همزیستی نیوز - استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران خطاب به کسانی که قصد شرکت در انتخابات را ندارند، گفت: اگر رای ندهید نه تنها هیچ تغییری به وجود نمیآید بلکه شرایط کشور به سالهای بین 84 تا 92 برمیگردد.
صادق زیباکلام در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه معتقدم روحانی برنده واقعی مناظره سوم بود، اظهار کرد: وی نشان داد که خونسرد و مسلط است و بیدی نیست که با باد اتهامات مطرحشده توسط قالیباف و رییسی بلرزد.
وی افزود: محور صحبتهای رییسی این بود که دولت روحانی خوب کار نکرده و کلیگویی بود. محور صحبتهای قالیباف هم این بود که دولت روحانی بیتالمال را حیف و میل کرده و زمین و اینطور چیزها گیرش آمدهاست، او میخواست کارهای احمدینژاد را تکرار کند اما موفق نبود.
این فعال سیاسی اصلاحطلب تاکید کرد: رییسی تماما به کلیگویی پرداخت و بر این موضوع تاکید داشت که دولت روحانی موفق نبودهاست اما وی در آوردن مصادیق ناموفق بود. باید تاکید کنم کلیگویی راه درستی نیست.
وی در رابطه با موج ایجادشده ناشی از مناظره سوم تاکید کرد: مناظره جمعه موج را به راه انداخت، ضمن اینکه حمایت برخی نهادها از رییسی سبب شده تا متولدین دهه 60، 70 و همچنین هواداران خاتمی احساس کنند دیگر وقت آن رسیده که بیتاثیری را کنار بگذارند و وارد صحنه شوند تا موج دوم خرداد 76 را دوباره به راه بیاندازند.
زیباکلام در خصوص حضور سه کاندیدای اصولگرا در صحنه و احتمال کنارهگیری هریک از این افراد برای دیگری، خاطرنشان کرد: هر سه کاندیدا تا پایان در صحنه میمانند، آنها امیدوارند با حضور خود، انتخابات را به دور دوم بکشانند اما اشتباه میکنند و موجی که آغاز شده سبب خواهد شد تا روحانی با رای بالای 20 میلیون کار را در همان دور نخست تمام کند.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران خطاب به افرادی که هنوز بلاتکلیف هستند و نسبت به شرکت در انتخابات تردید دارند، گفت: اگر شما در انتخابات شرکت کنید، ممکن است و باز هم تاکید میکنم که ممکن است هیچ پیشرفتی به وجود نیاید، اما اگر رای ندهید، فقط احتمال نیست بلکه قطعا و یقینا هیچ پیشرفتی به وجود نخواهدآمد. اگر رای ندهید نه تنها هیچ تغییری به وجود نمیآید بلکه شرایط کشور به سالهای بین 84 تا 92 برمیگردد.
همزیستی نیوز - ۱۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای ضمن تحلیل وضع موجود کشور از کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اعلام حمایت کردند.
به گزارش ایسنا، متن بیانیه تحلیلی ۱۷۰ نماینده به حمایت از روحانی به شرح زیر است:
«بسمه تعالی
مردم شریف ایران در آستانه چهل سالگی عمر پر برکت انقلاب اسلامی در معرض انتخابی بزرگ و سرنوشت ساز قرار گرفتهاند. ما جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظیفه خود میدانیم که نکاتی را درباره شرایط کشور و انتخابات پیش رو به استحضار ملت ایران برسانیم. برای درک موقعیت کنونی ضروری است به صورت اجمالی شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که منجر به قرار گرفتن کشور در وضعیت کنونی شده است تبیین شود.
۱- در حالی که اکنون منطقه در تب و تاب ویژهای قرار دارد، به برکت رشادتهای دلیرمردان دفاع مقدس به ویژه شهدای گرانقدر و در سایه رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و جانفشانی پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح و سیاست خارجی هوشمند کشور، اکنون ایران به عنوان محور ثبات منطقه عمل می کند.
۲- خوشبختانه امروز در بین جناحها و گروههای سیاسی و کارشناسی این اجماع وجود دارد که اولویت اول کشور رفع مشکلات اقتصادی است؛ هرچند مسائل ساختاری اقتصاد ایران در تعامل دو سویه با مسائل اجتماعی و سیاسی قابل حل است. صرف نظر از مسائل ساختاری و نهادی، طی سالهای اخیر شوکهای پیاپی از قبیل بی انضباطی پولی و مالی در پی افزایش قیمت نفت در سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ و مدیریت نادرست در آمدهای نفتی، افزایش شدید قیمت حاملهای انرژی، تشدید تحریمهای اقتصادی طی سالهای ۹۰ تا ۹۳، افزایش سه برابری قیمت ارز و در نهایت کاهش بی سابقه قیمت نفت از سالهای ۱۳۹۳ به بعد، اقتصاد ایران را به شدت متاثر ساخته است.
در نتیجه شوکهای فوق:
- فرصت تاریخی رفع برخی از عقب ماندگی های اقتصادی با استفاده از حدود ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد های نفتی نه تنها محقق نشد بلکه آثار نا مطلوب مصرف نا کارآمد این منابع به شکل افزایش شدید واردات، افزایش تورم(به ویژه در بخش مسکن)، عدم افزایش خالص اشتغال و کاهش قدرت خرید مردم ظهور و بروز یافت.
- تشدید تحریمهای ظالمانه اقتصادی و قرار گرفتن ایران در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل، موجب شد تا بخش زیادی از فرصتهای گرانبهای مقامات کشور به جای تدبیر برای بهبود اوضاع اقتصادی، ریسک سیستماتیک اقتصادی کشور افزایش یافت و بخش عمده ای از فعالیت های سرمایه گذاری معلق شد. سطح انتقال تکنولوژی به کشور محدود شد که نتیجه آن (به دلیل کهنگی ماشین آلات تولیدی و مستهلک شدن آنها) کاهش بهره وری در کشور بود. هزینه معاملات و مبادلات ارزی به نحو بی سابقه ای افزایش یافت و تلاش برای ایجاد کانال های غیر رسمی برای انجام مبادلات موجب بروز فساد شد. بخش مهمی از داراییهای خارجی کشور بلوکه شد، وضعیت نامطلوب نظام بانکی بدتر گردید و کشور به دلیل نگهداری ارزهای نامطلوب در سبد ارزی بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی متحمل زیانهای هنگفتی شدند.
۳- برآوردهای کارشناسی حاکی از آن است که در صورت تداوم تحریمها، متوسط نرخ رشد اقتصاد ایران در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به حدود نصف کاهش می یافت، نرخ ارز در محدوده ۴۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان قرار می گرفت که آثار تورمی آن نامعلوم بود و به تدریج صادرات نفت به کمتر از ۵۰۰هزار بشکه در روز می رسید و در نتیجه درآمد حاصل از صادرات نفت به کشور بیش از ۵۰ میلیارد دلار طی سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ نسبت به وضعیت فعلی کاهش می یافت. در چنین شرایطی بهبود وضعیت اقتصادی بدون حل مسائل سیاسی (هسته ای) امکان پذیر نبود.
۴- دور جدید مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم با رهنمود های مقام معظم رهبری، طی ۳۰ ماه موجب شد ضمن به رسمیت شناخته شدن حق ایران برای داشتن تکنولوژی صلح آمیز هسته ای، نه تنها از بروز بحرانهای احتمالی پیشگیری نمود، بلکه تحریمهای اقتصادی مرتبط با مسائل هسته ای مرتفع گردید. این انتظار ایجاد شده بود که پس از کاهش و رفع تحریمها، وضعیت اقتصادی کشور به سرعت بهبود یابد اما در عمل، عمق رکود اقتصادی و آسیب های فراوان وارد شده به سرمایه های انسانی و مدیریتی و مالی کشور به اندازه ای گسترده بود که ساماندهی آنها زمان بسیاری از دولت فعلی را به خود اختصاص داد. کاهش بی سابقه قیمت نفت در سال ۱۳۹۳ و تداوم آن در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ نیز از توان مالی دولت برای بهبود سریع وضعیت اقتصادی به شدت کاست. به رغم این شرایط در سالهای ۱۳۹۳ به بعد:
- نرخ رشد اقتصادی منفی ۸/۶ در صدی سال ۱۳۹۱ به رشد اقتصادی حدود ۹ درصدی در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.
- نرخ تورم حدود ۳۵ درصدی در سال ۱۳۹۲ به حدود ۹ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.
- میانگین حداقل دستمزد حقیقی به قیمتهای ثابت که طی سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ حدود ۱۷ در صد کاهش یافته بود طی سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵، حدود ۳۸ درصد رشد کرده است.
در حالیکه طی دوره ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ خالص اشتغال کشور حدود صفر بوده است، طی سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ در مجموع حدود یک میلیون و نهصد و شصت هزار نفر اشتغال خالص ایجاد کرده است.
۵- بهبود شاخص هایی مانند رشد اقتصادی، نرخ تورم، حداقل دستمزد حقیقی و خالص اشتغال در سایر حوزه های اقتصادی از جمله تراز تجاری، بهبود هرچند اندک رفاه خانوارها (کاهش سهم هزینه های خوراکی به کل هزینه ها) و ... نیز قابل مشاهده است. هرچند که به دلیل کاهش بسیار زیاد قدرت خرید خانوارها و درآمد سرانه حقیقی مردم طی سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ و افزایش نرخ مشارکت در بازار کار ایران، آثار بهبود این شاخص ها برای مردم چندان ملموس نیست.انتظار می رود با تداوم روند کنونی و استفاده اقتصاد ایران از ظرفیت های خود، آثار بهبود وضعیت اقتصادی برای مردم در سالهای آتی ملموس شود.ثبات شرایط اقتصاد کلان ( از جمله تداوم تورم پایین، عدم بروز شوکهای پولی و ارزی در کشور) و ثبات سیاسی در سطح ملی و منطقه ای از جمله الزامات این امر است.
۶- افزایش ۱۳۸ درصدی حقوق فرهنگیان عزیز(در فاصله ۹۲ تا کنون)، افزایش ۵/۲برابری دریافتی مددجویان کمیته امداد امام(ره) و مددجویان بهزیستی در کنار افزایش چشمگیر قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تقویت خدمات ویژه به روستائیان عزیز و طرح تحول سلامت، کمک شایانی به بهبود شرایط رفاهی اقشار کم در آمد ایفا نمود.
۷- توجه ویژه به جوانان، بانوان، اقوام و اقلیتها با رویکرد اخلاق و اعتدال موجب تقویت تعادل و توازن سیاسی گردید.
اکنون انتخاب بزرگی پیش روی ملت ایران است. روندهای مثبت کنونی در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بین المللی می تواند با تاکید بر افزایش کارآمدی دولتمردان و ارتقای شفافیت و پاسخگویی در نظام تصمیم گیری و اداری و افزایش نقش مردم در امور اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ادامه یابد. نتیجه تداوم این روند، رشد پایدار اقتصادی، ثبات نرخ ارز، کنترل تورم و ... است که منجر به افزایش قدرت خرید مردم و بهبود رفاه آنها خواهد شد. این روند از طریق ارتقای سطح ازادی های مدنی و افزایش قدرت خرید مردم و بهبود رفاه آنها خواهد شد.این روند از طریق ارتقای سطح آزادی های مدنی و افزایش مشارکت در عرصه های اجتماعی و سیاسی و به کارگیری فن آوری نوین در تعامل سازنده با جامعه بین المللی از یک سو موجب ارتقای شان و منزلت جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر موجب افزایش خودباوری آحاد مردم، بهبود سرمایه انسانی و اجتماعی و امنیت پایدار خواهد شد.
در این راستا ما نمایندگان امضا کننده این نامه بر این باوریم که انتخاب جناب آقای دکتر حسن روحانی به معنای تداوم روندهای مثبت کنونی در حوزه زمینه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.
بدیهی است تاکید صرف بر وضعیت نامطلوب برخی متغیرهای اقتصادی و تبلیغ اجرای سیاست های شوک درمانی برای بهبود آنها، نتیجه ای جز افزایش تورم، بی ثباتی نرخ ارز و نوسان سایر متغیرهای اقتصادی نخواهد داشت که نتیجه آن نیز فرار سرمایه، کاهش سرمایه گذاری و شکل گیری مجدد فضای عدم اطمینان در اقتصاد ایران است که مکرراً در ایران تجربه شده است.
با توجه به حضور جمعی از نمایندگان در حوزه های انتخابیه، امضاهای این بیانیه در حال افزایش است.
همزیستی نیوز - سیدمصطفی تاجزاده در گفتوگو با «چلچراغ» به تحریمکنندگان انتخابات پاسخ داد.
«چه آلترناتیوی جز رأی دادن برای کسانی که در انتخابات شرکت نمیکنند، وجود دارد؟ یک بار دیگر به اول سطر برگردید و سوال را مرور کنید. رأی دادن اگر تنها فرصت ابراز عقیده نباشد، قطعا بهترین فرصت است... ما برای بررسی دلایل تحریمکنندگان انتخابات سراغ سیدمصطفی تاجزاده رفتهایم تا از میان گفتوگو با این فعال سیاسی به پاسخهایی برسیم که فرضیههای معتقدان به تحریم را رد میکند.
آقای تاجزاده، به نظر شما رأی دادن و رأی ندادن چه پیامدهایی دارد؟
به نظر من چیزی که کمتر به آن توجه میکنند، این است که رأی ندادن باعث تشدید اشکالات، اشتباهات، انحرافات، فسادها و تبعیض میشود. رأی ندادن به هیچ وجه راهکاری برای اصلاح این موارد نیست.
به دلایل تحریمکنندگان بپردازیم. آنها چطور خود را قانع میکنند؟
آنها چند دلیل دارند. مثلا میگویند که ما رأی نمیدهیم که نظام مشروعیت پیدا کند.
چه پاسخی برای این گروه دارید؟
باید گفت که شما چه رأی بدهید و چه رأی ندهید، در این ۴۰ سال متوسط شرکت در انتخابات بالای ۵۰ درصد بوده است و کشوری که در آن ۵۰ درصد از مردم رأی میدهند، اگر مشروع تلقی نشود، هرگز غیر مشروع تلقی نمیشود. در کشورهای دموکراتیک هم میزان مشارکت به همین صورت است. یعنی ۴۰ تا ۵۰ درصد رأی میدهند. در شهرهای بزرگ مثل تهران میزان رأی دادن کمتر و حوالی ۴۰ درصد است و در شهرهای کوچک مشارکت بیشتر و بالای ۵۰ درصد است.
به نظر شما میزان مشارکت تهرانیها در انتخابات پیش رو همین میزان خواهد بود؟
یک ماه مانده به انتخابات یک نظرسنجی انجام شد که در آن ۵۴درصد از مردم پایتخت گفتهاند ما میخواهیم در انتخابات شرکت کنیم.
آمار امیدوارکنندهای است؟
بسیار امیدوارکننده است. اگر این میزان تا روز انتخابات ادامه پیدا کند، انتخابات ما از سال ۹۲ هم باشکوهتر برگزار خواهد شد.
همانطور که مطلع هستید، دسته دیگری هم وجود دارند که معتقدند با تحریم انتخابات میتوان فشار خارجی را متوجه ایران کرد…
به هیچ وجه با تحریم نمیتوان فشار خارجی را متوجه ایران کرد. اتفاقا اقتدارگراها از فشارها استقبال میکند و به نام امنیتی شدن فضا، کشور را به سمت و سوی امنیتی میکشاند.
دسته دیگری هم در این میان وجود دارد؟
گروه دیگر میگویند حضور و مشارکت ما فایدهای ندارد. رئیس جمهور در حد تدارکاتچی است و کاری نمیتواند انجام دهد.
برای این گروه چه پاسخی وجود دارد؟
به آنها میگویم که واقعا اینطور نیست. اگر به این شکل بود برای آقای روحانی فرش قرمز پهن میکردند و این بازیها را درنمیآوردند و میگفتند که چقدر خوب است همه موارد را همین آقای روحانی پیگیری کند تا نامزد مدنظر خودشان.
دلیل دیگری هم که تحریمکنندگان مطرح میکنند، این است که ما میآییم اما هر کسی را که دلشان خواست، از صندوق درمیآورند. به نظر من در شرایط حاضر این فرضیه ناممکن است. ما یکی از کارهای خوبی که در زمان اصلاحات و در دوره انتخابات انجام دادیم، این بود که برای احزاب و مطبوعات در ستاد انتخابات کشور میز گذاشتیم تا بتوانند ما و فعالیتمان را رصد کنند و کار با شفافیت پیش برود.
آخرین دلیلی که از تحریمکنندگان برای رأی ندادنشان مطرح میکنند، این است که ما رأی نمیدهیم تا عاقل شوند. در پاسخ به این دوستان باید بگویم که هر وقت شما رأی ندادید، این گروه گستاختر شدند.
ببینید، من موردی را درباره اظهارنظرهای برخی اقتدارگرایان مطرح کنم. آنها میگویند که برجام خیانت است. ما هم میگوییم اگر خیانت بود، رهبری آن را تایید نمیکردند. البته من معتقدم که برجام بزرگترین خدمت است.
باید دقت داشت که ما با این میزان رأی و با این پیروزیها وضع حاضر را داریم. حالا فکرش را بکنید، همین هم نباشد.
سالهای ۸۸ تا ۹۲ را به یاد آورید. به یاد آورید که چقدر از جنگ و ناامنی هراس داشتید. به این فکر کنید که اگر سال ۹۲ آقای روحانی رأی نیاورده بود و همین مسیر ادامه پیدا میکرد، ایران سوریه و لیبی نمیشد؟ تکتک ما ایرانیها نقش داریم در این که جامعه را به کدام سمت پیش ببریم.»
همزیستی نیوز - مناظرههای انتخاباتی تفاوت فاحشی با نود دارد. آنجا که غیبت یک مجری جسور، دانا و مورد اعتماد به شدت حس میشود؛ یکی شبیه عادل فردوسیپور که بدون واهمه مدعوین را به طور مساوی و عادلانه به چالش بکشد و هر کجا حس کرد مطلبی به شدت خلاف منطق و عقلانیت مطرح شده، از سر ناچاری بگوید که: «سرم را به میز میکوبم!» با مجریهایی که همچنان تنها نقش زمانسنج و دستگاه نوبتشمار را بازی میکنند، مناظرات تلویزیونی هنوز چیز زیادی کم دارند!»
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «بعد از احراز صلاحیت نامزدها و با نزدیک شدن به انتخابات ریاستجمهوری، بار دیگر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزاری مناظرههای انتخاباتی بین کاندیداها را از سر گرفته است. این برای سومین دوره پیاپی است که چنین برنامهای در کنداکتور تلویزیون گنجانده میشود؛ گو این که این بار تصمیم اولیه مسوولان برای پخش ضبطی و غیرزنده مناظرهها انتقادات زیادی را بهدنبال آورد و پس از آن پخش مستقیم این برنامه در دستور کار قرار گرفت. تا اینجای کار دو نوبت از سه مناظره برگزار شده و نوبت سوم نیز جمعه هفته جاری روی آنتن خواهد رفت. مطابق انتظار، برگزاری مناظرهها با استقبال چشمگیر و گسترده مردم و رسانهها همراه شده است. گذشته از بینندهها و شنوندههای چند ۱۰ میلیونی که با وسواس کامل لحظه به لحظه مناظرات را رصد میکنند، هماورد نظری نامزدهای کرسی ریاستجمهوری مورد توجه ویژه وسایل ارتباط جمعی هم هست و باعث میشود خوراک خبری و تحلیلی بسیار مناسبی در اختیار آنها قرار بگیرد. به این ترتیب در پایان هر دور مناظره، دهها سایت و روزنامه به ارزیابی مسائل مطرح شده میپردازند و مو را از ماست بیرون میکشند؛ فرآیندی که اگر چه ممکن است بعضا به سوگیریهای جناحی و گروهی آغشته باشد و از مدار انصاف خارج شود اما در مجموع به شفاف شدن فضای کشور در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی کمک میکند. با این اوصاف سوال کلیدی این است که چرا برگزاری چنین جلساتی را به هر چهار سال یک بار محدود میکنند و چطور از تمام ظرفیتهای این فرصت مهم برای کشف حقیقت و رونمایی از مشکلات و معضلات جدی مردم استفاده نمیشود؟
اگر چه برگزاری مناظرات انتخاباتی در تلویزیون ایران از کشورهای غربی الگوبرداری شده، اما حداقل در حوزه فوتبال ایران ما از چیزی حدود دو دهه پیش برنامهای مشابه داشتیم که از قضا در تمام طول این سالها با استقبال و اعتماد خارقالعاده مردم مواجه بوده است. از روزی که عادل فردوسیپور برنامه نود را راهاندازی کرد، هدفش را چیزی فراتر از بررسی اوت و کرنر و پنالتی یا بازتاب حواشی مسابقات قرار داد. او به دل پشتپردهها و سیاهیهای فوتبال ایران زد و تلاش کرد تا هر کجا که ممکن است، پرده از روی خورشید حقیقت بردارد. شاید در دوران معاصر فعالیت صداوسیما، این اولین بار بود که چنین برنامهای در آن تولید میشد. همین مساله هم همزمان با افزایش جذابیت و جلب مخاطبان حداکثری، باعث ایجاد مقاومتهای اولیه شده بود. خیلیها میگفتند برنامه نود حرمتها را از بین میبرد، مرزهای اخلاقی را میشکند و فوتبال ایران را نابود میکند. در عمل اما نتیجه کاملا برعکس شد. از زمانی که مردم به این سطح از شفافیت خو کردند، نود بیشترین سوددهی و ثمربخشی را پیدا کرد. از آن به بعد «مطالبهگری» به خصوصیات هواداران فوتبال در ایران افزوده شد. آنها دیگر از همه جواب میخواستند و برایشان قابل قبول نبود که مدیر یا مسوولی از حضور در این برنامه طفره برود و ابهامی را بیجواب باقی بگذارد.
از همان زمان که نود بین مردم گل کرد، این سوال هم به وجود آمد که چه زمانی نوبت به تولید برنامهای مشابه در سایر حوزهها مثل فرهنگ و اقتصاد و سیاست خواهد رسید؟ در مورد «نود سیاسی» اما همیشه تردیدهای جدی وجود داشت. شاید تلویزیون آشکارا از باز کردن تریبون به روی نمایندگان عقاید و سلایق مختلف هراس داشت و هر آن چه در این زمینه انجام داد، تنها مشتمل بر به بازی گرفتن طیف سیاسی نزدیک به خودش بود. با این وجود در این هشت سال اخیر به خوبی فهمیدیم موضوع آنقدر هم که دوستان تصور میکنند نگرانکننده نیست. در این سه سلسله مناظراتی که از سال۸۸ تاکنون برگزار شده، چهرههای شناخته شده گوناگون با تفکرات مختلف روبهروی هم قرار گرفتهاند و تندترین دیدگاههای ممکن را به زبان آوردهاند، بی آن که اتفاقی برای کشور بیفتد و خطری جامعه را تهدید کند. تازه با برگزاری این دست مناظرات بوده که سیما تا حدی به شعار قدیمی «دانستن حق مردم است» نزدیک شده، بی آن که مشکلی به وجود بیاید و این قسم برنامهها تهدیدی برای ایران محسوب شود. حالا اما شاید زمان آن رسیده باشد که تولید این قبیل برنامهها به شکل جدیتر و گستردهتری در دستور کار تلویزیون ایران قرار بگیرد.
واقعا چه اصراری است که باب مناظره فقط در آستانه انتخابات ریاستجمهوری باز شود؟ چرا همه حرفهای ناگفته و پرسشها چهار سال تلمبار شود تا فقط ظرف سه روز در تایمهای بریده بریده چند دقیقهای و عمدتا به صورت شتابزده به زبان بیاید؟ وقتی مناظره هر چهار سال یکبار و در چنین جلسات کوتاهی باشد، طبعا حاضران در آن قادر نخواهند بود دیدگاههایشان را به صورت کامل و دقیق بیان کنند و فرصت نقد را هم در اختیار دیگران قرار بدهند. در چنین فضایی، دهها سوال بیجواب در ذهنها باقی میماند و ممکن است ادعاهای خلاف واقع فراوانی مطرح شود، بی آن که زمانی برای روشن شدن آنها وجود داشته باشد. به علاوه در شکل موجود از مناظرهها، همیشه نامزدها در مظان اتهام هستند که برای خوشایند مردم حرف میزنند و هدفشان جمع کردن رای است، در حالی که اگر چنین مناظراتی به طور مرتب و در فواصل چند ماهه بین مسوولان و منتقدان سرشانس آنها و حتی نامزدهای شکست خورده در انتخابات قبلی برگزار شود، طبعا فضای کلی کشور روشنتر میشود و مردم از قدرت بیشتری برای تشخیص سره از ناسره برخوردار خواهند شد.
برگزاری مناظرههای تلویزیونی در آستانه انتخابات، تا حدود زیادی شبیه به روزهای اوج برنامه نود در آغاز راه است. با این همه اما، هنوز این دست مناظرات یک تفاوت فاحش با نود دارد؛ آنجا که غیبت یک مجری جسور، دانا و مورد اعتماد بهشدت حس میشود، یکی شبیه عادل فردوسیپور که بدون واهمه مدعوین را به طور مساوی و عادلانه به چالش بکشد و هر کجا حس کرد مطلبی به شدت خلاف منطق و عقلانیت مطرح شده، از سر ناچاری بگوید که: «سرم را به میز میکوبم!» با مجریهایی که همچنان تنها نقش زمانسنج و دستگاه نوبتشمار را بازی میکنند، مناظرات تلویزیونی هنوز چیز زیادی کم دارند!»
همزیستی نیوز - یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سوابق خود در دولت یازدهم خطاب به رقبای انتخاباتی خود گفت: کارنامه چهار ساله دولت یازدهم روشن است آنهایی که ۳۸ سال در سایر دستگاهها بودند کارنامه خود را بیان کنند.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در همایش کمیته زنان ستاد انتخاباتی خود که در سالن ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شد، با تاکید بر اینکه امروز در روزهای بسیار حساس تاریخی قرار گرفتیم، اظهار کرد:جمعه هفته آینده میخواهیم سرنوشت خود را تعیین کنیم. راهی که در سال ۹۲ انتخاب کردیم و اقلیتی از آن ناراضی بودند، امروز همان اقلیت از ادامه آن شرایط و تحول بیشتر در جامعه نگران هستند.
وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران با حضور زنان به پیروزی رسید، گفت: امروز نیز چنانچه زنان ما در انتخابات به صحنه بیایند و پای صندوق های رای حضور یابند ما پیروز خواهیم شد.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین با بیان اینکه همه ما یک وظیفه بیشتر نداریم و آن این است که همه را پای صندوق های رای دعوت کنیم خاطر نشان کرد: اگر همه مردم پای صندوق های رای بیایند قطعا ما موفق و پیروز در انتخابات خواهیم بود.
روحانی افزود: مردم ما امروز واقعیت را لمس و احساس میکنند و آنها امروز دیگر تحت تاثیر شعارهای فریبنده قرار نمیگیرند. من از همه مردم ایران میخواهم تابلو و کارنامههای افراد را یک بار دیگر مرور کنند.
رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه کارنامه چهار ساله دولت یازدهم مشخص است، اظهار کرد: کارنامه چهار ساله دولت یازدهم روشن است اما آنهایی که طی ۳۸ سال در سایر دستگاه ها بودند چه کردند؟ به مردم بگویند در طول ۳۸ گذشته چه کردند؟؛ آنها که دوازده سال در یک منصب بودند آنها نیز کارنامه خود را بگویند.
روحانی خطاب به برخی رقبای خود گفت: توصیه شما در سال نخست دولت یازدهم این بود که شانزده آذر را آزاد نگذارید؛ شما همیشه به دانشگاه به عنوان یک تهدید نگاه میکردید؛ شما میخواستید جوانان ما در حصر و محاصره و انزوا باشند؛ لطفا شما همان حرفهایی راکه در جلسات خصوصی زدید، بیایید آشکارا به مردم بگویید؛ مگر شما هر روز فشار نمیآوردید که فضای مجازی بسته و اشتغال زنان متوقف شود؛ شما به بخش نامههای جنسیتی خود نگاه کنید.
روحانی ادامه داد: شما برگردید یک بار دیگر به احکامی که صادر کردید نکاه کنید. کارنامه ما روشن و حرف ما کاملا واضح است. ما تبعیض و ظلم جنسیتی را نمیپذیریم.
وی با بیان اینکه مردم ما راه خود را انتخاب کرده اند و از مسیری که درآن قرار گرفته اند بازنمیگردند خاطر نشان کرد: شعار ما روشن است، ما آزادی اجتماعی و سیاسی میخواهیم. ما همچنین آزادی بیان و تفکر و آزادی انتخاب تفریح برای ساعات فراغت خود میخواهیم؛ ما برای انتخاب نوع شغل خود آزادی میخواهیم و به دنبال امنیت واقعی و جامعهای امن هستیم؛ ما فضای امنیتی نمیخواهیم.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما خواهان امنیت واقعی در جامعه با وحدت و اتحاد در کل جامعه هستیم و جامعهای چند درصدی نمیخواهیم. ما ایران صد درصدی هستیم.
روحانی در ادامه در جمع حامیان خود اظهار کرد: ما قانون را برای همه دستگاهها میخواهیم و استثنا شدن در مالیات را نمیخواهیم.
وی با بیان اینکه زمانی که شنیدم برخی از کلمه مالیات نام بردند خوشحال شدم خطاب به عدهای افزود: مالیات برای اینکه مردم بپردازند خوب است اما شما ندهید؟
رییس دولت تدبیر وامید با بیان اینکه ما آزادی رقابت در کسب و کار میخواهیم گفت: شما به دنبال اقتصاد آمدهاید اما به معدنی که مال شما بود و معدنچیان در آن دفن شدند سرنزدید. من افتخار میکنم به آن خانواده عزیزی که مرد آن در معدن زیر آوارها زغال سنگ باقی ماند و جان داد اما شجاعانه در آزادشهر با من سخن گفت. من به پدری افتخار میکنم که فرزند مهندس خود را در معدن از دست داده بود اما برای پیشرفت کشور با من سخن گفت.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی همچنین با بیان اینکه ما در پی آرامش مردان و زنان هستیم، و آرامش در خیابانها را در سایه اخلاق میخواهیم اظهار کرد: گشت برای ما آرامش ایجاد نمیکند بلکه وحدت و اتحاد ملت ایران و هم زیستی مسالمت آمیز آرامش را میسازد.
وی خطاب به برخی رقبای خود گفت: شما دم از اشتغال میزنید؛ من از شما میپرسم آیا اشتغال زنان را هم قبول دارید؟؛ اگر قبول دارید چرا یک اشتغال برای زنان پیش از دولت یازدهم ایجاد نکردید و ۸۶۰ هزار زن شاغل را بیکار کردید.
روحانی افزود: شما که دم از اشتغال میزنید آیا اشتغال اهل سنت و همچنین اقوام مختلف ایرانی را نیز قبول دارید؟ ما افتخار میکنیم که در یک آزمون استخدامی که ماههای پیش برگزار شد و در آن مردان و زنان آزادانه شرکت کردند زنان تواستند ۵۳ درصد اشتغال آن را کسب کنند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه امروز اشتغال را در سایه فضای مجازی و فناوری ارتباطات برای زنان و مردان ایجاد کردیم، گفت: امروز ۳۲۰ نفر از مدیران شرکتهای دانش بنیان از زنان هستند.
وی با بیان اینکه ما در پی پیشرفت کشور عزیزمان هستیم، خاطر نشان کرد: پیشرفت ایران در سایه علم و فناوری و ارتباط با جهان صورت میگیرد و هیچ کشوری نتوانسته با انزوا به پیشرفت ملی دست یابد. در این زمینه ما مجددا و پس از انتخابات ۹۲ که با صداقت اعلام کردیم و گفتیم که خواهان اعتدال و آزادی و اصلاح جامعه هستیم و نه افراط و همچنین باردیگر در انتخابات نمایندگان مجلس این مطلب را اعلام کردیم، برای بار سوم در اردیبهشت ۹۶ این مسیر را انتخاب خواهیم کرد.
روحانی تاکید کرد: از همه مردم ایران خواهش میکنم که روز ۲۹ اردیبهشت یازده به علاوه یک نفر را همراه خود به صندوق بیاورند یعنی در کنار خود یازده نفر دیگر را به پای صندوق رای دعوت کنند. تردید ندارم ما پیروز مسیر پیشرفت ایران خواهیم بود.
روحانی در پایان با تاکید بر اینکه ما نخواهیم گذاشت آنها که در پی حصر بر ملت ایران هستند در انتخابات پیروز شوند گفت: نخواهیم گذاشت شما دوباره تحریم را به ایران بازگردانید و یک بار دیگر فضای امنیتی را در ایران حاکم کنید.
همزیستی نیوز - شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان لیست نهایی جریان اصلاحات برای شورای شهر را اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، لیست نهایی اصلاح طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران دقایقی پیش اعلام شد و بر این اساس اعضای 21 نفره این لیست به شرح زیر است:
محمد جواد حق شناس، سالاری، معروف صمدی، سیدمحمود میرلوحی، افشین حبیب زاده، زهرا نژاد زهرا، علی اعطا، محسن هاشمی، محمد علیخانی، صدراعظم نوری، آرش میلانی،ابراهیم امینی، الهام فخاری، خلیل آبادی، شهبانو امانی، احمد مسجد جامعی، بهاره آروین، ناهید خداکرمی، مجید فراهانی، حسن رسولی و حجت نظری.
همزیستی نیوز - سخنگوی دولت به شائبهها در مورد سایت کارورزی پاسخ داد و آن را مصوبه سال گذشته شورای عالی اشتغال اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در این نشست خبری که صبح امروز (سهشنبه) در محل ساختمان کوثر ریاستجمهوری برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره سایت کارورزی و شائبه انتخاباتی داشتن فعالیت این سایت گفت: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب شد که طبق مصوبه شورای عالی اشتغال در ۵ بهمن ۹۵، اجازه داده شود هر تعدادی از نیروی انسانی ما اگر در واحدی کارورزی کنند دولت حقوق کارورزی آنها را پرداخت کند.
وی تاکید کرد:این مصوبه سال گذشته شورای عالی اشتغال است و اگر کسی الان این را میگوید دارد از مصوبه شورا کپیبرداری میکند.مصوبه دیگر این بود که اگر کارفرمایی هر جوان بیکار را مشغول به کار کند دولت حق بیمه را خودش خواهد پرداخت.
سخنگوی دولت یادآورشد: در راستای چگونگی اجرای قانون برنامه ششم برای افزایش فرصتهای شغلی باید سالانه ۹۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم که نیاز به770 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری دارد.
سخنگوی دولت درواکنش به فعال شدن سخنگوی یکی از قوا علیه دولت، گفت: این نیز بگذرد، اول خودم و بعد دیگران را دعوت به رعایت قانون، اخلاق و موازین شرعی میکنم. در این زمینه همه باید مراقبت کنیم.
نوبخت همچنین با یادآوری اینکه برنامه ششم توسعه معافیت آنهایی که از مالیات معاف بودند را لغو کرده است، تاکید کرد :طبق برنامه ششم توسعه آستان قدس هم موظف به پرداخت مالیات است.
وی همچنین اعلام کرد : رئیسجمهور و جهانگیری همان ابتدا اموال خود را به قوهقضائیه اعلام کردهاند. پیشنهاد میکنم سایر کاندیداها هم پیش از مناظره این کار را انجام دهند و در روز مناظره اعلام کنند.
وی ادامه داد: درآمد ما تنها از نفت و مالیات است. برای افزایش مالیات باید چه کنیم. یا باید از آنهایی که مالیات می گیریم مالیات بیشتری بگیریم که این معقول نیست و یا ازآنها که فعالیت اقتصادی می کردند ومالیتان نمی داند مالیات بگیریم. یک عده قانونا از مالیات معاف هستند که مجلس تصویب و شورای نگهبان تایید کرد که آنهایی که معاف هستند هم مالیات پرداخت کنند و سهم هرکس از مالیات مشخص شود.
نوبخت در واکنش به صحبتهای قالیباف که گفته دولت یارانه حمل ونقل عمومی را پردخت نکرده است یادآور شد: برای شهر تهران وبرای قطار شهری 136 میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه 33 میلیارد تومان جمعی خرجی و هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت پرداخت شده است. 500 میلیارد تومان هم ضمانت کرده ایم. در کل 2500 میلیارد توامان به شهرداریهای سراسر کشور پرداخت شده است.
سخنگوی دولت درباره تهدیدات وزیر دفاع نسبت به صحبتهای مطرح شده از سوی مقامات سعودی علیه ایران تاکید کرد: همانطور که قبلا هم از سوی وزارت خارجه بیان شد شاهدیم اقدامات ناسنجیده و تنش آفرین از سوی دولت سعودی درحال انجام است و هر مورد موضع قاطع خودرا بیان کردیم. با توجه به نقش منفی و مخربی که عربستان در حمایت از داعش در عراق و الان در سوریه دارد و دستش به خون مسلمانان و کودکان یمنی آلوده است باید بگوییم اگر قرآن تلاوت می کنند وبه آن اعتقاد دارند ما معتقدیم که خداوند قوم ظالم را هدایت نمیکند وبه عذاب می رساند. در صورتیکه صحبتهای آنها به سمت عملیات برود اقدامی از سوی جمهوری اسلامی صورت خواهد گرفت که گوینده این صحبت ها و کسانی که اورا تحریک کرده اند از کار خود پشیمان خواهند شد.
وی درباره پس گرفتن سهم تشویقی کارمندان از سوی دیوان عدالت اداری یادآور شد: چنین چیزی در دولت مطرح نیست. ما حقوق کارمندان را متناسب با وضع جامعه نمی دانیم. چه برسد به اینکه بخواهیم سهم آنها را کم کنیم یا برگردانیم. این حرف جز برای ایجاد استرس نیست و مطمئن باشید دولت همچین کاری نمیکند؛ چراکه ما موظفیم نسبت به عدم برابری حقوقها اقدام کنیم.
سخنگوی دولت درباره پرونده فرزند وزیرآموزش و پرورش و اقدامات و اظهارنظرهای سخنگوی قوه قضائیه در این زمینه تاکید کرد: موضع دولت به صورت شفاف بیان شده است. هرکس در هر جایگاهی میخواهد مرتکب خلاف قانون شود ما از برخورد با او استقبال می کنیم . هیچ کس در منطقه حفاظتی واینکه پاسخگو نباشد قرار ندارد. درباره این مسئله فردی در مظان اتهام بود که در خانه کالای قاچاق دارد که بلافاصله هم تیتر شد. تعزیرات باید تشخیص بدهد که این قاچاق است یا خیر. بعد از بررسی مرجع قانونی گفته شد که قاچاق نیست و از مرزها وارد شده و گمرکیاش هم پرداخت شده است.
وی ادامه داد: اما این که گفته شده کارت بازرگانی برای این فرد نبوده باید بررسی شود. بهتر است تاپیش از سوی مراجع قانونی حیثیت افراد را نبریم. تاچند وقت پیش درباره بابک زنجانی که آن میزان از فساد را انجام داده بود از لفظ "ب. ز" استفاده می کردند ولی در این مورد قبل از اینکه قانون نظرش بگوید، اینگونه صحبت می کنند.اینکه درهر جلسه ای چنین موضوعی مطرح شود فکر نمی کنم نه تنها از نظر قانونی، بلکه از نظر اخلاقی که ما در جمهوری اسلامی ایران داعیه آن را داریم درست نیست. امیدواریم این مسائل رعایت شود. هرچند احتمالا از 29 اردیبهشت به بعد شاهد چنین مسائلی نخواهیم بود.
سخنگوی دولت در واکنش به این مسأله که گفته میشود فیلتر سایت کارانه قالیباف با فشار دولت بوده است، خاطرنشان کرد: دستگاه مسئول در این زمینه ستاد نظارت بر انتخابات است که فقط دولتیها عضو آن نیستند و در مجموع به این نتیجه رسیدهاند که این کار خلاف قانون است. در مجلس هم اعتراضات فراوانی به این اقدام صورت گرفت و حتی آقای مطهری رسماً اعلام کرد این کار یک اقدام غیرقانونی است. به هر حال اقدام در این زمینه از سوی ستاد نظارت بر انتخابات بود نه دولت.
وی ادامه داد: اینکه کسی بگوید اگر ثبتنام کنید 250 هزار تومان به شما میدهیم وجهی ندارد. یادم هست زمانی که کاندیدای انتخابات مجلس بودم، شورای نگهبان نتیجه برخی جاها را ابطال میکرد به این دلیل که فلان کاندیدا شام داده یا کارهایی از این قبیل انجام داده است. من به همه کسانی که نامزد ریاست جمهوری هستم احترام میگذارم. با توجه به تجربهام میدانم در این موارد برخی مشاوران چیزهایی را میگویند و افراد را وادار به کارهایی میکنند، بهتر است مشاوران کاندیداها بیشتر دقت کنند. حتی ممکن است یک مشاور به کاندیدا نگفته باشد که مثلاً فلان کار کپیبرداری از مصوبه شورای عالی اشتغال است.
نوبخت درباره سیاهنمایی برخی کاندیداها و اینکه این مسأله ممکن است فعالیتهای نظام را زیر سوال ببرد تأکید کرد: برخی مسایلی که میگویند قطعاً در این سه سال و نیم نبوده و به کل نظام بر میگردد. بهتر است این فعالیتها صورت نگیرد. میبینید این روزها رسانه ملی مجبور شده شاخصهای سال 57 را با سال 94 مقایسه کند تا این ناتوانیهایی که گفته میشود گردن نظام نیفتد.
وی در واکنش به برخی اظهارات درباره حضور سازماندهی شده برخی افراد از سوی رقبای روحانی در معدن یورت و اعتراضات صورت گرفته اظهار کرد: دولت و شخص رییس جمهور اینکه وارد جمعی شوند که آنها احساسات و عواطفشان را حتی با صدای بلند بگویند، طبیعی میدانند اتفاقاً آقای رییس جمهور برای آنها که دچار آلام شدند این تواضع و مردمدوستی را دارند.
نوبخت افزود: محتمل بود که عدهای با صحنهسازی اینطور برخورد کنند اما در هر حال اینکه در کشور عدهای با صدای بلند حقشان را بگویند و رییس جمهور بشنود و از تسکین آنها اظهار خرسندی کند ارزشی است که باید ترویج کنیم.
وی درباره وضع موجود در تبلیغات انتخاباتی و انتقادات و تهدیدها علیه دولت یادآور شد: طبیعی است که در عرصه انتخابات باید انتظار داشته باشیم رقبا برای اثبات وجودشان حرفهایی را بزنند ولی اثبات وجود یک کاندیدا در تخریب کاندیدای دیگر نیست. اگر قدمان از رقیب کوتاهتر باشد با زمین انداختن او قد ما بلندتر نمیشود.
نوبخت همچنین بیان کرد: مردم هم باید در نتیجهگیری خود به کسی برسند که توانایی بیشتری داشته باشد. پس هر کس باید نشان دهد چگونه میتواند برای تحمل این بار سنگین تواناتر باشد. اما اگر صحبتهایی شود که جامعه به حساب انتقامجویی و تخریب بگذارد جامعه جواب مثبتی به آن نمیدهد. این التهابات خیلی تعیین کننده نیست و بهتر است به جای تخریب اثبات کنند که چقدر توانایی دارند.
سخنگوی دولت اضافه کرد: ما وضع موجود را مطلوب نمیدانیم اما در مقایسه با سال 92 این وضعیت نشان دهنده عمل مثبت دولت است. هرچند کافی نیست و فرصتی میخواهد تا ریلگذاریهای صورت گرفته کامل شود. در برنامه ششم دقیقاً اعلام شده که قرار است چه کاری صورت گیرد و ما میدانیم برای هر روز چه برنامهای داریم و مثلاً برای 100 روز آینده هم اعلام شده که چه خواهیم کرد.
وی درباره سامانه ثبتنام کارورزی که به زودی اجرا میشود و اینکه گفته میشود برخی اقدامات دولت بهتر است بعد از انتخابات صورت گیرد تا شبهه تبلیغاتی نداشته باشد گفت: این مصوبه شورای عالی اشتغال در 5 بهمن 92 بود و تصمیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی. دستگاهها وظایف خود را انجام میدهند و مردم هم هر روز از ما میپرسند که فلان طرح یا کار انجام میشود یا نه. هر چه زودتر طرحها انجام شود مردم خوشحال میشوند. البته شاید بعضی ستادها ناراحت شوند.
نوبخت درباره انتقاداتی که بعد از مناظره دوم به برخی سازمانها و وزارتخانهها صورت گرفت که به کمک دولت آمدهاند، عنوان کرد: این سازمانها وظایف قانونی خود را انجام دادهاند. اینکه یک حرف نادرستی به یک وزارتخانه منصوب شد حق آن وزارتخانه بود که روشنگری کند. مثلاً یکی از کاندیداها گفت که حق پژوهشهای علمی را در این دولت قطع کردند. من بلافاصله رفتم و گزارشش را احصاء کردم.
وی ادامه داد: 47 طرح کلان ملی پژوهشی در دولت دهم به تصویب رسیده و هر طرح پژوهشی حدود 200 میلیارد تومان هزینه دارد. در 24 تیر 92 و بعد از انتخابات که هنوز دولت جدید شروع به کار نکرده بود این طرحها با جمع 2 هزارو 400 میلیارد تومان تصویب شد. نمیخواهم بگویم این طرحها را با چه کسانی بستند که اتفاقاً کسانی هستند که در این تصویب نقش هم داشتهاند. وقتی ما چنین وضعی را میبینیم آیا باید این پول را پرداخت کنیم.
رییس سازمان برنامه درباره مشکلات بیمه مراکز درمانی و داروخانهها و اینکه بدهیهایشان از سوی تأمین اجتماعی پرداخت نشده، یادآور شد: من هم از طرف دولت مسئول شدم تا بین دو وزارتخانه کار و بهداشت به خاطر اختلاف حسابشان داوری کنم. مقرر شد وزارت کار مبالغی را که تا اردیبهشت پارسال پرداخت نشده بود و بدهیها را تا آذرماه جلو بیاورد و بپردازد. سازمان برنامه هم موظف شد 1000 میلیارد تومان به تأمین اجتماعی کمک کند.
نوبخت در پایان با بیان اینکه همیشه اینطور نیست که بلافاصله داروخانهها پولشان را بگیرند افزود: این مبالغ در حال پرداخت شدن است و هیچ وقت هم بلافاصله و آنلاین پرداخت نمیشد. درست است که افراد با اجرای طرح تحول سلامت بهتر از خدمات درمانی استفاده میکنند اما نباید در این زمینه به صنعت دارو و دستاندرکاران عرصه سلامت فشار وارد کنند. به همین دلیل طرحی را در سازمان برنامه تهیه کردیم تا در اجرا ترتیب و نظم بیشتری صورت گیرد.
همزیستی نیوز - مدیر مسئول روزنامه «شرق» اظهار کرد: الزامی نیست که مناظرهها حتماً در صداوسیما برگزار شوند، بلکه میتوان همانند سایر کشورهای دنیا این مناظرهها را در دانشگاهها و با حضور دانشجویان برگزار کرد.
مهدی رحمانیان در گفتوگو با ایسنا درباره مناظرههای کاندیدهای دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در مجموع پخش مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اتفاق خوبی است؛ اما صداوسیمای ما نه تنها از جهان، بلکه از همین شبکههای اجتماعی هم عقبتر است و به نوعی مبتدیانه با مناظرههای انتخاباتی برخورد میکند. به نظرم بهتر است که صداوسیما مقداری از تجارب جهانی در برگزاری مناظرههای انتخاباتی بهره ببرد.
او با اشاره به محل برگزاری مناظرههای انتخاباتی، بیان کرد: الزامی نیست که مناظرهها حتماً در صداوسیما برگزار شوند؛ بلکه میتوان همانند سایر کشورهای دنیا این مناظرهها را در دانشگاهها و با حضور دانشجویان برگزار کردد که در این صورت مناظرهها شکل زندهتری به خود خواهند گرفت.
مدیر مسئول روزنامه «شرق» به نخستین مناظره کاندیدهای انتخابات دوازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: نخستین مناظره توانست فضاسازی انتخابات در جامعه را چند قدم به جلو پیش ببرد و فضای کشور را انتخاباتیتر کرد. از این حیث برگزاری مناظرههای تلویزیونی برای انتخابات قابل دفاع است و باید از همه دست اندرکاران آن تشکر کرد.
رحمانیان با بیان اینکه «مردم باید بتوانند از بیان، دیدگاهها و برنامههای کاندیدها مطلع شوند و انتخاب آگاهانه مبتنی بر شناخت داشته باشند»، افزود: به همین خاطر هم مناظرهها باید به گونهای باشد که کاندیداها بتوانند برنامههای خودشان را برای دولت بعد ارائه بدهند و به سوالات مردم پاسخ بدهند. در همین راستا باید کانال یا سایتی راهاندازی شود که مردم بتوانند سوالات خودشان را از نامزدهای انتخاباتی از این طریق مطرح کنند و سوالات مناظره از میان آنها گزینش شود.
او ادامه داد: از طرفی شنیدهام که سوالات از پیش در اختیار کاندیداها قرار گرفته بود که اگر این موضوع درست باشد از نظر من ایرادی هم ندارد؛ چراکه ما نمیخواهیم در این مناظرهها بداههگویی کاندیداها را بسنجیم، بلکه برنامههای آنها و پاسخهایی که به سوالات مردمی دارند برای ما حائز اهمیت است؛ به عنوان مثال اگر در مناظره بعدی بخواهند در بحث فرهنگی درباره سینما و کنسرت حرف بزنند، موضوعی چالشآفرین خواهد بود. به هر حال نشاط اجتماعی با گفتن ایجاد نمیشود، بلکه با برنامهریزی و اجرا ایجاد میشود. یکی از راههای به وجود آوردن نشاط اجتماعی اکران فیلمهای سینمایی خوب و اجرای کنسرتهای خوب و فاخر است؛ فضایی قانونی و شرعی که جوانان بتوانند در آن انرژی خودشان را تخلیه کنند. باید دید که هر یک از نامزدها برای این قبیل از موضوعات چه برنامههایی دارند.
رحمانیان بار دیگر به نخستین مناظره کاندیدهای انتخابات دوازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات این مناظره این بود یکی از کاندیدها تلاش میکرد غیرمستند صحبت کند؛ این در حالی است که هر یک از کاندیدها باید مستندتر و محکمتر سخن بگویند و بر عصبانیت خودشان غلبه کنند؛ چراکه مردم ما آگاه و عاقل هستند و همه این موضوعات را به عنوان معیاری برای انتخابشان در نظر خواهند گرفت.
همزیستی نیوز – تاج محمد کاظمی: کسانی که حداقل چهار دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری، یعنی از انتخابات دوره دوم دولت اصلاحات به بعد را بخاطر دارند، بخوبی یادشان می آید که با آغاز ثبت نام از کاندیداها، نمایشی تحت عنوان "مصاحبه با ثبت نام کنندگان" با صحنه گردانی یک رسانه و بازیگری خبرنگاران آن و البته خبرنگاران برخی دیگر از رسانه ها به روی صحنه ای بنام افکار عمومی می آید که تماشای آن گرچه ممکن است لحظاتی باعث انبساط خاطر عده ای از مخاطبان این رسانه ها شود، ولی کم نیستند کسانی که با دیدن این نمایش با تاسف این دو بیت از شعر سعدی علیه الرحمه را زیر لب تکرار می کنند: " یکی بر سر شاخ بن میبرید/ خداوند بستان نظر کرد و دید/ بگفتا که این شخص بد میکند/ نه بر من که بر نفس خود میکند."
نگارنده به عنوان کسی که سال های سال شاهد نمایش هایی از این دست در این رسانه ها بوده و همزمان نیز شاهد تاثیرات مخرب آن در جامعه در فرایند گذشت زمان بوده است، سعی خواهد کرد عیار این نمایش را با این دردانه سخن سعدی، این پادشاه سخن که امروز جای او در این جامعه فروخفته، کاملا خالیست، محک بزند تا معلوم شود کسانی که امروز سوار بر اسب مراد در جاده یک طرفه چهار نعل می تازند تا چه حد، اندک سرمایه های باقیمانده از مردمسالاری را در این جامعه به ثمن بخس می فروشند.
از جمله این سرمایه ها، انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان است که به رغم کاستی های آن بخصوص در بحث تایید صلاحیت های کاندیداها، هرچهارسال مطابق قانون اساسی برگزار می شود و طی آن مردم با دادن رای به کاندیدای موردنظر خود، فردی را به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور انتخاب می کنند تا با داشتن اختیارات وسیع قانونی، کشور را مدیریت کند.
گرچه در طول حداقل پنج دوره اخیر ریاست جمهوری، اتفاقاتی در این حوزه پیش آمده که این اختیارات وسیع دچار پستی و بلندی های متعدد شده و جایگاه آن عمدا و سهوا و براساس رقابت های جناحی و سیاسی دچار خدشه شده است، اما آیا این اتفاقات می تواند دلیلی بر تعرض به یکی از سنگرهای مردم سالاری در کشور شود؟
همچنین این پرسش قابل طرح است که اگر این مقام، یعنی مسند ریاست جمهوری از طرف اکثریت مردم از میان کاندیداهای متعدد به کسی سپرده شود که مورد پسند و قبول من نیست، آیا من حق دارم جایگاه ریاست جمهوری را زیرسئوال ببرم با این استدلال که:
متاسفانه فعلا که پاسخ این پرسش مثبت است و در عمل نیز همه روزه نمایش ثبت نام ریاست جمهوری با این استدلال به روی صحنه می رود و تاسف آورتر این است که به غیر از رسانه اصلی که صحنه گردان این نمایش است، برخی از رسانه های مجازی و مکتوب نیز در تنور این نمایش می دمند.
البته تبدیل فرایند ثبت نام این انتخابات به یک نمایش توسط رسانه ای که خیلی زودتر با برنامه های مفصل تر و سرمایه گذاری های بسیار بزرگ تر به استقبال انتخابات ریاست جمهوری رفته و با بکار گیری انواع شیوه های تهییجی، تحریکی و تبلیغی تمام هم و غم خود را برای القاء نوع برداشت خود از ریاست جمهوری به مخاطبین خود بکار بسته است، خیلی عجیب نیست، بلکه عجیب تر این است که وزارت کشور به عنوان متولی برگزاری این انتخابات چرا در زمین این رسانه در این نمایش بازی می کند و عجیب تر از عجیب تر اینکه برخی رسانه های مدعی حمایت از مردم سالاری نیز برای این بازی کف می زنند.
راقم این سطور از این تعجب نمی کند که چرا برخی از جریان های سیاسی که در طول این پنج دوره اخیر ریاست جمهوری علاوه بر اینکه قوه مجریه و وزارت کشور را در دوره هایی در اختیار خود داشتند، دو قوه دیگر و نهادهای انحصاری رسانه ای هم در همه دوره ها در اختیار آنها بوده است، فکری اساسی برای جمع کردن بساط این نمایش ثبت نام ریاست جمهوری نکرده است، بلکه از تعجب شاخ در می آورد که چرا وزارت کشور دولت تدبیر و امید که اتفاقا مسئولان انتخابات آن در دو دولت اصلاحات نیز در وزارت کشور مسئولیت های بالایی داشتند و از نزدیک شاهد تکرار این نمایش بودند، برای حل این معضل اقدامی نکرده است؟
گرچه رییس ستاد انتخابات در گفت و گو با خبرنگاران مستقر در وزارت کشور، ضعف و خلاء قانون را باعث و بانی این مشکل اعلام کرد، ولی هیچ یک از این خبرنگاران که با مصاحبه های جنجالی و حرفه ای! خود با صدها رییس جمهوری بالقوه ایران! برگی زرین در کتاب روزنامه نگاری گشودند! از ایشان نپرسیدند که در کدام ماده قانونی، وزارت کشور مکلف شده برای فرایند ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، این همه تدارکات و تشریفات بخصوص در بحث مصاحبه های مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی را فراهم بیاورد!
آیا وزارت کشور نمی توانست این ضعف قانون را با تمهیداتی به بدل آن تبدیل کند و ضمن رعایت قانون یعنی ثبت نام از همه داوطلبان از برگزاری مصاحبه و گفت و گو رسانه ای با این شکل و شمایل و با این همه حواشی در محل وزارت کشور جلوگیری کند؟
پرواضح است که مهم ترین دلیل هجوم داوطلبان برای ثبت نام در این انتخابات، انعکاس وسیع و تحریک کننده گزارش های صوتی، تصویری و متنی از ثبت نام کنندگان در این انتخابات در رسانه ها بوده است و اگر این اتفاق نمی افتاد به ضرس قاطع می توان گفت که اکثریت قریب به اتفاق این ثبت نام کنندگان، حتی تا 29 اردی بهشت ماه سال جاری نیز خبردار هم نمی شدند که چه اتفاقی قرار است در این مملکت روی بدهد!
گرچه این تفکر هم در میان مسئولان و متولیان انتخابات وجود داشته و دارد که تشویق و تسهیل ثبت نام، زمینه مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات را فراهم می کند و در واقع اجرای پروژه ثبت نام، پیش درآمدی برای کشاندن مردم به پای صندوق های رای است و اگر این پروژه به این شکل اجرا نشود، نرخ مشارکت مردم در انتخابات پایین خواهد آمد!
این تفکر که از اول انقلاب در انتخابات غالب بوده است، قبل از اینکه به کیفیت، محتوا و خروجی انتخابات بیاندیشد، به شکل و ظاهر آن اهمیت می دهد، براساس این تفکر، انتخابات نه وسیله ای برای مشارکت واقعی مردم در اداره امور جامعه شان، بلکه نمادی از حمایت مردم از برگزار کنندگان انتخابات تلقی می شود.
حال بعد از 38سال و برگزاری حدود 38انتخابات(بطور میانگین سالی یک انتخابات)خروجی این تفکر چیست؟ آیا منتخبین این همه انتخابات توانسته اند به اهداف تعیین شده در قوانین ذیربط دست پیدا کنند؟ مردم که این همه رای به صندوق ها ریختند از منتخبین چی نصیبشان شد؟ آیا کسی، نهادی و مرجعی به این پرسش ها می تواند پاسخ بدهد؟ یا اینکه پاسخ این پرسش ها را باید از این ثبت نام کنندگان برای انتخابات ریاست جمهوری در ساختمان وزارت کشور بگیریم؟!!