همزیستی نیوز - رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری آزمون MHLE (آزمون زبان وزارت بهداشت) برای سنجش سطح زبان دانشجویان رشتههای پزشکی اظهار کرد: برای قبولی در این آزمون افراد شرکت کننده باید 50 درصد حد نصاب نمره را کسب کنند تا بتوانند در دانشگاههای علوم پزشکی پذیرفته شده و در مقطع ph.d ادامه تحصیل دهند، اما تنها 20 درصد شرکت کنندگان در این آزمون حد نصاب نمره را کسب میکنند و این نشان میدهد که در مجموع سطح زبان دانشجویان در دانشگاههای علوم پزشکی خوب نیست.
دکتر محمد حسین پورکاظمی در گفتوگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: برای اینکه امروزه کسی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی پذیرفته شود باید در آزمون سراسری، سطح علمی و درسی بالایی داشته باشد اما در خصوص درس زبان معمولا نتیجه آزمون ضعیف است.
وی با اشاره به اینکه اصولا آموزش زبان انگلیسی در مدارس کشور نیز موفق نیست، گفت: این مساله را میتوان در نتایج کنکور سراسری نیز مشاهده کرد؛ به طوریکه یک میلیون شرکت کننده در این آزمون نتیجه آزمون زبان ضعیفی کسب میکنند.
رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی اظهار کرد: برخی دانش آموزان قبل از دوران دانشگاه با ثبت نام در کلاسهای موسسات خصوصی، سطح زبان انگلیسی خود را تقویت میکنند اما افرادی که از این کلاس ها استفاده نکرده باشند عموما در این درس ضعیف هستند.
پورکاظمی با اشاره به برگزاری آزمون MHLE در وزارت بهداشت اظهار کرد: برای قبولی در این آزمون افراد شرکت کننده باید 50 درصد حد نصاب نمره را کسب کنند تا بتوانند در مقطع ph.dدانشگاههای علوم پزشکی ادامه تحصیل دهند اما تنها 20 درصد شرکت کنندگان در این آزمون حد نصاب نمره را کسب می کنند و این نشان دهنده این است که در مجموع سطح زبان دانشجویان در دانشگاه های علوم پزشکی خوب و موفق نیست.
وی با اشاره به اینکه هر میزان سطح زبان دانشجویان بالاتر باشد میتوانند از کتابهای مرجع مختلفی در رشتههای پزشکی و غیر پزشکی استفاده کنند و این یک ضرورت برای دانشجویان است، گفت: برخی از دانشجویان ممکن است در استفاده از کتاب ها موفق باشند اما در زمینه محاوره و شرکت در کنفرانس های علمی بسیار ضعیف هستند و حتی گوش آن ها به محاوره زبان انگلیسی نیز آشنا نیست و نمیتوانند از مطالب بهره کافی را ببرند.
پورکاظمی اظهار کرد: ضعفی که درسطح زبان دانشجویان وجود دارد به آموزش زبان در دبیرستان و مدرسه آنها بر میگردد و این موضوع که ما در دوران پیش از دانشگاه آموزش موفقی را در زمینه درس زبان نداریم. این مشکل در خصوص زبان عربی نیز صدق میکند، این در حالی است که بسیاری از موسسات خصوصی فعال در زمینه آموزش زبان بسیار موفق هستند.
رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه برای آموزش زبان باید از سنین پایین برنامه ریزی و اقدام کرد، گفت: البته این مشکل در دانشگاهها نیز جبران نمیشود و آموزش زبان در دانشگاهها نیز موفق نیست به طوریکه به چند واحد درس عمومی و اختصاصی بسنده میشود که این امر کمکی به دانشجویان در خصوص یادگیری محاورهای زبان انگلیسی نمیکند.
وی در پایان با تاکید بر اینکه آموزش زبان در دانشگاهها موفق نیست، تصریح کرد: فارغ التحصیلان دانشگاههای نیز ما زبان را به خوبی نمیدانند و این مساله مهمی است که باید به آن توجه شود.
همزیستی نیوز - رئیس دانشگاه شهید بهشتی تسلط کامل به زبان خارجی برای دانشجویان دکتری را امری حیاتی عنوان کرد و گفت: من معتقد هستم مدرک زبان باید به عنوان یکی از شروط ورود به دوره دکتری در نظر گرفته شود، چرا که نمیتوانیم در دوره دکتری پژوهشگر خوبی باشیم؛ مگر اینکه به یکی از زبانهای خارجی مسلط باشیم.
دکتر صدوق در گفتوگو با خبرنگار ایسنا ضمن اعلام این مطلب، اظهار کرد: ارتقای سطح زبان دانشجویان دوره دکتری در دنیای رقابتی امروز امری بسیار ضروری و اساسی است و دانشگاههای مطرح کشور باید به این موضوع توجه اساسی داشته باشند، چرا که دانشگاههای معتبر دنیا، دانشجویان این دانشگاهها را به عنوان نیروهای بااستعداد و سرمایه ارزشمند انسانی سریعتر جذب میکنند.
وی در ادامه تصریح کرد: من معتقد هستم شناخت کامل زبان برای دانشجویان دکتری یک امر حیاتی به شمار میرود، چرا که این دانشجویان بدون آشنایی با زبان خارجی نمیتوانند در دنیای رقابتی علم، تحقیق و جست و جو کنند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: متاسفانه موضوع زبان دانشجویان دوره دکتری در کشور ما آنچنان که باید، جدی گرفته نمیشود و دانشجویان دوره دکتری حتی بعد از آزمون جامع نیز میتوانند مدرک زبان خود را ارائه دهند، در حالی که ما مهارت زبان را برای پژوهشهای دانشگاهی و تحقیقاتی نیاز داریم و دانشجویی که نتواند به منابع علمی روز دنیا دسترسی داشته باشد، چگونه میشود از او انتظار محقق بودن را داشت.
دکتر صدوق با تاکید بر اینکه باید مدرک زبان به عنوان شرط ورود به دوره دکتری در دانشگاههای کشور محاسبه شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه دانشگاهها هر ساله با چالشی مواجه هستند که بر اساس آن، دانشجویانی وارد این دوره میشوند که آشنایی حداقلی به زبان انگلیسی ندارند و حتی بعد از ورود به دوره دکتری حداکثر نمره زبان را نمیتوانند کسب کنند تا بتوانند از رساله دکتری خود دفاع کنند، بنابراین من معتقد هستم مدرک زبان باید به عنوان یکی از شروط ورود به دوره دکتری برای دانشجویان در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: به گمان من کسی نمیتواند پژوهشگر خوبی باشد، مگر اینکه علاوه بر تسلط بر زبان فارسی به زبان خارجی تسلط داشته باشد. ما در دانشگاه شهید بهشتی آزمونهای مختلف زبان را برگزار میکنیم، اما معتقد هستم باید آموزش دورههای زبان انگلیسی در این دانشگاه نیز جدیتر مورد توجه قرار بگیرد و بتوانیم دورههای آموزشی برای دانشجویان ارائه دهیم.
همزیستی نیوز - شهلا انتظاریان میگوید: در کشورمان برای موضوع کتابهایمان به صورت جدی مشکل داریم و دست گذاشتن بر خیلی از موضوعات امکانپذیر نیست.
این مترجم ادبیات کودک و نوجوان در گفتوگو با ایسنا، درباره ظرفیت ادبیات در زمینه آگاهیبخشی به بچهها برای شناخت بدن خود و پیشگیری از اتفاقهایی مثل تعرض و تجاوز به آنها، اظهار کرد: این موضوع مسئله مهمی است که مدتهاست ذهن دستاندرکاران ادبیات کودک را در سراسر دنیا مشغول کرده است. شاهد هستیم از سالهای پیش کشورهای غربی به این موضوع بها میدهند و سعی میکنند بچههای خود را نسبت به حریم شخصیشان آگاه کنند که کمتر برایشان مشکل پیش بیاید. البته این مسئله در مدارس هم آموزش داده میشود. اما در کشور ما به خاطر خط قرمزهایی که وجود دارد نسبت به کشورهای دیگر مقداری عقب هستیم.
او افزود: خوشبختانه در سالهای اخیر با وجود محدودیتهایی که وجود دارد سعی میشود این آموزشها به کودکان داده شود. یاد دادن به بچهها و جلوگیری از حادثه، همیشه بسیار مفیدتر است. کتابهای زیادی در مقطع خردسال و کودک دیدهام که این مسائل را آموزش میدهد. خوب است همت همگانی برای آن وجود داشته باشد. این کتابها علاوه بر اینکه تولید میشوند باید از طریق کانالهایی که امکانش وجود داد، معرفی شوند تا خانوادهها با این موضوع آشنا شوند. هنوز خیلی از پدر و مادرها نمیتوانند راجعبه این مسائل با فرزندشان صحبت کنند. خود پدر و مادر دنبال این کتابها هستند تا یاد بگیرند از چه طریقی این موضوعات را آموزش دهند که ذهن بچه را خیلی درگیر نکند و به بیراهه نکشاند.
انتظاریان درباره چگونگی بیان این موضوع که خانوادهها تمایل داشته باشند کتابها را برای کودکان خود تهیه کنند، گفت: بیشتر از اینکه خانوادهها موضع بگیرند، آقای ارشاد باید موضع نگیرد و این مسئله باید برای آنها حل شود. ما همه سانسور میکنیم. من به عنوان مترجم از لحظهای که کتاب را انتخاب میکنم، خودم را سانسور میکنم، ویراستار، ناشر و ارشاد نیز کتاب را سانسور میکنند. کتابی که به دست بچه میرسد معلوم نیست چیست. ما کتاب را تعدیل میکنیم تا مشکلی پیش نیاید و بتواند چاپ شود، یا کتابهایی را انتخاب میکنیم که مجبور نشویم آنها را قلع و قمع کنیم.
او در ادامه تأکید کرد: این مسئله باید از بالا اصلاح شود. بالا باید به این نتیجه برسد که وجود این کتابها ضروری است و باید به این موضوع توجه شود. فکر نمیکنم خانوادهها خیلی موضع بگیرند زیرا پدر و مادرهای نسل جدید اصولا تحصیلکردهاند؛ چند دهه پیش نیست که خانوادهها ممکن بود ناآگاه و بیسواد باشند و خیلی سخت باشد که این کتابها را به بچهها بدهند.
این مترجم سپس بیان کرد: همانطور که فیلم و کتابهای خشن را نفی میکنیم، چیزهایی را که خیلی بیپرده و عریان برای ذهن لطیف بچه گفته میشود قبول نمیکنیم. کتابها باید به حالت بازی با تصاویر جذاب باشد. مسائل باید در قالب داستان که ارزش ادبی بالایی دارد، عرضه شود تا کودک مانند کتاب درسی با آن برخود نکند. بچهها تمام موضوعات را از طریق داستان بهتر یاد میگیرند تا اینکه ما بخواهیم به آنها آموزش بدهیم. بچهها نه تنها چیزی از طریق آموزش مستقیم یاد نمیگیرند بلکه نسبت به آن موضع هم میگیرند. کتابها باید حالت سرگرمی داشته باشد و در دل داستان مسائل را برای بچهها باز کند.
همزیستی نیوز - تخصیص و افزایش میزان سهمیه ورود به دانشگاهها طی هفتههای اخیر به یکی از موضوعات چالشبرانگیز عرصه رقابت ورود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تبدیل شده است. این موضوع البته مسبوق به سابقه است و طی دو سال اخیر نیز بسیاری از داوطلبان با برگزاری تجمعات اعتراضی در مقابل وزارت علوم و مجلس با تبعیضآمیز خواندن قوانین مربوط به سهمیهها، اصلاح این قوانین را خواستار شدهاند. این داوطلبان اعمال سهمیه در آزمونها را نوعی تبعیض و مغایر عدالت آموزشی در کشور میدانند.
به گزارش ایسنا، هفته پیش بود که مجلس شورای اسلامی تبصره اصلاح حدنصاب سهمیه ایثارگران در کنکور که تا حدودی با موافقت وزارت علوم همراه بود را رد کرد و به منظور بررسیهای بیشتر مجددا به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بازگرداند. در واقع با توجه به مشکلاتی که ماده 90 مصوبه مجلس (قانون سهمیهها در آزمون سراسری) به وجود آورده بود، وزارت علوم لایحهای را با نظرخواهی از وزارت بهداشت به منظور اصلاح این ماده تنظیم کرد و این لایحه که به امضای دو وزیر علوم و بهداشت رسیده بود، به دولت ارسال شد تا قبل از این که بررسیهای کارشناسی در کمیسیون تخصصی دولت در زمینه ماده 90 مصوبه مجلس (قانون سهمیهها در آزمون سراسری) صورت بگیرد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز طرحی را در این زمینه طراحی و تدوین نمودند و این طرح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شد و سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان نماینده وزارت علوم نیز در کمیسیونهای مختلف حضور پیدا کرد تا تصمیمگیری نهایی در این زمینه را به دیدگاههای وزارت علوم نزدیکتر کند.
در نهایت در طرح مجلس شورای اسلامی حدنصاب سهمیهها اصلاح شد بطوریکه در برخی از رشتهها حدنصاب نمره در آزمون سراسری به 85 درصد افزایش پیدا کرد و در دوره تحصیلات تکمیلی نیز این وضعیت به 85 درصد رسید و چون از نظر وزارت علوم طرح جدید مجلس به ایدههای این وزارتخانه نزدیک شده است با تصویب آن موافقت کرد، در نهایت طرح جدید در صحن علنی هفته گذشته مجلس رای نیاورد و تبصره مربوط به اصلاح حدنصاب داوطلبان ایثارگر در کنکور رای نیاورد و این طرح مجددا به منظور بررسی کار کارشناسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شد. کارشناسان عرصههای مختلف وزارت علوم و بهداشت با تشریح تبعات عدم اصلاح این موضوع نگرانیهای خود را در این زمینه ابراز نمودند.
خطر تخصیص سهمیه برای ورود به رشتههای علوم پزشکی
در همین رابطه دکتر محمد جلیلی معاون آموزشی سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با ایسنا، در خصوص تصویب ماده واحدهای در مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش سهمیه 5 درصدی ورود به دانشگاه برای خانوادههای ایثارگران، اظهارکرد: این مساله مصوبه مجلس است و اظهار نظر زیادی درباره آن نمیتوان کرد، اما واقعیت این است که وارد کردن سهمیهها بدون توجه به اینکه چه هدفی از این کار دنبال میشود به خصوص در گروه علوم پزشکی که افراد با فراغت از تحصیل، بلافاصله مجوز کار پیدا میکنند و با سلامت مردم در ارتباط هستند، میتواند بسیار خطرناک باشد.
وی ادامه داد: به طور معمول اگر شخصی در رشتهای از سایر علوم فارغالتحصیل شود به محض فارغالتحصیلی مجوز کار نخواهند داشت، اما در رشتههای علوم پزشکی به این صورت است که بلافاصله بعد از فارغالتحصیلی فرد میتواند به کار طبابت بپردازد و نیاز تایید و آزمون دوباره نیست.
معاون آموزشی سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاکید کرد: این روش افزایش سهمیهها که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است منجر به افت کیفیت خواهد شد بخصوص که این سهمیهها بدون توجه به ورودی سهمیههای سابق است، چرا که همان سهمیه 25 درصدی که قبلا وجود داشت نیز تکمیل نمیشد و متقاضی وجود نداشت و این بدان معنی است که افراد با کسب حدنصاب پایین نیز در آزمون پذیرفته میشوند.
جلیلی افزود: این مساله قابل پذیرش است که درجاتی از تسهیل برای بعضی افراد وجود داشته باشد، اما به نظر میرسد وقتی به ورودی توجه نمیشود که چند نفر در حال حاضر واجد شرایط دریافت سهمیه هستند و سهمیه زیادی اختصاص داده میشود به این معنی است که روز به روز شرایط سادهتر میشود عملا و افراد با حد نصاب پایین وارد دانشگاه میشوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین اظهارکرد: سهمیه 25 درصدی که در گذشته به جانبازان و ایثارگران اختصاص داشت، عملا تکمیل نمیشد و باقی مانده ظرفیت به داوطلبان آزاد اختصاص پیدا میکرد و در حال حاضر علاوه بر سهمیه قبلی، 5 درصد مجددا به خانواده های ایثارگران اختصاص پیدا کرد که با احتساب این امر داوطلبان ایثارگر در مجموع از سهمیه 30 درصدی در آزمون سراسری بهرهمند میشوند و این مساله شرایط را برای داوطلبان آزاد که میتوانستند در صورت خالی ماندن ظرفیت از این سهمیه استفاده کنند دشوارتر میکند.
اعمال سهمیه میتواند عدالت آموزشی را در کشور زیر سئوال ببرد
دکتر مسعود شفیعی رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفهای نیز در گفتوگو با ایسنا، به تبعات اعمال سهمیه در آزمونهای سراسری و غیره... اشاره کرد و افزود: اصولا اعمال سهمیهها برای داوطلبان در آزمونهای مختلف با هدف قدردانی از زحمات افرادی است که برای دفاع از کشور تلاش کرده و جان خود را از دست دادهاند. بنابراین مقوله قدردانی و تشکر از افرادی که برای کشور زحمت کشیدهاند، امر بسیار پسندیدهای است و اصولا حکومتها نیز این امتیازات را برای افراد در نظر میگیرند.
وی در ادامه تصریح کرد: اعمال سهمیه کنکور برای داوطلبانی از خانوادههای ایثارگر، شهدا و رزمندگان ممکن است نتایج درستی به دست ندهد، چرا که کسانی که وارد دانشگاهها و مراکز آموزشی میشوند باید از صلاحیت علمی کافی برخوردار باشند تا بتوانند ادامه تحصیل بدهند. در واقع وقتی تعدادی از امتیازها برای عدهای از داوطلبان در نظر گرفته میشود، ممکن است این افراد از لحاظ سطح علمی در رتبه پایینتری قرار بگیرند. طبیعتا سطح علمی کلاس نیز متفاوت خواهد شد و بهرهبرداری و اثربخشی کافی را نخواهد داشت.
رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفهای با تاکید بر اینکه باید راهکارهای حمایتی از داوطلبان خانوادههای ایثارگران در دانشگاهها تغییر یابد، تاکید کرد: افرادی که از طریق سهمیه یا به احتمال زیاد با سطح علمی پایینتری وارد دانشگاه میشوند در طول دوران تحصیل از لحاظ روحی نیز با مشکلات و آسیبهایی مواجه خواهند شد، چرا که نمیتوانند با افرادی سطح علمی بالا رقابت داشته باشند.
دکتر شفیعی خاطرنشان کرد: در اوایل سالهای دفاع مقدس به منظور حمایت از خانوادههای ایثارگران از شیوههایی نظیر برگزاری دورههای کمک آموزشی استفاده میشد تا داوطلبان سطح علمی کافی برای ادامه تحصیل در عرصههای بالاتر را کسب کنند، یا نمرههای قبولی در کلاسهای درس به دست بیاورند. بنابراین به نظر من اقداماتی از این دست برای خانوادههای ایثارگران و شهدا انجام بگیرد بسیار مفیدتر خواهد شد.
استاد دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: ما به هیچ عنوان با نفس این عمل که باید از خانوادههای شهدا و ایثارگران در عرصههای مختلف حمایتهای لازم صورت بگیرد مشکلی نداریم و این یک وظیفه برای حکومت به شمار میرود. چرا که باید یادمان باشد اگر این رزمندگان نبودند معلوم نبود چه آیندهای برای کشور پیش میآمد، اما نحوه این حمایتها و کمکها باید به گونهای باشد که آینده کشور و خود این افراد با مشکل مواجه نشوند واز راهکارهای دیگری غیر از سهمیه برای کسب رتبههای قابل قبول داوطلبان ایثارگر در دانشگاههای کشور اتخاذ شود.
رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفهای با تاکید بر اینکه اعمال سهمیه برای داوطلبان میتواند عدالت آموزشی را در کشور زیر سئوال ببرد، افزود: به نظر من اشکال این امر ممکن است از جایی باشد که یک قانونی مصوب میشود و افراد در اجرای آن سر دوراهی قرار میگیرند، چرا که وقتی قانونی مصوب و سهمیهای در نظر گرفته میشود مخالفانی نیز دارد و ممکن است این استنباط باشد که مخالفان استثناء خاصی برای خانوادهها شهدا، ایثارگران و رزمندگان قائل نیستند، ولی اینگونه نیست حرف مخالفان این است که از راهکارهای حمایتی دیگری برای این افراد استفاده شود نه اینکه مخالف زحمات و رشادتهای آن باشند.
افزایش سهمیه بدون توجه به توانمندیهای علمی به ضرر جامعه است
دکتر علی جعفریان نماینده وزیر بهداشت در شورای آموزش پزشکی و تخصصی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به تصویب "کلیات طرح ساماندهی سهمیه ایثارگران در کنکور" در جلسه روز گذشته مجلس اظهار کرد: بر اساس این طرح حد نصاب نمره برای این افراد به ۸۵ درصد برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی و ۸۰ درصد برای بقیه رشته ها در نظر گرفته شده است که این افزایش حد نصاب نمره بخشی از مشکلی که به دلیل اضافه شدن سهمیه ۵ درصدی به وجود آمده بود را حل میکند چرا که کسانی که از نظر علمی دارای صلاحیت بالاتری هستند می توانند از این سهمیه استفاده کنند .
نماینده وزیر بهداشت در شورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: البته این مصوبه تمام مشکل را حل نخواهد کرد اما اگر اعمال شود افرادی از این سهمیه ۵ درصد استفاده میکنند که از نظر علمی توانایی بالاتری خواهند داشت چراکه این حد نصاب قبلا ۷۰ درصد بود و تعداد زیادی می توانستند حد نصاب را کسب کنند و به همین دلیل سهمیه آزاد کاهش مییافت و تعداد افرادی که بر اساس نمره و بدون استفاده از سهمیه در آزمون ها پذیرفته میشدند کاهش پیدا میکرد.
وی در خصوص ماده واحده مصوب امروز مجلس در خصوص افزایش سهمیه ۵ درصدی خانوادههای ایثارگران و جانبازان به ۳۰ درصد تصریح کرد: اگر این خبر به معنای این باشد که ۵ درصد - بدون در نظر گرفتن توانمندیهای علمی- به سهمیه ۳۰ درصد افزایش یابد، این مساله هم ظلم به فرزندان ایثارگران و هم ظلم به بقیه فرزندان این کشور است. البته باید اصل مصوبه را دید و اگر بدون در نظر گرفتن صلاحیت علمی این تصمیم گرفته شده باشد ظلم به فرزندان این کشور است.
رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره به اینکه اصل موضوع سهمیه موضوع قابل دفاعی است، اظهار کرد: در عین حال در نظر نگرفتن صلاحیت علمی اصلا قابل دفاع نیست و فرقی نمیکند که در خصوص چه سهمیهای باشد. اینکه در این سهمیه آنقدر ارزش صلاحیت علمی را کاهش دهیم که عملا این صلاحیت از بین برود این موضوع اصلا قابل دفاع نخواهد بود.
دکتر جعفریان تاکید کرد: اگر به دلایلی میخواهیم امتیازی برای برخی افراد که در شرایط متفاوتی از دیگران بودهاند، قائل شویم این دلایل برای ورود به دانشگاه باید به موازات صلاحیت علمی حداقلی باشد و اگر ما مساله صلاحیت علمی را در نظر نگیریم نتیجه این میشود که افرادی را فارغ التحصیل میکنیم که توانایی لازم را ندارند و این به ضرر جامعه است.
مشاور وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: وقتی کسی با اختلاف زیاد از نظر توانمندی علمی در کنار فردی قرار میگیرد که توانمندی بالاتری دارد، این مساله نه تنها کمکی به فرد سهمیهای نمی کند، بلکه موجب آسیب دیدن هر دوطرف میشود.
ضرورت تغییر راهکارهای حمایت از داوطلبان ایثارگر
دکتر بیژن ظهوریزنگنه استاد دانشگاه شریف در گفتوگو با ایسنا، ضمن اعلام این مطلب به تبعات اعمال سهمیه در آزمونهای مختلف اشاره کرد و افزود: اعمال سهمیه برای داوطلبان کنکور سراسری هم برای کسانی که از این سهمیهها استفاده میکنند و هم برای داوطلبان آزاد تبعات جبرانناپذیری میتواند داشته باشد. در واقع داوطلبان استفاده کننده از سهمیهها بدون اینکه شایستگیهای علمی لازم را داشته باشند، وارد کلاسهای درس دانشگاه شده و در واقع آن اعتماد به نفس و توانمندی لازم را در عرصه علمی در خود نمیبینند.
وی در ادامه تصریح کرد: این موضوع یک واقعیت است که استفاده کنندگان سهمیه برای ورود به دانشگاهها بیشترین ضربه را میخورند و در گذشته ثابت شده است افراد زیادی که از این طریق وارد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی شدهاند، با آسیبهای روحی و روانی زیادی مواجه شده اند چرا که آنها خودشان را همانند سایر همکلاسیها توانمند نمیدانند، در نتیجه به جای پیشرفت علمی با پسرفت مواجه میشوند.
این استاد دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشجویان استفاده کننده از سهمیهها در درد و دلهایی که با اساتید دارند بر این باور هستند که اگر براساس توانمندیهای خود به جایگاه مورد نظر برسند، موفقیت آنها دو چندان خواهد شد ضمن اینکه در این صورت اعتماد به نفس و روحیه خوبی را نیز حس میکنند.
دکتر زنگنه با تاکید بر اینکه اعمال سهمیه برای داوطلبان آزمون سراسری مغایر عدالت آموزشی در کشور است، گفت: در این شرایط سهمی را بیشتر از حق داوطلبان به آنها داده میشود وافراد به جایگاهی دست مییابند که آن را براساس شرایط برابر به دست نیاورده و خود را در جایگاهی میبینند که با تضییع حق دیگران به دست آمده است. بنابراین کاملا روشن است که اعمال سهمیه برای داوطلبان آزمون سراسری، عدالت آموزشی را زیر سوال میبرد.
استاد رشته ریاضی خاطرنشان کرد: البته ما مخالف اعطای یکسری حمایتها از ایثارگران و خانوادههای آنها نیستیم، همچنان که در بسیاری از کشورهایی که افرادی در جنگ جهانی دوم متحمل ضرر و زیانهایی شدهاند از یکسری مزایا و حقوقی بهرهمند هستند، در کشور ما نیز این افراد باید مورد حمایت قرار بگیرند، اما این حمایت نباید به گونهای باشد که شرایط و عدالت را زیر سوال برده و امکان ورود یکسان و رقابت برابر بین داوطلبان را خدشهدار کند.
دکتر زنگنه تاکید کرد: مثلا مسئولان میتوانند با تحت پوشش قرار دادن هزینههای مادی داوطلبان از آنها در دانشگاههای غیر دولتی نظیر آزاد حمایت کنند و یا راهکارهای حمایتی دیگر را به کار بگیرد که متناسب با توانمندیهای این افراد باشد، بنابراین در کشورهای دیگر از این افراد حمایتهای مادی صورت میگیرد و هزینههای زندگی آنها را جبران میکند. من تصور میکنم اگر در کشور ما نیز این افراد در دانشگاههای پولی و پردیس تحصیل کنند، مشکلی ایجاد نخواهد شد.
استاد دانشگاه صنعتی شریف در پایان یادآور شد: تاکید ما به عنوان معلم این است که نباید با ایجاد یکسری سهمیهها و شرایط رقابت تخصصی در دانشگاهها را زیر سوال برد. امیدوار هستم مسئولان تصمیماتی را نگیرند که عدالت آموزشی در کشور را زیر سوال ببرند، چرا که این افراد نیز در برخی از مواقع از این موارد ناراضی هستند و حاضر نیستند در شرایط نابرابر وارد دانشگاه شوند.
به گزارش ایسنا، از دیدگاه بسیاری از کارشناسان وجود سهمیههای ۱۹ گانه در آزمونهای سراسری و حتی آزمون مقاطع بالاتر، کاملا عدالت آموزشی و رقابت برای کسب فرصتها را زیر سوال میبرد، چرا که این سهمیهها بیش از ۶۰ درصد ظرفیت برخی حوزهها را به خود اختصاص میدهند. بنابراین همچنان خانوادهها و داوطلبان چشمانتظار تصمیم گیری جدی مسئولان در خصوص اصلاح سهمیه آزمونها هستند و امیدوارند کارگروه تخصیصی ویژه این امر در شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرح اصلاحیه ماده 90 در مجلس شورای اسلامی بتواند اشکالات موجود در تخصیص سهمیهها را حذف کرده و مسئولان امر فضای برابر و یکسان برای رقابت هزاران داوطلب ورود به دانشگاهها ایجاد کنند.
همزیستی نیوز - آیین رونمایی از جلد دوم کتاب «نامهای به فرزندم» حاوی نامهها و مصاحبههای مفاخر و چهرههای ماندگار معاصر ایران به فرزندان و جوانان کشورمان عصر روز پنجشنبه با حضور جمعی از فرهیختگان و چهرههای ماندگار در محل مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما استاد محمدکاظم بجنوردی رئیس مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی در این آیین با اشاره به اینکه در جلد اول این کتاب راجع به اخلاق مطلب نوشته است، گفت: امروز میخواهم اشاره کنم که در جلد دوم این کتاب به فرزندانم از هویت ملی و ایرانی و وطنپرستی سخن گفتم.
وی اخلاق را جدا از وطنپرستی ندانست و افزود: بدیهی است کسانی که وطنشان را به راحتی میفروشند از داشتن اخلاق هم تهی هستند.
موسوی بجنوردی با انتقاد از پخش برخی برنامهها در صدا و سیما که به گفته وی ایرانی را تحقیر میکند، گفت: متأسفانه دیدگاهی وجود دارد که سعی میکند فرهنگ، تاریخ و همه داشتههای چندین هزار ساله این کشور را نادیده بگیرد.
به گفته وی در تاریخ، ایرانیها مظهر آزادگی و انساندوستی بودند و اقدام ماندگار کوروش بزرگ پس از فتح بابل که بردگی را در آنجا لغو کرد، نشانهای بارز از شکوه و عظمت ایرانیها بشمار میرود.
وی آزادمنشی کوروش بزرگ را از عجایب آن زمان شمرد و یادآور شد: ما این ذخایر را داریم و باید به بچههایمان یاد بدهیم که همیشه ایراندوست و میهنپرست باشند.
موسوی بجنوردی به نقش برجسته ایرانیها در شکوفایی اسلام تأکید کرد و گفت: ما از اول یک ملت خداپرست و موحد بودیم و زرتشتیان به بهشت و جهنم اعتقاد داشتند و جهانبینی ما به جهانبینی اسلامی بسیار نزدیک بود و اگر با این دیدگاه به مسایل امروز نگاه کنیم تضاد اسلامخواهان و ایراندوستان از بین میرود و قدرت ما هم بیشتر میشود.
براساس این گزارش استاد دکتر محمدرضا نصیری تاریخدان و دبیر و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در این آیین کتاب «نامهای به فرزندم» را گنجینهای سرشار از امید، وطندوستی، مبارزه با خرافات، عفت کلام، هنردوستی، هشدارها، نگرانیها و دهها نکته آموزنده دیگر دانست و گفت: جای اینگونه آثار در ادب فارسی خالی است.
دکتر باقر ساروخانی مؤسس جامعهشناسی ارتباطات دیگر سخنران این آیین بود که نقش خانواده را در جامعهپذیری انسانها مورد تأکید قرار داد و گفت: این نقش در مکاتب جامعهشناسی نیز بوضوح مورد تأکید قرار گرفته است.
وی با تشریح دیدگاهها در مکاتب مختلف در این خصوص یادآور شد: من شخصاً به رئالیسم مدرج معتقدم یعنی ما باید بچههایمان را آرام آرام با جامعه آشنا سازیم.
به گفته وی نه آن دیدگاهی که بچه را از همه واقعیات جامعه بیخبر نگهدارد و نه آن دیدگاهی که همه واقعیات جامعه را در معرض دید بچه قرار دهد، قابل قبول نیست.
دکتر ساروخانی با تمجید از انتشار کتاب «نامهای به فرزندم»، این کتاب را مجموعهای ارزشمند شامل عقل، دل، تجربه و دانش دانست و گفت: گرچه این کتاب خطاب به فرزندان نوشته شده است، اما مخاطب اصلی آن کل جامعه است. وی از این کتاب به عنوان مجموعهای از اندیشههای بزرگ نام برد و افزود: نویسنده این کتاب با این کتاب اندیشهها را زنده کرد و میطلبد که با تحلیل محتوای آن کارهای بزرگی روی آن انجام شود.
بنابر این گزارش سعیده قدس بنیانگذار مؤسسه خیریه محک هم در این آیین با ستایش از تلاشها و پیگیریهای نویسنده کتاب «نامهای به فرزندم» برای به ثمر رساندن این کار بزرگ گفت: من خودم شخصاً آدم رویاپروری هستم و وقتی آقای زمانی نویسنده این کتاب از من خواست که نامهای به فرزندم بنویسم با ناباوری این کار را کردم و اصلاً انتظار نداشتم که این پروژه به این زودی به اجرا برسد.
وی با اشاره به اینکه در این وانفسای هجوم به اقتدار، اعتبار و امنیت ملی از داخل و خارج انجام چنین کارهایی یک استثناء است، تصریح کرد: ماندگارترین آثار که پشتوانه فرهنگ ایران زمین بوده است در بدترین شرایط نوشته شده است که آثار فردوسی، عطار و حافظ از جمله آنهاست.
به گزارش خبرنگار اطلاعات، رضا زمانی مبتکر، طراح و نویسنده کتاب «نامهای به فرزندم» در پایان این آیین با تشکر از مقامات، مدیران، مسئولان و همه کسانی که در تهیه، چاپ و انتشار این کتاب او را یاری کردند، گفت: این کتاب چیزی جز ذرهای از دریای بیکران علم، دانش و اخلاق مفاخر، مشاهیر و فرزانگان معاصر کشور عزیزمان، اعضای فرهنگستانهای جمهوری اسلامی، اعضای شورای عالی علمی مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، اعضای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، پیشکسوتان کارآفرین و دیگر بزرگان و چهرههای ماندگار کهن دیار ایران زمین نیست.
وی با اشاره به اینکه همه امور این کتاب در سالهای ۹۶ و ۹۷ انجام شده است، محتوای آن را مجموعهای شامل ۶۶ اثر مشتمل بر ۳۱ نامه، ۲۷ مصاحبه و هشت سروده اعلام کرد.
منبع: روزنامه اطلاعات، شنبه 2تیرماه 97
همزیستی نیوز - آیین تجلیل از خیرین مدرسه ساز منطقه چهار آموزش و پرورش تهران و رونمایی از طرح متریک مدرسه سازی در این منطقه با حضور جمعی از مدیران آموزش و پرورش، خیرین مدرسه ساز و خانواده های دانش آموزان شامگاه دوشنبه در محل مهد کودک چوبینه برگزار شد.
محمد رضا حافظی رییس مجمع خیرین مدرسه ساز کشور در این آیین گفت: افزون بر یک هزار خیر مدرسه ساز ایرانی در دنیا شناسایی شده است که 650نفر آز آنها در داخل ایران فعال هستند.
وی افزود: این خیرین تا کنون بیش از 37درصد مدارس کشور را ساخته و تحویل وزارت آموزش و پرورش داده اند.
حافظی با اشاره به اینکه طبق برآوردهای بعمل آمده، افزون بر 40هزارمیلیارد تومان اعتبار برای رفع کمبود مدارس کشور موردنیاز است، تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که دولت قادر به تامین این اعتبار نیست و در نتیجه می طلبد که مردم عزیز ایران وارد صحنه شوند و در قالب تشکل های خیرین مدرسه ساز کمر همت ببندند و در این امر انسانی مشارکت کنند
به گفته وی رویکرد جدید آموزش و پرورش و خیرین مدرسه ساز در بحث مدرسه سازی، ساخت مدارس فنی حرفه ای به جای دبیرستان است و خیرین مدرسه ساز با ایجاد فضای فیزیکی این مدارس، زمینه را برای تجهیز آنها هم از لحاظ امکانات و تجهیزات آموزشی و هم از نظر نیروی انسانی توسط آموزش و پرورش مهیا می سازند.
سعید ناصری مدیر آموزش و پرورش منطقه چهار تهران نیز در این آیین از وجود 20مدرسه تحت حمایت خیرین مدرسه ساز در این منطقه خبر داد و گفت: این آمار ظاهری است و بطورقطع خیرین عزیز به انحا مختلف بیش از این تعداد مدارس را در این منطقه تحت پوشش حمایت های مختلف خود قرار داده اند.
وی با اشاره به اینکه خیرین می توانستند سرمایه های خود را در عرصه های دیگر سرمایه گذاری کنند و سودهای هنگفتی هم نصیب آنها می شد، یادآور شد: با حمایت همین خیرین عزیز بسیاری از فضاهای آموزشی ما در این منطقه که شرایط مطلوبی نداشتند امروز با شرایط مطلوب دراختیار فرزندان دلبند ساکنان این منطقه قرار دارند.
ناصری ابداع طرح متریک را گامی بلند برای توسعه مشارکت همه خیرین مدرسه ساز در این امر انسانی برشمرد و گفت: طبیعی است که یک نفر نمی تواند یک مدرسه بسازد ولی این طرح باعث شده است که سرمایه های کوچک جمع آوری شود و نتیجه آن کارهای بزرگی شده است.
طرح متریک طرحی است که هر فرد خیر می تواند هزینه حداقل یک متر هر واحد آموزشی را به عهده بگیرد و در ساخت آن به سهم خود مشارکت داشته باشد.
کاظم دلیلی مسئول نمایندگی مجمع خیرین مدرسه ساز کشور در منطقه چهار آموزش و پرورش تهران هم در این آیین با اشاره به اینکه برای اولین بار دانش آموزان نیز درکنار خیرین این منطقه در این کار بزرگ مشارکت کردند، گفت: ما در این منطقه امروز خیر شش ماهه، خیر دبستانی، خیر دبیرستانی و خیر دانشجو هم داریم و آنها در جریان همه امور ساخت مدارس قرار دارند و خودشان مجری این امورهم هستند.
وی با تشریح تاریخچه حضور خیرین مدرسه ساز در کشور کمبود فضای اموزشی را بزرگ ترین بحران در هر جامعه خواند و افزود: تداوم این بحران می تواند اقتصاد آن جامعه را فلج کند.
به گفته دلیلی مردم شریف ایران در قالب مجمع خیرین در همه استان ها از 25سال پیش وارد میدان شدند و این بحران را توانستند مهار کنند و نتیجه آن در همه 31 استان کشور امروز قابل مشاهده است.
قرائت شعری توسط خانم میرمعظمی دبیر بازنشسته و دل نوشته ای توسط یک دانش آموز به نام سیده مطهره امینی، تجلیل از جامعه پیشاهنگان استان تهران و اجرای چند برنامه هنری و اهداء لوح تقدیر به خیرین از دیگر بخش های این آیین بود.
همزیستی نیوز - طاهره ایبد با انتقاد از محدودیتهای فرهنگی و تابوهایی که وجود دارد، میگوید: با محدودیتهایی که در جامعه وجود دارد چگونه میتوان از نویسنده انتظار داشت آزادانه به مسائلی مثل آزار جنسی بپردازد؟! محدودیتها باید برداشته شود تا نویسنده راحتتر کار خود را انجام دهد.
این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتوگو با ایسنا، درباره ظرفیت ادبیات در زمینه آگاهیبخشی به بچهها برای شناخت بدن خود و پیشگیری از اتفاقهایی مثل تعرض و تجاوز به آنها، اظهار کرد: این موضوع یک مشکل فرهنگی است که بخش بزرگی از آن به حوزه سیاسی کشورمان برمیگردد. تجاوز به کودکان منحصر به الان نیست؛ در گذشته هم بوده، اما قبلا در فرهنگ نادرست ما، اینگونه بود که از ترس آبرو و حرف مردم و انگشتنما شدن، کسی جرات بیان آن را نداشت و اگر در برآیندی کلی، فرد آسیبدیده بیشتر محکوم نمیشد، مجرم و شاکی به یک اندازه مقصر جلوه داده میشدند. متاسفانه به دلایل مختلف، امروز بیشتر شاهد فاجعه آزار جنسی هستیم. اگرچه خوشبختانه جرأت و جسارت مردم برای بیان این مسائل بیشتر شده است و بخش زیادی از مردم قبول کردهاند کسی که مورد آزار قرار میگیرد، متهم نیست.
او افزود: جامعه ما تابوهای بسیاری دارد که باید شکسته شود؛ یکی از آنها بیان اتفاق تلخ آزار جنسی و آشکار کردن آن است. تابو بودن این موضوعات و نبود درک درست و شناخت کافی در مسئولان رده بالای کشور که وظیفه ایجاد امنیت در تمامی ابعاد، از جمله روانی و اجتماعی را برعهده دارند باعث شده تا آموزش و پرورش هم که آگاهیبخشی به کودکان جزو وظایف اصلیاش است، در دورههایی در این زمینه کوتاهی کند و یا به فشارهای بیرونی تن بدهد؛ فشارهایی که از سوی گروههای سطحینگر و غیرکارشناس بر حوزه فرهنگ وارد میشود.
ایبد با بیان اینکه ادبیات وظایف مختلفی بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: ادبیات کودکان میتواند در دوره خردسالی و کودکی به شیوه داستانگویی مسائلی را به بچهها آموزش دهد و این اطلاعرسانی و آگاهی دادن را انجام بدهد تا مخاطب نسبت به آنچه حریم بدن او محسوب میشود، آگاه شود، اما به دلیل تابو بودن این موضوعات، تاکنون در ادبیات بروز قابل توجهی ندیدهایم. از سوی دیگر، ورود به این موضوع باید با نگاهی کاملا تخصصی و کارشناسانه همراه باشد و عمیق با این موضوعات برخورد کنیم؛ گاهی آموزش مستقیم داریم و گاهی از ادبیات و شیوه روایت داستانی برای بیان استفاده میکنیم. ادبیات بهویژه ادبیات داستانی برآمده از زندگی مردم و وضعیت اجتماعی کشور است و نیازهای آنها را پوشش میدهد و به وضعیت مخاطب خود توجه دارد، بنابراین بسیار ضروری است که به مسئله آزار جنسی کودکان پرداخته شود و در کنار آن فکر جدیتری هم به حال چاپ کتاب و وضعیت کتابخوانی شود؛ چرا که معمولا قشرهایی که درگیر چنین وضعیتی میشوند و این اتفاقها برایشان رخ میدهد، بنا به دلایل مختلف اقتصادی و فرهنگی اهل کتاب خواندن نیستند.
این نویسنده درباره اینکه این مسائل چگونه باید در کتاب مطرح شود تا خانوادهها راغب شوند این کتابها را برای کودکان خود تهیه کنند، گفت: نویسنده باید بنویسد. نویسنده حرفهای کار خود را بلد است و میداند از چه تکنیکهایی برای جذب مخاطب استفاده کند؛ گاهی لازم میداند مسائل را صریح مطرح کند و گاهی ظریف. چگونه معرفی کردن اثر وظیفه رسانههای دیگر است؛ به خصوص صدا و سیما که در این بخش، بسیار کوتاهی کرده. من معتقدم آموزش و پرورش برای طرح چنین موضوعاتی و برای آگاهیرسانی باید سراغ صدا و سیما برود و پیشنهادم این است که وزرات آموزش و پرورش یک شبکه تلویزیونی کاملا مستقل راهاندازی کند و بخشی از وظایفش را در ارتباط با مخاطب کودک و نوجوان از طریق این شبکه پیش ببرد. صدا و سیما رسانهای با بردی وسیع است که علیرغم نقش بزرگی که میتواند در اطلاعرسانی و آگاهسازی مردم و شکست تابوها داشته باشد، نه تنها چنین نکرده که به عکس، بر برخی تابوها مهر تایید هم زده است.
او در ادامه گفت: برای پیشگیری از این اتفاقات تلخ باید نگاه و نگرش خانوادههای سنتی و برخی نهادها به این موضوعات عوض شود و برنامهریزی و تصمیمگیریهای راهبردی در حوزه آزار جنسی را به متخصصان و کارشناسان و روانشناسان دلسوز سپرد و اجازه ندهیم هر گروه ناآگاهی با تندروی و تهدید جلو برنامهها و اقدامات پیشگیرانه را بگیرد؛ وگرنه سلامت جامعه روز به روز بیشتر به خطر خواهد افتاد.
طاهره ایبد تأکید کرد: سیاستمداران ما در دامن زدن به تابوها نقش داشته و دارند؛ آنها یا نمیدانند چه باید بکنند و یا میخواهند تظاهر کنند که جامعهای آرمانی و بیمشکل ساختهاند. در چنین فضایی، محدودیتها بیشتر میشود و نویسنده هم در تنگنا قرار میگیرد و حتی اگر اثری هم بنویسد، به تیغ سانسور محکوم میشود و اجازه چاپ اثر داده نمیشود. چند سال پیش، یکی از نویسندگان رمانی درباره ایدز نوشت و کتاب چاپ شد؛ اما بعد از چاپ، دستور داده شد که آن را خمیر کنند. در چنین جامعهای چطور میتوانیم انتظار داشته باشیم نویسنده کار خود را انجام دهد؟ اگرچه خوشبختانه امروز جامعه فریادش را بلند کرده و میگوید به اطلاعرسانی و آگاهی نیاز دارد و مردم میخواهند چارچوبها برداشته شود تا نویسنده راحتتر کار خود را انجام دهد؛ هرچند معتقدم نویسنده باید کار خود را انجام دهد و برای چاپ اثرش بجنگد.
او همچنین درباره کتابهایی که در این زمینه نوشته شدهاند، گفت: کتاب خاصی در ذهنم نیست. کتابهایی که دیدهام، خارجی هستند و به فارسی ترجمه نشدهاند. در حوزه تالیف تنها چند شعر یا بهتر بگویم نظم دیدهام که حریم بدن را توضیح میدهند که البته کار عمیقی نیستند.
همزیستی نیوز - - استعفای عالی ترین مقامات اجرایی به دلایل مختلف امروزه چنان رایج شده که منحصر به کشورهای توسعه یافته نیست چرا که استعفا نشان وجدان های بیدار است که اگر بخوابد کار انسان ها و جوامع بشری بسی دشوارتر از آنچه که امروز هست، خواهد بود؛ لزوماً استعفا فقط نباید در پی حوادث دلخراش باشد و در بسیاری موارد مقامات کشورها در پی ناکامی در کنترل و شکوفایی اقتصاد استعفا می دهند. اگرچه حوادث مختلف و مشکلات اقتصادی در کشور به وضوح دیده می شود، اما تنها مورد استعفا در ایران در پی حوادث دلخراش استعفای مدیرعامل راه آهن است که در آذرماه سال ۱۳۹۵ رخ داد که نشان از ضعیف بودن فرهنگ استعفا در جامعه ایران است.
نمایندگان مجلس پاسخ می دهند که چرا فرهنگ استعفا در ایران ضعیف است؟
اینکه فردی اشتباه میکند و بدون عذرخواهی در سمت خود میماند تاثیر منفی زیادی در افکار مردم دارد
محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با شفقنا میگوید: فرهنگ استعفا در کشور ما آنقدر ضعیف است که من میخواهم بگویم اصلا نمونهای در این مورد نداشتیم. یعنی تا حالا یک نفر را هم ندیدم که این کار را انجام دهد. مشکل ما از این ناشی میشود که به شیوههای برخورد با قانون علی رغم اینکه تعهداتی دادیم خیلی کمتر پایبند بودیم. یا اینکه اقدامی را که منجر به مسالهای میشود را نسبت به کل وظیفه خود کوچکتر میبینیم به طور مثال اگر از ۲۰ نمره ۱۹ بگیریم میگوییم نمره قبولی است و هیچ زمانی خودمان را نسبت به یک موضع زیر ۱۰ نمیبینیم. در نتیجه نه تنها استعفا نمیدهیم بلکه به اشتباهاتمان مانند اینکه در دیکته فقط یک غلط داشتیم نگاه میکنیم.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان یکی از عواملی که باعث عدم توجه به استعفا شده است را اینگونه تفسیر میکند که چون این مساله رایج نبوده دیگران احساس میکنند اگر کسی این کار را انجام دهد از باب ضعف است نه اینکه به رأی جامعه احترام گذاشته باشد. لذا در این زمینه باید بیشتر کار کنیم و همه مسوولین بدانند که یک غلط هم برابر با گرفتن نمره مردودی است. در دیگر کشورها این فرهنگ وجود دارد یعنی برای آنها مرگ یک نفر یا تضییع بیت المال آنقدر مهم است که حاضر میشوند از قدرت کناره گیری کنند.
حسینی بیان کرد: اینکه فردی اشتباه میکند و بدون عذرخواهی در سمت خود میماند تاثیر منفی زیادی در افکار مردم دارد. بحثی که اخیرا مطرح شد در خصوص بازنشسته شدن و گرفتن پاداش و ادامه همکاری بعد از بازنشستگی مقامات کشوری آثار بدی را در جامعه ما قرار داده است مبنی بر اینکه قوانین مجلس به گونهای پیش رفته که این آقا ۱ میلیارد پول بگیرد و فردا سرکار باشد و از سوی دیگر هیچ پاسخی به تحصیلکردهها قشر بیکار و افراد بی بضاعت نداریم.
او خاطرنشان کرد: افرادی که پرونده درخشانی هم از دوره خدمت خود ندارند ولی متاسفانه این رقمها را میگیرند و سر کار هم هستند و خیلی راحت با موضوع برخورد میکنند در حالی که مردم ما نگران هستند. فعلا تنها اقدامی که میتوان انجام داد این است که طرحی که بازنشستگان میخواهند به کار بگیرند سریع تر به دستور کار مجلس برسد و حداقل با گذاشتن یک تبصره از چنین اقداماتی جلوگیری کنیم. افرادی که متاسفانه اینگونه کار میکنند ظاهرا با نظام هستند اما عملا به کار نظام اعتقاد ندارند.
عدهای شیفته پست و مقام هستند
شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که خود از داغ دیدههای زلزله کرمانشاه است ضعیف بودن فرهنگ استعفا را ناشی از علاقه عدهای به پست و مقام میداند و میگوید: مسوولین در بسیاری از کشورهای خارجی وقتی مشکلی مثل سانحه هوایی یا برخورد قطار پیش میآید عذرخواهی میکنند و کنار میکشند ولی در اینجا اینگونه نیست. رسانهها باید فرهنگ سازی کنند و نهادینه کردن این فرهنگ دست ما نیست. بعضی اوقات خودشان میدانند که باید استعفا دهند اما در کشور ما عدهای شیفته پست و مقام هستند و به هر قیمتی که شده آن را به دست میآورند و نمیخواهند آن را از دست دهند.
نماینده مردم پاوه ثلاث باباجانی و روانسر بخشی از انتقاد خود را متوجه وزیر کار و رفاه اجتماعی کرد و گفت: به عنوان مثال وزیر کار آمد و با یک رأی وزیر ماند که به نظر من وزیر باطلهای است و باید استعفا میداد و موقعی که استعفا نمیدهند یعنی فرهنگ سازی درستی صورت نگرفته است و این نیاز به کمک رسانهها دارد که کاری انجام دهند تا این فرهنگ در بین مسوولان نهادینه شود.
نادری اظهار کرد: موقعی که یک مدیر اجرایی حاضر نیست از مردم بابت آن مشکلی که تحت سیطره و مدیریت او پیش آمده عذرخواهی کند و حتی برای نمایندهها و دیگران کُری میخواند یعنی نیازمند فرهنگ سازی در این زمینه هستیم. متاسفانه مدیران ما هنوز به این جایگاه نرسیدند و اصلا منافع شخصی را به منافع عمومی ترجیح می دهند.
استعفا یکی از نشانههای مسوولیت پذیری است
حجت الاسلام احمد مازنی سیاستمدار اصلاح طلب و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در توضیح این مساله به سراغ اندیشههای شهید بهشتی رفت و گفت: شهید بهشتی تعبیری دارد که میفرماید “ما شیفتگان خدمت هستیم نه تشنگان قدرت” اما به نظر میرسد که فرمایشات شهید بهشتی را بد فهمیدیم یعنی فکر کردیم شیفته خدمت بودن یعنی مادام العمر در پست و مقام و منصب بودن است در حالی که اقتضای زمانه و مدیریت کشور این است که افراد جای خودشان را به افراد جدید خصوصا نسل جوان دهند. جوانان نسل اول انقلاب که مدعی اداره کشور بودند الان به میانسالی رسیدند و چهل سالگی را رد کردند و به عنوان پیگیر مطالبات جوانان در صحنه هستند اما رزومه آنها هنوز خالی است و صرف جابجایی از این ستاد به آن ستاد نقشی نداشتند.
نماینده تهران ری و شمیرانات با بیان اینکه اقتصاد و معیشت افراد به پست آنها گره خورده است اظهار کرد: تا وقتی در مسوولیتی هستند حقوق و امکانات خوبی در اختیارشان است اما وقتی از آن مسوولیت خارج می شوند همه آن امکانات از این افراد سلب میشود؛ در حالی که اطلاعات مختصری که از کشورها خصوصا کشورهای توسعه یافته دارم این است که مقامات مسوول، معیشت خود را به پستشان گره نزدهاند. مثلا آقای جیمی کارتر مزرعه بادام زمینی داشت و بعد شد رییس جمهور آمریکا. حضرت امام(ره)میفرمود شما دیگر رییس جمهور نمیشوی و باید به کار مزرعه برسی. این حاکی از این است که برعکس ما معیشتش را به شغلش گره نزده است.
مازنی علاوه بر اقتصاد، منزلت اجتماعی را هم در بروز این امر موثر دانست و ادامه داد: مساله بعد این است که منزلت اجتماعی اشخاص هم به پستشان گره خورده است. یک وقت این افراد هستند که به صندلی منزلت میدهند اما گاهی خود افراد از صندلی منزلت میگیرند. یعنی نماینده تا نماینده است اعتبار دارد و وقتی نماینده نیست او را تحویل نمیگیرند و یا وزیر تا وزیر است او را تحویل میگیرند که این مسایل باعث میشود در صورت بروز مشکلات استفعا ندهند و در نتیجه مسوولیت و پاسخگویی را در سطوح مختلف شاهد نیستیم.
عضو فراکسیون امید مجلس استعفا را یکی از نشانههای مسوولیت پذیری دانست و اظهار کرد: یکی از نشانههای پاسخگویی این است که اگر در حیطه مدیریت هر شخصی، مسالهای پیش آمد که تبدیل به یک مشکل اجتماعی شد و احساسات جامعه را جریحه دار کرد شخص باید احساس مسوولیت کند و یکی از روشهای احساس مسوولیت این است که از پست خود استعفا دهد و چون احساس مسوولیت و پاسخگویی هم در جامعه ما ضعیف است بنابراین فرهنگ استعفا هم ضعیف است.
مازنی حب جاه و قدرت را هم از دیگر دلایل این امر دانست و ادامه داد: حب جاه فی نفسه منفی نیست یعنی افراد برای اینکه در مسایل جامعه تاثیرگذار باشند تلاش میکنند که به قدرت برسند، حزب تشکیل میدهند و در انتخابات ثبت نام میکنند ولی اگر به حد افراط برسد منجر به ضد خودش میشود و در حالی که در اوج قدرت هستند و احساس میکنند که خیلی اقتدار دارند ولی از سوی دیگر مجبوبیتشان به شدت کاهش پیدا میکند.
او تصریح کرد: همه دوست دارند محبوب باشند کسی که به قدرت چسبیده است بالاخره به موقعیتی میرسد که مردم نه تنها او را دوست ندارند بلکه احساس نفرت پیدا میکنند و وقتی به نفرت برسد آنوقت هیچ عاملی نمیتواند رابطه بین مقام مسوول و مردم را تامین کند. وقتی محمد رضا پهلوی از صاحبنظران با سابقه کمک خواست که چه باید کرد به او گفتند الان مساله اعتراض نیست بلکه مساله نفرت است و فقط برو! یعنی این آخر عاقبت حب جاه و گوش نکردن به تذکرات و به موقع کنار نرفتن بود.
استعفا دادن جرأت میخواهد
محمد عزیزی نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس شورای اسلامی اما انتقاد تندی به این روند داشت و گفت: استعفا دادن جرأت میخواهد و کسی که می خواهد از منافع خود بگذرد و از جایگاهی که دارد بگذرد جرأت و توان خاصی میخواهد.
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس، تیم اقتصادی دولت را از این انتقاد بی نصیب نگذاشت و تصریح کرد: به نظر من در این شرایط نه تنها رییس کل بانک مرکزی بلکه تیم اقتصادی دولت باید استعفا میداد. اینکه گفته میشود قبول سمت به خاطر خدمت به مردم و منفعت مردم است و آمدهایم تا به مردم خدمت کنیم همه یک شعار است.
مصلحت مردم در اولویت نیست
حجت الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار کرد: اسلام میفرماید که «سَیِّدُ القَومِ خادِمُهُم» یعنی در یک کشور مردم رییس اصلی هستند. مثلا کسانی که به وزارتخانهای مراجعه میکنند رییس هستند چون اگر مردم نباشند آن وزارتخانه معنا ندارد. مسوولین ما متاسفانه خودشان را رییس و مردم را خادم میدانند. از این سخن شرع اسلام و جامعه شناسی اسلام که میگوید «سَیِّدُ القَومِ خادِمُهُم» برعکس استفاده می کنند و بر همین اساس خودشان را مدعی میدانند.
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس حزبی گری و عدم وابستگی به مردم را از عوامل اساسی دانست و گفت: معمولا کارها بر اساس حزبی گری رخ میدهد یعنی به این معنا که مجموعه یک فکر روی کار میآیند و آن شخص خودش را وابسته به ملت نمیداند بلکه وابسته به حزب میداند و اگر حزب تصمیم بگیرد که بماند او هم می ماند اما اگر افراد خودشان بر اساس توان خودشان رشد کنند و خودشان تلاش کنند تا به جایی برسند اگر خطایی شد از مردم شرمنده میشوند و استعفا میدهند متاسفانه چنین چیزی که تا کنون در انقلاب اسلامی رخ نداده است و این یک نوع استبداد و استکبار و تحمیق و تخدیر ملت است.
او خاطرنشان کرد: یک نماینده وقتی نتوانست کار انجام دهد باید استعفا دهد و بگوید که نتوانستم. در سونامی ژاپن وقتی مسوولین کمی دیرتر رسیدند همه جلوی سولهای که مردم سونامی زده چادر زده بودند به حالت سجده افتادند و عذرخواهی کردند و ما هم باید این کار را انجام دهیم. متاسفانه مصلحت مردم در اولویت نیست. راه نهادینه کردن فرهنگ استعفا این است که انقدر بگوییم و خبرنگارها فشار بیاورند تا نهادینه شود.
همزیستی نیوز - یک پژوهشگر موسیقی اقوام گفت: شب گذشته مردم از هر طبقه و جایگاه اجتماعی که بودند، در کنار هم با ترانههای نوستالژیک به تخلیه انرژی خود مشغول بودند؛ بدون آنکه سرودهای تولید شده برای آنان از سوی مسؤولان فرهنگی و هنری جایی در میانشان داشته باشد.
علی مغازهای در گفتوگو با ایسنا، درباره جای خالی موسیقی جدید و غیرتکراری در جشن مردمی پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان در مقابل مراکش، بیان کرد: شاید مدیران و تصمیمگیران هرگز نمیتوانستند آنچه را که در بطن جامعه و در کف خیابانها به جریان درخواهد آمد، پیشبینی کنند و تا پیش از نتیجه اولین بازی تیم ملی ایران، در رویاهای تولید یک اثر به زعمشان فاخر، بر روی ابرهای افتخار خرامان و پرغرور قدم میزدند.
او با بیان اینکه شب گذشته، پس از اولین بازی امیدآفرین تیم ملی فوتبال کشورمان جشنی در میان سیل بیپایان جمعیت در ایران به پا شد که برای صدمین بار پیام روشن خود را به مدیران و تصمیمسازان فرهنگی فریاد زد، افزود: پیام ساده و رسا بود. کلماتش با کمی پس یا پیش این بود «خودمان بهتر میدانیم چه چیزی بخوانیم و چه چیزی گوش کنیم».
دبیر هنری موسیقی فستیوال آینه دار اضافه کرد: به عقیده من کسانی عامدانه نمیخواهند پیام شادی و شیوه شادی مردم را بفهمند در غیر این صورت تردید ندارم اقوام و آشنایان همان افراد در بین جمعیتی بودند که تمام شهر را محل جشن و پایکوبی و ابراز شادمانی و غرور ملی خود کردند.
مغازهای ادامه داد: افرادی که سالها برای تغییر ذائقه مردم کوشش و با طرحهایی با هزینههای هنگفت تلاش کردند فرهنگ مردم را به سمت خاصی هدایت کنند، باید این بار متوجه شوند که فرهنگ امری پویاست و با بخشنامه و دستور از بالا و اجرای حسب دستور نمیتوان چیزی را به عنوان خوراک فرهنگی به جامعه تحمیل کرد.
او با بیان اینکه برای جستجوی علل و چیستی و چرایی جای خالی موسیقیهای تولید شده از سوی مسوولان فرهنگی در بین مردم نیازی به تحلیل پیچیده نیست، افزود: همین که امری از بالا به پایین برای عموم مردم انشاء شده باشد کافی است تا مردمی نبودن آن موضوع، تضمینی بر شکست و رویگردانی عمومی آن باشد.
این پژوهشگر موسیقی اقوام بیان کرد: چند سال پیش ترانه «واکا واکا» که یک ترانه مردمی بدون ادعای هنری و تکنیکی بود تمام دنیا را درنوردید و در خاطره بشریت جایی برای خود باز کرد. در همان زمان دو هنرمند بسیار خوب از جنوب کشورمان یک ترانه ساخته و اجرا کردند که هر شنوندهای را جادو میکرد. امسال هم همان هنرمندان دست به کار شدند و با اِلمانهای فرهنگی و هنری مردم بوشهر و جنوب ایران، ترانه «اومدیم روسیه» را ساختند و اجرا کردند. چطور است که چند هنرمند مردمی بدون هیچ پشتوانه مالی و صرفاً با اتکا به عشق خود و انرژی مردمی میتوانند ترانه مردمی برای تیم ملی کشورشان بسازند ولی سرودی که با بودجه چند صد میلیونی و خوانندگی یکی از مشهورترین خوانندگان کشور تولید میشود، حتی برای یک بار شنیدن خستهکننده میشود؟
او گفت: موضوع این است که مدیران باید یک روز به مردم اعتماد کنند. خیلی ساده میشد، نه از فردای جام پیشین که از دو سال قبل فراخوانی بدهند و از تمام مردم بخواهند هر یک با ذوق و سلیقه خود سرودی بسازند، آثار در اختیار یک تیم کارشناسی قرار بگیرد و پس از ارزیابی و انتخاب بهترینها، در یک برنامهی پر مخاطب تلویزیونی با رأی مردم، در نهایت یکی به عنوان سرود تیم ملی انتخاب و معرفی شود.
مغازهای با بیان اینکه این طرح ساده میتوانست یک عزم ملی و یک حرکت ملی را برای کشور رقم بزند، اظهار کرد: تنها یک چیز در این باره گفت میتوان گفت و آن اینکه تا به خود مردم رجوع نشود، هیچ اثری مردمی نخواهد شد و هر اثری هم که تولید شود، با تمام هزینههای هنگفت آن، ماندگار نخواهد شد.