نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تدوین آیین نامه استخدام معلمان حقالتدریس و نهضتیها نهایی شد و اگر در این حوزه وزیر آموزش و پرورش کم کاری کند او را استیضاح میکنیم.
به گزارش فارس از نوشهر، قاسم احمدیلاشکی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه با فشار زیاد، تدوین آییننامه استخدام معلمان حقالتدریس و نهضتیها نهایی شد، اظهار کرد: در کمیسیون تلفیق ۴۵۰ میلیارد تومان برای استخدام معلمان حقالتدریس دیده شد تا امسال بتوانیم از ۶۵ هزار نفری که مشمول این قانون هستند ۳۰ هزار نفر را ساماندهی کنیم و بقیه ۳۵ هزار نفر دیگر، تعدادی برای سال ۹۹ و بقیه سال ۱۴۰۰ استخدام شوند.
وی با بیان اینکه در نظر است تا افرادی که سابقه بیشتری دارند در سال اول استخدام شوند، افزود: در آخرین جلسه تدوین آییننامه که شرکت کردم از سازمان امور استخدامی و وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه حضور داشتند و بحثهای موفقی صورت گرفت اما چند ایراد داشت که یکی از آنها بحث مربیان پیش دبستانی بود.
نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این بند آمده بود افراد باید حتماً از اعتبار و اسناد دولتی استفاده کرده باشند و به همین منظور بخش مازندران را بررسی کردم که از حدود ۷۶۸ نفر فقط ۸ نفر شامل این بند میشدند و بنابراین در همه جای ایران این وضعیت حاکم است.
وی افزود: در این زمینه راهکاری ارائه شد که همان کارگروه ۶ نفره که در ادارات آموزش و پرورش هر شهرستان مستقر و افراد را برای استخدام تأیید میکردند، همان کارگروه اگر تأیید کند که این افراد مربی بودند و حقوق ماهانه دریافت میکردند و از آنان امضا گرفته میشد همان نیز کفایت میکند و به همین منظور این بند را آماده کردیم و جلوی آن کاری که آنان نوشتند و مصوبه کردند را گرفتیم.
نماینده مردم شهرستانهای نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی درباره تعیین وضعیت نیروهای نهضتی ابراز کرد: برای نهضتیها واژه مستمر آورده شد و این واژه نه اینکه قبل از سال ۹۲ تا ۹۸ به طور مداوم حضور داشته باشند بلکه در سال ۹۲ دو نفر به بالا را شامل شود و از طرفی در آییننامه یک دوره و ۲ دوره و نیز واژه «تاکنون» را حذف و به جای آن واژه «هم اکنون» را جایگزین کردیم و بهه هر صورت این موارد انجام و نهایی شد که با امضای وزیر آموزش و پرورش و رئیس امور اداری و استخدامی باید برود در دولت تصویب شود و الان منتظر تصویب دولت هستیم و به جد این موضوع را پیگیر هستیم و اگر ببینیم به نوعی بازی درآورد نسبت به وزیر استیضاح اقدام میکنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که استخدامی در سال ۹۸ صورت میگیرد یا سال آینده، افزود: استخدامی در همین سال 98 انجام خواهد شد ولی ابتدا باید دوره دانشگاه فرهنگیان را بگذرانند.
احمدیلاشکی درباره زمان گذراندن دوره در دانشگاه فرهنگیان، گفت: آییننامهای که نهایی شد اگر شخص وزیر آموزش و پرورش هرچه سریعتر به هیأت دولت ببرد و مصوبهاش را بگیرد، تابستان امسال میتوانند دوره را سپری کنند و اگر به غیر از تابستان برخورد کند پنجشنبه و جمعهها دوره خواهند دید.
همزیستی نیوز - بنا به آخرین گزارش موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، در ایران 2569 دانشگاه وجود دارد که این تعداد در مقایسه با کشوری به مانند چین با 2481 دانشگاه، رقم قابل توجهی را نشان می دهد.
به گزارش ایرنا، مطابق با آمار هم اکنون 3 میلیون و 794 هزار و 420 دانشجو در دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل هستند که با تغییر در سیاست های جذب دانشجو هر ساله بر تعداد آن افزوده می شود. این مطلب با توجه به اظهارت رئیس سازمان سنجش کشور در خصوص افزایش ظرفیت دانشگاه ها مسئله ای است که با توجه به آغاز فصل رقابت برای ورود به دانشگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار می گردد.
آغاز فصل بهار، با استرس ها و اضطراب هایی همراه است که برای جوانان پشت کنکوری بسیار آشناست. 12 سال تحصیل در مدرسه و سر و کار داشتن با کتب درسی که بنابر نظر کارشناسان تقریباً بدون تغییر و ارتباط با جامعه بوده و در نهایت با یک روش کمی، بدون در نظر گرفتن شرایط روحی و اجتماعی فرد، رقابتی کلان را در سطح کشور به همراه دارد. گویی ورود به دانشگاه، گذشتن از دروازه ای است که در پس آن تحصیلات بالا، شغل، درآمد و نهایتاً پرستیژ اجتماعی نهفته است. چیزی که هرسال قریب به یک میلیون و دویست هزار داوطلب را در صف انتظار می نشاند. اما به راستی این شوق انتظار برای ورود با شوق فارغ التحصیلی برابر است؟ درحالیکه بیش از 40 درصد از بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، آیا افزایش ظرفیت دانشگاه ها توانسته گرهی از مسائل جامعه باز کند؟
همزیستی نیوز - نتایج یک پژوهش داخلی نشان از آن دارد که در جامعه ایرانی که برخاسته از اقوام و فرهنگهای گوناگون است، توجه به آموزش چندفرهنگی در مدارس و مراکز آموزشی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش ایسنا، جامعه ایرانی، جامعهای گونهگون و متنوع است. مردم کشور ما را اقوام و ملیتهای گوناگونی تشکیل میدهند و درواقع، ایران ازجمله کشورهای جهان است که در آن خرده فرهنگهای گوناگون را میتوان مشاهده کرد. وحدت و شکوفایی کشور ایران بهعنوان یک جامعه چند فرهنگی مستلزم این است که برنامه درسی و آموزشی، به ابعاد مختلف دینی، قومی، نژادی، زبانی و فرهنگی توجه لازم و شایستهای داشته باشد. اما نظام آموزش و پرورش متمرکز ایران در عصر حاضر، نسبت به تفاوتها و اکثر قومی، زبانی و فرهنگی بالقوه جامعه ایران، بیتفاوت و حتی در تضاد است.
به گفته متخصصان، در دوران معاصر، گفتمانهای متعددی به منصه ظهور رسیده که برنامه درسی را در بسترهای مختلفی مورد بحث و بررسی قرار داده است. یکی از نظریههای مهم در گستره تعلیم و تربیت، نظریه کثرتگرایی فرهنگی است. رویکرد چند فرهنگی درصدد ایجاد تعامل، تفاهم و تبادل بین فرهنگی است، بهطوریکه فرهنگهای مختلف با کمترین تنش و بهصورت مسالمتآمیز امکان همزیستی پیدا کنند. تکثرگرایی فرهنگی این امکان را فراهم میکند که بدون تهدید وحدت ملی، حق دیگر فرهنگها در حفظ زبان خود در خانواده و اجتماع گروهیشان، حق انجام دادن مراسم دینی، حق سازماندهی روابط در چارچوب خانواده و اجتماع محلی و نیز حق حفظ رسوم اجتماعی و جمعی افراد به رسمیت شناخته شود.
در این زمینه، پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان به انجام پژوهشی مبادرت ورزیدهاند که در آن آموزش چند فرهنگی و مؤلفههای آن و همچنین ضرورت توجه به نظام آموزشی ایران به تعلیم و تربیت چند فرهنگی، مورد بررسی قرار گرفته است.
در پژوهش فوقالذکر، محققان بهمنظور جمعآوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری پژوهش و پیشینه ادبیات موضوع، از روش کتابخانهای استفاده کردهاند. بدین منظور، اطلاعات از کلیه منابع در دسترس در حوزه تعلیم و تربیت چند فرهنگی موجود در کتابخانهها و همچنین پایگاههای علمی آنلاین استخراج شده است.
نتایج بهدستآمده از این پژوهش ضمن مشخص کردن ابعاد تعلیم و تربیت چند فرهنگی نشان میدهد که توجه به برنامه درسی چند فرهنگی در آموزش، در شرایط کنونی جهانی و ملی یک ضرورت اجتنابناپذیر است.
در این خصوص، نرگس کشتی آرای، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) و همکارانش میگویند: «مهندسی برنامهریزی درسی شامل طراحی، ساخت و تدوین برنامه درسی است که در قسمت طراحی به فرایند مشخص کردن عناصر برنامه درسی و گنجاندن آنها در برنامه درسی اشاره میکند و در مرحله ساخت برنامه درسی، به تعیین ماهیت مؤلفهها و ایجاد تکوین عناصر اقدام میشود. اگرچه مفهوم برنامه درسی چند فرهنگی به دلیل تنوع تعاریف از آن مشکل است، ولی ما در این تحقیق، با بررسی مبانی نظری و تحقیقات انجامشده، بهمنظور استخراج مؤلفههای این رویکرد، به ایده مشترک و مؤلفههای کلیدی رسیدیم».
آنها میافزایند: «در این پژوهش بهطور خلاصه مؤلفههای آموزش چند فرهنگی در ذیل عناصر پنچ گانه برنامهریزی درسی شامل مبانی-اهداف- محتوا- روشهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی که شامل جمعاً ۵۵ مؤلفه هستند، معرفی شدند».
بر اساس یافتههای تحقیق فوق، حضور فرهنگها در کنار یکدیگر و تلاقی آنها، احتمال ایجاد چالش و تنش در میان افراد و فرهنگها را افزایش میدهد. بنابراین، امنیت جهان و همچنین واحدهای ملی و کشوری، نیازمند پذیرش چندگانگی و چند فرهنگی بودن است.
دراینباره، کشتی آرای و همکاران محققش اعتقاد دارند: «پیامد تکثرگرایی و پذیرش چندگانگی باعث میشود تا نگاه یکتا انگارانه، به نگاهی همتا انگارانه تبدیل شده و زمینه برای همزیستی مسالمتآمیز انسانها در هزاره سوم فراهم شود».
این محققان اظهار میکنند: «در این تحقیق ضرورتهای این نوع آموزش در ایران ذکر شد و با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت چند فرهنگی در جهان امروز و پذیرش توجه به نظامهای آموزشی به این شیوه از تعلیم و تربیت، روی آوردن به چنین برنامهای در نظام آموزشی ایران به دلیل برخورداری از مشخصههای جامعه چند فرهنگی، بیشازپیش ضروری به نظر میرسد».
نتایج مطالعه فوق در قالب مقالهای علمی پژوهشی به رشته تحریر درآمده است که نشریه «پژوهش در برنامهریزی درسی» به چاپ آن پرداخته است. این نشریه در قالب فصلنامه توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، انجمن ایرانی تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر میشود.