

گفته ميشود يك كمپاني آمريكايي براي به رخ كشيدن قدرت تكنولوژياش، سيمي به ضخامت يكهزارم تار موي انسان دور قرقرهاي پيچيد و براي كمپاني رقيبش در ژاپن فرستاد. مدتي بعد كمپاني ژاپني همان سيم را پس فرستاد در حالي كه روي آن سيم به فواصل منظم سوراخ شده بود.
علیرضا خانی در یاداشتی در روزنامه اطلاعات نوشت: اما آنها كه گمان ميبرند شكوه تمدن ژاپن از قدرت تكنولوژيك آن برميخيزد، دچار سادهانديشي و سطحينگرياند. تمدن يگانه كالايي است كه مبادله نميپذيرد وفقط بايد در درون يك ملت «توليد» شود. اگر آن طور بودكه همه ملتها با خريد فناوري متمدن ميشدند رفتار برخي شهروندان خودمان را كه سوار بر آخرين مدل خودروهاي ژاپني با آخرين فناوري آنها هستند، ببينيد. قدرت فناوري خيره كننده چشمباداميهاي ژاپن، به رغم همه جلال وشكوهش، «فرع»ي است كوچك بر تمدني كه اين ملت آفريده است. «اصل» اين تمدن را بيش از آنچه در كارخانههاي معظم ايالت اُزاكا بتوان يافت در ويرانههاي دلخراش ايالت فوکوشيما ميتوان ديد. وقتي رفتار متمدنانه آوارگاني كه از پي مخوفترين زلزله قرن، منظم و تميز در صف آب ميايستند وبي جنجال و هياهو و ناسزا فقط به اندازه مصرف همان روز خود، آب دريافت ميكنند با رفتار مردمان يك كشور جهان سومي، در شرايطي كاملا عادي، مقايسه ميكنيم، معناي تمدن نمايان ميشود.
در همه فيلمها و عكسهاي خبري كه از روزهاي پس از زلزله و سونامي ويرانگر ژاپن منتشر شد يك صحنه درگيري، ازدحام، هجوم، غارت فروشگاه، ولع براي دريافت كمكهاي اعطايي، بينظمي و حتي فرياد و جزع ديده نميشد. يكي از خبرگزاريها خلاصه مشاهدات خبرنگارانش را چنين بازتاب داده است:
۱ـ صفوف منظم آب و غذا بدون هيچ حرف زننده يا رفتار خشن.
۲ـ هيچ ساختماني در زلزله ۹ ريشتري آسيب نديد. همه خسارتها مربوط به سونامي و ورود دريا به شهر بود.
۳ـ غارتگري ديده نشد. زورگويي يا از دست ديگران ربودن ديده نشد. فقط تفاهم بود.
۴ـ ۵۰ نفر از كارگران نيروگاه اتمي، به رغم نشت مواد راديو اكتيو، با از جان گذشتگي ماندند تا به خنك كردن دستگاهها ادامه دهند.
۵ـ حتي يك مورد سوگواري شديد يا زدن به سر و صورت ديده نميشد. مصيبت و غم همراه با طمانينه بود.
۶ ـ مردم فقط اقلام مورد نياز خود را تهيه كردند و اين باعث شد به همه آب و آذوقه برسد.
۷ـ مردم از افراد ناتوان و پير و بيمار دستگيري ميكردند. رستورانها قيمتها را كاهش دادند. يك خودپرداز بدون محافظ دست نخورده ماند.
۸ـ همه دقيقاً مي دانستند بايد چه كاري انجام دهند. انگار بار دومي بود كه اين اتفاق افتاده است!
۹ـ رسانهها در انتشار اخبار محتاط و دقيق بودند. از انتشار گزارشهاي التهابآفرين خودداري ميكردند و فقط اخبار آرامبخش پخش ميشد.
۱۰ـ هنگامي كه در يك فروشگاه برق رفت، مردم اجناس را برگرداندند سرجايشان و به آرامي فروشگاه را ترك كردند.
اين همان تمدني است كه بقيه محصولات و مصنوعات تمدني، بر آن بنا شده است. سوني و پاناسونيك و هيتاچي و تويوتا و هوندا و نيسان موتورز بر اين تمدن بنا شده است. چنين فرهنگ و چنان رفتار مدني است كه منجر به رشد و توسعه در همه عرصهها و همه ابعاد ميشود. زيربناي ناب تمدن يك سرزمين را بايد در مواقع بحران ديد. اينها را مقايسه كنيد با رفتار بسياري از هموطنان خودمان، آن هم در مواقع عادي و فراواني و ثبات، ببينيد ابعاد تفاوت را.
فرق است ميان مردمي كه پس از جنگ ويرانگر جهاني و انفجار دو بمب اتمي در كشورش، كارگرانش در سراسر جهان نان خالي ميخوردند و هر يك «سنت»شان را به «ين» تبديل ميكردند تا سرزمينشان را بسازند با قشر تازه به دوران رسيده كشورهاي جهان سومي كه هر يك «واحد پول ملي»شان را به دلار تبديل ميكنند تا در جهان غرب سرمايهگذاري كنند.
دوستي نقل ميكرد ساليان پيش به همراه چند هموطن براي كار به ژاپن رفته بوديم و چند اتاق كنار هم اجاره كرده بوديم. اتاقها قفل و بست نداشت. هرچه به صاحبخانه گفتيم چرا قفل و كليد ندارد، گفت براي چه نگرانيد. اينجا امن است. كسي به شما كاري ندارد. بالاخره بعد از چند روز با شرمندگي به او حالي كرديم كه از شما نگران نيستيم، از خودمان نگرانيم!
به هرحال، تمدن را نه ميتوان خريد و نه ميتوان با شعار و دستور به دست آورد. «تمدن» محصولي است كه بايد در فرايندي عاقلانه، متعهدانه، هوشمندانه و بغايت منظم توليد شود. زمينه توليد تمدن نه دانشگاه و كارخانه و وزارتخانه و دولت، كه «خانواده» و «آموزش و پرورش» است. تا عزمي نكنيم و حركت به سمت تمدن را به صورت يك جهاد مستمر نياغازيم، اگر از بام تا شام شعار دهيم، خاصيتي نخواهد داشت و هر چند شعار «ما متمدنترين مردم جهانيم» براي بالا بردن روحيه، شعار خوبي است اما فراموش نكنيم وقتي ميخواهند ميزان تمدن و توسعهيافتگي ما را اندازه بگيرند، به گفتارمان كاري ندارند، رفتارمان را ميبينند.
منبع: سایت الف/ 17بهمن 90

همزیستی نیوز - تعطیلات آخر هفته که معمولا با بازگشایی نمایشگاههای هنری همراه است، فرصت خوبی را برای هنردوستان فراهم میکند تا بخشی از وقت خود را به بازدید از گالریها و موزهها اختصاص بدهند. در این مطلب پیشنهادهایی برای گالریگردی در این ایام مطرح شده است.
به گزارش ایسنا، این روزها در «باغ کتاب تهران» نمایشگاهی با نام «هیچ و همه» از مجسمههای پرویز تناولی و ۴۰ نفر از شاگردانش برپاست و تا ۱۲ مرداد ماه ادامه دارد.
تناولی در این باره توضیح داده است «من و ۴۰ نفر از شاگردانم در این نمایشگاه حضور داریم. شاگردان جاافتادهای که هرکدام هنرمند هستند و در بازار هنر حضور دارند و هیچکدام تازهکار نیستند. اینها شاگردان منتخب هستند و ۴۰ شخصیت کاملا متفاوت دارند؛ هر کدام با شخصیت خودش کارش را انجام داده است. من حداقل سهم را دارم و با سه، چهار کار از مجموعه «هیچ» در این نمایشگاه شرکت کردهام تا شاگردانم دور هم جمع شوند و نمایشگاهی برگزار کنند.»
محرومیت مدارس سیستان و بلوچستان در قاب یک عکاس
نمایشگاه عکسهای فاطمه گشانی با عنوان «میان من و تو شهری است بیپنجره» جمعه ۲۲ تیرماه در خانه هنرمندان ایران افتتاح میشود.
محرومیت آموزشی مدارس دشت یاری سیستان و بلوچستان محوریت این نمایشگاه است که در گالری بهار خانه هنرمندان روی دیوار میرود و تا سوم مرداد میزبان علاقهمندان است.
همچنین در همین روز نمایشگاه خوشنویسی پویان مکوندی با نام « از میر تا میر» در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران روی دیوار میرود و تا ۲ مرداد برقرار است.
۴۰۵ فریم عکس روی دیوارهای موزه امام علی(ع)
دهمین نمایشگاه عکسهای برتر سال «دوربین. نت» ۲۲ شهریور ماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار میشود، در این نمایشگاه، ۴۰۵ فریم عکس منتخب سال ۹۶ از ۴۰۵ عکاس در اندازه ۴۰ در ۳۰ سانتیمتر به نمایش درمیآید.

این نمایشگاه جمعه، ۲۲ شهریور ماه ساعت ۱۷ تا ۲۰ افتتاح میشود و تا سه شنبه (دوم مرداد ماه) در خیابان حضرت ولی عصر (عج)، روبهروی بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)، بلوار اسفندیار، موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برقرار خواهد بود. ساعت کار موزه شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ تا ۱۸ است.
هنرمندی که به افتتاحیه نمایشگاهش نمیرسد
نمایشگاه آثار نقاشی پری سیفالهزاده با نام «درختان سیال من» روز جمعه ۲۲ تیر در حالی افتتاح میشود که خالق این آثار به دلیل تصادف و آسیب به دندههایش امکان حضور در افتتاحیه را ندارد.
نمایشگاه «درختان سیال من» تا روز چهاشنبه (۲۶ خرداد ماه) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری شکوه برپا خواهد بود.
«معرق»کاریها در فرهنگسرای ارسباران

یک نمایشگاه گروهی با ارائه آثار معرق ۲۲ تیر ماه ساعت ۱۶ در گالری یک فرهنگسرای ارسباران به سبک تفکیک رنگ با شباهت زیاد به نقاشی و برشهای دقیق انواع چوبهای طبیعی در رنگهای متفاوت برگزار میشود.
علاقهمندان برای بازدید از نمایشگاه میتوانند ساعت ۱۴ تا ۲۰ به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتراز سیدخندان، خ جلفا مراجعه کنند.
بار دیگر «دوست خیالی من»
نمایشگاه «دوست خیالی من۲» با آثاری از هنرمندان تصویرگر و نقاش ۲۲ تیرماه در گالری فردا برپا میشود.
در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ اثر روی دیوار خواهد رفت و در استیتمنت آن آمده است: «خیال پردازی امریست عادی که در همه ما وجود دارد این رویا پردازی ها باعث میشوند در خلوت خود موجوداتی را ببینیم که دیده نمیشوند اما وجود دارند و همیشه مانند یک دوست خیالی کنار ما قرار می گیرند. این دوست میتواند تصویری از خوشیها و ناخوشیهای ما باشد و یا میتواند کودک درونی ما باشد که سالهاست آن را از دیگران پنهان کردهایم...»

این نمایشگاه از ۲۲ تا ۲۸ تیرماه در گالری فردا برپا خواهد شد و علاقهمندان برای دیدن آن میتوانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری فردا واقع در خیابان کریمخان زند، زیر پل کریمخان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، پلاک ۲ واحد ۲ مراجعه کنند. گالری روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ میزبان بازدیدکنندگان است.
روز آخر یک نمایشگاه
نگاه به پرترهنگاری معاصر و توجه به رویکرد جوان به پرتره سازی موضوعی است که این روزها گالری ایده با نمایشگاه «هر هنرمند یک صورت» به آن پرداخته است. در این نمایشگاه بیش از ۲۰ هنرمند به ارائه آثاری با موضوع پرتره پرداختهاند. این آثار توسط سحر امینی گردآوری شده است.
در این نمایشگاه ۲۸ اثر در ابعاد مختلف توسط ۲۲ هنرمند به نمایش گذاشته شده است و علاقهمندان برای بازدید از آن میتوانند تا ۲۱ تیرماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ به گالری ایده واقع در میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک۲۶ مراجعه کنند.
بازدید روانشناختی ـ ادراکی نجواهای شخصی یک هنرمند
آثار نقاشی افسانه مسگرزاده با عنوان «شرابههای یک ذهن رنگی» روی دیوار میرود. به عقیده او، مخاطب در این مجموعه به بازدید روانشناختی ـ ادراکی نجواهای شخصی، هنری من که طی دو سال اخیر از شخصیتها، فیگورها و رنگهای روایتگر انتزاعی و اشکال شاعرانه در سبک اکسپریوفوویسم (سبک ابداعی هنرمند) که از تلفیق سبک و کنش اکسپرسیونیسم و فوویسم است، خواهد رفت.
نمایشگاه «شرابههای یک ذهن رنگی» روز جمعه ۲۲ تیرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ افتتاح میشود. علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه میتوانند تا ۲۷ تیرماه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ به گالری سایه واقع در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم پلاک ۲۱ مراجعه کنند.
در تاریکی ...
نمایشگاه نقاشیهای مینا فشنگچی با نام «در تاریکی» ۲۲ تیرماه در گالری ویستا برگزار خواهد شد.
این هنرمند در توضیح این نمایشگاه آورده است «این مجموعه شامل سه گروه نقاشی است که میتوان گفت ارتباط مضمونی با یکدیگر دارند. پرتره زن و ریشه گیاهان سالهاست که در نقاشیهایم حضور دارند، و همچنین اندامهای داخلی بدن که از نظرماهیتی برایم مانند ریشهها هستند، مخفی اما مهم. شاید بتوانم بگویم که در این مجموعه بیشتر به دنبال چیزهای نادیده و نادیده گرفته شده بودم. ریشهها را از گوشه و کنار خیابان و طبیعت پیدا میکردم و ساعتها از آنها عکاسی و سپس نقاشی می کردم...»

علاقهمندان میتوانند برای بازدید از این نمایشگاه تا اول مردادماه به خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه ۱۲، پلاک ۱۱ مراجعه کنند. گالری روزهای شنبه تعطیل است.
به یاد قهرمانان فوتبال دهه ۴۰ و ۵۰
نمایشگاه انفرادی «ایران ناسیونال» از مجموعه آثار علی آلحسینی برگزار شده که عکسهایی از قهرمانان ملی فوتبال دهههای ۴۰ و ۵۰ خورشیدی را با مِتد چاپ دستی روی پارچه به تصویر کشیده است.
علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه میتوانند تا بیست و ششم تیر ماه، به گالری فرشته واقع در شریعتی، پایینتر از پل صدر، جنب شهر کتاب فرشته، شماره ۱۶۷۱ مراجعه کنند.
چه کردیم؟ چه میکنیم؟
گالری سایه پلاس میزبان نمایشگاه انفرادی آثار نقاشیِ شیما شوقی بیگی، با نام «چه کردیم؟ چه می کنیم؟» است.
مسگرزاده در این باره گفته است: «چه کردیم چه میکنیم؟ به اسم اعتقاد و رسم و سنت، با وجود ظاهری زیبا و بامحبت یکدیگر را حذف و دفن می کنیم ...»
افتتاح این نمایشگاه در روز جمعه ۲۲ تیرماه است که علاقهمندان می توانند از ساعت ۱۷ الی ۲۱ در مراسم افتتاحیه نمایشگاه حضور داشته باشند. گالری سایه در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم پلاک ۲۱، تا ۲۷ تیرماه همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ پذیرای علاقه مندان و هنردوستان خواهد بود.
نمایشگاه «در ستایش زوال»
گالری فرمانفرما، از ۲۲ تیر ماه تا ۷ مرداد ماه سال ۱۳۹۷، نمایشگاهِ انفردی میترا سلطانی را برگزار میکند. این هنرمند که دانش آموختۀ مقطع کارشناسی ارشد رشته گرافیک دانشگاه هنر تهران است، با پیشینهای که در دورۀ کارشناسیِ رشتۀ نقاشیِ دانشگاهِ شاهد، اخذ کرده؛ آماده است تا جهان بینی اش نسبت به هنر را در مجموعۀ اخیرِ نقاشی هایش ارائه دهد.
«در ستایش زوال» نام این مجموعه از آثار اوست که بیانگرِ نگرشِ این هنرمند به جهان پیرامونش است. نقاشیهای میترا سلطانی، معرفِ فلسفهای است مبتنی بر ناپایداری و نقصان. او در دنیای اطرافش به دنبال ردِّ پایِ زمان میگردد و همواره درصدد است تا حس زیبایی شناسیِ نابش را درون عیب و نقص و در نهایت سادگی ببیند.
گالری فرمانفرما به آدرس خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ همه روزه به غیر از دوشنبه ها از ساعت ۱۲ الی ۲۰ و روزهای جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.

همزیستی نیوز- «رقص زن و انتشار فیلم رقص در جمهوری اسلامی ممنوع است و مائده و دیگران نیز باید به عنوان شهروندان این کشور، به قوانین و مقررات آن پایبند می بودند، حتی اگر آنها را قبول نداشتند. اما آیا تمام کسانی که قوانین و مقررات این کشور را نقض میکنند، به این سرعت و قاطعیت دستگیر میشوند و جلوی دوربینهای تلویزیون اشکشان را درمیآورند؟»
به گزارش ایسنا، «جعفر محمدی» در «عصر ایران» نوشت: «مائده نوجوان ۱۷ سالهای است که در خانهاش میرقصید و ویدئوی رقصهایش را در صفحه اینستاگرامش منتشر میکرد. رقصهای این دختر نوجوان اما چندان ادامهدار نشد. پلیس او را شناسایی و دستگیر کرد، صفحهاش را بست و صداوسیما هم بیکار ننشست و با دوربین سراغش رفت و فیلمی از اعترافاتش (!) گرفت و منتشر کرد. دخترک - که البته در تصویر تلویزیون صورتش معلوم نبود - با بغض و ترس میگفت که از جایی خط نگرفته و فقط میخواسته جلب توجه کند.
مائده البته تنها فعال اینستاگرام نیست که پلیس سراغش رفته است. دست کم سه نام دیگر نیز در روزهای اخیر به عنوان «شاخهای اینستا» مطرح شده که با رقص، دنبالکننده (فالوور) جذب میکردند و به همین اتهام بازداشت شدهاند.
این که پلیس یک دختر نوجوان - که نه دزدی کرده، نه مرتکب قتل شده، نه کلاهبرداری میکرده، نه مرتکب پولشویی یا اقدامات تروریستی شده و تنها جرمش رقصیدن بوده - را بگیرد و صداوسیمای کشور نیز تصویر و صدای گریان او را روی آنتن رسانه ملی بفرستد تا درس عبرتی باشد برای مردم که نرقصند و اگر هم رقصیدند، فیلمش را منتشر نکنند، حتماً سابقه خوبی برای تاریخ معاصر ایران نخواهد بود.
بله! رقص زن و انتشار فیلم رقص در جمهوری اسلامی ممنوع است و مائده و دیگران نیز باید به عنوان شهروندان این کشور، به قوانین و مقررات آن پایبند می بودند، حتی اگر آنها را قبول نداشتند. اما آیا تمام کسانی که قوانین و مقررات این کشور را نقض میکنند، به این سرعت و قاطعیت دستگیر میشوند و جلوی دوربینهای تلویزیون اشکشان را درمیآورند؟
چگونه است که در ماجرای صندوقهای مالی و اعتباری غیر مجاز، هزاران میلیارد تومان از پول مردم توسط چند نفر رسماً و علناً بالا کشیده میشود، خانوادههای زیادی به خاک سیاه مینشینند، کار به اعتراضات خیابانی و بزن و بگیر و ببند میکشد ولی حتی یک نفر از مدیران این صندوقها را کتبسته به تلویزیون نمیآورند و مانند آن دختر نوجوان اشکش را درنمیآورند که با این همه پول چه کردهای؟
چگونه هیچکس هنوز نمیداند کسانی که دکلهای نفتی را دزدیدند، چه کسانی هستند و پشتشان به که گرم است؟
مردم چگونه شب در تلویزیون اشکهای مائده که در گرماگرم نوجوانی و بیتجربگی، رقصیده و در صفحهاش منتشر کرده را ببینند و صبح در روزنامه بخوانند که هزاران خودروی لوکس توسط برخی دولتیها به طور غیر قانونی ثبت سفارش و وارد کشور شده است و این دو خبر را با هم مقایسه نکنند و نگویند چگونه دختر نوجوان را سکه یک پول میکنید ولی حتی از معرفی اسامی این دزدهای چند هزار میلیارد تومانی خودداری میکنید؟
چگونه عوامل قاچاق ۱۵ الی ۲۰ میلیارد دلاری در سال، زمینخوارانی که هزاران هکتار از اراضی ملی را تصاحب کردهاند، از ما بهترانی که مجوزهای خاص صادرات نفت گرفتند و معلوم نشد که پولش را چه کردند، دلالانی که با ارز دولتی اختصاص یافته برای دارو خودورهای لوکس وارد کردند، کسانی که با دستکاری در تعرفه قیر، موبایل و خودرو، یکشبه هزاران میلیارد تومان به جیب زدند، آنان که با تأسیس شرکتهای چند روزه، قراردادهای میلیاردی با بخشهای دولتی بستند و ... معرفی و رسوا نشدند ولی چند دختر و پسر نوجوان و جوان که در برابر آن تبهکاران، بچههایی بیش نیستند و کاری نکردهاند سوژه برنامه تلویزیونی میشود که آی مردم! بشتابید که چه مجرمانی را گرفتهایم!
این همه مردم گفتند که غارتگران بیتالمال را بگیرید و معرفیشان کنید، نتیجهاش این شد که چند دختر و پسر را به جرم رقص بگیرند و در تلویزیون به ملت نشان دهند؟ آیا شنیدن و درک صدای مردم، این قدر سخت است یا تجاهل می کنند؟
اگر اسلام به خطر میافتد، اگر اخلاق جامعه فاسد میشود، اگر نظام تهدید میشود، اگر منافع ملی آسیب میبیند، اگر فقر در جامعه گسترش مییابد، اگر مردم امید و اعتمادشان را از دست میدهند، اگر دشمان خارجی ایران دندان طمع برای این آب و خاک تیز میکنند، ریشه اینها، رقص فلان دختر نوجوان در صفحه اینستاگرامش نیست، علت اصلیاش این است که ما، امور مهم را واگذاشتهایم و به جای پرداختن به موضوعات اصلی کشور و حل بحرانهایی که موجودیتمان را تهدید میکنند، دل خوش کردهایم که چند نوجوان و جوان اینستاگرامی را دستگیر و در برابر مردم، خردشان کردیم؛ بیتوجه به آن که همین رفتار نیز مجدداً حس تبعیض و بیعدالتی را در جامعه گسترش میدهد.»

همزیستی نیوز - رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری آزمون MHLE (آزمون زبان وزارت بهداشت) برای سنجش سطح زبان دانشجویان رشتههای پزشکی اظهار کرد: برای قبولی در این آزمون افراد شرکت کننده باید 50 درصد حد نصاب نمره را کسب کنند تا بتوانند در دانشگاههای علوم پزشکی پذیرفته شده و در مقطع ph.d ادامه تحصیل دهند، اما تنها 20 درصد شرکت کنندگان در این آزمون حد نصاب نمره را کسب میکنند و این نشان میدهد که در مجموع سطح زبان دانشجویان در دانشگاههای علوم پزشکی خوب نیست.
دکتر محمد حسین پورکاظمی در گفتوگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: برای اینکه امروزه کسی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی پذیرفته شود باید در آزمون سراسری، سطح علمی و درسی بالایی داشته باشد اما در خصوص درس زبان معمولا نتیجه آزمون ضعیف است.
وی با اشاره به اینکه اصولا آموزش زبان انگلیسی در مدارس کشور نیز موفق نیست، گفت: این مساله را میتوان در نتایج کنکور سراسری نیز مشاهده کرد؛ به طوریکه یک میلیون شرکت کننده در این آزمون نتیجه آزمون زبان ضعیفی کسب میکنند.
رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی اظهار کرد: برخی دانش آموزان قبل از دوران دانشگاه با ثبت نام در کلاسهای موسسات خصوصی، سطح زبان انگلیسی خود را تقویت میکنند اما افرادی که از این کلاس ها استفاده نکرده باشند عموما در این درس ضعیف هستند.
پورکاظمی با اشاره به برگزاری آزمون MHLE در وزارت بهداشت اظهار کرد: برای قبولی در این آزمون افراد شرکت کننده باید 50 درصد حد نصاب نمره را کسب کنند تا بتوانند در مقطع ph.dدانشگاههای علوم پزشکی ادامه تحصیل دهند اما تنها 20 درصد شرکت کنندگان در این آزمون حد نصاب نمره را کسب می کنند و این نشان دهنده این است که در مجموع سطح زبان دانشجویان در دانشگاه های علوم پزشکی خوب و موفق نیست.
وی با اشاره به اینکه هر میزان سطح زبان دانشجویان بالاتر باشد میتوانند از کتابهای مرجع مختلفی در رشتههای پزشکی و غیر پزشکی استفاده کنند و این یک ضرورت برای دانشجویان است، گفت: برخی از دانشجویان ممکن است در استفاده از کتاب ها موفق باشند اما در زمینه محاوره و شرکت در کنفرانس های علمی بسیار ضعیف هستند و حتی گوش آن ها به محاوره زبان انگلیسی نیز آشنا نیست و نمیتوانند از مطالب بهره کافی را ببرند.
پورکاظمی اظهار کرد: ضعفی که درسطح زبان دانشجویان وجود دارد به آموزش زبان در دبیرستان و مدرسه آنها بر میگردد و این موضوع که ما در دوران پیش از دانشگاه آموزش موفقی را در زمینه درس زبان نداریم. این مشکل در خصوص زبان عربی نیز صدق میکند، این در حالی است که بسیاری از موسسات خصوصی فعال در زمینه آموزش زبان بسیار موفق هستند.
رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه برای آموزش زبان باید از سنین پایین برنامه ریزی و اقدام کرد، گفت: البته این مشکل در دانشگاهها نیز جبران نمیشود و آموزش زبان در دانشگاهها نیز موفق نیست به طوریکه به چند واحد درس عمومی و اختصاصی بسنده میشود که این امر کمکی به دانشجویان در خصوص یادگیری محاورهای زبان انگلیسی نمیکند.
وی در پایان با تاکید بر اینکه آموزش زبان در دانشگاهها موفق نیست، تصریح کرد: فارغ التحصیلان دانشگاههای نیز ما زبان را به خوبی نمیدانند و این مساله مهمی است که باید به آن توجه شود.

همزیستی نیوز - رئیس دانشگاه شهید بهشتی تسلط کامل به زبان خارجی برای دانشجویان دکتری را امری حیاتی عنوان کرد و گفت: من معتقد هستم مدرک زبان باید به عنوان یکی از شروط ورود به دوره دکتری در نظر گرفته شود، چرا که نمیتوانیم در دوره دکتری پژوهشگر خوبی باشیم؛ مگر اینکه به یکی از زبانهای خارجی مسلط باشیم.
دکتر صدوق در گفتوگو با خبرنگار ایسنا ضمن اعلام این مطلب، اظهار کرد: ارتقای سطح زبان دانشجویان دوره دکتری در دنیای رقابتی امروز امری بسیار ضروری و اساسی است و دانشگاههای مطرح کشور باید به این موضوع توجه اساسی داشته باشند، چرا که دانشگاههای معتبر دنیا، دانشجویان این دانشگاهها را به عنوان نیروهای بااستعداد و سرمایه ارزشمند انسانی سریعتر جذب میکنند.
وی در ادامه تصریح کرد: من معتقد هستم شناخت کامل زبان برای دانشجویان دکتری یک امر حیاتی به شمار میرود، چرا که این دانشجویان بدون آشنایی با زبان خارجی نمیتوانند در دنیای رقابتی علم، تحقیق و جست و جو کنند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: متاسفانه موضوع زبان دانشجویان دوره دکتری در کشور ما آنچنان که باید، جدی گرفته نمیشود و دانشجویان دوره دکتری حتی بعد از آزمون جامع نیز میتوانند مدرک زبان خود را ارائه دهند، در حالی که ما مهارت زبان را برای پژوهشهای دانشگاهی و تحقیقاتی نیاز داریم و دانشجویی که نتواند به منابع علمی روز دنیا دسترسی داشته باشد، چگونه میشود از او انتظار محقق بودن را داشت.
دکتر صدوق با تاکید بر اینکه باید مدرک زبان به عنوان شرط ورود به دوره دکتری در دانشگاههای کشور محاسبه شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه دانشگاهها هر ساله با چالشی مواجه هستند که بر اساس آن، دانشجویانی وارد این دوره میشوند که آشنایی حداقلی به زبان انگلیسی ندارند و حتی بعد از ورود به دوره دکتری حداکثر نمره زبان را نمیتوانند کسب کنند تا بتوانند از رساله دکتری خود دفاع کنند، بنابراین من معتقد هستم مدرک زبان باید به عنوان یکی از شروط ورود به دوره دکتری برای دانشجویان در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: به گمان من کسی نمیتواند پژوهشگر خوبی باشد، مگر اینکه علاوه بر تسلط بر زبان فارسی به زبان خارجی تسلط داشته باشد. ما در دانشگاه شهید بهشتی آزمونهای مختلف زبان را برگزار میکنیم، اما معتقد هستم باید آموزش دورههای زبان انگلیسی در این دانشگاه نیز جدیتر مورد توجه قرار بگیرد و بتوانیم دورههای آموزشی برای دانشجویان ارائه دهیم.

همزیستی نیوز - شهلا انتظاریان میگوید: در کشورمان برای موضوع کتابهایمان به صورت جدی مشکل داریم و دست گذاشتن بر خیلی از موضوعات امکانپذیر نیست.
این مترجم ادبیات کودک و نوجوان در گفتوگو با ایسنا، درباره ظرفیت ادبیات در زمینه آگاهیبخشی به بچهها برای شناخت بدن خود و پیشگیری از اتفاقهایی مثل تعرض و تجاوز به آنها، اظهار کرد: این موضوع مسئله مهمی است که مدتهاست ذهن دستاندرکاران ادبیات کودک را در سراسر دنیا مشغول کرده است. شاهد هستیم از سالهای پیش کشورهای غربی به این موضوع بها میدهند و سعی میکنند بچههای خود را نسبت به حریم شخصیشان آگاه کنند که کمتر برایشان مشکل پیش بیاید. البته این مسئله در مدارس هم آموزش داده میشود. اما در کشور ما به خاطر خط قرمزهایی که وجود دارد نسبت به کشورهای دیگر مقداری عقب هستیم.
او افزود: خوشبختانه در سالهای اخیر با وجود محدودیتهایی که وجود دارد سعی میشود این آموزشها به کودکان داده شود. یاد دادن به بچهها و جلوگیری از حادثه، همیشه بسیار مفیدتر است. کتابهای زیادی در مقطع خردسال و کودک دیدهام که این مسائل را آموزش میدهد. خوب است همت همگانی برای آن وجود داشته باشد. این کتابها علاوه بر اینکه تولید میشوند باید از طریق کانالهایی که امکانش وجود داد، معرفی شوند تا خانوادهها با این موضوع آشنا شوند. هنوز خیلی از پدر و مادرها نمیتوانند راجعبه این مسائل با فرزندشان صحبت کنند. خود پدر و مادر دنبال این کتابها هستند تا یاد بگیرند از چه طریقی این موضوعات را آموزش دهند که ذهن بچه را خیلی درگیر نکند و به بیراهه نکشاند.
انتظاریان درباره چگونگی بیان این موضوع که خانوادهها تمایل داشته باشند کتابها را برای کودکان خود تهیه کنند، گفت: بیشتر از اینکه خانوادهها موضع بگیرند، آقای ارشاد باید موضع نگیرد و این مسئله باید برای آنها حل شود. ما همه سانسور میکنیم. من به عنوان مترجم از لحظهای که کتاب را انتخاب میکنم، خودم را سانسور میکنم، ویراستار، ناشر و ارشاد نیز کتاب را سانسور میکنند. کتابی که به دست بچه میرسد معلوم نیست چیست. ما کتاب را تعدیل میکنیم تا مشکلی پیش نیاید و بتواند چاپ شود، یا کتابهایی را انتخاب میکنیم که مجبور نشویم آنها را قلع و قمع کنیم.
او در ادامه تأکید کرد: این مسئله باید از بالا اصلاح شود. بالا باید به این نتیجه برسد که وجود این کتابها ضروری است و باید به این موضوع توجه شود. فکر نمیکنم خانوادهها خیلی موضع بگیرند زیرا پدر و مادرهای نسل جدید اصولا تحصیلکردهاند؛ چند دهه پیش نیست که خانوادهها ممکن بود ناآگاه و بیسواد باشند و خیلی سخت باشد که این کتابها را به بچهها بدهند.
این مترجم سپس بیان کرد: همانطور که فیلم و کتابهای خشن را نفی میکنیم، چیزهایی را که خیلی بیپرده و عریان برای ذهن لطیف بچه گفته میشود قبول نمیکنیم. کتابها باید به حالت بازی با تصاویر جذاب باشد. مسائل باید در قالب داستان که ارزش ادبی بالایی دارد، عرضه شود تا کودک مانند کتاب درسی با آن برخود نکند. بچهها تمام موضوعات را از طریق داستان بهتر یاد میگیرند تا اینکه ما بخواهیم به آنها آموزش بدهیم. بچهها نه تنها چیزی از طریق آموزش مستقیم یاد نمیگیرند بلکه نسبت به آن موضع هم میگیرند. کتابها باید حالت سرگرمی داشته باشد و در دل داستان مسائل را برای بچهها باز کند.

همزیستی نیوز - تخصیص و افزایش میزان سهمیه ورود به دانشگاهها طی هفتههای اخیر به یکی از موضوعات چالشبرانگیز عرصه رقابت ورود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تبدیل شده است. این موضوع البته مسبوق به سابقه است و طی دو سال اخیر نیز بسیاری از داوطلبان با برگزاری تجمعات اعتراضی در مقابل وزارت علوم و مجلس با تبعیضآمیز خواندن قوانین مربوط به سهمیهها، اصلاح این قوانین را خواستار شدهاند. این داوطلبان اعمال سهمیه در آزمونها را نوعی تبعیض و مغایر عدالت آموزشی در کشور میدانند.
به گزارش ایسنا، هفته پیش بود که مجلس شورای اسلامی تبصره اصلاح حدنصاب سهمیه ایثارگران در کنکور که تا حدودی با موافقت وزارت علوم همراه بود را رد کرد و به منظور بررسیهای بیشتر مجددا به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بازگرداند. در واقع با توجه به مشکلاتی که ماده 90 مصوبه مجلس (قانون سهمیهها در آزمون سراسری) به وجود آورده بود، وزارت علوم لایحهای را با نظرخواهی از وزارت بهداشت به منظور اصلاح این ماده تنظیم کرد و این لایحه که به امضای دو وزیر علوم و بهداشت رسیده بود، به دولت ارسال شد تا قبل از این که بررسیهای کارشناسی در کمیسیون تخصصی دولت در زمینه ماده 90 مصوبه مجلس (قانون سهمیهها در آزمون سراسری) صورت بگیرد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز طرحی را در این زمینه طراحی و تدوین نمودند و این طرح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شد و سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان نماینده وزارت علوم نیز در کمیسیونهای مختلف حضور پیدا کرد تا تصمیمگیری نهایی در این زمینه را به دیدگاههای وزارت علوم نزدیکتر کند.
در نهایت در طرح مجلس شورای اسلامی حدنصاب سهمیهها اصلاح شد بطوریکه در برخی از رشتهها حدنصاب نمره در آزمون سراسری به 85 درصد افزایش پیدا کرد و در دوره تحصیلات تکمیلی نیز این وضعیت به 85 درصد رسید و چون از نظر وزارت علوم طرح جدید مجلس به ایدههای این وزارتخانه نزدیک شده است با تصویب آن موافقت کرد، در نهایت طرح جدید در صحن علنی هفته گذشته مجلس رای نیاورد و تبصره مربوط به اصلاح حدنصاب داوطلبان ایثارگر در کنکور رای نیاورد و این طرح مجددا به منظور بررسی کار کارشناسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شد. کارشناسان عرصههای مختلف وزارت علوم و بهداشت با تشریح تبعات عدم اصلاح این موضوع نگرانیهای خود را در این زمینه ابراز نمودند.
خطر تخصیص سهمیه برای ورود به رشتههای علوم پزشکی
در همین رابطه دکتر محمد جلیلی معاون آموزشی سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با ایسنا، در خصوص تصویب ماده واحدهای در مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش سهمیه 5 درصدی ورود به دانشگاه برای خانوادههای ایثارگران، اظهارکرد: این مساله مصوبه مجلس است و اظهار نظر زیادی درباره آن نمیتوان کرد، اما واقعیت این است که وارد کردن سهمیهها بدون توجه به اینکه چه هدفی از این کار دنبال میشود به خصوص در گروه علوم پزشکی که افراد با فراغت از تحصیل، بلافاصله مجوز کار پیدا میکنند و با سلامت مردم در ارتباط هستند، میتواند بسیار خطرناک باشد.
وی ادامه داد: به طور معمول اگر شخصی در رشتهای از سایر علوم فارغالتحصیل شود به محض فارغالتحصیلی مجوز کار نخواهند داشت، اما در رشتههای علوم پزشکی به این صورت است که بلافاصله بعد از فارغالتحصیلی فرد میتواند به کار طبابت بپردازد و نیاز تایید و آزمون دوباره نیست.
معاون آموزشی سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاکید کرد: این روش افزایش سهمیهها که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است منجر به افت کیفیت خواهد شد بخصوص که این سهمیهها بدون توجه به ورودی سهمیههای سابق است، چرا که همان سهمیه 25 درصدی که قبلا وجود داشت نیز تکمیل نمیشد و متقاضی وجود نداشت و این بدان معنی است که افراد با کسب حدنصاب پایین نیز در آزمون پذیرفته میشوند.
جلیلی افزود: این مساله قابل پذیرش است که درجاتی از تسهیل برای بعضی افراد وجود داشته باشد، اما به نظر میرسد وقتی به ورودی توجه نمیشود که چند نفر در حال حاضر واجد شرایط دریافت سهمیه هستند و سهمیه زیادی اختصاص داده میشود به این معنی است که روز به روز شرایط سادهتر میشود عملا و افراد با حد نصاب پایین وارد دانشگاه میشوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین اظهارکرد: سهمیه 25 درصدی که در گذشته به جانبازان و ایثارگران اختصاص داشت، عملا تکمیل نمیشد و باقی مانده ظرفیت به داوطلبان آزاد اختصاص پیدا میکرد و در حال حاضر علاوه بر سهمیه قبلی، 5 درصد مجددا به خانواده های ایثارگران اختصاص پیدا کرد که با احتساب این امر داوطلبان ایثارگر در مجموع از سهمیه 30 درصدی در آزمون سراسری بهرهمند میشوند و این مساله شرایط را برای داوطلبان آزاد که میتوانستند در صورت خالی ماندن ظرفیت از این سهمیه استفاده کنند دشوارتر میکند.
اعمال سهمیه میتواند عدالت آموزشی را در کشور زیر سئوال ببرد
دکتر مسعود شفیعی رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفهای نیز در گفتوگو با ایسنا، به تبعات اعمال سهمیه در آزمونهای سراسری و غیره... اشاره کرد و افزود: اصولا اعمال سهمیهها برای داوطلبان در آزمونهای مختلف با هدف قدردانی از زحمات افرادی است که برای دفاع از کشور تلاش کرده و جان خود را از دست دادهاند. بنابراین مقوله قدردانی و تشکر از افرادی که برای کشور زحمت کشیدهاند، امر بسیار پسندیدهای است و اصولا حکومتها نیز این امتیازات را برای افراد در نظر میگیرند.
وی در ادامه تصریح کرد: اعمال سهمیه کنکور برای داوطلبانی از خانوادههای ایثارگر، شهدا و رزمندگان ممکن است نتایج درستی به دست ندهد، چرا که کسانی که وارد دانشگاهها و مراکز آموزشی میشوند باید از صلاحیت علمی کافی برخوردار باشند تا بتوانند ادامه تحصیل بدهند. در واقع وقتی تعدادی از امتیازها برای عدهای از داوطلبان در نظر گرفته میشود، ممکن است این افراد از لحاظ سطح علمی در رتبه پایینتری قرار بگیرند. طبیعتا سطح علمی کلاس نیز متفاوت خواهد شد و بهرهبرداری و اثربخشی کافی را نخواهد داشت.
رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفهای با تاکید بر اینکه باید راهکارهای حمایتی از داوطلبان خانوادههای ایثارگران در دانشگاهها تغییر یابد، تاکید کرد: افرادی که از طریق سهمیه یا به احتمال زیاد با سطح علمی پایینتری وارد دانشگاه میشوند در طول دوران تحصیل از لحاظ روحی نیز با مشکلات و آسیبهایی مواجه خواهند شد، چرا که نمیتوانند با افرادی سطح علمی بالا رقابت داشته باشند.
دکتر شفیعی خاطرنشان کرد: در اوایل سالهای دفاع مقدس به منظور حمایت از خانوادههای ایثارگران از شیوههایی نظیر برگزاری دورههای کمک آموزشی استفاده میشد تا داوطلبان سطح علمی کافی برای ادامه تحصیل در عرصههای بالاتر را کسب کنند، یا نمرههای قبولی در کلاسهای درس به دست بیاورند. بنابراین به نظر من اقداماتی از این دست برای خانوادههای ایثارگران و شهدا انجام بگیرد بسیار مفیدتر خواهد شد.
استاد دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: ما به هیچ عنوان با نفس این عمل که باید از خانوادههای شهدا و ایثارگران در عرصههای مختلف حمایتهای لازم صورت بگیرد مشکلی نداریم و این یک وظیفه برای حکومت به شمار میرود. چرا که باید یادمان باشد اگر این رزمندگان نبودند معلوم نبود چه آیندهای برای کشور پیش میآمد، اما نحوه این حمایتها و کمکها باید به گونهای باشد که آینده کشور و خود این افراد با مشکل مواجه نشوند واز راهکارهای دیگری غیر از سهمیه برای کسب رتبههای قابل قبول داوطلبان ایثارگر در دانشگاههای کشور اتخاذ شود.
رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفهای با تاکید بر اینکه اعمال سهمیه برای داوطلبان میتواند عدالت آموزشی را در کشور زیر سئوال ببرد، افزود: به نظر من اشکال این امر ممکن است از جایی باشد که یک قانونی مصوب میشود و افراد در اجرای آن سر دوراهی قرار میگیرند، چرا که وقتی قانونی مصوب و سهمیهای در نظر گرفته میشود مخالفانی نیز دارد و ممکن است این استنباط باشد که مخالفان استثناء خاصی برای خانوادهها شهدا، ایثارگران و رزمندگان قائل نیستند، ولی اینگونه نیست حرف مخالفان این است که از راهکارهای حمایتی دیگری برای این افراد استفاده شود نه اینکه مخالف زحمات و رشادتهای آن باشند.
افزایش سهمیه بدون توجه به توانمندیهای علمی به ضرر جامعه است
دکتر علی جعفریان نماینده وزیر بهداشت در شورای آموزش پزشکی و تخصصی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به تصویب "کلیات طرح ساماندهی سهمیه ایثارگران در کنکور" در جلسه روز گذشته مجلس اظهار کرد: بر اساس این طرح حد نصاب نمره برای این افراد به ۸۵ درصد برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی و ۸۰ درصد برای بقیه رشته ها در نظر گرفته شده است که این افزایش حد نصاب نمره بخشی از مشکلی که به دلیل اضافه شدن سهمیه ۵ درصدی به وجود آمده بود را حل میکند چرا که کسانی که از نظر علمی دارای صلاحیت بالاتری هستند می توانند از این سهمیه استفاده کنند .
نماینده وزیر بهداشت در شورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: البته این مصوبه تمام مشکل را حل نخواهد کرد اما اگر اعمال شود افرادی از این سهمیه ۵ درصد استفاده میکنند که از نظر علمی توانایی بالاتری خواهند داشت چراکه این حد نصاب قبلا ۷۰ درصد بود و تعداد زیادی می توانستند حد نصاب را کسب کنند و به همین دلیل سهمیه آزاد کاهش مییافت و تعداد افرادی که بر اساس نمره و بدون استفاده از سهمیه در آزمون ها پذیرفته میشدند کاهش پیدا میکرد.
وی در خصوص ماده واحده مصوب امروز مجلس در خصوص افزایش سهمیه ۵ درصدی خانوادههای ایثارگران و جانبازان به ۳۰ درصد تصریح کرد: اگر این خبر به معنای این باشد که ۵ درصد - بدون در نظر گرفتن توانمندیهای علمی- به سهمیه ۳۰ درصد افزایش یابد، این مساله هم ظلم به فرزندان ایثارگران و هم ظلم به بقیه فرزندان این کشور است. البته باید اصل مصوبه را دید و اگر بدون در نظر گرفتن صلاحیت علمی این تصمیم گرفته شده باشد ظلم به فرزندان این کشور است.
رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره به اینکه اصل موضوع سهمیه موضوع قابل دفاعی است، اظهار کرد: در عین حال در نظر نگرفتن صلاحیت علمی اصلا قابل دفاع نیست و فرقی نمیکند که در خصوص چه سهمیهای باشد. اینکه در این سهمیه آنقدر ارزش صلاحیت علمی را کاهش دهیم که عملا این صلاحیت از بین برود این موضوع اصلا قابل دفاع نخواهد بود.
دکتر جعفریان تاکید کرد: اگر به دلایلی میخواهیم امتیازی برای برخی افراد که در شرایط متفاوتی از دیگران بودهاند، قائل شویم این دلایل برای ورود به دانشگاه باید به موازات صلاحیت علمی حداقلی باشد و اگر ما مساله صلاحیت علمی را در نظر نگیریم نتیجه این میشود که افرادی را فارغ التحصیل میکنیم که توانایی لازم را ندارند و این به ضرر جامعه است.
مشاور وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: وقتی کسی با اختلاف زیاد از نظر توانمندی علمی در کنار فردی قرار میگیرد که توانمندی بالاتری دارد، این مساله نه تنها کمکی به فرد سهمیهای نمی کند، بلکه موجب آسیب دیدن هر دوطرف میشود.
ضرورت تغییر راهکارهای حمایت از داوطلبان ایثارگر
دکتر بیژن ظهوریزنگنه استاد دانشگاه شریف در گفتوگو با ایسنا، ضمن اعلام این مطلب به تبعات اعمال سهمیه در آزمونهای مختلف اشاره کرد و افزود: اعمال سهمیه برای داوطلبان کنکور سراسری هم برای کسانی که از این سهمیهها استفاده میکنند و هم برای داوطلبان آزاد تبعات جبرانناپذیری میتواند داشته باشد. در واقع داوطلبان استفاده کننده از سهمیهها بدون اینکه شایستگیهای علمی لازم را داشته باشند، وارد کلاسهای درس دانشگاه شده و در واقع آن اعتماد به نفس و توانمندی لازم را در عرصه علمی در خود نمیبینند.
وی در ادامه تصریح کرد: این موضوع یک واقعیت است که استفاده کنندگان سهمیه برای ورود به دانشگاهها بیشترین ضربه را میخورند و در گذشته ثابت شده است افراد زیادی که از این طریق وارد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی شدهاند، با آسیبهای روحی و روانی زیادی مواجه شده اند چرا که آنها خودشان را همانند سایر همکلاسیها توانمند نمیدانند، در نتیجه به جای پیشرفت علمی با پسرفت مواجه میشوند.
این استاد دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشجویان استفاده کننده از سهمیهها در درد و دلهایی که با اساتید دارند بر این باور هستند که اگر براساس توانمندیهای خود به جایگاه مورد نظر برسند، موفقیت آنها دو چندان خواهد شد ضمن اینکه در این صورت اعتماد به نفس و روحیه خوبی را نیز حس میکنند.
دکتر زنگنه با تاکید بر اینکه اعمال سهمیه برای داوطلبان آزمون سراسری مغایر عدالت آموزشی در کشور است، گفت: در این شرایط سهمی را بیشتر از حق داوطلبان به آنها داده میشود وافراد به جایگاهی دست مییابند که آن را براساس شرایط برابر به دست نیاورده و خود را در جایگاهی میبینند که با تضییع حق دیگران به دست آمده است. بنابراین کاملا روشن است که اعمال سهمیه برای داوطلبان آزمون سراسری، عدالت آموزشی را زیر سوال میبرد.
استاد رشته ریاضی خاطرنشان کرد: البته ما مخالف اعطای یکسری حمایتها از ایثارگران و خانوادههای آنها نیستیم، همچنان که در بسیاری از کشورهایی که افرادی در جنگ جهانی دوم متحمل ضرر و زیانهایی شدهاند از یکسری مزایا و حقوقی بهرهمند هستند، در کشور ما نیز این افراد باید مورد حمایت قرار بگیرند، اما این حمایت نباید به گونهای باشد که شرایط و عدالت را زیر سوال برده و امکان ورود یکسان و رقابت برابر بین داوطلبان را خدشهدار کند.
دکتر زنگنه تاکید کرد: مثلا مسئولان میتوانند با تحت پوشش قرار دادن هزینههای مادی داوطلبان از آنها در دانشگاههای غیر دولتی نظیر آزاد حمایت کنند و یا راهکارهای حمایتی دیگر را به کار بگیرد که متناسب با توانمندیهای این افراد باشد، بنابراین در کشورهای دیگر از این افراد حمایتهای مادی صورت میگیرد و هزینههای زندگی آنها را جبران میکند. من تصور میکنم اگر در کشور ما نیز این افراد در دانشگاههای پولی و پردیس تحصیل کنند، مشکلی ایجاد نخواهد شد.
استاد دانشگاه صنعتی شریف در پایان یادآور شد: تاکید ما به عنوان معلم این است که نباید با ایجاد یکسری سهمیهها و شرایط رقابت تخصصی در دانشگاهها را زیر سوال برد. امیدوار هستم مسئولان تصمیماتی را نگیرند که عدالت آموزشی در کشور را زیر سوال ببرند، چرا که این افراد نیز در برخی از مواقع از این موارد ناراضی هستند و حاضر نیستند در شرایط نابرابر وارد دانشگاه شوند.
به گزارش ایسنا، از دیدگاه بسیاری از کارشناسان وجود سهمیههای ۱۹ گانه در آزمونهای سراسری و حتی آزمون مقاطع بالاتر، کاملا عدالت آموزشی و رقابت برای کسب فرصتها را زیر سوال میبرد، چرا که این سهمیهها بیش از ۶۰ درصد ظرفیت برخی حوزهها را به خود اختصاص میدهند. بنابراین همچنان خانوادهها و داوطلبان چشمانتظار تصمیم گیری جدی مسئولان در خصوص اصلاح سهمیه آزمونها هستند و امیدوارند کارگروه تخصیصی ویژه این امر در شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرح اصلاحیه ماده 90 در مجلس شورای اسلامی بتواند اشکالات موجود در تخصیص سهمیهها را حذف کرده و مسئولان امر فضای برابر و یکسان برای رقابت هزاران داوطلب ورود به دانشگاهها ایجاد کنند.

همزیستی نیوز - آیین رونمایی از جلد دوم کتاب «نامهای به فرزندم» حاوی نامهها و مصاحبههای مفاخر و چهرههای ماندگار معاصر ایران به فرزندان و جوانان کشورمان عصر روز پنجشنبه با حضور جمعی از فرهیختگان و چهرههای ماندگار در محل مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما استاد محمدکاظم بجنوردی رئیس مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی در این آیین با اشاره به اینکه در جلد اول این کتاب راجع به اخلاق مطلب نوشته است، گفت: امروز میخواهم اشاره کنم که در جلد دوم این کتاب به فرزندانم از هویت ملی و ایرانی و وطنپرستی سخن گفتم.
وی اخلاق را جدا از وطنپرستی ندانست و افزود: بدیهی است کسانی که وطنشان را به راحتی میفروشند از داشتن اخلاق هم تهی هستند.
موسوی بجنوردی با انتقاد از پخش برخی برنامهها در صدا و سیما که به گفته وی ایرانی را تحقیر میکند، گفت: متأسفانه دیدگاهی وجود دارد که سعی میکند فرهنگ، تاریخ و همه داشتههای چندین هزار ساله این کشور را نادیده بگیرد.
به گفته وی در تاریخ، ایرانیها مظهر آزادگی و انساندوستی بودند و اقدام ماندگار کوروش بزرگ پس از فتح بابل که بردگی را در آنجا لغو کرد، نشانهای بارز از شکوه و عظمت ایرانیها بشمار میرود.
وی آزادمنشی کوروش بزرگ را از عجایب آن زمان شمرد و یادآور شد: ما این ذخایر را داریم و باید به بچههایمان یاد بدهیم که همیشه ایراندوست و میهنپرست باشند.
موسوی بجنوردی به نقش برجسته ایرانیها در شکوفایی اسلام تأکید کرد و گفت: ما از اول یک ملت خداپرست و موحد بودیم و زرتشتیان به بهشت و جهنم اعتقاد داشتند و جهانبینی ما به جهانبینی اسلامی بسیار نزدیک بود و اگر با این دیدگاه به مسایل امروز نگاه کنیم تضاد اسلامخواهان و ایراندوستان از بین میرود و قدرت ما هم بیشتر میشود.
براساس این گزارش استاد دکتر محمدرضا نصیری تاریخدان و دبیر و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در این آیین کتاب «نامهای به فرزندم» را گنجینهای سرشار از امید، وطندوستی، مبارزه با خرافات، عفت کلام، هنردوستی، هشدارها، نگرانیها و دهها نکته آموزنده دیگر دانست و گفت: جای اینگونه آثار در ادب فارسی خالی است.
دکتر باقر ساروخانی مؤسس جامعهشناسی ارتباطات دیگر سخنران این آیین بود که نقش خانواده را در جامعهپذیری انسانها مورد تأکید قرار داد و گفت: این نقش در مکاتب جامعهشناسی نیز بوضوح مورد تأکید قرار گرفته است.
وی با تشریح دیدگاهها در مکاتب مختلف در این خصوص یادآور شد: من شخصاً به رئالیسم مدرج معتقدم یعنی ما باید بچههایمان را آرام آرام با جامعه آشنا سازیم.
به گفته وی نه آن دیدگاهی که بچه را از همه واقعیات جامعه بیخبر نگهدارد و نه آن دیدگاهی که همه واقعیات جامعه را در معرض دید بچه قرار دهد، قابل قبول نیست.
دکتر ساروخانی با تمجید از انتشار کتاب «نامهای به فرزندم»، این کتاب را مجموعهای ارزشمند شامل عقل، دل، تجربه و دانش دانست و گفت: گرچه این کتاب خطاب به فرزندان نوشته شده است، اما مخاطب اصلی آن کل جامعه است. وی از این کتاب به عنوان مجموعهای از اندیشههای بزرگ نام برد و افزود: نویسنده این کتاب با این کتاب اندیشهها را زنده کرد و میطلبد که با تحلیل محتوای آن کارهای بزرگی روی آن انجام شود.
بنابر این گزارش سعیده قدس بنیانگذار مؤسسه خیریه محک هم در این آیین با ستایش از تلاشها و پیگیریهای نویسنده کتاب «نامهای به فرزندم» برای به ثمر رساندن این کار بزرگ گفت: من خودم شخصاً آدم رویاپروری هستم و وقتی آقای زمانی نویسنده این کتاب از من خواست که نامهای به فرزندم بنویسم با ناباوری این کار را کردم و اصلاً انتظار نداشتم که این پروژه به این زودی به اجرا برسد.
وی با اشاره به اینکه در این وانفسای هجوم به اقتدار، اعتبار و امنیت ملی از داخل و خارج انجام چنین کارهایی یک استثناء است، تصریح کرد: ماندگارترین آثار که پشتوانه فرهنگ ایران زمین بوده است در بدترین شرایط نوشته شده است که آثار فردوسی، عطار و حافظ از جمله آنهاست.
به گزارش خبرنگار اطلاعات، رضا زمانی مبتکر، طراح و نویسنده کتاب «نامهای به فرزندم» در پایان این آیین با تشکر از مقامات، مدیران، مسئولان و همه کسانی که در تهیه، چاپ و انتشار این کتاب او را یاری کردند، گفت: این کتاب چیزی جز ذرهای از دریای بیکران علم، دانش و اخلاق مفاخر، مشاهیر و فرزانگان معاصر کشور عزیزمان، اعضای فرهنگستانهای جمهوری اسلامی، اعضای شورای عالی علمی مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، اعضای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، پیشکسوتان کارآفرین و دیگر بزرگان و چهرههای ماندگار کهن دیار ایران زمین نیست.
وی با اشاره به اینکه همه امور این کتاب در سالهای ۹۶ و ۹۷ انجام شده است، محتوای آن را مجموعهای شامل ۶۶ اثر مشتمل بر ۳۱ نامه، ۲۷ مصاحبه و هشت سروده اعلام کرد.
منبع: روزنامه اطلاعات، شنبه 2تیرماه 97

همزیستی نیوز - آیین تجلیل از خیرین مدرسه ساز منطقه چهار آموزش و پرورش تهران و رونمایی از طرح متریک مدرسه سازی در این منطقه با حضور جمعی از مدیران آموزش و پرورش، خیرین مدرسه ساز و خانواده های دانش آموزان شامگاه دوشنبه در محل مهد کودک چوبینه برگزار شد.
محمد رضا حافظی رییس مجمع خیرین مدرسه ساز کشور در این آیین گفت: افزون بر یک هزار خیر مدرسه ساز ایرانی در دنیا شناسایی شده است که 650نفر آز آنها در داخل ایران فعال هستند.
وی افزود: این خیرین تا کنون بیش از 37درصد مدارس کشور را ساخته و تحویل وزارت آموزش و پرورش داده اند.
حافظی با اشاره به اینکه طبق برآوردهای بعمل آمده، افزون بر 40هزارمیلیارد تومان اعتبار برای رفع کمبود مدارس کشور موردنیاز است، تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که دولت قادر به تامین این اعتبار نیست و در نتیجه می طلبد که مردم عزیز ایران وارد صحنه شوند و در قالب تشکل های خیرین مدرسه ساز کمر همت ببندند و در این امر انسانی مشارکت کنند
به گفته وی رویکرد جدید آموزش و پرورش و خیرین مدرسه ساز در بحث مدرسه سازی، ساخت مدارس فنی حرفه ای به جای دبیرستان است و خیرین مدرسه ساز با ایجاد فضای فیزیکی این مدارس، زمینه را برای تجهیز آنها هم از لحاظ امکانات و تجهیزات آموزشی و هم از نظر نیروی انسانی توسط آموزش و پرورش مهیا می سازند.
سعید ناصری مدیر آموزش و پرورش منطقه چهار تهران نیز در این آیین از وجود 20مدرسه تحت حمایت خیرین مدرسه ساز در این منطقه خبر داد و گفت: این آمار ظاهری است و بطورقطع خیرین عزیز به انحا مختلف بیش از این تعداد مدارس را در این منطقه تحت پوشش حمایت های مختلف خود قرار داده اند.
وی با اشاره به اینکه خیرین می توانستند سرمایه های خود را در عرصه های دیگر سرمایه گذاری کنند و سودهای هنگفتی هم نصیب آنها می شد، یادآور شد: با حمایت همین خیرین عزیز بسیاری از فضاهای آموزشی ما در این منطقه که شرایط مطلوبی نداشتند امروز با شرایط مطلوب دراختیار فرزندان دلبند ساکنان این منطقه قرار دارند.
ناصری ابداع طرح متریک را گامی بلند برای توسعه مشارکت همه خیرین مدرسه ساز در این امر انسانی برشمرد و گفت: طبیعی است که یک نفر نمی تواند یک مدرسه بسازد ولی این طرح باعث شده است که سرمایه های کوچک جمع آوری شود و نتیجه آن کارهای بزرگی شده است.
طرح متریک طرحی است که هر فرد خیر می تواند هزینه حداقل یک متر هر واحد آموزشی را به عهده بگیرد و در ساخت آن به سهم خود مشارکت داشته باشد.
کاظم دلیلی مسئول نمایندگی مجمع خیرین مدرسه ساز کشور در منطقه چهار آموزش و پرورش تهران هم در این آیین با اشاره به اینکه برای اولین بار دانش آموزان نیز درکنار خیرین این منطقه در این کار بزرگ مشارکت کردند، گفت: ما در این منطقه امروز خیر شش ماهه، خیر دبستانی، خیر دبیرستانی و خیر دانشجو هم داریم و آنها در جریان همه امور ساخت مدارس قرار دارند و خودشان مجری این امورهم هستند.
وی با تشریح تاریخچه حضور خیرین مدرسه ساز در کشور کمبود فضای اموزشی را بزرگ ترین بحران در هر جامعه خواند و افزود: تداوم این بحران می تواند اقتصاد آن جامعه را فلج کند.
به گفته دلیلی مردم شریف ایران در قالب مجمع خیرین در همه استان ها از 25سال پیش وارد میدان شدند و این بحران را توانستند مهار کنند و نتیجه آن در همه 31 استان کشور امروز قابل مشاهده است.
قرائت شعری توسط خانم میرمعظمی دبیر بازنشسته و دل نوشته ای توسط یک دانش آموز به نام سیده مطهره امینی، تجلیل از جامعه پیشاهنگان استان تهران و اجرای چند برنامه هنری و اهداء لوح تقدیر به خیرین از دیگر بخش های این آیین بود.