«شهرداری همیشه خیلی مظلومانه مورد هجمه رسانهها و مردم قرار گرفته است. این هجمهها هم معمولاً در زمینه تخلفات مالی است. حتی یکسری طرح بررسی شهرداری تهران تا دمِ در مجلس رفت. اما مجلسیهای عزیز یکهو دیدند کارهای واجبتری مثل خوردن گلابی و آتش زدنِ برجام و پیگیری برای دیدنِ عکس دختر خوشگلا دارند. بعد هم تصمیم گرفتند وقتشان را با کارهای کم اهمیتی مثل «تحقیق و تفحص از شهرداری» هدر ندهند.»
به گزارش ایسنا، روزنامه ایران در ستون طنز خود نوشت: «پس از کش و قوسهای فراوان بالاخره محمدعلی افشانی با شعار «شهر زیستپذیر، شهروند مشارکتپذیر» شهردار تهران شد. ما تا الان چیزی نگفتیم که یک وقت شائبه دخالت یک روزنامه دولتی در انتخاب شهردار شکل نگیرد اما از نظر ما شعار کاری ایشان ایراد دارد و به عنوان یک شهروند نمونه چند شعار به ایشان پیشنهاد میدهیم.
الف) دکتر نجفی با آن کسوتی که داشت، یک دفعه مریض شد و مجبور شد استعفا بدهد. ما خیلی شناختی از آقای افشانی نداریم که چقدر اهل مریضی و دکتر رفتن و مریض بازی و... هستند ولی برای پیشگیری از هرگونه بیماری خواسته و ناخواسته، پیشنهاد اول ما شعار «شهر زیستپذیر، شهردار زیستپذیر» است.
ب) یکی از جاذبههای گردشگری تهران این است که شهروندان تهرانی در شش ماهه اول سال ریزگرد و در شش ماهه دوم سال ذرات معلق را تنفس میکنند. این وسطها هم یک اکسیژنی هم وارد ریههای مردم میشود که خیلی اهمیت ندارد. جلوی این پدیدهها را که نمیشود گرفت و باید روی مردم کار کرد. با این تفاسیر پیشنهاد میکنیم شهرداری تهران با شعار «شهر زیستپذیر، شهروند دوزیستپذیر» در مورد جهش ژنتیکی شهروندان تهرانی اقدام کند.
ج) در دوره قبلتر شهرداری (اشاره به دوره قالیباف خاصی نباشد)، تهران یک چیزی داشت به اسم کمربند سبز. ولی چون شهرداری وقت خیلی از کمربند و این قرتیبازی خوشش نمیآمد، با مشارکت بخش خصوصی و غیر خصوصی هر جایی که امکان داشت را کوبید و برج ساخت. حالا توصیه ما این است که در این دوره با شعار «شهر زیستپذیر، شهرداری مشارکتناپذیر» کمی بیخیال توسعه شهری شویم.
د) شهرداری همیشه خیلی مظلومانه مورد هجمه رسانهها و مردم قرار گرفته است. این هجمهها هم معمولاً در زمینه تخلفات مالی است. حتی یکسری طرح بررسی شهرداری تهران تا دمِ در مجلس رفت. اما مجلسیهای عزیز یکهو دیدند کارهای واجبتری مثل خوردن گلابی و آتش زدنِ برجام و پیگیری برای دیدنِ عکس دختر خوشگلا دارند. بعد هم تصمیم گرفتند وقتشان را با کارهای کم اهمیتی مثل «تحقیق و تفحص از شهرداری» هدر ندهند. حالا ما پیشنهاد میدهیم آقای افشانی با شعار «شهر زیستپذیر، شهرداری تفحصپذیر» جواب دندان شکنی به تمام هجمهها بدهند.
در پایان باید بگوییم که همه اینها حرف بود. اگر فقط قسمت اول شعار محقق شود و تهران همان شهر «زیستپذیر» شود کافی است. یعنی فقط خیالمان راحت شود از زلزله و سیل و نشست زمین و آلودگی هوا و ریزگرد و پارازیت نمیمیریم، بقیه خواستههایمان پیشکش.»
همزیستی نیوز - فیلم «همه میدانند» پس از نمایش در افتتاحیه جشنواره فیلم کن با بازخوردهای متفاوت منتقدین نشریههای سینمایی رو به رو شده است.
به گزارش ایسنا، فیلم جدید فرهادی که دومین ساخته او در خارج از ایران پس از «گذشته» محسوب میشود، در اولین نمایش جهانی خود در بخش رقابتی و به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره معتبر کن به روی پرده رفت.
«همه می دانند» امروز چهارشنبه ۹ می ( ١٩ اردیبهشت) در ساعات ٨:٣٠ صبح و ١٣ نیز دو نمایش دیگر در «گرند لومیر» سالن اصلی کاخ جشنواره خواهد داشت.
«پیتر بردشاو» منتقد نشریه گاردین با دادن ۴ ستاره از ۵ ستاره در بخشهایی از نقدش درباره فیلم «همه میدانند» نوشت:«اصغر فرهادی کارگردان ایرانی جشنواره فیلم کن را با فیلمی «همه میدانند» آغاز کرد فیلمی که با به زخمی التیام نیافته در قلب یک خانواده اسپانیایی میپردازد. تهدید بیرونی، جراحت درونی و در میان آن روایت معماگونه سه عامل تعیین کننده در درام دردناک فرهادی درباره یک ماجرای آدمربایی است که با نقشآفرینیهای قدرتمند «پنهلوپه کروز»، «خاویر باردم» و «ریکاردو دارین» همراه شده است.
«همه میدانند» دارای خطوط اصلی فیلمها فرهادی است و ایده آن یادآور ساختههای پیشین و از نگاهی دیگر تحت تاثیر آثار «میشائیل هانکه» و «میکلآنجلو آنتونیونی» است. این فیلم درباره ضربه بیرونی و ویرانگر به یک خانواده است، ضربهای که تمام نقاط ضعف، شکافها و خطاها را افشا میکند و این کار را با چنان مهارتی انجام میدهد که گویی این رمزو رازها و دروغها نوعی گناه هستند که حالا نوبت تاوان غیرقابل انکار آن است. این ایدهای است که فرهادی پیش از این نیز به آن توجه کرده بود: رازهای سر به مُهر، زخمهای التیام نیافته و بازگشت احساسهای سرکوبشده. مضمون جنایی فیلم نیز به طرز عجیبی مرا به یاد نمایشنامه «بازپرس وارد میشود» نوشته «جی. بی. پریستلی» انداخت. من فکر می کنم نقشآفرینیهای فیلم و حال و هوای جنوب اروپا در آن، قدرت جدیدی به زبان سینمایی فرهادی بخشیده است.
اما «پیتر دبزاژ» منتقد نشریه ورایتی نیز در بخشهایی از مطلبش درباره فیلم جدید فرهادی نوشت:«تا حدودی میتوان تمام فیلمهای فرهادی را به صورت متناوب یک "جدایی" و یا یک "گذشته" نامید اما این فیلم اسپانیایی زبان با بازی «پنه لوپه کروز» و «خاویر باردم» اولین فیلم اوست که حس تکراری بودن دارد. از ساخت فیلم «گذشته» در پاریس تا فیلم جدیدش «همه میدانند» در اسپانیا، دوران فعالیت سینمایی فرهادی به تدریج شبیه «وودی آلن» شده است و او حالا به ساخت فیلمهای با بازیگران زیبا در کشورهای اروپایی روی آورده است. در واقع این کارگردان بسیار مستعد و مولف که برای ساخت فیلمهای «جدایی» و «فروشنده» در کشورش تا حد زیادی زیر ذرهبین قرار داشت از فرصت فیلمسازی در خارج از کشور استفاده میکند تا کمی برانگیزندهتر باشد.
فیلم «همه میدانند» که برای افتتاحیه جشنواره کن ۲۰۱۸ انتخاب شده گرچه ضعیفترین فیلم اوست اما از عمده فیلمهای تجاری ساخته شده در اسپانیا، فرانسه و حتی آمریکا بهتر است. این فیلم شبیه بهترین آثار فرهادی از سناریویی ساده بهره میبرد، جایی که زندگی شخصیت «پنه لوپه کروز» و «خاویز باردم» در فیلم که پیش از این عاشق یکدیگر بودند پس از سالها با یک گذشته حل نشده رو به رو میشوند و فیلم به تدریج از زندگی شخصی این دو پردهبرداری میکند.
«لیسا نسلسون» از نشریه سینمایی اسکرین نیز درباره این فیلم نوشت:«فرهادی در این فیلم که به شکل طعنهآمیزی «همه میدانند» نام داد با استفاده از بازیگران مطرح اسپانیایی به شکل ماهرانهای عشق، انزجار، طبقه اجتماعی، پول و روابط خانوادگی را در یک درام سرشار از شک و تردید، اتهام، نکات انحرافی و ... در هم تنیده است. این فیلم سرگرمکننده که دومین ساخته فرهادی خارج از ایران است میتواند پس از افتتاح کن، فروش موفقی در سطح جهان داشته باشد.
***
در خلاصه داستان فیلم «همه میدانند» آمده است: «کارولینا برای دیدار با خانوادهاش از آرژانتین به زادگاهش اسپانیا بازمیگردد. در این سفر که پیشبینی میشد به تجدید دیدار اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظرهای به وقوع میپیوندد که بر روند زندگی کارولینا تاثیر میگذارد.»
در فیلم «همه میدانند» که فیلمبرداری آن اواخر ماه نوامبر سال گذشته میلادی در مادرید به پایان رسید، علاوه بر «پنهلوپه کروز»، «خاویر باردم» بازیگر مطرح اسپانیایی و «ریکاردو دارین» بازیگر آرژانتینی «ادوارد فرناندز»، «باربارا لنی»، «الویرا مینگز»، «ایما کوئستا»، «روژه کاسا مایور» و «رامون بارهآ» از دیگر بازیگران اصلی هشتمین فیلم بلند فرهادی هستند.
«خوزه لوییس آلکاینه» ۷۸ ساله، مدیر فیلمبرداری این فیلم است. علاوه بر خود اصغر فرهادی، شرکتهای Memento Films از فرانسه، Morena Film از اسپانیا و Luky Red از ایتالیا تهیهکنندگی مشترک این فیلم را بر عهده دارند.
مدیریت هنری فیلم بر عهده «کلارا نوتاری» و طراح لباس نیز «سونیا گرانده» است. هایده صفی یاری تدوینگر و «دانیل فونترودونا» مدیر صدابرداری فیلم است.