b_300_300_16777215_00_images_0103_WhatsApp-Image-2022-06-17-at-10.13.32-PM.jpeg

دکتر غنی هم از میان ما رفت، غنی نجم الدین چوگان، اسمش هم مانند خودش پر معنی و پرصلابت بود، قد بلند و سبیلش ابهت او را بیشتر نشان می داد و مهم تر از همه اینها، شغل و تخصصش بود که او را در آق قلا متمایزتر می کرد.

اولین و شاید هم تنها پزشک آق قلا بود که یکی دو سال قبل از انقلاب مطبش را در شهر ما دایر کرد، مطبش همیشه شلوغ  و پر بود از بیمارانی که از دور و نزدیک بخصوص از روستاها می آمدند.

مادرم خدا بیامرز، ورد زبانش غنی بود، به جرات می توانم بگویم از 83 سال عمر مبارکش شاید 82 سالش را که سرزنده، قبراق و متکی به خودش بود، همیشه دم مسیحایی دکتر غنی را یکی از عوامل سلامتی و طول عمر خودش می دانست.

دکتر غنی برای مادرم و هزاران مادر، پدر، پسر و دختر آق قلایی و غیر آق قلایی فقط یک پزشک نبود، بلکه یک مشاور و ملجاء و پناهگاه روح و روان آنها بود، کمتر کسی پیدا می شد که روح و جسمش قبل و بعد از ویزیت دکتر غنی تغییر پیدا نکند، دکتر غنی قبل از اینکه یک پزشک عمومی باشد یک روانشناس و روانپزشک به تمام معنا بود، بیمار وقتی پیش دکتر غنی می رفت ناخودآگاه بیماری خودش را فراموش می کرد، چرا که این رگبار کلمات و جملات محبت آمیز و شوخی و خنده دکتر غنی بود که به او امید می داد و روحیه و اراده اش را برای مقابله با درد و مشکلاتش تقویت می کرد.

به رغم اینکه همه اعضای خانواده ام از مراجعان همیشگی دکتر غنی بودند، من چند بار بیشتر به مطبش نرفتم، با مهربانی و با متانت با من برخورد می کرد، قبل از اینکه من از بیماری یا مشکلم برایش بگویم او خودش سر صحبت را باز می کرد، از اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه سخن می گفت، می گفت که نوشته های من را در روزنامه ها می خواند و می گفت که شما  روزنامه نگاران قادر به انعکاس مشکلات اصلی جامعه نیستید و من همیشه حرف هایش را تایید می کردم و شاید یکی از دلایل علاقه من به شخصیت دکتر غنی، همین صراحت لهجه اش و جرات بی نظیرش بود.

دکتر غنی مظهر یک انسان واقعی و دلسوز جامعه بود، باید قبول کنیم فارغ التحصیلان دانشگاه ها نه تنها در رشته های پزشکی که در همه رشته های دیگر در قبل از انقلاب در مقایسه با فارغ التحصیلان بعد از انقلاب بسیار متفاوت بودند و هستند، دکتر غنی یک  نمونه عینی از این تفاوت بود، گرچه او خودش یک انسان بزرگ بود و انسان های بزرگ در همه مکان ها و زمان ها وجود دارند، اما اینکه چرا مردم مثلا آق قلا  از داشتن جانشینی شایسته برای دکتر غنی و دکتر غنی ها چه در عرصه پزشکی و چه در سایر عرصه ها محروم هستند، چه پاسخی می توانیم داشته باشیم.

البته من چون در آق قلا حضور مستمر نداشته و ندارم ممکن است خیلی در خصوص زندگی خصوصی و اجتماعی دکتر غنی نتوانم نظر قطعی بدهم و رفتار و کردار آن مرحوم را به بوته نقد بسپارم، اما به ضرس قاطع معتقدم که او هرگز از مردم جدا نشد و حاضر نشد بخاطر مال، جاه و مقام به سمتی غش کند که در آن منافع مردم به نام مردم ولی به کام عده ای خاص فدا می شود.

دکتر غنی از میان ما رفت، نمونه غنی و غنی ها  امروز کیمیا هستند، شاید صدها پزشک، صدها مهندس، صدها وکیل و صدها و صدها متخصص در رشته های مختلف علمی که جای در پای غنی و غنی ها گذاشتند از نظر مرتبه و جایگاه علمی و اجرایی از این پیش کسوت ها بالاتر باشند، ولی چرا به رغم وجود این همه متخصص، نمونه دکتر غنی و دکتر غنی ها کیمیا هستند؟

روح دکتر غنی نجم الدین چوگان شاد، یادش گرامی و راهش پر رهرو باد!

تاج محمد کاظمی

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار