ادامه مطلب...

«باید بپذیریم که از برخی موضوعات گریزی نیست. در شرایط فعلی پذیرش شبکه‌های خصوصی دیگر یک انتخاب نیست، بلکه اجبار است. اگر هم الان مقاومت‌هایی در این راستا وجود دارد، بیشتر باعث آزار و خرد شدن اعصاب خود آنها می‌شود تا مردم؛ چراکه مردم حق انتخاب دارند.»

مدتی است که فعالیت تلویزیون‌های اینترنتی با نظارت سازمان صداوسیما آغاز شده است و ادامه فعالیت این شبکه‌ها که به راحتی روی گیرنده‌های داخلی خانه‌ها قابل دسترس هستند، می‌تواند گامی در مسیر تحقق رویای تاسیس تلویزیون‌های خصوصی در ایران باشد.

در همین راستا، حمید شکری خانقاه، کارشناس رسانه و استاد علوم ارتباطات دانشگاهی در گفت‌وگویی با ایسنا در این باره با بیان اینکه «تاسیس شبکه‌های خصوصی قطعا باعث ایجاد رقابت در نظام اطلاع‌رسانی کشور خواهد شد و باعث می‌شود صداوسیما تحولاتی را در خود ایجاد کند»، اظهار کرد: رقابت در هر کجای دنیا باعث رشد می‌شود. در مدیریت استراتژیک می‌گویند دنیا، دنیای رقابتی است؛ آنهایی موفق می‌شوند که دنبال ارزش‌آفرینی باشند یا برای خودشان مزیت رقابتی بیافزایند. اما در دنیای تک‌صدایی رقابتی وجود ندارد و به همین خاطر مردم حق انتخابی ندارند. در این شرایط است که بیشتر یک نگاه تحمیلی غالب می‌شود.

او با بیان اینکه «قطعا وجود شبکه‌های خصوصی باعث افزایش کیفی برنامه‌های صداوسیما خواهد شد»، ادامه داد: وجود شبکه‌های مستقل اینترنتی، ماهواره‌ای و کابلی در تمام دنیا باعث ایجاد رقابت می‌شود. در این شرایط سازمان‌های رسانه‌ای می‌توانند خودشان را در مقام مقایسه محک بزنند تا متوجه شوند که چقدر توان رقابت با دیگران و جذب مخاطب بیشتر را دارند.

شکری خانقاه با بیان اینکه «در سال‌های اخیر شاهد تعارض زیادی میان صداوسیما و مردم بوده‌ایم»، خاطرنشان کرد: صداوسیمایی که انتظار می‌رود «ملی» باشد، بعضا به شوخی یا جدی از آن با عنوان «میلی» یاد می‌شود؛ یعنی دست‌اندرکاران این سازمان به میل و اختیار خودشان فارغ از نیازهای مخاطبان آنچه می‌خواهند را منتشر می‌کنند؛ این در حالی است که راز جذابیت یک رسانه در جذب رضایت مخاطبان است. طبق یک نظریه ارتباطی زمانی رسانه‌ای موفق خواهد شد که بتواند خشنودی و رضایت طیف گسترده‌ای از مخاطبان را فراهم و نیازهای اطلاعاتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... آنها را تامین کند. اما وقتی که تنها بتوان رضایت یک طیف را به دست آورد طبیعتا این خشنودی ایجاد نمی‌شود.

ادامه مطلب...

این کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه «اگر تغییر رویه در صداوسیما به وجود بیاید از حجم انتقادات هم طبیعتا کمتر خواهد شد»، بیان کرد: اگر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان صداوسیما همانند سال‌های گذشته فقط بخواهند به یک خط فکری توجه کنند و بدون توجه به نیازهای مردم به کارشان ادامه بدهند، انتقادات همچنان ادامه خواهد داشت. مشکل این است که امروز شکاف عمیقی میان صداوسیما و مردم به وجود آمده است؛ یعنی مردم مسیری را طی می‌کنند و به مسائلی علاقه‌ دارند و رسانه ملی دنبال سلیقه‌ها و مسیر دیگری است و نتوانسته است همگام با سلایق و علایق مردم حرکت کند. اعتراض‌ها آنقدر بالا رفته است که حتی رییس‌جمهوری و برخی از وزار نیز به صداوسیما انتقاد می‌کنند و در واقع دولت هم به رسانه‌ای که باید حکومتی و دولتی باشد معترض است؛ بنابراین اگر صداوسیما این مسیر را عوض کند و تلویزیون‌های خصوصی تاسیس شوند که صداوسیما را وارد عرصه رقابتی کنند، قطعا شرایط این سازمان بهتر و موج اعتراض‌ها کمتر خواهد شد.

او با بیان اینکه «امروز مردم بیشتر نیازهای اطلاعاتی خودشان را از طریق شبکه‌های اجتماعی کسب می‌کنند تا صداوسیما»، افزود: باید بپذیریم که از برخی موضوعات گریزی نیست. در شرایط فعلی پذیرش شبکه‌های خصوصی دیگر یک انتخاب نیست، بلکه اجبار است. اگر هم الان مقاومت‌هایی در این راستا وجود دارد، بیشتر باعث آزار و خرد شدن اعصاب خود آنها می‌شود تا مردم؛ چراکه به هر حال مردم نیازهای اطلاعاتی‌شان را طرق دیگری برطرف می‌کنند؛ به عنوان مثال زمانی موج شدیدی در برابر ماهواره وجود داشت، اما در عمل دیدیم که کسی نتوانست جلوی آن را بگیرد. مردم حق انتخاب دارند و می‌توانند نیازهای اطلاعاتیشان را از هر روشی که می‌خواهند برطرف کنند و اگر ما نتوانیم نیاز آنها را برآورده کنیم، طبیعتا به سوی شبکه‌های خارجی می‌روند. پس چه بهتر شبکه‌هایی ایجاد شوند که زیر نظر چارچوب‌های نظام فعالیت کنند و بتوانند با آزادی بیشتری به نیازهای مردم بپردازند. این موضوع هم به نفع مردم است و هم به نفع نظام و کشور؛ البته صداوسیما طرفداران خودش را دارد که بیشتر شامل حال همان طیف مورد نظر این سازمان است.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: کشور ما جمعیت هفتاد میلیونی دارد باید بیش از نیمی از جمعیت کشور به شبکه‌ای روی بیاورند تا بتوان گفت که آن شبکه قدرتمند است و مخاطب دارد. این درحالی است که امروز صداوسیما به حداقل‌ها اکتفا می‌کند. آماری که در دو سال گذشته منتشر شد که طبق آن ۵۶ درصد از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی بین ۱۸ تا ۲۵ سال هستند و ۵۲ درصد از مخاطبان صداوسیما بالای ۵۰ سال سن دارند. این آمار نشان می‌دهد که جوانان که باید بیشتر به آنها توجه نشان داده شود، به شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - شرکت سامسونگ در کنگره جهانی موبایل 2018 از آخرین پرچم‌دار خود موسوم به گلکسی S9 و گلکسی S9+ رونمایی کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، شناخت گلکسی S9مانند باز کردن یک هدیه‌ای است که فکر می‌کنید قبلا آن را باز کرده‌اید. از نظر ظاهری آشنا به نظر می‌رسد، اما هنگامی که عمیق نگاه کنید، متوجه مطالب جدیدی خواهید شد.

تغییرات میان گلکسی  S9 و گلکسی  S8 ناچیز نیست، بلکه تفاوت‌های زیادی وجود دارد و باید با دقت نگاه کرد تا همه آنها را شناخت.

دوربین

تغییرات کوچک زیادی در گلکسی  S9وجود دارد، اما اکثریت آنها در زمینه دوربین این موبایل هستند. البته به هیچ وجه جای تعجب نیست، چرا که سامسونگ مدتی است در این زمینه در حال معرفی برخی از ویژگی‌های جدید است.

گلکسی S9 با دو دوربین و دو تثبیت‌کننده تصویر پا به میدان گذاشته است. مشخصات آن هم شبیه به Note 8است؛ دو دوربین 12 مگاپیکسلی با یک لنز واید و یک لنز تله و ابزارهای مشابه دیگری مانندDual Capture و Live Focus (حالت پرتره آیفون) را ارائه می‌دهد.

دیافراگم حداکثری به S9 و +S9 اجازه می‌دهد که نور بیشتری داشته باشند و تصاویر روشن‌تر و واضح‌تری در تاریکی داشته باشید.

عکس‌های گرفته شده با دوربین این گوشی به صورت غافلگیرکننده‌ای واضح و بدون نویز است. این همان ویژگی است که سامسونگ از آن به عنوان "Super Speed Dual Pixel" یاد کرده است.

این ویژگی، فناوری دو پیکسل را که با S7s به بازار معرفی شد با پردازش اختصاصی و حافظه برای کاهش نویز چند فریم با استفاده از 12 تصویر جداگانه برای هر عکسی که گرفته می‌شود، ترکیب کرده است.

به لطف رم ساخته شده در حسگر، گلکسی S9 قادر است که آنها را به سرعت با هم ترکیب کند و تاخیری بین فشار دادن دکمه شاتر و نشان دادن تصویر صورت نپذیرد.

دوربین پرچمدار جدید سامسونگ همچنین دارای یک ویژگی جدید دیگر است که می‌تواند ویدیوهای بسیار آهسته با سرعت 960 فریم بر ثانیه بگیرد.

برای بهتر درک کردن باید گفت که این سرعت، 4 برابر سرعتی است که S8 با 240 فریم بر ثانیه قادر به برداشت آن است و هر 0.2 ثانیه در زمان واقعی، 6 ثانیه در ویدیو نمایش داده می‌شود.

هنگامی که شما در S9 شروع به ضبط فیلم آهسته می‌کنید، یک کادر مربع در وسط صفحه نمایش نشان داده می‌شود. لحظه‌ای که چیزی در این کادر حرکت کند، گوشی به طور خودکار به 960 فریم در ثانیه تغییر می‌کند.

شما در هر ضبط اجازه دارید تا شش صحنه آهسته برداشت کنید.

به رغم بکارگیری آخرین تراشه کوالکام، اسنپ دراگون 845، سامسونگ هنوز چیزی در مورد توانایی پرچمداران جدید در برداشت ویدیوهایی با کیفیت 4K HDR نگفته است. چیزی که این تراشه قابلیت آن را دارد.

ایموجی زنده

دیگر ویژگی جدید این گوشی، ایموجی واقعیت افزوده است که در واقع واکنش سامسونگ به انیموجی اپل است.

این طور که مشخص است، نسخه ایموجی زنده S9 سرگرم کننده‌تر است، به این دلیل که یک شکلک از چهره کاربر ایجاد می‌کند و مثل آیفون یک شکلک حیوانی و غیرشخصی نیست.

شما می‌توانید از S9 برای ایجاد یک نسخه کارتونی بامزه از خودتان از طریق گرفتن یک عکس با دوربین جلو  استفاده کنید. این گوشی در بازتولید تصویر شخصی نسبت به اپلیکیشن "Bitmoji" یا هر برنامه دیگر کیفیت بهتری ارائه می‌دهد.

بیکسبی

حوزه دیگری که سامسونگ تغییرات بزرگی در آن ایجاد کرده است، "بیکسبی"(Bixby) است، به ویژه در بخش واقعیت افزوده این هوش مصنوعی.

علاوه بر ترفندهای رابط کاربری که باعث می‌شود بیکسبی بیشتر با برنامه دوربین ارتباط برقرار کند، سامسونگ همچنین سه حالت جدید – ترجمه همزمان، آرایش و غذا را اضافه کرده است. امکانات قبلی برای خرید و غیره نیز همچنان حفظ شده است.

ویژگی ترجمه همزمان و زنده می‌تواند متون روی عکس‌ها و حتی دست‌نوشته‌ها را مثلا از چینی به انگلیسی به دقت و سرعت ترجمه کند.

دیگر ویژگی جدید بیکسبی تخمین کالری غذا با گرفتن دوربین گوشی روی آن غذا است.

بلندگو

سامسونگ بلندگوهای استریو را در جلو و پایین S9 ساخته است که به میزان 1.4 برابر بلندتر از S8 است.

دیگر مشخصات

گلکسی S9 و S9+ دارای پردازنده مرکزی اسنپ دراگون 845 با رم 4 گیگابایتی و 6 گیگابایتی برای S9+ است که هر دو گوشی با آخرین نسخه اندروید یعنی 8.0 اوریو عرضه می‌شوند.

اندازه صفحه نمایش این دو گوشی 5.8 و 6.2 اینچ است و باتری آنها به ترتیب 3000 و 3500 میلی‌آمپرساعت ظرفیت دارد که از شارژر بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند.

قیمت

قیمت پرچمداران جدید سامسونگ 790 دلار برای S9 و 915 دلار برای S9+ تخمین زده می‌شود.

پیش‌سفارش این گوشی‌ها از 2 مارس شروع می‌شود و 16 مارس به بازار می‌آیند.

ادامه مطلب...

در این شماره هفته نامه همزیستی که تیتر یک آن به حمایت همه جانبه مناطق آزاد از شرکت های دانش بنیان  اختصاص دارد این مطالب را می خوانیم:

  • حمایت همه جانبه مناطق آزاد از شرکت های دانش بنیان

معاون توسعه مدیریت و مجری پروژه های اقتصاد مقاومتی سازمان منطقه آزاد قشم در حاشیه نشست مدیر انتقال فناوری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و نمایندگان همه مناطق آزاد کشور در سالن مرکز بین المللی رشد قشم، گفت: حمایت سازمان های مناطق آزاد کشور از فعالان حوزه دانش بنیان در 10 برنامه خلاصه شده است.

سعید بنی عامریان اعلام کرد: اجاره بها، واگذاری اراضی، کمک هزینه های نمایشگاهی، حمایت از صادرات، مشوق های هزینه ها و عوارض، تجاری سازی محصولات تولیدی، زنجیره های ارزش و تامین، تقدیرهای سالانه، معافیت عوارض ورود محصولات و مراکز استقرار 10 برنامه حمایتی سازمان های مناطق آزاد کشور از شرکت های فناور و دانش بنیان است.

به گفته وی، براساس سیاست های ابلاغ شده اقتصاد مقاومتی، سازمان های مناطق آزاد با هدف ایجاد مراکز ارتقاء و انتقال فناوری های پیشرفته، موظف به حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان هستند.

  • شرکت ها و موسسات دانش بنیان و منطقه آزاد قشم

فرشاد قاسمی نویسنده این مقاله نوشته است: مطابق ماده 1 قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نو آوری ها و اختراعات مصوب 1389، شرکت و یا مؤسسه دانش بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فن آوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می شود.

  • رسانه، شمشیردولبه!

این عنوان سرمقاله این شماره نشریه است که به قلم مدیرمسول نوشته شده است.

در مقدمه این مطلب آمده است: به مناسبت آغاز بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات تلاش کردم درباره وضعیت مطبوعات کشور نکاتی را مطرح کنم ولی هرچه فکر کردم به این نتیجه رسیدم که طرح مشکلات موجود در عرصه مطبوعات کشور چیزی جز تکرار مکررات نیست و این مشکلات هم تغییری نداشته که امروز بعد ازبرگزاری 22نمایشگاه مکرر در 22سال گذشته بتوان درباره آنها تحلیلی جدید ارائه کرد.

بنابراین ترجیح دادم مطلبی را که چندی قبل درباره رسانه بطورعام نوشته ولی فرصت انتشار آن را پیدا نکرده بودم به مناسبت برگزاری نمایشگاه مطبوعات که به رغم توسعه فزاینده رسانه های دیجیتال و بخصوص شبکه های اجتماعی در فضای مجازی هنوز هم یک پای اساسی رسانه های کشورمان را تشکیل می دهند، در اینجا بیاورم.

"رسانه، شمشیری دولبه است، یک لبه آن می تواند منادی دانایی، توسعه و صلح باشد، اما لبه دیگر آن نیز می تواند ابزاری برای تحمیق مخاطبان، افول فرهنگ و کشاندن جامعه به سوی جنگ باشد............."

  • رونمایی از کشتی مسافری گردشگری آرام در جزیره قشم
  • فرماندار سابق ترکمن و آق قلا انتصاب استاندار جدید گلستان را تبریک گفت
  • استاندار گلستان شایعات تغییرات مدیران را تکذیب کرد
  • خبرها و مطالب متنوع دیگر از استان گلستان و قشم نیز در این شماره از هفته نامه همزیستی به چاپ رسیده است. شماره 612این نشریه در چهار صفحه به تاریخ 6آبان ماه 96 با مدیرمسئولی

 تاج محمد کاظمی منتشر شده است. 

             

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - شماره 611هفته نامه همزیستی که تیتر یک آن به تشدید بحران خاورمیانه و منطقه خلیج فارس اختصاص دارد با مطالب متنوع منتشر شد. در این شماره می خوانیم:

  • "دو ماه سرنوشت ساز"

در آغاز این مطلب آمده است: با برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان عراق به رغم مخالفت همه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای، خاورمیانه و بخصوص منطقه خلیج فارس وارد فاز جدیدی از بحران سیاسی، امنیتی و حتی نظامی شد.

روزنامه رای الیوم چاپ لندن در خصوص این بحران نوشته است: آیا در چندین ماه آینده جنگی بزرگ در خلیج فارس به وقوع می پیوندد؟ / ایران، قطر و ترکیه در یک طرف میدان، سعودی و متحدانش در سوی دیگر/.

به نوشته این روزنامه سخنان ترامپ در سازمان ملل در مورد ایران، اتهاماتی که در مورد حمایت از تروریسم به این دولت نسبت داد و نیز تهدید برای کناره گیری از توافق هسته ای که در ادامه با بازگشت تحریم ها همراه است، همگی حکایت از آن دارد که رئیس جمهوری آمریکا قصد تشکیل یک ائتلاف نظامی و سیاسی علیه ایران را دارد که اعضای اصلی آن دولت های عربی هستند که قطر را تحریم کرده اند.

نویسنده این مطلب در پایان نوشته است: دو ماه آینده ماه هایی سرنوشت ساز برای بحران خلیج فارس هستند و در طی این مدت بسیاری از مسائل پیچیده منطقه مشخص می شوند. مهم ترین اتفاق در دو ماه آینده روشن شدن سرنوشت نشست سالانه کشورهای خلیج فارس است که در کویت برگزار می شود و همین نشست تکلیف شورای همکاری های خلیج فارس را نیز معلوم می کند.

  • "روحانی به قول هایش درباره کابینه عمل نکرد"

این مطلب به مشروح گفت و گوی علی مطهری با مجله «لوپون» فرانسه  اختصاص دارد که در آن به بعضی سوالات راجع به سیاست خارجی و مسائل داخلی پاسخ داده است.

به گزارش «انتخاب»، این نشریه در ادامه آورده است: علی مطهری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران که برای ملاقات با رئیس مجلس ملی فرانسه در پاریس به سر می‌برد، اطمینان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران همه آنچه را که لازم باشد انجام خواهد داد تا توافق هسته‌ای ایران ادامه یابد. مطهری در سال 2016، به گروه اعتدال گرایان رئیس جمهور روحانی ملحق شده است. پدر وی، آیت الله مطهری، یک نظریه پرداز جمهوری اسلامی بود.

مطهری در پاسخ به یکی از سئوال های این مجله گفته است: نمی توانیم از یک «ناامیدی» در مورد آنچه در دولت جدید مطرح می شود، سخن بگوییم. در حال حاضر، رئیس جمهور روحانی تصمیم گرفته است تا جایی که امکان دارد، تنش‌های سیاسی با دیگر قطب‌های قدرت ایران را کاهش دهد تا بتواند هرچه سریعتر مشکلات اقتصادی را حل کند و بخصوص سریعا به سوی توسعه گام بردارد. البته با این حال می توان رئیس جمهور روحانی را مورد انتقاد قرار داد و از او برای اینکه نتوانسته است به تمامی قول‌هایی که در مورد تشکیل دولت جدید داده بود عمل کند، انتقاد کنیم. ولی من اطمینان دارم که او به تعهدات حقوق بشری اش و دفاع از آزادی های عمومی عمل خواهد کرد.

  • "جوانانی که در بیکاری به سن بازنشستگی می رسند"
  • "پیام مهر"
  • "رو نمایی از کتاب زبان و ادبیات ترکمن در گنبد کاووس"
  • "آغاز سال تحصیلی جدید در قشم"

این مطالب و خبرها و مقالات متنوع دیگر از جهان، ایران و بخصوص استان گلستان و قشم نیز در این شماره از هفته نامه همزیستی به چاپ رسیده است. شماره 611این نشریه در چهار صفحه به تاریخ سوم مهرماه96 با مدیرمسئولی تاج محمد کاظمی منتشر شده است. 

             

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - در این شماره هفته نامه همزیستی که تیتر یک آن به پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه مولوی عبدالحمید روحانی بلند پایه اهل سنت و امام جمعه زاهدان اختصاص دارد این مطالب را می خوانیم:

  • رهبر انقلاب: نابرابری بین ایرانیان روا نیست

در این مطلب از قول رهبر معظم انقلاب آمده است: همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ‌گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند. ما هم به جد معتقدیم همه باید با هم در کنار هم و در صنوف فشرده و واحدی به سربلندی و عزت ایران اسلامی بیندیشند و در راه آن تلاش کنند، و اجازه ندهند دشمنان این مرز و بوم و خناسان وابسته به این و آن در این صف واحد تفرقه افکنده و کارشکنی کنند.»

  • عید خونین هرمزگان

این مطلب که در ستون یادداشت این نشریه به قلم مدیرمسئول آن نوشته شده است به سانحه دلخراش اتوبوس حامل دانش آموزان دختر استان هرمزگان پرداخته و در بخشی از آن آمده است: استان هرمزگان در عید قربان امسال در غم از دست دادن  جمعی از پاک ترین انسان های روی زمین خون گریست، دخترانی معصوم در بامداد روزی که همه خود را برای مراسم عید قربان آماده می کردند در بیابانی برهوت دور از خانه و کاشانه غریبانه قربانی جهالت و سهل انگاری هایی شدند که گویا قرار نیست به این زودی ها دست از سر مردم این دیار بردارد.

  • جلو انتقال دانشکده پزشکی از قشم را بگیرید

در بخشی از این مطلب آمده است: مردم و مسئولین شهرستان قشم در طومارهایی جداگانه خطاب به مسئولین کشور، خواستار جلوگیری از انتقال دانشکده پزشکی قشم به بندرعباس شدند.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس از قشم، در بخشی از یکی از این طومارها که به امضای جمعی از مردم قشم رسیده آمده است:

این واحد که اینک ده سال متوالی از جذب و تربیت دانشجو توسط آن می‌گذرد در حال حاضر دارای 237 نفر دانشجو ( 132 دختر و 105 نفر پسر ) بوده که متأسفانه  در حال واگذاری و انتقال به بندرعباس است.

خبرها و مطالب متنوع دیگر از استان گلستان و قشم نیز در این شماره از هفته نامه همزیستی به چاپ رسیده است. شماره 610این نشریه در چهار صفحه به تاریخ 19شهریور 96 با مدیرمسئولی تاج محمد کاظمی منتشر شده است. 

             

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - یک استاد روزنامه نگاری در نشست تخصصی روزنامه‌نگاری اجتماعی، مفاهیم و رویکردها گفت: «روزنامه‌نگاری اجتماعی متکی به نرم‌خبر است.»

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد توکلی در نشست تخصصی روزنامه نگاری که به همت دفترخراسان انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار شد، گفت: سبک نرم خبر باید در روزنامه نگاری اجتماعی به کار گرفته شود چون روزنامه‌نگاری اجتماعی با جریان هایی مثل فقر مواجه است  که به ظاهر ایستا هستند. بیشترین کاری که می‌توانید در خوانا کردن این نوع خبرها انجام دهید کار کردن آنها در سبک نرم خبر است چون باید توصیف کنید و از تخیل استفاده کنید و قلم خوبی داشته باشید. بنابراین هیچ راهی ندارید جز اینکه داستان بخوانید. در نرم خبر شما باید قادر باشید تصویرسازی کنید  و اعداد و  ارقام را به قالبهایی تبدیل کنید که بهتر درک ‌شوند. باید نظر کارشناس‌ها را دریافت کنید و توازن را در گزارش نویسی رعایت کنید.

رسانه‌های ما در عمق فاجعه هستند

استاد روزنامه نگاری و نویسنده کتابهایی چون «گزارش نویسی برای مطبوعات»، «مصاحبه حرفه‌ای» و «مثلث طلایی نوشتن» با طرح این سوال که آیا مسئولیت ما به عنوان روزنامه نگار در آگاهی دادن به جامعه صرفا خبررسانی است یا نه، گفت: روزنامه نگاری اجتماعی تنها نوعی روزنامه‌نگاری قالبی نیست و رویکردهای آن با مسئولیت اجتماعی محقق می‌شود.

او افزود: وقتی آگاهی را تعریف می‌کنیم خبر هم در دل آن جای می‌گیرد. وقتی خبر چنین چشم‌اندازی دارد، مسئولیت اجتماعی ما آگاهی بخشیدن به جامعه برای رسیدن به این جامعه آرمانی است.

توکلی ادامه داد: ما باید به بازنگری در سیاست‌های خود بپردازیم و این سوال را از خود بپرسیم که آیا امروز بضاعت روزنامه‌نگاری ما با این وظیفه همخوانی دارد؟ آیا ما با نوعی رکود اطلاعات و روزمرگی مواجه شده‌ایم؟ آیا ما قانع شده‌ایم که روزنامه‌نگاری همین است که ما درگیرش شده‌ایم؟ اگر جوابمان مثبت نیست پس چرا حظ و بهره‌ای نصیبمان نمی‌شود؟ اگر احساس می‌کنیم که کار ما تاثیری ندارد معلوم  است که به وظیفه‌مان خوب عمل نمی‌کنیم چراکه جامعه جلو نمی‌رود و روز به روز دروغگویی و ریا و بی‌اخلاقی در جامعه زیاد می‌شود و توسعه کمتر صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه رسانه‌های ما در حال حاضر در عمق فاجعه هستند گفت: اگر امروز ما به عنوان روزنامه‌نگار که کار عمیق و مکتوب می‌کنیم نتوانیم شرایط را تغییر دهیم، باز هم بیشتر  افول می‌کنیم. رسانه‌های ما به جای فراهم کردن بستر توسعه، دنبال جنجال هستند و بازتاب دهنده نظرات مسئولانی هستند که پذیرفته‌اند که آنها چون در مسند قدرت هستند از آنها برترند. سیاست ما نباید اینقدر چالش داشته باشد چنانکه فضای گفت وگو نباشد و افراد هر کدام در تریبون های خودشان حرف بزنند. این نشان می‌دهد که ما کارمان را خوب انجام نداده‌ایم.

روزنامه‌نگاری تخصصی، پاشنه آشیل روزنامه‌نگاری ماست

مدیر انتشارات ثانیه با تاکید بر اینکه روزنامه نگاری تخصصی یکی از کمبودهای مهم و پاشنه آشیل روزنامه‌نگاری ما است گفت: یک دلیل این که ما به سمت روزنامه‌نگاری اجتماعی نمی‌رویم این است که روزنامه‌نگاری جنجالی کارش خیلی راحت‌تر است ولی روزنامه‌نگاری اجتماعی، روزنامه‌نگار متخصص و باسواد می‌خواهد.  توصیه می‌کنم به جای اینکه روزنامه‌نگار تربیت کنیم به متخصصان رشته‌های مختلف روزنامه‌نگاری یاد بدهیم.

او همچنین تصریح کرد: از نظر آموزشی واحدهای درسی روزنامه‌نگاری ما با شرایط  50 سال قبل غرب هم سنخیتی ندارد و تجدید نظری در تعاریف از دهه 60 تاکنون صورت نگرفته. ما در مدارس رشته علوم انسانی را  دست کم گرفتیم چنانکه فکر می‌کنیم هر که تنبل‌تر است رشته علوم انسانی را انتخاب می‌کند. بعد در جامعه می‌بینیم رفتارها تغییر نمی‌کنند و این نتیجه بها ندادن ما به رشته علوم انسانی است و نباید تقصیر آن را  به گردن بقیه بیندازیم.

در روزنامه نگاری به روزمرگی رسیده‌ایم

توکلی ادامه داد: ما به یک روزمرگی در روزنامه نگاری  رسیده‌ایم و این  معماری که بنای آن از اول کج گذاشته شده، الان ساختمانی است که ریخت‌شناسی خوبی ندارد و تغییر آن هم سخت است. رسانه نقش مهمی در توسعه به لحاظ افکارسازی و فراهم کردن بسترهای فکری و فرهنگی دارد. اگر مباحث توسعه‌ای در کشور ما خوب پیش نرفته مطمئنا دلایل زیادی چون اختلاس، سوءمدیریت و هدردهی منابع داشته  ولی وقتی رسانه نتواند بسترهای فرهنگی را از طریق بالا بردن سطح آگاهی ایجاد کند اختلاسگران کار خودشان را می‌کنند.

توکلی با تاکید بر اینکه روزنامه‌نگاری اجتماعی در ردیف روزنامه‌نگاری اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و ... است گفت: در روزنامه نگاری اجتماعی ما بیش از آنکه درگیر سیاست و سیاست‌زدگی باشیم باید به موضوعاتی چون آموزش و پرورش، فقر، فحشا و مسایل فرهنگی بپردازیم. چراکه این مسایل در روزنامه‌نگاری ما مغفول مانده‌اند. در حالی که ما به دنبال حرف های مسئولان رفته‌ایم و سرمان را با مباحثی  گرم کرده‌ایم که نه تنها توسعه‌ای را در پی نخواهند داشت بلکه خود مخرب روزنامه‌نگاری هستند.

مردم از بحث‌های سیاسی در روزنامه‌ها خسته‌ شده‌اند

توکلی با بیان اینکه روزنامه‌های ما در تیراژ زمین خوردند چون مردم از این بحث‌ها خسته‌اند گفت: الان مردم به شبکه‌های مجازی روی آورده‌اند چون محتوای مورد نظرشان را به راحتی می‌توانند در این شبکه بیایند و حتی خود در تولید آن مشارکت کنند.

او افزود: دلیل این که ما به شکل پیام بیشتر از محتوای آن اهمیت می‌دهیم، هم از دانشگاه های ما و هم از نبود آموزش در تحریریه‌ها سرچشمه می‌گیرند. ما پارادوکس‌های زیادی داریم. ما حکومت دینی هستیم ولی می‌بینیم در غرب مساله اخلاق بیشتر از ما مطرح است. ما آمدیم شکل را تغییر دهیم، محتوا را که از دست دادیم هیچ، به لحاظ ریخت‌شناسی هم جلو نرفتیم. در حال حاضر اما نباید ناامید شویم چون هر قدم کوچک ما مهم است. باید کار از جایی شروع شود و تا وقتی خودمان از کارمان ناراضی باشیم به دنبال بهتر شدن آن خواهیم بود.

باید جذب دانشجوی روزنامه نگاری را در کشور محدود کنیم

توکلی در ادامه به مهم ترین چالش‌های امروز رسانه‌ها در جامعه ایران اشاره کرد و گفت: ما باید جذب دانشجوی روزنامه نگاری را در کشور محدود کنیم. ممکن است این مدل دانشجو گرفتن و در این حجم یک نوع سیاست باشد که حداقل چهار سال جوان ها را از بازار کار دور می‌کند، ولی ما اینقدر منابع و نیرو نداریم که برای تربیت آنها هزینه کنیم. دانشجو می‌پذیریم در حالی که نه استاد داریم و نه امکانات. در نتیجه در  به وجود آمدن بلبشویی که الان در رسانه‌ها شاهد آن هستیم، دانشگاهها بی‌تقصیر نیستند.

او با تاکید بر آزادی رسانه‌ها افزود: ما در کشورمان باید بپذیریم که آزادی رسانه با مسئولیت اجتماعی همراه است. ما آزاد هستیم ولی باید تبعات آن را در جامعه بپذیریم و این دو باید با هم دیده شوند.

او افزود: باید از خبر سیاست زدایی بشود. ما از فوتبال، آب، ریزگردها و هر مساله دیگری در کشور با سیاست می‌نویسیم. باید از این  سیاست‌زدگی پرهیز شود و روزنامه‌نگاران تا حدی که می‌توانند اسیر جو نشوند چراکه ما به آخرت اعتقاد داریم و  اخلاق باید به تحریریه‌های رسانه ها برگردد.

رویدادمداری، سیاست رسانه‌ای آمریکاست

توکلی تصریح کرد: تاکید من بر فرایند مداری در خبر به جای رویداد مداری است. رسانه های ما رویداد مدار هستند و این سیاست رسانه‌ای امریکا است که برای فروش بیشتر سوار بر موج رویداد می‌شود. کشورهایی مثل ما که دنبال توسعه هستند باید روی موضوعاتی تاکید کنند که حتی ممکن است الان راکد باشند و هنوز روی نداده باشند. ما نباید صبر کنیم که رویداد رخ دهد و بعد به سراغ آن برویم. تفاوت روزنامه‌نگار با یک آدم معمولی این است که روزنامه نگارقبل از اتفاق به سراغ آن می‌رود. بعد هم که اتفاق رخ داد، نباید آن را رها کنیم چون اتفاق باز هم ممکن است رخ دهد.

او تاکید کرد: ما خیلی کارها می‌توانیم انجام دهیم چرا که ما افکار عمومی را درست می‌کنیم. اگر ما می‌توانیم روی افکار عمومی به گونه ای کار کنیم که یک نفر اینقدر رای می‌آورد، چطور نمی‌توانیم بفهمیم اینکه امروز اینقدر به فقرای ما اضافه شده به خاطر سیاست هایی است که جریانهای رسانه‌ای ناآگاهانه به آن دامن زده‌اند. امروز قطار روزنامه‌نگاری در جامعه ما به جایی رسیده که باید خط آن تغییر کند و اولین کاری که ما باید انجام دهیم بازنگری در عملکرد خودمان است. باید ببینیم نسبت به یک سال گذشته چقدر رشد کردیم و آیاراه را درست می‌رویم یا نه.

روزنامه‌نگاری امروز به شبکه‌های مجازی بی‌توجه است

او با بیان اینکه در روزنامه‌نگاری اجتماعی ما باید نگاه انسانی به موضوعات داشته باشیم گفت:  اینکه مطالب ما تاثیر خودش را می‌گذارد یا نه موضوعی نیست که دیده شود. اگر بتوانید حتی روی یک نفر تاثیر بگذارید به این معنی است که کارتان را درست انجام داده‌اید. می‌شود یک فرهنگ را ظرف سی سال از هم پاشاند ولی سیصد سال باید زحمت کشید که همان فرهنگ برگردد.

او ادامه داد: روزنامه‌نگاری الان در جامعه ما به گونه‌ای است که انگار شبکه‌های مجازی وجود ندارند در حالیکه شبکه‌های مجازی آمده‌اند و باید بین خودتان و ذائقه مخاطب در شبکه‌های مجازی پل بزنید.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - ابوالفضل فاتح، بنیانگذار ایسنا (خبرگزاری دانشجویان ایران) معتقد است: رسانه های مستقل سخنگوی جامعه و مردمند و باید بدون لکنت ایفای نقش کنند. آزادی رسانه‌های حکومتی و دولتی هنری نیست که بشود به آن افتخار کرد. باید دست رسانه های غیرحکومتی را بازتر کرد.

به گزارش انصاف نیوز، متن کامل یادداشت دکتر فاتح در پی می‌آید:

بسمه تعالی. پیشرفت های خوبی داشته ایم، اما اگر روایت های ما جهانی نمی شود، دلیل آن خبرنگاران ما نیستند. دلیل نارسایی روایت های ما، ناقص الخلقه بودن خبر است. خبر ناقص به رسالت خود وفادار نیست و معیوب و نا رساست. هنگامی که خبر واجد همه ارزش های لازم خبری نباشد نمی تواند از رسایی لازم برخوردار باشد. چنین خبرهایی آگاهی بخش و بیدار کننده نیست و اگر باور شود چه بسا ابهام آفرین و حتی فریبنده نیز باشد. وقتی شرایط مساعد نباشد و خبرنگار احساس کند بنا به دلایل و موانع و یا حتی مصالح سازمانی و یا فرا سازمانی خواسته و ناخواسته مجبور است روایتی ناقص خلق کند، این مخلوق رسانه ای راه به جایی نمی برد و چشم و دلی را نمی نوازد و در نتیجه گوش ها و دل ها گرفتار آنجا می شود که لکنتی ندارد.

خبرنگاران ما فرق ژورنالیسم و چورنالیسم را می فهمند. عموما همت، دانش، تجربه و خلاقیت خود را به کار می بندند. آنها پیوسته در تلاشند تا با آشنایی با علم، زبان بین المللی و ژورنالیسم روز جهان و جدی گرفتن ژورنالیسم تحقیقی روز به روز سطح خود را ارتقاء دهند.

تکنولوژی نوین، دانش رسانه ای و مهارت های حرفه ای و سازمان و بودجه مناسب همه عوامل ارتقاء فعالیت رسانه ای هستند. اما اگر فضای عمومی سیاسی یا قضایی حاکم بر رسانه از آزادی و شفافیت لازم برخوردار نباشد و لکنت ایجاد کند و یا منافع اقتصادی رسانه، مولفه های اخلاق حرفه ای را پامال نماید، آنگاه جهان به روایت ایران که بماند، ایران به روایت ایران هم به منزل نمی رسد. از خبر ناقص الخلقه انتظاری نمی رود. لازمه ی اعلای رسانه در ایران، در رفع لکنت و خلق کامل خبر است. رسیدن به چنان روزی نیازمند تلاش همه جانبه ، مطالبه ای مستمر و مراقبتی هوشمندانه است.

رسانه های مستقل سخنگوی جامعه و مردمند و باید بدون لکنت ایفای نقش کنند. آزادی رسانه‌های حکومتی و دولتی هنری نیست که بشود به آن افتخار کرد. باید دست رسانه های غیرحکومتی را بازتر کرد. این رسانه ها شاخص آزادی اند. مولای ما می فرمایند که اجازه دهید سخنگوي مردم نیازمند و متظلم بدون لكنت زبان و ترس حرفش را بزند كه من از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بارها شنيدم كه مي فرمود: « مردمي كه ضعيفشان نتواند بدون ترس و لكنت زبان حقش را از قوي بگيرد روي سعادت و پاكيزگي را به خود نخواهد ديد.»

برادران و خواهران خبرنگارم، به قلم های شریفتان درود می فرستم و روز بی لکنت و خبر بی نقص را برای رسانه های مان آرزوی می کنم.

ابوالفضل فاتح، ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - «عده‌ای باور دارند که قطع نکردن موبایل از برق بعد از شارژ کامل فشار زیادی به باتری وارد می‌کند و باعث کم شدن عمر مفید آن می‌شود. تعدادی می‌گویند با انجام این کار خطر انفجار و آتش گرفتن باتری دستگاه وجود داشته و بهتر است بلافاصله پس از تکمیل شدن شارژ باتری، آن را از برق بکشید. عده‌ای هم بر این باورند که نگه‌ داشتن گوشی در شارژ بعد از ۱۰۰ درصد شدن هیچ‌گاه مشکل‌ساز نخواهد بود. اما عقیده کدام دسته درست است؟ آیا می‌توان با خیال راحت گوشی را از شب تا صبح در شارژ گذاشت؟»

به گزارش ایسنا، نامه‌نیوز به نقل از «آی تی رسان» نوشت: «از همان زمان‌های قدیم که باتری‌های مختلف پا به دنیای تکنولوژی گذاشتند، صدها عقیده مختلف درباره عمر، افزایش کارایی و نحوه شارژ آنها مطرح شد. امروز هم که شاهد باتری‌های لیتیوم یونی در تلفن‌های هوشمند هستیم، تفکرات مختلفی درباره این‌ که چه‌ طور عمر مفید باتری گوشی را افزایش دهیم، وجود دارد. یکی از این تفکرات درباره نحوه شارژ شدن باتری گوشی‌های هوشمند این بوده که آیا پس از این‌ که شارژ باتری به ۱۰۰ رسید، باید گوشی را از شارژر جدا کرد یا نه.

بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند هنگام شب و قبل از خواب گوشی خود را به شارژر متصل می‌کنند و آن را تا روز بعد در همان حال رها می‌کنند. در واقع گوشی که چیزی بین ۱ تا ۳ ساعت برای شارژ شدن نیاز دارد، در این حالت شاید نزدیک به ۷ تا ۱۰ ساعت به شارژر متصل باشد.

تفکر و عقاید زیادی در پس این عمل وجود دارد. عده‌ای باور دارند که این کار فشار زیادی به باتری وارد می‌کند و باعث کم شدن عمر مفید آن می‌شود. تعدادی می‌گویند با انجام این کار خطر انفجار و آتش گرفتن باتری دستگاه وجود داشته و بهتر است بلافاصله پس از تکمیل شدن شارژ باتری، آن را از برق بکشید. عده‌ای هم بر این باورند که نگه‌ داشتن گوشی در شارژ بعد از ۱۰۰ درصد شدن هیچ‌گاه مشکل‌ساز نخواهد بود.

اما عقیده کدام دسته درست است؟ آیا می‌توان با خیال راحت گوشی را از شب تا صبح در شارژ گذاشت؟

برای پاسخ باید به شما بگوییم که در زمان گذشته نوع خاصی از باتری‌های لیتیوم یونی در دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شد که شاید برای آنها بتوان این تفکرات را قبول کرد. اگر بعد از تکمیل شدن شارژ باتری‌هایی که در آن زمان استفاده می‌شدند، دستگاه را از شارژر جدا نمی‌کردید، باتری شروع به داغ کردن می‌کرد که همین موضوع باعث آسیب رسیدن به آن می‌شد. در برخی مواقع هم با داغ شدن بیش از حد، باتری‌ها منفجر می‌شدند یا آتش می‌گرفتند. اما دستگاه‌های امروزی بسیار هوشمند شده‌اند و نباید نگرانی خاصی در این‌ باره داشته باشید. در واقع با ۱۰۰ درصد شدن شارژ، دستگاه جلوی ادامه فرآیند را می‌گیرد و مشکل خاصی را مانند کم شدن عمر یا حتی انفجار و آتش‌سوزی برای‌تان ایجاد نمی‌کند. انجام چنین کاری برای باتری‌های جدید باعث می‌شود تا دستگاه هر بار به‌ طور کامل و به اندازه ظرفیتش فول‌شارژ شود که چنین چیزی برای باتری نه‌ تنها ضرر ندارد بلکه مفید هم خواهد بود.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای فول‌‌شارژ بودن گوشی در هنگام صبح، آن را از شب تا وقتی که بیدار می‌شوید به شارژر متصل می‌کنید، به این کار ادامه دهید و نگران چیزی نباشید.»

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - حسام الدین آشنا می‌گوید سازمان صداوسیما در سال‌های گذشته به عنوان یک سازمان رسانه‌ای انحصاری، نسبت به تذکرات، پیشنهادات، درخواست‌ها و مکاتبات شورای نظارت بر این سازمان کم‌توجه بوده است.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسام‌الدین آشنا، نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر صداوسیما در مطلبی با عنوان «گزارش به مردم»در کانال رسمی خود در تلگرام  نوشت:

«کتاب شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در سال ۹۵» توسط دبیرخانه شورای نظارت تهیه و در اختیار اعضا قرار گرفت.

1- بررسی کمّی و کیفی گزارش‌های تهیه‌شده توسط مدیریت‌های پنج گانه شورای نظارت بیانگر ضعف عملکردی سه مدیریت «نظارت و ارزیابی صدا»، «نظارت اجرایی» و «فضای مجازی» است. مدیریت نظارت و ارزیابی برنامه‌های سیاسی نیز نتوانسته در تهیه گزارش‌های روندی، تطبیقی و مقایسه‌ای موفق عمل کند و بیشتر متمرکز بر تهیه گزارش‌های موردی بوده‌ است. مدیریت نظارت و ارزیابی سیما در مقایسه با سایر مدیریت‌ها وضع مطلوب‌تری دارد و نسبت به تهیه انواع گزارش‌ها مبادرت ورزیده‌است.

2- شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در حال حاضر در انجام وظایف و تحقق اهدافی که به صراحت در اصل ۱۷۵ قانون اساسی و قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام ذکر شده، ناتوان است. بررسی تمامی ۲۵۵ گزارش سال ۹۵ شورای نظارت بیانگر تقلیل مفهوم و حیطه نظارت به نظارت محتوایی است. در واقع مفهوم نظارت در شورا محدود به «نظارت پس از پخش» یا همان «نظارت محتوایی» شده‌است. این درحالی است که شورا باید بر «حسن انجام کلیه امور سازمان» نظارت نماید. به عنوان مثال طبق قانون، ایجاد و انحلال هر بخش، واحد، شعبه و دفاتر نمایندگی در سازمان صداوسیما باید با نظارت این شورا انجام گیرد یا این‌که شورا باید بر کلیه قراردادها و خریدهای داخلی و خارجی سازمان نظارت نماید؛ اما در عمل موضوعات فوق تحت نظارت شورا انجام نشده‌است.

3- تضعیف این نهاد نظارتی موجب شده‌است که سازمان صداوسیما در سال‌های گذشته به عنوان یک سازمان رسانه‌ای انحصاری، نسبت به تذکرات، پیشنهادات، درخواست‌ها و مکاتبات تنها نهاد نظارتی خود کم‌توجه باشد. به عنوان مثال علی‌رغم درخواست‌های مکرر شورای نظارت مبنی بر دریافت اسناد و مدارک مالی، نظرسنجی‌ها و نگرش‌سنجی‌ها، طرح برنامه‌ها و... سازمان صداوسیما از ارسال موارد مذکور به شورا سر باز زده‌است. همچنین نوع پاسخ سازمان به مکاتبات شورای نظارت اغلب در حد اعلام دریافت نامه‌ها و گزارش‌های شورا است. در واقع سازمان خود را ملزم به پاسخ جدی و مسئولانه در برابر شورای نظارت نمی‌داند و اساساً شأن نظارتی واقعی برای شورا قائل نیست.

4- یکی از مشکلات جدی این است که شورای نظارت به‌عنوان یک نهاد نظارتی خود رادر برابر افکار عمومی پاسخگو نمی‌داند و تاکنون گزارشی از عملکرد و نظارت خود بر سازمان صداوسیما برای عموم مردم منتشر نکرده‌است. این درحالی است که براساس مصوبه سال۹۵ اعضای شورا، باید گزارش‌های تحلیل و ارزیابی برنامه‌های صداوسیما و نیز گزارشی از مکاتبات شورا با سازمان، در سایت شورای نظارت درج و منتشر می‌شد. وضعیت سایت شورای نظارت به‌عنوان اصلی‌ترین راه ارتباطی شورا با مردم و رسانه‌ها از این نظر تأسف بار است.

5-به نظر می رسد به‌ منظور ایجاد تغییراتی کارآمد در راستای اثرگذاری بیشتر شورا، لازم است ضمن بازنگری در ساختار کنونی شورا و ارائه گزارشی درباره وضعیت فعلی شورای نظارت به مقام معظم رهبری و سران سه قوه ضرورت بازنگری در «قانون نظارت بر صدا و سیما » تبیین شود. همچنین درخواست شود ضمن مشخص کردن وظایف و تکالیف متقابل شورای نظارت و سازمان صداوسیما، نسبت به ابهامات و کلی‌گویی‌های قانون، پاسخ داده شود و در صورت ضرورت، اصلاحیه‌ها و استفساریه‌های لازم صادر و ابلاغ گردد.

 

ادامه مطلب...

هدف از این گزارش نشان دادن راه‌هایی است كه می‌توان از طریق آنها رسانه‌ها را از طریق بنگاه‌های رسانه‌ای خودكفا کرده و توجیه سرمایه‌گذاری در آنها را قابل دفاع كرد. قابل ذكر است كه این طرح بیشتر در شهرستان‌ها قابل دفاع است ولیكن رسانه‌های سراسری نیز چنانچه از این مسیر تبعیت كنند، تجربه خوبی را خواهند داشت. با توجه به اینكه مسیرهای ذیل اكثراً در محدوده و محیط‌های وزارت ارشاد قابلیت دستیابی است و اكثر آنها با مجوزهایی شكل می‌گیرند كه توسط وزارت ارشاد ارائه می‌شوند و تقریباً مسیرهای كلی آنها اعم از استعلام از قوه قضائیه، نیروهای مسلح (انگشت‌نگاری)، وزارت اطلاعات و دیگر مراكز یكسان است، تسریع در ارائه مجوزها و هدایت آنها جهت اخذ این مجوزها نقطه قوت و تشویق برای شكل‌گیری این بنگاه‌هاست.

تنظیم یك كمپانی و شركت مادر نظیر «Holding company» جهت -سرمایه‌گذاری اولیه در این مؤسسات ضروری است.

این كمپانی یا بنگاه اقتصادی می‌تواند علاوه بر اخذ مجوز نشریات و روزنامه‌ها و راه‌اندازی آنها در زمینه‌های زیر، فعالیت مكمل ارائه كند و اصطلاحاً این كارها در راستای فعالیت رسانه‌ای آنها قابل توجیه و مشروع است كه در غرب به آنها Jobworking می‌گویند.

**اشكال راه‌های اداره مطبوعات

در این نوشتار راه‌های اداره مطبوعات عبارتند از:

۱- حمایت‌های مستقیم دولتی (سوبسید)

۲- حمایت‌های غیر مستقیم دولتی

۳- حمایت -احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی (شكل مستقیم، مطبوعات ارگانیك و شكل غیر مستقیم، رسانه‌های جناحی)

۴- حمایت افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی

۵- اداره شدن از طریق آگهی و فروش

۶- اداره رسانه‌ها از طرق اقتصادی غیر رسانه‌ای مثل سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی نظیر بورس یا مسكن و استفاده از منافع در جهت رسانه

۷- اداره رسانه‌ها از طریق بنگاه‌های اقتصادی رسانه‌ای.

نویسنده مراحل اقتصادی كردن نشریات را در ۱۱ مرحله ترسیم كرده است كه در ذیل به بررسی هر یك از مراحل می‌پردازیم. 

۱- این بنگاه می‌تواند در امر یك یا چند رسانه روزانه، هفته‌نامه و ماهنامه و با عقد قرارداد با صاحبان آنها میزان رابطه خود و نوع درآمد و هزینه‌ها را تعریف کند. هر یك از این رسانه‌ها ‌باید جدا از یكدیگر به بنگاه متصل شوند تا در صورت تعطیلی یكی از آنها لطمه‌ای به دیگران وارد نشود.

۲- علاوه بر این، بنگاه اقتصادی می‌تواند با اخذ مجوز نسبت به تهیه آگهی برای نشریات تحت پوشش خود و همچنین دیگر نشریات_استانی و حتی برای شركت‌های تبلیغاتی دیگر اقدام کرده و احاطه كامل خود را بر كلیه آگهی‌های استان و استان‌های مجاور نشان دهد. این سازمان آگهی پرقدرت می‌تواند نسبت به اخذ آگهی‌های دیگر رسانه‌ها نظیر رسانه‌های صوتی و تصویری (رادیو وتلویزیون) و آگهی‌های_محیطی (بیلبورد) اقدام كند. تهیه تیزرهای تلویزیونی جزو درآمدهای خوب این بنگاه اقتصادی به حساب می‌آید.

 ۳- ایجاد مؤسسات چاپ ولیتوگرافی جهت فعالیت‌های متمركز روی رسانه‌های داخل بنگاه اقتصادی و اخذ كار از رسانه‌های دیگر، چاپخانه را توجیه‌دار می‌كند و می‌تواند به یك مؤسسه قوی چاپ و لیتوگرافی تبدیل شود. همان‌طور كه مستحضرید در بیشتر استان‌ها امروزه فعالیت روی چاپ غیر اقتصادی است اما تمركز روی چندین رسانه می‌تواند این فعالیت را در استان‌ها احیا كند. بدیهی است راه‌اندازی سیستم‌های چاپ خوب نیاز به وام‌های كلان و تأمین هزینه آنها از سوی وزارت ارشاد به كمك بانك‌‌ها دارد كه توان تأمین دستگاه‌های خوب را بالا ببرد.

۴- بنگاه اقتصادی توانایی فعالیت‌های انتشاراتی و تهیه كتاب از قبیل ویراستاری برای چاپخانه را خواهد داشت. تهیه بروشور، كاتالوگ و برچسب‌های تبلیغی از جمله فعالیت‌های كوچك این بخش است. مجوز نشر كتاب توسط واحدها و بخش‌های دیگر وزارت ارشاد صادر می‌شود و همان‌طور كه قبلاً اذعان شد، تشویق و ارائه تسهیلات و تسریع در كار اخذ مجوزها می‌تواند بسیار مؤثر باشد. تهیه و توزیع سی‌دی و فعالیت روی multimedia در این فاز است.

۵- راه‌اندازی آموزش‌های آكادمیك توسط بنگاه اقتصادی، مرحله بعدی است. آموزش‌های علمی- كاربردی، شیوه‌های متمركز و پودمانی، آموزش كلاس‌های ضمن خدمت و آموزش زبان از جمله دیگر فعالیت‌های این دسته است كه می‌تواند رشته‌های روزنامه‌نگاری و مرتبط و توجیه‌دار با فعالیت‌های رسانه‌ای را در بر گیرد.

هماهنگی دانشگاه جامع علمی- كاربردی و وزارتخانه‌های دیگر نظیر وزارت آموزش و پرورش در اخذ مجوز برای این مؤسسات از جمله وظایف حمایتی وزارت ارشاد است.

۶- این بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند در خرید و فروش و تهیه ملزومات اولیه كار رسانه‌ای نظیر فیلم، زینك و كاغذ از طرق مختلف اقدام کند. دادن تسهیلات كارت بازرگانی از طریق اتاق‌های بازرگانی و هدایت آنها به سمت تجارت‌های مرزی در استان‌های مرزی جهت برخی امور هماهنگ با فعالیت‌های رسانه‌ای– تجاری مفید خواهد بود.

۷- امروز برگزاری سمینارهای داخلی، محلی و بین‌المللی در ابعاد علمی و تبلیغی، اجرای همایش‌های مختلف، برگزاری نمایشگاه‌های كتاب، مطبوعات و رسانه‌های Multimedia و انجام امور تشریفاتی با هماهنگی رسانه‌ها امكان‌پذیر است. راه‌اندازی بخش تشریفات و امور مربوط به روابط‌عمومی‌های شركت‌ها و ادارات كل كه این شركت‌ها را بی‌نیاز از داشتن روابط عمومی ‌كند و از طرف دیگر، یك مركز انتفاعی جهت تغذیه دیگر مراكز از جمله فعالیت‌ها در فاز هفت است. 

۸- پذیرش پیمان راه‌اندازی دیگر نشریات تازه تأسیس از تولید خبر تا توزیع یك پروسه حرفه‌ای است كه می‌تواند در راستای فعالیت‌های قبلی تعریف شده و قابل دفاع ‌باشد.

۹- مرحله بعد، تأسیس واحد مستقل توزیع است. باور این نكته كه بیشترین ضربه را به یك رسانه مكتوب سیستم ناكارآمد توزیع وارد می‌كند، چندان سخت نیست. رسانه‌ها نیز به تنهایی قادر نخواهند بود یك سیستم توزیع را ایجاد كنند اما تجیمع چند رسانه و كانون انتشاراتی این مسیر را قابل توجیه می‌كند. این واحد می‌تواند زیر نظر و كنترل بنگاه اقتصادی، اهداف كامل مؤسسات تحت پوشش بنگاه را برآورده کرده و به دیگر رسانه‌ها نیز خدمات و سرویس ارائه كند.

۱۰- این مرحله تاكنون در كشور مسبوق به سابقه نبوده لیكن با راه‌اندازی قطب‌هایی از آن می‌توان كم‌كم خطرات را كاهش داد و تبدیل به یك منبع پر درآمد کرد. تهیه، تولید و ارائه خبر، تحلیل، مصاحبه، عكس و فیلم‌های خبری به سفارش دیگر رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخل و خارج، عقد قرارداد همكاری متقابل با دیگر رسانه‌ها تحت لوای یك مؤسسه زیر نظر بنگاه یا تحت لوای رسانه‌های تحت پوشش مرحله اول، می‌تواند مسیر حرفه‌ای‌گری را كم‌كم در كشور ایجاد كند. همان‌طور كه گفته شد این مسیر تاكنون در كشور به دلایل امنیتی شكل نگرفته اما با توجه به گستره وسیع تكنولوژی ارتباطی و انتقال اخبار و مطالب خارج از ساختار و كنترل دولت‌ها ایجاد كانال‌های رسمی كه بتواند این مسیر را هدایت شده و رسمی اداره كند و دست‌های پنهان را از بین ببرد، ضروری است و تأخیر در ایجاد آن خسارت‌های زیادی را به بار خواهد آورد. شیوه‌‌‌‌های آن نیز پیش‌بینی شده كه در صورت نیاز ارائه خواهد شد.

۱۱- اخذ نمایندگی از دیگر رسانه‌های رسمی و سراسری توسط این مؤسسه قدرتمند هم برای رسانه‌های سراسری توجیه دارد و هم برای بنگاه‌ رسانه‌ای سودآور خواهد بود. برای این مسیر نیز می‌توان كانون یا سازمانی مجزا ولی تحت پوشش بنگاه را شكل داد. 

طبیعی است كه همه بنگاه‌های رسانه‌ای قادر نخواهند بود در همه زمینه‌ها و ابعاد فوق فعالیت كنند اما رسانه‌ها قادرند در حوزه‌های هم‌راستای خود فعالیت كنند و همراهی و هدایت و كمك اداره‌كل مطبوعات و وزارت ارشاد در كم كردن وابستگی نشریات به دولت از جمله اهداف این طرح است. نمونه این مدل در چند بعد در تبریز و هدایت آن توسط این جانب به عنوان یك الگوی موفق، كاربردی بودن آن را به اثبات رسانیده است. مدل این بنگاه را می‌توان به شكل زیر طراحی و ارائه کرد.

منبع: ماهنامه مدیریت ارتباطات

پیشخوان

آخرین اخبار