b_300_300_16777215_00_images_984_for-site.jpg

همزیستی نیوز- شماره ششصد و پنجاه و چهار هفته نامه همزیستی به تاریخ اول تیر ماه نود و هشت  با مطالب متنوع منتشر شد.

مطلب اول این شماره همزیستی به گزارش خبری درباره معضل رو به گسترش پناهندگی اتباع کشورهای مختلف دنیا اختصاص دارد. در این گزارش که عنوان آن «هردقیقه 25 نفر آواره می شوند؟» به نقل از یورونیوز آمده است: آژانس پناهندگی سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود که به مناسبت روز جهانی پناهجویان منتشر شد، اعلام کرد در سال ۲۰۱۸ میلادی روزانه بطور متوسط ۳۷ هزار نفر در سراسر جهان به دلیل جنگ و درگیری، آزار و شکنجه، خشونت و نقض حقوق بشر مجبور به فرار از سرزمین خود و تن دادن به آوارگی شده‌اند.به عبارت دیگر در سال گذشتۀ میلادی هر دقیقه ۲۵ نفر در سراسر جهان مجبور به فرار از خانه‌هایشان شده‌اند.

در بخش دیگر این مطلب نیز می خوانیم: در سال گذشته میلادی در مجموع اطلاعات ۱۱۱ هزار کودک پناهجوی بدون همراه و جدا شده از خانواده به ثبت رسید و از این تعداد ۲۷۶۰۰ نفر بطور انفرادی درخواست پناهندگی کردند. گمان می‌رود شمار واقعی این افراد بسیار بیش از آنچه باشد که به ثبت رسیده است.

در ادامه این گزارش هم آمده است: در این سال ۱۶۱۹۰۰ نفر به فهرست متقاضیان دریافت پناهندگی از آلمان اضافه شد. از این تعداد سوری‌ها با ۴۴۲۰۰ تقاضای پناهندگی، بیشترین متقاضیان محسوب می‌شدند و پس از آنها عراقی‌ها با ۱۶۳۰۰ تقاضا و ایرانی‌ها با ۱۰۹۰۰ تقاضا و درنهایت افغان‌ها با ۹۹۰۰ تقاضای پناهندگی قرار داشتند.

این گزارش این گونه پایان می یابد: تا پایان این سال همچنان ۳.۵ میلیون آواره در سراسر جهان در انتظار تصمیم دولت ها در پاسخ به تقاضای پناهندگی شان بودند و ۲.۹ میلیون نفر نیز مجبور به بازگشت به کشورشان شدند.

مطلب دیگر این شماره همزیستی یادداشتی به قلم صدیقه جاذبی ستون نویس این نشریه است. در این یادداشت با عنوان «وزن ما چند؟» می خوانیم: از زمانی که سیل به سان یک حیوانی درنده به ترکمن صحرا حمله کرد و روزهای نفس‌شمار مقابله با آن حماسه‌ساز شد تا الان که لاشه گندیده این حیوان را کسی نیست از روی زمین بردارد، استان گلستان با چالش‌هایی مواجه شد. استاندار که در زمان سیل در غیبت بود و خلاصه بعد از کلی این ور و آن ور غلطیدن به خودش رضا داد تا از خواب بیدار شود و سری به استانی که گوشه‌اش در سیل فرو رفته بزند، به دلیل خواب سنگینی که رفته بود و بر اثر فشار شبکه‌های اجتماعی از مسوولیت عزل شد.

در ادامه این مطلب با اشاره به نحوه انتخاب استاندار جدید استان گلستان آمده است: واقعا وزن ما چقدر است؟ مثلا وزن یک فعال اجتماعی، وزن یک خبرنگار، یک روزنامه‌نگار، یک نویسنده، وزن یک تحلیل‌گر، یک روشنفکر و وزن مردم؟ ماها چقدر می‌ارزیم که نیامدند حتی از این گرینه‌هایی که استان انتظار داشت یک نفر را انتخاب کنند؟

جاذبی در انتهای مطلبش می نویسد: استانداران هرچند توسط هیات وزیران انتخاب می‌شوند اما نمایندگان استان گلستان در مجلس به‌عنوان نماینده مردم آیا نمی‌توانند به این انتصاب‌ها اعتراض کنند؟ آنان چرا در مقابل هر تصمیمی که برای استان گرفته می‌شود سکوت اختیار می‌کنند. آیا امکان اینکه بین نمایندگان اجماعی صورت بگیرد و به عنوان نماینده ملت در مقابل تصمیم دولت اعتراض کنند وجود ندارد؟

همچنین در این شماره همزیستی مطالبی با عناوین «تاکید استاندار گلستان برسرعت درجبران خسارت سیل»، «فرهنگ مردم ایران و ترکمنستان بسیار به یکدیگرنزدیک است»، « پیشگیری از اسیدپاشی و لزوم توقف چرخه خشونت»، « چرا زنان به پشت دوربین مهاجرت کرده اند؟» و چندین مطلب متنوع دیگر همراه با خبرهای استان گلستان و منطقه آزاد قشم به چاپ رسیده است.

هفته نامه همزیستی  که صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن تاج محمد  کاظمی است از سال 1380 منتشر می شود.

 

 

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار