همزیستی نیوز- شماره ششصد و پنجاه و شش هفته نامه همزیستی به تاریخ دوازدهم تیر ماه نود و هشت با مطالب متنوع منتشر شد.
تیتر اول این شماره همزیستی به خبری درباره گفته های استاندار جدید گلستان اختصاص دارد. دربخشی از این خبر با عنوان« تمام جریانات سیاسی باید بتوانند حرف های خود را بزنند» به نقل از هادی حق شناس آمده است: اگر جریانات سیاسی با هدف توسعه استان در میدان باشند، اختلافی نخواهیم داشت و با همه و در بستر تعاملی همکاری خواهیم داشت.
در ادامه این خبر استاندار گلستان با بیان اینکه درآمد سالانه مردم گلستان 50 درصد درآمد سالانه مردم در کشور است، یادآور
شده است: باید تاش کنیم ظرفیت هایی همچون بندرترکمن را که پیش از بسیاری از بنادر کشور وجود داشته ، احیا نماییم چرا که می تواند بسیاری از تهدید ها را به فرصت تبدیل کند.
اینفوگرافیک با عنوان «همه برای صلح» عکس یک این شماره همزیستی را به خود اختصاص داده است. در این اینفوگرافیک گفته های شخصیت های صلح طلب جهان از جمله نلسون ماندلا، مهاتما گاندی، مالکوم ایکیس، دزموند توتو، ایندیرا گاندی و مانند اینها درباره صلح همراه با تصاویر آنها آمده است.
همچنین در این شماره همزیستی مطالبی با عناوین: « حقو ق های پنهان!»، « دخانیات جای روزنامه را گرفت»، «ماجرای "برابری دیه زن و مرد"چیست؟»، « چرا صدا و سیما به خود، سرمایه ها ومخاطبانش رحم نمی کند؟»، « ریسک سرمایه گذاری خارجی در ایران چقدر است؟»، «چه خبر از آثار تاریخی آسیب دیده از سیل؟»، « زنان؛ مطبوعات و هویت چندلایه » و چندین مطلب متنوع دیگر همراه با خبرهای استان_ گلستان و منطقه_ آزاد_ قشم به چاپ رسیده است.
هفته نامه همزیستی که صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن تاج محمد کاظمی است از سال 1380 منتشر می شود.
همزیستی نیوز - گجتهای خانگی هوشمند، جدیدترین نوع فناوری برای استفاده در خانه هستند که میتوانند به زندگی راحت کاربران کمک کنند.
به گزارش ایسنا به نقل از فوربس، گجتهای هوشمند خانگی، در حال حاضر در سطح گستردهای مورد استفاده کاربران قرار دارند و برای اهداف گوناگون از جمله سرگرمی به کار میروند. برخی از این گجتهامانند "هوم هاب" (home hub) هوشمند و یا ترموستات قابل اتصال به اینترنت، در چندین نسخه اصلاح شده ارائه شدهاند و در هر نسخه از آنها، قابلیتهای جدیدی وجود دارد. برخی از این ابزار آنقدر پیشرفته هستند که اگر از قابلیتهای آنها باخبر باشید، شاید احساس کنید که حتماً به یکی از آنها برای زندگی نیاز دارید.
در اینجا به برخی از بهترین و جالبترین این ابزار اشاره میشود که در حال حاضر به بازار ارائه شدهاند و امکان خرید آنها وجود دارد.
کلید روشنایی هوشمند
در حال حاضر، سیستمهای روشنایی متفاوتی وجود دارند که به قابلیت اتصال به وایفای نیز مجهز هستند اما "اورو"(Orro)، نخستین نمونهای است که برای درک نحوه روشن کردن خانه، از فناوری خودیادگیری استفاده میکند. این کلید هوشمند میتواند زمان ورود کاربر به منزل و خروج او را احساس کند و اولویت او را در روشنایی و نحوه تغییر روشنایی خانه در طول روز بفهمد. اورو، به ابزار خانگی هوشمند از جمله "الکسا"(Alexa) نیز متصل میشود و قابلیت تشخیص صدا را نیز دارد.
دوربین امنیتی داخلی
سیستمهای مجهز به دوربینهای امنیتی که قابلیت اتصال به وایفای را دارند، در بازار فراوان هستند و در برخی خانهها نیز مورد استفاده قرار میگیرند اما "نتاتمو"(Netatmo)، قابلیتهایی فراتر از این دارد. این دوربین، به هوش مصنوعی مجهز است و توانایی تشخیص چهره را نیز دارد. نتاتمو با داشتن قابلیت تشخیص چهره میتواند کاربر و افراد غریبه را شناسایی کند. این دوربین به خاطر داشتن توانایی شنیداری هوشمند میتواند علائم هشدار دهندهای مانند دود و یا مونواکسید کربن را تشخیص دهد.
ترموستات هوشمند
ترموستات هوشمند "نست" (Nest)، در حال حاضر در خانههای بسیاری مورد استفاده قرار میگیرد و با اثبات ارزش خود، به یکی از مشهورترین گجتهای هوشمند خانگی تبدیل شده است. نست از سال ۲۰۱۱ تاکنون توانسته است به ذخیره هشت میلیارد کیلووات انرژی کمک کند. این ترموستات میتواند با درک الگوهای گرمایشی خانه و یادگیری تنظیم دما، خود را به صورت خودکار با سبک زندگی کاربر وفق دهد. کاربران میتوانند نست را در دماهای متفاوت مورد نظر خود تنظیم کنند تا برنامه خود را به آن آموزش دهند. ترموستات نست میتواند زمان ورود و خروج کاربر را نیز با کمک سیگنالهای تلفن همراه او تشخیص دهد و از این اطلاعات برای صرفهجویی در انرژی استفاده کند.
قفل هوشمند
"آگوست"(August)، یک قفل هوشمند است که به در متصل میشود و هنگام خروج کاربر، امنیت خانه را به صورت خودکار تأمین میکند. اگر کاربر بخواهد که دوستان، اعضای خانواده و یا مستخدمان در غیاب او بتوانند به خانه وارد شوند، نیازی نیست که به آنها کلید بدهد و میتواند آگوست را برای دسترسی مهمان تنظیم کند. کاربر میتواند در هر زمانی و از هر جایی که هست، وضعیت در خانه خود را بررسی کند و از ورود و خروج افراد گوناگون آگاه شود.
پرده هوشمند
پرده هوشمند ساخت شرکت سوئدی ایکیا (IKEA) هنوز به بازار عرضه نشده و در دسترس نیست. قرار بود پردهایکیا، در اوایل سال جاری آماده فروش باشد اما ارائه آن تا پایان تابستان به تأخیر افتاد. این پرده هوشمند که با صدای کاربر فعال میشود، قابل اتصال به تلفن همراه هوشمند است. پرده هوشمند ایکیا، در سه اندازه گوناگون آماده شده و میتواند به دستیارهای هوشمند "سیری" (Siri)، الکسا و گوگل متصل شود.
جاروبرقی رباتیک
جاروبرقیهای رباتیک، در انواع گوناگونی در دسترس هستند و کار خود را در سطوح متفاوتی انجام میدهند. جاروبرقی رباتیک "آی ۳۶۰" (360 Eye) شرکت "دایسون" (Dyson)، جدیدترین تلاش در حوزه ارائه این فناوری است. این جاروبرقی همان گونه که از نام آن برمیآید، یک دوربین ۳۶۰ درجه دارد که آن را هنگام کار در جهتهای گوناگون هدایت میکند. آی ۳۶۰ میتواند بیشتر فضای خانه را پوشش دهد و بخش قابل توجهی از کار خود را پیش از نیاز به شارژ مجدد انجام دهد. کاربر میتواند برای هدایت این جاروبرقی رباتیک، از یک اپلیکیشن استفاده کند تا بتواند از عهده بررسی کار آن برآید. چرخهای مجهز به ریل این جاروبرقی، مانند چرخهای تانک هستند و با چرخهای معمولی تفاوت دارند؛ در نتیجه آی ۳۶۰ میتواند سطوح متفاوت را بهتر تمیز کند. اگرچه این جاروبرقی نمیتواند از پلهها بالا برود اما میتواند برای رفتن از روی کفپوش چوبی به روی فرش، تغییرات لازم را داشته باشد و از موانع سر راه خود بگذرد.
تختخواب هوشمند
پیشرفتهای اخیر در زمینه ارائه کالای هوشمند خواب، به ابداع تختخواب هوشمند منجر شده که به راحتی خواب کاربر کمک میکند. این تختخواب موسوم به "پاد" (Pod) میتواند دمای مورد علاقه کاربر را یاد بگیرد تا خود را مطابق آن تنظیم کند. این تختخواب میتواند برای بیدار کردن کاربر خود در زمان مورد نظر، دما را بالا ببرد و نیاز به زنگ هشدار را برطرف کند. پاد، یک اپلیکیشن قابل اتصال به اینترنت دارد که دادههای مورد نیاز را هنگامی که کاربر در خواب است، با کمک چند حسگر تحلیل کند. از آنجا که پاد، قابلیت اتصال به الکسا را نیز دارد، کاربران میتوانند آن را با صدای خود کنترل کنند.
همزیستی نیوز - اواخر خردادماه بود که مصطفی احمدی، تهیهکننده برنامه «دورهمی» با قطعیت از منتفی شدن تولید فصل جدید این برنامه و ساخت یک تاکشو در فضای مجازی خبر داد.
به گزارش ایرنا پلاس چرا تلویزیون قدر سرمایههای خودش را نمیداند؟ چرا به سادگی هنرمندانی که سالها برایشان هزینه کرده و به آنها اعتبار بخشیده را از دست میدهد؟ مهران مدیری، عادل فردوسیپور، رضا رشیدپور، محمدرضا شهیدیفر، منصور ضابطیان، فرزاد حسنی هر کدام گرچه بدون ایراد نبودند، اما نقطه قوتی برای تلویزیون بودند و این توانایی را داشتند که مخاطب زیادی را جلوی جعبه جادو بنشانند. اما به سادگی و به بهانههایی نادیده گرفته شدند و آنتن به تازه کارهایی سپرده شد که هنوز باید آموزش ببینند و سعی و خطا کنند تا شاید سالها بعد کمی جای خالی حرفهایها پر شود.
مثلاً به ماجرای دورهمی و مهران مدیری دقت کنید. وقتی از او نام برده میشود، بدون شک یک سرمایه مهم تلویزیون در ذهن همگان تداعی میشود. کسی که با آثارش توانست مخاطبان را پای تلویزیون میخکوب کند. هنرمندی که زمان پخش سریالهایش، خیابانها خلوت میشدند. مدیری علاوه بر کارگردانی خلاق و هوشمندانه، بازیگری توانا و پرطرفدار است. اما «ساعت خوش»، «پاورچین»، «شبهای برره» و «مرد هزارچهره» تنها آثار به یادماندنی و پرطرفدار این هنرمند نیستند. وقتی برنامه «دورهمی» شکل گرفت که ابتدا اجرا و بعدها هم کارگردانیاش بر عهده خودش بود، میشد حدس زد که باز بینندهها جذب شوند و پای برنامهاش بنشینند. برنامهای ترکیبی که از جنس و نگاهی متفاوت و تازه نسبت به سایر برنامههای تلویزیون بهره برده بود. یعنی مردم هم میتوانستند استندآپهای مهران مدیری را ببینند، هم نمایشهای کمدی و هم گفتوگوهایی متفاوت و صریح با هنرمندانی که دوستشان دارند. گرچه با همه امتیازات، این گلایه از مهران مدیری به جود آمد که زبان گزندهاش گاهی به سمت تندی و ناامیدی میرفت و همین برایش دردسرساز شد.
صراحتی که کمتر در تلویزیون تجربه شده بود
مدیری صحبتها و انتقاداتی را در مقابل دوربین صدا و سیما بیان میکرد که صراحتش قبلاً در تلویزیون تجربه نشده بود. بیان مشکلات مردم و خطاب قرار دادن بدون واسطه مسئولان و مدیران، بیان انتقادهایی همراه با تمسخر، طنز و کنایه، همگی عواملی بودند که باعث جذب مخاطب شد و «دورهمی» به یک برنامه پرطرفدار مردمی تبدیل شد.
چی کار کردی با خودت؟
فروردین ۹۸ بود که تلویزیون ویژهبرنامه «دورهمی» را برای پخش در شب سیزدهبدر تبلیغ کرد و به همین دلیل خیلی از علاقهمندان منتظر تماشای آن شدند، اما در این ویژهبرنامه مهران مدیری در استندآپش در شرایطی که مردم درگیر سیل بودند، با لحنی تندتر از همیشه، به مسئولان و عملکرد آنها در برابر سیل تاخت: «چی کار دارید میکنید با خودتون؟ چی کار دارید میکنید با ما؟ همهمون میگیم کاش پارسال بود! سال ۹۷ دیگر شاهکار کردید. این وضعیت اقتصاد است، … این وضعیت قیمت ارز است و این وضعیت زلزله و جدیداً سیل است و این وضعیت هزار تا چیز دیگر است. چیکار میکنید با خودتان، چکار میکنید با ما» حرفهایی که در آن شرایط بحرانی، درست نبود و انتظار میرفت نگاهی امیدبخش و وحدتآفرین در بین مردم ترویج شود. اما مهران مدیری چه بسا برای خوشایند برخی از مدیران و گروههای سیاسی دست به چنین انتحاری زد.
«دورهمی» به اما و اگر رسید
بیننده همیشگی این برنامه کاملاً متوجه شد که این بار مهران مدیری تندتر از همیشه انتقاد میکند. طوری که روز بعد از این ماجرا، صحبتهای مهران مدیری با فراگیری زیاد در فضای مجازی دست به دست شد. البته این استندآپ بیپاسخ نماند و مسئولانی چون رحمانی فضلی، وزیر کشور و رئیس صدا و سیما واکنش نشان دادند که در نهایت توبیخ مدیر شبکه نسیم را هم به همراه داشت. بعد از این قضایا، اما و اگرهای بسیاری برای پخش فصل پنجم این برنامه مطرح شد. در آن زمان در تماسی که ایرناپلاس با روابط عمومی شبکه نسیم گرفت، امیر عباس اشرف درباره حضور مهران مدیری در دورهمی چنین گفت: «بله قاعدتاً ایشان هستند. به هر حال در روند هر برنامهای چنین اتفاقی پیش میآید و امکانپذیر است که به یک جاهایی نقد و اشکالاتی وارد شود، اما ادامه پیدا میکند.» اما مصطفی احمدی، تهیهکننده این برنامه اواخر ماه گذشته در گفتوگویی، آب پاکی را روی دست طرفداران این برنامه ریخت و از منتفی شدن ادامه پخش این برنامه خبر داد؛ خبری که با قطعیت اعلام شد. به گفته این تهیهکننده قرار است یک تاکشو با اجرای مهران مدیری برای پخش در فضای مجازی تولید شود. البته واکنش وزیر کشور و رئیس صداوسیما به اقدام مدیری در آن مقطع خاص، طبیعی بود. اما آیا حذف یک برنامه پرطرفدار با تصمیم مدیران صداوسیما، عکسالعملی به اندازه و منطقی است؟
کیهان و سلبریتیسالاری
اما همزمان با رسانهای شدن برنامه جدید مهران مدیری، روزنامه کیهان که تاخت و تازش به هنرمندان تمامی ندارد و به هر بهانهای در مقابل این گروه شمشیر میکشد، درباره مهران مدیری چنین نوشت: «سلبریتی سالاری» پای سلطهمداری و حاکمیت تعیینکننده اسپانسرها را به تلویزیون باز کرد؛ بهگونهای که کانالهای تلویزیونی را عوض میکنیم یا سریالها کم رونقاند و آن دلچسبی سابق را ندارند و یا برنامهها، برنامههایی نیستند که بتواند همچون گذشته آن مطالبهگری و جذابیت را داشته باشند. مهران مدیری با منتفی کردن دورهمی و دلبستن به اسپانسر نشان داد آنطور که همیشه در استندآپهایش میگفت مردم دوست نیست. او هم مثل سلبریتیهای دیگر فقط به پول میاندیشد و بس.»
پرسشهایی از رسانه ملی
گرچه درباره برخی سلبریتی ها کیهان پر بیراه نمیگوید؛ اما اینجا این پرسش مطرح میشود که چه کسی پای اسپانسرها را به تلویزیون باز کرد. پرسشی که کیهان هیچوقت دلش نمیخواهد به آن بپردازد. مگر خود رسانه ملی نیست که علیرغم بودجه کلانش، در هر برنامه نهچندان پرطرفدار، اسپانسرهای ریز و درشت را تبلیغ میکند و فلان نوشیدنی و بهمان کفش سر تا پای صداوسیما را فرا گرفته است تا این سازمان بتواند از پس هزینههای گزاف یک مجموعه متورم و پرجمعیت بربیاید و از طرفی، با برخوردهای خاص و عجیب، برنامهها و مجریان پرطرفدار خود را از دست میدهد و مردم روز به روز شاهد حذف برنامههای پرمخاطب خود از رسانه ملیشان هستند.
گزارش از هنگامه ملکی
همزیستی نیوز- شماره ششصد و پنجاه و پنج هفته نامه همزیستی به تاریخ نهم تیر ماه نود و هشت با مطالب متنوع منتشر شد.
مطلب اول این شماره همزیستی به نوشتاری درباره صلح اختصاص دارد. دراین نوشتار که عنوان آن «کوبیدن بر طبل صلح » است، مدیر مسئول همزیستی نوشته است: این روزها که سایه جنگ بیش از هر زمان برمنطقه خلیج فارس و دریای _عمان و همه کشورهای حاشیه این آبراه های بین المللی سنگینی می کند، کوبیدن بر طبل صلح وظیفه همه کسانی است که دل در گرو ایرانی آباد و آزاد دارند، ایرانی که مال همه ایرانی هاست، چه آن بیش از 80میلیون ایرانی که ماندند تا ایران بماند و چه آن میلیون ها ایرانی که رفتند تا ایرانی بمانند.
در ادامه این مطلب آمده است: هیج فرقی بین ایرانی ها نیست، همه ما در ته دل مان رگه ای قوی به نام ایرانیت داریم، این رگه ذاتا درهمیشه تاریخ صلح طلب بوده و اگر هم در مقاطعی حاکمان ایران به دیگر کشورها لشکرکشی کرده اند از دو حال خارج نبوده یا اینکه در دفاع از حق و حقوق ایرانی ها بوده یا اینکه برخلاف میل باطنی ایرانی ها و صرفا برای ارضاء تمایلات شخصی و گروهی حاکمان صورت گرفته است.
در بخش دیگر این مطلب نیز می خوانیم: بدیهی است این رگه صلح طلبی، مختص ما ایرانی ها نیست، همه ملت ها فارغ از همه تفاوت های ذاتی و اکتسابی شان، بطور قطع این رگه را در وجودشان دارند، چرا که ذات هرانسان از جنگ و خشونت بیزار است، صلح، دوستی و مهربانی در خون انسان ها جاریست و انسان که بواسطه عقلانیت خود اشرف مخلوقات لقب گرفته است، خودش به درستی برای خودش این ضرب المثل را هم ساخته است: گره ای که با دست قابل بازکردن است چه نیازی به دندان است!
نویسنده در ادامه نوشته است: البته ممکن است دیدگاه های متفاوت این گذاره را قبول نداشته باشند و از زمان و زمین و از عالم و آدم شاهد بیاورند که برخی از انسان ها ذاتا ضد صلح و طرفدارجنگ و خشونت هستند و در برابر این گونه انسان ها، چاره ای جز مقابله به مثل نیست.
در ادامه این نوشتار هم آمده است:. نمونه ملت هایی که در تاریخ بشریت مورد تجاوز قدرت های متجاوز قرار گرفتند و هرکدام به واسطه راهی که در پیش گرفتند به سرنوشتی متفاوت دچار شدند، کم نیست و تاریخ به مانند معلمی دانا و توانا به ما یاداور می شود که کدام ره به سوی گلستان و کدام ره به سوی ترکستان بوده است!
این مطلب این گونه پایان می یابد:. ملت ها در صلح بزرگ و بزرگ تر می شوند، ملت ها با صلح آزاد و آزادتر می شوند، ملت ها در پناه صلح به رفاه و آرامش می رسند، ملت ها بواسطه صلح به همدیگر می پیوندند، ملت ها در زیر سایه صلح به همدیگر عشق می ورزند و ملت ها در زیر پرچم صلح، عرصه را بر دشمنان صلح تنگ تر و تنگ تر می کنند و این ها، نمونه هایی کوچک از معجزه های بزرگ صلح است.
همچنین در این شماره همزیستی مطالبی با عناوین: «5 مفسد اقتصادی استان گلستان معرفی شدند»، « صنعت گران سیل زده آق قلا چشم انتظار تسهیلات دولتی»، « ضرورت همزیستی مسالمت آمیز با سیل»، « اعلام اسامی افرادی که به قانون رسیدگی به اموال مسئولین ملتزم نیستند»، « چالش اصلی ما در حوزه دریا گرفتار شدن در روزمرگی است»، « ۷هزار زندانی زن نیازمند توجه ویژه هستند»، «چه کنیم ایران مقصد یک بار مصرف گردشگران نباشد؟» و چندین مطلب متنوع دیگر همراه با خبرهای استان_ گلستان و منطقه_ آزاد_ قشم به چاپ رسیده است.
هفته نامه همزیستی که صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن تاج محمد کاظمی است از سال 1380 منتشر می شود.
ایرنا پلاس- هدف اصلی رسانه، اطلاعرسانی است؛ اطلاعرسانی با هدف ایجاد آگاهی در جامعه فارغ از هرگونه دروغ. هرچند در حال حاضر اینگونه نیست.
سیر تاریخی و روند تدریجی منابع اطلاعرسانی نشاندهنده آن است که مطبوعات، نخستین رسانه شکلگرفته در جامعه ایران در دوره تجددگرایی بوده است، رسانهای که برای نخستین بار در دوره محمدشاه قاجار و پس از آن در دوره ناصری مورد رشد چشمگیری قرار گرفت و در سالهای ۱۲۸۵ شمسی به بعد از نظر کمی و کیفی رشد شایانی کرد. مطبوعات فارسیزبان درونمرزی مانند «وقایعاتفاقیه» و «ایران» که جرایدی کاملاً حکومتی بودند تا جرایدی مانند «حبلالمتین» منتشر شده در هند، «قانون» منتشر شده در لندن و «اختر» منتشر شده در استانبول که توسط ایرانیان تبعیدی با هدف نقد ساختار سیاسی در ایران به انتشار میرسید.
همزمان با خیزش مشروطهخواهی و ترویج اندیشه «حریت، مساوات و برابری» به مسئله حقوق زنان نیز توجه نشان داده شد. زنان ایرانی برای نخستین بار در سال ۱۲۸۹ شمسی موفق شدند نخستین جریده زننگار با عنوان «دانش» را منتشر کنند. پس از آن، در اواخر دوره قاجار با انتشار جراید زننگار دیگری چون «شکوفه»، «زبان زنان»، «نامه بانوان»، «عالم نسوان»، «جهان زنان» و مجله «جمعیت نسوان وطنخواه ایران» در تلاش برای طرح حقوق زنان در ابعاد اجتماعی برآمدند. زنان در این جراید، ساختارهای جنسیتی جامعه ایران و رویکردهای عرفگرا را مورد نقد قرار دادند و برای نخستین بار به هویت مستقل جنس زن توجه نشان دادند.
با روی کار آمدن حکومت پهلوی، تا میانه دوره رضاشاه، مطبوعات زننگار مانند «عالم نسوان»، پیک «سعادت نسوان و دختران ایران» با همان هدف و رویکرد جراید زننگار دوره قاجار به طرح مسائل مربوط به زنان میپرداختند. از سال ۱۳۱۲ ش به بعد و با انتشار آخرین شماره نشریه «عالم نسوان»، به مرور هدف و ساختار جراید زننگار تغییر یافت تا آنکه در دوره پهلوی دوم به استثنای برخی جراید زنان و پیوستهای آنان که با رویکردی کمونیستی انتشار مییافتند، جراید زنان رویکردهای دیگری برگزیدند.
در دوره محمدرضا شاه، حدود ۳۷ نشریه زننگار انتشار یافت. جرایدی که در مقایسه با نشریات دوره قاجار در هدف و آرمانشان در حوزه مسائل زنان، تضادهای ظاهری زیادی قابل مشاهده بود. نمونههای جراید شاخص این دوره عبارت بودهاند از: «اطلاعات بانوان»، «زن روز»، «بهداشت و زنانگی»، «ندای زنان»، «پست ایران»، «نامه بانوان ایران»، «رستاخیز ایران»، «عالم زنان» و «بیداری ما». تحلیل محتوای جراید زننگار این دوره نشاندهنده آن است که بخش عمده مطالب مندرج در جراید زننگار این دوره علاوه بر ضعف محتوایی و ساختاری، بیشتر هدفشان سرگرمی و سوق دادن زن ایرانی به مد و ظاهرآرایی بوده و بهجای ترویج مقوله «مادران مدرن» همانند دوره قاجار، بیشتر به موضوع «زنان زیبا» توجه داشتهاند.
با روی کار آمدن جمهوری اسلامی نیز توجه به جراید تخصصی زنان و هویت زنانه، شکل و ساختاری متفاوت گرفت. در دهه نخست پس از انقلاب ۵۷، جراید زننگارِ منتشر شده بیشتر به مقوله «زن مسلمان» پرداختند؛ زن مسلمانی که مهمترین نقشش در مادری و اصلیترین وظیفهاش در حفظ حریم «خانواده اسلامی» معرفی میگردید. ترویج چنین اندیشهای را در عناوین جراید این دوره نیز میتوان مشاهده کرد، واژهها و کلماتی انقلابی و اسلامی با رویکرد مبارزاتی به همراه استفاده از آیات قرآنی بهعنوان شعار روزنامه؛ جرایدی مانند «نهضت زنان مسلمان»، «زن مبارز»، «پویندگان راه زینب»، «زن مسلمان»، «کوثر»، «الطاهره» و «پیام هاجر».
البته در دو دهه بعد با انتشار جرایدی چون ماهنامه «زنان» و «زنان امروز» و همچنین نشریه «جنس دوم»، تلاشهایی مبنی بر ترویج برخی رویکردهای فمینیستی و مدرن به حقوق زنان مورد توجه برخی زنان فعال در حوزههای اجتماعی قرار گرفت، دغدغهای که از نظر ساختار حکومت، نگاهی منفی به آن نیز وجود داشت. در حال حاضر، یعنی در سال ۱۳۹۸ شمسی، تعداد نشریات زنان در ایران با عنوان مطبوعات رسمی و عمومی به کمترین حد خود از نظر کمی و کیفی رسیده است، اما این موضوع به معنی انحصار و انقیاد تلاش زنان برای حقوقشان نیست.
هرچند انتشار جراید رسمی زننگار به کمترین سطح ساختاری خود رسیده، اما از سوی دیگر، انتشار جراید دانشجویی در دانشگاههای ایران بهخصوص جراید دانشجویی زننگار در تلاش است تا این جای خالی را پر نماید. جراید دانشجویی با موضوع حقوق و مسائل زنان چون صدای برابر (دانشگاه پلیتکنیک)، ایراندخت (دانشگاه فردوسی مشهد)، نسوان (دانشگاه بوعلی همدان)، زنبق (دانشگاه تهران)، ظن (دانشگاه خوارزمی)، حوا (دانشگاه فردوسی مشهد)، ایراندخت (دانشگاه شهید چمران اهواز)، نارنجی (دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین)، فروغ (دانشگاه صنعتی شریف)، تمیم (دانشگاه شیراز)، ندای دختران ایران (دفتر تحکیم وحدت)، نگاه (دانشگاه شیراز)، زن (دانشگاه بوعلی همدان) و بسیاری جراید دیگر که انتشار آنان را نقطه آغازین تحولی اساسی در طرح مطالبات اجتماعی زنان در ایران از نگاه دختران دانشجو در دانشگاههای کشور میتوان دانست. جراید دانشجویی زننگاری که انتشار و مجوز پخششان در حصار داخلی دانشگاهها در حال حاضر میتواند نویدبخش ظهور و رشد زنان جریدهنویسی باشد که در آیندهای نزدیک میتوانند نشریات عمومی زنان در سطح ملی را مجدد پایهگذاری کنند.
--------------------------------------------------------------------------
نشریه ایراندخت، دانشگاه فردوسی مشهد
همزیستی نیوز - ویژگی جدید نقشه گوگل یا همان "گوگل مپز" میتواند شلوغ بودن احتمالی اتوبوس یا قطار مترویی که کاربر قصد سوار شدن در آن را دارد، پیشبینی کند. این امکان بهزودی در ۲۰۰ شهر در دسترس قرار میگیرد.
به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، حمل و نقل عمومی برای عموم مردم حیاتی و بسیار کاربردی است، اما هیچکس نمیخواهد در یک قطار مترو یا اتوبوس محصور شود و در شلوغی گیر کند.
سرویس "نقشه گوگل" (Google Maps) به منظور کمک به شهروندان در دانستن میزان شلوغی وسیله نقلیه مورد استفاده برای رسیدن به مقصد، شلوغی را پیشبینی میکند و آن را به کاربران نشان خواهد داد.
گوگل با استفاده از دادههای سفرهای قبلی اتوبوسها و قطارهای مترو، خلوتی یا شلوغی اتوبوس یا قطار بعدی را پیشبینی میکند.
این ویژگی از امروز در ۱۸ شهر بریتانیا شامل بیرمنگام، برایتون، بریستول، کمبریج، کاردیف، کاونتری، کراولی، ادینبرو، گلاسکو، لیدز، لیورپول، لندن، نیوکاسل، ناتینگهام، آکسفورد، ردینگ، شفیلد و ساوتهمپتون در دسترس خواهد بود. گوگل قصد دارد پیشبینیهای خود را برای تقریباً ۲۰۰ شهر در سراسر جهان بر روی سیستم عامل اندروید و iOS فراهم کند.
در عین حال "نقشه گوگل" اطلاعات تأخیر وسایل نقلیه عمومی را به طور زنده نمایش میدهد.
گوگل اعلام کرده است که این برنامه جزئیات بیشتری را درباره اینکه آیا اتوبوس شما تأخیر خواهد داشت یا نه و اینکه چقدر باید انتظار بکشید، ارائه میدهد و همچنین بر اساس شرایط ترافیک پیشبینی دقیقتری از مدت سفر خواهد داشت.
"نقشه گوگل" همچنین به کاربران نشان خواهد داد که اتوبوس یا قطاری که تأخیر کرده، هماکنون کجاست، بنابراین کاربران تکلیف خود را میدانند.
کاربران با این ویژگی حداقل قادر خواهند بود حرف دقیقتری راجع به زمان رسیدنشان به دیگران بگویند و یا در صورت اطلاع از شلوغی بیش از حد، مسیر دیگری را انتخاب کنند.
همزیستی نیوز- شماره ششصد و پنجاه و چهار هفته نامه همزیستی به تاریخ اول تیر ماه نود و هشت با مطالب متنوع منتشر شد.
مطلب اول این شماره همزیستی به گزارش خبری درباره معضل رو به گسترش پناهندگی اتباع کشورهای مختلف دنیا اختصاص دارد. در این گزارش که عنوان آن «هردقیقه 25 نفر آواره می شوند؟» به نقل از یورونیوز آمده است: آژانس پناهندگی سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود که به مناسبت روز جهانی پناهجویان منتشر شد، اعلام کرد در سال ۲۰۱۸ میلادی روزانه بطور متوسط ۳۷ هزار نفر در سراسر جهان به دلیل جنگ و درگیری، آزار و شکنجه، خشونت و نقض حقوق بشر مجبور به فرار از سرزمین خود و تن دادن به آوارگی شدهاند.به عبارت دیگر در سال گذشتۀ میلادی هر دقیقه ۲۵ نفر در سراسر جهان مجبور به فرار از خانههایشان شدهاند.
در بخش دیگر این مطلب نیز می خوانیم: در سال گذشته میلادی در مجموع اطلاعات ۱۱۱ هزار کودک پناهجوی بدون همراه و جدا شده از خانواده به ثبت رسید و از این تعداد ۲۷۶۰۰ نفر بطور انفرادی درخواست پناهندگی کردند. گمان میرود شمار واقعی این افراد بسیار بیش از آنچه باشد که به ثبت رسیده است.
در ادامه این گزارش هم آمده است: در این سال ۱۶۱۹۰۰ نفر به فهرست متقاضیان دریافت پناهندگی از آلمان اضافه شد. از این تعداد سوریها با ۴۴۲۰۰ تقاضای پناهندگی، بیشترین متقاضیان محسوب میشدند و پس از آنها عراقیها با ۱۶۳۰۰ تقاضا و ایرانیها با ۱۰۹۰۰ تقاضا و درنهایت افغانها با ۹۹۰۰ تقاضای پناهندگی قرار داشتند.
این گزارش این گونه پایان می یابد: تا پایان این سال همچنان ۳.۵ میلیون آواره در سراسر جهان در انتظار تصمیم دولت ها در پاسخ به تقاضای پناهندگی شان بودند و ۲.۹ میلیون نفر نیز مجبور به بازگشت به کشورشان شدند.
مطلب دیگر این شماره همزیستی یادداشتی به قلم صدیقه جاذبی ستون نویس این نشریه است. در این یادداشت با عنوان «وزن ما چند؟» می خوانیم: از زمانی که سیل به سان یک حیوانی درنده به ترکمن صحرا حمله کرد و روزهای نفسشمار مقابله با آن حماسهساز شد تا الان که لاشه گندیده این حیوان را کسی نیست از روی زمین بردارد، استان گلستان با چالشهایی مواجه شد. استاندار که در زمان سیل در غیبت بود و خلاصه بعد از کلی این ور و آن ور غلطیدن به خودش رضا داد تا از خواب بیدار شود و سری به استانی که گوشهاش در سیل فرو رفته بزند، به دلیل خواب سنگینی که رفته بود و بر اثر فشار شبکههای اجتماعی از مسوولیت عزل شد.
در ادامه این مطلب با اشاره به نحوه انتخاب استاندار جدید استان گلستان آمده است: واقعا وزن ما چقدر است؟ مثلا وزن یک فعال اجتماعی، وزن یک خبرنگار، یک روزنامهنگار، یک نویسنده، وزن یک تحلیلگر، یک روشنفکر و وزن مردم؟ ماها چقدر میارزیم که نیامدند حتی از این گرینههایی که استان انتظار داشت یک نفر را انتخاب کنند؟
جاذبی در انتهای مطلبش می نویسد: استانداران هرچند توسط هیات وزیران انتخاب میشوند اما نمایندگان استان گلستان در مجلس بهعنوان نماینده مردم آیا نمیتوانند به این انتصابها اعتراض کنند؟ آنان چرا در مقابل هر تصمیمی که برای استان گرفته میشود سکوت اختیار میکنند. آیا امکان اینکه بین نمایندگان اجماعی صورت بگیرد و به عنوان نماینده ملت در مقابل تصمیم دولت اعتراض کنند وجود ندارد؟
همچنین در این شماره همزیستی مطالبی با عناوین «تاکید استاندار گلستان برسرعت درجبران خسارت سیل»، «فرهنگ مردم ایران و ترکمنستان بسیار به یکدیگرنزدیک است»، « پیشگیری از اسیدپاشی و لزوم توقف چرخه خشونت»، « چرا زنان به پشت دوربین مهاجرت کرده اند؟» و چندین مطلب متنوع دیگر همراه با خبرهای استان گلستان و منطقه آزاد قشم به چاپ رسیده است.
هفته نامه همزیستی که صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن تاج محمد کاظمی است از سال 1380 منتشر می شود.
همزیستی نیوز - شماره ششصد و پنجاه و سوم هفته نامه همزیستی به تاریخ بیست و سوم خرداد ماه نود وهشت با مطالب متنوع منتشر شد.
مطلب اول این شماره همزیستی به یک گزارش خبری درباره سفر دو روزه نخست وزیر ژاپن به تهران با هدف کاهش تنش بین ایران و آمریکا اختصاص دارد. در این گزارش با عنوان «پرواز دو روزه پرنده صلح » آمده است:
«هفت بار تحقیق کنید سپس به کسی شک کنید» این یک ضرب المثل قدیمی ژاپنی است، ضرب المثلی که نشان می دهد مردم ژاپن قبل از شک کردن به یکدیگر نه یکبار، نه دوبار بلکه هفت بار درباره آن فرد تحقیق می کنند و وقتی هم از این هفت خان عبور می کنند تازه به مرحله شک می رسند و معلوم نیست کی به یقین می رسند!
نیازی نیست درباره فرهنگ و تمدن استثنایی و پیشرفت های فوق العاده کشور ژاپن سخنی بگوییم چرا که کمتر کسی در دنیا یافت می شود که آوازه نیکی ها و موفقیت های این ملت را نشنیده باشد، اما آنچه که امروز برای ما ایرانی ها نام ژاپن به صورت ویژه اهمیت پیدا کرده است، سفر دو روزه «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به تهران و دیدارش با مقامات عالی کشورمان بود.
در بخش دیگر این مطلب نیز می خوانیم: ژاپنی ها که طعم تلخ جنگ و پیامدهای دهشتناک درگیری با کشورهای دیگر را با تمام وجودشان چشیده بودند با احساس مسئولیت، نخست وزیرشان را به ایران فرستادند تا به فرونشاندن تنش بین ایران و امریکا کمک کنند.
بدیهی است مردمانی که به جای شعار، شعور، به جای کینه، مهر، به جای دشمنی، دوستی و به جای جنگ، صلح را در کشورشان نهادینه کردند، نمی توانستند مانند خیلی از کشورهای دیگر نظاره گر روند و روال حوادثی در این گوشه دنیا باشند که پیامدش می تواند برای جامعه جهانی بسیار ویرانگرباشد.
در ادامه این مطلب هم آمده است: پرنده صلح در آسمان همه کشورهای دنیا در حال پرواز است، ملت هایی مانند ملت ژاپن آشیانه ای زیبا و امن برای این پرنده درست کرده اند و با دانش، هوشمندی، کوشش، محبت، گذشت و دوستی با همه ملت های دیگر حتی با کسانی که زمانی دشمنشان بودند، از این پرنده حفاظت و حراست می کنند.
در ادامه این گزارش به نقل از یک روزنامه ژاپنی هم می خوانیم: خیلی زود است قضاوت شود که آیا سفر آبه موفق بوده است یا نه، اما در کمترین حالتش، او به عنوان کسی شناخته شده است که با تلاش هایش تهران را تشویق کرده تا برای اولین بار گام مهمی را در تغییر خواسته شده وضعیت از «برخورد» به «گفت و گو» براساس گفته یک متخصص سیاست خارجی بردارد.
نویسنده این مطلب روزنامه ژاپن تایمز در پایان می نویسد: « آقای آبه از دیدار پیشین خود به یاد دارد که چگونه وضعیت ایران سخت است.» این را یک منبع دولت ژاپن قبل از سفر نخست وزیر گفت و افزود: « ایران همچنین می داند آبه نمی تواند با دست خالی به کشورش برگردد!»
همچنین در این شماره همزیستی مطالبی با عناوین « ردپای وعده ها در پساسیل «گلستان » و مناطق «ترکمن صحرا»، « «هادی حق شناس » استاندار گلستان شد»، « ایران سخت گیرانه ترین قانون کار را در دنیا دارد»، « ایران 30 خبرگزاری، اتحادیه اروپا هم 30 خبرگزاری دارد!»، « خشونت کلامی علیه زنان»، « اعلام برنامه های روزهای فرهنگی
ترکمنستان در ایران » و چندین مطلب متنوع دیگر همراه با خبرهای استان گلستان به چاپ رسیده است.
هفته نامه همزیستی که صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن تاج محمد کاظمی است از سال 1380 منتشر می شود.
«مشکل اصلی صداوسیما آلودگی در نگاه رسانهای است. اگر کارشناسان و نخبگان جامعه صداوسیما را از خود بدانند، انتقادهای خود را بیشتر و زودتر مطرح میکنند که در این صورت موردی باقی نمیماند که مقامات عالی نظام مجبور شوند اقدام به انتقاد کنند.»
به گزارش ایسنا، عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی و اجتماعی، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «بنده چون تلویزیون ایران را نگاه نمیکنم، درباره وضعیت زبان رایج در آن نیز اطلاع خاصی ندارم که بنویسم. هر چند از ویدئوهای کوچکی که در برخی زمانها با دیدن برنامههای پخش شده از تلویزیون در فضای مجازی، میتوان فهمید که مشکلات زبانی صدا و سیما خیلی عمیقتر از آن است که ابتدا به ذهن میرسد. نه فقط زبان رایج آنجا، بلکه برنامههای تکراری یا تقلیدی از برنامههای مشهور خارجی، بسیار اعصاب خردکن است. حتی در حد همان ویدئوهای کوچک نیز اعصاب بیننده آشنا به رسانه خرد میشود. رسانهای که مهمترین محور تبلیغاتیاش ضد آمریکایی بودن است ولی یکی از برنامههای مشهور آمریکایی را به شکل عجیب و باورنکردنی تقلید میکند، بلکه مخاطب به دست آورد یا مخاطب موجود را حفظ کند. روشن است که این نهاد برای کسب و رضایت مخاطب سادهلوح یا سادهپسند حاضر است تن به هر نوع مجریگری با هر ادبیات و مضمون گفتاری بدهد. آخرین مورد آن توهینهای یک مداح بود. مورد دیگر گفتوگوی تمسخرآمیز دو نفر درباره پزشکان بود که نمیدانم یکی از آنها مجری بود یا هر دو نقش مجری را داشتند؟ بدترین موردش نیز نحوه پوشش خبری و تبعیضآمیز قتل خانم میترا استاد بود.
هدف از این یادداشت پرداختن به ضعفهای تلویزیون ایران نیست که از منظر کارشناسی برنامههایش را، دیگران باید نقد کنند. هدف بنده طرح این نکته است که چرا مسأله به این واضحی در خصوص اشکالات فرهنگ زبانی تلویزیون از سوی هیچکس طرح نمیشود تا این که رهبری نظام به آن میپردازند؟ این منحصر به ایرادات زبانی صدا و سیما نیست حتی در موضوع اخیر نیز آقای علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس از تذکر رهبری به صداوسیما به خاطر نحوه پوشش اخبار مربوط به قتل همسر محمدعلی نجفی خبر داده است.
پاسخ در همین نوع واکنش صداوسیما نسبت به این نقد مقام رهبری است. در واقع پس از بیان این انتقاد، مسئولین صداوسیما فوراً دست به کار شدند و بخشنامه تند و تیزی صادر کردند. دیدم که آقای علی مطهری نیز به این نحوه برخورد معترض بود و گفته است که گویی مسئولین صداوسیما یا سایر ادارات عقل خودشان به این مسائل نمیرسد و باید رهبری کشور متذکر شود. به نظر میرسد که اگرچه نقد آقای مطهری وارد است و در مورد نحوه پوشش خبر قتل نیز هنگامی که با انتقاد اهل رسانه مواجه شدند آن را به حسادت منتقدین ربط دادند! ولی شاید دو نکته دیگری وجود دارد که اهمیت آنها بیشتر است.
اولین نکته این است که تلویزیون ایران دچار ریزش جدی مخاطب و کاهش شدید اعتماد شده است. این را تمامی نظرسنجیها تأیید میکنند ولی مهمتر از ریزش تعداد مخاطبان، ریزش شدیدتر کیفیت مخاطبان است. به این معنا که افراد مؤثرتر در جامعه به نسبت گذشته خیلی کمتر از صداوسیما استفاده میکنند. بنابراین صداوسیما در یک دوراهی قرار دارد. یا باید کیفیت را ارتقا دهد تا افراد مؤثر جامعه را به سوی خود جذب کند یا با برنامههای اینچنینی و عوامپسند، جلوی ریزش مخاطبان عادی و پایین را بگیرد. از میان این دو راه حل، آنان راه دوم را پذیرفتهاند و این راه نیز مستلزم تن دادن به ادبیاتی نازل، کوچهبازاری و تهیه گزارشهای زرد است که بر محور مجریان و گزارشگران به نسبت خودمختار و کمسواد میگردد. پذیرش راه حل اول که افزایش کیفیت تولیدات صداوسیما است، مستلزم غلبه بر ممیزی و باز شدن فضای این رسانه است که بعید است حتی یک گام به سوی آن بردارند.
نکته دوم شاید مهمتر باشد. بسته بودن گوش صداوسیما نسبت به انتقاد مردم و نخبگان است. اطمینان دارم که اگر همین انتقاد مقام رهبری از سوی یک کارشناس یا حتی عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی طرح میشد، هیچ بازتابی در صداوسیما نمیداشت و سخن او را منتشر نمیکردند و شاید او را تحریم هم میکردند. همچنان که همین مواجهه را با منتقدین نحوه پوشش خبر قتل داشتند. اتفاقاً همین رفتار است که موجب میشود نخبگان جامعه صداوسیما را از خود ندانند و حتی انتقادهای اینچنینی را طرح نکنند. بیگانگی این افراد با صداوسیما صد برابر بدتر از آلودگی زبان فارسی در این رسانه است. مشکل اصلی صداوسیما آلودگی در نگاه رسانهای است. اگر کارشناسان و نخبگان جامعه صداوسیما را از خود بدانند، انتقادهای خود را بیشتر و زودتر مطرح میکنند که در این صورت موردی باقی نمیماند که مقامات عالی نظام مجبور شوند اقدام به انتقاد کنند.»
همزیستی نیوز - مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «۳۰ خبرگزاری فعال در کشور وجود دارد»، گفت: در کل کشورهای اتحادیه اروپا جمعا ۳۰ خبرگزاری وجود ندارد؛ یعنی مردم ما علاقهمند شدید به تأسیس رسانه هستند.
به گزارش ایسنا، محمدرضا دربندی در دهمین سالگرد تأسیس روزنامه شهرآرا که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۱ هزار رسانه از وزارت ارشاد مجوز گرفتند از این تعداد در حال حاضر ۵۷۰۰ رسانه فعال هستند و بقیه به دلایل مختلف فعالیتی انجام نمیدهد.
وی افزود: از ۵۷۰۰ رسانه فعال، ۴۱۰۰ نشریه مکتوب و ۱۶۰۰ رسانه غیر مکتوب شامل پایگاههایی خبری و خبرگزاریها هستند. در بین ۱۶۰۰ رسانه غیر مکتوب، ۳۰ خبرگزاری فعال در کشور وجود دارد. در کل کشورهای اتحادیه اروپا جمعاً ۳۰ خبرگزاری وجود ندارد؛ یعنی مردم ما علاقهمند شدید به تأسیس رسانه هستند.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: از ۴۱۰۰ نشریه مکتوب ۳۰۰ مورد روزنامه هستند، در آلمان ۱۲۰ روزنامه و در کانادا ۱۰۰ روزنامه داریم. وجود ۱۸۰۰ هفته نامه و دو هفته نامه و ۲۰۰۰ ماهنامه آمار کمی نشریات در ایران است.
دربندی در مورد نشریات تخصصی ادامه داد: ۳۵۰ نشریه با موضوع ورزش، ۲۸۰ نشریه با موضوع دین و معارف اسلام، ۱۰۰ نشریه در حوزه سینما، هنر و ادبیات، ۷۵ نشریه با موضوع کودک و نوجوان و ۹۰ نشریه در حوزه خانواده، سرگرمی و جدول داریم.
وی یادآور شد: ۱۴۰۰ نفر از مدیران مسئول این نشریات خانم و ۱۵۰ نفر اهل رسانه هستند.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه «روزنامهها را به سه گروه تقسیمبندی کردهایم»، گفت: گروه اول دسته الف هستند و روزنامه شهرآرا جز گروه الف و برترینهاست، این نشریه با ۱۶ صفحه و با شعار روزنامه شهر امید و زندگی آغاز کرده و به شعار جنبه عملی داده است. روزنامه شهرآرا آمادگی هماوردی با روزنامههای سراسری را دارد و میتواند خود را به عنوان یک روزنامه سراسری عرضه کند. همیشه شهرآرا را به عنوان یک الگوی مناسب معرفی میکنیم.
دربندی بیان کرد: روزنامه شهرآرا طیف متنوعی از مخاطبان را مدنظر دارد و مطالب تولیدی آن نسبت به مطالب کپیپیست بسیار زیاد است. ویژهنامهها آن قابل توجه است و خلاقیت در کارشان فوق العاده است. حتی در نوشتن تاریخ روز که همه روزنامهها آن را افقی مینویسند شهرآرا به صورت عمودی مینویسد و زیبایی خاصی به الگوی نشریه میدهد. امروز متوجه شدم این روزنامه کار چند رسانهای هم انجام میدهد.