ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - برخی مقامات کشور صف بستن مردم عادی در میدان فاطمی را وهن انتخابات می‌دانند اما در زمان اصلاح قانون، مخالف آن می‌شوند.

مریم محمدپور در خبرآنلاین نوشته است: صف داوطلبان ریاست‌جمهوری چنان طولانی شده که یک روز پس از آغاز ثبت‌نام نامزدها، دبیر شورای نگهبان آب پاکی را روی دست ثبت‌نام کنندگان ریخت که بسیاری از نامزدها صلاحیت کاندیداتوری ندارد. اما به‌راستی چرا قانون انتخابات دست همه را برای اعلام نامزدی باز گذاشته است؟

از حدود 640 نفری که در سه روز نخست مهلت پنج روزه ثبت‌نام‌ها، در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم نام‌نویسی کرده‌اند، بسیاری حتی خود در لحظه ثبت‌نام تاکید کرده‌اند که امیدی به تایید صلاحیت نداشته و تنها آمده‌اند تا صدای خود را به گوش مسئولان برسانند! شاید بتوان فرآیند ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را به اعتراضات در‌ هایدپارک لندن شبیه دانست که در آن همه آزادند با صدای بلند دیدگاه‌ها و نظرات خود را اعلام کنند و هر کسی هم متعرض به حقوق‌شان نشود.

قانون چه می‌گوید؟

براساس اصل یکصد و پانزدهم قانون اساسی، رئیس‏‌جمهور باید از میان‏ رجل‏ مذهبی‏ و سیاسی‏ که‏ واجد شرایطی چون ایرانی‏‌الاصل‏، تابع ایران‏، مدیر و مدبر، دارای ‏حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏، مومن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ و مذهب‏ رسمی‏ کشور است، انتخاب شود. به این ترتیب براساس قانون اساسی همه برای آنکه صلاحیت‌شان مورد بررسی شورای نگهبان قرار گیرد، می‌توانند نام خود را در ستاد انتخابات کشور ثبت کنند؛ چراکه اصل یکصد و شانزدهم قانون اساسی تنها تصریح کرده است: نامزدهای‏ ریاست‌جمهوری‏ باید قبل‏ از شروع‏ انتخابات‏ آمادگی‏ خود را رسماً اعلام‏ کنند.

تلاش‌های ناکام برای تغییر قانون

در آخرین روز از آبان سال 1391، نمایندگان مجلس نهم عزم خود را جزم کردند تا وضع موجود در فرآیند ثبت‌نام کاندیداها را اصلاح کرده و مانع از آن شوند که از نوجوان دوازده ساله تا دوقلوهای ناشناخته، خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کنند. از آنجا که تعیین مصداق برای ویژگی‎های تعیین شده برای نامزدها در قانون اساسی، خیلی شفاف نبود و مشکلاتی را می‎آفرید، نمایندگان در طرح اصلاح قانون انتخابات این موارد را تعیین کردند؛ 1- سن کاندیداهای ریاست جمهوری از 45 تا 75 سال 2- مدرک نامزدها کارشناسی ارشد و معادل حوزوی نامزدهای انتخابات باشد. 3- لزوم تایید رجل سیاسی توسط 100 نماینده مجلس،وزرا، سفرا، دبیران کل مجلس و یا 25 نفر از اعضای مجلس خبرگان 4- 8 سال سابقه وکالت و وزارت، نمایندگی مجلس، فرماندهی نیروهای مسلح و... برای تایید مدیر و مدبر بودن کاندیدا.

یکی از 50 نماینده ای که این طرح را پنج سال پیش پیگیری می‌کرد، محمدحسین فرهنگی بود. او همان زمان گفته بود: «در قانون ریاست‌جمهوری ایرادهایی وجود دارد. به طوری که بیش از 1000 نفر که فاقد شرایط حداقلی برای مدیریت در یک بخش جزئی هستند، می‌توانند برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنند. این در حالی است که تنها 4 یا 5 نفر از آنها تایید صلاحیت می‌شوند و این موضوع در رسانه‌های مختلف منعکس می‌شود.»

مخالفت پایداریها با نامزدی چهره‌های موجه

با وجود آنکه به نظر می رسید پس از حاشیه سازی صورت گرفته در آستانه ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری؛ کلیت مجلس با این اصلاحیه موافق باشند اما این طرح با مخالفت جمعی از نماینده‌ها بویژه اعضای جبهه پایداری روبرو شد. مهرداد بذرپاش، 12 آذر 1391 در جلسه بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات، تصریح کرده بود: «مجلس می‌خواهد طرحی را به تصویب برساند که علاوه بر اعلام مخالفت صریح شورای نگهبان در این رابطه، با پنج اصل قانون اساسی یعنی اصول 115، 114، 110، 60 و 57 مغایر است. اینکه مجلس با علم به اینکه طرحی مخالف با اصول قانون اساسی است، آن را به تصویب برساند در شان مجلس نیست. اصلاح قانون انتخابات به صورت جزئی و در سال‌های 60، 64 و 84 در مجالس مختلف به تصویب رسیده بود که شورای نگهبان آن را رد کرد. در سال 87 استفساریه‌ای در این رابطه به شورای نگهبان ارائه شد که نظر شورای نگهبان نیز در این رابطه به مجلس اعلام شد. اینکه مجلس نهم با علم به تمامی این اتفاقات طرحی خلاف قانون اساسی را به تصویب برساند در شان مجلس اصولگرا نیست؛ مگر ما همچون مجلس ششم هستیم که با علم به اینکه شورای نگهبان طرحی را رد کند، آن را تصویب کنیم؟»

محمد دهقان عضو هیات رئیس مجلس که از اعضای جبهه پایداری بود هم بر این باور بود که طرح مجلس انتخابات را به انتصابات تبدیل می کند. او همچنین نگران خطر باب شدن خرید امضا بود. در حالیکه اگر کسب 100 امضا از نمایندگان مجلس، تصویب شده بود دیگر هر کودک شش ساله‌ای هوس نامزدی در انتخابات ریاست جمهور به سر نمی‎زد!

مصطفی افضلی فر عضو کمیسیون اصل نود هم بر این باور بود که جمع آوری امضا برای کاندیدای ریاست جمهوری ترویج لابی‌گری است. برخی دیگر هم که از منتقدان ریاست لاریجانی در مجلس بودند به کنایه او را متهم می‌کردند که در پی حذف رقبای احتمالی اش است!

علیرضا سلیمی دیگرنماینده عضو جبهه پایداری هم با تاکید بر اینکه شرایط انتخاب شوندگان کاندیداهای ریاست جمهوری در قانون اساسی آمده، اصلاحیه مجلس را مغایر قانون اساسی عنوان کرد. همزمان در آن زمان حتی برخی دانشجویان خاص در مقابل مجلس تجمع کرده و اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را موجب فراهم شدن بستر وابستگی رئیس جمهور به جریان‌های قدرت و ثروت توصیف کردند.

شورای نگهبان مخالف اصلی اصلاح قانون

اما نهایتا مذاکرات مجلس برای اصلاح قانون انتخابات بی نتیجه ماند. چرا که شورای نگهبان نظر استمزاجی‎اش در این باره را اینگونه به سمع رئیس مجلس رسانده بود: در تفسیر قانون اساسی، نظر شورای نگهبان شرط است. این شورا نسبت به ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری -که به شرایط نامزدی اشاره دارد- نظر حصری دارند و معتقدیم شرایطی که در این بند آمده است باید فقط در حدود شرایط ایران الاصل بودن، تابعیت ایران داشتن، مدیر و مدبر بودن و این نوع شروط باشد. شرایط اضافه شده در طرخ مجلس، خلاف قانون اساسی است.

به این ترتیب تلاش مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ناکام مانده و با رای مجلس، طرح مذکور به کلس از دستور کار خارج شد! یعنی اصلا تبدیل به مصوبه نشد که راهی شورای نگهبان شود و پس از نظر مخالف این شورا برای حل اختلاف به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شود.

عجیب است که چطور شش سال پس از آن اظهارنظر شورای نگهبان دبیر این شورا بدون بررسی پرونده ها اعلام می کند که اغلب ثبت نام کنندگان روز اول رجل سیاسی نبودند.

 سخنگوی همین شورا که پنج سال پیش در مخالفت با طرح مجلس برای اصلاح قانون انتخابات موضع گرفته بود؛ روز گذشته در مواجهه با تعداد بالای دواطلبان انتخابات گفت: «افرادی که سن قانونی برای امور اداری دیگر را ندارند قطعا نباید برای داوطلبی انتخابات نام‌نویسی کنند.». او همچنین پرسید:چرا افرادی که قطعا واجد شرایط نیستند، ثبت‌نام می‌کنند؟ البته نه او نه دبیرش و نه دیگر اعضای شورای نگهبان به این پرسش پاسخ نمی دهند که چرا وقتی فرصت کافی برای اصلاح قانون انتخابات محیا بود وارد عمل نشدند؟

نظر موافق احمدی‌نژاد با قانون فعلی

کار حتی به جایی رسید که محمود احمدی‌نژاد به این طرح تاخت و تصریح کرد: «صرف‌نظر از اینکه این طرح به چه سرنوشتی دچار خواهد شد، نفس این کار خلاف قانون اساسی است و نباید وقت و پول و هزینه مردم و بیت‌المال صرف این طرح شود. این طرح مخالف اصل 6 و 115 قانون اساسی است، چراکه اصل بر رای مردم و انتخابات آزاد نیز حق مردم است که هم اصالت دارد، هم ضرورت و هم اهمیت. اینکه ما برخلاف قانون اساسی کاری کنیم که کسی حق نداشته باشد کاندیدا شود مگر اینکه قبلا از کسانی تائیدیه بگیرد، سیاستش را کسی تایید کند و دینداریش را کسی دیگر، آیا این مکانیزم انتخاب رئیس‌جمهور است؟ اگر می‌خواهید قانون اساسی را تغییر دهید راهش را بروید. قبلا هم تلاش‌هایی شد که قانون انتخابات تغییر کند اما نباید کاری کنیم که حضور مردم کمرنگ شود و خیال کنند که افرادی به جای آنها می‌خواهند تصمیم بگیرند. قانون اساسی شرایط رئیس‌جمهور را مشخص کرده است و تنها نحوه برگزاری انتخابات به قانون عادی واگذار شده است.» منظور از راهی که احمدی‌نژاد به آن اشاره کرده بود، برگزاری رفراندوم برای اصلاح قانون اساسی است.

فاصله معنادار عدد ثبت‌نام کنندگان و نامزدهای نهایی

سکوت قانون درباره ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باعث شده تا در هر دوره از انتخابات فاصله معناداری میان ثبت‌نام کنندگان و کاندیداهای نهایی انتخابات وجود داشته باشد. مثلا در دوره ششم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۱۵ نفر ثبت‌نام کردند اما تنها شش نفر در نهایت به رقابت پرداختند. نسبت این عدد در دوره هفتم 238 به چهار بود. در دوره  هشتم تعداد ثبت‌نام کنندگان به 756 رسید اما فقط 10 نامزد در گردونه انتخابات باقی ماندند. برای دوره نهم 1015 نفر نام نویسی کردند که هشت نفرشان تایید شدند و در دوره دهم هم از میان 482 نفر، تنها چهار نفرشان راهی مرحله نهایی انتخابات سال 88 شدند. در دوره یازدهم اما جمعیت مدعیان پاستور به 686 نفر رسید که از این میان باز هم فقط هشت نفر توانستند از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده و صلاحیت خود را برای ورود به دوره نهایی انتخابات احراز شده ببینند.

وقتی صدای مراجع تقلید هم بلند می‌شود

اما اعتراض به وضع موجود تنها محدود به شورای نگهبان نیست. حتی مراجع تقلید هم وضع موجود را مناسب ارزیابی نمی‌کنند. به عنوان مثال آیت الله مکارم شیرازی در این رابطه گفته است: «شكايات زيادى از افراد متعدد از نقاط مختلف به ما رسيده كه از وضع نابسامان ثبت‌نام انتخاب رياست جمهورى بسيار نگران هستند و معتقدند عده‌اى ناآگاه و گروهى آگاهانه براى به سُخره كشيدن انتخابات رياست جمهورى و ضربه زدن به نظام با نداشتن هيچگونه صلاحيتى، براى نام‌نويسى شركت كرده و حتى صف تشكيل مى‌دهند و ادامه اين وضع به ضرر نظام مقدس جمهورى اسلامى است. اگر تصور شود قانون اساسى اجازه اضافه شرطى نمى‌دهد ظاهراً اشتباه است زيرا قيودى كه در قانون اساسى آمده شرايطى را در كنار خود مى‌طلبد، مثلا هنگامى كه گفته مى‌شود يكى از شرايط «مدير و مدبر بودن» است مفهومش آن است كه شخص تقاضاكننده بايد سوابق اجرايى كلان خود را ارائه دهد. لااقل شرايطى براى سن و مدرك تحصيلى و سابقه مديريتى كه موافق چنين كار مهمى باشد گزارده شود تا اين وضع نابسامان، سامان يابد».

شورای نگهبان در معرض آزمون دوباره

با همه این انتقادات به نظر می‌رسد که شوی سیاسی - رسانه ای برخی افراد در ادوار مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری تا زمانی که قانون اصلاح نشود، تمامی ندارد. شویی که روند ثبت نام انتخاب نخستین مقام اجرایی کشور را به دست مایه تمسخر و بعضا تحقیر این حضور در رسانه‎های داخلی و خارجی درآورده است. در روزهای گذشته علاوه بر رسانه ملی، اغلب رسانه‌های فارسی برون مرزی نیز ویژه برنامه‌هایی در این خصوص داشته‌اند که فقط و فقط نمایش وهن آمیزی است.

حضور چهره‌هایی در ستاد انتخابات که در حالت معمول، کمتر شانسی برای دیده شدن در رسانه‌ها دارند، نشان می‌دهد که ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به فرصتی برای دیده شدن چهره‌های گمنام منتهی شده و همین امر پنج روز ثبت‌نام نامزدها را به یک عرض اندام توده وار بدل می‌کند. شاید اگر رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی، در طول چهار سال فرصتی را برای بیان دیدگاه‌های شهروندانی که فکر می‌کنند حرفی برای گفتن دارند قرار دهند، آنها مجبور نمی‌شوند برای طرح دیدگاه‌های اغلب عجیب غریبشان، زحمت حضور در ساختمان فاطمی را به خود بدهند.

اصلاح قانون می‌تواند گره موجود در ارتباط با وهن جایگاه ریاست‌جمهوری را باز کند اما چه سود که تجربه ثابت کرده، برخی منتقدان وضع موجود چون از مقطع انتخابات عبور کنند، به مخالفت با هرگونه تغییری در مسیر نام‌نویسی نامزدها تبدیل می‌شوند.

چه آنکه در انتخابات گذشته مجلس نیز جمعی از اعضای مجلس خبرگان رهبری در اجلاسیه ای به شیوه ثبت نام ها اعتراض کردند اما حتی اعتراضاتی از سوی آن مجلس هم سبب نشد که شورای نگهبان از موضع خود کوتاه بیاید. حال که اعتراض به کرسی سخنگوی شورای نگهبان هم رسیده، این شورا در برابر آزمون دوباره‌ای قرار داد تا نشان دهد تدبیری خواهد اندیشید یا بار دیگر ماجرا را تا چهارسال آینده به فراموشی می سپارد؟ تدبیری از جنس آنکه این زمینه اصلاح قانون اساسی را بیافریند. چه در مجلس در قالب موافقت با طرح برگزاری رفراندوم اصلاح قانون اساسی یا اصلاح قانون انتخابات و چه با تبیین این موضوع به عنوان مسائل کلان کشور و ارجاع آن از سوی رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - - محمود احمدی‌نژاد غافلگیرانه در انتخابات ثبت نام کرد. این بمب خبری امروز بود. واکنش تحلیلگران وفعالان سیاسی به این اقدام مرد جنجالی عرصه سیاست ایران چیست؟
 
 عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی نیز درباره نامزدی احمدی نژاد گفت: «به نظرم آقای احمدی نژاد به سیم آخر زده است و به صورت انتحاری عمل می‌کند؛ مثل داعشی‌هایی که بمب به خودشان می‌بندند و منفجر می‌کنند. او هشت سال مملکت را همین‌طور ویران کرد. مرز شجاعت و نادانی را زایل کرده است. بدترین جمله‌اش همان است که گفت تعهداخلاقی دادم که نیایم. کاش اخلاق را به مذبح نبرده بودند و می‌گفت تعهد اجباری دارم.»
 
عباس عبدی در ادامه گفت: این در حالی است که احمدی‌نژاد هیچ چیزی جز حمایت نظام نداشت که بخواهد به آن تکیه کند. تجربه احمدی نژاد یک بار دیگر از سوی اصولگرایان به نحو دیگری در حال تکرار است. مقصر این وضع احمدی نژاد نیست حامیان اصولگرای او هستند که در برابر اقدامات خلاف قانونیش سکوت کردند و به گروگان، اعمال احمدی نژاد در آمدند.»
 
 
 احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم در گفت‌وگو با فرارو اظهار کرد: «احمدی‌نژادی‌ها یک دفعه متوجه شدند که در انتخابات فضایی وجود دارد که می‌توانند خود را احیا کنند و از فشارهایی که طی چهار سال گذشته به دلیل ناکامی‌ها،سومدیریت و عملکرد بسیار ضعیفشان متوجه آنها بوده و دائما مورد انتقاد قرار گرفته بودند، خود را خلاص کنند و به نوعی انتقادها را پاسخ دهند.»

وی در ادامه به اشتباهات محاسباتی احمدی نژاد اشاره کرد و گفت: «یک مسئله دیگری که احمدی‌نژاد و اطرافیانش را دچار اشتباهات محاسباتی کرده، این است که گمان کرده اند اگر با وجود منع صریح رهبری وارد انتخابات شوند می توانند برای خود محبوبیت و رای دست‌وپا کنند. اما اینگونه نیست. مردم به افرادی رای نمی‌دهند که صرفا مخالف نظام هستند. بلکه برایشان برنامه‌های این افراد هم اهمیت دارد. دیگر نمی توان با چند شعار قشنگ رای مردم را به سمت خود بکشانند. ضمن اینکه احمدی نژاد و اطرافیانش فاقد اهرم‌های قدرت هستند که بتوانند نظراتشان را به کرسی بنشانند لذا احساس کرده‌اند ردصلاحیتشان هزینه زیادی برای نظام دارد و این اتفاق رخ نمی دهد و می توانند در انتخابات حاضر شوند.»

شیرزاد فضای انتخاباتی با حضور احمدی نژاد را پیش‌بینی کرد و گفت: «اگر ایشان در انتخابات حضور داشته باشند قطعا شکست سنگینی می خورند. زیرا دیگر اوضاع مثل گذشته نیست که آدم ناشناخته‌ای باشند و یک دفعه از یک گوشه یا پشتی به وسط میدان بپرند. اما اتفاق دیگری که قطعا رخ خواهد داد این است که انتخابات پر تنشی خواهیم داشت و فحاشی‌های وی فضای کشور را تلخ خواهد کرد و یک فضای مسموم ایجاد می شود. شاید به همین دلیل هم بود که مقام معظم رهبری تمایلی برای حضور ایشان ندارند.»
 
 
محمد غرضی  کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  در گفت‌وگو با فرارو گفت: من از یک سال پیش هم گفته بودم که امیدوارم ایشان در انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کنند تا مشخص شود وزن سیاسی  شان چقدر است. ایشان یک سری اولویت‌ها و دیدگاه‌ها دارد که لازم است وزن سیاسی او مشخص شود.

وی ادامه داد: هدف اینها این است که دائما خود را مطرح کند و ردصلاحیت شوند و پرده غیبت درست کنند و به جان نظام بیوفتند. بنابراین حضورشان در انتخابات به نظر من مفید است. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشید که نسل فعلی به خوبی این افراد و طیفشان را می‌شناسند اما چند سال دیگر وقتی این نسل برود، امثال احمدی نژاد بلای جان کشور و نظام می‌شوند.

غرضی ادامه داد: احمدی نژاد با تمام توان ضد معتمدان ملت قیام کرده است و سعی دارد خود را به عنوان جایگزین نظام معرفی کند. به نظر من کسانی که اختلافات در کشور را عمیق‌تر می کنند، تیر دشمنان را تیز می کنند و احمدی نژاد از همین گروه است.
 
 
 حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران به فرارو گفت: به نظر من آمدن ایشان به شور حال انتخابات کمک بسیاری خواهد کرد. زیرا جمنا توانایی و مقبولیت کافی برای افزایش حضور مردم در پای صندق‌های رای را ندارد. بنابراین آمدن ایشان قطعا باعث می شود که شور و شوق در میان مردم افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: دیدگاه آقای احمدی نژاد کاملا مردمی است اما متاسفانه برخی معتقدند که تفکرات ایشان پوپولیستی ميباشد اما اصلا اینگونه نیست و یکی از توانایی ها و خصوصیات مثبت ایشان همین ایجاد ارتباط با مردم است.

این فعال سیاسی در خصوص اینکه مقام معظم رهبری تاکید فرمودند احمدی نژاد در انتخابات حضور نداشته باشند تاکید کرد: استدلال ایشان این است که مقام معظم رهبری حضور وی در انتخابات را به دلیل دوقطبی نشدن توصيه به نيامدن ايشان  کرده اند اما در شرایط فعلی فضای انتخاباتی اصلا دوقطبی نیست. الان تعداد زیادی کاندیدا در این دوره حضور دارند.

بیادی در پایان افزود: تائید صلاحیت آقای احمدی نژاد به اعضاء محترم شوارای نگهبان بستگی دارد ولی به نظرم لزومی برای ردصلاحیت ایشان نیست.
 
 صادق زیباکلام در گفت و گو با فرارو  گفت: «اگر انسان شناخت درستی از احمدی نژاد داشته باشد نباید از ثبت نام او غافلگیر شود. او این کاره است»
 
به گفته زیباکلام: «احمدی نژاد چه در تخطئه و حمله و تخریب دیگران و چه در ثبت نامه در انتخابات برخلاف توصیه رهبری با یک مدل عمل می کند. او همیشه اینگونه بوده است.»
 
 علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح طلب نیز به خبرنگار فرارو، گفت: به نظر من دقیقا اتفاقی رخ داده است که از ماه‌ها پیش قابل پیشبینی بود. ایشان طی سال‌های 84 تا امروز ثابت کرده‌اند که غیرقابل پیشبینی و غیر قابل اعتماد هستند. زیرا طی ماه‌های اخیر بارها و بارها مواضع خود را تغییر داده اند.

وی ادامه داد: احمدی نژاد حتی بیانیه‌ای منتشر کرد که قصد ندارد در انتخابات حاضر شود و از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد. اما دیدیم که بعد از مدتی حمایت خود از بقایی را رسانه‌ای کرد و حالا هم در انتخابات نام‌نویسی کرده است. البته من واقعا غافلگیر نشدم زیرا مشخص بود که تمام تلاش‌های ماه‌های اخیرش برای خودش است. ضمن اینکه این اقدام وی دقیقا برخلاف دیدگاه مقام معظم رهبری بوده است.
 
حسین کنعانی مقدم عضو حزب سبز ایران در گفت‌وگو با فرارو گفت: به نظر من آقای احمدی نژاد با نام نویسی در انتخابات دست به یک انتحار سیاسی زده است و مخالفت ایشان با صحبت‌های صریح مقام معظم رهبری، جبهه جدیدی را میان جریان‌های ضد انقلاب ایجاد کرده اند.
 
وی درباره اینکه آیا محمود احمدی نژاد از سوی شورای نگهبان تائید صلاحیت می شود یا خیر گفت: این مسئله به نظر شورای  نگهبان مربوط می شود. اما با توجه به اینکه مقام معظم رهبری مشخصا تاکید کردند که آقای احمدی نژاد در انتخابات حضور نداشته باشند، احتمال اینکه ایشان رد صلاحیت شوند بسیار زیاد است.
 
کنعانی مقدم در پاسخ به اینکه آیا این احتمال وجود دارد که اخیرا مقام معظم رهبری نظر خودشان را تغییر داده باشند، گفت: ایشان نظر خودشان را به طور واضح پشت میکروفون و در رسانه ملی اعلام کردند. بنابراین اگر هم تغیر در دیدگاهشان ایجاد شده باشد مطمئنا از همین طریق هم اعلام می کنند. به همین دلیل من گمان نمی کنم نظر ایشان تغییری کرده باشد. 
 
همچنین حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی که از اقدام اخیر محمود احمدی نژاد مطلع نبود پس از تماس فرارو از نام نویسی وی آگاه شد و پس چندین ثانیه سکوت گفت: اجازه بدهید ابتدا از خبر مطمئن شوم و بعد با شما صحبت کنم.
 
البته فرارو تلاش کرد واکنش محمدعلی رامین را هم جویا شود ولی ایشان در واکنش به سوال خبرنگار ما گفت: سوال بسیار مهمی است اما به نظر من سایت شما اصلا صادق نیست و من با شما صحبت نمی کنم
 منبع: فرارو 

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - معاون امور مطالعات راهبردی وزیر دفاع دولت اصلاحات، بنیانگذار موسسه پژوهش‌های راهبردی تصمیم و دانش‌آموخته صلح‌سازی و حفظ صلح با ذکر پنج دلیل معتقد است که حسن روحانی سکاندار دولت دوازدهم نیز خواهد بود.

علیرضا اکبری در «خبرآنلاین» نوشت: معتقدم موضوع انتخابات ریاست جمهوری، در میان مسایل ملی، از «اهم» آنهاست. انتخابات پیش رو، برای تعیین دوازدهمین رییس‌جمهور نیز فوق‌العاده مهم است زیرا این «مهم»، با تحولات و روندهای ماندگار و مؤثری در محیط‌های داخلی و خارجی کشور، مقارن خواهد بود.

به شدت معتقدم كه رياست جمهوري آقاي حسن روحاني براي چهار سال بعد نيز تداوم خواهد يافت. براي اين نظر، دلايلي محكم دارم:

يكم: علت موجبه رياست جمهوري آقاي روحاني، علت مبقيه آن نيز خواهد بود. از مهم‌ترين زمينه‌ها و علل انتخاب‌شدن روحاني در سال ٩٢، ضرورت‌هاي سياست خارجي و فيصله‌دادن به يك تعارض شديد و سرد ده ساله بود؛ همان امري كه به «برجام» منتهي شد. هنوز همان زمينه‌ها، علل و ضرورت‌ها باقي است. نه فقط اجراي برجام، بلكه «مديريت نامناسبات» فيمابين ايران و آمريكا، جوهر آن ضرورت است كه كماكان تداوم دارد.

دوم: تا آنجا كه در رويكرد محوري سياست خارجي جمهوری اسلامی ايران، تغييري اعمال نشود، وضعيت روابط خارجي ايران و نيز ضرورت‌هاي اقتصادي كشور، وجود يك دولت «مادِرِيت» (ميانه‌رو) و تقريبا تكنوكرات را در راس قوه اجرايي ايجاب مي‌کند. دولت آقاي حسن روحاني در بين همه احتمالات، بهترين خصوصيات را از هر لحاظ داراست.

سوم: در بين خطوط سياسي داخلي و چهره‌هاي متعلق به هر گرايش، هيچ شخصي نيست كه امكان، صلاحيت، قابليت و مقتضيات «رياست جمهوري» را در حد و اندازه آقاي روحاني داشته باشد. سوابق و لواحق آقاي روحاني و موقعيت خاص ايشان در مقايسه با ديگر «رجال سياسي» كشور كه در مظان «رياست جمهوري» مي‌گنجند، به مراتب مشعشع‌تر و پر و پيمان‌تر است.

چهارم: آقاي روحاني طي سي و هشت سال اخير، اثبات كرده است كه قواعد بازي را به خوبي مي‌شناسد و رعايت مي‌كند، از خطوط قرمز «نظام» را كاملا آگاه است و رعايت مي‌كند، تابعيت و التزام عملي قابل ملاحظه نسبت به اركان و اصول موضوعه نظام دارد، قابليت اعتماد لازم را از خود اثبات كرده، قواره رسمي سياست خارجي را آنگونه كه مركزيت نظام تأييد مي‌كنند، مي‌تواند اداره كند، در سياست‌هاي داخلي و اقتصادي كشور، در حد ضرورت‌هاي نظام، ايفاي نقش مي‌كند، در امور نظامي، دفاعي و امنيتي داراي تجربه و سابقه‌اي كم‌نظير است و در سطح ملي، به شدت «ماموريت‌پذير» است.

پنجم: آقاي روحاني، يك روحاني است و اصولا به بال راست و اصولگراي نيروهاي انقلاب تعلق خاطر دارد، داراي گرايشات مدرنيستي است و روابط عميقي با نيروهاي تكنوكرات دارد، در حفظ مناسبات با جريانات نوگرا و اصلاح‌طلب كشور از ذكاوت و سابقه قابل ملاحظه‌اي برخوردار است، سعي در حفظ اعتدال و گرايش به توسعه از ويژگي‌هاي بارز ايشان است و در حفظ مناسبات سياسي مملكت، با كشورهاي مهم جهان به‌ويژه غربي و نيز كشورهاي مهم منطقه، داراي ظرفيت و استعداد قابل ملاحظه‌اي است.

اين پنج دليل و مجموعه خصوصيات آقاي روحاني در قياس با دو دسته از واقعيات محيط داخلي و خارجي كشور، جايگاه وي را در صدر احتمالات منتخب بعدي رياست جمهوري، به شدت استحكام بخشيده است.

شرح واقعيت محيط داخلي: هيچكدام از جريانات و گرايشات سياسي داخل كشور قادر نيستند چهره‌اي را به ملت عرضه كنند كه بتواند بر جذابيت‌هاي آقاي روحاني در تامين مقتضيات موقعيتي بقاي نظام، غلبه كند.

شرح واقعيت محيط خارجي: تا زماني كه وضعيت «نامناسبات» فيمابين ايران و آمريكا، در نقطه كنوني يعني نقطه تعادل ميان تضاد و توافق قرار داشته باشد، موقعيت دولت روحاني نيز مستحكم است. اگر وضعيت مذكور به سمت «تضاد يا توافق» حركت كند، آنگاه احتمال ضرورت جايگزيني دولت، با خصوصياتي متفاوت از دولت روحاني، به شدت افزايش خواهد يافت و اين جابجايي، ضرورت جدي خواهد يافت.

هم اينك اما نوعي آرامش و سكون تامل‌برانگيز بر اين وضعيت حاكم است. بين سه تا شش هفته تا محدوده زماني تعيين‌كننده دولت دوازدهم، باقي مانده است. تحولات اين مدت، به شدت حائز اهميت خواهد بود.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - ایران دیگر توان آن را ندارد آزمایشگاه افرادی باشد که ای‌بسا انسان‌های خوبی هم باشند ولی تازه‌کار، احساسی، شعارزده و بی‌تجربه‌اند. ریاست جمهوری محل آزمون و خطا نیست و مردم خسته ایران، موش آزمایشگاهی نیستند.

آیا باید به روحانی رأی بدهیم؟ جواب برای دو گروه کاملاً واضح است: کسانی که روحانی منافعشان را به خطر انداخته، به او رأی نخواهند داد و کسانی که نفعشان در استمرار دولت روحانی است نیز بی‌تردید به او رأی خواهند داد.

اما برای افرادی که فراتر از این دولت و آن دولت، به «منافع کشور» و «آینده فرزندانشان» می‌اندیشند، مهم‌تر از روحانی و غیر روحانی، آینده کشورشان است و از این رو، اگر کاندیدایی قوی‌تر، مجرب‌تر و کارآمدتر از روحانی بیاید به آن فرد رأی خواهند داد ولی اگر افرادی که کاندیدا می‌شوند، فاقد «کارنامه و برنامه قوی» باشند و صرفاً به شعار و وعده و وعید بپردازند، ترجیحشان این خواهد بود که به روحانی رأی دهند تا کشور در مسیر توسعۀ ولو تدریجی باقی بماند.

ما نیز برآنیم که مهم نیست نام رئیس‌جمهور آینده حسن روحانی باشد یا خیر؛ مهم این است که هر که می‌آید، ایران را از مسیر رشد داخلی و تعامل جهانی باز ندارد.

اگر امروز بر این باوریم که روحانی بهترین گزینه موجود برای ریاست جمهوری است، به این دلیل است که از بین کاندیداهایی که نامشان بر سر زبان‌هاست، روحانی تنها کسی است که می‌تواند مسیر خروج ایران از بحران، حفظ آرامش، بازسازی زیرساخت‌های تخریب‌شده کشور، توسعه تدریجی اقتصادی و عادی‌سازی روابط ایران با دنیا را ادامه دهد.

قبلاً نیز گفته‌ایم و باور قلبی و تجربه جمعی همه ما ایرانیان نیز می‌گوید که ایران بعد از سال‌ها تنش و تلاطم، نیاز به آرامش، ثبات و تعامل با دنیا دارد.

ایران دیگر تحمل دعوا و تنش، ناسازگاری با دنیا، افراط و تفریط را ندارد.

ایران دیگر توان آن را ندارد آزمایشگاه افرادی باشد که ای‌بسا انسان‌های خوبی هم باشند ولی تازه‌کار، احساسی، شعارزده و بی‌تجربه‌اند. ریاست جمهوری محل آزمون و خطا نیست و مردم خسته ایران، موش آزمایشگاهی نیستند.

جعفر محمدی / منبع: عصر ایران

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - رییس جمهور، همه کارگزاران نظام و مدیران دستگاههای اجرایی را به تلاشی فراگیر برای تولید و اشتغال در کشور فرا خواند

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی در دیدار نوروزی با جمعی از کارگزاران نظام  و مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور، تولید را مقدمه ای برای اشتغال و رشد اقتصادی دانست و  گفت: تلاش برای تولید اشتغالزا در کشور وظیفه ای دینی، ملی و انقلابی است و هدفگذاری دولت در سال جدید، اشتغال بالای 700 هزار نفری است .

روحانی در این دیدار که در دفتر رییس جمهور برگزار شد؛ با آرزوی سالی توام با رفاه عمومی ، اشتغال جوانان، امنیت و رشد و شکوفایی در همه زمینه های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی ، گفت: اشتغال یکی از مهمترین مسایل اقتصادی، اجتماعی و امنیت آفرین کشور است و اگر مردم احساس کنند اشتغال در مسیر درستی قرار گرفته ، امید و آرامش عمومی در جامعه افزایش خواهد یافت.

رییس جمهور به تلاش های دولت در عرصه اشتغال اشاره کرد و با بیان اینکه در دنیا طی سال های گذشته تنها چند کشور بوده اند که توانسته اند اشتغال بالای 600 هزار نفر ایجاد کنند ،  گفت: درسال گذشته به طور میانگین موفق شدیم 700 هزار اشتغال ایجاد کنیم اما باید برای بالا بردن این رقم با توجه به آمار انباشته شده متقاضیان کار، تلاش ها مضاعف شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، تراز مثبت تجاری،تورم تک رقمی و خروج از رکود ، تقویت روند اشتغالزایی، جذب سرمایه خارجی ، نوسازی صنایع حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای و فعال کردن 24 هزار واحد صنعتی در کشور را از دستاوردهای دولت یازدهم برشمرد  و با اشاره به نقش ارزنده برجام در تحقق بخشی از این دستاوردها گفت: هدف ما در برجام این بود که سایه تهدید را از سر کشور برداریم و همچنین زنجیر تحریم های ظالمانه و تحمیلی را پاره کنیم که همه اینها در سایه کمکهای خداوند ، هدایت های مقام معظم رهبری و حمایت های مردم تحقق یافت.

روحانی اظهارداشت: ما برای نخستین سال از زمان تصویب سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، به رشد 8 درصدی در سال 95 دست یافتیم و این تحقق آرزویی 12 سال در این عرصه بود.

رییس جمهور، آسیب ناپذیری در برابر فشارهای خارجی را  از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: خودکفایی در عرصه تولید گندم و تامین مواد غذایی ، تامین گاز مورد نیاز کشور و افزایش صادرات نفت و میعانات نفتی ، تلاش هایی در عرصه اقتصاد مقاومتی بود.

روحانی افزود: عده ای تلاش دارند حقایق را معکوس جلوه دهند و فکر می کنند با وارونه کردن حقایق به دولت ضربه می زنند، اما این اقدام مردم را مایوس و ناامید می کند که ضربه  به نظام ، کشور و ملت است .

رییس جمهور تصریح کرد: باید واقعیات را به مردم گفت و شرایطی سالم، شفاف و رقابتی را ایجاد کنیم تا مردم بتوانند انتخاب درستی انجام دهند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت: در انتخابات پیش رو، آنچه مهم است حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای و  تشویق همگان به رای دادن است.

رییس جمهور تصریح کرد: مایوس کردن مردم از حضور در پای صندوق های رای حرکت در مسیر دشمنان ملت است و مردم بدانند سرنوشت کشور با نتیجه صندوق آراء رقم می خورد و حضور آنان در انتخابات، برای عظمت کشور بسیار اهمیت دارد.

روحانی، انتخابات را کلید جمهوریت و مردمسالاری و از مبانی مشروعیت برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران متکی به رای مردم و انتخابات است و اهداف بلند ملت و کشور از این طریق محقق می شود.

رییس جمهور با اشاره به نقش و اهمیت حضور پرشور و باشکوه مردم در انتخابات در تقویت جایگاه کشور در عرصه بین المللی گفت: ما دنبال برگزاری انتخاباتی پرشور، باشکوه و توام با اخلاق و رقابت در کشور هستیم و خواهان انتخاباتی  همانند برخی کشورها که با بداخلاقی و تخریب مواجه بود، نیستیم.

روحانی با اشاره به اینکه باید نتیجه صندوق های رای، شکوفایی اهداف مورد نظر ملت ایران باشد و  همه قوا باید دست به دست هم دهند و حضور حداکثری توام با اخلاق و راستگویی را در انتخابات پیش رو رقم بزنند، گفت: رشد نظام در سایه مشارکت مردم و صندوق های آراء است و ضروری است که همگان مردم را به حضور فعالتر و حداکثری در پای صندوق های رای تشویق کنند و  مردم نیز باید همیشه به صندوق های رای امید داشته باشند و اگر مایوس شوند و این امید قطع شود، پایان مردمسالاری و دمکراسی است.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - دو عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به انصراف رحمت الله حافظی از کاندیداتوری در انتخابات دوره پنجم شورای شهر تهران، خداحافظی وی را تلنگری به نمایندگان مجلس و شورای شهر دانستند و عنوان کردند که ناامیدی مردم از نهادهای نظارتی منتخب زنگ خطری است که تا دیر نشده باید آن را بشنویم و از آن پند بگیریم.

به گزارش ایسنا، در نوشتاری که عبدالکریم حسین‌زاده نایب رییس و بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید منتشر کرده‌اند، آمده است:

«آن هنگام که زنگ ساعت نواخته شد و مهلت ثبت‌نام در انتخابات شوراها به پایان رسید و حافظی ثبت نام نکرد، ما به عنوان کسی که مانند او منتخب مردم هستیم و از این حیث وی را همکار خود می‌دانیم، به پاسخ قطعی سوال خویش رسیدیم. سوالی با این مضمون که "حافظی کیست؟"

آیا از آن دسته آدمهایی‌ست که چون از سفره شهرداری لقمه‌ای به او نرسیده، کین شهردار را به دل گرفته، یا از آنها که به نمایندگی از یک جناح سیاسی، تنها به تقابل با شخص شهردار و دوستانش به عنوان نمادی از یک جریان سیاسی دیگر می‌اندیشد؟ آیا به دنبال چهره شدن در شهر و راهیابی به لیست اصلاح‌طلبان یا سر لیست شدن در انتخابات است یا با نمایش فسادستیزیش راه خود برای مناصب بعدی را هموار می‌کند؟ این‌ها و چند آیای دیگر به یک سمت بود و سمت دیگر این احتمال بود که او واقعا ‌فسادستیز است و دغدغه مسئولیت رای مردم و وظیفه نظارتی خود را دارد. این احتمال آخر، به ویژه این روزها که انسان‌هایی از این جنس در جامعه ما نادرند و کمیاب، به سختی قابل باور بود. اما حافظی، نه تنها پا به میدان انتخابات نگذاشت، بلکه در آخرین روزها، خود را از چشم ها پنهان کرد تا در معذوریت جوانان و مردمی که کمپین دعوت از او را به راه انداخته بودند قرار نگیرد، چرا که او تصمیم خود را از ابتدا گرفته بود.

او ثابت کرد که دغدغه‌اش، پیراستن دامان مدیران نظام از فساد و رانت بوده و تلاشش در راه اجرای فرمان هشت ماده‌ای مقام رهبری برای مبارزه با مفاسد اقتصادی است. او نشان داد که تنها معیار عملش، حس مسئولیت نسبت به تک تک شهروندان به عنوان موکلانش است و در این راه نه به دنبال خودنمایی و شهرت است و نه این حرف‌ها را برای عوام فریبی و کسب جایگاه به زبان می آورد.

نامه خداحافظی این عضو شریف شورای شهر تهران، جدا از حسرتی که برای صندلی خالی او در شورای پنجم بر دل شهروندان تهران و دلسوزان نظام گذاشت، حاوی چند پیام و هشدار جدی بود که اگر درک نشود، خسرانی بالاتر از فقدان حافظی در شورا، گریبانگیر نظام مدیریتی ما خواهد شد.

او نوشته که شورای شهر به عنوان نهاد برخاسته از رای مردم برای نظارت بر اداره امور شهر، این کارایی را ندارد و وقتی نماینده مردم در شورا نمی‌تواند جلوی فساد را بگیرد، ماندن را جایز نمی‌داند و اگر می‌توانست همین الان و چند ماه قبل از پایان عمر شورای چهارم، عطای حضور در شورا را به لقایش می‌بخشید و استعفا می‌داد. این سخن اگر از زبان کسی که به دنبال جلب رای و وجهه سازی برای خود بود، بیان می‌شد، شاید شعارگونه به نظر می‌آمد، اما تاسف آور است که همه مردم می‌دانند حافظی راست می گوید و خطرناک است اگر همه مردمی که به زبان سرخ و احساس مسئولیت حافظی دل بسته بودند، به این نتیجه برسند که شورا و نمایندگانش در برابر ارباب قدرت و ثروت و در مسیر مبارزه با فساد، دست و پا بسته و ناتوانند. چرا که ناامید شدن مردم از اثربخشی پارلمانهای شهری، می‌تواند مقدمه‌ای بر ناامیدی مردم از سایر نهادهای انتخابی شود و این نه به صلاح نظام است و نه به صلاح هیچ یک از جناح های سیاسی داخل نظام.

حافظی همچنین در بخشی دیگر از نامه خداحافظی‌اش، به موضوع رای نیاوردن تحقیق و تفحص شهرداری در مجلس و زمینه‌های این اتفاق تلخ اشاره کرده است. او از مراسم روز درختکاری تا برخی مسائل مربوط به لابی‌های درون مجلس را تلویحا مورد اشاره قرار داده و آنچه که ما به عنوان نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص در این ایام دیدیم و حافظی نیز بسیاری از آنها را می‌داند، بسیار بیشتر از آن چیزهایی است که او در نامه‌اش مورد اشارت قرار داده است. از منیت‌ها و منفعت طلبی‌ها و سیاسی‌کاری هایی که دست به دست هم دادند تا مجموع آرای موافقان تحقیق و تفحص به عدد 90 برسد، می‌شود چندین صفحه شرح نوشت. اما نتیجه همه این ها یک چیز است؛ و آن ناامیدی مردم از نهادهای نظارتی منتخب خودشان است؛ یعنی همان زنگ خطری که تا دیر نشده باید همگی آن را بشنویم و از آن پند بگیریم.

ما به عنوان نمایندگان ملت ایران در مجلس شورای اسلامی، به برادر شریف خود که حق امانتداری و ادای دین به رای مردم را به احسن نحو اجرا کرد و با انصرافی معنادار، بار دیگر به همه همکاران و حامیان و حتی مخالفان خود درس داد و نهیبی انذار گونه زد، اعلام می‌کنیم و بر این سخن خود متعهد می شویم که در این مجلس، موضوعات مد نظر وی در زمینه‌ی تخلفات شهرداری تهران به فراموشی سپرده نخواهد شد و نمایندگانی که مانند وی، نه به دنبال جاه‌طلبی و خودنمایی هستند و نه به این موضوع به عنوان تریبونی برای عرضه خویش می‌نگرند، از همه ابزارهای نظارتی قوه مقننه برای به سرانجام رساندن این موضوع استفاده خواهند کرد. چرا که عدم توفیق در این راه را ضربه به حیثیت نظام و مدیران لایق نظام، و اصرار بر روشن شدن حقایق و جلوگیری از مفاسد را تنها راه ترمیم اعتماد خدشه دار شده موکلان خود می‌دانند.

بدون شک تلنگری که حافظی با خداحافظی معنادار خود، به همه نمایندگان مجلس و شورای شهر فعلی و بعدی زد، مانند تلاشهای خالصانه او در یک سال گذشته، به عنوان سند فسادستیزی وی در تاریخ ثبت خواهد شد. امید که ما و همه آنها که باید معنای این تلنگر را درک کنند، پیش از آنکه دیر شود، برای بازگرداندن آب رفته به جوی، همدل شوند.

والسلام علیکم و رحمه الله
عبدالکریم حسین زاده - بهرام پارسایی
فروردین نود و شش»

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - روزنامه ایران در گفت‌و‌گو با فعالان سیاسی عملکرد شورای شهر چهارم را بررسی کرد و نوشت: در پایان چهار سال حضور اعضا در پارلمان شهری، چه کارنامه قابل عرضه‌ای برای شهروندان دارند تا بتوانند چشم انداز شورای پنجم را ترسیم کنند.

 در ادامه این گفت وگو میخوانیم: یکشنبه گذشته فرآیند ثبت‌نام از نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به پایان رسید. اما در بحبوحه ثبت‌نام‌ها، بحث‌ها درباره کارنامه دوره چهارم شورای شهر تهران فزونی گرفت. بحث‌هایی ناظر به اینکه اعضای شورای شهر، اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب، در پایان چهار سال حضور خود در پارلمان شهری، چه کارنامه قابل عرضه‌ای برای شهروندان دارند. همچون دسته‌بندی مرسوم در کشور، فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، نمره کمی به شورای چهارم می‌دهند. آنان بویژه عملکرد این شورا در بعد نظارت را ضعیف دانسته و آن را شورای شهرداری می‌خوانند. در مقابل، اصولگرایان نمره قابل قبولی به شورای چهارم داده و معتقدند که رابطه مطلوب شورا و شهرداری را نیابد به‌عنوان درخدمت شهرداری بودن تعبیر کرد. در کنار این اختلاف نظر، آنچه فعالان سیاسی این دو طیف بر آن اتفاق نظر دارند، شفافیت اقتصادی اعضای دوره پنجم و تخصص‌گرایی در انتخاب نامزدهاست.

**خانجانی: ترکیب شورای چهارم به سوگیری سیاسی مبدل شد
سخنگوی وزارت کشور در دوران اصلاحات، از جمله چهره‌های اصلاح‌طلبی است که عملکرد شورای چهارم تهران را مثبت و موفق ارزیابی نمی‌کند.
جهانبخش خانجانی در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه ترکیب شورای چهارم تهران به گونه‌ای بود که در عمل به جای اینکه تلاش‌ها به همگرایی منجر شود، به سوگیری‌های سیاسی مبدل شد، گفت: به استثنای برخی از اعضای شورا، مابقی کارکرد قابل ملاحظه‌ای ندارند که بشود از آن دفاع کرد و در مجموع شورا نتوانست تأثیر چندانی بر مدیریت روند جامع شهری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر خود را در شورای شهرداری خلاصه کرده بود و عده‌ای بسیار همگرایانه و شاید همگامانه با شهرداری عمل می‌کردند، این اعضای شورا را در کارنامه شهرداری سهیم دانست و تصریح کرد: این طور به نظر می‌رسید که برخی از اعضای شورا، بیشتر در پی سهم خواهی از شهرداری بودند تا نمایندگی مطالبات مردم به همین دلیل بود که در عمل میان کردار شهرداری با این اعضای شورای شهر تفاوتی دیده نمی‌شد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با انتقاد از پاسخگو نبودن اعضای اصلاح‌طلب یا اصولگرای شورای شهر نسبت به عملکرد چهار ساله خود، ادامه داد: اگر هم اعضای شورا کاری کرده‌اند، مردم از این کارها مطلع نیستند و این ناشی از فقدان اطلاع‌رسانی شفاف از سوی اعضای شورا بود.
وی با انتقاد از سکوت اعضای شورا نسبت به اتفاقات شهری همچون نابودی پارک‌ها و فضای سبز و همراهی نکردن آنان با چهره‌هایی چون رحمت‌الله حافظی، این امر را ناشی از شفاف نبودن رابطه شورا و شهرداری دانست و گفت: در افواه این طور گفته می‌شود که رابطه نانوشته‌ای میان اعضای شورا و برخی مدیران شهرداری وجود دارد که از آن می‌توان به حمایت گری و حمایت‌گیری تعبیر کرد و به نظر می‌رسد دلیل لکنت زبان این اعضا، همین امر باشد.

خانجانی، با اشاره به اینکه شوراهای شهر و روستا می‌توانند امور شهری را هدایت و تصمیم‌سازی کنند، درباره ضرورت‌های شورای پنجم نیز گفت: ابتدا کسانی که فهرست‌های انتخاباتی را تنظیم می‌کنند، باید مراقبت کرده و از آفت‌هایی چون تأثیرگذاری بزرگان برای فرزندان و آقازاده‌ها برکنار بمانند و در ادامه، باید افرادی را انتخاب کنند که شاخص‌های لازم برای مدیریت شهری را داشته باشند. وی، برخورداری از سلامت اقتصادی را ویژگی دیگر اعضای دوره آتی شورا دانست و افزود: اگر بررسی شده و مشخص شود که برخی مشکلی داشتند، انتظار می‌رود که در این دوره در فهرست نباشند. نمی‌شود که یکی در بدو ورود به شورا دارای مال اندک باشد اما در پایان از ثروت قابل ملاحظه‌ای برخوردار باشد، زیرا طبیعی است که این ثروت از راه نادرست کسب شده است.
این فعال سیاسی با بیان اینکه اعضای شورای چهارم خود را غرق رفتارهای شهرداری کرده بودند، اضافه کرد: این رفتار از سوی کسانی دیده شد که یا انیس و مونس مدیران شهرداری بودند یا کسانی که سعی می‌کردند نقد و انتقاد خود را در حاشیه مطرح کنند.

خانجانی همچنین مخالفت خود را با سهم‌بندی در فهرست انتخاباتی نیز عنوان و تصریح کرد: اگر همه شایستگان زن هستند، چه اشکالی دارد که همه اعضای فهرست از زنان باشد یا از جوانان؟ ملاک تنها باید شایستگی باشد و باید از اعمال سلایق سطح نازل در تصمیم‌سازی دوری کرد.

**امانی: نظارت مغفول بود
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز مهم‌ترین نقص در کارنامه شورای چهارم شهر تهران را نبود نظارت قانونی بر عملکرد شهرداری دانست.
شهربانو امانی، در گفت‌و‌گو با «ایران» بروز این وضعیت را ناشی از نحوه حضور جریان‌های سیاسی در انتخابات دوره گذشته شوراها دانست و تصریح کرد: به دلیل همزمانی برگزاری این انتخابات با انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان نخستین تجربه، فطرت سیاسی جریان‌های سیاسی و نیز ردصلاحیت برخی چهره‌های شاخص، جریان اصلاحات نتوانست پیروزی قطعی را در انتخابات گذشته شوراها کسب کند، به همین دلیل بخش مهمی از اصلاح‌طلبان و چهره‌های توانمند از حضور در شورا بازماندند.

وی با اشاره به مفغول بودن بعد نظارتی در فعالیت‌های شورای چهارم، افزود: علاوه بر این، ردشدن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس شورای اسلامی، برای جریان‌های سیاسی و رأی دهندگان این حساسیت را ایجاد کرد که توجه ویژه‌ای به انتخابات دوره پنجم شورای شهر داشته باشند.

امانی، تخحصص را یکی از الزامات نامزدهای حضور در شورای شهر دانست و تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی شورای بعدی، باید نظارت بر «درآمد – هزینه» کلانشهر تهران باشد و باید تلاش شود منافع ملی تهران بر منافع باندی و سیاسی ارجح باشد.

این فعال سیاسی، تهران را آیینه تمام نمای سپهر سیاسی کشور در تمامی انتخابات‌ها دانست و اظهارکرد: مهم‌تر از همه مباحث، تعهد وکلای مردم در شورای شهر در زمینه سلامت مالی از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشت، به عبارت دیگر، اعضای آتی شورا باید در این زمینه به صورت شفاف اطلاع‌رسانی کرده در نهایت به ایجاد یک مدیریت واحد، یکپارچه، روان و کارآمد در شهرداری تهران کمک کنند.

**جلالی زاده: کارنامه شورا کارنامه شهردار است
عضو حزب مشارکت نیز کارنامه شورا را با کارنامه شهردار برابر دانست و به «ایران» گفت: نمی‌توان عملکرد شورا و شهرداری را از هم تفکیک کرد و کارنامه شهردار و شهرداری به پای اعضای شورا نیز نوشته می‌شود، زیرا اعضای شورا با ابزارهای قانونی و نظارتی خود می‌توانند رفتارهای شهرداری را تنظیم کنند و در این صورت، اگر این رفتارها تنظیم نشده باشد که در دوره فعلی تنظیم نشد، می‌توان گفت شورای چهارم شهر تهران نمره قابل قبولی نگرفته است.

جلال جلالی‌زاده با اشاره به حمایت اکثریت اعضای شورا از شهردار و عملکرد شهرداری، تصریح کرد: هر کس در تهران رفت و آمد داشته باشد، مشکلات شهر همچون قطع درختان را می‌بیند، ساخت و سازهای بی‌برنامه و بدون محاسبه و ترافیک و آلودگی شهر را می بیند و این‌ها مواردی است که سبب می‌شود در داوری عملکرد شورا محتاطانه‌تر نظر بدهیم.

این فعال سیاسی درباره ضرورت‌های شورای پنجم نیز گفت: شورای شهر هرچند یک نهاد مدنی، اجتماعی و غیرسیاسی به نظر می‌رسد، اما از آنجا که اعضای آن با انتخابات تعیین می‌شوند، ماهیتی سیاسی می‌یابد، بویژه اینکه جناح‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی کشور فهرست‌های انتخاباتی را تنظیم می‌کنند، از این‌رو شورا ماهیتی سیاسی دارد.
وی افزود: اما حتی داشتن این ماهیت سیاسی نافی این نیست که افراد کارشناس و متخصص شهری و با سابقه روشن سیاسی و اقتصادی در فهرست‌های انتخاباتی قرار داشته و وارد شورا شوند.

جلالی‌زاده با بیان اینکه کسانی که برای منافع شخصی نامزد می‌شوند یا کسانی که با عنوان حرفه و شهرت خود وارد شورا می‌شوند، نمی‌توانند گره‌ای از مشکلات شهر حل کنند، افزود: با توجه به وظایف قانونی شورا، جناح‌های سیاسی باید توجه ویژه‌ای به فن سالاران داشته و افراد متخصص و دارای اشراف به مسائل شهری و مدیریتی را وارد فهرست‌های خود کنند.
وی، نماد شهر بودن را ویژگی ضروری دیگر اعضای شورای آتی برشمرد و خاطرنشان کرد: متأسفانه اکثر اعضای فعلی شورای شهر نماد شهر نیستند و نمی‌توانند به‌عنوان شخصیت‌های موجه و معتبر و مورد ا حترام مردم باشند.

**ایمانی: شورا، شورای شهرداری نبود
باوجود انتقادهای اصلاح‌طلبان به عملکرد شورای چهارم شهر تهران، یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که شورای چهارم، شورای شهرداری نبود و در مجموع توانست کارنامه قابل قبولی از خود ارائه کند، هرچند موفقیت شورا چندان چشمگیر نبوده است.

ناصر ایمانی ضمن نادرست خواندن این نکته که اعضای شورای شهر منتقد شهرداری نبودند و بدون نظارت، صرفاً با این نهاد همکاری کردند، به «ایران» گفت: در سراسر کشور بودند اعضای برخی شهرها که مشکلاتی داشتند، اما نمی‌توانیم اعضای شورا بویژه شورای شهر تهران را به رانت خواری یا فساد متهم کنیم، ضمن اینکه ارتباط با نهاد اجرایی اگر امری منفی است، این امر برای نمایندگان مجلس نیز صادق است که با دولت در ارتباط هستند، بنابراین نفس این ارتباط را نباید مذموم شمرد.

وی با اشاره به رضایت نسبی مردم از عملکرد شهرداری و شورای شهر افزود: به طور طبیعی همان هماهنگی که انتظار می‌رود میان مجلس و دولت وجود داشته باشد، می‌بایست میان شورای و شهرداری و شهردار نیز وجود داشته باشد، زیرا تا وقتی هماهنگی خوبی میان این دو نباشد، کار اجرایی پیش نمی‌رود.

وی با انتقاد از کسانی که این رابطه را به شورای شهرداری بودن تعبیر می‌کنند، ضرورت شورای پنجم را سیاست زدایی از این مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: این طور مراکز و نهادها، باید نهادهای تخصصی شده و از سوی متخصصان و نه سیاستمداران اداره شوند. دلیلی ندارد که در تمام اجزای کشور مسأله سیاست و جناح‌ها تسری داده شوند و این امر مخاطرات زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت.
*منبع: روزنامه ایران، 1396.1.8

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در جمع مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه دولتی مسکو گفت: انسان امروز بیش از هر زمان نیازمند و خواهان جهانی با ملت هایی در کنار هم نه رویاروی یکدیگر است.

 به گزارش ایرنا، حسن روحانی امروز سه شنبه در سخنان خود پس از دریافت دکترای از این دانشگاه (ام. گ.او) که 262 سال پیش بنیان گذاشته شده است، افزود: حل مشکلات پیچیده جهان امروز، نیازمند همکاری دانشمندان و دولت ها است.
وی افزود: افول سیطره غرب و پایان انحصار ثروت، فرصتی تاریخی برای بنا کردن بنیان های جهانی جدید است و اکنون عزم جهانی برای مبارزه با ریشه های خشونت و افراطی گری ضروری است.
رئیس جمهوری ایران با تاکید بر اینکه اسلام هراسی، نژاد پرستی و اندیشه های تکفیری، ریشه مشترک دارند، اظهار کرد: بیاییم اجبار را به انتخاب، تحمیل را به تحمل؛ تحقیر را به تکریم و خشونت و افراط را به محبت و مدارا تبدیل کنیم.
روحانی گفت: این ایام در ایران و بیشتر کشورهای منطقه، آغاز بهار را جشن گرفته و در آغوش بهار طبیعت به بهار روح و جان می‌اندیشند. نوروز فصلی تازه در طبیعت و الهام‌بخش معنایی والا است.
رئیس جمهوری ایران ادامه داد: نوروز یعنی جهان ما ایستا و مانده درگذشته نیست، بلکه در حال تحول، تغییر و شکوفایی است. مطابق سنتی قدیمی و چند هزارساله، نوروز زمان دیدار نزدیکان و همسایگان است تا با گسترش مودت و صمیمیت، دوستی‌ها عمیق‌تر و پیمان‌ها تجدید و تقویت شود.
وی گفت: اکنون حضور من در نخستین روزهای سال جدید ایرانی در کشور زیبای شما به معنای تأکید بر روابط دوستانه و پایدار موجود میان دو ملت‌ ایران و روسیه است.
رئیس جمهوری ایران در ادامه افزود: مسئولیت دانشمندان و دانشگاهیان در دوران کنونی به‌مراتب دشوارتر از هر زمان دیگری است. حل مشکلات در این جهان پیچیده، مستلزم ایفای نقش فعال‌تر ما در تحولات علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.
«جهان امروز با رنج‌هایی نظیر شکاف طبقاتی، تغییرات زیست‌محیطی، بحران‌های هویتی، خشونت، افراطی‌گری، جنگ‌های داخلی و اختلافات فرقه ای دست‌ به‌گریبان است و رفع این معضلات، نیازمند تلاش و همکاری مستمر و گروهی میان ملت‌ها است.»
«افول سیطره غرب بر جهان و پایان انحصار ثروت، قدرت و فناوری، فرصتی تاریخی را فرا روی ملت‌ها قرار داده تا بنیان‌های جهانیِ جدید بنا کنند. ساختاری که با تکیه بر ارزش‌های مشترک انسانی چون: صلح، عدالت، برابری، آزادی، اعتدال، مدارا، احترام به فرهنگ ها و حقوق ملت‌ها و پرهیز از تنش و خشونت، جهان را به‌ مکانی ایمن‌ تر برای همه تبدیل کند.»
«من از نخستین روزهای مسئولیت به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران، جهان را به مبارزه هماهنگ و هدفمند با پدیده خشونت و افراطی‌گری فراخواندم که در قالب قطعنامه‌ای به نام جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری-wave در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تصویب شد.»
«اکنون چهار سال از آن زمان می‌گذرد و نیاز به یک عزم جهانی برای پرداختن به ریشه‌های گسترش خشونت و افراط ‌گرایی بیش‌از گذشته احساس می‌شود. عزمی که راه تحمیل منافع تنگ‌نظرانه بر ارزش‌های مشترک را پایان دهد.»
رئیس جمهوری ایران در این نشست که با حضور شماری از اعضای هیات ایران و مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در فدراسیون روسیه برگزار شد، اظهار کرد: امروز متأسفانه شاهد رشد افراط‌ گرایی خشونت‌بار در جهان هستیم. اسلام هراسی، نژادپرستی و اندیشه‌های تکفیری، به‌رغم اینکه خاستگاه متفاوتی دارند، در عمل به یکدیگر پیوسته و به مقابله با انسجام ملت‌ها و به تغذیه خشونت و افراط برخاسته‌اند.
«در این جهان پرمخاطره، انسانیت بیش از هر زمان دیگر به ندای اعتدال نیازمند است. امروز جهان تشنه عدالت و خسته از خشونت، در پی راه‌حلی است که کرامت آدمیان را پاس داشته و زندگی‌شان را با دین‌باوری و معنویت معنا بخشد؛ بی‌آنکه به مادیت و رفاه آنان بی‌توجه باشد.»
«کسانی که از دین، که پیام رهایی انسان است، تصویری تیره و خشونت‌بار برساخته‌اند، نه‌تنها انسانیت امروز را از متن وحدت‌بخش، صلح آفرین، و آرام بخش زندگی اجتماعی محروم ساخته‌اند، بلکه متاسفانه به نام دین، انسان‌ها را در آتش فرقه‌گرایی افراطی به خاک و خون کشیده‌اند.»
روحانی تاکید کرد: راه‌حل خاتمه دادن به این وضعیت اسف‌بار، گام اول تحمل و خویشتنداری و گام بعد، توسعه گفت وگوهای چندجانبه، صادقانه و توأم با احترام به منافع همه کشورهاست.
رئیس جمهوری ایران افزود: هدف ما باید رسیدن به سازوکاری پایدار برای توسعه دموکراسی، تقویت کارآمدی دولت‌ها و حل مسالمت‌آمیز اختلافات باشد.
در آغاز این مراسم نیز دکترای افتخاری دانشگاه دولتی مسکو به رئیس جمهوری اسلامی ایران اعطا شد.
ویکتور سادوو نیچی رئیس دانشگاه دولتی مسکو در این مراسم گفت که به پاس خدمات و اقدام های دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی برای تقویت و توسعه روابط علمی و آکادمیک ایران و روسیه، دکترای افتخاری دانشگاه به ایشان اعطا می شود.
سفر دو روزه روحانی بنا به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه انجام می گیرد و قرار است، سران دو کشور در کاخ کرملین با یکدیگر دیدار کنند

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور روز سه‌شنبه به طور رسمی در کاخ کرملین مورد استقبال ولادیمیر پوتین رییس جمهوری فدراسیون روسیه قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، مذاکرات روسای جمهور دو کشور بلافاصله پس از حضور رییس جمهور ایران در کاخ کرملین آغاز و پس از آن در حضور روحانی و پوتین،  14 سند همکاری میان مقام‌های ارشد دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی ، قضایی و حقوقی  و علمی و فرهنگی امضا شد.

موافقتنامه  انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، پروتکل اصلاح موافقتنامه معاضدت در پرونده های جزائی و مدنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، موافقتنامه لغو روادید گروهی گردشگری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه ، یادداشت تفاهم همکاری وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران و وزارت نیروی فدراسیون روسیه در زمینه تجارت برق ، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تربیت بدنی و ورزش میان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران و وزارت ورزش فدراسیون روسیه و یادداشت تفاهم در زمینه ساخت و ساز مسکن و خدمات عمومی بین وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزارت ساخت و ساز، مسکن و خدمات عمومی فدراسیون روسیه از جمله این اسناد همکاری بود.

از دیگر اسناد همکاری که میان دو کشور به امضا رسید می توان به یادداشت تفاهم بین مرکز ملی تایید صلاحیت جمهوری اسلامی ایران و سرویس فدرال تایید صلاحیت فدراسیون روسیه،  یادداشت تفاهم همکاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزارت مخابرات و رسانه های جمعی فدراسیون روسیه، یادداشت تفاهم همکاری های راهبردی بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و راه آهن روسیه، یادداشت تفاهم بین سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه (روس اتم) در زمینه حمل و نقل مواد هسته ای ، یادداشت تفاهم میان شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ زمین شناسی روسیه (روس گیالوگیا)، یادداشت تفاهم همکاری بین اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و بنیاد روس کانگرس ، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه در زمینه گاز و قرارداد پروژه برقی کردن خط ریلی گرمسار – اینچه برون و ارسال تجهیزات اشاره کرد.

همچنین با توجه به حضور همزمان نمایندگان بخش خصوصی کشورمان دراین سفر، بازرگانان و فعالان اقتصادی نیز جلسه مشترک و مذاکرات متعددی در حوزه های مختلف داشتند و موافقتنامه هایی نیز برای همکاری بخشهای خصوصی ایران و روسیه به امضا رسید.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری به ساختارشکنان هشدار داد که برای به چنگ آوردن قدرت، کشور و امنیت ملی آن را به مخاطره نیندازند.

به گزارش ایسنا، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری در صفحه توئیتر خود در خصوص تحرکات و سخنرانی اخیر محمود احمدی نژاد در اهواز، بدون ذکر نام وی نوشت:

"قطبی سازی حضور-جانشینی" برای جلب حمایت اصول گرایان پایدار ودوقطبی سازی جدید، ازطریق سخنان دوپهلو، تلاش می کند؛ البته باتداوم خطاهای راهبردی:

خطای راهبردی اول: تخریب دستاوردهای انقلاب و شخصیت های نظام درانتخابات ٨٤ و٨٨ ،بحران آفرینی های آن هشت سال، ایجادوتعمیق شکاف درکشور؛

خطای راهبردی دوم:خانه نشینی ١١روزه ،تهدید امنیت کلان سیاسی کشور، مقابله ساختارشکن با نظام، تعمیق شکاف دولت - نظام؛

خطای راهبردی سوم: نابودی فرهنگ واقتصادملی، تعمیق شکاف فقیروغنی،نابودی سرمایه هاومدیریت کشور،... باتبدیل عقلانیت ساختاری به عوام گرایی؛

اینک وخطای راهبردی چهارم: جوسازی دربرابر نظر حکیمانه عدم حضور،سخنرانی ساختارشکن درخوزستان، وتحریک ملی-قومی با دمیدن دربحران های خودساخته؛

اگرسیاستمدار نیستیم، بازی سیاست نمی شناسیم وراه و رسم حضور در قدرت را نمی دانیم، حداقل ارزیابی درستی ازنتایج اقدامات خود داشته باشیم.

هشیارباشیم، قدرت ارزش آن را ندارد که برای به چنگ آوردن آن، همانگونه که قبلا کرده‌اید، کشور و امنیت ملی آن را ساختارشکنانه به مخاطره بیاندازیم.

پیشخوان

آخرین اخبار