به گزارش برترین ها، «باکس هرالد» گزارش داد: یک دانشآموز در دبیرستانی در شهر آیلزبری انگلیس گفتهاست پس از آنکه موفق شده نمره ۱۶۲ -بالاترین نمره ممکن- را در آزموش تست هوش مِنسا (انجمن بینالمللی تیزهوشان) بدست بیاورد، شوکه شدهاست.
طبق گزارش این پایگاه انگلیسی، تارا شریفی (دانشآموز ایرانی مقیم انگلیس) توانست نمره ۱۶۲ را در تست هوش منسا کسب کند؛ این بدان معنی است که ضریب هوشی وی از معیارها درباره ضریب هوشی افراد نابغه که ۱۴۰ است، نیز فراتر رفتهاست.
پایگاه باکس هرالد همچنین نوشت: نمره این دختر دو عدد بالاتر از ضریب هوشی تخمین زده شده برای آلبرت اینشتین، فیزیکدان معروف و استیون هاوکینگ (فیزیکدان برجسته انگلیسی) است.
تارا شریفی، نابغه ایرانی دراینخصوص گفت: من زمانی که این نتیجه را بدست آوردم، شوکه شدم. من هرگز انتظار نداشتم به چنین نتیجه خوبی برسم.
طبق اعلام باکس هرالد، تارا شریفی این آزمون را در دانشگاه آکسفورد داده و مجبور بوده در مدت زمانی مشخص به پرسشها پاسخ دهد. همچنین این آزمون، آزمونی غیرکلامی بود که بر توانایی تارا در درک معانی کلمات متمرکز شده بود.
تارا شریفی میگوید شرکت در این آزمون، تصمیم مشترک او و خانوادهاش بوده تا فرصتی شگرف را برای ملاقات افراد دیگر در سامانه منسا به دست آورد.
تارا شریفی همچنین اظهار داشت: من این مسئله را به برخی دوستانم در مدرسه گفتهام و آنها بسیار تحت تأثیر قرار گرفتند. من دوست دارم زمانی که بزرگتر شدم، در زمینه ریاضیات فعالیت کنم.
پدر وی نیز در این خصوص گفت: من بسیار احساس غرور میکنم؛ اما بسیار نیز شگفتزده شدم که چطور تارا این نمره را کسب کرد. من میدانستم که او بسیار باهوش است؛ اما فکر نمیکردم او دارای چنین ضریب هوشی است.
به نوشته باکس هرالد، تارا هماکنون واجد شرایط عضویت در منسا است؛ همچنان که وی به عنوان عضو جمعیت تیزهوشان (High IQ society) نیز شناخته میشود. گفته میشود پدر تارا شریفی اهل دشتستان در استان بوشهر است.
همزیستی نیوز - رئیس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر این که دانشجویان و اساتید دانشگاهها احساس امنیت بعد از بیان عقیده ندارند، گفت: تلاشهای ما برای فراهم کردن تضمینهای امنیتی و روانی دانشجویان و اساتید تاکنون نتیجه نداشته و ما در این زمینه با حساسیتهای شدید مواجه هستیم و تا زمانی که این امنیت فراهم نشود کرسیهای آزاد اندیشی به شکل جدیتر و وسیعتر در دانشگاهها برگزار نخواهند شد.
دکتر محمدتقی احمدی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا،ضمن بیان این مطلب به اهمیت برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: راه اندازی این کرسیها که ابتدا از سوی رهبر انقلاب مطرح شد یک ابتکار در حوزه فعالیتهای دانشجویان به شمار میرود و بعد از طرح این موضوع از سوی ایشان بعضاً در برخی دانشگاهها کرسیهای آزاد اندیشی برگزار شد. اما به دلیل اینکه مقداری با بی اعتمادی جدی در میان اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاهها نسبت به اینکه سخنان، بحثها و اظهارنظرهای که در خصوص موضوعات حساس صورت میگیرد وجود دارد و دانشجویان نگران تبعات قضائی و امنیتی آن هستند در نتیجه هنوز استقبال جدی در راه اندازی کرسیها از سوی دانشجویان و حتی اساتید صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: ما در دانشگاهها مشوقها و تلاشهای زیادی برای حرکت دانشجویان و اعضای هیئت علمی در راه اندازی کرسیهای آزاد اندیشی انجام دادیم و تلاش کردیم اعتماد از سوی آنها برای برگزاری این کرسیها جلب شود، اما این موفقیت حاصل نشد و در حال حاضر نیز دانشگاهها بعضاً درگیر مشکلات و برخوردهای سخت قضائی و امنیتی هستند.
دکتر احمدی ادامه داد: البته ممکن است در برخی شهرها و دانشگاهها شرایط بهتر یا شدیدتر باشد اما در دانشگاه تربیت مدرس از گذشته با این معضل را از گذشته داشتیم و حتی این موضوع را به مسؤولان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسؤولان مرتبط مطرح و گوشزد کردیم که باید امنیت روانی و فکری در دانشگاهها وجود داشته باشد تا دانشجویان و اعضای هیئت علمی بتواند سخنان و اظهار نظرهای خود را با رعایت اخلاق، ادب و منش دانشگاهی به راحتی و وضوح بیان نمایند اما این تضمین تاکنون چندان مؤثر نشده است.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: تلاشهای ما برای تأمین امنیت روانی به منظور بیان اندیشه و نقد در دانشگاهها نتیجه نداشت و این تضمین از سوی مسؤولان در دانشگاهها مؤثر نشده است لذا کار سختی در جهت جلب اعتماد دانشجویان و اساتید در پیش داشتیم و ما تا کنون پیشرفت خاصی در این زمینه نداشتیم.
دکتر احمدی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانشجویان و اساتید در دانشگاهها آزادی بعد از بیان عقیده ندارند و ما حساسیتهای شدیدی را در این زمینه شاهد هستیم که این حساسیتها مشکلاتی را در دانشگاهها ایجاد کرده است و فکر میکنم اگر تضمین و ضمانتی در خصوص تأمین امنیت روانی وجود داشته باشد و سعه صدر بیشتری را از سوی مسئولان در این زمینه شاهد باشیم میتوانیم با رعایت اخلاق و ادب دانشگاهی کرسیهای آزاد اندیشی را به صورت جدی تر و وسیعتری برگزار کنیم.