ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - شهریور، ماهی پرتردد است که تقریبا تمام جاده ها کشور با بار سنگین خودروها مواجه است و هزار خودروی شخصی و عمومی در این جاده ها رفت و آمد می کنند. این حجم بالا از ترافیک، شهریور را به ماهی پرخطر و پر از حوادث رانندگی تبدیل کرده است. حوادثی که با خود بیشترین کشته ها و مصدومان را نسبت به دیگر ایام سال به همراه دارد.

به گزارش ایرنا ششمین ماه از سال ماه فعالیت و جنب و جوش فوق العاده ای است، ماهی است که همه برای نیمه دوم سال آماده می شوند،  گرمای نیمه اول را پشت سرگذاشته اند و در گذر از روزهای گرم و رسیدن به روزهای خنک و سرد، راهی سفر می شوند تا از ایام باقی مانده تا بازگشایی مدارس بتوانند با خانواده اوقات خوبی را در کنار هم تجربه کنند، اما گاهی با کمی بی توجهی، حاصل عمر خود را نقش بر آب می کنند در تصادفی وحشتناک اعضای خانواده راهی دیار باقی می شوند یا اینکه تا آخر عمر معلولیت و مصدوم شدن و از کار افتادگی بر اثر یک بی توجهی به عنوان ارمغان شوم سفر برایشان باقی می ماند.

علت اصلی تصادفات جاده‌ای در کشور نبود انضباط اجتماعی و ترافیکی است، رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خستگی رانندگان، صحبت کردن با تلفن همراه، سرعت و سبقت غیرمجاز، نداشتن دقت و تمرکز کافی، رعایت نکردن فاصله مجاز با خودروی جلویی، تغییر ناگهانی مسیر و نداشتن تجربه کافی رانندگی از عوامل تصادفات رانندگی هستند که در این بین مسائل دیگری مانند حادثه خیز بودن برخی از نقاط، رعایت نشدن اصول ایمنی جاده و نصب نشدن علائم راهنمایی رانندگی نیز مطرح است که البته با کمی حوصله و رعایت اصول ایمنی می توان از بروز آسیب های ناشی از حوادث رانندگی جلوگیری کرد.

شهریور، دارای بیشترین آمار جانباختگان حوادث رانندگی 

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد ه است:‌ بر اساس اطلاعات موجود، بیشترین آمار جانباختگان حوادث رانندگی هر سال مربوط به شهریور ماه است به نحوی که در ۱۰ سال گذشته ۱۹ هزار و ۹۹۲ نفر تنها در ماه شهریور جان خود را از دست داده اند.
با توجه به افزایش حجم سفرها در آخرین ماه فصل تابستان و بالا رفتن میزان تردد در جاده های کشور، آمار حوادث رانندگی و فوتی های ناشی از آن نیز در این ماه افزایش می یابد، آنچنان که در ماه‌های شهریور ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۸ تا ۱۳۹۷) ۱۹ هزار و ۹۹۲ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم ۱۰.۷ درصد از کل تلفات رانندگی این سال ها را دربرمی گیرد.
مطابق آمارهای موجود پزشکی قانونی، در میان ماه‌های شهریور ۱۰ سال اخیر، بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی در سال ۱۳۸۹ با ۲ هزار و ۴۴۹ نفر و کمترین آن در سال ۱۳۹۵ با هزار و ۷۱۱ نفر گزارش شده است.
بر اساس این آمار هر چند از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۵ به طور تقریبی شاهد کاهش تلفات حوادث رانندگی در شهریور بودیم؛ اما متاسفانه این آمار طی دو سال اخیر با افزایش مواجه بوده و رقم تلفات در شهریور ماه سال گذشته به هزار و ۸۶۳ کشته رسیده است.

 

ادامه مطلب...


مرگ روزانه ۶۰ نفر در تصادفات شهریور سال گذشته
بر اساس گزارش پزشکی قانونی، بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که میانگین مرگ روزانه افراد در حوادث رانندگی شهریور ماه از ایام نوروز نیز بیشتر است. به عنوان نمونه در سال گذشته (۱۳۹۷)، هزار و ۱۰۹ نفر در حوادث رانندگی نوروز جان باختند که میانگین روزانه آن برابر با ۵۵.۴ نفر گزارش شده؛ این در حالی است که آمار تلفات شهریور ماه همان سال هزار و ۸۶۳ نفر یعنی روزانه ۶۰ نفر بوده است.

هشدار سازمان پزشکی قانونی کشور

بنا به آنچه آمارهای سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد فصل تابستان و به ویژه ماه شهریور پرتصادف‌ترین و به دنبال آن پرتلفات ترین ماه سال است و این موضوع حداقل در ۱۰ سال گذشته ثابت بوده است. این ماه همواره رقم قابل توجهی از تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص میدهد و تعداد تلفات آن بیش از ماه‌های دیگر سال است.
بر همین اساس با توجه به نزدیک بودن ماه شهریور و تعطیلات نیمه دوم این ماه، سازمان پزشکی قانونی به همه هموطنان توصیه می کند در صورت سفر حتما نکات ایمنی و توصیه های لازم را حین رانندگی و در طول سفر مورد توجه قرار دهند تا ضمن مدیریت سفر خود با توجه به پیش بینی ترافیک پرحجم در جاده ها، از هرگونه حادثه احتمالی پیشگیری کنند.

روزانه ۴۵ تا ۵۵ نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: روزانه ۴۵ تا ۵۵ نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند که بخش زیادی از این تصادفات به ناوگان عمومی مربوط می شود.
سردار سید کمال هادیان فر افزود: یکی از جدی ترین مسائلی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم، ایمنی ترددها در شهرها و جاده ها است.
وی ادامه داد: بدترین شرایط را در سال ۸۴ داشتیم بالغ بر ۲۷ هزار نفر در کشور جان خود را از دست دادند اما با تغییراتی که در رویکرد کلان کشور اتفاق افتاد و با کمک هایی که توسط این دولت و دولت های گذشته انجام شد، در این حوزه با کاهش چشمگیری همراه بودیم و از سال ۸۵ به تدریج کاهش پیدا کرد.
رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: از سال ۹۶ در کاهش این روند متوقف شدیم به طوری که در این سال تعداد کشته ها ۱.۲ درصد افزایش یافت و سال ۹۷ این افزایش ها برابر با ۱.۷ درصد بود.
وی ادامه داد: همچنین سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۳۸ نفر جان خود را در جاده های کشور بر اثر تصادف از دست دادند و بالغ بر ۳۶۵ هزار نفر نیز بر اثر این تصادفات مجروح و معلول شدند.
سردار هادیان فر با اشاره به اینکه روزانه ۴۵ تا ۵۵ نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند، گفت: بخش زیادی از این تصادفات به ناوگان عمومی بازمی‌گردد. در شرایط کنونی ۹۰ درصد حمل و نقل بار و مسافر جاده ای، ۷ درصد ریلی، ۲ درصد هوایی و کمتر از یک درصد نیز دریایی است.
رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: دو برنامه داریم که یکی از آنها کاهش سوانح و حوادث است و  جدی ترین بخش آن به اتوبوس ها و مسافران بازمی گردد و برنامه دیگر نیز توسعه انضباط ترافیکی است. در جاده ها و شهرها علائم، خط‌کشی و تابلو داریم ولی با توسعه ناوگان عمومی و کلان به طوری که در حال حاضر ۲۳.۵ میلیون خودرو، بیش از ۴۰ میلیون راننده و حدود ۱۲ میلیون موتورسوار در کشور وجود دارد،
سردار هادیان فر با اشاره به اینکه ۳۳ دستگاه در کشور در این حوزه مسئولیت دارند، گفت: دغدغه ما در حوزه حمل و نقل عمومی اتوبوس ها و کنترل هایی است که باید در پایانه‌ها اتفاق بیفتد.
وی افزود: در دو ماه اخیر تصادفات حمل ونقل عمومی و اتوبوس ها افزایش داشته است. البته این تصادفات فاجعه بار نبود ولی  نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است.
سردار هادیان فر گفت: چهار عامل شکل گیری تصادفات در کشور شامل سرعت بالا، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی راننده است که هر چهار عامل را در ناوگان عمومی داریم.
 

 

ادامه مطلب...

۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری اتفاق می افتد

وی افزود: ۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری بعد از شهرها یا ۳۰ کیلومتر مانده به شهرها اتفاق می‌افتد زیرا یا راننده انرژی و سرعت زیادی دارد یا به دلیل طی مسافت طولانی خسته و خواب آلوده شده است.
رئیس پلیس راهور ناجا به فرهنگ‌سازی در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم در بخش هایی مانند بستن کمربند و فرهنگ سازی ترافیکی جلساتی را با رانندگان داشته باشیم. هر پایانه باید در ترمینال با حضور رانندگان جلساتی را برگزار کند و ما نیز به افسران راهور تاکید می‌کنیم که در این جلسات حضور یابند.

کاهش ۱۲ درصدی تصادفات در دستورکار پلیس راهور

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: یکی از برنامه هایی که به صورت جدی امسال در دستورکار داریم و آن را انجام می دهیم، کاهش ۱۲ درصدی تصادفات و ۲ هزار نفری میزان تلفات جاده ای است.
هادیان‌فر افزود: هر چند شاید اجرای این برنامه سخت باشد، اما تلاش خواهیم کرد که این اتفاق بیفتد چرا که نسبت به سال های گذشته در بهترین شرایط شاهد کاهش ۷۱۲ نفری تلفات تصادفات بودیم.
وی ادامه داد: گام‌های موثری در این حوزه برداشته شده است که یکی از اقدامات موثر همسوسازی دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول در این زمینه است.
وی درباره اقدامات ویژه پلیس برای شهریور ماه نیز گفت: شهریور امسال روند افزایشی نسبت به سال گذشته نداشتیم. در برخی از استان ها شرایط مطلوب بوده است و در برخی استان‌های پرتردد نیز آسیب هایی داشتیم.

در نیمه دوم شهریورماه نظارت های ما نیز جدی تر خواهد شد

هادیان‌ فر ادامه دارد: با توجه به اینکه شهریور امسال همراه با ماه محرم است و سفرها نیز در روزهای عاشورا و تاسوعا افزایش یابد و هموطنان می خواهند به موطن خود سفر کنند، توصیه های جدی را در این زمینه در خصوص رعایت ایمنی انجام می دهیم و در نیمه دوم شهریورماه نظارت های ما نیز جدی تر خواهد شد چرا که بر اساس سنوات گذشته تصادفات در نیمه دوم شهریور افزایش می یابد.
وی تاکید کرد: امسال هم طرح های ویژه نظارتی و کنترلی و نامحسوس را به ویژه در این زمان اجرا می کنیم. برخوردها نیز با رانندگان خاطی جدی‌تر خواهد شد تا با افزایش نظارت ها شاهد کمترین تصادفات در این ایام باشیم.

گزارش از ناهید حاجی خانی

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - پژوهشگران استرالیایی به سرپرستی دکتر "ندا میرزاده" دانشمند ایرانی سعی دارند برای درمان سرطان، از مولکول‌های مهندسی شده طلا استفاده کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسسپرس، پژوهشگران "موسسه سلطنتی فناوری ملبورن"(RMIT) استرالیا، مولکول‌های مبتنی بر طلا را طوری مهندسی کرده‌اند که می‌توانند بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم، سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهند. این پژوهش می‌تواند راه را برای کشف داروهایی با عوارض جانبی کمتر هموار کند.

پژوهش‌های پیش بالینی نشان داده‌اند که مولکول‌های طلا می‌توانند تا ۲۴ برابر بیشتر در از بین بردن سلول‌های سرطانی، موثر باشند. پژوهشگران باور دارند تاثیر این مولکول‌ها، به مراتب از داروهای ضد سرطان از جمله "سیس‌پلاتین" (cisplatin) در مهار رشد تومور بیشتر است.

مولکول‌های طلا می‌توانند سلول‌های انتخاب شده و مورد نظر را هدف قرار دهند؛ در نتیجه می‌توانند گزینه‌های خوبی برای پیشرفت در زمینه کشف داروهایی باشند که بدون از بین بردن سلول‌های سالم، سرطان را از بین می‌برند.

مولکول‌های مصنوعی معمولا با ویژگی‌های مقاومتی ساخته می‌شوند که به حفظ تاثیر آنها کمک می‌کند؛ در حالی که بسیاری از انواع شیمی‌درمانی، این ویژگی را ندارند.

پژوهشگران در این پروژه، چهار نوع مولکول فعال زیستی را معرفی کرده‌اند و جزئیاتی در مورد عملکرد آنها در مقابله به پنج نوع سلول سرطانی ارائه داده‌اند.

دکتر "ندا میرزاده"(Neda Mirzadeh)، سرپرست گروه مهندسی مولکولی موسسه فناوری ملبورن گفت: محدودیت‌هایی که در مورد شیمی‌درمانی با فلزات وجود دارد، معمولا موجب نیاز به یافتن یک جایگزین بهتر می‌شود.

وی افزود: پژوهشگران طی دهه‌های اخیر، به دستاوردهای بزرگی در زمینه درمان سرطان رسیده‌اند اما این بیماری هنوز سالانه بیش از ۹.۵ میلیون نفر را در جهان از بین می‌برد و دومین دلیل بزرگ مرگ و میر در جهان است. اگرچه داروهای مبتنی بر فلزات، موفقیت‌هایی را در نجات بیماران به دست آورده‌اند اما تاثیر آنها به خاطر عوارض جانبی، ثبات کم و مقاومت تومورها در برابر دارو، محدود است. مولکول‌های طلایی که ما طراحی کرده ایم، ثبات بیشتری دارند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که احتمالاتی باورنکردنی در مورد پیشرفت درمان‌های جدید سرطان وجود دارد که می‌توانند قدرت و دقت بالایی داشته باشند.

مولکول‌های طلا، در آزمایش‌های پیش بالینی آزمایش شدند و سمیت سلولی بالایی را در برابر سرطان‌های پروستات، پستان، ملانوما و روده بزرگ از خود نشان دادند. آزمایش روی حیوانات نشان داد که درمان با کمک مولکول‌های طلا می‌تواند رشد تومور را تا ۴۶.۹ درصد مهار کند؛ در حالی که سیس‌پلاتین، تا ۲۹ درصد توانایی مهار کردن را دارد.

ترکیبات مبتنی بر طلا می‌توانند فعالیت نوعی آنزیم موسوم به "تیوردوکسین ردوکتاز"(TrxR) را نیز در سلول‌های سرطانی مهار کنند که با رشد سرطان و مقاوت در برابر دارو در ارتباط است. مولکول‌های طلا، ویژگی‌های مهم ضد التهابی نیز دارند که به تاثیر درمانی و کاربرد آنها در درمان بیماری‌های مزمن التهابی از جمله التهاب مفصل کمک می‌کند.

این پژوهش، در مجله "Chemistry - A European Journal" به چاپ رسید.

ادامه مطلب...

یک کارشناس مدل‌سازی عددی آلودگی هوا با بیان اینکه گرمایش جهانی و تغییر اقلیم در تولید ذرات معلق، ناکس و ازن -که آلاینده‌های خطرناک هستند- تاثیر قابل توجهی دارند، می‌گوید: در این شرایط تاثیر تغییر اقلیم بر افزایش آلاینده‌ها غیر قابل کتمان است.

به گزارش ایسنا، وجود رابطه بین تغییر اقلیم و آلودگی هوا محل اختلاف است. بر اساس یک دیدگاه تغییر اقلیم و آلودگی هوا ارتباطی با هم ندارند چون گازهای گلخانه‌ای که باعث گرمایش جهانی می‌شوند جدا از آلاینده‌ها هستند، ضمن اینکه تغییر اقلیم در مقیاس جهانی رخ می‌دهد، درحالی‌که آلودگی هوا مقیاس محلی دارد، بنابراین این دو پدیده ربطی به هم ندارند. 

در این میان محمودرضا مؤمنی در گفت‌وگو با ایسنا  با تأکید بر اینکه تغییر اقلیم یک موضوع پیچیده‌ است و با یک نگاه ساده نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد، می‌گوید: نگاه یک طرفه و دلخواه به‌ موضوع تغییر اقلیم باعث به‌اشتباه‌ انداختن تصمیم‌گیران می‌شود. چون بر خلاف اظهارات عده‌ای از کارشناسان، تغییر اقلیم هم در مقیاس منطقه‌ای و هم در مقیاس جهانی رخ می‌دهد. 

وی ادامه می‌دهد: حتی پذیرش این استدلال غلط که «تغییر اقلیم در ابعاد جهانی واقع می‌شود و آلودگی هوا در ابعاد منطقه‌ای» ما را به این نتیجه نمی‌رساند که تغییر اقلیم و آلودگی هوا غیر مرتبط هستند چون با وجود آلاینده‌هایی مانند ذرات معلق، ناکس و ازن، ادعای بی‌ارتباطی بین تغییر اقلیم و آلودگی هوا درست نیست.

تاثیر تغییر اقلیم در تشکیل گاز ازن 

این متخصص آلودگی هوا در مورد تاثیر تغییر اقلیم در آلودگی هوا توضیح می‌دهد که تغییر اقلیم از طریق افزایش دما و حرارت باعث افزایش تشکیل آلاینده ازن در محیط‌های شهری می‌شود. به این معنا که هر چه دما بالاتر باشد، احتمال تشکیل آلاینده‌ ازن هم بیشتر است. دقت داشته باشیم که ازن هم آلاینده است و هم گاز گلخانه‌ای. 

مؤمنی در ادامه ضمن توضیح این نکته که به مقدار انرژی حرارتی منتقل شده در واحد زمان و بر واحد سطح «شار گرمایی» یا «شار حرارتی» گفته می‌شود، می‌گوید: تغییر اقلیم باعث تغییر در دو پارامتر شارهای انرژی‌ سطح زمین (شار حرارتی نهان Latent Heat flux) و شار حرارتی محسوس (Sensible Heat Flux) می‌شود که این دو به‌طور مستقیم بر آلودگی هوا تاثیر می‌گذارند. 

تاثیر تغییر اقلیم در انتشار مواد آلی فرّار 

این پژوهشگر حوزه تغییر اقلیم همچنین با تأکید بر اینکه تغییر اقلیم منجر به افزایش مواد آلی فرّار ناشی از گیاهان و درختان (BVOC) می‌شود، گفت: با افزایش دما انتشار BVOC افزایش پیدا می‌کند و به‌ تبع آن میزان ذرات معلق و ازن به‌شدت افزایش پیدا می‌یابد. افزون بر این، تغییر اقلیم در نشست آلاینده ازن تاثیر قابل توجهی دارد. از سوی دیگر تغییر اقلیم از طریق افزایش دما باعث افزایش انتشار آمونیاک می‌شود که نقش تعیین‌کننده‌ای در تشکیل ذرات معلق غیرآلی دارد.

نقش تغییر اقلیم در تولید آلاینده ناکس 

مؤمنی با اشاره به تاثیر تغییر اقلیم در افزایش آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها و مراتع و تاثیر این پدیده در انتشار آلاینده ناکس (NOx)، تصریح می‌کند که تقریبا ۱۵ درصد از انتشار NOx در دنیا ناشی از آتش‌سوزی‌ها است، همچنین باید دقت داشته باشیم که تغییر اقلیم باعث افزایش کربن سیاه و کربن ارگانیک از طریق افزایش آتش‌سوزی‌ها در دنیا می‌شود. این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که آتش‌سوزی‌ها بزرگترین منبع ذرات کربنی هستند و باید تاکید کنیم این حریق‌ها در اثر تغییر اقلیم ایجاد می‌شوند پس نمی‌توانیم نقش تغییر اقلیم را در انتشار آلاینده‌ها نادیده بگیریم. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از NOx دنیا ناشی از فرآینده‌های میکروبیولوژیک خاک است، می‌گوید: تغییر اقلیم باعث تغییر در غلظت ذرات بیولوژیک مثل گرده‌های گل، باکتری‌ها، هاگ قارچ‌ها و باقیمانده تجزیه گیاهان می‌شود بنابراین از این طریق هم تغییر اقلیم باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود. 

نقش تغییر اقلیم در انتشار گرد و خاک 

این متخصص تغییر اقلیم در پایان با تأکید بر اینکه نقش تغییر اقلیم در تغییر سیستم‌های بارشی می‌گوید: بارندگی‌ها یکی از عوامل حذف آلاینده‌هاست اما با تغییر در میزان بارش‌ها در اثر تغییر اقلیم طبیعتا این مکانیزم دستخوش تغییرات می‌شود. از سوی دیگر تغییر اقلیم از طریق خشک شدن تالاب‌ها و رودها منجر به افزایش گرد و غبار می‌شود. آیا اینها تاثیر تغییر اقلیم روی افزایش آلاینده‌ها نیست؟

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد افراد تنبل دو برابر بیشتر در معرض مرگ زودرس هستند.

به گزارش ایسنا، متخصصان دانشگاهی در تروندهایم با بررسی روی اطلاعات ۲۳ هزار نفر برای مدت بیش از دو دهه و ارزیابی تاثیر ورزش کردن بر سلامتی دریافتند افراد تنبل دو برابر بیشتر احتمال دارد دچار مرگ زودهنگام شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی با سبک زندگی کم‌تحرک در مدت زمان انجام این مطالعه ۹۹ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زودهنگام بوده‌اند. احتمال مرگ بر اثر حمله قلبی یا سکته مغزی در افراد تنبل نسبت به افرادی که به طور مرتب حداقل دو ساعت در هفته ورزش می‌کنند ۱۶۸ درصد بیشتر است.

همچنین افرادی که در شروع این مطالعه فعالیت بدنی کافی نداشتند اما پس از آن به تناسب لازم دست پیدا کردند توانستند خطر مرگ زودهنگام را به نصف کاهش دهند.

به گزارش روزنامه تلگراف، یکی از محققان این مطالعه گفت: فعالیت جسمی به افراد کمک می‌کند تا عمر طولانی‌تری داشته باشند و بهتر زندگی کنند.

ادامه مطلب...

برخی سلبریتی‌ها و معلمان خصوصی با آمبولانس اورژانس به سر کار می‌روند، بعضی از خیریه‌ها با سوءاستفاده از عنوانشان پولشویی می‌کنند، دختری غوغای خودکشی راه می‌اندازد و به ریش مردم می‌خندد و صدها رفتار دیگر ضداجتماعی، اینها اگر تمسخر اعتماد و افکارعمومی و اجتماعی نیست، پس چیست؟

شاید شنیده باشید که عده‌ای از معلمان خصوصی با آمبولانس رفتوآمد می‌کنند. این معلم‌های کنکور به آمبولانس خصوصی پول می‌دهند که آنها را از خط ویژه از کلاسی به کلاس دیگر برسانند که البته این پول در مقابل شهریه‌های هنگفتی که می‌گیرند، چیزی نیست. این آمبولانس‌ها زیر نظر هیچ‌کجا نیستند و در تخلفی آشکار، ماشینی عادی به‌صورت آمبولانس درآمده؛ حتی شما می‌توانید آگهی‌ خرید آنها را در سایت‌ها ببینید. از آمبولانس‌های پژو ٤٠٥ تا بنزهای یک میلیارد تومانی.

این روزها نقش بازی کردن در زندگی اجتماعی توسط خیلی از افراد در روابط اجتماعی یا شغلی، بدل به یک سبک زندگی شده است. شاید یکی از دلایل سست بنیانی روابط اجتماعی ما ایرانیان در این روزها، تفاوت بیش از ۱۸۰ درجه‌ای رفتار ظاهری و باطنی ماست. تظاهرات گفتاری یا رفتاری برخی، برای رسیدن به سرمنزل مقصود و اهداف ایده‌آل خود از در و دیوار می‌بارد؛ ویژگی‌ها، رفتارها و کنش‌هایی که باعث سلب اعتماد در بین افراد با یکدیگر و نسبت به جامعه می‌شود.

از دیگر سو، بیش از ۴۰۰۰ موسسه خیریه در کشور فعال هستند که این موسسه‌ها حاضر به افشای صورت‌های مالی، میزان منابع درآمدی و هزینه‌های خود نیستند. این موسسه‌ها سالانه در قالب کمپین‌های جمع‌آوری کمک مالی، مبالغ هنگفتی کمک نقدی و غیرنقدی دریافت می‌کنند. بسیاری از مؤسسات خیریه با تأسیس شرکت‌های تجاری و صنعتی به فعالیت‌های اقتصادی نیز مشغول هستند تا درآمد حاصل از آن را صرف امور خیر و کمک به نیازمندان کنند، اما بسیاری از آنها از ارائه صورت‌های مالی شفاف خودداری می‌کنند یا صورت‌های مالی‌شان حسابرسی نمی‌شود و فاقد تأییدیه و اظهارنظر حسابرس هستند.

یا همین دو ماه پیش، خنده‌های دختر جوانی که قصد خودکشی روی پل پیروزی را داشت، جمعیتی ۳۰۰- ۴۰۰ نفری را پشت حفاظ‌های اتوبان جمع کرد و حدود یک ساعت، ترافیک سنگینی را در زیرگذر آنجا به‌وجود آورد. دختر می‌خندید و روی پل قدم می‌زد، انگارنه‌انگار که تا همین چند لحظه پیش در حال پریدن بود. چند وقت یک‌بار هم از آن بالا نیروهای آتش‌نشانی را تهدید می‌کرد که خودش را پایین می‌اندازد. نیروهای آتش‌نشان تمام اقدامات خود را برای جلوگیری از وقوع حادثه به‌کار بسته بودند؛ از تشک بادی گرفته تا روان‌شناسی که با استفاده از بالابر به دختر نزدیک شده بود تا او را از این کار منصرف کند. مردم دو دسته شده بودند. عده‌ای دختر را هو می‌کردند و می‌خواستند تا زودتر پایین بپرد و قال قضیه را بکند. حتی برخی به نیروهای امداد می‌گفتند تا دختر را پایین بیندازند؛ شده بود مضحکه‌ای تمام عیار.

گسیختگی اجتماعی چه پیامدهایی برای جامعه دارد؟

اما حاکم شدن این وضعیت در جامعه چه پیامدهایی دارد؟ بی‌اعتمادی در حال حاضر به بیماری مزمنی در کشورهای در حال گذار درآمده ‌است و اگر میزان آن شدید باشد جامعه را با بحران روبه‌رو می‌کند. در واقع این بحران باعث می‌شود که اعتماد تک‌تک افراد نسبت به یکدیگر و مجموعه آنها نسبت به جامعه سست شود و همبستگی بین فرد و جامعه از هم گسیخته شود. در چنین وضعیتی هنجارهای اخلاقی نزول پیدا می‌کند و معیارهای اجتماعی نادیده گرفته می‌شود. در نتیجه این گسست، بی‌تفاوتی حاکم می‌شود، به حقوق دیگران تجاوز می‌شود و آشکارا باج‌گیری، رشوه‌خواری، اختلاس، زورگیری، رانت‌خواری، آقازادگی و… افزایش می‌یابد و افراد برای رسیدن به هدف‌های خود به هر وسیله‌ای دست می‌یازند.

با این حال، شواهد بسیاری دال بر کاهش اعتماد اجتماعی در تمام ابعاد زندگی اجتماعی در روابط شهروندان و کنشگران در تمام سـطوح در جامعـه ایـران وجـود دارد. بسیاری از مطالعات در سطح کشور حاکی از کاهش نسبی اعتماد اجتماعی در نزد اقشارمختلف اجتماع دارد. پژوهشی که در مورد ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانی‌ها در سال ۱۳۸۰، توسط دفتر طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته، نشان می‌دهد که به‌طور کلی، بی‌اعتمادی در بین افراد جامعه حاکم است. به گزارش دفتـر طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همان دهه ۸۰، در رابطه با رواج دورویی در بین مردم بیشترین پاسخ‌ها زیاد و خیلی زیاد به ترتیب ۳۷.۴ و ۲۹.۴ درصد بـوده اسـت. قطعاً با گذشت دو دهه از نتایج این طرح، وضع بدتر از این هم شده است.

به یاد داشته باشیم که اعتمادسازی در هر جامعه‌ای از درون گروه‌های کوچک‌تر به بزرگ‌تر سرایت می‌کند؛ بنابراین باید توجه داشت که بازی کردن با افکار عمومی و این رفتارها، نتیجه‌ای جز خیانت به اعتماد عمومی، روابط انسانی و اجتماعی ندارد.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - شاید باورش عجیب باشد، اما گروهی از افراد هستند که کار بدون مزد انجام می‌دهند. یعنی ارزش اقتصادی ایجاد می‌کنند، اما درآمدی بابت آن به‌ دست نمی‌آورند. این تنها بخش بازار کار است که کفه ترازوی زنان در آن سنگین‌تر است.

شرایط مطلوب کاری برای هر فرد، تعریف ویژه خود را دارد. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند صبح به صبح ورودشان به محل کار را با کارت یا انگشت‌زدن ثبت کنند و آخر ماه حقوقشان را از کارفرما دریافت کنند. بعضی دیگر هم شرایط استخدامی را نمی‌پسندند؛ یا خودشان کسب‌وکار مستقلی دارند یا کارفرما هستند و دیگران را به استخدام خود درآورده‌اند. همیشه این ترجیح افراد نیست که موقعیتشان را به‌وجود می‌آورد. بعضی کارمندها اگر می‌توانستند شغلشان را تغییر می‌دادند و بعضی از صاحبان مشاغل آزاد هم از هر فرصتی برای شرکت در آزمون‌ها و مصاحبه‌های شغلی، استفاده می‌کنند.

ادامه مطلب...

بیش از نیمی از جمعیت شاغلان کشور در سال ۱۳۹۷ را افراد مزد و حقوق‌بگیر تشکیل داده‌اند که البته این نسبت در مقایسه با پنج سال گذشته، تقریباً دو درصد کاهش یافته است. ۵۳.۸۷ درصد شاغلان در سال ۱۳۹۷، حقوق‌بگیر بخش‌های مختلف خصوصی، تعاونی و عمومی بوده‌اند، یعنی جمعیتی بیش از ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر.

حقوق‌بگیرها کجا هستند؟

بیشتر حقوق‌بگیرها در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند. توزیع این جمیعت بین دو بخش خصوصی و عمومی، تقریباً ۷۰ به ۳۰ است و حقوق‌بگیران بخش تعاونی، کمتر از یک درصد کل حقوق‌بگیرها هستند. ۷۱.۰۴ درصد  شاغلان حقوق‌بگیر، در استخدام بخش خصوصی هستند و ۲۸.۸۵ درصد نیز به استخدام بخش عمومی درآمده‌اند.

افراد با شغل آزاد، با ۳۷.۲۷ درصد از سهم کل شاغلان در رتبه بعدی قرار دارند. مرکز آمار، این افراد را با عنوان «کارکن مستقل» معرفی می‌کند. این افراد، به اصطلاح، آقای خودشان و نوکر خودشان هستند؛ یعنی نه از کسی  حقوق می‌گیرند و نه به کسی حقوق می‌دهند.

نقشه اشتغال کشور، با دو گروه دیگر، یعنی کارفرماها و کارکنان بدون مزد تکمیل می‌شود. نکته قابل توجه اینکه تعداد کارکنان بدون مزد، از تعداد کارفرماها کمتر است. ۳.۷۳ درصد شاغلان، کارفرما هستند، یعنی حداقل یک نفر را استخدام کرده‌اند. ۵.۱۳ درصد از شاغلان در سال ۱۳۹۷، بدون اینکه مزد یا حقوقی دریافت کنند یا درآمدی بابت کاری که انجام می‌دهند به‌دست آورند، فعالیت می‌کنند. تعداد این افراد که مرکز آمار از آنها با عنوان «کارکن فامیلی بدون مزد» نام می‌برد، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است. این یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند کار می‌کنند و از این بابت، مزد و حقوقی دریافت نمی‌کنند.

کار بدون مزد زنان؛ ازخودگذشتگی یا بهره‌کشی

حضور مردان شاغل در وضعیت‌های مختلف شغلی، بیشتر از زنان است. بیشتر کارفرماها، حقوق‌بگیرها و شاغلان آزاد یا به قول مرکز آمار، کارکنان مستقل، مرد هستند، اما تنها در یک گروه، تعداد زنان، بیشتر از مردان است که آن هم سودی برای زنان ندارد. تعداد زنانی که بدون مزد و حقوق برای اقوام خود کار می‌کنند، از مردانی که کار بدون مزد انجام می‌دهند، بیشتر است.

۶۲.۳۸ درصد از «کارکنان فامیلی بدون مزد»، زنان هستند. زنانی که ارزش اقتصادی ایجاد می‌کنند، اما این نوع اشتغال، درآمدی برایشان ایجاد نمی‌کند. بخش عمده این زنان، در فعالیت‌های «کشاورزی، جنگل‌داری، ماهی‌گیری»، «تولید صنعتی» و «عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، تعمیر وسایل نقلیه» کار می‌کنند و در روستاها ساکن هستند.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - رییس سازمان اورژانس کشور از پلمب یک مرکز آمبولانس خصوصی که سلبریتی ها را جا به جا کرده بود خبر داد.

به گزارش ایسنا دکتر پیرحسین کولیوند در این باره اظهار کرد: مرکزی را که این تخلف را انجام داده بود شناسایی کردیم و بلافاصله مسئولینش را به سازمان اورژانس کشور دعوت کردیم؛ پس از اثبات موضوع به طور موقت این موسسه را تعطیل کردیم.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد با بیان اینکه این موضوع به دستگاه قضایی نیز ارجاع شد، گفت: از هیچ تخلفی صرف نظر نخواهیم کرد و تمام این موضوعات را بررسی می‌کنیم.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد سکته‌های خاموش در افراد مسن شایع‌ترین خطر پس از عمل جراحی هستند.

به گزارش ایسنا، بررسی انجام شده در کانادا حاکیست سکته‌های خاموش در افراد مسنی که سابقه جراحی داشته‌اند شایع است و ممکن است خطر زوال ذهنی را در مدت یک سال تا دو برابر افزایش دهد.

درحالیکه سکته مغزی با علائمی از قبیل احساس ضعف در دست‌ها یا مشکلات گفتاری خود را نشان می‌دهد سکته خاموش تنها از طریق اسکن مغزی قابل تشخیص است.

در این بررسی جدید بیش از ۱۱۰۰ شرکت‌کننده میانسال از آمریکای شمالی، جنوبی، آسیا، نیوزیلند و اروپا حضور داشتند که تحت عمل جراحی غیر از ناحیه قلب قرار گرفته و در مدت ۹ روز بعد از آنان اسکن مغزی گرفته شد. از هر ۱۴ نفر یک بیمار دچار سکته خاموش بوده که نشان می‌دهد سالانه سه میلیون میانسال در جهان پس از انجام جراحی دچار سکته خاموش می‌شوند.   

به گزارش هلث‌دی نیوز، محققان کانادایی بر این باورند که سکته‌های خاموش در افراد ۶۵ ساله و بالاتر که جراحی داشته‌اند شایع‌تر است. همچنین آنان این بیماران را برای مدت یک سال پس از انجام عمل جراحی تحت کنترل قرار داده و مشاهده کردند افرادی که دچار سکته خاموش شده‌اند نسبت به دیگران بیشتر در معرض زوال ذهنی بوده‌اند.

ادامه مطلب...

همزیستی  نیوز – در دنیای امروز همانطور که برخی ارزش ها به عنوان ارزش های انسانی در نزد همه جوامع محترم هستند باورها و اعتمادهای مربوط به این ارزش ها نیز از مشمولیت جهانی برخوردار هستند.

ارزش هایی مانند حقوق بشر، صلح، آزادی و حفظ محیط زیست برای همه انسان ها فارغ از هرگونه اختلاف در نژاد، رنگ پوست، زبان، دین و دیدگاه ارزشمند است و هیچ فرد، گروه، سازمان، دولت یا حکومت نمی تواند ارزش آنها را زیرسئوال ببرد و به همین خاطر سازمان ملل با طراحی کنوانسیون های مربوط به این ارزش ها، دولت ها را به صورت رسمی به عضویت این کنوانسیون ها در می آورد و از آنها امضاء می گیرد که به مفاد آنها متعهد باشند. 

از این ارزش ها بطور طبیعی باورها و اعتمادهایی نیز در فرهنگ جوامع بشری بوجود آمده است که غالبا در همه کشورها مشترک و نماد ها و نشانه های جهانی آنها نیز دراین کشورها مورد احترام هستند، مانند نماد هلال احمرکه در تمام عرصه های جنگ، شورش، حوادث غیرمترقبه و مانند اینها به رسمیت شناخته شده و گروه ها و کسانی که با این نماد وارد این عرصه ها می شوند از هرگونه تعرض مصون هستند تا بتوانند به وظیفه انسانی خود یعنی امدادرسانی به مجروحان و نیازمندان بپردازند.

از جمله این نمادها می توان به نماد آمبولانس اشاره کرد که درهمه کشورها شناخته شده است و وقتی خودرو آمبولانس بیماران و مجروحان اورژانسی را میان دو نقطه محل حادثه و یا مکان اسکان بیماران و مراکز درمانی جابجا می‌کند وحتی حین انتقال آنها اقدامات اولیه پزشکی را انجام می‌دهد، هیچکس به خودش اجازه نمی دهد که برای این خودرو کوچک ترین مزاحمتی ایجاد کند و باعث تاخیر در حرکت آن حتی به مدت یک ثانیه شود چرا که جان یک یا چند انسان در میان است.

به همین خاطرهمهٔ آمبولانس‌ها به آژیر و چراغ گردان مجهزند تا در مواقعی که به یاری بیماران می‌شتابند، اتومبیل‌های دیگر از سر راهشان کنار بروند. در این گونه مواقع، رانندگان آمبولانس اجازه دارند تا از حد مجاز نیز تندتر رانندگی کنند.

خدشه به اعتماد عمومی

حال تصور کنید این باور و اعتماد عمومی در جامعه ای مورد خدشه قرار بگیرد و مردم آن جامعه حتی یک در میلیون هم شک بکنند که داخل آمبولانس نه یک بیمار یا مصدوم اورژانسی که یک شخصی نشسته است که بخاطر تمکن مالی این خودرو آمبولانس را کرایه کرده تا بتواند به برنامه خود سر موقع برسد!

طبق بند پنجم ماده سه آیین‌نامه آمبولانس‌های خصوصی، خروج آمبولانس از مراکز خدمات آمبولانس خصوصی و تردد در سطح شهر باید بر اساس ماموریت حمل بیمار و با داشتن برگه ماموریت با زمان مشخص باشد و استفاده از آمبولانس در سایر موارد غیر موجه، ممنوع است. این درحالیست که گویا پولِ قشری خاص به مذاق بخشی از گردانندگان آمبولانس‌های خصوصی خوش آمده و آمبولانس‌های خصوصی خودرو شخصی برخی از سلبریتی‌ها، معلمین خصوصی و ... شده‌اند.

دکتر مجتبی لهراسبی- رییس اداره آمبولانس خصوصی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تردد سلبریتی‌ها، معلمین خصوصی و ... با آمبولانس‌های خصوصی در پایتخت، گفت: این پدیده تا حدی وجود دارد و به ما هم گزارش شده است، اما وضعیت به آن شدت مطرح شده، نیست. ما هم در نظارت‌هایمان بر آمبولانس‌های خصوصی این پدیده را مدنظر قرار داده بودیم و دستورالعمل‌هایی را برای پیشگیری از بروز این تخلف داشتیم.

وی با بیان اینکه «اخیرا با کمک پلیس نظارت‌هایمان را بیشتر کرده‌ایم» افزود: طی چند ماه اخیر در این زمینه گزارشی نداشته‌ایم و موردی را مشاهده نکرده‌ایم. بنابراین این موضوع تا حد بالایی کنترل شده است. در عین حال برچسب‌هایی را با عنوان برچسب سلامت، ایجاد کرده‌ایم و به آمبولانس‌های مجاز داده شده تا آن‌ها را نصب کنند. این برچسب‌ها به آمبولانس‌های متخلف داده نمی‌شوند و پروانه‌های آن‌ها را هم تمدید نمی‌کنیم. البته تقریبا این موضوع تا حد بالایی کنترل شده و وضعیت رضایتمند است. هرچند که نمی‌توان گفت به طور ۱۰۰ درصد دیگر چنین پدیده‌ای را نخواهیم دید.

لهراسبی با بیان اینکه آمبولانس‌های خصوصی فقط شامل آمبولانس‌های مراکز خصوصی نمی‌شود و در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی، تامین اجتماعی و... هم تردد دارند، گفت: تخلفات ذکر شده، مربوط به آمبولانس‌هایی بوده که در مراکز  مجاز آمبولانس‌های خصوصی نبودند، اما متاسفانه کارشان به نام این مراکز تمام می‌شود. در مجموع این برچسب‌ها کمک می‌کند که متخلفین را شناسایی کنیم.

وی درباره نحوه برخورد با آمبولانس‌های متخلف، گفت: با همکاری پلیس و دادستانی در این زمینه عمل می‌کنیم و از دادستان کل کشور هم دستور قضایی گرفته‌ایم که بر اساس آن اعلام شده که آمبولانس‌هایی که افرادی جز بیماران را جابجا کنند، متخلف هستند و پلیس موظف به توقیف آنهاست. بنابراین آمبولانس‌های متخلفین توقیف و از آنجایی که کارشان دخالت در امور پزشکی است، به دادسرا معرفی شده و در آنجا طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

لهراسبی با بیان اینکه در عین حال ما گشت‌های سیاری را برای نظارت بر آمبولانس‌های خصوصی داریم، گفت: متاسفانه با توجه به بالا بودن حجم کاری پلیس، نتوانستند در این زمینه با ما همکاری کنند.

لهراسبی با بیان اینکه تردد نابجا با آمبولانس‌های خصوصی فقط مختص قشری خاص نیست، گفت: مشاهده شده که هر فردی اعم از هنرپیشه‌های خیلی معروف و... هم این اقدام را انجام داده‌اند؛ بنابراین این اقدام مختص قشر خاصی نیست. در عین حال خوشبختانه این تخلف طی هفت تا هشت ماه اخیر که نظارت‌مان افزایش یافته، کمتر هم شده است.

نظارت بر آمبولانس‌های خصوصی افزایش می‌یابد

معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور هم از افزایش نظارت‌ها بر آمبولانس‌های خصوصی خبر داده است. به گزارش ایسنا، حسن نوری درباره افزایش نظارت بر آمبولانس‌های خصوصی اظهار کرد: نظارت‌ بر آمبولانس‌های خصوصی که گفته شده بعضی هنرپیشه‌ها و معلمان کنکور برای فرار از ترافیک پایتخت از آن‌ها استفاده می‌کنند، تشدید می‌شود. قطعا در تمام حوزه‌ها تخلفاتی انجام می‌شود بنابر این در این زمینه تمهیداتی را برای جلوگیری از تخلفات احتمالی آمبولانس‌های خصوصی اندیشیده‌ایم.

وی درباره یکی از مهم‌ترین تمهیدات اندیشیده شده، گفت: یکی از مهم‌ترین تمهیدات، برچسب سلامت آمبولانس‌های خصوصی بود، یعنی اگر آمبولانس‌های خصوصی شرایط و ضوابط فنی و عملیاتی را رعایت کنند برچسب سلامت دریافت می‌کنند، همچنین اگر پس از دریافت برچسب نیز تخلفاتی توسط آمبولانس‌های خصوصی انجام شود، برچسب سلامتشان باطل شده و دیگر اجازه فعالیت نخواهند داشت.

معاون فنی و عملیات اورژانس کشور که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: اگر تخلفی اتفاق بیفتد قطعا به‌صورت جدی با آن برخورد خواهد شد.

طبیعی است اعتراف به وجود چنین پدیده ای در جامعه می تواند زنگ های خطر را که البته خیلی وقت ها به صدا درآمده است در عرصه باورها و اعتمادهای بنیادی جامعه ما بیش از پیش طنین انداز کند.

چه کسی می تواند تضمین بدهد که وقتی چنین پدیده هایی به این راحتی در جامعه جای خود را باز می کند و برخوردی آنچنان که لازم است با آنها انجام نمی شود، مردم  از آن حداقل اعتمادهایی که در جامعه باقی مانده است، روی برنگردانند؟

خیلی دشوار نیست حال آن خانواده ای را نتوانیم درک کنیم که بیمار اورژانسی آنها توسط آمبولانس به هر دلیلی به موقع به بیمارستان نرسیده و در نتیجه جان بیمارشان از دست رفته باشد.

همه دلایل دیر رسیدن این آمبولانس در مقایسه با این دلیل که راننده یا رانندگان خودروهای درحال حرکت در مسیر این آمبولانس از کنار کشیدن خودرو خود از جلو آن حتی به اندازه کسری از ثانیه با این تصور که شاید محموله این آمبولانس نه یک بیمار اورژانسی که یک مسافر ویژه باشد، در نزد خانواده داغدار رنگ نخواهد باخت؟  

منبع: هفته نامه همزیستی/شماره661/تاریخ دوم شهریور98  

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: در حال حاضر طبیعت‌گردی را پرشتاب‌ترین نوع گردشگری دردنیا می‌دانیم که رشد آن در سال بیش از 20 درصد است و هیچ نوع از گردشگری این نوع شتاب را ندارد و دلیل اصلی آن این است که مردم برای آسایش و تمدد اعصاب به این نوع گردشگری احتیاج دارند که دلیل افزایش و رشد بوم‌گردی‌ها، همین نیاز جدید مردم است.

فرید جواهرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص نگاه علمی که امروزه در حوزه توسعه گردشگری مطرح است، اظهار کرد: ما در تعریف گردشگری نیز با انواع گردشگری روبه رو می‌شویم که بسیار خلاقانه، ابتکاری و به روز است و در حال حاضر بر اساس مطالعاتی که در سطح سازمان جهانی جهان‌گردی انجام شده است بیش از 120 نوع گردشگری تعریف شده داریم.

وی افزود: این نشان می‌دهد موضوعات، موضوعات جدیدی بوده و این جدید بودن به دلیل تنوع طلبی و نوع نگاه بشر به موضوع سفر است و شاید یکی از خصوصویات سفرهای جدید این باشد که گردشگران دیگر به دنبال سفرهای طولانی مدت نیستند که پدیده‌ای جهانی است و تنها مربوط به کشور ما نمی‌شود؛ گردشگر به جای این‌که سفری 10 یا 15 روزه داشته باشد در سال چهار یا پنج بار سفر دو یا سه روزه را تجربه می‌کند و بیشتر به دنبال تنوع است و زمانی که تنوع زیاد شود مقصدها و نوع گردشگر متنوع می‌شود.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر بحث شهرنشینی، دغدغه‌های اجتماعی و استرس‌های روزمره زندگی افزایش پیدا کرده است و این باعث شده که مردم به سفر از جمله سفرهای طبیعت‌گردی رو بیاورند.

جواهرزاده عنوان کرد: از طرف دیگر موضوعاتی مانند بحث‌های آینده ‌پژوهی، دغدغه‌مندی‌های مسئولین نیز در این حوزه لحاظ می‌شود و بر همین اساس طبیعت‌گردی را نوعی گردشگری مسئولانه نیز می‌دانیم، طبیعت‌گردانی که باعث تخریب فضای محیطی می‌شوند و وضعیت نابه‌ هنجاری را به وجود می‌آورند گردشگر نیستند.

وی ادامه داد: گردشگران طبیعت‌گرد ما گردشگران مسئولانه هستند که باید نسبت به حفظ محیط زیست و احترام به تنوع زیستی اهتمام بیشتری نشان دهند که از این جهت در حوزه‌های علمی به این موضوع توجه شده است.

وی اضافه کرد: رشدی که در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ما در زمینه توسعه رشته‌های گردشگری اعم از مدیریت گردشگری و اکو توریسم وجود دارد بیانگر این واقعیت است که هم نسل جوان ما نسبت به گردشگری توجه بیشتری پیدا کرده‌اند و هم دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ما به این موضوع توجه دارند.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران ادامه داد: تعداد موسسات زیاد شده است، دانشجویان نسبت به فراگیری علم در این حوزه رغبت بیشتری نشان می‌دهند از این جهت توسعه علمی دراین رشته نسبت به بسیاری از رشته‌های علمی دیگر بیشتر شده است و شاید یکی از معدود رشته‌هایی که بازار مطمئن و صد درصد دارد را رشته‌های هتلداری و گردشگری قلمداد می‌کنیم و از این جهت رویکرد کارآفرینانه در این حوزه وجود دارد به خاطر همین هنوز هم این رشته‌ها از اقبال خوبی برخوردار است.

جواهرزاده در خصوص نحوه تاسیس انجمن علمی طبیعت‌گردی در ایران تشریح کرد: انجمن‌های علمی از وزارت علوم مجوز فعالیتشان را دریافت می‌کنند، در سال 94 جمعی از محققین و متخصصین حوزه‌های گردشگری به ویژه طبیعت‌گردی دور هم جمع شدند، برای تاسیس انجمن علمی و اولین قدم‌ها را برداشتند و پس از فراز و فرود و پی‌گیری‌های موثری که از طریق کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم انجام شد توانستیم مجوز انجمن را از کمیسیون بگیریم.

وی افزود: انجمن‌های علمی هیئت موسسی باید داشته باشد که 60 درصد آن را دانشگاهیانی با رتبه دانشگاهی استاد تمام و دانش‌یار و 40 درصد باقی را استادیار و مربی تشکیل دهند و پیدا کردن هیئتی که استاد تمام و دانش‌یار باشند کار دشواری بود اما با پی‌گیری‌های موثری که انجام شد این انجمن به ثبت رسید و اولین هیئت مدیره این انجمن مرکب از نمایندگان دانشگاه‌های مختلف اعم از دانشگاه فردوسی، دانشگاه همدان، دانشگاه تبریز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات پژوهشی مرتبط  انتخاب شدند و دبیرخانه مرکزی این انجمن در موسسه آموزش عالی بینالود مشهد مستقر است و من نیز به عنوان رئیس انجمن انتخاب شدم.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران ادامه داد: این انجمن به عنوان یک مجموعه وابسته به وزارت علوم به دنبال نشر علم طبیعت‌گردی و برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی بوده و قرار است به عنوان بازوی علمی و فکری برای سازمان میراث‌فرهنگی خدمت کند و بتواند در حد توان خود اطلاعات علمی و دانش‌های مرتبطش را افزایش دهد.

جواهرزاده متذکر شد: موضوع طبیعت‌گردی در استان خراسان نیز مطمئنا به عنوان یک موضوع تکمیلی برای گردشگران عازم خراسان و مشهد محسوب می‌شود و باید قبول کنیم که مشهد خاستگاه گردشگری مذهبی است و گردشگرانی که به مشهد می‌آیند برای زیارت بارگاه ملکوتی امام‌رضا(ع) به مشهد سفر می‌کنند و بحث طبیعت‌گردی برای تکمیل این زنجیره و افزایش میزان ماندگاری گردشگران در دست تحقق است.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت:  آخرین نکته این است که در حال حاضر بسیاری از آژانس‌های مسافرتی تورهای یک روزه طبیعت‌گردی را به عنوان یکی از برنامه‌های یومیه خود دارند که این نشان از اقبال خوبی دارد که هم گردشگران عازم به مشهد و هم شهروندانمان از موضوعات طبیعت‌گردی دارند.

پیشخوان

آخرین اخبار