همزیستی نیوز - رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری آزمون MHLE (آزمون زبان وزارت بهداشت) برای سنجش سطح زبان دانشجویان رشتههای پزشکی اظهار کرد: برای قبولی در این آزمون افراد شرکت کننده باید 50 درصد حد نصاب نمره را کسب کنند تا بتوانند در دانشگاههای علوم پزشکی پذیرفته شده و در مقطع ph.d ادامه تحصیل دهند، اما تنها 20 درصد شرکت کنندگان در این آزمون حد نصاب نمره را کسب میکنند و این نشان میدهد که در مجموع سطح زبان دانشجویان در دانشگاههای علوم پزشکی خوب نیست.
دکتر محمد حسین پورکاظمی در گفتوگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: برای اینکه امروزه کسی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی پذیرفته شود باید در آزمون سراسری، سطح علمی و درسی بالایی داشته باشد اما در خصوص درس زبان معمولا نتیجه آزمون ضعیف است.
وی با اشاره به اینکه اصولا آموزش زبان انگلیسی در مدارس کشور نیز موفق نیست، گفت: این مساله را میتوان در نتایج کنکور سراسری نیز مشاهده کرد؛ به طوریکه یک میلیون شرکت کننده در این آزمون نتیجه آزمون زبان ضعیفی کسب میکنند.
رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی اظهار کرد: برخی دانش آموزان قبل از دوران دانشگاه با ثبت نام در کلاسهای موسسات خصوصی، سطح زبان انگلیسی خود را تقویت میکنند اما افرادی که از این کلاس ها استفاده نکرده باشند عموما در این درس ضعیف هستند.
پورکاظمی با اشاره به برگزاری آزمون MHLE در وزارت بهداشت اظهار کرد: برای قبولی در این آزمون افراد شرکت کننده باید 50 درصد حد نصاب نمره را کسب کنند تا بتوانند در مقطع ph.dدانشگاههای علوم پزشکی ادامه تحصیل دهند اما تنها 20 درصد شرکت کنندگان در این آزمون حد نصاب نمره را کسب می کنند و این نشان دهنده این است که در مجموع سطح زبان دانشجویان در دانشگاه های علوم پزشکی خوب و موفق نیست.
وی با اشاره به اینکه هر میزان سطح زبان دانشجویان بالاتر باشد میتوانند از کتابهای مرجع مختلفی در رشتههای پزشکی و غیر پزشکی استفاده کنند و این یک ضرورت برای دانشجویان است، گفت: برخی از دانشجویان ممکن است در استفاده از کتاب ها موفق باشند اما در زمینه محاوره و شرکت در کنفرانس های علمی بسیار ضعیف هستند و حتی گوش آن ها به محاوره زبان انگلیسی نیز آشنا نیست و نمیتوانند از مطالب بهره کافی را ببرند.
پورکاظمی اظهار کرد: ضعفی که درسطح زبان دانشجویان وجود دارد به آموزش زبان در دبیرستان و مدرسه آنها بر میگردد و این موضوع که ما در دوران پیش از دانشگاه آموزش موفقی را در زمینه درس زبان نداریم. این مشکل در خصوص زبان عربی نیز صدق میکند، این در حالی است که بسیاری از موسسات خصوصی فعال در زمینه آموزش زبان بسیار موفق هستند.
رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه برای آموزش زبان باید از سنین پایین برنامه ریزی و اقدام کرد، گفت: البته این مشکل در دانشگاهها نیز جبران نمیشود و آموزش زبان در دانشگاهها نیز موفق نیست به طوریکه به چند واحد درس عمومی و اختصاصی بسنده میشود که این امر کمکی به دانشجویان در خصوص یادگیری محاورهای زبان انگلیسی نمیکند.
وی در پایان با تاکید بر اینکه آموزش زبان در دانشگاهها موفق نیست، تصریح کرد: فارغ التحصیلان دانشگاههای نیز ما زبان را به خوبی نمیدانند و این مساله مهمی است که باید به آن توجه شود.
همزیستی نیوز - رئیس دانشگاه شهید بهشتی تسلط کامل به زبان خارجی برای دانشجویان دکتری را امری حیاتی عنوان کرد و گفت: من معتقد هستم مدرک زبان باید به عنوان یکی از شروط ورود به دوره دکتری در نظر گرفته شود، چرا که نمیتوانیم در دوره دکتری پژوهشگر خوبی باشیم؛ مگر اینکه به یکی از زبانهای خارجی مسلط باشیم.
دکتر صدوق در گفتوگو با خبرنگار ایسنا ضمن اعلام این مطلب، اظهار کرد: ارتقای سطح زبان دانشجویان دوره دکتری در دنیای رقابتی امروز امری بسیار ضروری و اساسی است و دانشگاههای مطرح کشور باید به این موضوع توجه اساسی داشته باشند، چرا که دانشگاههای معتبر دنیا، دانشجویان این دانشگاهها را به عنوان نیروهای بااستعداد و سرمایه ارزشمند انسانی سریعتر جذب میکنند.
وی در ادامه تصریح کرد: من معتقد هستم شناخت کامل زبان برای دانشجویان دکتری یک امر حیاتی به شمار میرود، چرا که این دانشجویان بدون آشنایی با زبان خارجی نمیتوانند در دنیای رقابتی علم، تحقیق و جست و جو کنند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: متاسفانه موضوع زبان دانشجویان دوره دکتری در کشور ما آنچنان که باید، جدی گرفته نمیشود و دانشجویان دوره دکتری حتی بعد از آزمون جامع نیز میتوانند مدرک زبان خود را ارائه دهند، در حالی که ما مهارت زبان را برای پژوهشهای دانشگاهی و تحقیقاتی نیاز داریم و دانشجویی که نتواند به منابع علمی روز دنیا دسترسی داشته باشد، چگونه میشود از او انتظار محقق بودن را داشت.
دکتر صدوق با تاکید بر اینکه باید مدرک زبان به عنوان شرط ورود به دوره دکتری در دانشگاههای کشور محاسبه شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه دانشگاهها هر ساله با چالشی مواجه هستند که بر اساس آن، دانشجویانی وارد این دوره میشوند که آشنایی حداقلی به زبان انگلیسی ندارند و حتی بعد از ورود به دوره دکتری حداکثر نمره زبان را نمیتوانند کسب کنند تا بتوانند از رساله دکتری خود دفاع کنند، بنابراین من معتقد هستم مدرک زبان باید به عنوان یکی از شروط ورود به دوره دکتری برای دانشجویان در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: به گمان من کسی نمیتواند پژوهشگر خوبی باشد، مگر اینکه علاوه بر تسلط بر زبان فارسی به زبان خارجی تسلط داشته باشد. ما در دانشگاه شهید بهشتی آزمونهای مختلف زبان را برگزار میکنیم، اما معتقد هستم باید آموزش دورههای زبان انگلیسی در این دانشگاه نیز جدیتر مورد توجه قرار بگیرد و بتوانیم دورههای آموزشی برای دانشجویان ارائه دهیم.