همزیستی نیوز - روزنامه ایران در گفتوگو با فعالان سیاسی عملکرد شورای شهر چهارم را بررسی کرد و نوشت: در پایان چهار سال حضور اعضا در پارلمان شهری، چه کارنامه قابل عرضهای برای شهروندان دارند تا بتوانند چشم انداز شورای پنجم را ترسیم کنند.
در ادامه این گفت وگو میخوانیم: یکشنبه گذشته فرآیند ثبتنام از نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به پایان رسید. اما در بحبوحه ثبتنامها، بحثها درباره کارنامه دوره چهارم شورای شهر تهران فزونی گرفت. بحثهایی ناظر به اینکه اعضای شورای شهر، اعم از اصولگرا و اصلاحطلب، در پایان چهار سال حضور خود در پارلمان شهری، چه کارنامه قابل عرضهای برای شهروندان دارند. همچون دستهبندی مرسوم در کشور، فعالان سیاسی اصلاحطلب، نمره کمی به شورای چهارم میدهند. آنان بویژه عملکرد این شورا در بعد نظارت را ضعیف دانسته و آن را شورای شهرداری میخوانند. در مقابل، اصولگرایان نمره قابل قبولی به شورای چهارم داده و معتقدند که رابطه مطلوب شورا و شهرداری را نیابد بهعنوان درخدمت شهرداری بودن تعبیر کرد. در کنار این اختلاف نظر، آنچه فعالان سیاسی این دو طیف بر آن اتفاق نظر دارند، شفافیت اقتصادی اعضای دوره پنجم و تخصصگرایی در انتخاب نامزدهاست.
**خانجانی: ترکیب شورای چهارم به سوگیری سیاسی مبدل شد
سخنگوی وزارت کشور در دوران اصلاحات، از جمله چهرههای اصلاحطلبی است که عملکرد شورای چهارم تهران را مثبت و موفق ارزیابی نمیکند.
جهانبخش خانجانی در گفتوگو با «ایران» با بیان اینکه ترکیب شورای چهارم تهران به گونهای بود که در عمل به جای اینکه تلاشها به همگرایی منجر شود، به سوگیریهای سیاسی مبدل شد، گفت: به استثنای برخی از اعضای شورا، مابقی کارکرد قابل ملاحظهای ندارند که بشود از آن دفاع کرد و در مجموع شورا نتوانست تأثیر چندانی بر مدیریت روند جامع شهری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه شورای شهر خود را در شورای شهرداری خلاصه کرده بود و عدهای بسیار همگرایانه و شاید همگامانه با شهرداری عمل میکردند، این اعضای شورا را در کارنامه شهرداری سهیم دانست و تصریح کرد: این طور به نظر میرسید که برخی از اعضای شورا، بیشتر در پی سهم خواهی از شهرداری بودند تا نمایندگی مطالبات مردم به همین دلیل بود که در عمل میان کردار شهرداری با این اعضای شورای شهر تفاوتی دیده نمیشد. این فعال سیاسی اصلاحطلب، با انتقاد از پاسخگو نبودن اعضای اصلاحطلب یا اصولگرای شورای شهر نسبت به عملکرد چهار ساله خود، ادامه داد: اگر هم اعضای شورا کاری کردهاند، مردم از این کارها مطلع نیستند و این ناشی از فقدان اطلاعرسانی شفاف از سوی اعضای شورا بود.
وی با انتقاد از سکوت اعضای شورا نسبت به اتفاقات شهری همچون نابودی پارکها و فضای سبز و همراهی نکردن آنان با چهرههایی چون رحمتالله حافظی، این امر را ناشی از شفاف نبودن رابطه شورا و شهرداری دانست و گفت: در افواه این طور گفته میشود که رابطه نانوشتهای میان اعضای شورا و برخی مدیران شهرداری وجود دارد که از آن میتوان به حمایت گری و حمایتگیری تعبیر کرد و به نظر میرسد دلیل لکنت زبان این اعضا، همین امر باشد.
خانجانی، با اشاره به اینکه شوراهای شهر و روستا میتوانند امور شهری را هدایت و تصمیمسازی کنند، درباره ضرورتهای شورای پنجم نیز گفت: ابتدا کسانی که فهرستهای انتخاباتی را تنظیم میکنند، باید مراقبت کرده و از آفتهایی چون تأثیرگذاری بزرگان برای فرزندان و آقازادهها برکنار بمانند و در ادامه، باید افرادی را انتخاب کنند که شاخصهای لازم برای مدیریت شهری را داشته باشند. وی، برخورداری از سلامت اقتصادی را ویژگی دیگر اعضای دوره آتی شورا دانست و افزود: اگر بررسی شده و مشخص شود که برخی مشکلی داشتند، انتظار میرود که در این دوره در فهرست نباشند. نمیشود که یکی در بدو ورود به شورا دارای مال اندک باشد اما در پایان از ثروت قابل ملاحظهای برخوردار باشد، زیرا طبیعی است که این ثروت از راه نادرست کسب شده است.
این فعال سیاسی با بیان اینکه اعضای شورای چهارم خود را غرق رفتارهای شهرداری کرده بودند، اضافه کرد: این رفتار از سوی کسانی دیده شد که یا انیس و مونس مدیران شهرداری بودند یا کسانی که سعی میکردند نقد و انتقاد خود را در حاشیه مطرح کنند.
خانجانی همچنین مخالفت خود را با سهمبندی در فهرست انتخاباتی نیز عنوان و تصریح کرد: اگر همه شایستگان زن هستند، چه اشکالی دارد که همه اعضای فهرست از زنان باشد یا از جوانان؟ ملاک تنها باید شایستگی باشد و باید از اعمال سلایق سطح نازل در تصمیمسازی دوری کرد.
**امانی: نظارت مغفول بود
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز مهمترین نقص در کارنامه شورای چهارم شهر تهران را نبود نظارت قانونی بر عملکرد شهرداری دانست.
شهربانو امانی، در گفتوگو با «ایران» بروز این وضعیت را ناشی از نحوه حضور جریانهای سیاسی در انتخابات دوره گذشته شوراها دانست و تصریح کرد: به دلیل همزمانی برگزاری این انتخابات با انتخابات ریاست جمهوری بهعنوان نخستین تجربه، فطرت سیاسی جریانهای سیاسی و نیز ردصلاحیت برخی چهرههای شاخص، جریان اصلاحات نتوانست پیروزی قطعی را در انتخابات گذشته شوراها کسب کند، به همین دلیل بخش مهمی از اصلاحطلبان و چهرههای توانمند از حضور در شورا بازماندند.
وی با اشاره به مفغول بودن بعد نظارتی در فعالیتهای شورای چهارم، افزود: علاوه بر این، ردشدن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس شورای اسلامی، برای جریانهای سیاسی و رأی دهندگان این حساسیت را ایجاد کرد که توجه ویژهای به انتخابات دوره پنجم شورای شهر داشته باشند.
امانی، تخحصص را یکی از الزامات نامزدهای حضور در شورای شهر دانست و تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی شورای بعدی، باید نظارت بر «درآمد – هزینه» کلانشهر تهران باشد و باید تلاش شود منافع ملی تهران بر منافع باندی و سیاسی ارجح باشد.
این فعال سیاسی، تهران را آیینه تمام نمای سپهر سیاسی کشور در تمامی انتخاباتها دانست و اظهارکرد: مهمتر از همه مباحث، تعهد وکلای مردم در شورای شهر در زمینه سلامت مالی از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشت، به عبارت دیگر، اعضای آتی شورا باید در این زمینه به صورت شفاف اطلاعرسانی کرده در نهایت به ایجاد یک مدیریت واحد، یکپارچه، روان و کارآمد در شهرداری تهران کمک کنند.
**جلالی زاده: کارنامه شورا کارنامه شهردار است
عضو حزب مشارکت نیز کارنامه شورا را با کارنامه شهردار برابر دانست و به «ایران» گفت: نمیتوان عملکرد شورا و شهرداری را از هم تفکیک کرد و کارنامه شهردار و شهرداری به پای اعضای شورا نیز نوشته میشود، زیرا اعضای شورا با ابزارهای قانونی و نظارتی خود میتوانند رفتارهای شهرداری را تنظیم کنند و در این صورت، اگر این رفتارها تنظیم نشده باشد که در دوره فعلی تنظیم نشد، میتوان گفت شورای چهارم شهر تهران نمره قابل قبولی نگرفته است.
جلال جلالیزاده با اشاره به حمایت اکثریت اعضای شورا از شهردار و عملکرد شهرداری، تصریح کرد: هر کس در تهران رفت و آمد داشته باشد، مشکلات شهر همچون قطع درختان را میبیند، ساخت و سازهای بیبرنامه و بدون محاسبه و ترافیک و آلودگی شهر را می بیند و اینها مواردی است که سبب میشود در داوری عملکرد شورا محتاطانهتر نظر بدهیم.
این فعال سیاسی درباره ضرورتهای شورای پنجم نیز گفت: شورای شهر هرچند یک نهاد مدنی، اجتماعی و غیرسیاسی به نظر میرسد، اما از آنجا که اعضای آن با انتخابات تعیین میشوند، ماهیتی سیاسی مییابد، بویژه اینکه جناحها، احزاب و جریانهای سیاسی کشور فهرستهای انتخاباتی را تنظیم میکنند، از اینرو شورا ماهیتی سیاسی دارد.
وی افزود: اما حتی داشتن این ماهیت سیاسی نافی این نیست که افراد کارشناس و متخصص شهری و با سابقه روشن سیاسی و اقتصادی در فهرستهای انتخاباتی قرار داشته و وارد شورا شوند.
جلالیزاده با بیان اینکه کسانی که برای منافع شخصی نامزد میشوند یا کسانی که با عنوان حرفه و شهرت خود وارد شورا میشوند، نمیتوانند گرهای از مشکلات شهر حل کنند، افزود: با توجه به وظایف قانونی شورا، جناحهای سیاسی باید توجه ویژهای به فن سالاران داشته و افراد متخصص و دارای اشراف به مسائل شهری و مدیریتی را وارد فهرستهای خود کنند.
وی، نماد شهر بودن را ویژگی ضروری دیگر اعضای شورای آتی برشمرد و خاطرنشان کرد: متأسفانه اکثر اعضای فعلی شورای شهر نماد شهر نیستند و نمیتوانند بهعنوان شخصیتهای موجه و معتبر و مورد ا حترام مردم باشند.
**ایمانی: شورا، شورای شهرداری نبود
باوجود انتقادهای اصلاحطلبان به عملکرد شورای چهارم شهر تهران، یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که شورای چهارم، شورای شهرداری نبود و در مجموع توانست کارنامه قابل قبولی از خود ارائه کند، هرچند موفقیت شورا چندان چشمگیر نبوده است.
ناصر ایمانی ضمن نادرست خواندن این نکته که اعضای شورای شهر منتقد شهرداری نبودند و بدون نظارت، صرفاً با این نهاد همکاری کردند، به «ایران» گفت: در سراسر کشور بودند اعضای برخی شهرها که مشکلاتی داشتند، اما نمیتوانیم اعضای شورا بویژه شورای شهر تهران را به رانت خواری یا فساد متهم کنیم، ضمن اینکه ارتباط با نهاد اجرایی اگر امری منفی است، این امر برای نمایندگان مجلس نیز صادق است که با دولت در ارتباط هستند، بنابراین نفس این ارتباط را نباید مذموم شمرد.
وی با اشاره به رضایت نسبی مردم از عملکرد شهرداری و شورای شهر افزود: به طور طبیعی همان هماهنگی که انتظار میرود میان مجلس و دولت وجود داشته باشد، میبایست میان شورای و شهرداری و شهردار نیز وجود داشته باشد، زیرا تا وقتی هماهنگی خوبی میان این دو نباشد، کار اجرایی پیش نمیرود.
وی با انتقاد از کسانی که این رابطه را به شورای شهرداری بودن تعبیر میکنند، ضرورت شورای پنجم را سیاست زدایی از این مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: این طور مراکز و نهادها، باید نهادهای تخصصی شده و از سوی متخصصان و نه سیاستمداران اداره شوند. دلیلی ندارد که در تمام اجزای کشور مسأله سیاست و جناحها تسری داده شوند و این امر مخاطرات زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت.
*منبع: روزنامه ایران، 1396.1.8
**خانجانی: ترکیب شورای چهارم به سوگیری سیاسی مبدل شد
سخنگوی وزارت کشور در دوران اصلاحات، از جمله چهرههای اصلاحطلبی است که عملکرد شورای چهارم تهران را مثبت و موفق ارزیابی نمیکند.
جهانبخش خانجانی در گفتوگو با «ایران» با بیان اینکه ترکیب شورای چهارم تهران به گونهای بود که در عمل به جای اینکه تلاشها به همگرایی منجر شود، به سوگیریهای سیاسی مبدل شد، گفت: به استثنای برخی از اعضای شورا، مابقی کارکرد قابل ملاحظهای ندارند که بشود از آن دفاع کرد و در مجموع شورا نتوانست تأثیر چندانی بر مدیریت روند جامع شهری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه شورای شهر خود را در شورای شهرداری خلاصه کرده بود و عدهای بسیار همگرایانه و شاید همگامانه با شهرداری عمل میکردند، این اعضای شورا را در کارنامه شهرداری سهیم دانست و تصریح کرد: این طور به نظر میرسید که برخی از اعضای شورا، بیشتر در پی سهم خواهی از شهرداری بودند تا نمایندگی مطالبات مردم به همین دلیل بود که در عمل میان کردار شهرداری با این اعضای شورای شهر تفاوتی دیده نمیشد. این فعال سیاسی اصلاحطلب، با انتقاد از پاسخگو نبودن اعضای اصلاحطلب یا اصولگرای شورای شهر نسبت به عملکرد چهار ساله خود، ادامه داد: اگر هم اعضای شورا کاری کردهاند، مردم از این کارها مطلع نیستند و این ناشی از فقدان اطلاعرسانی شفاف از سوی اعضای شورا بود.
وی با انتقاد از سکوت اعضای شورا نسبت به اتفاقات شهری همچون نابودی پارکها و فضای سبز و همراهی نکردن آنان با چهرههایی چون رحمتالله حافظی، این امر را ناشی از شفاف نبودن رابطه شورا و شهرداری دانست و گفت: در افواه این طور گفته میشود که رابطه نانوشتهای میان اعضای شورا و برخی مدیران شهرداری وجود دارد که از آن میتوان به حمایت گری و حمایتگیری تعبیر کرد و به نظر میرسد دلیل لکنت زبان این اعضا، همین امر باشد.
خانجانی، با اشاره به اینکه شوراهای شهر و روستا میتوانند امور شهری را هدایت و تصمیمسازی کنند، درباره ضرورتهای شورای پنجم نیز گفت: ابتدا کسانی که فهرستهای انتخاباتی را تنظیم میکنند، باید مراقبت کرده و از آفتهایی چون تأثیرگذاری بزرگان برای فرزندان و آقازادهها برکنار بمانند و در ادامه، باید افرادی را انتخاب کنند که شاخصهای لازم برای مدیریت شهری را داشته باشند. وی، برخورداری از سلامت اقتصادی را ویژگی دیگر اعضای دوره آتی شورا دانست و افزود: اگر بررسی شده و مشخص شود که برخی مشکلی داشتند، انتظار میرود که در این دوره در فهرست نباشند. نمیشود که یکی در بدو ورود به شورا دارای مال اندک باشد اما در پایان از ثروت قابل ملاحظهای برخوردار باشد، زیرا طبیعی است که این ثروت از راه نادرست کسب شده است.
این فعال سیاسی با بیان اینکه اعضای شورای چهارم خود را غرق رفتارهای شهرداری کرده بودند، اضافه کرد: این رفتار از سوی کسانی دیده شد که یا انیس و مونس مدیران شهرداری بودند یا کسانی که سعی میکردند نقد و انتقاد خود را در حاشیه مطرح کنند.
خانجانی همچنین مخالفت خود را با سهمبندی در فهرست انتخاباتی نیز عنوان و تصریح کرد: اگر همه شایستگان زن هستند، چه اشکالی دارد که همه اعضای فهرست از زنان باشد یا از جوانان؟ ملاک تنها باید شایستگی باشد و باید از اعمال سلایق سطح نازل در تصمیمسازی دوری کرد.
**امانی: نظارت مغفول بود
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز مهمترین نقص در کارنامه شورای چهارم شهر تهران را نبود نظارت قانونی بر عملکرد شهرداری دانست.
شهربانو امانی، در گفتوگو با «ایران» بروز این وضعیت را ناشی از نحوه حضور جریانهای سیاسی در انتخابات دوره گذشته شوراها دانست و تصریح کرد: به دلیل همزمانی برگزاری این انتخابات با انتخابات ریاست جمهوری بهعنوان نخستین تجربه، فطرت سیاسی جریانهای سیاسی و نیز ردصلاحیت برخی چهرههای شاخص، جریان اصلاحات نتوانست پیروزی قطعی را در انتخابات گذشته شوراها کسب کند، به همین دلیل بخش مهمی از اصلاحطلبان و چهرههای توانمند از حضور در شورا بازماندند.
وی با اشاره به مفغول بودن بعد نظارتی در فعالیتهای شورای چهارم، افزود: علاوه بر این، ردشدن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس شورای اسلامی، برای جریانهای سیاسی و رأی دهندگان این حساسیت را ایجاد کرد که توجه ویژهای به انتخابات دوره پنجم شورای شهر داشته باشند.
امانی، تخحصص را یکی از الزامات نامزدهای حضور در شورای شهر دانست و تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی شورای بعدی، باید نظارت بر «درآمد – هزینه» کلانشهر تهران باشد و باید تلاش شود منافع ملی تهران بر منافع باندی و سیاسی ارجح باشد.
این فعال سیاسی، تهران را آیینه تمام نمای سپهر سیاسی کشور در تمامی انتخاباتها دانست و اظهارکرد: مهمتر از همه مباحث، تعهد وکلای مردم در شورای شهر در زمینه سلامت مالی از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشت، به عبارت دیگر، اعضای آتی شورا باید در این زمینه به صورت شفاف اطلاعرسانی کرده در نهایت به ایجاد یک مدیریت واحد، یکپارچه، روان و کارآمد در شهرداری تهران کمک کنند.
**جلالی زاده: کارنامه شورا کارنامه شهردار است
عضو حزب مشارکت نیز کارنامه شورا را با کارنامه شهردار برابر دانست و به «ایران» گفت: نمیتوان عملکرد شورا و شهرداری را از هم تفکیک کرد و کارنامه شهردار و شهرداری به پای اعضای شورا نیز نوشته میشود، زیرا اعضای شورا با ابزارهای قانونی و نظارتی خود میتوانند رفتارهای شهرداری را تنظیم کنند و در این صورت، اگر این رفتارها تنظیم نشده باشد که در دوره فعلی تنظیم نشد، میتوان گفت شورای چهارم شهر تهران نمره قابل قبولی نگرفته است.
جلال جلالیزاده با اشاره به حمایت اکثریت اعضای شورا از شهردار و عملکرد شهرداری، تصریح کرد: هر کس در تهران رفت و آمد داشته باشد، مشکلات شهر همچون قطع درختان را میبیند، ساخت و سازهای بیبرنامه و بدون محاسبه و ترافیک و آلودگی شهر را می بیند و اینها مواردی است که سبب میشود در داوری عملکرد شورا محتاطانهتر نظر بدهیم.
این فعال سیاسی درباره ضرورتهای شورای پنجم نیز گفت: شورای شهر هرچند یک نهاد مدنی، اجتماعی و غیرسیاسی به نظر میرسد، اما از آنجا که اعضای آن با انتخابات تعیین میشوند، ماهیتی سیاسی مییابد، بویژه اینکه جناحها، احزاب و جریانهای سیاسی کشور فهرستهای انتخاباتی را تنظیم میکنند، از اینرو شورا ماهیتی سیاسی دارد.
وی افزود: اما حتی داشتن این ماهیت سیاسی نافی این نیست که افراد کارشناس و متخصص شهری و با سابقه روشن سیاسی و اقتصادی در فهرستهای انتخاباتی قرار داشته و وارد شورا شوند.
جلالیزاده با بیان اینکه کسانی که برای منافع شخصی نامزد میشوند یا کسانی که با عنوان حرفه و شهرت خود وارد شورا میشوند، نمیتوانند گرهای از مشکلات شهر حل کنند، افزود: با توجه به وظایف قانونی شورا، جناحهای سیاسی باید توجه ویژهای به فن سالاران داشته و افراد متخصص و دارای اشراف به مسائل شهری و مدیریتی را وارد فهرستهای خود کنند.
وی، نماد شهر بودن را ویژگی ضروری دیگر اعضای شورای آتی برشمرد و خاطرنشان کرد: متأسفانه اکثر اعضای فعلی شورای شهر نماد شهر نیستند و نمیتوانند بهعنوان شخصیتهای موجه و معتبر و مورد ا حترام مردم باشند.
**ایمانی: شورا، شورای شهرداری نبود
باوجود انتقادهای اصلاحطلبان به عملکرد شورای چهارم شهر تهران، یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که شورای چهارم، شورای شهرداری نبود و در مجموع توانست کارنامه قابل قبولی از خود ارائه کند، هرچند موفقیت شورا چندان چشمگیر نبوده است.
ناصر ایمانی ضمن نادرست خواندن این نکته که اعضای شورای شهر منتقد شهرداری نبودند و بدون نظارت، صرفاً با این نهاد همکاری کردند، به «ایران» گفت: در سراسر کشور بودند اعضای برخی شهرها که مشکلاتی داشتند، اما نمیتوانیم اعضای شورا بویژه شورای شهر تهران را به رانت خواری یا فساد متهم کنیم، ضمن اینکه ارتباط با نهاد اجرایی اگر امری منفی است، این امر برای نمایندگان مجلس نیز صادق است که با دولت در ارتباط هستند، بنابراین نفس این ارتباط را نباید مذموم شمرد.
وی با اشاره به رضایت نسبی مردم از عملکرد شهرداری و شورای شهر افزود: به طور طبیعی همان هماهنگی که انتظار میرود میان مجلس و دولت وجود داشته باشد، میبایست میان شورای و شهرداری و شهردار نیز وجود داشته باشد، زیرا تا وقتی هماهنگی خوبی میان این دو نباشد، کار اجرایی پیش نمیرود.
وی با انتقاد از کسانی که این رابطه را به شورای شهرداری بودن تعبیر میکنند، ضرورت شورای پنجم را سیاست زدایی از این مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: این طور مراکز و نهادها، باید نهادهای تخصصی شده و از سوی متخصصان و نه سیاستمداران اداره شوند. دلیلی ندارد که در تمام اجزای کشور مسأله سیاست و جناحها تسری داده شوند و این امر مخاطرات زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت.
*منبع: روزنامه ایران، 1396.1.8
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.