ادامه مطلب...

همزیستی نیوز -  مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی اعلام کرد: شب گذشته، نمایشگرهای فرودگاه بین المللی تبریز، هک و برای دقایقی خاموش شدند.

مصطفی صفایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اتفاق ساعت 21:30 دقیقه دیشب روی داد و نمایشگرها سه چهار دقیقه خاموش شدند.
وی اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش کارشناسان این مشکل حل شد و نمایشگرها در زمان حاضر فعال هستند.
وی ادامه داد: علت و منشاء وقوع این اتفاق از سوی نهادهای مسوول در دست بررسی است.
دو هفته قبل نیز نمایشگرهای فرودگاه مشهد توسط فرد یا افرادی هک شد.
فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز پس از فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی (ره) تهران، فرودگاه های مشهد، اصفهان و شیراز از نظر تعداد پرواز و حجم مسافر در رده ششم فرودگاه های کشور قرار دارد.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - یک فعال حوزه رسانه درباره وظایف رسانه‌ها در قبال پرداختن به آسیب‌های اجتماعی از جمله تجاوز و کودک‌آزاری، گفت: همین که ما این روزها می‌توانیم از واژه «تجاوز» استفاده کنیم شاید بگوییم یک گام جلوتر هستیم؛ چراکه پیش از این، فقط برای این واژه از عنوان‌های «تعرض» و یا «هتاکی» استفاده می‌کردیم؛ البته باید گفت این گام به جلوهای ما خیلی کوچک است، اما همین که جامعه این مساله را به عنوان واقعیت پذیرفته، خوب است.

احسان محمدی ـ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره رسالت رسانه در قبال پرداختن به مساله‌ی آسیب‌های اجتماعی از قبیل تجاوز و این که چه رویکردی باید داشته باشند، اظهارکرد: مهم‌ترین رسالت رسانه ها این است که فراموش نکنند که همه چیز سیاست نیست. حتی ابرقدرت‌ها و ابرمردهای سیاست هم بالاخره از دل یک خانواده از تونل یک مدرسه‌ای گذر می‌کنند و بعد وارد صحنه‌های اجتماعی می‌شوند.

خبر بد دادن، آگاهی هم می‌دهد

او که در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارد، ادامه داد: ذات خبر هیجان و استرس است. خبر ذاتا توأم با آرامش نیست. وقتی می‌گوییم چه خبر، منتظر چیزی هستیم که نمی‌دانیم و این نمی‌دانیم، معمولا برای ما هیجانی دارد که بخشی از آن ترس است. بعضی‌ رسانه‌ها را سرزنش می‌کنند که چرا شما خبرهایی مثل تجاوز را بازتولید می‌کنید و تکرار خبر بد حال مردم را بد می‌کند. بخشی از این گزاره درست است به دلیل اینکه اصرار و تکرار بر سیاه‌نمایی و سیاه دیدن، حال مردم را بد می‌کند. اما در کنار این خبر بد دادن همیشه بخشی آگاهی هم هست. این موضوع را ۸۰۰ سال پیش حافظ هم گفته است که «منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن، منم که دیده نیالودم به بد دیدن»؛ یعنی این دیده یا این خوی آدمی را می‌شود به بد دیدن عادت داد، اما وقتی رسانه‌ها خبر بد به مردم می‌دهند ناخودآگاه در ضمیرشان این آگاهی را ایجاد می‌کنند.

این روزنامه‌نگار و متخصص دکترای فرهنگ و ارتباطات در ادامه در پاسخ به این پرسش که رسانه‌ها تا چه میزان باید در انتشار اخبار مربوط به آسیب‌های اجتماعی از جمله تجاوز پیشروی کنند و یا اینکه باید روی آن سرپوش بگذارند؟ مطرح کرد: اگر رسانه‌ها بخواهند بر روی این واقعیت سرپوش بگذارند به نظرم همان خطایی رخ می‌دهد که در ارتباط با مساله ایدز اتفاق افتاد؛ یعنی به خاطر حجب و حیایی که در جامعه وجود داشت و یا دستورالعمل‌های مافوق به این بیماری آنطور که باید ورود نکردیم، بنابراین اینگونه به اشتباه القاء شد که این بیماری صرفا مخصوص کسانی است که انحراف اخلاقی دارند و بعد تقلیل دادند و گفتند برای کسانی است که اعتیاد دارند. البته حالا به جایی رسیده است که دیگر نمی‌توان این موضوعات را پنهان کرد. ما واقعا نیاز داریم که این مسائل در تلویزیون مطرح شود.

 

وسوسه‌های خبری کدامند؟

محمدی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: این نگرانی گاهی اوقات برای خبرنگار وجود دارد که آیا پرداختن به موضوعی قبح‌زدایی از آن نیست؟ اعتقاد دارم پنهان کردن موضوع بسیار خطرناک‌تر از علنی‌ کردن آن است. همه ما می‌دانیم وقتی خبرهایی از این جنس را با عکس و عنوان ۱۴+ منتشر می‌کنیم، رنکینگ و بازدید خبر بالا می‌رود. این‌ها بخشی از وسوسه‌های خبری است که به آن دامن زده می‌شود. اما اعتقاد من این است که در خبر تلخی که منتشر می‌کنیم و مثل زهر تلخ است، باید کنار آن آموزش و تحلیل هم داشته باشیم؛ یعنی گذر از خبر به تحلیل مهم‌ترین کاری است که رسانه باید انجام دهد و صرفا بازنشر خبر بد، تکثیر حال بد است.

 

خطوط قرمز در رسانه‌ها متفاوت است

این فعال رسانه‌ای در ادامه درباره وظیفه صداوسیما به عنوان رسانه ملی در قبال روشنگری نسبت به آسیب‌های اجتماعی اظهارکرد: صداوسیما برای خودش خطوط قرمزی دارد که در رسانه‌های مکتوب اینگونه نیست. رسانه‌های مکتوب هم آنقدر برای خود خط قرمز قائل‌ هستند که رسانه‌های آنلاین نیستند؛ یعنی خطوط قرمزی که برای جامعه ما مطرح است،‌ ثابت نیست و هر رسانه‌ای در فریم خودش آنگونه که می‌خواهد می‌نویسد، اما ماجرا این است که همه این اتفاقات ما در آن فعل تاثیری نمی‌گذارد. در واقع پنهان کردن، زیر فرش بردن دردهای اجتماعی فقط باعث تکثیر آن‌ها می‌شود.

 

تلویزیون نقش یک پدر ۷۰ ساله مهجور را برای خود قائل است

او ادامه داد: راهی که صداوسیما در مورد مسائلی از جمله پرداختن به موضوع تجاوز پیش می‌گیرد، راهی جداست. خط قرمزهای تلویزیون خط‌قرمزهای واقعی اجتماع نیست؛ یعنی چیزی که ما در فضای مجازی می‌بینیم، در آنجا نیست. تلویزیون برای خود نقش یک پدر ۷۰ ساله مهجور را قائل است، در حالی که جامعه ۱۸ تا ۲۵ ساله را مدیریت می‌کند. این در حالی است که شما نمی‌توانید با روحیه ۸۰ ساله برای جامعه‌ای که روحیه سنی آن ۲۵ ساله است مدام از خاطرات گذشته بگویید و نصیحت کنید. این تعریف در همه حوزه‌های تلویزیون اعم از اجتماعی، سیاسی و ... وجود دارد.

محمدی سپس گفت: تلویزیون برای خودش رسالتی فراتر از واقعیت جامعه قائل است که لزومی نمی‌بیند خیلی به دردسرهای جوانان ورود کند؛ چرا که احساس می‌کند این‌ها خیلی مبتذل و یا خیلی اغراق‌آمیز هستند.

 

وادار کردن مسؤولان به پاسخگویی و پاسخ‌های کلیشه‌ای

این روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در ارتباط با وظیفه رسانه‌ها در قبال وادار کردن مسؤولان به پاسخگویی نیز گفت: متاسفانه پاسخ‌ها هیچگاه روشن و مشخص نیست. زمانی که رسانه پاسخ را از پیش می‌داند دیگر لزومی نمی‌بیند که از آن مسؤول سوال بپرسد. در واقع رسانه‌ها در حال حاضر می‌دانند که وقتی اتفاقی می‌افتد، آن مسؤول چه جوابی خواهد داد. خیلی از اوقات رسانه‌ها تماس می‌گیرند، مسؤولان یک جمله می‌گویند و رسانه‌ها یک گفت و گوی کامل از آن می‌سازند در حالی که این گفت‌وگوها کلیشه‌ای و آماده است. دلیل آن هم این است که عموما مدیران ایرانی همیشه یک مافوقی دارند که بر اساس آن خودشان را تنظیم می‌کنند، مامور هستند و معذور یا ناتوانند در این که از آن ظرفیت و قدرتشان استفاده کنند و ما مسؤولی که سوال را پاسخ دهد، کم داریم. ما بیشتر مدیر داریم، بنابراین بی‌فایده است.

محمدی درباره ساماندهی اخبار مربوط به آسیب‌های اجتماعی و اخبار بد که در مقاطعی میزان آن‌ها افزایش می‌یابد و می‌تواند در جامعه تشنج هم ایجاد کند، اظهار کرد: من همیشه این جمله را مطرح می‌کنم که در ارتباط با زلزله تهران آیا دیگر هیچ خطری ما را تهدید نمی‌کند؟ مشکل حل و رفع شد و یا گسل‌ها دیگر به هم پیوستند و دیگر مشکلی نیست؟ در حالی که چند ماه پیش روزنامه‌ها مدام می‌نوشتند که یک زلزله چند ریشتری چند میلیون کشته می‌دهد، موش‌های زنده‌خوار روی سطح زمین می‌آیند، بر اثر نشت گاز شهر آتش می‌گیرد، اما چه اتفاقی افتاد؟ جامعه‌ای که مدام در آن تکثیر اخبار بد وجود دارد، به صورت ناخودآگاه مخاطبان و افکار عمومی در آن به سمتی می‌روند که یک نوع لذت‌جویی از فاجعه داشته باشند. هر چه عمق فاجعه بیشتر باشد این اقناع شدن بیشتر است.

همه از رسانه‌ها توقع دارند

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: ما در یک جغرافیایی قرار گرفته‌ایم که از سمت شرق هر روز یک انفجار انتحاری صورت می‌گیرد و از سمت غرب آدم سر می‌برند؛ بنابراین وقتی شما در جغرافیای اندوه قرار می‌گیرید، ناخودآگاه زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوید منتظر خبر بد هستید و وقتی که از فاجعه‌ای گذر می‌کنیم، فاجعه بعدی می‌آید که آن را می‌شوید و می‌برد؛ البته در حال حاضر این اتفاق افتاده است و همه از رسانه‌ها این توقع را دارند که آگاهی و آرامش بدهند و همه از رسانه‌ها انتظار پیگیری ماجرا را دارند و همه از رسانه‌ها انتظار درمان دارند؛ در حالی که این کار رسانه نیست. کار رسانه قرار دادن آیینه در برابر ماجراست و بعد اگر هنرمند باشد بتواند آن را تحلیل کند. نهادهای بسیاری در جامعه ما وجود دارند که در ارتباط با مسائل فرهنگی کار می‌کنند و بودجه‌های کلانی را برای این کار می‌گیرند اما کجایند زمانی که این فجایع رخ می‌دهد. هر زمانی که فاجعه‌ای رخ می‌دهد رسانه‌ها را شماتت می‌کنند. در حالی که این نهادهایی که کار فرهنگی می‌کنند در مقابل بحران‌های مکرری که رخ می‌دهد کجا هستند، چه خروجی داشته‌اند و چه واکنشی نشان داده‌اند.

او افزود: این انتظار همه چیز از رسانه‌ها داشتن را بعضی اوقات خود رسانه‌ها به آن دامن زده‌اند، چرا که احساس کرده‌اند هیچ بزرگ‌تری برای دلجویی از مردم وجود ندارد. هیچ مسئولی برای پاسخگویی وجود ندارد. رسانه‌ها مدام می‌آیند به مردم خبر می‌دهند و سعی می‌کنند آن‌ها را آرام کنند و با آن‌ها همدردی کنند. آن ها نیز احساس می‌کنند رسانه‌ها تنها شانه‌ای هستند که می‌توانند سرشان را روی آن‌ها بگذارند.

 

انعکاس کامل و واقعی مسائل اجتماعی وظیفه‌ی رسانه‌هاست

محمدی در بخش پایانی گفت و گوی خود با ایسنا در پاسخ به این که رسانه‌ها چه وظیفه‌ای در قبال پرداختن به موضوع مهمی از جمله مساله تجاوز دارند، اظهار کرد: اولین مورد انعکاس کامل و واقعی ماجرا است که نباید پنهان‌کاری شود. تلاش برای تحلیل و چرایی ماجرا و نه اینکه رسانه‌ها به دنبال افکار عمومی بیفتند و له و علیه کسی مطلق حرف بزنند. همچنین پیدا کردن راهکارها از طریق افراد و مراجعی که برای این کار وظیفه دارند و بعد هم تلاش برای ترمیم زخم‌های افکار عمومی آن هم نه از طریق سیاه‌نمایی.

 

رسانه‌ها هر چه ناامیدتر و سیاه‌نماتر باشند محبوب‌ترند!

این فعال رسانه در ادامه گفت: ما کشوری هستیم که حادثه دیده‌ایم اما واکنش در برابر آن نباید تسلیم باشد، بلکه پذیرش برای جبران آن باشد؛ به دلیل اینکه کشور ما پیش از این حوادث، بسیار بدتری را تجربه کرده است. متاسفانه رویکرد برخی از رسانه‌ها به این سمت رفته است که هر چه ناامیدتر و هر چه سیاه‌نماتر باشند محبوب‌تر هستند و این خیلی بُرد دارد. ما مردمانی هستیم که مغول‌ها، حمله اعراب و حمله روم را از سر گذرانده‌ایم. مسائلی از قبیل تجاوز واقعیت اجتماعی هستند که به خاطر پوست‌اندازی جامعه این اتفاقات می‌افتد اما نباید روحیه امید به اجتماع را بکشیم. اگر این اتفاق بیفتد این از هر تجاوزی و از هر ریزش معدنی خطرناک‌تر است.

احساس محمدی در پایان درباره مساله مربوط به پرداختن رسانه‌ها به آسیب‌های اجتماعی از جمله تجاوز یادآور شد: همین که جامعه ما این مساله را به عنوان واقعیت پذیرفته است خوب است، اما چیزی که ما را آزار می‌دهد مخدوش شدن چهره مدرسه‌، معلم و ناظم است و این‌ها سه حوزه‌ای بودند که برای ما قداستی داشتند. این یادمان باشد در هر حوزه‌ای اتفاقی می‌افتد نباید بنیان‌های آن را بسوزانیم.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز- گوگل در آخرین نشست برگزار شده از امکانات هوشمند جدیدی رونمایی کرد که می‌تواند آینده را تحت تاثیر قرار دهد. گوگل داپلکس، امکان ارسال ایمیل هوشمند و دیگر امکانات هوشمند در این نشست رونمایی شد که مورد استقبال مخاطبان و حضار نیز قرار گرفت.

نشست گوگل I/O در سال ۲۰۱۸ بر محور مهمی استوار بود. هوش مصنوعی و تمام مسائل پیرامون آن از جمله محورهای اصلی در این نشست بود. با توجه به نشست‌های برگزار شده در هفته‌های اخیر به نظر می‌رسد گوگل، آمازون و مایکروسافت به دنبال توسعه هوش‌ مصنوعی عمل می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، گوگل در آخرین نشست برگزار شده از امکانات هوشمند جدیدی رونمایی کرد که می‌تواند آینده را تحت تاثیر قرار دهد. گوگل داپلکس، امکان ارسال ایمیل هوشمند و دیگر امکانات هوشمند از جمله دستاوردهای جدید گوگل بود که مورد استقبال مخاطبان و حضار نیز قرار گرفت.

گوگل داپلکس چیست؟

گوگل داپلکس امکان جدیدی است که از دستیار صوتی گوگل استفاده می‌کند و امکانات جانبی جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این سیستم به صورت کاملا خودکار فعالیت می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این بخش صوتی گوگل می‌توان به صدای کاملا طبیعی و انسانی آن اشاره کرد. یعنی شنونده به هیچ عنوان گمان نخواهد کرد که حین مکالمه با گوگل داپلکس در حال گفت‌وگو با یک ربات است. داپلکس همچنین توانایی شناسایی جملات بلند و عبارت‌هایی را دارد که با سرعت بیان می‌شوند.

نسخه آزمایشی این ابزار صوتی قرار است در تابستان امسال عرضه شود. با عرصه این ابزار صوتی، کاربران امکان استفاده از امکانات اولیه را خواهند داشت. این امکانات عبارتند از تعیین قرارهای ملاقات و گرفتن وقت برای سالن‌های آرایش، دکتر و دیگر خدمات عمومی. همچنین کاربران می‌توانند با استفاد از گوگل داپلکس در رستوران، کافه و مکان‌های مشابه میز رزرو کنند.

اینکه گوگل داپلکس دقیقا به چه شیوه‌ای فعالیت می‌کند هنوز چندان روشن نیست. گوگل در نشست سالانه خود نمونه‌ای از فعالیت‌های این ابزار را به نمایش گذاشت که طی آن داپلکس با رستورانی تماس گرفته بود. متصدی پاسخ به تلفن در رستوران متوجه این نکته نشد که در حال گفت‌وگو با یک ربات است.

منتقدان این برنامه و برنامه‌های مشابه بر این باورند که عدم درک درست از ماهیت این ابزار صوتی، مخصوصا وقتی از پشت تلفن با شما گفت‌وگو می‌کند اوضاع را پیچیده و شرایط را کمی ترسناک خواهد کرد. هنوز درباره زمان قطعی رونمایی از این محصول حرفی به میان نیامده و گوگل اعلام کرده است که در هفته‌های آینده نسخه آزمایشی این محصول به بازار عرضه خواهد شد.

امکانات جدید گوگل فوتو

علاوه بر امکانات دستیار صوتی گوگل که در نشست I/O 2018 رونمایی شد برخی محصولات دیگر گوگل نیز رونمایی شد. از جمله این امکانات می‌توان به ویژگی‌های تازه اندروید P اشاره کرد. پیش از این تصاویری از نسخه آینده اندروید برای مخاطبان رونمایی شده بود که اکنون تصاویر بیشتری از این نسخه به صورت رسمی معرفی شد.

علاوه بر اندروید P، گوگل امکانات جدیدی برای اپلیکیشن «گوگل فوتو» معرفی کرده است. این اپ تنها سرویسی است که به کاربران اجاره می‌دهد که عکس‌های گوشی همراه یا تبلت خود را به صورت نامحدود روی فضای ابری گوگل ذخیره کنند. گوگل اعلام کرده است که روزانه ۵ میلیارد بار عکس در این اپ مشاهده می‌شود.

از سوی دیگر میزبانی از عکس‌های کاربران به صورت نامحدود به کاربران، فرصت مناسبی در اختیار گوگل قرار می دهد تا با استفاده از این بانک اطلاعاتی غنی نیازهای آینده خود را برطرف سازد. تگ گذاری روی چهره، شناسایی برندها و ویژگی‌هایی از این دست، گوگل فوتو را به ابزاری کارآمد برای مدیریت عکس‌ها تبدیل خواهد کرد.

محسن حسینی

منبع: تجارت نیوز

ادامه مطلب...

 

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - سیزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک با موضوع روابط عمومی شبکه‌ای ۲۲ اردیبهشت‌ با تجلیل از فریدون وردی‌نژاد، مشاور رسانه‌ای رییس دفتر رییس جمهور در هتل المپیک برگزار شد.

در این مراسم محمد سلطانی‌فر، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا ضیایی‌پرور مدیرکل دفتر مطالعات رسانه، غلامرضا کاظمی دینان رییس شورای سیاست‌گذاری همایش روابط عمومی، یونس شکرخواه استاد روزنامه‌نگاری و ارتباطات،پروفسور سعیدرضا عاملی استاد ارتباطات، حسن بشیر استاد ارتباطات، قاسم انصاری استاد مدیریت، شاهو صبار استاد ارتباطات، محمدتقی روغنی‌ها مدیرمسؤول موسسه مطبوعاتی ایران، پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور، سیدکاظم سجادی سفیر ایران در ارمنستان، محسن میرزایی مورخ و استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری، پروفسور بیان پژوهشگر ارتباطات، میرزابابا مطهرنیا رییس انجمن روابط عمومی ایران، مجتبی نظری معاون ارتباطات سایپا، امیرعباس تقی‌پور مدیر روابط عمومی تأمین اجتماعی و عضو شورای سیاستگذاری این همایش، ناصر رزاق‌منش مدیرکل روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و جمعی از اصحاب رسانه، فعالان روابط عمومی و اساتید رسانه حضور داشتند.

  • از وردی‌نژاد مدیریت رسانه را بیاموزیم

در ابتدای مراسم یونس شکرخواه با اشاره به آشنایی خود با فریدون وردی‌نژاد اظهار کرد: اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ بود که اولین بار آقای وردی‌نژاد را در خبرگزاری ایرنا دیدم. برای مصاحبه‌ای پیش او رفته بودم اما ساعت‌ها با هم صحبت کردیم. نمی‌دانم کوتاهی از اوست یا از ما. امروز از او تجلیل می‌کنیم در حالی که آثار علمی او مدون نشده است. امروز که از الگاریتم‌ها حرف زدیم نشان از تجربیات افرادی دارد که با این رویه زندگی کردند. از آقای وردی‌نژاد باید مدیریت رسانه را بیاموزیم به دلیل اینکه مدیریت خوانده و در رسانه فعالیت داشته است. ایشان بر آموزش تأکید بسیار داشتند و به همین دلیل هم دانشگاه خبر توانست رشد کند و می‌دانستند که اگر حمایت آموزشی نباشد خبرگزاری هم وجود نخواهد داشت و خبرگزاری در این فضا نمی‌تواند نفس بکشد. او روزنامه ایران را ایجاد کرد و زمانی که احساس کرد در فضای بین‌المللی حضور ندارد الوفاق را منتشر کرد.

این استاد ارتباطات با اشاره به دو فاکتور مهمی که در مدیریت رسانه وجود دارد، اظهار کرد: در مدیریت رسانه مسئله‌یابی و دیدن افق‌های استراتژیک اهمیت دارد و به همین دلیل امروز نود و چهار شاخه و زیر رشته در دنیا برای مدیریت رسانه وجود دارد و فریدون وردی‌نژاد نیز این دو بال مسئله‌یابی و دیدن افق‌های استراتژیک را دارد. هر تحریریه‌ای مسئله خاص خود را دارد که پیدا کردن آن به همان سازمان واگذار شده است اما درباره افق‌های استراتژیک باید بدانیم که فاقد ابزار سنجش رشد هستیم و لذا دچار رکود در سازمان هستیم. ما هنوز نیروی متخصص به آن شکل که باید وجود داشته باشد، نداریم؛ ما درد خلا نیروی انسانی داریم که در تکنولوژی پیدا نمی‌شود و بنابراین جای افرادی مانند وردی‌نژاد بسیار خالی است.

  • وردی‌نژاد سیاست و ارتباطات را پیوند زد

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری همدر ادامه مراسم گفت: ما امثال آقای وردی‌نژاد را از نظر شخصیت رسانه‌ای در فضای عمومی کشور کم داریم و افرادی که مدیریت اجرایی در حوزه کلان داشته باشند و همچنین در حوزه رسانه ساختاری را ایجاد کرده باشند، شاگردانی را تربیت و روشی پایه‌گذاری کرده باشند را کم داریم. آقای وردی‌نژاد سردمدار این رویه است و کارهای زیادی را برای کشور انجام داده است.

او ادامه داد: وردی‌نژاد به جهت کارهای سیاسی که انجام داده و می‌دهد می‌گویند که هم اصلاح‌طلب و هم اصولگرا است. به این دلیل این حرف را می‌زنند چون زمانی که پای ایران و ایرانی به میان می‌آید به این دو متعهد است و هیچ میلی به سلیقه‌های سیاسی دیگر ندارد. او در عرصه‌های مدیریت سیاسی هم نگرش ارتباطی داشته است. به این معنا که ایشان در دوره مدیریت خود همه نوع افرادی را به عنوان همکار در کنار خود داشته است. او به خوبی در کشور ما سیاست و ارتباطات را پیوند زد.

  • بزرگترین خدمت وردی‌نژاد تأسیس روزنامه ایران بود

محسن میرزایی، استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری و مورخ در ادامه مراسم با بیان خاطره‌ای در این راستا اظهار کرد:‌ می‌خواهم چند دقیقه‌ای را صحبت کنم تا در تاریخ مطبوعات ثبت شود. به عقیده من بزرگترین خدمت آقای وردی‌نژاد تأسیس روزنامه ایران بود. من بعد از ۱۴ سال که به ایران برگشتم و به دلیل تجربه روزنامه‌نگاری که داشتم آقای حسین الهامی که سردبیر روزنامه ایران بود با من تماس گرفت و خواست که در روزنامه‌ ایران که قرار بود تازه تأسیس شود همکاری کند. در ابتدا جواب من مثبت نبود اما فکر کردم و با ایشان تماس گرفتم و گفتم مگر ما در روزنامه اطلاعات با عوامل آن‌ها همفکر بودیم؛ بنابراین کار را شروع کردیم. در آن زمان بودجه‌ای نبود و یک ساختمان متروکه برای روزنامه ایران در نظر گرفته شده بود. رئیس جمهور آن زمان نیز گفته بودند که باید تبلیغات ما ایرانی، اسلامی و مدرن باشد. بنابراین ما این روزنامه را ایجاد کردیم و با تمام افرادی که در این حرفه حضور داشتند کار کردیم. فریدون وردی‌نژاد با فکر و بزرگ‌منشی که داشتند روزنامه ایران را شکل دادند و تمام تعصبات خود را کنار گذاشتند. ایشان حتی آقای منصور تاراجی را با اینکه فکر متفاوتی داشتند به عنوان همکار خواستند و حتی بارها پشتش ایستادند و نگذاشتند به ضرر مملکت کاری انجام دهد. بنابراین روزنامه ایران با وردی‌نژاد به یک روزنامه درجه یک تبدیل شد و این مساله آسان نبود به دلیل اینکه روزنامه‌های رقیب در اوج بودند. ایشان با مدیریت درست، راستی و صحت عمل روزنامه ایران را اداره کردند.

  • او جنگجوی عرصه رسانه‌هاست

محمد سلطانی‌فر، معاون امور مطبوعاتی با اشاره به شخصیت فریدون وردی‌نژاد بیان کرد: آشنایی ما به دوره جنگ برمی‌گردد. فریدون نقش موثری را در داستان مک فارلین داشت و در سال ۶۳ و ۶۴ یکی از نقش‌های کلیدی را در آن حوزه و تاریخ شفاهی آن دوره داشت. ایشان توانست در دوره مدیریتی خود در ایرنا نیز تحولاتی را به وجود بیاورد و ایرنا را وارد جایگاه خود کرد. ما از یک خبرگزاری دولتی انتظار داریم که سپر واقعی دولت باشد و آقای وردی‌نژاد نیز توانست سربلند و موفق از جنگ رسانه‌ای ایرنا با روزنامه‌های دیگر بیرون بیاید. او جنگجوی عرصه رسانه‌ها و شمشیر او برای آن دوران برنده بود که در آن تاریخ ماندگار شد. ایشان در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی هم سمت‌های مختلفی داشت و با پنج وزیر همکاری می‌کرد. او زمانی که سفیر شد توانست روابط خوبی را با چین پایه‌گذاری کند و رابطه‌ای که امروز وجود دارد به خاطر این مساله است. در کار خبر هم سعی می‌کرد که دیپلماسی عمومی را دنبال کند.

او ادامه داد: زمانی هم که دوره خانه‌نشینی را سپری کرد این دوران را به خوبی پشت سر گذاشت به دلیل اینکه درس خواند، فعالیت کرد، درس داد و اجازه نداد که دوره خانه‌نشینی بر او مسلط شود و امروز مشاور رسانه‌ای رییس دفتر رییس جمهور شده است و کارها و فعالیت‌های او بر کسی پوشیده نیست.

محمد تقی روغنی‌ها، مدیر موسسه مطبوعاتی ایران درباره آشنایی خود با فریدون وردی‌نژاد بیان کرد: من قبل از کار ایشان در ایرنا او را می‌شناختم و در کنار ایشان شاگردی کردم و بسیار یاد گرفتم. امروز در روزنامه‌ای که تأسیس کرده است حضور دارم و گسترش آن به دلیل تلاش‌های شبانه‌روزی ایشان بود. دانشکده خبر هم ثمره فعالیت‌های ایشان است و وردی‌نژاد یکی از برجسته‌ترین مدیرانی است که در دوره خدمت خود دیده‌ام.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم از فریدون وردی‌نژاد تقدیر شد و دکتر علی متقیان ـ مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران ـ به همراه تعدادی دیگر اهالی رسانه و روابط عمومی با اهدای لوح تقدیر از وی تقدیر کردند.

در مسیر روابط عمومی و ارتباطات انسانی گام‌ برداریم

فریدون وردی‌نژاد در پایان مراسم با تشکر از جمع حاضر بیان کرد: توفیق بزرگی است که در جمع شما حضور دارم و خود را شایسته این تقدیر نمی‌دانم اما لطف دوستان شامل حال بنده بوده است و اگر از من بپرسند که بزرگترین سرمایه تو چیست، می‌گویم بزرگترین سرمایه من عزیزانی هستند که در یک کار تیمی و جمعی می‌توانیم قدم برداریم. من از تمامی اساتید و بزرگان تشکر می‌کنم و خاضعانه دست آن‌ها را به خاطر لطف و مرحمتشان می‌فشارم.

او با بیان اینکه «در مسیر روابط عمومی و ارتباطات انسانی گام‌هایی برداریم» اضافه کرد: روابط عمومی در یک دهه اخیر از بُعد حرفه‌ای و سخت‌افزاری توانسته قدم‌های بلندی را بردارد. زنان و مردان برجسته‌ای در این راستا تلاش کرده‌اند و باعث رشد سطح کشور ما در عرصه روابط الکترونیک شدند. ما امروز نیازمند تقویت و پرداختن به مهارت‌های انسانی و ارتباطی هستیم و این حرکت وابسته به قدرت افرادی است که در روابط عمومی فعالیت می‌کنند. البته باید بُعد نرم‌افزاری روابط عمومی را نیز تقویت کنیم. می‌خواهیم در آینده شاهد ژنرال‌های سایبری در عرصه روابط عمومی باشیم و همچنین بتوانیم روابط عمومی را به بخش‌های عمومی و سامانه‌ها بدهیم و گام‌های بلندی را در شفافیت این عرصه برداریم. ما نیازمند این هستیم که از هوش عاطفی بهتر استفاده کنیم تا بتوانیم یکدلی، اعتماد به نفس و ... را در بُعد اجتماعی و روابط عمومی تقویت کنیم. همچنین مدیریت جزیره‌ای را باید به مدیریت شبکه‌ای عبور دهیم تا رشد پیدا کند و با خودانگیختگی، پویایی تیمی را تقویت کنیم.

وردی‌نژاد در پایان خاطره‌ای را از زمانی که سفیر ایران در چین بود و از بهبود روابط دو کشور یادآور شد و گفت: در آن دوره تکیه بر شفافیت و مسؤولیت‌پذیری و پاسخگویی در قبال ابهاماتی که وجود داشت، همچنین ارتباط فردی با کسانی که تأثیرگذار بودند را پیش گرفتیم. رهبر چین و رییس جمهور آن کشور زمانی برای شکستن فضا به ایران آمدند. امیدواریم که اکنون نیز بتوانیم بر سرعت تحولات بیفزاییم.

منبع: همشهری آنلاین 

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - در طول زمان برگزاری کنفرانس I/O ، دستیار هوشمند گوگل نشان داد آینده هوش مصنوعی دو جنبه جالب و ترسناک دارد و این تفکر به دید فرد نسبت به تکنولوژی بستگی دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، شرکت گوگل در طول برگزاری کنفرانس I/O ، چندین نوآوری و محصول جدید خود را برای عرضه در آینده به نمایش گذاشت.

در جریان کنفرانس"ساندرا پیچای" (Sundar Pichai) مدیر عامل اجرایی گوگل، گفت شاید برایتان مکالمه یک انسان با یک ماشین غیرقابل تصور باشد اما این تکنولوژی دور از تصور نیست و هم اکنون ما هوش مصنوعی را توسعه داده‌ایم که می‌تواند به جای شما با افراد واقعی تماس بگیرد و کارهای شما را انجام دهد.

 در این کنفرانس بخش خاصی که توجه افراد بسیاری را جلب کرد اعلام یک ویژگی جدید برای دستیار هوشمند گوگل بود.

مدیر عامل اجرایی گوگل، از آخرین نوآوری خود در زمینه خدمات صوتی صحبت کرد و از دستیار هوشمندی با صدای کاملا طبیعی رونمایی کرد که به صورت تلفنی قرار ملاقاتی را با فردی تنظیم می‌کند.این قابلیت "گوگل داپلکس" (Google Duplex) نام دارد.

سپس در این کنفرانس یک فیلم که در آن هوش مصنوعی گوگل یک مکالمه صوتی با فردی واقعی داشت را به نمایش گذاشت.

پیشرفت "ساندرا پیچای" در توسعه این هوش مصنوعی به طور قابل توجهی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

در این مکالمه این دستیار هوشمند با صدای بسیار طبیعی قرار ملاقاتی را به صورت تلفنی با فردی تنظیم می‌کرد. این هوش مصنوعی گوگل با یک فرد واقعی که در یک آرایشگاه کار می‌کرد تماس تلفنی برقرار کرد و از او برای کوتاهی مو وقت گرفت.

این مکالمه باعث وحشت بعضی افراد نیز شد زیرا در این مکالمه مرز میان صدای انسان و هوش مصنوعی از بین رفته بود و افراد به سختی می‌توانستند تشخیص دهند که  کدام صدا متعلق به انسان و کدام یک به این هوش مصنوعی تعلق دارد.

طی مکالمه دوم این هوش مصنوعی با یک صدای مردانه با یک رستوران تماس گرفت تا یک میز رزرو کند این مکالمه به قدری طبیعی بود که آن فرد اصلا متوجه نشد که در حال صحبت با یک ماشین است.

مدیر عامل اجرایی گوگل گفت: گوگل سالهاست که روی این هوش مصنوعی کار می‌کند.

به گفته‌ وی، گوگل داپلکس تاکنون انواع مختلف مکالمه را بدون کمک اپراتورهای گوگل انجام داده و به طور خودکار به پایان رسانده است. 

 
 

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - با موافقت هیات نظارت بر مطبوعات صاحب امتیاز روزنامه «بهار» از منصور قنواتی به احمد طالب‌نژاد ایرانی تغییر کرد.

منصور قنواتی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر، اظهار کرد: به دلیل برخی مسائل در اواخر سال گذشته درخواست انتقال امتیاز روزنامه را به هیات نظارت دادم که در جلسه امروز این هیات با آن موافقت به عمل آمد.

او افزود: با توجه به اینکه از مدیرمسؤولی بهار نیز استعفا داده‌ام، صاحب‌ امتیاز جدید روزنامه طبق قانون، مدیرمسؤول جدید را به هیات نظارت معرفی خواهد کرد و اینجانب از امروز عملا هیچگونه مسؤولیت و سمتی در روزنامه «بهار» نخواهم داشت.

قنواتی درباره دلایل این انتقال و استعفا با بیان اینکه «فضای مناسبی برای فعالیت رسانه‌های مستقل و منتقد خصوصا با رویکرد سیاسی وجود ندارد»، خاطرنشان کرد: تا آنجا که اطلاع دارم مدیریت جدید این روزنامه، قصد دارد زمینه «سیاسی» را حذف و صرفا با دو رویکرد «اجتماعی» و «اقتصادی» انتشار روزنامه را ادامه بدهد که برای آنان آرزوی موفقیت دارم.

قنواتی درباره چالش‌های موجود فراروی مطبوعات سیاسی کشور گفت: با نگاهی به وضعیت سپهر رسانه‌ای کشور می‌توانیم به طور کلی رسانه‌ها را به دو بخش تقسیم کنیم؛ رسانه‌های دولتی و حاکمیتی در برابر رسانه‌های بخش خصوصی. با نگاهی به عملکرد این دو گروه از رسانه‌ها می‌توان گفت که ما با یک رقابت ناعادلانه در بین رسانه‌های کشور به طور عام و در بین روزنامه‌ها به شکل خاص روبه‌رو هستیم. رقابتی که در آن بخشی از رسانه‌ها که وابسته به دولت، شهرداری‌ها، نهادهای نظامی و مراکز حاکمیتی هستند می‌توانند با فراغ بال به فعالیت بپردازند و بدون داشتن دغدغه‌های مالی و اقتصادی به کار خود ادامه دهند و گروهی دیگر از رسانه‌ها که از یک طرف همواره دلواپس یافتن منابع مالی خود و از سوی دیگر دغدغه‌مند اهرم‌های نظارتی شدید و چند سویه هستند که مدیران را عملا با چالش‌های ذهنی شدیدی مواجه می‌سازد.

او در این زمینه توضیح داد: دو شرکت اقتصادی را تصور کنیم؛ شرکتی که در پایان هر ماه بودجه مشخصی را جدا از نوع عملکردش دریافت می‌کند و شرکتی دیگر که در پایان هر ماه بنا بر نوع عملکردش می‌تواند به منابع مالی دسترسی پیدا کند. به طور طبیعی شرکت اولی چندان توجهی به «هزینه ـ فایده» اقدامات خود نخواهد داشت و می‌توان گفت رابطه عملکرد آن شرکت و مشتریانش از کمترین اهمیت ممکن برخوردار است؛ زیرا بودجه مشخص دولتی آن شرکت در پایان هر ماه فارغ از عملکرد به حساب شرکت واریز می‌شود، اما شرکت دوم به دلیل آنکه حیات و مماتش به نوع رابطه با مشتریانش بازمی‌گردد بیشتر از هر موضوعی می‌باید به عملکرد خود توجه نشان دهد.

قنواتی ادامه داد: همین مثال را به حوزه رسانه تعمیم دهیم. بخشی از رسانه‌های کشور مانند همان شرکت دولتی که در مثال ذکر شد وابسته به بودجه‌های حاکمیتی و دولتی هستند و به طور طبیعی هیچ نوع نگرانی از شکل رابطه‌شان با مشتریان که در اینجا همان مخاطبان رسانه هستند ندارند، اما در نقطه مقابل گروهی از رسانه‌ها نیز به بخش خصوصی وابسته‌اند که بود و نبودشان رابطه مستقیمی با شکل مواجهه آنها با مخاطب دارد.

قنواتی که مدیرمسؤول پایگاه خبری «بهارنیوز» است، یادآور شد: ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که با وجود چنین شرایطی که در وضعیت این دو گروه از رسانه‌ها شاهد هستیم باز هم مشاهده می‌شود که موضوع آگهی‌های تبلیغاتی دولتی به عنوان یکی از ارکان منابع مالی هر رسانه به رسانه‌هایی تعلق می‌گیرد که بودجه خود را فارغ از عملکردشان به شکل ماهانه از طرف مراکز دولتی و حاکمیتی دریافت می‌کنند. در حالی که طبیعتا باید شاهد آن می‌بودیم که حداقل این بخش از منابع مالی، بیشتر در اختیار رسانه‌های بخش خصوصی قرار می‌گرفت؛ مساله‌ای بدیهی که ظاهرا برای مدیران و تصمیم‌گیران بدیهی نیست! با کمی دقت در رسانه‌هایی که ذیل بخش خصوصی تعریف می‌شوند می‌توان این دسته از رسانه‌ها را هم به دو گروه عمده تقسیم کرد. گروهی که با وجود آنکه ذیل بخش خصوصی تعریف می‌شوند اما «مستقل» نیستند، به این معنا که منابع مالی خود را از یک حزب یا فعال سیاسی و یا فعال اقتصادی و مانند آن تامین می‌کنند. حُسن این شکل از فعالیت رسانه‌ای آن است که احتمال حذف و شکست اقتصادی رسانه مورد نظر کمتر است زیرا به یک منبع مالی، هر چند غیردولتی وابسته است اما نقطه ضعف این الگوی مدیریتی در حوزه رسانه وابستگی سیاسی، اقتصادی به یک فرد یا جریان است که سبب دور شدن از مردم و خواسته‌ها و مطالبات آنان خواهد شد. گروه دوم از رسانه‌هایی که جزو رسانه‌های خصوصی محسوب می‌شوند رسانه‌های «مستقل» هستند، رسانه‌هایی که علاوه بر مشکلات موجود بر سر راه رسانه‌های خصوصی تلاش می‌کنند از وابستگی مالی به افراد و جناح‌ها و مراکز قدرت و ثروت فاصله بگیرند و تا آنجا که امکان‌پذیر باشد صدای مردم باشند. این گروه از رسانه‌ها که در اقلیت هم هستند علاوه بر مشکلات فراوانی که به دلیل مسائل مالی گریبان گیرشان خواهد شد به دلیل عدم وابستگی به جریانات و اصحاب قدرت با دردسرهای سیاسی نیز روبه‌رو می‌شوند.

قنواتی ادامه داد: روزنامه «بهار» از مهر ماه ۱۳۹۴ که تحت مدیریت این‌جانب درآمده بود تا پایان سال ۹۶ (بالغ بر دو سال و نیم) تلاش داشت تا به معنای واقعی، رسانه‌ای «مستقل» باشد و بی‌توجه به وابستگی‌های جناحی و سیاسی و یا متمایل شدن به مراکز قدرت و ثروت، «صدای مردم ایران» را به گوش تصمیم‌گیران نظام، از مقامات ارشد تا مدیران خُرد برساند. این روزنامه جز همان گروه اقلیتی بود که نه ذیل رسانه‌های حاکمیتی و دولتی تقسیم‌بندی می‌شد و نه از جمله رسانه‌هایی است که با وجود یدک کشیدن نام رسانه خصوصی به احزاب و افراد و جناح‌ها وابسته و تبدیل به اهرم تبلیغاتی اهل قدرت و ثروت شده‌اند اما چه می‌توان کرد که در شرایط امروز رسانه‌های کشور، فعالیت بخش خصوصی وقتی با رویکرد مستقل هم همراه باشد کاری سخت و طاقت‌فرساست که ایجاد فشارها و محدودیت‌های روزافزون، کار را بیشتر از پیش پیچیده و دشوار می‌کند.

او در پایان بیان کرد: در چنین شرایطی، عموما دو راه بیشتر پیش روی مدیران یک رسانه‌ مستقل قرار ندارد؛ یا بمانند و صدای اهل قدرت شوند و یا با ایستادگی بر روی مواضع و اصول حرفه‌ای خود به پایانی اجباری سلام کنند.

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

 

پیشخوان

آخرین اخبار