ادامه مطلب...

مجموع روابطی را که از طریق گفتن و گفتگو حاصل می شود ارتباط کلامی می گویند . برای اینکه در شغل خود موفق شویم باید از کلمات با دقت استفاده کنیم . هر کلمه ای احساسات ، عواطف خاص و عملکرد متفاوتی را در افراد برمی انگیزد . اگر کلمات در جا و مکان مناسب خود بکار برده شوند به سرعت برق بر جسم و روح افراد تاثیر می گذارند . بنابراین شایسته است در هنگام مواجهه با مشتری از بکارگیری کلمات منفی همچون : نمی توانم ، غیرممکن است ، امکان ندارد، هرگز و ... پرهیز شود. شما باید از نیروی کلمات و تاثیری که در دیگران دارند آگاهی داشته باشید .
کلمات ، در پیامی که به دیگری منتقل می کنید تاثیر فراوانی دارند . بنابراین از بکار گرفتن کلمات برحسب عادت و بدون اندیشه خودداری کنید .
فراموش نکنید که فرمان دادن یکی از برخورد های محکوم به شکست است . برای این که سخنان شما نافذ و موثر واقع شود باید نظریات خود را با کلمات مناسب و در چار چوب مشخص مطرح کنید . کلمات می توانند تاثیر مثبت داشته باشند و یا با ایجاد حالت تدافعی گفت و گو را به بحث و جدل بکشانند .
پس چارچوب پیام خود را با دقت مشخص کنید و سپس با صراحت و بدون پیشداوری حقایق را با لحن و کلامی غیر مغرضانه شرح دهید .
بیان الفاظی دلپذیر و موزون موجب می شود که شخص مقابل با متانت گوش فرا می دهد ، حقایق را جمع بندی کند و به فکر حل مساله باشد . اما عبارات مغرضانه و کینه جویانه اغلب خشم فرد دیگر رابرمی انگیزد و او را به جبهه گیری دعوت می کند و در نهایت روابط ، را به دشمنی و تعارض و نبرد می کشاند .
یک کلمه باید دقیقا مفهوم مورد نظر ما را در بر داشته باشد ، نه کمتر و نه بیشتر . به طور کلی کلماتی را انتخاب کنید که در الگوی زیر بگنجد . ( صریح ، کوتاه ، دقیق ، مودبانه ، صــحیح و پر محتوا )
کلمات باید روشن و صریح باشند ، یعنی بتوانند به درستی درونیات شما را به دیگران منتقل کنند .
مطلب را مختصر و مفید بیان کنید تا مخاطبین شوق شنیدن را از دست ندهند . تحقیقات نشان می دهد که آدمی تنها قادر است بین 5 تا 9 نکته را در آن واحد به ذهن بسپارد . پیام خود را تا آنجا که می توانید کامل بیان کنید .

برای درک ارتباط کلامی با مهارتهای چهارگانه ارتباط کلامی آشنا می شویم .
«شنیدن و گفتن، خواندن و نوشتن» مهارتهای چهارگانه ارتباط کلامی هستند که آدمیان به طور طبیعی و به ترتیب آنها را آغاز می‌کنند :

  • گفتن / 2 سالگی
  • شنیدن / 4 سالگی
  • خواندن / 6 سالگی
  • نوشتن / 8 سالگی

ما از زمانی که متولد می‌شویم می‌شنویم اما شنیدن بعنوان مهارت از زمانی آغازمی‌شود که فرد تصمیم می‌گیرد و با اراده انجام می‌دهد در این زمینه بیشتر توضیح داده می شود.

گفتن

سخن گفتن فن یا هنری است که آدمی به وسیله آن بر دیگران تأثیر می‌گذارد. دیگران را ترغیب و اقناع می‌کند و همواره در مراودات اجتماعی کاربرد دارد.
در اولین لحظه برقراری ارتباط شما با سلام و یا احوال پرسی قدرت بیان خود را نشان می‌دهید. اینکه چقدر با صلابت سلام کنید یا از روی ترس یا ناراحتی و یا چیز دیگری، وضعیت روحی شما را نشان می‌دهد.
گفتن در بین مهارتهای چهارگانه بیشترین کاربرد را دارد و برای برقراری ارتباط مهم تلقی می‌شود. لذا بایستی در هنگام سخن گفتن و یا سخنرانی نکاتی را رعایت کنیم.

  • خوب گوش کردن ما را برای بهتر گفتن آماده می‌کند.
  • مطالعه کردن به ما فرصت می‌دهد تا حرفی برای گفتن داشته باشیم.
  • درباره آنچه اطلاعات نداریم اظهار نظر و صحبت نکنیم.
  • از به کار بردن کلماتی که معنای آن را نمی‌دانیم خودداری کنیم.
  • به جز آغاز ارتباط سعی کنید اگر از شما پرسش نشد درباره خودتان سخن نگویید.
  • هنگام گفتگو به دیگران نیز فرصت گفتن بدهید.
  • درباره آنچه علاقمند هستید و اطلاعات دارید صحبت کنید.
  • سعی کنید از نظرات بزرگان هنگام سخن گفتن نقل قول کنید.
  • در سخن گفتن از دیگران تقلید نکنید.

 

شنیدن

سرچشمه بسیاری از مشکلات روزمره، عدم توجه به سخنان دیگران است. چرا که بسیاری اوقات بدون اینکه بدانیم دیگری درباره چه چیزی سخن خواهد گفت فکر می‌کنیم همه چیز را می‌دانیم.
اندیشمندان بزرگ بر این باورند که (دو باید شنید و یکی باید گفت) از طرفی کسانی که خودشان را علم کل می‌دانند، اهمیت و ارزشی برای شنیدن قائل نیستند. در حالیکه «شنیدن، بهره‌مندی از دانایی تمامی افرادی است که با آنان زندگی می‌کنیم».

  • حال چگونه از این مهارت بهتر و بیشتر بهره‌مند شویم :
  • بپذیریم که دیگران حق حرف زدن و حرفی برای گفتن دارند.
  • از قطع کردن حرف دیگران خودداری کنیم.
  • همواره سعی کنید فقط به حرف یک گوینده گوش فرا دهید.
  • شنونده فعالی باشید یعنی آنچه را که گوینده درست می‌گوید تأیید نمایید.
  • اگر ابهامی درباره سخنان گوینده دارید سئوال کنید.
  • برای کودکان و نوجوانان خیلی مهم است که والدین آنان به سخنانشان گوش دهند.
  • گوش دادن یعنی اینکه برای دیگران و حرف آنان احترام قائل هستید.

 

خواندن

خواندن سومین مهارت ارتباطی است که به طور طبیعی آدمیان از 6 سالگی آن را شروع می‌کنند، توانایی خواندن امتیازی است که انسانها را به دو دسته باسواد و بیسواد تقسیم می‌نماید و مهارتی است که این فرصت را ایجاد می‌کند تا ما بتوانیم از اندیشه‌های انسانهای بزرگ که عمدتا" مکتوب است، بهره‌مند شویم . واقعیت این است که ما چیزی درباره روش صحیح خواندن و مطالعه نمی‌دانیم و متأسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن به ما نیاموخته‌اند. با این حال نکات مهمی است که به ما کمک می‌کند تا با درست خواندن به سوی یکی از اساسی‌ترین نمادهای خودشکوفایی یعنی نوشتن حرکت کنیم.

  • هر کس هر مطلب یا هر موضوعی را وقتی برای دومین بار می‌خواند بهتر و عمیق‌‌تر درک می‌کند. بنابراین تکرار در مطالعه ابزاری مهم در یادگیری است.
  • برای مطالعه فعال، نوشتن نکات مهم در حین خواندن ضروری است. خواندن بدون یادداشت برداری علت مهم فراموشی است.
  • خواندن با خط کشیدن زیر نکات مهم، حاشیه نوشتن، خلاصه‌نویسی و یادآوری دوام می‌یابد. حتما" باید در حال مطالعه خلاصه برداری کنید.
  • پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید.
  • حداکثر زمانی که افراد می‌توانند فکر خود را برای مطالعه روی موضوعی متمرکز کنند 30 دقیقه است پس ازمطالعه 10 دقیقه استراحت کنید.
  • پژوهشگران ثابت کرده‌اند اگر 30 درصد وقت خود را به خواندن و 70 درصد دیگر را به یادآوری اختصاص دهید بسیار مفیدتر از آن است که تمام وقت خود را به خواندن بگذرانید. بهتر است پس از مطالعه، مطالب را به زبان خودتان بازگو نمایید.
  • خواننده باید آنچه را می‌خواند بفهمد

 

نوشتن

زبان و خط عمده‌ترین شیوه‌های ارتباط کلامی است و انسانها برای بیان احساسات بیشتر از زبان و برای ابراز افکار عمدتا" از خط یاری می‌طلبند. توسعه علمی جهان نیز مدیون اختراع چاپ است که به تکثیر و توسعه افکارو نوشته‌های آدمیان انجامیده است.
اگرچه خوب نوشتن کار دشواری است و نوشتن سخت ترین مهارت ارتباطی است اما چگونه بهتر بنویسیم:

  • مدت کوتاهی قبل از آغاز نوشتن، درباره موضوع فکر کنید.
  • نوشته کوتاه حداقل با بیش از 3 بخش «مقدمه، متن و نتیجه» تشکیل شود.
  • نوشته بلند حداقل بایستی دارای پنج بخش «تیتر، مقدمه، متن، نتیجه و منابع» باشد.
  • برای خوب نوشتن به طور گسترده مطالعه کنید.
  • غلط انشایی و یا املایی در نوشته تأثیر شگرف بر خواننده دارد.
  • از نوشتن کلماتی که معنای آن را نمی‌دانید، خودداری کنید.
  • دقت کنید نوشته‌ها از گفته‌ها تأثیر جدی‌تر و ماندگارتری بر دیگران می‌گذارد.
  • همیشه بایستی متن نوشته پس از اتمام نوشتن و قبل از ارسال به گیرنده یک بار خوانده شود.

علاوه بر مهارتهای ارتباطی اشاره شده مهارت دیگری نیز در زندگی روزمره ما نقش ایفاء می کند که به آن "تجربه " می گویند .

منبع: شبکه ملی مدارس ایران رشد

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - دنیای اخبار جعلی اگر چه بنیانش بر دروغ استوار است اما جذاب است و بازاری گسترده دارد. در رادیوی ملی آمریکا برای اولین بار مردی سخن گفته که درآمدش را مدیون این‌گونه خبرهاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)خبرنگار رادیوی عمومی ملی "ان پی آر" آمریکا بر در خانه جستین کولر (Jestin Coler) می‌کوبد، اما کولر او را دست به سر می‌کند و می‌گوید، تمایلی برای صحبت کردن ندارد.

کولر برای این مصاحبه انتخاب شد چون بانی و رئیس شرکت Disinfomedia.inc است که وب‌سایت‌هایی از اخبار دروغین را شامل می‌شود. کسی از تعداد دقیق این وب‌سایت‌ها خبر ندارد، چون کولر که کمی بعد برای شرکت در مصاحبه اعلام آمادگی کرد در این مورد لب فرو بست و حاضر به فاش کردن آن نشد.

جستین کولر یکی از جعل‌پردازان دنیای خبر است. او به طور مرتب خبرهایی منتشر می‌کرد که از حقیقت عاری و در عین حال واقعا اثرگذار بود.

به عنوان نمونه دو سال پیش او خبری منتشر کرد بر این اساس که در ایالت کلرادوی آمریکا در فروشگاه‌های مواد غذایی ماری‌جوانا خریداری می‌شود. نماینده کلرادو هم بعد از آن لایحه‌ای تقدیم مجلس کرد تا استفاده از فروشگاه‌های مواد غذایی برای خرید مواد مخدر را ممنوع کند. اما خبر جز دروغ چیزی نبود.

جستین کولر ۴۰ ساله، متأهل و صاحب فرزند است. پاسخ به این سئوال که چرا او در سال ۲۰۱۳ شروع به نوشتن اخبار جعلی کرد را از زبان خودش بخوانیم: «من می‌خواستم وب‌سایتی بسازم که جنبش راست‌گرای فوق افراطی را جلب کند. هدفم این بود: ماجراهایی غلط یا ساخته و پرداخته ذهنم را در افکار عمومی مطرح کنم تا بعد از آن بگویم، این‌ها تماما ساختگی بودند.»

استخدام ۲۵ تا ۳۰ نویسنده
جستین کولر ۲۵ تا ۳۰ نویسنده را برای هدف خود استخدام کرد. او می‌گوید، برایش تعجب‌آور بود وقتی می‌دید که چه خوب از اخبار دروغینش در گرماگرم کارزارهای انتخاباتی اخیر در گوگل یا فیس‌بوک استقبال می‌شود. مثلا این ماجرا که مأمور "اف‌بی‌‌‌آی" دخیل در رسوایی ایمیل‌های هیلاری کلینتون، نامزد شکست‌خورده دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری کشته و جسدش پیدا شده است.

این گزارش با عنوان جنجالی خود ظاهرا اولین بار در روزنامه "دنور گاردین" انتشار یافته بود؛ اما در حقیقت چنین روزنامه‌ای اصلا وجود خارجی ندارد.

کولر می‌گوید، اما مردم دلشان می‌خواست چنین چیزی را بشنوند. همه زوایای ماجرا زاده ذهن خود کولر بود از شهر و مردم آن گرفته تا رئیس پلیس و مأموران "اف‌بی‌آی".

مسئولان شبکه‌های اجتماعی در شرکت او هدفمندانه این گزارش سراسر جعل را در میان هواداران دونالد ترامپ، نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری منتشر کردند. نتیجه این بود: خبر مثل ماده‌ای ‌‌قابل اشتعال پخش شد و گسترش پیدا کرد.

تا ۴۰هزار دلار در ماه
هر یک کلیک شرکت او را برای دنیای تبلیغات جذاب‌تر می‌سازد. روزنامه "لوس آنجلس تایمز" در لانگ بیچ دو نویسنده اخبار جعلی را یافته که گفته‌اند، در ماه بین ۱۰ تا ۴۰هزار دلار از راه درج تبلیغات در وب‌سایت خود پول در می‌آورند.

فیس‌بوک و گوگل اعلام کرده‌اند، امکان درج تبلیغات در صفحاتی با اخبار ساختگی را نخواهند داد. این اقدام درآمد مالی صفحاتی با اخبار جعلی را کاهش خواهد داد.

با این حال جستین کولر، از اعضای حزب دمکرات معتقد است که اخبار دروغین منتشرشده توسط او به شکست هیلاری کلینتون کمک نکرده است. به گفته او، کلینتون در اصل "نامزد خوبی" نبود.

 

 

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - همزمان با افتتاح رسمی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 15 آبان، مهمان برنامه علمی چرخ در شبکه چهار سیما بود.

 به گزارش سایت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ . ارشاد اسلامی حسین انتظامی با اشاره به حضور رئیس جمهور در افتتاح رسمی نمایشگاه مطبوعات، گفت: نمایشگاه مطبوعات از جمعه 14 آبان آغاز به کار کرد و صبح شنبه 15 آبان با حضور آقای رییس جمهور به صورت رسمی افتتاح شد. همانطور که پیش بینی می شد، استقبال نسبت به دوره های قبل بهتر شده است البته طبعا هر چقدر روزهای بیشتری از نمایشگاه بگذرد، میزان ارتباط گیری و استقبال بیشتر خواهد شد. امسال 900 رسانه در قالب 620 غرفه در نمایشگاه مطبوعات حضور دارند؛ بعضی از غرفه ها که شامل موسسات مطبوعاتی هستند یا به شکل تجمیعی حضور پیدا کرده اند طبعا تعداد رسانه بیشتری را شامل می شوند که نمایندگی خوبی می کنند از مطبوعات؛ همچنین سه سال است برای دسترسی آسان تر مخاطبان تقسیم بندی موضوعی صورت گرفته است به این دلیل که مخاطب وقتی به نمایشگاه مراجعه می کند اگر به عنوان مثال به حوزه سیاسی اقتصادی علاقه مند است، بتواند بیشتر در آن قسمت وقت صرف کند و حضور داشته باشد. در حوزه های دیگر نیز مثل خانواده، کودک و نوجوان و از جمله موضوعی که به برنامه چرخ مربوط است بخش آموزشی و تخصصی که حوزه ای است که در آن حدود 200 رسانه حضور دارند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در زمینه چرخش مطبوعات از مطبوعات کاغذی به مطبوعات الکترونیک، اظهار داشت: الگوی مصرف رسانه ای طبعا عوض شده و این یک روند جهانی است. این روند جایگزینی شیوه های الکترونیکی است که اصطلاحا رسانه های نو، نام دارند. وقتی می گوییم رسانه سنتی یا رسانه همگانی، مطابق تعریف، رادیو، تلویزیون و مطبوعات مشخصا مد نظر است. رسانه های جدید یک دامنه دیگر را شامل می شوند، این رسانه ها حتی به لحاظ قواعد تولیدی هم متفاوت هستند یعنی در رسانه های تولیدی مقوله ای به نام «دروازه بانی» دارید که شامل مسیر تولید است.

انتظامی در توضیح اصطلاح دروازه بانی در رسانه های سنتی، افزود: به عنوان مثال برنامه چرخ که ما اکنون از طریق آن داریم با مخاطب ارتباط برقرار می کنیم، یک رسانه همگانی و یک رسانه سنتی به حساب می آید. ممکن است ابزارآلاتی که استفاده می شود، مدرن باشد اما روش اینگونه است که برنامه طراحی می شود، سردبیر دارد، تهیه کننده دارد، اصولش از پیش تعیین شده است و در نهایت محتوا به اصطلاح دروازه بانی می شود و سپس در اختیار مخاطب قرار می گیرد حتی در شرایطی که مثل برنامه ای که در آن حضور داریم، یک برنامه با پخش زنده باشد. در کل چنین برنامه ها و رسانه هایی چارچوب دارند و حتی نحوه ارتباط گیری آن مشخص است. یک نفر صحبت می کند، مخاطب او را می بیند یا یک نفر سرمقاله می نویسد، مخاطب آن را می خواند؛ نهایت تعامل مخاطب و کسی که دارد تولید محتوا می کند این است که می تواند از طریق تلفن و پیامک نظر خودش را به شکل تعاملی منتقل کند و البته معمولا برنامه هایی موفق تر هستند که بتوانند همزمان از این تماس ها و پیامک ها بازخورد بگیرند و محتوای برنامه را بر آن اساس هماهنگ کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اکنون دوره رسانه های اجتماعی است، عنوان کرد: رسانه های اجتماعی به تدریج در حال جایگزینی هستند البته یک عده در کمال بدبینی می گویند که دوره کاغذ به سر آمده و دیگر نوبت رسانه های جدید است؛ من چنین اعتقادی ندارم و بسیاری از متخصصان و کارشناسان نیز این موضوع را قبول ندارند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاریخ اجتماعی رسانه ها، گفت: مدیوم های رسانه ای در طول زمان افزایش پیدا کردند و مدیوم های جدید ایجاد شده است؛ یک زمان فقط عصر گوتنبرگ بوده یعنی از نظر رسانه ای تنها مطبوعات وجود داشتند. وقتی رادیو ظهور کرد، خیلی از افراد گفتند پایان دوره مطبوعات فرا رسیده اما دیدیم که مطبوعات باز هم به حیات خود ادامه دادند. وقتی تلویزیون در دهه 50 آمد، یک عده گفتند دیگر پایان دوره رادیو فرا رسیده زیرا تلویزیون کامل تر از آن است هم صوت دارد و هم تصویر دارد اما وقتی رسانه های نو وارد شدند، رسانه پیشین فراموش نشد.

وی افزود: به عنوان مثال رادیو همچنان گرمای خود را در نظر مخاطب حفظ کرده است. رسانه رادیو نسبت به رسانه تلویزیون وجوه ممیزه ای داشت که توانستند با تاکید بر آن وجوه ممیزه و انحصاری، خودشان را زنده نگاه دارند؛ از جمله در مورد رادیو می توان به دسترس بودن اشاره کرد. تلویزیون در دسترس نیست اما رادیو در دسترس است به کمک امواج کوتاه می توان با یک رادیو ترانزیستوری در هر جای کشور یا هر جای دنیا یک موج را دریافت کرد در حالی که تلویزیون اصولا سخت افزار سنگینی تری نیاز دارد.

انتظامی ادامه داد: به هر حال، در ادامه سیر این روند تاریخی وقتی اینترنت آمد نیز این ماجرا تکرار شد؛ اما اکنون ما در عصر چند رسانه ای هستیم یکی از ویژگی های عصر چند رسانه ای این است که فرزند نو آمده، نیامده که فرزند قبلی را کنار بزند، این فرزند جدید به دنبال این است که با تعامل در ظرفیت ها یک هم افزایی پیدا کند و به اصطلاح یک بسته ارائه بدهند لذا رسانه هایی موفق تر هستند که بتوانند از همه وجوه نوشتاری، صوتی و تصویری بهره ببرند.

وی در ادامه اظهار کرد: از لحاظ نظریه های ارتباطی، در رسانه های جمعی نوعی دروازه بانی اتفاق می افتد یعنی وقتی خبری را از رادیو یا تلویزیون و یا مطبوعات دریافت می کنید، احتمال اینکه آن خبر صحیح باشد خیلی بیشتر است نهایتا برمی گردد به میزان حرفه ای بودن و دقت آن رسانه؛ لذا برخی رسانه ها در طول زمان به درجه ای از اعتماد مخاطب می رسند که مخاطب می داند که این رسانه ها وقتی خبری را اعلام می کنند حتما دقت کافی داشته اند، حتما صحت خبر را ارزیابی کرده اند سپس آن را پخش می کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی های رسانه های نو، عنوان کرد: یکی از ویژگی های رسانه های نو این است که چون همه تولید کننده هستند و در عین حال همه به لحاظ روزنامه نگاری کیفیت های حرفه ای، تخصص و مهارت را ندارند لذا هر مطلبی ممکن است منتشر شود و شما برای هر مطلبی مجبور می شوید آزمون صحت بگذارید؛ اینجا مفهومی با عنوان سواد رسانه ای پیش می آید. در فضایی که رسانه های اجتماعی و رسانه های نو دارند رواج پیدا می کنند برای کنترل صحت باید سواد رسانه ای مردم را بالا ببریم تا در مقابل رسانه منفعل نباشند یعنی خودشان به وسیله تکنیک هایی بتوانند در مقابل اخباری که در رسانه های اجتماعی منتشر می شود، راستی آزمایی کنند.

وی تاکید کرد: در ابتدا باید دقت داشت که از چه رسانه ای استفاده می کنیم، فرض کنید کانال یک خبرگزاری معتبر است، مخاطب به اعتمادی که به آن خبرگزاری دارد به این کانال هم اعتماد پیدا می کند. زمانی یک شخص خبری را برای شما ارسال می کند، شما نمی دانید که آن فرد چقدر دقیق است و یا این خبر را کنترل کرده است یا خیر، آن زمان خبر را بازنشر(فوروارد) نمی کنید. علاوه بر اینکه بازنشر نمی کنید، خودتان هم تحت تاثیر آن قرار نمی گیرید و راستی آزمایی را از طرق دیگر انجام می دهید. بخشی از این راستی آزمایی، خویشتن داری و کسب مهارت است. بعد از روزنامه نگار-شهروند اکنون تولیدکننده، تولیدگر-شهروند نیز داریم. تولیدگر، خود نوعی از مهارت های روزنامه نگاری را در حد شهروندی کسب می کند.

انتظامی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع عدالت در رسانه ها، اشاره و تصریح کرد: ما باید به سمت عدالت رسانه ای پیش برویم به این معنا که هر چقدر بیشتر رانت های رسانه های دولتی و متعلق به بخش عمومی را کاهش دهیم چه رانت اقتصادی و چه رانت اطلاعاتی تا به این وسیله یک فضای رقابت پذیر در رسانه ها ایجاد شود. مخصوصا در عرصه هایی که بخش خصوصی می تواند موفق باشد دولت نباید رسانه تاسیس کند زیرا می تواند عرصه را بر فعالیت بخش خصوصی تنگ کند. ما وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می کنیم، آموزه اصلی آن اقتصاد مردمی است یعنی ما باید کمک کنیم بخش خصوصی فعالیت بیشتری داشته باشد. به زبان رسانه یعنی سیاست وزارت ارشاد باید این باشد که به مطبوعات بخش خصوصی کمک کند، در صورت انجام این امر بسیاری از اتفاقات رخ خواهد داد؛ یکی از افتخاراتی که الان دولت دارد این است که در سه سال گذشته اولا مجوزی برای روزنامه و خبرگزاری و یا هفته نامه در بخش دولتی نداده است ضمن اینکه یارانه های این رسانه ها را نیز قطع کرده است و معتقد است این یارانه ها را باید به مطبوعات بخش خصوصی اختصاص داد.نکته دیگر مربوط به اقتصاد و سازمان مطبوعات است که بحث مفصلی دارد. نکته دیگر که آن هم جزء وظایف دولت محسوب می شود بحث آموزش است که باید مهارت را در این حوزه افزایش بدهد زیرا ما هر چه روزنامه نگاران قوی تری داشته باشیم هر چقدر در مطبوعات مهارت های فنی و حرفه ای و روزنامه نگاری افزایش پیدا کند طبیعتا در ارتباط برقرار کردن با افکار عمومی موفق تر خواهیم بود.

وی افزود: همچنین باید سخت گیری هایی را که در حوزه های محتوایی برای مطبوعات می گذاریم، چارچوب هایش مشخص باشد و کلی نباشد تا مطبوعات بدانند که خط قرمزشان کجا است و این موضوع به سلیقه مجری قانون باز نگردد و مجری یا مجریان تبعیض قاءل نشوند یعنی اگر قاعده ای هست برای همه رعایت شود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در زمینه نشریات علمی نیز گفت: ما وقتی از پیشرفت علمی کشور صحبت می کنیم در واقع از یک بسته صحبت می کنیم که یکی از نشانه هایش انتشار مقالات علمی است و ما باید بقیه اجزای این بسته را فراهم کنیم. به عنوان مثال ببینیم ثبت اختراعات در کشور چقدر است، کیفیت آموزش ابتدایی و آموزش عالی چگونه است و ما چقدر می توانیم زنجیره دانش، صنعت و در نهایت تجاری سازی علم را دنبال کنیم. یعنی اگر فقط علم را در آزمایشگاه و دانشگاه ها دنبال کنیم و ارتباط با صنعت برقرار نشود و صنعت تجاری نشود این روند منجر به پیشرفت علمی کشور نمی شود.

وی در ادامه، افزود: ما اگر بتوانیم دانش را به صنعت و صنعت را به تجاری سازی متصل کنیم یک زنجیره فعال علمی شکل می گیرد. یکی دیگر از مولفه های پیشرفت علمی در یک کشور، سواد علمی است.سواد علمی با سواد خواندن و نوشتن فرق می کند. به عنوان مثال عمده کسانی که شبکه چهار سیما جمهوری اسلامی ایران را دنبال می کنند، کسانی که برنامه چرخ را دنبال می کنند، کسانی هستند که سواد علمی دارند. سواد علمی یعنی اینکه یک نفر اندکی راجع به قوانین فیزیکی بداند، تا حدی از مسائل زیست شناسی آگاه باشد، مسائل نجوم را تا حدی بداند و ... لذا وقتی برنامه علمی حتی تخصصی را در تلویزیون ببیند خیلی احساس بیگانگی نکند و کانال را عوض نکند و از این برنامه ها لذت ببرد. اینجاست که از ارتباطات علمی یاد می کنند که از دل آن روزنامه نگاران علمی درمی آید یعنی امثال سردبیران این برنامه، اینها در شاخه و رسته روزنامه نگار علمی تعریف می شوند. در نتیجه اگر کشور به دنبال پیشرفت علمی است، همه دستگاه ها موظف هستند ببینند چه می توانند انجام دهند در راستای این موضوع؛ وزارت ارشاد هم موظف است تسهیلاتی فراهم کند.

وی در عین حال حال توضیح داد: نشریات علمی دو دسته هستند نشریات علمی-پژوهشی یا علمی-ترویجی که مربوط به دانشگاه ها و مراکز علمی هستند که بسیار تخصصی هستند و نقشی در ایجاد سواد علمی ندارند. سواد علمی در برنامه ای مثل برنامه شما ایجاد می شود یا مجله ای که علم را برای عموم مردم ارائه دهد و مردم را به نحوی علاقه مند کند.

انتظامی در پایان سخنانش در برنامه علمی چرخ، عنوان کرد: وزارت ارشاد چند رویکرد اصلی در سه سال گذشته داشته است؛ یکی از آنها کسانی هستند که دنبال تاسیس رسانه چه چاپی و چه الکترونیک در حوزه علمی هستند، کمک می کنیم از چنین استعدادهایی استقبال می کنیم. همچنین در بسته حمایتی که در اول هر سال تعریف کرده ایم، به ذینفعان مشترک و اصحاب مطبوعات گفته می شود این موارد جزء سیاست های ما است، جزء اولویت های ما است اگر به اینها بپردازید ما نسبت به آن وظیفه مضاعف داریم و این اولویت ها دقیقا در راستای سیاست های عمومی کشور است که علم هم یکی از آنها محسوب می شود. یارانه این گروه از نشریات که به حوزه های اولویت دار بپردازند را سه برابر می کنیم. جداول یارانه هم که در جهت شفافیت اعلام می شود و نحوه محاسبه اش هم مشخص است.

 

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - دو استاد باسابقه روزنامه‌نگاری درباره‌ی تقابل رسانه‌های نوین با مطبوعات به عنوان رسانه‌ای سنتی به بیان توضیحاتی پرداختند.

به گزارش ایسنا، نشست تخصصی «مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی؛ فرصت یا تهدید» با حضور یونس شکرخواه و حسن نمکدوست تهرانی (استادان ارتباطات و روزنامه‌نگاران باسابقه) و همچنین حمید ضیایی‌پرور (مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و استاد ارتباطات)، امروز (۱۷ آبان ماه) توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

در ابتدای این نشست یونس شکرخواه، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگار باسابقه به توضیح این مساله پرداخت که در این نشست درباره‌ی موضوعی صحبت می‌کنیم که علیرغم فراگیری و گسترش آن در سطح جهانی در برخی جوامع با آن ویترینی برخورد می‌شود. ما در کشورمان عیدها روزنامه‌ها را تعطیل می‌کنیم و گاهی حتی این تعطیلی بیشتر از تعطیلات نوروز به طول می‌انجامد و درواقع به دنیا می‌گوییم صبر کنید تا ما بعد از تعطیلات برگردیم و اگر به ما بگویند روزنامه‌نگار حرفه‌ای نیستیم، ناراحت هم می‌شویم. اگر ابزارهای ارتباطی را از این منظر نگاه کنیم، فضای وب نیز به همین صورت است.  

شکرخواه ارتباط میان روزنامه‌نگاری و رسانه‌های جدید را از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد و گفت: اول، دیدگاهی که مبتنی بر تقابل است؛ یعنی با آمدن پدیده‌ای جدید، پدیده کهنه حذف می‌شود و بنابراین دیگر جایی برای روزنامه‌ها نخواهد ماند اما در دیدگاه دوم که سازگارانه است، ابزارهای جدید مکمل ابزارهای قدیم و در امتداد آن‌ها خواهند بود. اما اگر این دو دیدگاه را از منظر کاربران مورد بررسی قرار دهیم، داستان متفاوت می‌شود؛ به این معنی که ما به عنوان مثال وسایل مختلفی برای نوشتن از مداد و خودکار گرفته تا ماژیک و ... در اختیار داریم اما هنوز مداد سرجایش است و حذف نشده، شاید خیلی زمان ببرد که مداد حذف شود ولی فقط به شرط آنکه کاربران نخواهند از آن استفاده کنند یا اگر ایمیل را از ما بگیرند نظام پست نیاز به یک بازسازی کلی دارد.

 

این روزنامه‌نگار باسابقه و استاد دانشگاه تهران یادآور شد: اگر بخواهیم از دیدگاه سازگارانه به این موضوع نگاه کنیم این سوال برای کاربران مطرح می‌شود که من از روزنامه چه چیزی را باید بگیرم که از اینترنت نمی‌گیرم یا اینکه روزنامه چطور می‌خواهد با ورژن‌های آن‌لاین خود مقابله کند. در واقع مساله این نیست که صرفا بگوییم تکنیک‌ها و ابزارهای جدید باعث حذف تکنیک‌های قدیم می‌شوند؛ من این را قبول ندارم و فکر می‌کنم که این کاربران هستند که همیشه برای استفاده و ماندگاری یک پدیده تصمیم می‌گیرند.

 

شکرخواه با بیان اینکه رسانه‌های جدید سرعت و وسعت دسترسی را برای روزنامه‌نگاران کم کرده‌اند، گفت: در این موضوع شکی نیست اما اگر روزنامه‌ها به تحلیل اخبار روز گذشته بپردازند قطعا به خوبی به فروش خواهند رفت و مخاطبانشان را خواهند داشت؛ البته از طرفی هم روزنامه‌نگاری از فاکتورهایی بهره‌مند است که فضای وب آن‌ها را ندارد. به عنوان مثال فضای مجازی را هنوز عده‌ای به رسمیت نشناخته‌اند و حتی برخی از آن‌ها نفرت دارند و آن‌ها را عامل طلاق یا جرم می‌دانند در حالی که اصلا این‌طور نیست؛ چرا که فضای مجازی از خودش چیزی تولید نمی‌کند و فقط بازتابنده فضای بیرون است. وب هیچ‌وقت مامای نوزاد خودش نبوده و هرگز هم نخواهد بود. هرچه در فضای مجازی وجود دارد به فضای واقعی تعلق دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: روزنامه‌نگاری در ایران هیچ وقت به شبکه‌های مجازی و رسانه‌های جدید نباخته و نخواهد باخت. فقط باید مراکز آموزش روزنامه‌نگاری در ایران به خودشان بجنبند و مطمئن باشید روزنامه‌نگاری خودش را دوباره اختراع می‌کند.

این استاد ارتباطات بار دیگر به دیدگاه‌های تقابلی و سازگارانه در بررسی ارتباط میان رسانه‌های جدید و روزنامه‌ها اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم دیدگاه سازگارانه را در نظر بگیریم به این نتیجه می‌رسیم که این‌ها در امتداد همدیگر هستند؛ به نظرم باید بتوانیم از ابزارهای مدرن در روزنامه‌نگاری بهره ببریم.

 

***

همچنین در ادامه این نشست تخصصی حسن نمکدوست تهرانی، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگار باسابقه با بیان اینکه بحث شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاری به معنای عام، بحث تازه‌ای نیست، اظهار کرد: این موضوع به هفت یا هشت سال پیش بازمی‌گردد اما از آنجا که در جهان امروز آن‌قدر سرعت تحولات زیاد است می‌توان هفت یا هشت سال را با دوره‌های تاریخی خیلی طولانی‌تر مقایسه کرد. به هر حال بحث امروز ما چند سالی است که صورت گرفته و در جهان نقطه ناگفته‌ای ندارد و ما هم در ایران درباره‌ی آن بسیار صحبت کرده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ زمانی که بحث شبکه‌های اجتماعی در ایران مطرح شد، اولین موضوعی که برای ما قابل تامل بود، حضور روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی بود و این سوال مطرح شد که آیا ممکن است برای رفتار حرفه‌ای ما روزنامه‌نگاران یا رفتار حرفه‌ای رسانه‌ای که در آن فعالیت می‌کنیم، مشکلی ایجاد شود یا نه؟ به عنوان مثال وقتی یک پزشک در شبکه اجتماعی حضور داشت، موضوع آن‌قدر مهم نبود اما در ابتدا این‌طور به نظر می‌رسید که حضور روزنامه نگاران در فضای مجازی متفاوت است و ممکن است از صحبت‌های آن‌ها برداشت‌های دیگری شود که به فعالیت‌های رسانه‌ای آن‌ها مرتبط باشد. این پرسشی بود که چند سال پیش به عنوان یک نگرانی مطرح شد که اگر روزنامه‌نگاری در فضای مجازی مطلبی را منتشر کند، ممکن است به جایگاه او در رسانه‌ای که فعالیت می‌کند تعمیم داده شود.

این روزنامه نگار باسابقه خاطرنشان کرد: نکته دومی که پس از حضور شبکه‌های اجتماعی در ایران مطرح شد، این بود که این شبکه‌ها یک امکان بسیار خوب را در اختیار نهادهای رسانه‌ای قرار دادند و امتداددهنده کاغذ و تقویت‌کننده آن بودند اما در این میان، این بحث مطرح می‌شود که اگر قرار است رسانه‌های رسمی در شبکه‌های اجتماعی برای روزنامه‌نگاران و بخش‌های متفاوت رسانه‌ای‌شان صفحه‌ای داشته باشند، باید یک خط مشی مشخص (guide line) وجود داشته باشد که رفتارهای آن‌ها را تحت سیاست‌های آن رسانه‌ مشخص ساماندهی کند.

او با بیان اینکه ما از این امکان در کشور خودمان بهره‌مند نیستیم، اظهار کرد: از این امکان برخوردار نیستیم نه به این خاطر که موسسات رسانه‌ای ما نمی‌توانند این خط مشی را داشته باشند بلکه به این خاطر که اساسا رسانه‌های ما به صورت رسمی اجازه تاسیس صفحه‌ای در فضای مجازی را ندارند و هنوز آن‌طور که باید به عنوان مثال فیس‌بوک رسمیت نیافته است؛ البته بعضا آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی در برخی از رسانه‌ها دیده می‌شود اما هنوز به نظر می‌رسد که به صورت رسمی این اتفاق نیفتاده است.

او با اشاره به بحث شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین در سطوح دانشگاهی یادآور شد: چالش‌های اختصاصی راجع به این پدیده‌ها در سطوح دانشگاهی وجود دارد. ما در سطوح دانشگاهی به غیر از تعداد انگشت‌شماری از اساتید همانند دکتر شکرخواه، کسانی را نداریم که به شبکه‌های اجتماعی و اتفاقات آن مسلط باشند؛ بنابراین نمی‌توانیم به خوبی از اتفاقات شبکه‌های اجتماعی بهره ببریم.

نمکدوست با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی حتما یک فرصت محسوب می‌شوند، گفت: ما باید بتوانیم این فرصت را مورد مطالعه قرار دهیم و برای ارتقاء از آن استفاده کنیم. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به امکانات روزنامه‌نگاری وسعت و عمق ببخشند ولی نظام آموزشی ما هنوز به صورت جدی درگیر این قضیه نشده است. از آغاز تولد تاکنون روزنامه‌نگاری با فناوری رسانه آمیخته بوده است و اصلا شما نمی‌توانید فناوری رسانه‌ای را بدون روزنامه‌نگاری متصور شوید و نمی‌توانید روزنامه‌نگاری را بدون فناوری رسانه‌ای تصور کنید. روزنامه‌نگاری با چاپ متولد شد و چاپ یکی از عرصه‌های اصلی گسترش روزنامه‌نگاری است.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه آمدن فناوری، حتما به کمک روزنامه‌نگاری است و روزنامه‌نگاری هم حتما مدافع تحول فناوری است، خاطرنشان کرد: زمانی که ما با وب ۱ و با وب ۲ مواجه شدیم، پاسداری میان روزنامه‌نگاری و اینترنت امری بدیهی و روشن بود. افزون بر همه دستاوردهایی که اینترنت برای روزنامه‌نگاری داشته است، مثل رهایی از زمان و مکان روزنامه‌نگاران را به فضای وب نیز مسلط کرد. یکی از کارهای مهمی که وب ۲ انجام داد این بود که ما روزنامه‌نگاران را وادار کرد تا صریح‌تر، عمیق تر و دقیق‌تر به موضوعات بپردازیم.

 

او در توضیح مطلب بالا گفت: وب ۲ به ما نشان داده است که اگر صریح‌تر، عمیق‌تر و دقیق‌تر به موضوعات نگاه نکنیم ظرفیت این کار را دارد که در سطوح غیرحرفه‌ای و توأمان با چالش‌های اختصاصی خودش این کار ر ا انجام دهد؛ بنابراین وب ۲ فشار مثبت رو به جلویی به ما روزنامه‌نگاران آورده است تا کارهایمان را بهتر انجام دهیم.

 

نمکدوست در ادامه سخنانش به بیان توضیحاتی درباره‌ی تفاوت میان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اجتماعی پرداخت و درباره‌ی حضور روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی، گفت: ما روزنامه‌نگاران حرفه‌ای هستیم و همواره به عنوان یک فرد حرفه‌ای باید پایبند موازین اخلاقی باشیم ولی این موضوع بدین معنی نیست که از دیگر فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز این انتظار را داشته باشیم چون غیرممکن است و اصلا نباید این اتفاق بیفتد. بعضا عده‌ای فکر می‌کنند که همه باید در شبکه‌های اجتماعی فرهیخته باشند؛ این در حالی است که شبکه‌ مجازی همان جامعه است اما اینکه ما روزنامه‌نگاران در عرصه حرفه‌ای اخلاق حرفه‌ای را رعایت می کنیم یا نه موضوع دیگری است که یکی از مهم‌ترین چالش‌های روزنامه‌نگاری ما محسوب می شود.

نمکدوست مهارت‌ها، رفتارهای تحلیلی و تعقیب‌گرایی را سه راهکار مهم برای روزنامه‌های ایران برشمرد و گفت: ما باید بتوانیم در روزنامه‌هایمان تحلیل داشته باشیم و درباره‌ی اخبار روز گذشته تحلیل‌هایی را ارائه دهیم. همچنین باید بتوانیم تعقیب‌گران پرقدرتی باشیم، نه شکارچیان پرقدرت. در حال حاضر باید بفهمیم چطور باید خبر را تعقیب کنیم و به سرمنزل مقصود برسانیم.

در این نشست همچنین ضیایی‌پرور، مدیرکل روابط عمومی میراث فرهنگی و استاد ارتباطات به بیان توضیحاتی درباره‌ی تاریخچه اینترنت و شبکه‌های مجازی پرداخت و تغییر مفهوم مخاطب، تغییر مفهوم تیراژ، تغییر سبک خبرنویسی، نوع ارتباطات فرد به فرد، سوژه‌یابی، تغییر مفهوم دروازه‌بانی خبر، تغییر مفهوم زمان، تغییر مساله اعتبار منبع و شکاف نسلی را از جمله تهدیدها و فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی برشمرد.

او همچنین در سخنانش این خبر را اعلام کرد که در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات ۹۰ کانال خبری تلگرام حضور دارند و غرفه‌های آن‌ها در طبقه دوم شبستان مصلی امام خمینی (ره) واقع شده است.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز- شماره 599هفته نامه سراسری همزیستی امروز شنبه هشتم آبان 95منتشر شد. در این شماره می خوانیم:

  • پوست اندازی فرهنگی دولت

در قسمتی از این مطلب می خوانیم: هم طرفداران پر و پا قرص دولت و هم مخالفان قسم خورده آن که هر اقدام دولت را یا آیه وحی یا نسخه پیچیده شده از سوی استکبار جهانی ارزیابی می کنند، در قبال اولین و شاید هم آخرین تغییرات کابینه دولت یازدهم واکنش واحدی را از خود نشان دادند.

این دو طیف موافق و مخالف دولت که هر دو به درستی فرهنگ را محل برخورد دیدگاه و آمال و آرزوهای خود می دانند، وقتی زمزمه این تغییرات را شنیدند فریاد وافرهنگ آنها گوش فلک را کر کرد.

  • 98درصد حوادث ناشی از کار در کشور از طریق سامانه آموزش ایمنی قابل پیشگیری است

 

در قسمتی از این مطلب می خوانیم: مهندس سیدحسن هفده تن در آیین گشایش دومین همایش ملی انجکم های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار سراسر کشور در تالار همایش های بین المللی هتل و مجتمع تجاری ارسلان لافت جزیره قشم افزود: در این سامانه افزون بر 18دستگاه وظیفه مدار عضویت دارند و افزون بر یک میلیون نفر ساعت آموزش دادیم تا این دستگاه ها با هماهنگی یکدیگر بتوانند از وقوع حوادث ناشی از کار جلوگیری کنند.

  • بیکاری 40درصدی تحصیل کرده ها در برخی استان ها

 

در بخشی از این مطلب می خوانیم: مدیرعامل بانک پاسارگاد گفت: نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1390نشان می دهد که مجموعا 768هزار و 51نفر بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد.

 

  • نماینده تهران: رد صلاحیت پس از انتخابات موضوعیت ندارد.

 

در بخشی از این مطلب می خوانیم: پس از برگزاری انتخابات در صورتی که شک و شبهه ای در خصوص صلاحیت منتخبان وجود داشته باشد از حوزه اختیار شورای نگهبان خارج شده و این مرحله داخل مجلس و در جریان بررسی  اعتبارنامه های نمایندگان درصحن علنی انجام می شود.

 

  • ایجاد مثلث تجاری ایران، عمان و هلند

در قسمی از این مطلب می خوانیم: وزیر محیط زیست و زیرساخت هلند دربازدید بندرشهید رجایی با اشاره به روند رو به رشد ایران درزمینه تجارت دریایی عنوان کرد: ایران در موقعیت ویژه ای در منطقه خلیج فارس قرار گرفته است و توانایی ایران در حوزه های بندری می تواند بستری برای توسعه همکاری و سرمایه گذاری مشترک باشد.

 

  • چشم مردم لافت قشم کی به جمال آب روشن می شود؟
  • نمایشگاه کتاب در گلستان گشایش یافت
  • 120تیم ایمنی و بهداشت کار در گلستان تشکیل شد.
  • جامعه به نشاط احتیاج دارد

  و ده ها مقاله، یادداشت، گزارش و مطالب متنوع دیگر

هفته نامه همزیستی با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی تاج محمد کاظمی با گستره توزیع سراسری منتشر می شود.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - هوشنگ اعلم، روزنامه‌نگار پیشکسوت معتقد است: امروز دیگر نمی‌توان مانع انتشار خبرها شد و اگر مردم نتوانند خبرها را از رسانه‌های رسمی دنبال کنند و خبری در رسانه‌ها رسمی منعکس نشود، طبعا از طریق شبکه‌های مجازی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

هوشنگ اعلم - سردبیر مجله فرهنگی آزما و دبیر هیات موسس انجمن پیشکسوتان مطبوعات - در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی نقش رسانه‌ها و فشاری که می‌توانند به سازمان‌ها وارد کنند تا وادار به پاسخگویی به مردم شوند، گفت: من به طور کلی با استفاده از فشار در هر زمینه‌ای مخالفم؛ چون هیچگاه و در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان با استفاده از اهرم فشار مساله‌ای را حل کرد و هر مساله‌ای لزوما باید به شکل منطقی حل شود و در مورد پاسخگویی سازمان‌ها و نهادهای مسؤول به مردم و جامعه هم مساله کاملا روشن است که هر سازمان نهاد یا ارگانی که مسؤولیتی در قبال جامعه و مردم دارد، لزوما باید به مردم و افکار عمومی پاسخگو باشد و این یک اصل کلی و پذیرفته شده در جوامع متمدن است و بنابراین لزوما نباید برای پاسخگو کردن یک سازمان یا نهاد، نیازی به وارد آوردن فشار از سوی رسانه‌ها باشد یا از جایی به آنها دستور داده شود.

وی در مورد مسایل پیش‌آمده در مورد فوت عباس کیارستمی و اینکه آیا با فشار رسانه‌ها باعث شد سازمان نظام پزشکی به مساله ورود پیدا کند و پاسخگو باشد؟ گفت: با توجه به مطالبی که در رسانه‌ها مطرح شد و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد، روشن شدن مساله به یک مطالبه از سوی مردم تبدیل شد و سازمان نظام پزشکی باید لزوما مساله را بررسی می‌کرد و هم به خانواده مرحوم کیارستمی و هم به افکار عمومی پاسخ می‌داد. و این کار هم انجام شد اما این که حکم  سازمان نظام پزشکی تا چه حد توانست جامعه را مجاب کند بحث دیگری است.

دبیر هیات موسس انجمن پیشکسوتان مطبوعات با اشاره به این که در یک سال گذشته مطالبی در مورد قصور برخی از پزشکان در درمان بیماران مطرح شده، گفت: اگر چه مسؤولیت مستقیم درمان یک بیمار به عهده پزشک معالج است، اما به هر حال پزشک به تنهایی در روند معالجه بیمار نقش ندارد بلکه مجموعه‌ای از عوامل از جمله داروها، وسایل درمانی و کادر پرستاری و شیوه مراقبت از بیمار در فرآیند معالجه بیمار نقش دارند و اگر موردی پیش می‌آید که احتمال بروز قصور یا تقصیر در روند درمانی یک بیمار وجود دارد، باید به همه‌ی این مسایل توجه شود و این که قصوری اگر بوده در کدام مرحله بوده است و نباید از همان ابتدا انگشت اشاره را مستقیما به طرف پزشک بگیریم؛ البته در همه جای دنیا هم گاهی ممکن است پزشک یا تیم درمان اشتباه کنند یا قصوری داشته باشند که قطعا باید رسیدگی شود. به هر حال در مورد هیچ مساله‌ای و از جمله همین مساله قصور پزشکی رسانه‌ها نقش مهمی در روشن کردن حقیقت دارند اما نباید قبل از اینکه مساله‌ای روشن شود حکم بدهند، بلکه باید بی‌طرفانه پیگیر مساله باشند تا به نتیجه روشن و درست برسند.

اعلم درباره این مساله که وظیفه رسانه‌ها انعکاس و پیگیری مطالبات مردم است، گفت: دقیقا همین است؛ خبرنگار چشم و گوش و زبان جامعه است و رسانه‌ها باید مطالبات جمعی مردم را مطرح و پیگیری کنند و باید توجه داشته باشیم که وظیفه خبرنگار و روزنامه‌نگار تلاش برای کشف حقیقت و بیان آن است و بنابر این خبرنگار باید بی‌طرفانه‌، دقیق و فارغ از اغراض شخصی یا جناحی و دوستی‌ها و دشمنی‌ها وظیفه‌اش را انجام دهد و مسایل را منعکس کند و این به حکم اخلاق حرفه‌ای است و مسؤولان هم نباید مانعی در مسیر انجام وظیفه خبرنگاران و رسانه‌ها به وجود آورند.

دبیر هیات موسس انجمن پیشکسوتان مطبوعات در مورد همراهی شبکه‌های اجتماعی با رسانه‌های رسمی در انعکاس خبرها و این که تا چه میزان این همراهی نهادها و مسؤولان را وادار به پاسخگویی کند؟ گفت: به هر حال در گسترش رسانه‌های مجازی و تاثیری که می‌توانند در این زمینه داشته باشند، شکی نیست. اما مهم این است که آن‌چه در رسانه‌های مجازی منعکس می‌شود منطبق با واقعیت باشد اما متاسفانه گاهی در شبکه‌های مجازی مطالبی مطرح می‌شود که با واقعیت فاصله دارد و علتش هم این است که بدون مطالعه دقیق و احساس مسؤولیتی که یک خبرنگار حرفه‌ای دارد، این کار را می‌کنند و خب این می‌تواند ضربه بزند و گاهی آن‌چه در رسانه‌های غیر رسمی می‌بینیم در واقع شایعه است و همین شایعات گاهی ممکن است حقیقت بزرگی را پنهان کند یا باعث شود کشف حقیقت دشوارتر شود. به هر حال امروز دیگر نمی‌توان مانع انتشار خبرها شد و اگر مردم نتوانند خبرها را از رسانه‌های رسمی دنبال کنند و خبری در رسانه‌ها رسمی منعکس نشود، طبعا از طریق شبکه‌های مجازی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و وقتی رسانه‌های رسمی در اعلام بعضی از خبرها با محدودیت روبرو باشند، شبکه‌های مجازی نقش مهمی در انتقال خبرها به عهده می‌گیرند و مطالبات مردم را منعکس می‌کنند و سازمان‌ها و نهادهای مسؤول هم باید که جوابگوی مطالبات مردم باشند و ابهاماتی را که در ذهن جمعی جامعه شکل می‌گیرد با پاسخ منطقی برطرف کنند. چون دیگر نمی‌توان با جلوگیری از درج خبر در رسانه‌های رسمی مانع از انتشار اخبار شد و جلوی صدهای شبکه مجازی که خبر را منعکس می‌کنند را گرفت.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - شماره 598هفته نامه همزیستی امروز دوشنبه با مطالب متنوع منتشر شد. در این شماره که موضوع و مطلب اول آن به سردار آزمون بازیکن تیم ملی فوتبال ایران اختصاص دارد می خوانیم:

- درس هایی از ظهور پدیده ای بنام سردار آزمون - در بخشی از این مطلب آمده است:

سردار آزمون یک پدیده است، پدیده نه اینکه در زمره 100فوتبالیست برتر دنیاست، پدیده نه اینکه از جمله یکی از بهترین بازیکنان ایران و آسیاست، پدیده نه اینکه تنها 17 ساله بود که به لیگ روسیه رفت، پدیده نه اینکه در 20سالگی از باشگاه های بزرگ دنیا پیشنهاد های جذابی داشت و پدیده نه اینکه ره صدساله را در عرصه شهرت و پول و غیره در همان عنفوان جوانی طی کرد و بر بلندای عظمت، عزت و افتخار ایستاد، بلکه پدیده است به این خاطر که:

- نباید بی دلیل به کسی تهمت جاسوسی بزنیم - این گفته وزیر اطلاعات است. حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی در ادامه این مطلب گفته است: 

"متاسفانه در سال‌های گذشته حرمت‌شکنی باب شده و کسانی که سن و سال آن‌چنانی ندارند به کسانی که سنی از آنها گذشته و برای انقلاب زحمت کشیده‌اند به راحتی توهین می‌کنند. متاسفانه دروغ گفتن در برخی رسانه‌ها، جراید و بولتن‌ها مثل آب خوردن شده است."

- ضرورت اعمال قوانین و مقررات حمل و نقل عمومی مناطق آزاد در قشم - در بخشی از این یادداشت آمده است:

"مساله مبتلابه شهر قشم که از سال های گذشته تاکنون روند فزاینده ای داشته و به حقوق صنفی و شخصی این افراد لطمه وارد نموده و موجب خدشه به آن شده، تردد اتومبیل های با پلاک سرزمین اصلی به رانندگی چهره های ناشناس و بدون مجوز فعالیت است که در فصول زمستان و بهار و به ویژه درروزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز اقدام به مسافرکشی می کنند و این موضوع علاوه بر تضییع حقوق رانندگان تاکسی و سرمایه گذاران موسسات حمل و نقل و بنگاه های تاکسی سرویس، موجب اخلال در نظم و ترافیک شده و بروز هرگونه حادثه یا واقعه احتمالی مغایر با قوانین و مقررات انتظامی، موجب مشغول شدن اذهان و باعث به چالش کشیده شدن مراجع رسیدگی کننده خواهد بود..."

- ناگفته های آیت الله از جرئیات زندگی خصوصی و سیاسی

- پشت پرده قاچاق پوشاک و فعالیت های غیر قانونی نمایندگی های خارجی

- آموزش زبان ترکمنی در مدارس گلستان ممکن شد

و دهها خبر، گزارش، مقاله و یادداشت متنوع دیگر

هفته نامه همزیستی در 8صفحه قطع روزنامه ای با گستره توزیع سراسری با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی تاج محمد کاظمی هرهفته دوشنبه ها منتشر می شود. 

 

 

 

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - بنابر گزارش جدید منتشر شده توسط NYTimes (روزنامه نیویورک تایمز) یکی از تجار ایرانی که در آمریکا زندگی می‌کند برای دیدار با مادربزرگ خود به ایران می‌آید که در این سفر متوجه می‌شود گوشی وی که تحت شبکه‌ی اپراتور AT&T آمریکا است در ایران قابل استفاده بوده و پیامک دریافت کرده و زنگ می‌خورد.

به گزارش جی پلاس، تا چندی پیش استفاده از خطوط اپراتورهای آمریکایی در ایران غیرممکن بود اما ظاهرا این موضوعی در سکوت تغییر کرده است. یکی از سخنگویان AT&T اعلام کرده است که این شرکت با همکاری رایتل به مشتریان خود که به ایران سفر کنند خدمات صوتی و دیتا ارائه می‌دهد.

در حال حاضر جزئیات این توافق مشخص نیست و AT&T نیز اعلام کرده که جزئیات قرارداد با رایتل را افشا نخواهد کرد. با این حال به نظر می‌رسد این قرارداد قدمی در راستای گسترش همکاری با شرکت‌های خارجی است و می‌تواند خبری خوب به شمار برود.

منبع: زومیت

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - هیات نظارت بر انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، روز دوشنبه تشکیل جلسه داد.

 به گزارش دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات، در این جلسه، نامزدهای شانزدهمین دوره انتخابات تعیین نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، بررسی و صلاحیت 30 نفر از آنان به شرح زیر تایید شد:

 

ردیف

نام خانوادگی

نام

نام رسانه

دوره انتشار

1

ابراهیمی ساعتی

نسرین

جهان گستر

ماهنامه

2

اسعدی

محمود

چهره های ماندگار

ماهنامه

3

افشاری

ابراهیم

آستان خبر

پایگاه خبری

4

انتظامی

حسین

فارغ التحصیلان

هفته نامه

5

آذری مهر

محمد

گلستان نو

هفته نامه

6

بهبهانی

علی اکبر

سایه

روزنامه

7

پروازی

سهیل

مشهد عمران

پایگاه خبری

8

تقی پور

اخگر

خاتون

ماهنامه

9

تقی زاده

اسماعیل

منشات

ماهنامه

10

خاکزاد شاهاندشتی

حسین

خزر بر خط

پایگاه خبری

11

خرازی

سید محمد صادق

وقایع اتفاقیه

روزنامه

12

ربانی مهر

اسد اله

همدلی همدان

ماهنامه

13

روح نواز

علی اکبر

چشم انداز اردبیل

دوهفته نامه

14

روشن

علی

شمیم فارس

دوهفته نامه

15

صاحب الزمانی

محمد

آزمایشگاه و تشخیص

فصلنامه

16

ضرغامی

محسن

دیار ممسنی

پایگاه خبری

17

عسگری

محمد جواد

جام نیوز

پایگاه خبری

18

فاتحی نیا

فریاد

نوای آبیدار

پایگاه خبری

19

فاضلی مصلح آبادی

محمد

ایران

روزنامه

20

فرهادیان

محمد حسین

همدان ستان

پایگاه خبری

21

کریمی

عباس

عصر اردبیل

ماهنامه

22

کلانی

رضا

مدیریت زیست

ماهنامه

23

محمدی ابرده

سید محمد

صبح مشهد

پایگاه خبری

24

مفتخری مظاهری

علیرضا

نسل انقلاب

دوهفته نامه

25

موسوی

سید نظام الدین

فارس

خبرگزاری

26

مهدوی کرنق

مهدی

پیک دانشجوی گیلان

پایگاه خبری

27

مهدی زاده

علیرضا

راوی امروز

پایگاه خبری

28

مهدیان

رضا

اخبار جامع شهرستان میامی

پایگاه خبری

29

ناصر آزاد

سجاد

آسمان اردبیل

دوهفته نامه

30

یوسفی

علی

آوای مغان

پایگاه خبری

 همچنین در این جلسه و در اجرای تبصره 3 ماده 35 آیین نامه اجریی قانون مطبوعات مبنی بر برگزاری الکترونیکی این انتخابات، زمان برگزاری انتخابات، 25 مهر ماه جاری از ساعت 10 تا 16 تعیین شد.یادآور می شود مطابق تبصره یک ماده 35 آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات، چنانچه نصاب واجدان شرایط (نصف بعلاوه یک) در اولین مرحله انتخابات حاصل نشود، مرحله دوم انتخابات دو هفته بعد برگزار می شود.
لازم به ذکر است مطابق تبصره 4 ماده 10 قانون مطبوعات، هیات 3 نفره متشکل از نمایندگان سه قوه در هیات نظارت بر مطبوعات، مسئولیت نظارت بر انتخابات را برعهده خواهند داشت.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - پخش تلویزیون در آستانه 60 سالگی از روزی چهار ساعت به بیش از 400 ساعت در شبکه های سراسری رسیده؛ اما کثرت کانال ها، تلویزیون های اینترنتی و تعاملی و فضای مجازی رقبای تازه ای برای این رسانه تراشیده است.

بعد از کودتای 28 مرداد دولت قصد داشت هر طور شده مردم را راضی نگه دارد و از فضای ناامید کننده سیاسی دور کند؛ در این فضا حبیب الله ثابت پاسال تاجر بهایی پیش دستی کرد و پیشنهاد تاسیس یک فرستنده تلویزیونی را داد و چون نورچشم دربار بود پیشنهاد وی برای تصویب به مجلس شورای ملی رفت و مجلس در تیرماه 1337 قانون یک ماده ای برای تاسیس فرستنده تلویزیونی زیر پوشش وزارت پست و تلگراف و تلفن تصویب کرد.
پاسال به آمریکا رفت و از کارخانه آر سی ای/RCA فرستنده ای به قیمت 350 هزار دلار خرید که تا 50 کیلومتری را پوشش می داد و در محل فعلی شبکه دو انتهای خیابان الوند نصب شد. به این ترتیب ایران بعد از عراق دومین کشور خاورمیانه بود که تلویزیون داشت.
داستان تصویب تلویزیون ایران با آموزش نیروهای ایرانی توسط آمریکایی ها ادامه یافت و در نهایت جمعه 11 مهر 1337 در ساعت 5 عصر تلویزیون ملی ایران رسما شروع به کار کرد.
گیرنده های تلویزیون در آن زمان برای مردم عادی گران بود و بین یک تا 10 هزار تومان فروخته می شد. مرحوم منوچهر نوذری اولین جمعه را در تلویزیون گفت «تصویر مرا در جعبه ای می بینید که نامش تلویزیون است».
سازمان رادیو و تلویزیون سال 1345 و در همین سال تلویزیون ملی تاسیس شد که بعدها به کانال دو، برنامه دو یا شبکه دو بین مردم مشهور بود و کانال اول نام تلویزیون ایران گرفته بود.
مردم ایران تا سال 1373 با همین دو شبکه بخشی از اوقات فراغت خود را پر می کردند تا آنکه در این سال شبکه سه تاسیس و بعد از آن شبکه های دیگر روی آنتن قرار گرفت و اکنون تعداد شبکه های تلویزیونی سراسری شامل 18 شبکه، استانی شامل 34 شبکه و برون مرزی 9 شبکه و در مجموع به بیش از 60 شبکه می رسد.
در شرایطی که تلویزیون در ایران از نظر کمی در سال های اخیر رشد یافته است و اگر تنها شبکه های سراسری را حساب کنیم این شبکه ها روزانه بیش از 400 ساعت برنامه اعم از پخش اول و بازپخش را روی آنتن می فرستند.
این رسانه اکنون با رقبای زیادی از شبکه های ماهواره ای خارج از کشور، فضای مجازی و تلویزیون های اینترنتی و انواع رسانه هایی رو به رو است که برنامه های شبکه های تلویزیون را از نظر کیفی در بوته نقد قرار می دهد و طبیعتا مخاطبان را اگر نگوییم به طور واقعی کاهش خواهد داد دچار نوعی پراکندگی در انتخاب رسانه تصویری خود برای پرکردن اوقات فرغات خواهد کرد.
خبرنگار ایرنا برای یافتن راه حل مشکل کاهش مخاطبان تلویزیون که تنها مشکل تلویزیون در ایران هم نیست، سراغ بعضی کارشناسان رسانه و تلویزیون رفته و از آنها پرسیده راهکار تلویزیون برای غلبه بر این مشکل و حفظ جایگاه خود به عنوان رسانه ای سراسری در آموزش و پرکردن اوقات فراعت چیست؟

*** به خانه تکانی ذهنی نیاز داریم
اکبر عالمی استاد دانشگاه تربیت مدرس در این زمینه معتقد است: تلویزیون با چالش های زیادی رو به روست که با خانه تکانی ذهنی می تواند بر آنها غلبه کند؛ زیرا زمانه عوض شده و اگر به افراد کاملا موجه که تعداد آنان کم نیست اجازه تاسیس تلویزیون بدهیم برچسب تلویزیون حکومتی از پیشانی صدا و سیما پاک می شود؛ به شرط آنکه دایره بایدها و نبایدها را گسترده تر کنیم.
وی گفت: امروزه کره زمین به صورت ظروف مرتبطه درآمده است و همه آدم ها در چهارگوشه جهان از ورای جعبه آینه از حال هم با خبر هستند.
عالمی افزود: مدیریت شبکه های تلویزیونی باید به یک هیات کارشناسی متشکل از جامعه شناسان، روانشناسان و متخصصان روانشناسی تاثیر واگذار شود. ضمن اینکه تهیه کننده مهم ترین نقش حیرت آور را در شبکه های تلویزیونی بازی می کند.
نویسنده کتاب «قدرت واژگان» اضافه کرد: ما در انتخاب تهیه کننده سخت گیری نمی کنیم انتخاب او باید از زوایای دانش وسیع وقدرت اجرای روند پیچیده برنامه های تلویزیونی بازنگری کنیم.
وی همچنین به ضرورت مخاطب شناسی در تلویزیون اشاره کرد و گفت: این موضوع به قدری پیچیده است که به روانشناسی و جامعه شناسی نیازمندیم و این شرط لازم است، زیرا انسان قرن بیست و یکم چشم و دلش از جاذبه های واقعی و جاذبه های کاذب سیر شده است.
عالمی یادآور شد که گاه در برخی برنامه های تلویزیونی مجری با کلمات عامیانه صحبت می کند درحالیکه کسانی که در رادیو و تلویزیون سخن می گویند الگو و سرمشق فرزندان این آب و خاک هشت هزار ساله هستند.

** تلویزیون در ایران از تحولات عقب مانده است
علی اکبر عبدالرشیدی کارشناس نویسنده و مجری تلویزیون نیز یادآور شد: تلویزیون در ایران از ورود به عرصه پرتحول و جدید امروز عقب مانده است.
وی خصوصیات تلویزیون را برشمرد و گفت: اولین ویژگی تلویزیون ضرورت تولید محتوا است و حتی امروز که تلویزیون اینترنتی و موبایلی آمده است؛ معنی این نیست که یک اپلیکیشن روی گوشی تلفن همراه داشته باشیم و همان برنامه های تلویزیون را روی موبایل پخش کنیم.
سازنده مستند «هجران» ادامه داد: ماهیت تصویری و محتوایی تلویزیون تغییر کرده و فرصت افراد برای نشستن پای تلویزیون محدود شده است؛ در دنیای امروز موجزگویی و قوی گویی، ویژگی های بصری از نوع رنگ و تکنیک و شفافیت و مسائل دیگر فنی بسیار مهم است و هر چند از بهترین تجهیزات استفاده می کنیم مغزافزاری مهم است که بتواند از این تجهیزات درست استفاده کند.

** تکثر کانال ها، نبود نیروهای کارآمد، هماهنگی بین شبکه ها و دوری تلویزیون از جامعه
مسعود فروتن کارگردان و مجری تلویزیون نیز می گوید: تکثر تعداد کانال ها یکی از مشکلات امروز تلویزیون است، زیرا واقعا این اندازه نیروی سازنده کارآمد نداریم.
نویسنده کتاب «ناتمام» مشکل دیگر را نبود مدیریت در پخش برنامه ها دانست و افزود: نیاز به هماهنگی بین شبکه ها در پخش برنامه هایی مثل برنامه «90» و «خندوانه» وجود دارد، یا یک هنرپیشه همزمان در دو شبکه سریال نداشته باشد.
کارگردان مجموعه «مادر» افزود: در مجموع امروزه نمی توان کاری کرد که 100درصد مردم پای تلویزیون بنشینند؛ تلویزیون از نظر رفتاری و پوشش از جامعه عقب تر است؛ برای روابط اجتماعی حتی قالب می تراشد. در سریال های تلویزیونی به دلیل ضرورت های طراحی دکور و لباس فقط می تواند تا حدی به خانواده و جامعه نزدیک شوند ولی دقیقا جامعه ما را به تصویر نمی کشد و در برنامه های مد نظر نخبه ها نیز اشکالاتی وجود دارد. منبع: ایرنا

پیشخوان

آخرین اخبار