنها به راحتی ناامید و دلسرد می‌شوند؛ به ویژه اگر مجبور باشند با افراد قوی رقابت کنند.

 توصیه می‌کنم، پیش از شروع هر کسب و کاری، این جمله را ملکه‌ی ذهن‌تان کنید: “‌هر کاری می‌کنم (کار مثبت) که به موفقیت برسم‌”‌؛ و همین جمله به تنهایی می‌تواند آغاز موفقیت‌تان باشد. این طرز فکر کمک‌تان می‌کند به گستره‌ی وسیع‌تری برای کسب و کارتان بیندیشید. تلاش کنید و تلاش کنید و باز هم تلاش کنید.

 نتیجه‌گیری

عوامل و دلایل دیگری نیز برای شکست کسب و کار یک کارآفرین وجود دارد، ولی بر اساس سال‌ها تجربه‌ام در کسب و کار، ۱۰ مورد بالا جزء عوامل اصلی شکست در کسب و کار به حساب می‌آیند. اگر بتوانید بر این مشکلات غلبه کنید، تا موفقیت در کسب و کار مورد نظرتان راه زیادی ندارید.
 

همزیستی نیوز - بررسی مقایسه ای شرایط وام مسکن در ایران با کشورهای دیگر نشان می دهد در ایران شاهد سخت ترین شرایط پرداخت وام مسکن هستیم و در ایران با نگاه بنگاهی حاکم بر بانک‌ها، چند برابر کشورهای دیگر از تسهیلات پرداختی مسکن سود دریافت می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، رهبر انقلاب در بند نهم سیاستهای کلی خانواده به ارتقاء معیشت و اقتصاد خانواده‌ها با توانمندسازی آنان برای کاهش دغدغه‌های آینده آن‌ها درباره اشتغال، ازدواج و مسکن اشاره کردند. همچنین براساس اصل سی‌ویکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ «داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانوار ایرانی است و دولت نیز موظف است با رعایت اولویت برای آن‌ها که نیازمندتر هستند، زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.»

در همین رابطه در یادداشتی به بررسی جدیدترین طرح دولت یازدهم برای حل معضل مسکن خانوارهای ایرانی پرداخته است و آن را با طرحهایی که در سایر کشورها عملیاتی می‌شود؛ مقایسه کرده ایم.

در طول 3 سال گذشته دولت یازدهم در راستای حل معضل مسکن خانوارهای ایرانی و خروج صنعت مسکن از رکود، طرحهای مختلفی را مطرح کرده است. البته این طرحها به سیاستهای پولی و بانکی گره خورده‌اند و شاهد مثال آن نیز مطرح شدن طرحهایی نظیر صندوق پس انداز مسکن، لیزینگ مسکن و صندوق زمین و ساختمان است که مسیر تمام این سیاستها از بانک و بورس می‌گذرد.

حالا جدیدترین طرح دولتی‌ها اعطای تسهیلات 160 میلیون تومانی خرید مسکن به خانه اولی‌هاست، تسهیلاتی که حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور در جشنواره شهید رجایی از کاهش 1.5 درصدی سود آن خبر داد. تا پیش از این برمبنای سود 11 درصدی؛ اقساط ماهانه وام مذکور به روش بازپرداخت 12 ساله کمی بیش از 2 میلیون تومان و کل سود تسهیلات 129 میلیون تومان بود.

حال با سود 9.5 درصدی، اقساط ماهانه وام 160 میلیونی حدود 140 هزار تومان کاهش می‌یابد؛ یعنی خانه اولی‌ها ماهانه یک میلیون و 860 هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند، از سوی دیگر کل سود این تسهیلات در پایان سال دوازدهم 108 میلیون و 700 هزار تومان خوهد شد که 21 میلیون تومان کم‌تر از شرایط قبلی این وام است.

البته چندی پیش آخوندی وزیرمسکن، راه و شهرسازی باتوجه به اینکه زمان 12 ساله بازپرداخت تسهیلات مسکن برای عده‌ای مشکل است، طرحی را پیشنهاد کرده بود مبنی‌بر اینکه دوره‌ بازپرداخت این تسهیلات به 15 سال افزایش پیدا کند، با این کار مبلغ هر قسط کاهش ‌می‌یافت و فشار کمتری به جیب وام گیرندگان وارد می‌شد.

ولی اگر با دوره بازپرداخت 15 ساله، میزان اقساط و سود این تسهیلات را محاسبه کنیم؛ در بازپرداخت 15 ساله که مورد نظر وزیر مسکن بود، میزان اقساط ماهانه حدود 200 هزار تومان کاهش می‌یافت؛ یعنی زوج‌های جوان ماهانه یک میلیون و 800 هزار تومان پرداخت می‌کردند. این در حالی بود که سود تسهیلات مذکور حدود 40 میلیون تومان افزایش می‌یافت. به عبارت دیگر کل سود وام با دوره بازپرداخت 15 ساله، 167 میلیون و 330 هزار تومان می‌شد.

اما هیئت وزیران در جلسه‌ای که در تاریخ 1395.3.9 برگزار شد، به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل صد و سی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده (76) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب 1386- و بند (الف) ماده (50) قانون برنامه پنج‌ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران -مصوب 1389- تصویب کرد که حقوق کارمندان دولت حداقل 900 هزار تومان و حداکثر 6 میلیون و 300 هزار تومان باشد. همچنین براساس مصوبه شورای عالی کار حداقل حقوق کارگران در سال جاری 812 هزار تومان مشخص شده است. 

لذا به نظر می‌رسد کارگران و کارمندان خانه‌اولی که حقوقهای آن‌ها به یک میلیون و 800 هزار تومان نمی‌رسد؛ باید علاوه‌بر اینکه کل حقوق خود را صرف پرداخت قسط کنند، مبلغی را نیز از دیگران قرض بگیرند یا شغل دومی را انتخاب کنند تا بتوانند این وامها را دریافت کنند.

همچنین اگر متوسط مبلغ هر متر خانه در شهر تهران را 4 میلیون تومان در نظر بگیریم. برای خرید یک خانه 70 متری به 280 میلیون تومان پول نیاز است که این وام 160 میلیون تومانی 57.15 درصد آن را تأمین می‌کند. 

در زیر به شرایط اعطای تسهیلات مسکن در کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، سوئد، ترکیه، کره‌جنوبی، مالزی و هندوستان نگاه می‌کنیم تا جمع‌بندی بهتری از شرایط وام مسکن در ایران در مقایسه با سایر کشورها داشته باشیم؛

*بازپرداخت 30 ساله در آمریکا

در کشور آمریکا نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط 5  تا 7 سال، 1.5 درصد، 7 تا 10 سال 1.85 درصد، 10 تا 15 سال 2.87 درصد، 15 تا 20 سال 3.25 درصد، 30 ساله 3.36 درصد است. این وامهای 30 ساله از محبوب‌ترین وامها در ایالات متحده هستند. 

*تأمین 95 درصد ارزش مسکن در وامهای انگلیسی

الگو 20 ساله دولت انگلیس در پرداخت تسهیلات خرید مسکن، موفق‌ترین سیاست تأمین مالی بلندمدت در جهان است. در انگلیس، 40 درصد حجم سالانه تسهیلات خرید مسکن توسط شرکتهای پس‌انداز غیروابسته به نظام بانکی پرداخت می‌شود. منابع این شرکتها را سپرده‌گذاری سازنده‌ها و متقاضیان خرید خانه، به‌عنوان سهامداران این نهادها تشکیل می‌دهد و به‌دلیل نظارت همه‌جانبه سپرده‌گذاران و سهامداران بر روند دخل و خرج این شرکتها، اعتبارات به جای سرمایه‌گذاری‌های انحرافی -خرید ملک و ساختمان- صرفاً در مسیر وام خرید با نرخ بهره پایین مصرف می‌شود.

تجربه انگلیسی تأمین و پرداخت تسهیلات خرید مسکن، در مقایسه با شکل سنتی پرداخت وام بانکی، حاوی ویژگی‌های کاملا غیرتورمی است که از جمله آن‌ها می‌توان به مشارکت وام‌گیرنده‌ها در تأمین منابع اولیه تسهیلات و در نتیجه جذب نقدینگی‌‌های خُرد اشاره کرد.

شرکتهای پس‌انداز وام مسکن در این کشور تا 95 درصد ارزش خانه‌های مصرفی (غیر لوکس) را تسهیلات بلندمدت به متقاضیان پرداخت می‌کنند. به‌طوری‌که بخشی از این وامها با هماهنگی دولت انگلیس به اقشار ضعیف جامعه در قالب آپارتمانهای اجاره به شرط تملیک داده می‌شود. در این طرح، خریداران خانه تا زمان بازپرداخت کامل تسهیلات؛ اجازه فروش ملک را ندارند. 

*دولت سوئد تا 85 درصد هزینه مسکن را می‌پردازد

برای خرید خانه در سوئد دولت تا 85 درصد هزینه مسکن را وام می‌پردازد. البته برای گرفتن این وام شخص باید شغل ثابت داشته باشد تا بتواند 15 درصد مبلغ باقیمانده بهای مسکن را پیش پرداخت کند. همجنین اگر کسی شغل ثابت نداشته باشد؛ می‌تواند از طریق ضمانت افرادی که شغل ثابت دارند، وام مسکن را دریافت کند.

*توجه به درآمد خالص افراد در ترکیه

در ترکیه وام مسکن را عموماً بعضی از بانکها از طریق وثیقه ملک خریداری شده اعطا می‌کنند. معمولاً مبلغ وام حداکثر 50 درصد بهای ملک و مدت بازپرداخت آن 10 سال با بهره 8 تا 10 درصد است. قوانین ترکیه نیز مانند بسیاری از بانکهای اروپایی، طیف دسترسی محدودی دارد. این امر شامل وام نیز می‌شود. به این ترتیب مجموع کل سود و بدهی‌های فرد نباید بیش از 35‌ درصد درآمد خالص فرد باشد که این قانون در انگلیس هم وجود دارد. در ضمن برای دریافت وام مسکن در ترکیه باید منبع درآمد ثابت داشت.

*تسهیل وام مسکن در کره جنوبی

در سال 2014 دولت کره جنوبی محدودیتها را برای استفاده از وام مسکن تسهیل کرد تا بازار راکد مسکن را رونق دهد و مصرف داخلی را تحریک کند. دولت کره‌جنوبی اعلام کرده بود که سقف پرداخت وام را از 50 درصد قیمت مسکن به 70 درصد افزایش می‌دهد. علاوه‌بر این، وام‌گیرندگان مجاز خواهند بود تا 60 درصد درآمد خود را بابت قسط وام بپردازند. این رقم پیش از این برای شهر سئول که سخت‌ترین شرایط اعطای وام در کره‌جنوبی برای آن وضع شده بود، 50 درصد بود.

*دو نوع وام مسکن در مالزی

بانکهای مالزی دو نوع وام مسکن ارائه می‌کنند؛ وام سنتی زماندار و وام مسکن انعطاف‌پذیر. در وام سنتی زماندار از وام‌گیرنده خواسته می‌شود که هر ماه مبلغی را بابت اقساط بازپرداخت وام، برای مدت زمانی مشخص (به‌عنوان مثال 30 سال) پرداخت کند. این پرداخت قابل پیش‌بینی، به وام‌گیرنده این امکان را می‌دهد که کنترل بهتری بر نقدینگی خود داشته باشد.

وام مسکن انعطاف‌پذیر، در اصل همان وام سنتی زماندار است که با یک حساب جاری ترکیب می‌شود. این نوع از وامها برای افرادی مناسب است که می‌خواهند از انعطاف‌پذیری در پس‌انداز پول بیشتر، در زمان‌های مختلف بهره‌مند شوند.

در این نوع وام، هر چه وام‌گیرنده پول بیشتری در حساب جاری خود پس‌انداز کند؛ می‌تواند نرخ بهره وام مسکن خود را کاهش دهد. نرخ بهره وام مسکن در مالزی معمولاً درصدی کم‌تر از نرخ بهره پایه است. به عنوان مثال اگر نرخ بهره پایه 6.6 درصد باشد، نرخ بهره وام 1.4 درصد خواهد بود. بانکها معمولاً حداکثر 80 تا 90 درصد قیمت کل ملک را وام می‌دهند. این به معنای آن است که برای یک خانه به مبلغ 500 هزار رینگیت، خریدار می‌تواند مبلغ 400 هزار تا 450 هزار رینگیت وام بانکی دریافت کند و بقیه مبلغ را نقد بپردازد.

*وامهای متنوع در هند

در هند وامهای مسکن مختلفی وجود دارد؛ مانند وام مسکن تک نرخی که فقط به نرخ سود مبلغ وام گرفته شده بستگی دارد و ربطی به وام اصلی ندارد و وام GPM (پله‌ای) که در آن اقساط بازپرداخت در ابتدا کم است و به تدریج طی زمان افزایش می‌یابد.

در مجموع عواملی مانند درآمد مشتری، شرایط مطلوب او و شاخصهای مالی دیگر میزان وام مسکن هر فرد را مشخص می‌کنند. نرخ سود وام مسکن نیز با توجه به ماهیت وام متفاوت است. در مجموع هیچ نرخ استانداردی وجود ندارد؛ بنابراین مناسب‌ترین راه، مذاکره برای دریافت وام است. همچنین در این کشور وامها را می‌توان تجدید کرد یا بر مدت آن افزود. در هند بسته به میزان درآمد، وام مسکن 75 تا 80 درصد قیمت واحد مسکونی را پوشش می‌دهد.

جمع‌بندی که می‌توان از شرایط تسهیلات بانکی برای خرید مسکن داشت این است که در کشورهایی چون انگلیس، ترکیه، کره‌جنوبی و هند به تطابق شرایط وام، با دستمزد وام‌گیرنده توجه شده درحالی که در ایران به این موضوع توجه نشده است. به نوعی می‌توان گفت که در ایران بسیاری از افراد خانه‌اولی باید بین مصارف ماهانه خود و دریافت وام مسکن یکی را انتخاب کنند.

همچنین در کشورهایی نظیر انگلیس، سوئد، مالزی و هند وام‌دهندگان درصد بیشتری از کل هزینه خرید یک واحد مسکونی را در مقایسه با وامهای ایرانی که تنها 57.15 درصد هزینه پرداخت می‌شود؛ پرداخت می‌کنند.

 

همزیستی نیوز - غلامحسین شافعی در رقابت با مسعود خوانساری با چهار رای بیشتر به عنوان رییس جدید اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، در جریان انتخابات رییس جدید اتاق بازرگانی ایران از مجموع ۳۹۷ رای اخذ شده غلامحسین شافعی ۱۹۸ رای و مسعود خوانساری ۱۹۴ رای کسب کردند. به این ترتیب غلامحسین شافعی با چهار رای بیشتر به عنوان رییس اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد.

همچنین از مجموع آراء چهار نفر از اعضای هیات نمایندگان رای ندادند و پنج رای هم به عنوان رای مخدوش از سوی برگزارکنندگان تشخیص داده شد.

شافعی پیش از محسن جلال‌پور، رییس اتاق بازرگانی ایران بود و اکنون به عنوان دومین بار به عنوان رییس اتاق انتخاب شده است.

یادآور می‌شود محسن جلال‌پور پس از ۱۴ ماه ریاست در اتاق بازرگانی ایران، به دلیل بیماری از ادامه ریاست استعفا داد و امروز مراسم انتخاب رییس جدید اتاق بازرگانی ایران با دو کاندیدا  (مسعود خوانساری و غلامحسین شافعی) برگزار شد.

همزیستی نیوز - نتایج ارزیابی‌ها نشان‌دهنده جایگاه پایین ایران در رنکینگ جهانی کیفیت اولیه خودروهای تولیدی در جهان است. صنعت خودروی ایران حتی جایگاهی پایین‌تر از صنعت خودروی نوپای چین دارد.

به گزارش ایسنا، شاخص IQS به بررسی کیفیت اولیه خودروهای تولیدی از دیدگاه مشتریان پرداخته و به عبارتی تعداد عیوب مشاهده شده در هر ۱۰۰ خودروی تولیدی در سه ماهه اول مالکیت آن را از نظر مشتریان، بررسی می‌کند.

براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در میان شش کشور مورد بررسی، ایران جایگاه آخر را از نظر میانگین کیفیت اولیه خودروهای تولیدی به دست آورده است.

در این زمینه وضعیت شاخص IQS در شش کشور آلمان، ژاپن، کره جنوبی، چین، فرانسه و ایران بررسی شده است. در این بررسی شاخص IQS در آلمان معادل با ۸۰ (۰.۸ ایراد در سه ماهه اول مالکیت هر خودرو)، در ژاپن ۱۶۵ (۱.۶ ایراد در سه ماهه اول مالکیت هر خودرو)، کره جنوبی ۱۸۵ (۱.۸ ایراد در سه ماهه اولیه مالکیت هر خودرو)، چین ۳۱۸ (۳.۱ ایراد در سه ماهه اول مالکیت هر خودرو)، فرانسه ۴۲۰ (۴.۲ ایراد در سه ماهه اول مالکیت هر خودرو) و ایران ۴۷۸ (۴.۷ ایراد در سه ماهه اول مالکیت هر خودرو) بوده است.

نتایج این ارزیابی در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت چندین بار از خراب شدن خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل انتقاد کرده است. در یکی از این انتقادات محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرده بود:" چرا خودروهای تولیدی در کشور باید قبل از ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند!؟ ".

وی خاطرنشان کرده بود:" توقع مشتریان داخلی افزایش یافته با این حال خودروسازان نتوانستند به همان نسبت کیفیت خودروهای خود را ارتقاء دهند و همین موضوع دلیل نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی است. مصرف‌کنندگان ایرانی خودروهایی جدید، با کیفیت و آپشن‌های بالا می‌خواهند و در این زمینه کیفیت خودروهای داخلی را با خودروهای وارداتی مقایسه می‌کنند".

همزیستی نیوز - با حکم مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور 'عبدالرحیم کردی' به عنوان 'رئیس جدید هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار' منصوب شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در حکم 'اکبر ترکان' خطاب به 'عبدالرحیم کردی' آمده است:
به استناد ماده (6) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و با توجه به تفویض اختیار ریاست محترم جمهوری و نظر به سوابق و تجربیات ارزشمند جنابعالی، به موجب این ابلاغ به عنوان 'رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار' منصوب می شوید.

در ادامه این حکم آمده است:
در راستای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه ریزی و مدیریت به منظور گسترش و تسهیل تولید و صادرات و سرمایه گذاری و هم چنین انتقال فناوری های پیشرفته، حضور فعال در بازارهای منطقه ای و جهانی و ارتقای سطح اشتغال و مشارکت جامعه محلی و مردم در برنامه های توسعه و پیشرفت منطقه از مهم ترین وظایفی است که از جنابعالی انتظار می رود ضمن تعامل و هماهنگی با دبیرخانه شورا، اعضاء محترم هیأت مدیره سازمان و بهره گیری از تجارب مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی موفق دنیا در انجام بهینه آن نهایت مساعی لازم را معمول دارید.
پیش از این 'حامد علی مبارکی' سمت مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار را بر عهده داشت.
** هم چنین اکبر ترکان در حکم دیگری 'حامد علی مبارکی' را به عنوان 'مشاور در توسعه سواحل مکران' منصوب کرد.
در این حکم آمده است:
نظر به سوابق و تجربیات ارزنده جنابعالی و با عنایت به ضرورت اهتمام به مسائل اهل تسنن، به موجب این ابلاغ به عنوان 'مشاور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در توسعه سواحل مکران' منصوب می شوید.
مراسم تودیع و معارفه مبارکی و کردی فردا (یکشنبه) با حضور اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در چابهار برگزار می شود.

عبدالرحیم کردی پیش از این مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت های سرمایه گذاری از جمله شرکت پایش راهبرد مشهد بوده و مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری شهرداری های زاهدان، چابهار و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان و همچنین مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان استان سیستان و بلوچستان می باشد.

وی که از سال قبل به عضویت هیات مدیره این سازمان درآمد تحصیل کرده رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد است وتجربه اقتصادی خود را از  سازمان مدیریت وبرنامه ریزی وعضویت  وفعالیت در شرکت های متعدد اقتصادی شروع کرد واخرین سمت اداری وی نیز از شهریور ماه سال گذشته معاونت سازمان منطقه آزاد تجاری چابهار می باشد  که در این مدت توانست با تعامل خوب وسازنده با سرمایه گذاران داخلی وخارجی زمینه فعالیت شرکت های خصوصی داخلی وخارجی را در منطقه آزاد چابهار فراهم سازد دکتر عبدالرحیم کردی که متولد سال ۱۳۵۷ در خاش است یکی از فعالترین نیروهای جوان بومی است که تجربه بسیار خوب درشهرداری ها ی زاهدان وچابهاروشرکت عمران ومسکن سازان منطقه شرق به عنوان مشاور دارد که به زبان های انگلیسی واردو تسلط کامل دارد

همزیستی نیوز - افزایش شمار مناطق آزاد تجاری صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی یکی از برنامه های دولت برای تقویت اقتصاد و بازارهای محلی، افزایش جمعیت در نوار مرزی، تقویت ضریت امنیت در مرزها، جذب سرمایه و فناوری های نوین و گسترش تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه است که برآیند آن رشد و توسعه اقتصاد ملی است.

شمار مناطق آزاد تجاری صنعتی در نوار جنوبی، شمالی، شمال غرب و جنوب شرقی کشور اکنون محدود به هفت منطقه است. با توجه به نیازهای کشور در زمینه توسعه صادرات، جذب سرمایه، رونق کسب و کار، ایجاد اشتغال و ... دولت یازدهم به دنبال افزایش شمار این مناطق است. از این رو، شورای عالی مناطق آزاد، پارسال 2 برابر شدن تعداد مناطق آزاد را پیشنهاد داد. دولت تاکنون 2 بار این پیشنهاد را در مجلس مطرح کرده است که بار نخست رای موافق اکثریت نمایندگان را به دست نیاورد. نخستین بار که لایحه افزایش شمار مناطق آزاد تجاری به مجلس نهم رفت، نمایندگان این مجلس محدوده های مناطق آزاد را تغییر دادند و چند منطقه ویژه اقتصادی به تعداد مناطق پیشین اضافه شد که در نهایت پیشنهاد یاد شده به جایی نرسید.
پس از آن، دولت بار دیگر تاسیس هفت منطقه آزاد جدید و 12 منطقه ویژه اقتصادی را به مجلس پیشنهاد داد که هم اکنون در دست بررسی است. گفته می شود، این بار احتمال موافقت نمایندگان با پیشنهاد شورای عالی مناطق آزاد بیش از پیش است.
در لایحه تازه، مناطق آزاد اینچه برون، اردبیل، بانه- مریوان، سیستان، مهران، جاسک و بوشهر پیشنهاد و برای هر یک ماموریتی تعریف شده است اما به طور کلی هدف اصلی ایجاد مناطق آزاد جدید، افزایش تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه و رشد اقتصاد محلی و در نهایت اثرگذاری بر اقتصاد ملی است.

**اهداف تاسیس مناطق آزاد تجاری و صنعتی
برای هر یک از مناطق آزاد ماموریت و هدفی تعریف می شود اما ماموریت مشترک تمام مناطق آزاد، توسعه صادرات و ارزآوری، ورود به بازارهای جهانی، تسهیل ورود و جذب سرمایه های خارجی، جذب و انتقال فناوری های نوین و اشتغالزایی است. برپایه تازه ترین آمارها، حجم صادرات در سال 1394 از طریق منطقه آزاد اروند به عراق، حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است.
همچنین، بر اساس گفته های «اصغر مونسان» مدیرعامل منطقه آزاد کیش، مجموع صادرات و ترانزیت این منطقه، سالانه 330 میلیون دلار است. صادرات محصولات تولیدی منطقه آزاد انزلی هم از 2 میلیون دلار در سال 1392 به 40 میلیون دلار در سال 1394 رسیده است.
«جعفر آهنگران» مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی در خصوص اهداف تاسیس مناطق آزاد جدید به گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا گفت: افزایش جمعیت در نوار ساحلی جنوبی کشورمان، افزایش ضریب امنیت در مرزها، افزایش تعاملات و روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، فعالسازی کریدورهای ترانزیتی و برخی از صنایع منطقه از مهم ترین اهداف ایجاد هفت منطقه آزاد جدید است.
وی در زمینه مزیت افزایش جمعیت در این مناطق گفت: با راه اندازی منطقه آزاد جاسک تراکم جمعیت در سواحل مکران افزایش خواهد یافت. در دنیا شهرهای پرجمعیت در نزدیکی سواحل ایجاد می شوند در حالی که سواحل مکران به شدت با فقر جمعیتی روبرو است. با تاسیس یک منطقه آزاد در آن منطقه جمعیت افزایش خواهد یافت.
آهنگران با اشاره به اهمیت توسعه تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه گفت: یکی دیگر از مهم ترین دلایل تاسیس مناطق آزاد، استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه به منظور صدور کالاهای ایرانی به بازارهای این کشورها است. از این رو، منطقه آزاد بوشهر را برای افزایش روابط اقتصادی با قطر که یک کشور مصرف کننده است، منطقه آزاد مهران را برای توسعه تعاملات تجاری با اقلیم کردستان، منطقه آزاد اردبیل را برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حوزه قفقاز، منطقه بانه و مریوان را برای افزایش صادرات به عراق و منطقه اینچه برون را با هدف افزایش ترانزیت به کشورهای آسیای میانه تاسیس خواهیم کرد.
مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی با بیان اینکه یکی از مهم ترین اهداف ایجاد مناطق آزاد افزایش ضریب امنیت مرزهای کشورمان است، تصریح کرد: جانمایی تمام این هفت منطقه آزاد جدید در نزدیکی مرزهای ایران است. به طور قطع رونق اقتصاد در این مناطق یکی از راهکارهای افزایش امنیت آن خواهد بود چراکه با رونق اقتصاد، زیرساخت های مورد نیاز در این محدوده ها شکل گرفته و تقویت خواهد شد.

** جغرافیای اقتصادی ایران و فرصت های گسترش مناطق آزاد
تاسیس مناطق آزاد، تقویت اقتصاد محلی و افزایش اشتغالزایی را به همراه خواهند داشت که در نهایت منجر به رشد اقتصاد ملی خواهد شد. البته تقویت اقتصاد محلی و منطقه ای نیاز به ارایه مشوقِ جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی دارد. اجرای طرح های تشویقی چون معافیت مالیاتی 15 ساله، معافیت از پرداخت هرگونه حقوق گمرکی، بی نیازی به روادید و سهولت در صدور مجوز ورود و اقامت خارجیان، آزادی مشارکت سرمایه گذاری خارجی تا سقف 100 درصد و مالکیت 100 درصد سرمایه گذاران خارجی، ارایه تسهیلات و زمین با قیمت های حمایتی برای انواع سرمایه گذاری ها در رونق هرچه بیشتر این مناطق موثر خواهد بود.
اما این مشوق ها تنها به مناطق آزاد ایران اختصاص ندارد بلکه کشورهای همسایه نیز برای جذب سرمایه های خارجی در مناطق آزاد خود تسهیلاتی ارایه می دهند. برای نمونه در کشور ترکیه بیش از 20 منطقه آزاد وجود دارد که هر یک از این مناطق با سرمایه های خارجی تقویت شده است. همچنین، امارات متحده عربی به رغم داشتن مساحتی بسیار کمتر از ایران، مناطق آزاد بیشتری را نسبت به کشورمان دارا است.
با وجود فرصت های فراوان و چشمگیر توسعه مناطق آزاد کشور، شماری از منتقدان با افزایش شمار این مناطق مخالفت می کنند. این در حالی است که یکی از راه های رقابت در منطقه برای جذب سرمایه ها و نفوذ به بازارهای جهانی، افزایش تعداد مناطق آزاد با ارایه خدمات و مشوق های متعدد است. ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه میان کشورهای منطقه و مرکزیت اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب، نگاه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است. شرایط پسابرجام نیز امکان بهره وری از این ظرفیت را فراهم ساخته و جذب سرمایه های خارجی را تسهیل خواهد کرد.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا

همزیستی نیوز - مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: کامیون های خالی ایرانی اجازه ورود به ترکمنستان برای بارگیری ندارند و با توجه به اصل رفتار متقابل، گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز اجازه ورود کامیون های ترکمن خالی را برای ترانشیپمنت و سایر موارد لغو کرده است.
به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، محمدجواد عطرچیان روز چهارشنبه با اشاره به واکنش همزمان دولت های قرقیزستان و ازبکستان به اقدام ترکمنستان علیه ناوگان ایران افزود: اکنون کامیون های قزاقی، ازبکی و قرقیزی به دلیل درخواست های زیاد برای ارسال بار به ترکمنستان در بندرعباس کمیاب شده اند و دولت های این دو کشور نیز با توجه به معطلی بار خود به طور مشترک اعتراض خود را نسبت به این اقدام ترکمنستان علیه ناوگان ایرانی اعلام کرده اند.
عطرچیان تصریح کرد: در حال حاضر هیچ کامیون ایرانی پشت مرز سرخس و لطف آباد نمانده است و رانندگان با صاحب کالاهای قرقیزی و ازبکی مشکل خود را برطرف کرده اند.
وی با اشاره به وضعیت ترانزیت ایران و ترکمنستان در سال گذشته اظهار داشت: در سال 1394 بالغ بر 92 هزار و 300 دستگاه کامیون ایرانی به مقصد ترکمنستان تردد داشته اند که از این میزان 85 هزار و 300 دستگاه به مقصد ترکمنستان و هفت هزار دستگاه به ماورای ترکمنستان برای ترانزیت و به مقاصد قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان رفته اند.
عطرچیان اضافه کرد: همچنین 29 هزار کامیون ترکمنی به ایران تردد کرده اند که از این تعداد 24 هزار دستگاه به مقصد ایران بوده و پنج هزار دستگاه به صورت ترانزیت به مقصد ترکیه از ایران عبور کرده اند.

وی همچنین از بسته شدن مرز باجگیران برای مسافران ایرانی خبر داد و گفت: مسافران چاره ای جز تردد از مرز لطف آباد ندارند.

به گفته عطرچیان مرز باجگیران که در گذشته روی کامیون های ایرانی بسته شده بود، برای مسافران ایرانی نیز بسته شد و به همین خاطر مسافران چاره ای جز تردد از مرز لطف آباد ندارند.

به گزارش ایرنا، ترکمنستان از هفته گذشته (18 مرداد) اقدام به وضع مقررات جدید فقط برای کامیون های ایرانی ترانزیتی کرده است.
بر اساس این مقررات عوارض 160 دلاری از کامیون های کمتر از 20 تن و عوارض 260 دلاری از کامیون های بالای 20 تنی ایرانی به عنوان حق ترانزیت (عبور) از ترکمنستان وضع شده است ضمن آنکه به ازای هر یک کیلومتر تردد نیز یک دلار از همه کامیون های ایرانی دریافت می کنند.
این اقدام ترکمن ها بدون اطلاع قبلی صورت گرفته بود.

همزیستی نیوز - دولت ترکمنستان در اقدامی تامل‌برانگیز تعرفه تردد کامیون‌های ایرانی از این کشور را ۱۳۰۰ دلار افزایش داد، این مسئله باعث ایجاد صفهای طولانی کامیونها در پشت مرزهای این کشور شده است.

به گزارش روز جمعه خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از روز گذشته دولت ترکمنستان  تعرفه تردد کامیون‌های ایرانی از این کشور را 1300 دلار افزایش داده است. به این ترتیب هر کامیون ایرانی که بخواهد از این کشور عبور کند باید بیش از 3 برابر قبل یعنی 1800 دلار پرداخت کند.

به گفته یکی از رانندگان گرفتار شده در پشت مرز ترکمستان، به دلیل این افزایش تعرفه ناگهانی صف بسیار طولانی از کامیونهای ایرانی ایجاد شده است.

وی گفت: مسئولان ترکمنستان فقط از کامیونهای ایرانی این مبلغ تعرفه را دریافت کرده و کامیونهای سایر کشورها همان تعرفه قبلی یعنی 500 دلار را پرداخت می‌کنند.

وی با بیان این‌که هیچکس پاسخگوی مشکل به وجود آمده نیست، افزود: تعداد بیشماری از رانندگان ناوگان حمل و نقل ایران 2 روز است که پشت مرزهای ترکمنستان با کشورهای دیگر در نقاط صفر مرزی اسیر شده و حتی آب برای خوردن ندارند.

به گزارش تسنیم پیش از این ترکیه نیز به دلیل بروز مشکل در بحث سوختگیری کامیونهای عبوری این کشور از خاک ایران، اقدام به افزایش تعرفه عبور کامیونهای ایرانی از این کشور کرده بود که اقدام متقابل طرف ایرانی را به دنبال داشت.

همزیستی نیوز - مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به اعتراض شدید ایران به اقدام ترکمنستان در خصوص افزایش تعرفه تردد کامیونهای ایرانی از خاک این کشور، گفت:‌پس از هماهنگی لازم، از فردا تعرفه عبور کامیونهای ترکمستان از خاک ایران افزایش می‌یابد.

محمدجواد عطرچیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص اقدام اخیر ترکمنستان در افزایش 1300 دلاری تعرفه کامیونهای ایرانی از خاک این کشور، اظهار کرد:‌ این اقدام دولت ترکمنستان بدون اطلاع و هماهنگی ایران انجام شده و اعتراض شدید طرف ایرانی را به دنبال داشته است.

وی با بیان این‌که نمی‌دانیم دلیل این کار دولت ترکمنستان چیست، تصریح کرد: آنچه مسلم است ترکمنستان بدون اطلاع و هماهنگی با ایران تعرفه تردد کامیونهای ایرانی را 1300 دلار افزایش داده است.

وی با تاکید بر این‌که این گونه سردرگمی در تصمیم‌گیری در حسن روابط ایران با این کشور تاثیرگذار خواهد بود، افزود: با توجه به حسن روابط ایران با سایر کشور، انتظار این گونه اقدامات را نداریم، ضمن آن‌که سریعا اقدام متقابل در دستور قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد:‌ چاره‌ای نداریم جز این‌که اقدام متقابل را با کشور ترکمنستان در دستور کار قرار دهیم، بر این اساس پس از هماهنگی‌ها لازم از فردا اجازه تردد کامیونهای ترکمنسات به سمت ترکیه را نمی‌دهیم، ضمن آ« که تعرفه عبور این کامیون‌ها از جاده‌های کشور را نیز افزایش خواهیم داد.

عطرچیان با بیان این‌که این‌گونه اقدامات بدون دلیل مسبوق به سابقه است، گفت: ترکمنستان همچنین مرز باجگیران را بر روز کامیون‌های ایرانی بسته است که ما هم عینا همین اقدام را انجام داده و یک ذره از از منافع ایران کوتاه نخواهیم آمد.

وی با تاکید بر این‌که مرز باجگیران را روی کامیونهای ترکمنستانی می‌بندیم و اجازه ورود به آنها را نمی‌دهیم، تاکید کرد: پس از هماهنگی‌ با ارگاتن‌های ذی‌ربط از فردا اقدامات متقابل در دستور کار می‌گیرد و از اواسط هفته آینده تعرفه عبور کامیونهای ترکمنستانی از خاک ایران را افزایش می‌دهیم.

 

همزیستی نیوز - ایران كشوری با وسعت بالغ بر یك میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ كیلومتر مربع از شمال با كشورهای تركمنستان، آذربایجان و ارمنستان، از غر‌ب با تركیه و عراق و از شرق با كشورهای پاكستان و افغانستان همسایه بوده و موقعیت ویژه جغرافیایی آن که از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان متصل است، موجب شده تا به عنوان پل ارتباطی شرق به غرب آسیا در جایگاه ممتاز حمل‌ونقل بین‌المللی قرار گیرد.
 
به گزارش تین‌نیوز، هم‌اینك كریدورهای ترانزیتی متعددی از جمله كریدورهای شمال‌-‌جنوب (غرب دریای خزر)، كریدور بین‌المللی آسیا‌-‌اروپا، كریدور شرق‌-‌غرب (خلیج فارس‌-‌دریای مدیترانه)، كریدور اسلام آباد‌-‌تهران‌-‌استانبول و كریدور ایران‌-‌تركمنستان‌-‌قزاقستان (شرق دریای خزر)، قلمرو ایران و خاورمیانه را به آسیا و اروپا متصل می‌كند .
 
امروزه استفاده از حمل‌ونقل ریلی در زمینه بار و مسافر در دنیا به دلیل مزیت‌های آن رو‌به توسعه بوده و گرانی حمل‌ونقل هوایی، نارسایی شبكه حمل‌ونقل جاده‌ای به ویژه ضریب ایمنی پایین راه‌ها و از طرف دیگر كاهش ۷ برابری مصرف سوخت، ۵۰ برابر ایمنی بیشتر‌، ۲۰ برابر آلودگی كمتر، سهم ناچیز در آلودگی صوتی، ظرفیت جابه‌جایی بالاتر، رفاه و راحتی بیشتر، استهلاك و هزینه تعمیر و نگهداری كمتر و صرفه اقتصادی بالا موجب شده تا كشورهای پیشرفته و پرجمعیت دنیا نسبت به سرمایه‌گذاری و توسعه شبكه ریلی خود بیش از گذشته اقدام كنند.
 
بر اساس گزارش منتشر شده در روابط عمومی  شرکت راه‌آهن، بندر خشك، منطقه‌ای است در داخل كشور با دسترسی به شبكه‌های حمل‌ونقل، به ویژه راه‌آهن است كه در نزدیكی مراكز تجمع كالا و به منظور تجهیز آن‌ها برای بهبود نظام حمل‌و‌نقل دركشور، تسهیل عملیات گمركی، تسهیل تجارت آزاد به منظور ایجاد ارزش افزوده و تنظیم اقتصادی بازار به‌کار گرفته می‌شود.
 
در حال حاضر در بسیاری از كشورها، بنادر خشك راه‌اندازی شده و نقش مهمی در بهبود و توسعه وضعیت حمل‌ونقل كالا بویژه كالای كانتینری دارند.
 
در كشورهای آمریكا، برزیل و كانادا در قاره آمریكا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، بلژیك، سوئد، فرانسه، فنلاند و هلند در اروپا، استرالیا و زلاندنو در اقیانوسیه، امارت متحده عربی، پاكستان، فیلیپین، كامبوج و هندوستان در آسیا و تانزانیا، در آفریقا انواع مختلفی از بنادر خشك راه‌اندازی شده است.
 
از جمله ویژگی‌هایی كه اینچه‌برون استان گلستان را نامزد احداث بندرخشك كرده، آب و هوای خشك این منطقه است كه امكان نگهداری كالاها بدون نگرانی در آن میسر و زمین‌های گسترده و غیرقابل كشت اطراف ایستگاه می‌تواند ظرفیتی برای ساخت انبارها، سیلوها و احداث مراكز دپوی بار، با نرخ ارزانتر نسبت به زمین‌های بنادر و مراكز مشابه در اختیار قرار دهد و اینچه برون را به بزرگترین هاب انبارهای منطقه برای توزیع كالاهای بازرگانان و واردات مواد اولیه مورد نیاز واحدها و مجتمع‌های صنعتی منطقه آزاد تجاری وصنعتی اینچه برون تبدیل كند.
 
از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی بنادر خشك می‌توان به كاهش تقاضای نیاز به استفاده از اراضی حاشیه ساحل، افزایش كارایی حمل‌ونقل، بهبود وضعیت زیرساخت‌های مرتبط با حمل‌ونقل، بهبود وضعیت مالی و اقتصادی، افـزایش سرمایه‌گذاری مستقیم كشورهای خارجی و موارد دیگر اشاره كرد.
 
با توجه به برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده  و تعداد واگن تعویض بوژی شده در افق ۱۴۱۴ در منطقه اینچه‌برون به تعداد ۵۷۵ دستگاه واگن در روز نیاز است كه جهت انجام عملیات، نیاز به احداث ۱۰ خط تعویض بوژی و تعداد ۱۱۰۰۰ دستگاه بوژی نیز وجود دارد.
 
طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در سال ۱۴۱۴، میزان ۳۶ میلیون تن بار بصورت ترانزیت، واردات و صادرات از ایستگاه اینچه‌برون حمل خواهد شد كه برابر قرارداد منعقده با شركت RZD روسیه با مبلغ ۱.۲ میلیارد یورو، با بازسازی و تغییرات انجام شده در زیر ساخت‌های ریلی و برقی كردن خطوط، امکان حمل بار به‌میزان ۱۷.۵ میلیون تن از مسیر اینچه‌برون-گرمسار مهیا است و مابقی بنا به تقاضای بار برابر ‌برنامه‌ریزی‌ انجام شده از مسیر گرگان به شاهرود و گرگان به مشهد قابل حمل است.
 
با محقق شدن حمل‌و‌نقل ۳۶ میلیون تن بار، بندرخشك اینچه برون به یك مركز مهم صادرات، واردات و ترانزیت تبدیل خواهد شد و بهره‌برداری از این طرح بزرگ ریلی علاوه بر فراهم کردن زمینه ترانزیت كالا و مسافر در حجم انبوه بین كشورهای همسایه، موجب ارتقای مناسبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سطح بین‌المللی خواهد شد.
 
در همین راستا سیدمحمد احمدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در كشور تركمنستان كه به همراه اعضای شورای حمل‌و‌نقل استان گلستان به منظور بررسی و شناسایی ظرفیت‌های استان‌های هم‌جوار با كشور تركمنستان از ایستگاه و خطوط ریلی اینچه‌برون بازدید كرده بود در این باره معتقد است که خطوط ریلی شمال‌شرق ۲ نقش تاثیر‌گذاری درحوزه صادرات و ترانزیت كالا دارد.
 
او در این‌باره گفته بود كه استان گلستان استانی مستعد و دارای ظرفیت و پتانسیل‌هایی است كه می‌تواند به نوبه خود برای اقتصاد كشور نقش مهمی را ایفا كند.
 
به گفته او همه ما باید نیازها و ظرفیت‌های كشورهای همسایه از جمله كشور تركمنستان را شناسایی کنیم تا بتوانیم به بازار‌های آنان بیش از پیش ورود پیدا كنیم و در حوزه اقتصادی و صادرات فعال‌تر و پویاتر عمل کنیم كه خطوط ریلی این حوزه (حوزه ریلی شمال‌شرق ۲) نیز می‌تواند نقش تاثیر‌گذاری در حوزه صادرات برای شركت‌ها و تجارو بازرگانان داشته باشد.
 
محمدرضا قربانی مدیركل راه‌آهن شمال‌شرق ۲ نیز با بیان این مطلب كه یكی از مهم‌ترین پروژه‌های اداره‌كل راه‌آهن شمال‌شرق ۲ احداث بندر خشك اینچه برون است، عنوان كرد: بندر خشك اینچه برون در زمینی به مساحت ۱۲۵۰ هكتار و با با برآورد اعتبار مورد نیاز ۵ هزار میلیارد ریال ایجاد خواهد شد كه با بهره‌برداری از آن به تدریج تا ۳۰۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در منطقه ایجاد می‌شود.
 
قربانی به ترانززیت محموله نفت كوره و مازوت، افزایش ۵ كیلومتر خطوط ریلی در محوطه ایستگاه اینچه‌برون و بازسازی كارخانجات تعمیرات اساسی واگن بندر تركمن اشاره کرد و افزود: اجرای پروژه احداث خط دوم محور بندرگز به ایستگاه راه‌آهن سبز دشت به‌طول ۳۵ كیلومتر نیز یكی دیگر از اقدامات در حال اجرای این اداره‌كل است كه با اتمام این پروژه سرعت قطارها به ۱۴۰ كیلومتر افزایش می‌یابد و  این امیدواری وجود دارد که این پروژه مهم در دهه فجر افتتاح شود.
 
او گفت: ما برای صادرات ریلی با مشكلاتی مواجه بودیم كه با جذب اعتبارو تلاش‌های مجموعه این اداره‌كل توانستیم زیرساخت‌هایی از جمله برنامه‌ریزی و ایجاد محوطه‌های بارگیری و ... برای بازرگانان و شركت‌ها ایجاد كنیم تا بتوانند محموله‌های خود را به كشور‌های شمالی و CIS صادر كنند.
 
 
 

پیشخوان

آخرین اخبار