ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - میانگین نرخ بیکاری جوانان در کشور 28.6 درصد است که 16استان کشور دارای نرخ بیکاری بیش از میانگین هستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار زمستان 1394 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، استان های کهگیلویه و بویراحمد با 56.5 و کردستان با 50.1 درصد بیشترین نرخ بیکاری جوانان 15تا 24 ساله را در میان سایر استان های کشور به خود تخصیص داده اند.
بیکاری هم اکنون در میان جوانان، زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی خود را بیش از سایر گروه ها نشان می دهد و این سه گروه را تهدید می کند. به عبارت دیگر، در ایران فرصت های شغلی برای جوانان، زنان و دانش آموختگان دانشگاهی فراهم نیست.
برای ایجاد اشتغال در کشور باید صنعت رشد کند تا در کنار توسعه آن سایر بخش های اقتصادی تحرک یابند. بیکاری وقتی که در حوزه زنان جوان مورد بررسی قرار می گیرد، شرایط بسیار ناخوشایندتری نسبت به سایر گروه ها دارد. میانگین نرخ بیکاری زنان در زمستان 1394 برابر 43.4 درصد بود و استان های مرکزی با 73.8 و کهگیلویه و بویراحمد با 68.5 درصد بیشترین نرخ بیکاری زنان را در کشور دارند.
معضل اجتماعی بیکاری از یکسو می تواند موجب فقر و کمی درآمد شود و از سوی دیگر تبعات اجتماعی بی شماری نظیر افزایش استرس، پرخاشگری، افسردگی و سرخوردگی های اجتماعی به دنبال دارد که تمامی این شرایط می تواند تبعات ناگواری در خانواده و اجتماع داشته باشد.
جوان بیکار، جوان تحصیل کرده بیکار، زن جوان بیکار همگی آسیب پذیرند و در معرض پدیده های ناگوار اجتماعی قرار دارند.این دسته از افراد می توانند در جامعه نیز آسیب زا باشند.
شاید کمترین آسیب بیکاری را بتوان در افسردگی و سرخوردگی فردی جستجو کرد اما به طور یقین مسایل روحی و روانی افراد بازتاب ناخرسندی در جامعه پیرامونی افراد خواهد داشت.
لیلی دانشمند مسوول یکی از کاریابی های تهران در خصوص وضعیت کار زنان و مردان جوان مراجعه کننده به این مراکز به ایرنا، گفت: شرایط بازار اشتغال برای زنان خوب نیست ، اما زنان به دلیل مسوولیت پذیری بیشتر مشاغل را با وجود دستمزد کمتر و شرایط سخت تر می پذیرند. این در حالی است که زنان در محیط های فنی کمتر جذب می شوند.
وی گفت: باید اطلاعات بازار کار جمع آوری شود تا بتوانیم سیمای درستی از وضعیت اشتغال و بیکاری در کشور داشته باشیم. واحدهای تولیدی می توانند اطلاع دهند که سالانه چند نفر بازنشسته و چه میزان در هر بنگاه جای خالی باز می شود.
به گفته این فعال بخش خصوصی در حوزه کار، ظرفیت ها باید شناسایی شود تا کاریابی های بتوانند مراجعه کنندگان را به پست های خالی شغلی ارجاع دهند.
دانشمند معتقد است، دانش آموختگان دانشگاهی باید در کنار دانش خود مهارت انجام کار را نیز فراگیرند زیرا بسیاری از آنها حتی در رشته های تحصیلی خود مهارت کافی ندارند.
وی تسلط به دانش رایانه و و زبان انگلیسی را از ضرورت ها برای جویندگان کار تحصیلکرده عنوان کرد.
هم اکنون بازار کار کشور از جهات گوناگون آماده پذیرش نیروی کار نیست، زیرا نه تنها فرصت شغلی فراهم نشده است، بلکه نیروی کار هم نمی تواند به راحتی به لحاظ مهارتی در جایگاه شغلی قرار گیرد. به عبارتی نه جایگاه برای اشتغال داریم و نه نیروی کارآمد برای تصاحب شغل.
علی ربیعی وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی می گوید،96درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور مهارت برای اشتغال ندارند و تنها چهار درصد فارغ التحصیلان کشور متناسب با بازار کار تحصیلات کسب کرده‌اند.
ثروت جوامع «نیروی انسانی توانمند» است. تردیدی نیست ، اگر نتوانیم رونقی در اقتصاد ایجاد و جوانان را برای مسوولیت پذیری اجتماعی توانمند کنیم افق های آینده برای کشور روشن نخواهد بود.
سرمایه اجتماعی اگر سال های طولانی در حاشیه باشد، جامعه به رنگ خاکستری باقی خواهد ماند.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - همین چند روز پیش بود که سقوط اتوبوس حامل سربازان فاجعه آفرید؛ اتفاقی که یکی از مهم‌ترین دلایل رخ دادنش سرعت بالای راننده بود.

مهدی صباغ زاده با این مقدمه در همشهری آنلاین نوشته است: اينكه جاده‌هاي ما بعضا دچار مشكل هستند، برخي خودروها نقص فني دارند يا به لحاظ استاندارد كيفيت خيلي بالايي ندارند قبول؛ اما بايد پذيرفت كه علت بسياري از تصادف‌هاي فاجعه‌بار، خطاي انساني است و اغلب هم سرعت غيرمجاز و رعايت‌نكردن قواعد و مقررات است كه به تراژدي مي‌انجامد. در همين تهران كافي است ساعاتي در خيابان‌ها و بزرگراه‌ها در حركت باشيد تا با انواع و اقسام تخلفات رانندگي مواجه شويد.

راننده اتومبيل‌هاي گران‌قيمتي كه در بزرگراه‌ها ويراژ مي‌دهند و لايي مي‌كشند اغلب جوان هستند؛ جوان‌هايي كه گويي جان شيرين‌شان را داخل گوي شيشه‌‌اي قرار داده‌اند و هيجان و شور جواني را در سرعت بالا خلاصه كرده‌اند. اتفاق در كسري از ثانيه رخ مي‌دهد و خيلي وقت‌ها ديگر مجالي براي جبران مافات باقي نمي‌ماند. اين جان‌هاي شيرين را فداي هيجانات كاذب نكنيم. به‌خصوص اينكه خيلي وقت‌ها ديگراني كه هيچ سهم و نقشي در ماجرا ندارند نيز قرباني مي‌شوند. كمي رعايت و قدري تأمل كافي است تا جلوي بسياري از اتفاق‌هاي تلخ گرفته شود.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - بیش از 80 ساعت از وقوع دو حادثه رانندگی برای سربازان گذشت؛ حوادثی که یکی از آنها به دلیل جان‌باختن 20 تن با حساسیت بیشتری از سوی رسانه‌ها و شهروندان دنبال شد اما همچنان ابهاماتی در آن وجود دارد که معلوم نیست چه زمانی به آنها پاسخ داده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اتوبوس حامل سربازان پادگان 05 کرمان در ساعت 1:30بامداد روز چهارشنبه در نی‌ریز استان فارس دچار حادثه شد، صبح روز چهارشنبه نخستین خبر بدون اشاره به سرباز بودن سرنشینان اتوبوس منتشر شد و مدتی بعد، سرهنگ نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور اعلام کرد که سرنشینان اتوبوس حادثه دیده همگی سرباز بوده‌اند. رحمانی البته تمامی کشته‌شدگان را نیز سرباز اعلام کرد و احتمالا در ساعات اولیه وقوع این حادثه اطلاع نداشته که راننده کامیون در میانه راه چند مسافر افغان و مقادیر کالای قاچاق را هم به اتوبوسش اضافه کرده است.

تا عصر همان روز ارتش واکنشی نسبت به حادثه نداشت تا اینکه حوالی ساعت 18 روز چهارشنبه روابط عمومی ارتش اطلاعیه‌ای صادر کرده و به نقل ازامیر سرتیپ دوم پیمبری، معاون تربیت و آموزش نیروی زمینی ارتش اعلام کرد که  تعدادی از سربازان نیروی زمینی ارتش در حین اعزام به مرخصی با ناوگان حمل و نقل بین شهری بر اثر سانحه جاده‌ای، جان به جان آفرین تسلیم کردند.

در این اطلاعیه آمده بود:‌«برابر اطلاع واصله از قرارگاه منطقه جنوب شرق کشور بامداد دوم تیرماه تعداد دو دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل و نقل بین شهری کرمان که حامل سربازان مرکز آموزش 05 شهید سرلشکر گنجوی بود در محور سروستان و نی ریز استان فارس دچار سانحه گردید که متاسفانه در این حادثه تعدادی از سربازان مومن و متعهد نیروی زمینی ارتش به دیدار معبود شتافته و تعدادی نیز مصدوم شدند که بلافاصله با حضور تیم های پزشکی و امدادی به نزدیکترین مراکز درمانی ارتش و استان منتقل و تحت درمان قرار گرفتند. هم اکنون بیمارستان های نیروی زمینی ارتش آماده پذیرش مصدومین این حادثه تا بهبودی کامل آنان هستند و فرماندهی و کارکنان نیروی زمینی ارتش ضمن ابزار تاسف از این حادثه دلخراش و عرض تسلیت به خانواده‌های محترم جان باختگان، با بازماندگان و اهالی ولایتمدار استان فارس ابراز همدردی می کنند.»

سکوت بیش از حد برخی از رسانه‌ها، صدا و سیما و همچنین شماری از مسئولان در روز چهارشنبه سبب واکنش‌های مردمی بسیاری شد و شماری از جوانان هم در فضای مجازی کمپینی به نام #سرباز_تسلیت را به راه انداختند؛ کمپینی که عمده متون درج شده در آن واکنشی بود به مرگ 19 سرباز که البته این عدد در اخبار تکمیلی به 13 رسید و عکسی که گفته می‌شد آخرین سلفی ثبت شده از سوی آنان است اما روز بعد اعلام شد که هم اطلاعات مربوط به سربازان کشته شده غلط بوده و هم اینکه اکثر سربازان حاضر در سلفی مشهور زنده هستند.

روز پنجشنبه در حالی آغاز شد که برخی از روزنامه‌های کشور سیاستی مشابه صدا و سیما در برابر این حادثه اتخاذ کرده و اشاره‌ای به آن نکرده یا بدون حساسیت خاصی در حد خبری کم اهمیت به آن پرداخته بودند، برخی از رسانه‌ها نیز که ید طولایی در تخریب دولت به بهانه‌های مختلف دارند، شروع به جو سازی کردند که چرا دولت هواپیما خریده و پول آن را خرج جاده‌ها نکرده است، البته این رسانه‌ها که زمانی در برابر سقوط سریالی هواپیماهای فرسوده سکوت کرده‌بودند نگفتند که اگر به جای این حادثه هواپیمای فرسوده‌ای از ناوگان فعلی در کشور سقوط کرده بود، آن وقت چه می‌کردند؟
 از عصر پنجشنبه اما کم‌کم مسئولان عالیرتبه هم نسبت به موضوع حساسیت نشان دادند، روسای سه قوه پیام‌های تسلیت صادر کردند و سرانجام صدا و سیما هم به این ماجرا وارد شد، امیرپوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در گفت‌وگویی با صدا و سیما جزئیاتی از این حادثه را اعلام کرد و گفت که در این حادثه 13 سرباز جان خود را از دست داده‌اند، تعلل 24 ساعته در اعلام شمار جانباختگان واکنش برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز به دنبال داشت و آنان نسبت به اعلام 13 کشته تشکیک کردند، چرا که پزشکی قانونی نیز عصر روز چهارشنبه تعداد سربازان جان‌باخته در این حادثه را 15 نفر اعلام کرده بود.

حادثه رخ داده برای سربازان اما از پنجشنبه شب وارد فاز جدیدی شد، دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام و سخنگوی وزارت بهداشت که به عنوان نماینده وزیر بهداشت به استان فارس سفر کرده بود با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت که اتوبوس حامل سربازان که در نی‌ریز دچار حادثه شد، حامل افاغنه قاچاق و کالای قاچاق نیز بوده است و به گفته بازماندگان حادثه راننده اتوبوس طی سه نوبت با توقف در حاشیه جاده اقدام به سوار کردن افاغنه قاچاق یا بار زدن اقلام قاچاق کرده است. حریرچی همچنین گفت که اتوبوس بیش از ظرفیت مجاز سرنشین داشته و سرعتش نیز بالا بوده است. به این موارد باید نامناسب بودن راه و عدم تسلط کافی از سوی راننده را هم اضافه کرد، دو عاملی که پلیس راه از آن به عنوان علت حادثه یاد کرده است.
صبح روز جمعه سردار موسی کمالی، جانشین اداره‌ سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح آخرین وضعیت سربازان حادثه دیده را تشریح کرد و از پیگیری ویژه ستاد کل نیروهای مسلح از این حادثه خبر داد، کمالی این را هم گفت که بناست به برخی از سربازان حادثه دیده و خانواده برخی از فوت‌شدگان مستمری مادام العمر داده شود. در این روز عمده خبر های مربوط به این حادثه حول انتشار پیام‌های تسلیت ارگان‌ها و افراد مختلف بود و فضای مجازی هم همچنان تحت تاثیر این حادثه قرار داشت، شماری از شهروندان هم در شهرهای مختلف کشور اقدام به روشن کردن شمع به یاد سربازان وطن کردند؛ اتفاقی که برخی از شهرها از جمله تهران دخالت پلیس را نیز در پی داشت.
روز شنبه اما خبر جدیدی از حادثه منتشر نشد، تنها سربازی که عکس سلفی مشهور را ثبت کرده بود در گفت‌وگویی از زنده بودن اکثر افراد حاضر در عکس خبر داد و پزشکی قانونی هم آمار اولیه خود را اصلاح و اعلام کرد که تعداد افراد جانباخته در این حادثه 19 نفر است که 13 نفرشان را سربازان شامل می‌شوند.
روز شنبه در حالی به پایان رسید که ابهامات متعددی در مورد این حادثه وجود دارد، معلوم نیست که مسئولان پادگان 05 ارتش چطور صلاحیت راننده اتوبوس مذکور را تایید کرده و علاوه بر آن از سوارشدن بیش از حد مجاز سربازان داخل اتوبوس بی خبر بوده‌اند؟ اینکه چرا حرکت اتوبوس شبانه انجام شده سوال دیگری است که باید به آن پاسخ داده شود؟

پلیس راه تا کنون پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده که چرا نظارتی بر سرعت اتوبوس نداشته و صلاحیت حرفه‌ای راننده و شرکت اتوبوسرانی چطور تایید شده است‌؟ سکوت وزارت راه و شهرسازی هم قابل تأمل است و سازمان راهداری نیز به عنوان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی درباره گزارش پلیس راه پیرامون نبود حفاظ در قوس راه اعلام موضعی نکرده است.

ستادکل نیروهای مسلح و مسئولان حوز سربازی نیز درباره فاصله زیاد بین محل سکونت سربازان و پادگان‌های آموزشی باید تدابیری بیاندیشند.

از دیگرسو مردم انتظار دارند اگرچه حادثه رخ داده برای سربازان تلخ بوده اما تلنگری باشد برای بازنگری در نوع نگاه به خدمت سربازی، قوانین موجود و جایگاه و نحوه بکارگیری سرباز و این امر تنها زمانی رخ می‌هد که صدای سربازان و جوانان بهتر شنیده شود.

 

پیشخوان

آخرین اخبار