ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - یکی از وکلای دادگستری جلسه رسیدگی به پرونده شکایت جمعی از وکلا را از دستور دهنده فیلترینگ تلگرام تشریح کرد.

سعید دهقان که خود یکی از شکات پرونده فیلترینگ تلگرام است، در گفت‌وگو با ایسنا درباره جلسه دادگاه که مربوط به رسیدگی شکایت جمعی از وکلای دادگستری بود، گفت: جلسه دادگاه صبح روز یکشنبه در شعبه ۷ دادسرای کارکنان دولت به مدت ۴ ساعت برگزار شد و قاضی دادگاه نیز با حسن نیت و سعه صدر دفاعیات و متن شکواییه را گوش کرد.

وی با بیان این‌که «جلسه رسیدگی به این پرونده با ۹ شاکی تشکیل شد» اظهار کرد: ابتدا ۶ نفر از وکلای مرد شاکی بودند که بعد دو نفر از وکلای خانم و نیز یکی از ادمین کانال‌های تلگرامی از اصفهان که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد را داشت به جمع شکات اضافه شدند.

این وکیل دادگستری  با اشاره به این‌که «بازپرس بیژن قاسم زاده که دستور فیلترینگ تلگرام را صادر کرده در جلسه حضور نداشت»، گفت: طبق ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی" هر یک از مقامات و مأمورین وابسته به نهادها و دستگاه‌های حکومتی که برخلاف قانون، آزادی شخصی افراد ملت را سلب کند یا آنان را از حقوق مقرر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران محروم نماید علاوه بر انفصال از خدمت و محرومیت یک تا پنج سال از مشاغل حکومتی به حبس از دو ماه تا سه سال محکوم خواهد شد." ؛ لذا جرم کاملا مطلق است و  اگر یک نفر دستوری دهد و خلاف آزادی مردم باشد، جرم مطلق واقع شده است و با دستور فیلترینگ این ماده محقق شده است که محور اصلی شکایت ما بود.

دهقان اضافه کرد: طبق اصل نهم قانون اساسی، " در جمهوری اسلامی ایران آزادی و استقلال و وحدت وتمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است . هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی به استقلال سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی ، نظامی وتمامیت ارضی ایران کمترین خدشه ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی های مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات ، سلب کند." ؛ لذا  ما در مورد تلگرام قانونی که تلگرام را منع کند، نداریم.

وی ادامه داد: روز اول که ما شکایت‌مان  را ثبت کردیم، بسیاری تصور می کردند که کارمان  نمادین است ولی بدون جنجال خواسته مان را  مطالبه گری کردیم.

این وکیل دادگستری  ادامه داد:  ما گفتیم که این شکایت واجب کفایی است نه واجب عینی، اگر قرار باشد که همه شکایت می کردند قوه قضاییه آمادگی پذیرش تعداد شکات را ندارد اما  درمورد دولت باید بگویم که ای کاش دولت اعتراض شفاهی را در عمل هم نشان می داد.

دهقان تصریح کرد: ما از دادگاه یک هفته فرصت خواستم که هم به دولت و هم به خانم مولاوردی اعلام کنیم که آن‌ها شخصا و یا با وکالت به ما بیایند و اعتراض را ثبت کنند.

وی یادآور شد: استنادی که بازپرس قاسم زاده در فیلترینگ تلگرام داشته است با استناد به ماده  ۱۱۴ قانون ایین دادرسی کیفری بوده در حالی که این ماده در زمینه مسایل صنعتی و کشاورزی است و مربوط به فرهنگ و رسانه و فضای مجازی نمی شود و استناد وی کاملا غلط است.

دهقان در پایان گفت: یکی از موازین دفاعی ما  بندهایی از منشور حقوق شهروندی بود که آزادی های مشروع را  تضمین می کند و از قاضی پرونده خواستیم که نقش و رسالت تاریخی را که برعهده دارد جدی بگیرد و این مشکل را رفع کند و  بگذارد راه تظلم خواهی همچنان باز باشد.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - شاید باورش سخت باشد، اما تازه ۱۰ سال است در ایران حقوق کارکنان مزدبگیر بیت‌المال مستقیما از خزانه‌داری کشور پرداخت می‌شود و احتمال ارائه اطلاعات غلط درباره تعداد کارکنان دستگاه‌های بودجه‌بگیر کاهش یافته است. بااین‌حال هنوز تا مرحله‌ای که بتوان گفت حقوق و دستمزدهای پرداخت‌شده از خزانه کشور «شفاف» است، فاصله‌ای بسیار وجود دارد.

به گزارش ایسنا، «شرق» در ادامه نوشت: در این بین، اقدام جدید دولت برای راه‌اندازی سامانه‌ای که حقوق و دستمزدهای پرداختی از سوی دولت هر ماه در آن ثبت‌ و ضبط شود، قدم کوچکی در این راه پرپیچ‌وخم است؛ سامانه‌ای که به سامانه اعلام دریافتی مدیران مشهور شده، اما آنچنان که جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور می‌گوید تمام پرداختی به همه حقوق‌بگیران را شامل می‌شود و البته طبق قانون، قسمتی از اطلاعات که مربوط به دریافتی مدیران است، به اطلاع عموم خواهد رسید.

همین اعلام دریافتی‌های مدیران است که سامانه حقوق و دستمزد را به مسئله‌ای سیاسی تبدیل کرده و شروع به کار آن را به ‌هزاران اما‌ و‌ اگر گره زده است. از یک‌سو رقبای سیاسی دولت منتظرند با انتشار حقوق مدیران، حمله تازه‌ای را به دولت آغاز کنند و از دیگر سو، دولت در تلاش است اطلاعات همه دستگاه‌های وابسته به بودجه عمومی کشور و نه فقط دستگاه‌های اجرایی دولت را در این سامانه جمع‌آوری کند.

به همین دلیل است که معاون رئیس‌جمهور می‌گوید اگر دستگاه‌های خارج از دولت حاضر به همکاری با این سامانه نشوند، ممکن است برای انتشار عمومی این اطلاعات تصمیم دیگری گرفته شود. به‌ عبارت ساده‌تر، به نظر می‌رسد دولت هم می‌خواهد قانون را اجرا کند و هم دیگر قوا و دستگاه‌های مستقل عمومی را وارد زمین شفافیت کند؛ حتی اگر به قیمت قطع پرداختی‌های این دستگاه‌ها تا اتصالشان به سامانه حقوق و دستمزد باشد.

می‌دانیم که در اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، فرصتی چندروزه به دستگاه‌ها و سازمان‌ها داده‌اید تا نمایندگان خود را برای عضویت در سامانه حقوق و دستمزد معرفی کنند. احتمالا بخشی از جامعه بدش نمی‌آید از این اطلاعات آگاه شود و بداند مدیران چقدر حقوق و مزایا می‌گیرند. درحال‌حاضر این سامانه چه وضعیتی دارد؟

سامانه حقوق و مزایا که در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه بر ضرورت تدوین و استقرار آن تأکید شده است، کارکردهای مختلفی دارد که یکی از آنها دسترسی عموم مردم به اطلاعات حقوق و دستمزد مدیران است. این سامانه تنها محدود به اطلاعات دریافتی مدیران نیست، بلکه سامانه حقوق و مزایای کل حقوق‌بگیران از بودجه عمومی است. در واقع این سامانه برای استفاده سازمان امور اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی طراحی شده است تا اطلاعات به‌روز و دقیقی از پرداختی‌های دستگاه‌ها و سازمان‌ها داشته باشند و دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور نیز بتوانند بر آن نظارت کنند. طبعا تکلیفی در قانون برای دستگاه‌ها پیش‌بینی شده که پرداخت‌های مدیران را در سامانه خود در معرض دید عموم قرار دهند و در نتیجه سامانه‌ای که از طرف سازمان اداری و استخدامی طراحی و راهبری می‌شود، در بخش سازمان اداری و استخدامی کشور امکان دسترسی برای عموم نخواهد داشت. هر دستگاهی که اطلاعات پرداختی‌های خود را در سامانه حقوق و دستمزد وارد می‌کند، اطلاعات مدیرانش را در سایت خود در دسترس می‌گذارد. درحال‌حاضر نیز به دستگاه‌ها بخشنامه شده است که برای دریافت نام کاربری و گذرواژه برای دسترسی و استقرار سامانه، به سازمان امور استخدامی مراجعه و اطلاعات دستگاه خود را در آن بارگذاری کنند. این کار مقداری زمان می‌برد و ما تصور می‌کنیم پرداختی‌های فروردین و اردیبهشت در ابتدای خرداد در سامانه ثبت شوند. پس از آن، ما سامانه را چک خواهیم کرد و اشکالات فنی و امنیت سیستم احتمالی آن را رفع می‌کنیم. پس از آن، هیئت وزیران تصمیم می‌گیرد نحوه دسترسی دستگاه‌های نظارتی و همچنین آنچه قانون‌گذار برای ارائه این اطلاعات به عموم مردم تکلیف کرده است، چگونه باشد.

چه اطلاعاتی و تا چه سطحی از مدیران ممکن است در اختیار مردم قرار بگیرد؟

همان‌طور که قانون‌گذار گفته، اطلاعات کلیه دریافتی‌های مدیران و مقامات باید به اطلاع عموم برسد. همین کلمه مدیران هم البته نیازمند تعریف است. ممکن است منظور از مدیران، مدیران کل به بالا باشد یا همه مدیران، مانند رؤسای جزء ادارات یا رؤسای گروه‌های کارشناسی هم شامل آن می‌شوند. این تعریفی است که در تصویب‌نامه هیئت وزیران مشخص خواهد شد. پس از آن دستگاه‌ها این اطلاعات را در اختیار عموم قرار خواهند داد و کلیه پرداخت‌هایی که در ماده (۲۹) تصریح شده است به صورت یک فیش واحد در پایان هر ماه در سامانه درج خواهد شد تا جمع پرداختی‌ها را مشخص کند.

چند دستگاه تا این لحظه مراجعه کرده‌ و فعال شده‌اند؟

دستگاه‌های اصلی در دولت همگی گذرواژه و پسورد را دریافت کرده‌اند. از آن جهت که این دستگاه‌ها علاوه بر ارائه اطلاعات، وظیفه آموزش و توجیه دستگاه‌های زیرمجموعه خود را هم دارند. البته ماده ۲۹ به قوه ‌مجریه منحصر نیست. مثلا مجلس شورای اسلامی باید اطلاعات پرداختی نمایندگان و مدیران اجرائی مجلس را منتشر کند. قوه ‌قضائیه هم باید مستقلا این کار را انجام دهد. چراکه این مسئله در قانون، متمرکز دیده نشده است. ما به قوه‌ قضائیه، قوه ‌مقننه و دفتر مقام معظم رهبری نامه نوشته‌ایم و مقدمات را فراهم کرده‌ایم. 

تجربه‌ای که در گذشته در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات وجود داشت این بود که اکثر دستگاه‌های اجرائی تحت نظر قوه‌ مجریه به سامانه اضافه شدند اما دیگر دستگاه‌ها چندان فعال نبودند. در سامانه حقوق و دستمزد هم همین وضعیت حاکم است یا این‌بار قوای دیگر فعالانه‌تر مشارکت کرده‌اند؟

در فروردین ماه، ما برای ۱۵ دستگاه به صورت آزمایشی این طرح را اجرا کردیم. در این اجرای آزمایشی سعی کردیم این ۱۵ دستگاه از همه بخش‌ها باشد. این مرحله یکی از بنیادهای تحت پوشش مقام معظم رهبری، یک دستگاه از قوه ‌قضائیه، یک دستگاه وابسته به قوه ‌مقننه و چند دستگاه مختلف از قوه‌ مجریه را شامل می‌شدند. در این اجرای آزمایشی هر ۱۵ دستگاه آمدند و همکاری کردند. قطعا امیدواریم که در مرحله اجرای قطعی هم همین‌طور باشد چراکه بالاخره این حکم قانون است. البته ما در گزارشی که به هیئت دولت خواهیم داد، نوع همکاری دستگاه‌ها و به‌ویژه دستگاه‌هایی که در قوای دیگر هستند را اطلاع خواهیم داد. برای مثال نمی‌شود قوه ‌مقننه که خودش این قانون را نوشته است، نسبت به آن بی‌تفاوت باشد و اطلاعات حقوق و دستمزد دریافتی نمایندگان و مدیران مجلس را اعلام نکند. وظیفه ما طراحی این سامانه بود و دستگاه‌ها در مقابل قانون رأسا مسئول هستند. 

در چند ماه گذشته فشارهایی از طرف برخی از رسانه‌های خاص وجود داشت که چرا مدیران دولت دریافتی‌های خود را اعلام نمی‌کنند. از آنجا که قانون همه دستگاه‌ها را مکلف به این کار کرده، این شائبه پیش آمد که ممکن است رقبای سیاسی دولت نگاه همه‌جانبه به این سامانه نداشته باشند و تنها منتظر اعلام دریافتی دولتی‌ها هستند تا از آن به‌عنوان ابزاری سیاسی استفاده کنند. به همین دلیل تأکید دارم که واضح‌تر بپرسم دستگاه‌های غیردولتی و قوای دیگر تا چه حد با این سامانه همکاری کرده‌اند؟

دولت ممکن است در تصمیمی که برای اطلاع‌رسانی حقوق و مزایای خود در این سامانه اتخاذ می‌کند، به نحوه مشارکت قوای دیگر توجه کند و زمانی دسترسی عمومی فراهم شود که همه دستگاه‌های مخاطب قانون به این تکلیف عمل کنند. البته این تصمیم بر عهده دولت است و امیدواریم همه قوا و نهادها همکاری کنند تا این کار به نحو مطلوب انجام شود. 

یعنی اگر آنها مشارکت پایینی داشته باشند، ممکن است این اطلاعات در اختیار عموم قرار نگیرد؟

دولت نمی‌تواند قانون را اجرا نکند ولی به دنبال این خواهد بود که همه، قانون را به صورت کامل اجرا کنند. ولی ممکن است دسترسی عموم به این اطلاعات زمانی انجام شود که همه دستگاه‌ها این همکاری را انجام داده باشند. 

چه اطمینانی وجود دارد که اطلاعات واردشده توسط دستگاه‌ها صحت داشته باشد؟

مسئولیت صحت اطلاعات برعهده مسئولان دستگاه و ذی‌حسابان دستگاه‌هاست، چون پرداخت‌ها از طریق ذی‌حسابان انجام می‌گیرد. ما در نظام اداری کشور ناچاریم به سیستم خود اعتماد کنیم، مگر آنکه خلافش ثابت شود. دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات هم به فاصله یکی، دو ماه اسناد پرداختی را کنترل می‌کنند و قطعا اگر اطلاعات متناقض باشد معلوم می‌شود. ما در این مورد نگرانی نداریم و مطمئن هستیم اگر اشکالی باشد در ماه‌های آینده رفع می‌شود. 

دریافتی‌هایی که در این سامانه ثبت می‌شوند شامل چه مجموعه پرداختی‌هایی است؟ آیا هرآنچه یک کارمند یا مدیر دریافت می‌کند در این سامانه ثبت می‌شود؟

همه آنچه به کارمند یا مدیر پرداخت می‌شود، اعم از حقوق و مزایای مستمر که در حکم کارگزینی درج شده است، دریافتی‌های غیرمستمری که به صورت اضافه‌کار یا رفاهی پرداخت می‌شود و حتی اگر بعضی از پرداختی‌ها غیرنقدی صورت بگیرد، معادل ریالی آن در سامانه ثبت می‌شود. 

اگر دستگاهی بخواهد این قانون را رعایت نکند، مرجعی برای پیگیری و مجاب‌کردن آن وجود دارد؟

قطعا دستگاه‌های نظارتی باید بر عدم اجرای قانون در دستگاه‌ها نظارت کنند. خود مجلس شورای اسلامی هم می‌تواند این کار را انجام دهد و دولت هم از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند حتی پرداخت ماه‌های بعد دستگاه‌ها را به ثبت اطلاعات پرداختی‌ها در این سامانه موکول کند؛ یعنی هم دولت می‌تواند این اجبار را اعمال کند، هم مجلس شورای اسلامی و هم قوه ‌قضائیه می‌توانند این کار را انجام دهند. هرچند اگر همکاری داوطلبانه نباشد، زمان بهره‌برداری از سامانه به تأخیر می‌افتد، چون نیازمند اعمال فشار خواهد بود. 

درباره این سامانه در هیئت دولت بحث شده است؟ نظر رئیس‌جمهور چه بود؟

رئیس‌جمهور همیشه بر اجرای قانون تأکید می‌کند و صراحتا می‌گوید آنچه که قانون گفته باید اجرا شود. در هیئت دولت ممکن است برخی اعضا راجع به اینکه این کار ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند نظر دیگری داشته باشند، اما کلیت دولت موافق و پشتیبان اجرای قانون مصوب است. 

 ‌پس استدلال مخالفان این بود که ممکن است اعلام حقوق و دستمزدها باعث حواشی شود و عده‌ای اعتراض کنند که چرا حقوق مدیران زیاد است؟

نه، مسئله بالابودن حقوق‌ها نیست. همین امروز کارمندان عادی‌ای داریم که از مدیران بیشتر حقوق می‌گیرند. طبیعی است که مدیران کارمندان ارشد دستگاه دولتی هستند و از سطح بالاتری از حقوق و مزایا نسبت به کارمندان عادی و کارشناسان برخوردارند، اما در نظام اداری ما مثال‌های زیادی از عکس این موضوع وجود دارد؛ برای مثال اخیرا مدیر یکی از دستگاه‌ها با من تماس گرفت که از یک دستگاه دیگر مأمور به خدمت شده بود و می‌گفت که حقوقش در سمت مدیریتی این دستگاه درحال‌حاضر نسبت به دوران کارمندی‌اش در دستگاه قبلی یک‌میلیون تومان کاهش پیدا کرده است؛ یعنی ضوابط دستگاه‌ها با هم متفاوت بوده و حقوق مدیرکلی او در دستگاه جدید کمتر از حقوق کارمندی‌اش در دستگاه سابق بوده، اما به‌طورکلی در فرهنگ ما به مسئله درآمد به شکل یک مسئله خصوصی نگاه می‌شود. به شوخی بعضی همکاران می‌گفتند که خیلی از این کارکنان دولت علاقه ندارند که میزان دقیق دریافتی‌شان را به همسرشان هم بگویند، چون بالاخره ممکن است پس‌انداز یواشکی برای آینده داشته باشند یا برای روز مبادا چیزی ذخیره کنند و نخواهند حتی همسرشان مطلع باشد که هر ماه چقدر دریافتی دارند. اینها درواقع مسائل فرهنگی است. البته از آنجا که مسائل سیاسی در کشور ما از مبنای اخلاقی مناسبی برخوردار نیست، احتمال زیادی وجود دارد که از این اطلاعات برای برخی اقدامات غیراخلاقی هم استفاده شود، ولی در نهایت فواید این کار بیشتر از مضرات آن است. 

به‌جز وظیفه‌ای که دستگاه‌های نظارتی برعهده‌ دارند، این سامانه توان تشخیص مغایرت‌ها را هم خواهد داشت؟

این سامانه اصلا با هدف همین که نظارتی بر پرداخت‌ها وجود داشته باشد به وجود آمده است. قابلیت‌های گزارش‌گیری خوبی در این سامانه پیش‌بینی شده و امیدواریم بتوانیم اطلاعاتی را که لازم داریم از آن دریافت کنیم؛ مثلا یکی از اطلاعاتی که همیشه ما به آن نیاز داریم این است که در چه ماه‌هایی هر دستگاه چه میزان از هزینه‌های پرسنلی‌اش را پرداخت می‌کند و بنابر آن تخصیص لازم را انجام دهیم. پیش از این ما بنا بر اعلام خود دستگاه‌ها این کار را انجام می‌دادیم و از طریق گزارش‌گیری دستی ذی‌حسابان کارها انجام می‌شد، ولی حالا دستگاه‌های درگیر می‌توانند با این سامانه در جریان گزارش‌های به‌روز هر دستگاه باشند. البته طبیعی است که خود این کارکردها هم به مرور کارآمد شوند.

یکی، دو سؤال هم درباره وضعیت استخدام‌های دولت داریم. در دولت یازدهم و دوازدهم چند نفر توسط دولت استخدام شده‌اند؟

از آنجا که سیاست دولت و مجلس کوچک‌سازی دولت است، هدف و جهت‌گیری ما کم‌کردن از حجم نیروی انسانی دولت است. البته از این جهت که بالاخره بخشی از نیروی انسانی دولت در پایان خدمتشان بازنشسته می‌شوند، ما باید در سطح حداقل نیازهای دولت، نیروهایی را جایگزین کنیم. گاهی هم می‌بینیم که خدمات دولت توسعه پیدا می‌کند و نیازمند تأمین نیرو هستیم. من یک‌ بار محاسبه می‌کردم؛ ما از سال ۱۳۷۷ سیاست کوچک‌سازی دولت را دنبال کرده‌ایم، در آن سال جمعیت کشور حدود ۶۰‌ میلیون نفر بوده است و دو‌میلیون‌و ۴۰۰‌ هزار نفر کارمند دولت داشته‌ایم. امروز به جمعیت کشور ۲۰ ‌میلیون نفر اضافه شده است یعنی به تعداد متقاضیان دریافت خدمات از دولت اضافه شده است. همان‌طور که می‌دانید در برخی بخش‌ها، تعداد نیروی دولت متناسب با جمعیت است. وقتی می‌خواهیم بیمارستانی را تجهیز کنیم یا مدرسه‌ای بسازیم، متناسب با جمعیت این اتفاق می‌افتد و طبیعی است که همه اینها به نیروی انسانی نیاز دارند. در کنار آن توسعه تشکیلات سیاسی نیز اتفاق افتاده است. شهرستان‌های جدیدی به وجود آمده‌اند و از ۲۲۰ فرمانداری کشور در سال ۷۶ امروز به ۴۳۰ فرمانداری رسیده‌ایم. هر کدام از این شهرستان‌های جدید که ایجاد شده‌اند، شبکه‌ای از نظام اداری در آنها شکل گرفته‌اند که نیاز به نیروی اداری داشته‌اند. بااین‌حال امروز نزدیک به دو‌میلیون‌و ۳۲۰‌ هزار نفر کارمند دولت داریم. یعنی توانسته‌ایم تمام این توسعه‌ها را بدون افزایش حجم دولت انجام دهیم. البته می‌توانستیم کمتر از این هم داشته باشیم. اقداماتی مانند واگذاری شرکت‌های دولتی انجام شد که حجم زیادی از نیروی کار دولت از این چرخه خارج شدند اما در مقابل در برخی دوره‌ها بی‌محابا استخدام انجام شد. در مجموع با نگاهی به عملکرد ۲۰ساله می‌توانیم بگوییم حجم دولت کنترل شده است و امروز هم تنها به نسبت تعدادی از نیروهای خروجی، نیروی کار وارد دولت می‌شود. قانون به ما اجازه داده است که یک‌سوم خروجی را با نیروی ورودی جایگزین کنیم و با این ابزار ورودی دولت را کنترل کنیم. البته بعضی از دستگاه‌ها مانند آموزش‌وپرورش از این مسئله مستثنا هستند. اگر دو‌میلیون‌و ۳۰۰‌ هزار نفر کارمند دولت را در نظر بگیرید که قرار است ۳۰ سال خدمت کنند، ما به شکل متوسط هر سال ۸۰ تا ۹۰‌ هزار نفر خروجی داریم و حدود یک‌سوم این تعداد را هم جذب می‌کنیم. در واقع ما در حد همان ۳۰ ‌هزار نفر را در سال جذب می‌کنیم. البته حاکمیت فراتر از دولت است. در قوه ‌قضائیه، نیروهای مسلح، در نهادهای عمومی غیردولتی مانند شهرداری‌ها و مانند آن هم استخدام داریم که ممکن است ۱۰ تا ۱۵‌ هزار نفر هم از این طریق استخدام شوند. در سال‌های گذشته هم همین‌طور بوده است. از ابتدای سال ۹۳ تا پایان سال ۹۶ درحدود ۱۲۰‌ هزار نفر جذب دولت شده‌اند. هفته گذشته هم یک آگهی دادیم که حدود ۱۸‌ هزار نفر را استخدام کنیم. فکر می‌کنیم در نوبت دومی هم که در پاییز استخدام می‌کنیم، حدود ۱۰ تا ۱۲‌ هزار نفر را جذب کنیم. بنابراین امسال هم همین حدود خواهد بود. 

چند نفر به دلیل واگذاری‌ها و در واقع خصوصی‌سازی از دولت خارج شده‌اند؟

اگر جمع نیروی کاری که در دستگاه‌های واگذارشده مشغول به کار بوده‌اند را در نظر بگیریم، چیزی حدود ۱۴۰‌ هزار نفر هستند. ولی بعضی از اینها می‌توانستند بنا بر قوانین خاصی در دولت بمانند و بنابراین حدود ۱۱۰‌ هزار نفر در جریان خصوصی‌سازی از دولت خارج شده‌اند. عمده آن هم بانک‌ها، مخابرات و بیمه‌ها بودند. 

سؤال آخر اینکه گفتید در دوره‌ای بی‌محابا استخدام‌هایی صورت گرفته است. به نظر می‌رسد بخشی از اینها مربوط به دولت‌های نهم و دهم باشد. دراین‌باره توضیح می‌دهید؟

بالاخره در برخی دوره‌ها به سیاست کوچک‌سازی دولت توجه نشده است. در دولت نهم، میزان قابل‌توجهی خروجی نیروی کار از دولت اتفاق افتاد. همان‌طور که گفتیم نزدیک به ۱۴۰‌ هزار نفر در جریان خصوصی‌سازی از بدنه دولت جدا شدند و همچنین در سال‌های ۸۶ تا ۸۹ با طرح بازنشستگی زودهنگام ۱۰۶‌ هزار نفر پیش از موعد بازنشسته شدند. درواقع چیزی حدود ۲۵۰‌ هزار نفر از این طریق از دولت خارج شده‌اند. در مقابل می‌بینیم که در سال ۱۳۹۰ نیروی انسانی دولت دو‌میلیون‌و ۵۰‌ هزار نفر بود و در پایان سال ۹۲ این تعداد به دو‌میلیون‌و ۳۸۰‌ هزار نفر رسیده بود. اگر این تعداد را با تعداد خروجی‌ها مقایسه کنیم، می‌بینیم که چطور و به چه میزان به حجم دولت در دولت دهم افزوده شده است. 

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - چگونه می‌توانیم بدون تغییر محسوس در شیوه زندگی از هزینه‌هایمان کم کنیم؟

به گزارش ایسنا، «فرادید» نوشت: نگاهی به روش‌های پیشنهادی زیر بیندازید و هر کدام را که برایتان مقدور است، اجرا کنید.

۱. موزها را جدا کنید

این کار موزها را برای مدت بیشتری زرد و سالم نگاه می‌دارد. موز، گازی به نام اتیلن تولید می‌کند که سبب رسیده شدن میوه می‌شود. با جدا کردن موزها این فرآیند کند می‌شود.

۲. کاهو را مدت بیشتری نگاه‌ دارید

کاهو  را با یک دستمال‌کاغذی مربوط در یک کیسه زیپ‌دار بگذارید تا دیرتر خراب شود.

۳. عمر تیغ اصلاح را بیشتر کنید

آب اضافی را از تیغ اصلاح خشک‌کنید، آن را در مقداری الکل فرو کنید و سپس در محلی خشک قرار دهید. ژیلت را در حمام رها نکنید. این کار از زنگ‌زدگی جلوگیری کرده و چند هفته به عمرش می‌افزاید.

۴. تشکتان را بچرخانید

هر سه ماه یک‌بار تشکتان را برعکس کنید تا عمرش طولانی شود. جهت قرار گرفتنش را مدام تغییر دهید تا فرورفتگی در آن ایجاد نشود.

۵. کمتر مصرف کنید

میزان صابون، خمیردندان، شامپو و مواد شوینده‌ای که استفاده می‌کنید را کاهش دهید. به احتمال زیاد متوجه هیچ تغییری نخواهید شد و لباس‌هایتان به همان تمیزی و خوشبویی سابق خواهند بود.

۶. رژ لب را تا ته مصرف کنید

میزان باقیمانده رژ لب در ته لوله را با قلم‌مو مصرف کنید. خواهید دید که هنوز مقدار زیادی مواد، باقی‌مانده است.

۷. از کفش‌هایتان مراقبت کنید

کفِ کفش‌های چرمی خود را با لاستیک بپوشانید تا خراب نشوند. آنها را دو روز پشت سر هم نپوشید. کفش‌های چرم به رطوبت حساسند و اگر به‌طور مداوم استفاده نشوند، عمر بیشتری خواهند داشت.

۸. لیست تهیه کنید

نوشتن لیست قبل از رفتن به خرید، شما را از خریدهای غیرضروری و ناگهانی بازمی‌دارد.

۹. بیشتر غذا درست کنید

دو یا سه برابرِ میزانی که می‌خورید غذا درست کنید و باقیمانده را در فریزر ذخیره کنید. وقتی به غذای سریع نیاز دارید آن را گرم کرده و بخورید. خرید مواد غذایی به‌صورت عمده ارزان‌تر در می‌آید.

۱۰. چراغ‌ها را خاموش‌کنید

در طول روز و زمانی که از اتاق خارج می‌شوید، چراغ‌ها را خاموش‌کنید. روشن نگاه‌داشتن چراغ‌ها برق را هدر می‌دهد و پول قبضتان بسیار بالا می‌رود.

۱۱. از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کنید

با اینکه لامپ‌های کم‌مصرف گران‌تر هستند اما در بلندمدت سرمایه‌گذاری خوبی برای کاهش هزینه‌ها خواهند بود. لامپ‌های LED و CFL عمر بیشتری دارند و برق کمتری مصرف می‌کنند.

۱۲. به ماشینتان رسیدگی کنید

هرچند ماه یک‌بار فیلتر ماشینتان را تمیز یا تعویض کنید. فیلتر هوای تمیز، کارکرد موتور را تا هفت درصد افزایش می‌دهد.

۱۳. از حراجی‌ها خرید کنید

بر اساس موادی که در فروشگاه‌ها حراج شده آشپزی کنید. پس از چند ماه هزینه‌های مصرفی برای تغذیه کم می‌شود و البته شما سیرتر از گذشته خواهید بود.

۱۴. دست‌هایتان را بشویید

شستن مداوم دست‌ها تمام باکتری‌ها و ویروس‌ها را پاک می‌کند و در نتیجه از هزینه‌های گزاف درمان در امان می‌مانید.

۱۵. رمز اینترنتی خود را در مرورگر ذخیره نکنید

اطلاعات حساب بانکی خود را از مرورگر پاک‌کنید زیرا این‌گونه، خرید آنلاین دشوارتر می‌شود و هر دفعه مجبورید تمام اطلاعات را از نو وارد کنید.

۱۶. پس از تعطیلات خرید کنید

از حراج‌های پس از تعطیلات استفاده کنید و وسایل مورد نیاز خود را در این ایام بخرید.

۱۷. مراقب لاستیک‌های ماشین باشید

مطمئن شوید لاستیک‌های ماشین سالمند و به‌اندازه کافی باد دارند. اگر باد لاستیک‌ها تنظیم نباشد، مصرف سوخت ماشین بالا می‌رود.

۱۸. قبض موبایل را کم کنید

صورتحساب تلفن را چک کنید و مطمئن شوید برای خدمات بی‌مصرف پول پرداخت نمی‌کنید. اگر این‌طور است آنها را قطع کنید.

۱۹. گاهی گیاه‌خوار شوید

گاهی می‌توانید خوردن گوشت را کم کرده و از جایگزین‌هایی مانند لوبیا، تخم‌مرغ و غلات استفاده کنید که قیمت بسیار کمتری دارند.

۲۰. درزها را بگیرید

درزها و حفره‌های درب و پنجره سبب بالا رفتن مصرف انرژی می‌شوند.

۲۱. خودتان قهوه درست کنید

قهوه خانگی هزینه کافی‌شاپ را از زندگی‌تان حذف می‌کند. بهتر است دانه‌های قهوه را در حجم زیاد خریداری و خودتان قهوه درست کنید.

۲۲. برنامه غذایی‌تان را تعیین کنید

در آغاز هر هفته لیستی از غذاهایی تهیه کنید که می‌خواهید در طول هفته درست کنید. این کار باعث می‌شود پول اضافی در فروشگاه خرج نکنید و مواد غذایی خریداری‌شده خراب نشوند.

۲۳. ترک کنید

عادت‌های پرهزینه مانند سیگار کشیدن را ترک کنید. علاوه بر سلامت به کیف پولتان نیز آسیب می‌زند.

۲۴. از کلاس‌های ورزشی آنلاین استفاده کنید

استفاده از کلاس‌های ورزشی آنلاین از هزینه‌های بالای عضویت در باشگاه کم می‌کند. هر ورزشی که بخواهید را می‌توانید در خانه انجام دهید؛ آن هم کاملاً رایگان!

۲۵. از خانه غذا ببرید

بیرون غذا خوردن عمده‌ترین هزینه در زندگی تمام افراد است اما می‌توانید دو تا سه بار در هفته از خانه غذا ببرید و لطف بزرگی به جیبتان کنید.

۲۶. آب کمتری مصرف کنید

هنگام شستن ظرف‌ها شیر آب را ببندید.

۲۷. خیاطی یاد بگیرید

به‌جای دور انداختن لباس‌هایی که دکمه‌هایش افتاده یا اندکی پاره شده‌اند، با چند ترفند خیاطی آنها را مجدداً قابل‌استفاده کنید.

۲۸. غذا را هدر ندهید

به تاریخ انقضای مواد غذایی دقت کنید و قبل از فاسدشدن، آنها را مصرف کنید.

۲۹. ماشین را کنار بگذارید

به‌جای رانندگی، تا حد ممکن از دوچرخه استفاده کنید یا پیاده بروید. به این ترتیب هم سالم‌تر می‌مانید و هم هزینه بنزین کمتر می‌شود.

۳۰. ماشین را سبک کنید

اشیای اضافه در ماشینتان را بیرون آورید. هر صد پوند وزن در ماشین، میزان مصرف سوخت را دو درصد افزایش می‌دهد.

۳۱. همه‌چیز را فریز کنید

لازم نیست همه‌چیز را در همان لحظه بخورید. می‌توانید مواد غذایی را در فریزر نگهداری کنید.

۳۲. ساعت‌های اوج مصرف را بدانید

استفاده از وسایل برقی در زمان‌های اوج مصرف هزینه زیادی روی دستتان خواهد گذاشت.

۳۳. از درمان‌های خانگی استفاده کنید

اگر سردرد یا حالت تهوع دارید، درمان‌های خانگی مانند زنجبیل و عسل حال شما را بهتر می‌کند. شاید دیگر لازم نباشد به پزشک و داروخانه مراجعه کنید.

۳۴. از برق بکشید

آیا تلویزیون، غذاساز، ماکروویو و قهوه‌سازتان همیشه به برق است؟ در این صورت باید بگوییم حتی در حالت خاموش نیز انرژی جذب می‌کنند و بنابراین همیشه آنها را از برق بکشید.

۳۵. پول خردها را جمع کنید

پول خردها را جمع کنید و با آنها خودتان را به یک خوراکی دعوت کنید. این‌طوری هیچ حس عذاب وجدانی هم وجود ندارد!

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - نتایج یک پژوهش دانشگاهی که توسط محققان کشورمان انجام شده است، نشان از آن دارد که بروز پدیده تنبلی در دانشگاه‌ها، به‌طور ویژه‌ای با تنبلی موجود در سایر ابعاد جامعه ارتباط دارد.

به گزارش ایسنا، کارشناسان اعتقاد دارند که «تنبلی اجتماعی» که در بسیاری از منابع به‌عنوان یکی از صفات اخلاقی ایرانیان از آن یاد شده است، به شکل جدی به مباحث فرهنگی، روان­شناسی و جامعه‌­شناسی نیز وارد شده است. این معضل اجتماعی، آسیب­‌های متعدد و پیامدهای منفی را برای فرد و اجتماع در کوتاه‌مدت و درازمدت به وجود می‌­آورد. تنبلی به معنای تن‌­پروری، بیکاری، کاهلی، اهمال و سستی تعریف می‌شود. در تنبلی اجتماعی، با موقعیتی روبه‌رو هستیم که گروه، باعث تضعیف رفتار شخص می‌­شود. به‌عبارت‌دیگر، فرد در گروه، تلاش کمتری از خود نشان می‌­دهد، درحالی‌که همان فرد در موقعیت­‌های انفرادی این بی­‌تحرکی را از خود نشان نمی‌­دهد.

صاحب‌نظران می‌گویند در جامعه‌­ای که تنبلی در آن رخنه ­کند، افراد برای انجام امور کوچک و بزرگ در زندگی شخصی و مناسبات اجتماعی و عمومی، همیشه کار امروز را به فردا می‌­اندازند، تصمیم‌­سازی و تصمیم­‌گیری را به دیگران واگذار می‌­کنند، تغییر و تحولی را که آرزو می­‌کنند، بدون کوچک‌ترین اقدامی از دیگران انتظار می­‌کشند و برای هر انتخابی تعلل می­‌ورزند. این وضع، هنگامی فاجعه‌بارتر می‌شود که جامعه دانشگاهی نیز بدان مبتلا شود. درواقع، تنبلی دانشگاهی به وضعیتی اشاره دارد که در آن دانشجو یا استاد در رابطه با وظایف تحصیلی و آموزشی خود به‌صورت فردی و در رابطه با دیگران سستی کرده و رغبتی از خود نشان نمی‌دهند.

در این خصوص، محققانی از دانشگاه مازندران در مطالعه‌ای پژوهشی، درصدد برآمده‌اند که پاسخ این سؤالات را بیابند که میزان تنبلی دانشگاهی دانشجویان به‌عنوان مصداقی از تنبلی اجتماعی چقدر است و چه عوامل درون و برون دانشگاهی بر تنبلی دانشگاهی در میان دانشجویان تأثیر دارند؟

در این پژوهش پیمایشی، محققان از ابزار پرسشنامه برای سنجش استفاده کرده‌اند و 390 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران در آن مشارکت داشته‌اند.

طبق نتایج حاصل از پژوهش فوق، بین نابسامانی برون‌­دانشگاهی که سه بعد «نبود آینده شغلی»، «پایین بودن هزینه‌های تنبلی» و «فرهنگ تنبلی در جامعه» را شامل می‌­شود، با تنبلی دانشگاهی و ابعاد آن رابطه معناداری وجود دارد.

همچنین بین نابسامانی درون­‌دانشگاهی که چهار بعد «نبود نظارت و کنترل در دانشگاه»، «ضعف برنامه­‌ریزی در دانشگاه»، «طفره‌­روی آموزشی سیستمی» و «نبود امکانات و تجهیزات در دانشگاه» را شامل می­‌شود با تنبلی دانشگاهی و ابعاد آن رابطه‌ای معنادار حاکم است.

دکتر علی‌اصغر فیروزجائیان، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران و همکارش در این رابطه می‌گویند: «متغیرهای برون‌دانشگاهی بیشترین تأثیر را بر سطح نظام دانشگاهی داشت‌ه­اند و طفره­روی آموزشی، فرهنگ تنبلی در جامعه و ضعف برنام‌ه­ریزی در دانشگاه بیشترین تأثیر را بر تنبلی دانشگاهی داشته‌اند».

این محققان اعتقاد دارند: «برای کاهش تنبلی دانشگاهی، باید به دو سطح درون و برون‌دانشگاهی توجه داشت. راهکارهای برون‌دانشگاهی، با بحث بهبود وضعیت اشتغال و آینده شغلی فارغ‌التحصیل‌ها در جامعه مرتبط است. همچنین در همین راستا فرهنگ‌سازی در حوزه کار مفید و جدیت در جامعه و درنهایت بالا بردن هزینه‌­های تنبلی برای کاهش تنبلی راهگشا است».

آن‌ها می‌افزایند: «در سطح درون‌دانشگاهی نیز افزایش نظارت و کنترل آموزشی و همچنین ثبات و دقت برنامه‌­ریزی آموزشی در کاهش تنبلی راهگشا است. افزایش و بهبود امکانات آموزشی در دانشگاه و جدیت آموزشی اساتید با توجه به نتایج پژوهش، می‌تواند کاهش تنبلی در بین دانشجویان و درنهایت جامعه دانشگاهی را سبب شود».

این یافته‌های ارزشمند که می‌توانند با افزایش تحرک و مشارکت، به رفع تنبلی دانشگاهی در بین دانشجویان و دانشگاهیان با تمرکز بر عوامل به وجود آورنده آن‌ها کمک کنند، در مجله «جامعه‌شناسی کاربردی» وابسته به دانشگاه اصفهان و به‌صورت مقاله‌ای علمی پژوهشی به چاپ رسیده‌اند.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - دبیر کارگروه خانواده سالم معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نسبت به افزایش تجرد قطعی دختران در ایران هشدار داد.

عالیه شکربیگی (دبیر کارگروه خانواده سالم معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری) درباره تجرد قطعی برخی  دختران به خبرنگار ایلنا گفت: به طور کلی تجرد قطعی دختران در ایران افزایش پیدا کرده است، اما نمی‌‌توان آن را به طبقه خاصی از جامعه نسبت داد. در واقع بحث تجرد قطعی در میان تمام طبقات جامعه با تغییرات نگرشی صورت گرفته است. باید دید نگرش این افراد به زندگی دقیقا چگونه است؟

وی ادامه داد:‌ تجرد قطعی یعنی زمانی که انسان شرایط مناسب‌ سنی برای ازدواج را از دست می‌دهد. البته شاید امکان ازدواج داشته باشد، اما دیگر امکان باروری وجود ندارد. یکی دیگر از دلایل تجرد قطعی، مضیقه در ازواج است. یعنی تاکنون شخصی که ایده آل‌های مورد نظر آن‌ها را داشته باشد، هنوز پیدا نشده است.

مدیر گروه علمی تخصصی خانواده در انجمن جامعه شناسی ایران در پاسخ به این سوال که آیا این مساله در خانواده‌های سنتی بیشتر است یا در خانواده‌های مدرن؟ گفت: نمی‌توان قضاوتی در این زمینه داشت. ما در مواردی شاهد بوده‌ایم که در خانواده‌های سنتی و حتی روستاها تجرد قطعی دیده شده است. این معضل مربوط به امروز و دیروز نیست، در واقع سال‌هاست زیر پوست خانواده‌ها اتفاق می‌افتد و حالا خودش را نشان داده است. بنابراین نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد تجرد قطعی در چه خانواده‌هایی بیشتر و در چه خانواده‌هایی کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: شواهد نشان می‌دهد؛ تجرد قطعی دختران و حتی پسران در خانواده‌های سنتی، سرمایه گذار، مدرن و پست مدرن وجود دارد، اما نکته قابل توجه این است که سن تجرد قطعی بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی است یا در واقع سنی که باروری از دست می‌رود.

این جامعه‌شناس با بیان تاثیر ازدواج‌های ناموفق یک خانواده بر تجرد قطعی دیگر اعضای خانواده توضیح داد: این مساله نسبت به تغییر نگرش پدیده ازدواج به وجود آمده‌است. فرض کنید در یک خانواده دو ازدواج صورت گرفته است، نفر سوم وقتی می‌بیند مسائل و مشکلات آن افراد خیلی زیاد است، دیگر دنبال بحث ازدواج نیست. بنابراین بخشی از آن مربوط به تغییرات نگرشی و ارزشی است که در دختران ما رخ داده است.

او افزود: یکی دیگر از مسائلی که در این زمینه می‌تواند تاثیرگذار باشد، مضیقه در انتخاب موردهای مناسب است. فرض کنید دختران همیشه دنبال این بوده‌اند که مورد خوب پیدا شود. همیشه وسواس گونه عمل کرده‌اند و انتظار داشتند شخص همه معیارهای او را داشته باشد، در حالی که ما نمی‌توانیم یک فرد را صد درصد ایده آل بدانیم.

شکربیگی در خصوص مساله سومی که در تجرد قطعی تاثیر گذار است، گفت: توانمندی‌های مالی و اقتصادی دختران نقش به‌سزایی در این مساله دارد. در صورتی که یکی از دلایل ازدواج نیازمندی مالی است وقتی این نیاز برطرف می‌شود، شاید دیگر ازدواج برای برخی جذابیتی نداشته باشد. باید توجه داشته باشیم در هر مساله اجتماعی ده‌ها دلیل موثر است، اما دلایلی که من نام بردم شاید عمده‌ترین دلایل تجرد قطعی در خانواده ایرانی باشد. یکی دیگر از عوامل تجرد قطعی، مشکلات اقتصادی بعد از ازدواج است؛ یعنی همزمان توانمندی مالی و محرومیت مالی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی درباره وسواس انتخاب در میان جوانان دهه شصت گفت: این وسواس انتخاب در دهه شصتی‌ها بیشتر است، زیرا آن‌ها نسل آرمانگراتری هستند و به دلیل همان آرمان‌ها و ایده‌هایی که دارند؛ کمال طلب می‌شوند. جوانان دهه شصت در مورد انتخاب فردی که می‌خواهند با آنها زندگی کنند؛ سختگیری می‌کنند و عمدتا معتقدند؛ شخص مقابل باید همه شرایط مطلوب را داشته باشد، اگر این شرایط را نداشته باشد؛ ممکن است از ازدواج کلا صرف‌نظر کنند. بعضی از افراد دهه شصت به زیبایی ظاهری تاکید داشته‌اند و ظواهر برای دختران و پسران دهه شصت عمدتا مهم بوده است.

این جامعه‌شناس با اشاره به پیامدهای مجردی قطعی در دختران، گفت: مهمترین پیامد می‌تواند احساس تنهایی باشد. انسان‌ها نیازمند داشتن خانواده‌ای هستند که کانونی پرمهر و محبت داشته باشند، از طرفی انسان همیشه جوان نمی‌ماند که تصور کند تا ابد پول و تعاملاتش با او خواهند بود روزی انسان پا به سن سالخوردگی می‌گذارد و آن زمان پیامد تجرد قطعی خودش را نشان می‌دهند.

وی افزود: من با افرادی که دچار تجرد قطعی شده‌‎اند؛ صحبت کرده‌ام، آن‌ها می‌گویند؛ ممکن است به لحاظ اقتصادی همه چیز داشته باشیم، ولی کسی که به عنوان همدم در کنارمان باشد را نداریم. انسان نیازمند تعامل و ارتباط است و اگر آن را نداشته باشد، دچار افسردگی می‌شود.

ادامه مطلب...

مطمئنا شما نیز برخی از اسرار طول عمر را می توانید حدس بزنید، از قبیل: غذا خوردن سالم، ورزش کردن روزانه، حفظ وزن ایده‌آل و اجتناب از کشیدن سیگار. اما عوامل دیگری هم می توانند بر طول عمرتان اثر داشته باشند.

 یک سری عادات روزمره می تواند تأثیر مثبتی بر افزایش و یا کاهش طول عمرشان داشته باشد که در زیر به مرور آنها خواهیم پرداخت.
 
داشتن پاهای قوی
قدرت قسمت پایینی بدن باعث حفظ تعادل مناسب، انعطاف پذیری و استقامت بدن می شود. اینها عوامل کلیدی در کاهش آسیب پذیری افراد مخصوصا با افزایش سن به شمار می آیند که می توانند از آسیب های ناشی از افتادن و صدمه های مربوط به آن نظیر شکستگی لگن در سالمندان و غیره جلوگیری کنند. متأسفانه ۲۰ درصد افرادی که دچار شکستگی های سر استخوان می شوند، به دلیل عوارض ناشی از تروما، در طول مدت یک سال جان خود را از دست می دهند.
 
خانم های چاق می توانند تنها با افزایش ۱۰ دقیقه ای فعالیت های روزانه شان نسبت به حالت همیشگی، نقش مهمی در بهبود سلامت قلب خود داشته باشند
 
به عقیده ی دانشمندان داشتن عضلات ضعیف در قسمت ران، مهم ترین عاملی به حساب می آید که نشان می دهد افراد در کهنسالی از پاهای نحیفی برخوردار خواهند بود. برای اجتناب از این حالت بهتر است به ورزش هایی که موجب تقویت عضلات ران و پاها می شوند روی بیاورید و این کار را در برنامه های روزانه ی خود قرار  دهید.
 
داشتن مادر جوان
بر اساس تحقیقات دانشگاهی صورت گرفته، فرزندانی که از مادرانی با سن کمتر از ۲۵ سال به دنیا می آیند، دو برابر افرادی که از مادران با سن بیشتر به دنیا می آیند، از طول عمری صد ساله برخوردار خواهند بود. به عقیده دانشمندان، دلیل این امر تخمک گذاری سالم تر، خصوصا در اولین لقاح و در نتیجه داشتن فرزندان سالم تر است.
 
پیاده روی
بر اساس تحقیقی که بر روی ۲۶۰۳ مرد و زن صورت گرفته، معلوم شده است افرادی که روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی انجام می دهند، جزو افراد سالم (صرف نظر از میزان چربی بدن آنها) بوده و این گروه، چهار برابر افرادی که پیاده روی کمتری انجام می دهند و یا اصلا انجام نمی دهند، عمر می کنند.
 همچنین تحقیقات مشابه نشان می دهد که خانم های چاق می توانند تنها با افزایش ۱۰ دقیقه ای فعالیت های روزانه شان نسبت به حالت همیشگی، نقش مهمی در بهبود سلامت قلب خود داشته باشند.
 اضافه کردن کمی پیاده روی به کارهای روزانه نظیر پیاده روی در مسیر محل کار و یا راه رفتن موقع خرید می تواند در افزایش سلامتی بدن و طول عمر بسیار موثر باشد.
 
وزن مناسب در دوران نوجوانان
تحقیقی بر روی ۱۳۷ کودک از بدو تولد تا سن ۲۸ سالگی نشان داد که داشتن اضافه وزن در نوجوانان ۱۴ ساله، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را در بزرگسالی افزایش می دهد. این در حالیست که تحقیقات نشان داده است که  افراد دارای دیابت ، ۲ تا ۴ برابر بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند.
 
تحصیلات دانشگاهی
مطالعه ی صورت گرفته در دانشکده ی پزشکی دانشگاه هاروارد نشان داد افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، حتی اگر تنها یک سال را هم در دانشگاه سپری کرده باشند، به طور متوسط ۱۸ ماه بیشتر از افراد دارای تحصیلات کمتر، عمر خواهند کرد، زیرا میزان تحصیلات بیشتر سبب کاهش تمایل به مصرف دخانیات خواهد شد.
 در واقع تنها ۱۰ درصد از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی (در این تحقیق لیسانس عنوان شده است) به مصرف دخانیات روی می آورند، ولی ۳۵ درصد افراد دارای تحصیلات دبیرستانی و یا کمتر، دخانیات استعمال می کنند.
 
استفاده کمتر از نوشابه ها
دانشمندان دریافته اند که نوشیدن یک یا چند نوشابه در روز خطر ابتلا به سندرم متابولیکی را دو برابر می کند. این سندرم مجموعه ای از افزایش فشار خون ، افزایش سطح انسولین و چربی شکم است که موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و حتی افسردگی می شود.
 افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، حتی اگر تنها یک سال را هم در دانشگاه سپری کرده باشند، به طور متوسط ۱۸ ماه بیشتر از افراد دارای تحصیلات کمتر، عمر خواهند کرد، زیرا میزان تحصیلات بیشتر سبب کاهش تمایل به مصرف دخانیات خواهد شد
 مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف ماده رنگی کارامل سبب افزایش خطر بروز سندرم متابولیک خواهد شد. همچنین دانشمندان معتقدند که استفاده از این مواد سبب تغییر ذائقه افراد و تمایل به مصرف موادغذایی شیرین و در نتیجه افزایش وزن خواهد شد. محققان پیشنهاد می دهند افراد می توانند برای تامین کافئین، از چای استفاده کنند.
 دانشمندان اعتقاد دارند با اجتناب از مصرف نوشیدنی های گازدار، کنترل فشار خون و کلسترول، پیشگیری از دیابت و عدم استعمال دخانیات، می توان ۶ تا ۹ سال به عمر انسان اضافه کرد.
 
ازدواج کردن
طبق بررسی های جدید، محققان به این نتیجه رسیده اند که ازدواج می تواند خطر مرگ در میانسالی را به شدت کاهش دهد. همچنین افراد متاهل بسیار کمتر از افراد مجرد دچار مرگ ناگهانی می شوند.
 
کاهش استرس
افرادی که دچار استرس شدید هستند، بدنشان دارای سطح کمتری از هورمون کلوتو (هورمون جلوگیری کننده از پیری زودرس) می باشد.
 همچنین استرس ۲۰ درصد خطر ابتلا به سکته ی مغزی را افزایش می دهد.
 اگر دچار استرس شدید هستید، با روش هایی مانند داشتن برنامه غذایی مناسب، رازو نیاز با خداوند متعال و … به حفظ آرامش خود کمک کنید.
 افرادی که دارای وجدانی بیدار هستند و حس مسئولیت پذیری زیادی دارند، بیش از دیگران به سلامت خود اهمیت می دهند و این خود سبب افزایش طول عمرشان خواهد شد
 
حس مسئولیت
افرادی که دارای وجدانی بیدار هستند و حس مسئولیت پذیری زیادی دارند، بیش از دیگران به سلامت خود اهمیت می دهند و این خود سبب افزایش طول عمرشان خواهد شد
 
اهمیت به زیبایی
اگر به سلامت و زیبایی خود اهمیت می دهید، باید بدانید که عمر طولانی تری خواهید داشت.
 با توجه به مطالعه ی انجام شده بر روی دو قلوهای همسان و همشکل، قل هایی که احساس بهتری نسبت به ظاهر خود داشتند، دیرتر از خواهر یا برادر همسان خود دچار پیری شدند.
 
دوری از تنهایی
خانواده و دوستان خوب بهترین نعمت های ما هستند و در کنار آن ها بودن، تأثیر بسیار خوبی بر ما خواهد داشت.
 تنهایی خطری جدی برای پیری زودرس و چاقی است، زیرا سبب ترشح پیش ماده ای برای شروع روند پیری خواهد شد.
 
اجتماعی باشید
دوری از مردم و جامعه مانند گزینه تنهایی، عمر شما را کوتاه خواهد کرد.
 
دویدن منظم
پیاده روی و همچنین دویدن منظم و روزانه سبب بهبود خونرسانی به نقاط مختلف بدن و تنظیم کار ریه ها خواهد شد. این دو فعالیت بدنی را شوخی نگیرید.
 
مراقب چاقی شکم خود باشید
اندازه ی دور کمر بیش از ۱۲۰ سانتیمتر در مردان و ۱۰۰ سانتیمتر در زنان، خطر ابتلا به پیری زودرس را تا دو برابر افزایش می دهد.
 
داشتن زندگی هدفمند
کسانی که زندگی برایشان معنی دارد و برای رسیدن به وضعیتی ایده آل برای خود هدف تعیین می کنند، در پایین ترین رده ی مرگ و میر قرار دارند.
 اگر از این دسته از افراد نیستید، به فکر انجام کارهایی باشید که به زندگی تان معنا می بخشند. حتی کارهای ساده ای نظیر کاشتن گل و گیاه، پرورش دام و طیور و … نیز بسیار مشکل گشاست.
 
خواب منظم
افرادی که ۷ ساعت در شب می خوابند، در مقایسه با افرادی که بیش از ۸ ساعت و یا کمتر از ۵ ساعت در شب می خوابند، عمر طولانی تری خواهند داشت
 خواب کم، بدنتان را به شدت ضعیف و ناتوان خواهد کرد و خواب بیش از حد نیز سبب افزایش سطح مس موجود در خون شده و عوارض جانبی زیادی را به بار می آورد.
 
ژنتیک
اگر پدربزرگ و مادر بزرگتان عمر طولانی داشتند و یا دارند، شما نیز به احتمال زیاد عمر زیادی خواهید داشت. طبق بررسی ها، میزان طول عمر تا حدودی ارثی است.
 
دوری از مشروبات الکلی
نوشیدنی های الکلی خطر ابتلا به سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. در نتیجه عمر با ارزشتان را کوتاه خواهد کرد.
 
ماهی مصرف کنید
ماهی سرشار از چربی امگا ۳ و ویتامین A می باشد که سبب بهبودی عملکرد قلب خواهد شد. وجود امگا ۳ کافی در بدن میزان مرگ و میر زودرس را تا ۲۷ درصد کاهش خواهد داد.
 
بچه دار شوید
به دنیا آوردن فرزند بعد از ۳۳ سالگی و یا حتی در ۴۰ سالگی می تواند سبب افزایش طول عمر تا چند برابر شود.
 
چشمتان را سالم نگهدارید
به گفته ی پزشکان، مراقبت از چشم ها و داشتن قدرت بینایی مناسب، سبب افزایش ۴۰ درصدی طول عمر خواهد شد، زیرا داشتن قدرت بینایی مناسب، اعتماد به نفس و خوش بینی فرد را زیاد می کند.
 
سیگار نکشید
سیگار کشیدن  10 سال عمرتان را کوتاه خواهد کرد. اگر شریک زندگی و یا والدین تان سیگاری هستند، شما نیز در معرض خطر قرار دارید.
ترک سیگار تا قبل از سن ۴۰ سالگی می تواند تا ۹۰ درصد مانع کوتاهی عمر شود.

منبع: صدای ایران

ادامه مطلب...

در شرح گذر زمان و تفاوت‌های دوره‌ای در عالم سیاست این بس که با انتشار خبر استخدام ژن‌های خوب در شهرداری، دستور رسیدگی به این موضوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر شد. این دستور در پاسخ به انتظاری بود که در شرایط دشوار اقتصادی در برابر چنین استخدام‌هایی به وجود آمد. هنوز چیزی از طرح ژن‌های خوب نگذشته و کمتر کسی فکر می‌کرد جامعه به این ترکیب توصیفی، واکنشی سریع نشان دهد و آن را همچون ضرب‌المثلی از خودستایی به حافظه سیاسی خود ببرد. بخش وسیعی از سیاسیون هم به آن واکنش نشان دادند و درست در زمانی که به‌نظر می‌رسید کم‌کم از شتاب ماجرا کاسته شده، خبر استخدام ژن‌های خوب در شهرداری منتشر شد. انتشار این خبر ابتدا فقط بهت و حیرت به همراه داشت اما خیلی زود دامنه ماجرا وسیع و پس از آن دستورهای لازم صادر شد. انتظار نمی‌رفت که توانمندی‌ها و تخصص‌ها در استخدام به حاشیه برود و جای آن را ژن‌های خوب بگیرند با این حال وجه خوب ماجرا این است که این بار ژن‌ها پشت سکوت و تاریکی قرار نگرفتند، حساسیت‌ها بالا گرفت و در این بین شهردار جدید نشان داده که در این زمینه حاضر به مسامحه نیست و دستور لازم را صادر کرده است. سازمان بازرسی شهرداری به ماجرا ورود کرده و موضوع به زودی رسیدگی می‌شود. اما باید بر این نکته انگشت گذاشت که کاش در طول دوازده سال گذشته هم بازرسی شهرداری همین اندازه حساسیت نشان می‌داد. کاش با نظارت و دقت بیشتر بر موضوع اجازه داده نمی‌شد که تا وضعیت شهرداری به خصوص در بدهی‌های و استخدام‌های سیاسی شهرداری سابق به این جا بکشد و وارد کار می‌شد. اگر کار به همین سرعت پیگیری می‌شد، چه کسی می‌توانست نگران ورود بی‌ضابطه به جایگاه‌های مدیریتی باشد و آیا در آن صورت به اطمینان مردم خدشه‌ای وارد می‌شد؟
 طوفان پنج نفره!
داستان تکراری این است که خبر استخدام ژن‌های خوب با دستور مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در رسانه‌ها منتشر می‌شود و در ابتدا جز ترکیب همزمان حیرت و حسرت، واکنشی به همراه نمی‌آورد. البته اخباری از شهرداری به بیرون کشیده می‌شود و میل مفرطی وجود داشته که ماجرا در سکوت رسانه‌ای انجام شود. با این حال خبر می‌رسد که معاون منابع انسانی سازمان بازنشستگی درست پس از انتشار این خبر تودیع و از کار کنار گذاشته شده است. نکته مهم این است که تاریخ درخواست و ثبت نامه، ۱۹ اردیبهشت و تاریخ دریافت آن نیز همان روز بوده است. پس از آن و در تاریخ ۲۲ اردیبهشت با شروع به کار نیروهای جدید موافقت می‌شود. معنای روشن این تاریخ‌ها این است که فرآیند استخدام مدیران شهری در دوره‌ای که حسینی مکارم سرپرست شهرداری بوده، فقط ۳ روز طول کشیده است. در عین حال وقتی مساله با سرپرست شهرداری در میان گذاشته شد، پاسخ داد: نیروی انسانی سازمان بازنشستگی مستقل از شهردرای است. نکته سوال برانگیز این است که سایت شهرداری تهران نشان می‌دهد حکم انتصاب رئیس سازمان بازنشستگی از سوی محمدعلی نجفی شهردار تهران در اسفندماه سال گذشته صادر شده است. حسینی مکارم ادامه می‌دهد: شهرداری نظارتی بر سازمان بازنشستگی ندارد و اینکه: سازمان بازنشستگی ماهیت حقیقی دارد و ساختار و ارکان آن را شهرداری انتخاب نمی‌کند و شهرداری تهران بنا به قانون تنها به آن سازمان کمک مالی می‌کند، بنابراین اگر سازمان بازنشستگی درآمدی هم داشته باشد برای خودش است و عملکرد این سازمان در حوزه‌های مختلف زیر نظر شهرداری نیست و تابع نظر خودشان است لذا شهرداری تنها مسئولیت نیروهایی را دارد که توسط معاونت منابع انسانی شهرداری جذب می‌شوند. وقتی موضوع تودیع معاون منابع انسانی سازمان بازنشستگی مطرح شد اما حسینی مکارم اظهار بی‌اطلاعی کرد. هرچند حسینی مکارم معتقد است ارکان سازمان بازنشستگی ارتباطی به شهرداری تهران ندارد، اما معاون منابع انسانی شهرداری تهران برعکس نظر دیگری دارد. ابراهیم شیخ ابراز داشته که مجوزی برای استخدام نداده و اگر هم قرار بوده استخدامی باشد باید با موافقت او بوده باشد. وقتی پرسیده می‌شود که چرا با آغاز به کار این افراد موافقت شده پاسخ داده است: اصلا هیچ استخدامی بدون موافقت من امکان‌پذیر نیست. چنین است که از کنار هم گذاشتن این حرف‌ها و پاسخ‌ها تنها سوال به ذهن متبادر می‌شود. ارتباط هست یا نیست؟ خبر داشته‌ای یا نداشته‌ای؟
 ژن‌های ترسناک!
اینکه سرپرست شهرداری تهران با واژه‌های آشنا در ادبیات این سال‌ها پاسخ‌هایی می‌دهد و یکی از مدیران زیرمجموعه او پاسخ‌های دیگر و با کنار هم گذاشتن پاسخ‌ها نه تنها ابهامی برطرف نمی‌شود که بر ابهام‌ها افزوده می‌شود نشان دهنده این است که مساله ژن‌های خوب در تاریکی معنا دارد و اگر نوری به آن افکنده شود چیزی جز استفاده از رانت نیست. همان رانتی که بین مسئولان و مدیران و عموم مردم شکاف می‌اندازد. جذب چند ژن خوب در یکی از سازمان‌ها از این نظر اهمیت دارد که اعتبار مدیران و مسئولان دلسوز هم تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و با ادامه چنین روندی، آن هم در دورانی که اصلاح‌طلبان زیر فشار سنگین مخالفان سیاسی قرار گرفته‌اند، زمینه برای سوءاستفاده کسانی فراهم می‌شود که در دورانی دوازده ساله پاسخگوی هیچ نکته‌ای نبوده‌اند و اگر در آن دوران با همین حساسیت به موضوع مربوط به رانت و فساد پرداخته می‌شد، با تغییر و دست‌به‌دست شدن مدیریت شهری پرونده‌ها به قوه قضائیه ارسال نمی‌شد. حرف آخر اینکه ژن‌هایی که از آن سخن گفته می‌شود چنان هستند که کمتر کسی می‌تواند مسئولیت جذب‌شان را به عهده بگیرد.

 مرتضی خبازیان

منبع: آرمان امروز27/2/97

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست از تایید فنی طرح گردشگری جزیره «آشوراده» خبر داد.

به گزارش ایسنا، هفته پیش سید مناف هاشمی - استاندار گلستان - اعلام کرد که مجوز رسمی طرح گردشگری آشوراده بعد از سال‌ها انتظار صادر شده است و عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می‌شود. در همین زمینه رضا اقتدار - معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در زمان خانم ریاست معصومه ابتکار بر سازمان حفاظت محیط زیست توافقی صورت گرفت که بر اساس نتایج مطالعات منطقه میانکاله - که بخشی از آن شامل آشوراده می‌شود - در این منطقه اقداماتی برای ساماندهی گردشگری صورت گیرد.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست طبق وظایف، مطالعاتی را برای بررسی ارزش‌های زیستگاهی میانکاله به منظور زون‌بندی (منطقه بندی) انجام داده و حتی اخیرا اشکالات موجود در این مطالعه را اصلاح کرده است. حدود یکی دو سال پیش هم استانداری گلستان یک طرح گردشگری برای جزیره آشوراده تهیه و ارائه کرد که ایراداتی بسیاری داشت.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در مورد ایرادات طرح گردشگری استانداری گلستان برای جزیره آشوراده اظهارکرد: این طرح تقریبا همه بخش‌های جزیره را در برمی‌گرفت و به اصطلاح همه بخش‌های آشوراده را لکه‌گذاری می‌کرد. طرح‌هایی برای اجرای گردشگری برای کل جزیره آشوراده در نظر گرفته بودند تا به تدریج به کل جزیره تسلط پیدا کنند.

اقتدار ادامه داد: کارشناسان دفتر زیستگاه‌ها طی جلسات متعدد این طرح را اصلاح و کل طرح‌ها را در یک گوشه از جزیره آشوراده تجمیع کردند. این طرح اصلاح شده در کمیته ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان محیط محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت و نظرات دفتر زیستگاه‌ها و معاونت طبیعی اعمال و در نهایت کلیت فنی طرح گردشگری آشوراده در آنجا تایید شد.

وی در ادامه با بیان اینکه آشوراده جزو اراضی ملی و واگذاری آن ممنوع است، گفت: به همین علت باید مراحل قانونی این موضوع طی شود. واگذاری عرصه میانکاله - که آشوراده هم بخشی از آن است - ممنوع است. در کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست نیز این موضوع اعلام شده و هیچ واگذاری صورت نمی‌گیرد و تنها امکان بهره‌برداری در چارچوب ضوابط وجود دارد.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به اینکه امور گردشگری در آشوراده در منطقه‌ای که ارزش زیستگاهی پایین‌تری دارد،انجام خواهد شد، اظهار کرد: گردشگری آشوراده در کنار تاسیسات آموزش و پرورش و منطقه‌ای که محل تردد مردم و مستثنیات آن‌ها است، انجام می‌شود. ضمن اینکه طرح‌های گردشگری در مناطق چهارگانه محیط زیست با طرح‌های گردشگری خارج از این مناطق متفاوت است. در این مناطق بیشتر سازه‌های سازگار با طبیعت مثل مراکز بومی‌گردی، مرکز توزیع مواد غذایی ارگانیک و محلی، آلاچیق و طرح‌هایی مشابه این طرح‌ها مستقر خواهد شد.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی از اجرای سراسری طرح پرونده فنی الکترونیک بیمه شدگان ظرف یک ماه آینده خبر داد.

محمدحسن زدا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه الکترونیک کردن پرونده فنی بیمه شدگان مدتی است در حال انجام است و پیشرفت بسیار خوبی داشته است اظهار کرد: اکنون این طرح در هشت استان گسترش یافته و ظرف یک ماه آینده به صورت ملی اجرا خواهد شد.

وی درباره چگونگی استعلام سوابق بیمه شدگان نیز توضیح داد و گفت: اکنون آخرین سابقه بیمه از سوی بیمه شدگان قابل استعلام است. کلیه ایرانیان تحت پوشش تامین اجتماعی می‌توانند با تلفن همراه خود #۱۴۲* را شماره گیری کرده و تنها با ورود کد ملی سابقه، دستمزد، آخرین وضعیت بیمه پردازی و سایر خدمات مطلع شوند.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه پیش از این اعلام کرده بودید قرار است ماهانه سوابق بیمه شدگان را برایشان به صورت پیامکی ارسال کنید اظهار کرد: در حال نهایی کردن این طرح هستیم. از سوی بخش کارفرمایی تقاضاهایی برای تعامل بیشتر وجود دارد اما این طرح قابل اجراست و امیدواریم امسال به مرحله اجرا برسد.

پیشخوان

آخرین اخبار