ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: کسانی که نسبت به بیماری کرونا بی‌تفاوت بوده‌اند باید تا الان به این رسیده باشند که کرونا جدی است و انتقال آن به‌راحتی انجام می‌گیرد و متأسفانه درصدی هم مرگ‌ومیر دارد.

سراج‌الدین عارف‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اهمیت کمپین در خانه بمانیم، اظهار کرد: تعداد بستری‌ها افزایش‌یافته است؛ مردم با رعایت بهداشت و ماندن در خانه کمک کنند که بار بستری افزایش نیابد تا بتوانیم جوابگوی نیازها باشیم.

وی با اشاره به فشار کاری کادر درمانی در این روزها، افزود: باید به ازای هر ۵ بیمار باید یک پرستار داشتیم باشیم اما با افزایش شمار افراد بستری، این تعداد به ۱۵ بیمار می‌رسد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تقدیر از همراهی بیش از ۹۰ درصد مردم استان در رعایت نکات بهداشتی اعلام شده خصوصا ماندن در خانه و پرهیز از حضور در تجمعات، تصریح کرد: اگر این اتفاق نمی‌افتاد، قطعاً ظرفیت‌های ما جوابگو نبود.

عارف‌نیا تأکید کرد: در این شرایط بیمارستان منشأ شدید آلودگی هستند و احتمال انتقال ویروس از بیماران بالاست لذا از نزدیکان بیماران تقاضا داریم از هرگونه حضور در بیمارستان‌ها خودداری کنند.

وی افزود: بیماری که خودش می‌تواند کارهایش را انجام دهد، همراه نداشته باشد و فقط بیماری که سالخورده یا ناتوان است، نیاز به همراه دارد. این همراه نیز همیشه باید ثابت باشد.

عارف‌نیا در ادامه بیان کرد: از مردم تقاضا داریم در صف نانوایی‌ها فاصله حداقل یک متری را رعایت کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: مرکز کال سنتر با شماره تلفن ۳۱۵۰ برای پاسخگویی به سؤالات هم استانی‌ها درخصوص کرونا راه‌اندازی شده است.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - فرماندار گرگان از حضور پرتعداد شهروندان در تفرجگاه‌ها و مناطق جنگلی این شهرستان با وجود گسترش شیوع بیماری کرونا گلایه کرد.

 محمد حمیدی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جموری اسلامی اظهار داشت: با وجود تمام درخواست ها و تذکرات داده شده، روز گذشته عده زیادی از شهروندان به جنگل ناهارخوران و النگدره رفتند که این سهل انگاری در مبارزه با کرونا ممکن است عواقب تلخی به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: پس از اعلام منع حضور شهروندان در این تفرجگاه ها و جلوگیری از ورود خودروها، عده زیادی با پای پیاده راهی این مناطق شدند که این گونه رفتارها، اشتباه و تاسف انگیز است.

فرماندار گرگان افزود: مردم باید بپذیرند که مناطق تفرجگاهی می تواند موجب شیوع بیشتر کرونا شود چون رصد موارد بهداشتی در این مناطق سخت و حتی غیرممکن است.

استاندار گلستان روز پنجشنبه گفته بود که با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، حضور مردم روزهای پنج‌شنبه و جمعه در جنگل النگدره، ناهارخواران و دیگر تفرجگاه‌های استان گلستان ممنوع است. 

فرماندار گرگان در ادامه با قبول برخی مشکلات اقتصادی پیش آمده برای مردم به سبب همزمانی شیوع بیماری کرونا با بازار شب عید گفت: در اجرای مصوباتی مانند منع استقرار وانت بارها در مناطق حاشیه جاده ها و ورودی‌های شهر باید برخی ملاحضات اقتصادی و معیشتی مردم در نظر گرفته شود تا این محدودیت ها به خلق تنش و یا چالش جدید منجر نشود. 

 حمیدی به برخی دغدغه های بهداشتی در ادامه فعالیت برخی صنوف اشاره کرد و گفت: با وجود همراهی آرایشگران مردانه در تعطیلی و محدودیت ساعت کاری به سبب شیوع بیماری کرونا، فعالیت بدون وقفه آرایشگاه های زنانه گرگان به عنوان چالش بزرگ برای قطع زنجیره این بیماری پیش روی مردم و مسوولان قرار دارد.

فرماندار گرگان ادامه داد:‌ برخی آرایشگران زن بدون مجوز و نظارت در منازل مشغول به کار هستند و با توجه به بکارگیری انواع اقلام شیمیایی در این حرفه، فعالیت این افراد به یک دغدغه در مورد شیوع بیشتر کرونا تبدیل شده که امیدواریم زنان گرگانی با درک بهتر شرایط، از حضور در این اماکن خودداری کنند.

وی در ادامه به مراحل دفن بیماران کرونایی این شهر اشاره کرد و گفت:‌ با  تمهیدات صورت گرفته و با همکاری خانواده فوت شدگان، عملیات تدفین این اموات با نظارت کارشناسان بهداشت در آرامستان گرگان و روستاهای شهرستان در حال انجام است و برای رعایت بیشتر اصول بهداشتی با حضور طلبه های داوطلب، به جای شستشوی میت عملیات تیمم بدل از غسل انجام می شود.

 فرماندار گرگان با اشاره به وجود برخی مشکلات و محدودیت ها در تامین اقلام پیشگیرانه مانند دستکش، لباس یک‌بار مصرف و ماسک برای کادر درمان، پرستاران و پزشکان بیمارستان های این شهر گفت: تاکنون تمام نیاز این افراد تامین شده و تلاش می کنیم دغدغه این قشر در تهیه اقلام بهداشتی را از بین ببریم.

 حمیدی اظهار داشت:‌ واحد تولید ماسک گرگان روزانه ۴۰ هزار قطعه ماسک تولید و روانه بازار می کند که باید مسیر توزیع آن با نظارت و دقت بیشتری رصد شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان عصر دیروز جمعه اعلام کرد که تعداد تلفات ناشی از بیماری کرونا در این استان به ۱۷ نفر رسید.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: تاکنون ۸۸۷ نفر مشکوک به کرونا دارای تنگی نفس سندروم شدید در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ابتلای ۱۰۴ نفر به کرونا قطعی است.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که تعداد جان‌باختگان ویروس کرونا در این استان تا ظهر شنبه به ۳۱ نفر رسید.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: هم اکنون ۸۱۷ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های گلستان بستری هستند که از این تعداد، ابتلای ۱۶۲ نفر به کرونا قطعی است.

وی بیان کرد: علاوه بر آن، نتیجه آزمایش ۱۸۰ بیمار مشکوک به کرونا منفی بود و ۳۷۱ نفر نیز از زمان شیوع این بیماری در استان و پس ار گذراندن دوران درمان، مرخص شدند.

تعداد تلفات کرونا در گلستان تا عصر دیروز جمعه ۱۷ نفر و تعداد مبتلایان قطعی ۱۰۴ تن بود.

با گسترش شیوع ویروس کرونا در گلستان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار روز گذشته اعلام کرد که ورود خودرو با پلاک غیربومی به این استان‌ تا اطلاع بعدی ممنوع است.

علاوه بر آن، پذیرش مسافر در مدارس، برپایی کمپ، چادرهای مسافرتی و اقامت شبانه در پارک ها و مبادی ورودی شهرهای گلستان در ایام نوروز ممنوع اعلام شد.

ناهید جعفری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان روند صعودی شیوع کرونا در استان از مردم خواست علاوه بر رعایت بهداشت فردی، به قرنطینه خانگی ادامه دهند.

علاوه بر دو بیمارستان در گرگان، بیمارستان های شهرهای بندرگز، علی آبادکتول و گنبدکاووس هم به بستری و درمان بیماران کرونا اختصاص یافته است.

منبع: ایرنا
 

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - استاندار گلستان در مجمع خیرین سلامت از کمک ۶۰ میلیارد ریالی خیرین این استان که در مدت زمان ۱۰ دقیقه هزینه کامل خرید ۴۲ دستگاه ونتیلاتور مورد استفاده بیماران مبتلا به کرونا را متقبل شدند، قدردانی کرد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی استانداری گلستان، هادی حق شناس در این جلسه اظهار داشت: برای خرید هر دستگاه ونتیلاتور  (تهویه های مکانیکی که برای تنفس بیماران استفاده می شود) به  یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال نیاز است و همراهی خیرین در این راه قطعا به نجات بیماران و رفع هرچه سریعتر ویروس کرونا کمک شایانی خواهد کرد.

وی بیان کرد: روز گذشته با همکاری یکی از خیرین، آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا در استان راه اندازی شد که در نتیجه آن زمان شناسایی بیماران پس از انجام آزمایش از چند روز به کمتر از ۲۴ ساعت کاهش یافت.

استاندار گلستان افزود: کرونا یک بیماری جهانی است و ما در استان از ابتدای شیوع موضوع را به‌صورت جدی دنبال کرده و امیدواریم با همراهی مردم و کمک خیرین این بیماری را مهار کنیم.

حق شناس با تاکید بر ضرورت رعایت موارد بهداشتی توسط مردم گفت: ۳۵۰ تخت از ظرفیت هتل ها و مهمانپذیرهای استان به عنوان پشتیبان برای کمک به مراکز درمانی در حالت آماده باش قرار گرفت.

وی همکاری مردم برای مهار ویروس کرونا را مورد تاکید قرار داد و گفت: در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری، ورود شهروندان به تفرجگاه های استان و همچنین پذیرش مسافران در مدارس و مهمانسراهای ادارات در ایام نوروز ممنوع شد.

رییس دانشگاه علوم‌ پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی گلستان امروز پنجشنبه با اشاره به مشکل پدید آمده ناشی از افزایش مراجعه‌ مردم به مراکز درمانی استان با ظن ابتلا به کرونا گفت که تعداد جان‌باختگان این بیماری در استان از ۶ به ۸ نفر افزایش یافت.

عبدالرضا فاضل به تعداد مبتلایان قطعی کرونا در گلستان اشاره کرد و گفت: امروز و با دریافت پاسخ ۷۴ آزمایش ارسالی مشخص شد که ابتلای ۳۷ گلستانی به ویروس کرونا قطعی است.

منبع: ایرنا

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: باوجود اینکه بارها اعلام کردیم مردم از حضور در اجتماعات پرهیز کنند ولی شاهدیم برخی‌ها به این موضوع اصلاً توجه نمی‌کنند و در تفرجگاه‌ها، بازار و مراسمات حضور پیدا می‌کنند.

به گزارش ایسنا عبدالرضا فاضل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با وجود اینکه ویروس کرونا درصد مرگ‌ومیر پایینی دارد اما قدرت سرایت آن بسیار بالاست. مهم‌ترین راه قطع زنجیره این بیماری، حضور مردم در خانه و پرهیز از حضور در اجتماعات است.

وی با انتقاد از رعایت نکردن برخی مردم به این موضوع، افزود: در آخر هفته گذشته با توجه به آفتابی بودن هوا، تفرجگاه‌ها در شهرهای مختلف استان مملو از جمعیت بود که این امر در گسترش بیماری تأثیر زیادی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: در بازدیدی که از یکی از شهرهای استان داشتم شاهد بودم که بازار خیلی شلوغ بود و حتی جا برای راه رفتن نبود. مراسمات عزا هم هنوز در شهرها برگزار می‌شود.

فاضل با تأکید بر اینکه مردم باید نسبت به این بیماری حساس باشند و آن را جدی بگیرند، گفت: از مردم استان تقاضا داریم به توصیه‌های بهداشتی توجه داشته باشند تا بتوانیم این بیماری را شکست دهیم.

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان گفت: با تجهیزاتی که در فرودگاه گرگان نصب کردیم، امسال کنسلی پرواز به علت نامساعد بودن هوا را در این فرودگاه نداشتیم.

علی متانت شامگاه سه‌شنبه ۸ بهمن در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در آذرماه حدود ۲۰ هزار مسافر از فرودگاه گرگان جابه‌جا شده است که نسبت به سال گذشته، ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: از امروز پرواز گرگان-کیش بعد از ۱۳ ماه وقفه، مجدداً برقرار شد.

مدیرکل فرودگاه‌های گلستان خاطرنشان کرد: این پرواز روزهای سه‌شنبه و جمعه به‌صورت رفت و برگشت انجام می‌گیرد. در صورتی که استقبال از این پرواز را داشته باشیم، پرواز ادامه خواهد داشت.

متانت گفت: در حال حاضر به‌طور متوسط هفته‌ای ۸۰ سورتی پرواز را در فرودگاه گرگان به مقاصد زاهدان، تهران، مشهد و کیش داریم.

وی اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک پرواز گرگان-بندرعباس مجدداً برقرار خواهد شد. پروازهای اصفهان و شیراز را نیز دنبال می‌کنیم.

 متانت بیان کرد: در برنامه داریم که پرواز گرگان-استانبول را برای دو روز در هفته راه‌اندازی کنیم.

مدیرکل فرودگاه‌های گلستان به پروژه‌های در دست اجرا در فرودگاه گرگان اشاره کرد و گفت: ترمینال جدید فرودگاه به مساحت ۹ هزار مترمربع، توسعه اپرون فرودگاه به مساحت ۱۸ هزار مترمربع، توسعه فضای سبز و محوطه‌سازی و پارکینگ خودرو، موتورخانه مرکزی، منبع ذخیره آب بتونی و بهسازی قسمت‌های مختلف بااعتبار ۷۰ میلیارد تومان در حال انجام است.

منبع: ایسنا گلستان

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان امروز دوشنبه دوم دی‌ماه به شهرک صنعتی آق‌قلا رفتند و مشکلات چهار واحد تولیدی را بررسی کردند.

مشکلات واحدهای تولیدی دژ پلاستیک، پارس ایده سبز و سنگین برش حجت در این بازدید بررسی و دستورات لازم برای رفع آن صادر شد. واحد تولیدی لبنی که بیش از یکسال از تعطیلی آن می‌گذرد چهارمین کارخانه‌ای بود که امروز اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی استان از آن بازدید کردند. رئیس‌کل دادگستری گلستان پس از بازدید از این واحد تولیدی گفت: این کارخانه آماده تولید است اما به علت اختلاف شرکا بیش از یکسال است که تعطیل و بیش از ۱۰۰ کارگر آن بیکار شده‌اند.

هادی هاشمیان افزود: در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان پرونده این کارخانه به‌صورت ویژه دنبال می‌شود و خوشبختانه با جلسات متعددی که با شرکا داشتیم، مشکلات مدیریتی کارخانه حل‌شده و بخش دیگر آن‌که مربوط به بانک‌ها و طلبکاران است نیز امروز با حضور دادستان مقرر شد، نشستی با حضور طرفین تشکیل و راهکارهای حل مشکل بررسی شود.

هاشمیان ابراز امیدواری کرد: به‌زودی دوباره این واحد تولیدی، بازگشایی شود و تولید را از سر گیرد.

وی بابیان این‌که امروز تولیدکنندگان در صف مقدم جبهه اقتصادی هستند، گفت: در ستاد اقتصاد مقاومتی استان به دستور رئیس قوه قضاییه از همه ظرفیت‌های دستگاه قضایی برای رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی حتی یک خط تولیدی به کار گرفته‌ایم.

این مقام ارشد قضایی استان گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام‌شده از سال گذشته، اجازه توقیف کارخانه‌ها و خط تولید را نداده‌ایم و تلاش کرده‌ایم در دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی، مشکلات حل‌وفصل شود.

هاشمیان ادامه داد و گفت: روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها را نیز مکلف کرده‌ایم با مسئولان شهرستانی از واحدهای تولیدی فعال و نیمه فعال بازدید و برای حل مشکل این واحدها تلاش کنند که خوشبختانه با همین تلاش‌ها از سال گذشته تاکنون ۲۷ واحد تولیدی فعال و نیمه فعال در گلستان تولید را سر گرفتند و ۶۰۰ کارگر به سرکار بازگشتند.

رئیس‌کل دادگستری گلستان را دادستان مرکز استان، دبیر ستاد اقتصادی مقاومتی دادگستری استان، رئیس دادگستری و دادستان آق‌قلا و فرماندار آق‌قلا در این بازدید همراهی کردند.

منبع: ایسنا

ادامه مطلب...

همزیستی نیوز - یک عضو هیات مدیره انجمن علوم خاک ایران با اشاره به رویه خشک شدن تالاب گمیشان، گفت: با توجه به اینکه ریزترین دانه‌های خاک در این تالاب وجود دارد، در آینده ریزگرد ناشی از این خاک‌ها گریبان‌گیر مردم استان گلستان خواهد شد.

قربانعلی روشنی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سالیان اخیر، ریزترین نوع دانه‌های خاک از طریق رودخانه‌ها و فرسایش خاک در تالاب گمیشان ته‌نشین شده است. حال که روند خشک شدن تالاب گمیشان را داریم، با وزش باد که دائماً آن را در گلستان داریم، ریزگردها را در این استان شاهد خواهیم بود.

وی افزود: اگر جلوی این روند را نگیریم در ۳۰-۴۰ سال آینده مردم استان گلستان از شدت ریزگرد خفه خواهند شد!

این عضو هیات مدیره انجمن علوم خاک ایران تأکید کرد: مسئولین ارشد استان باید برای این موضوع فکر اساسی کنند؛ مدیریت امروز ما در بخش آب‌وخاک، در سرنوشت نسل‌های آینده تأثیرگذار خواهد بود.

روشنی در ادامه با اشاره به تهیه نقشه رقومی حاصلخیزی خاک، گفت: استان‌های فارس، خوزستان و گلستان مجری این طرح بودند و نقشه‌های پایه برای این سه استان ترسیم شد. علاوه بر این کار، در استان گلستان آلبومی برای مراکز خدمات کشاورزی تهیه شد که کشاورزان با استفاده از آن می‌توانند از میزان مواد آلی، آهک، فسفر و دیگر پارامترهای خاک زمین کشاورزی خود اطلاع یابند و نسبت به استفاده از کودهای مورد نیاز اقدام کنند.

وجود تمامی رده‌های خاک کشور در گلستان

وی بابیان اینکه گلستان یکی از استان‌های خاص در حوزه خاک در سطح کشور است، تصریح کرد: در دنیا خاک‌ها به ۱۲ رده تقسیم می‌شوند که ۷ رده آن را در ایران داریم و هر ۷ رده این خاک‌ها، در استان گلستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه گلستان دارای خاک حاصلخیزی است، گفت: بخشی از نوار شمالی استان گلستان دارای خاک غنی است اما شوری آن بالاست. با زهکشی این اراضی می‌توان مشکل شوری را برطرف کرد.

وی به پروژه ۲۸۰ هزار هکتار زهکشی در استان اشاره کرد و گفت: اگر این زهکشی‌ها که بخش زیادی از آن در حال انجام است محقق شود و در کنار آن تأمین آب را در این اراضی داشته باشیم، عملکرد محصولات بسیار بهبود پیدا خواهد کرد و درآمد کشاورزان دو و نیم تا سه برابر افزایش می‌یابد.

ادامه مطلب...

اشاره: پایگاه خبری همزیستی نیوز در باره خسارت جبران ناپذیر خط آهن گرگان - اینچه برون به مردم شهر آق قلا در واقعه سیل نوروز 98 این منطقه، در بحبوحه بروز این سیل مطلبی تحت عنوان  راه آهن «گرگان - اینچه برون» موهبت یا مصیبت برای آق قلا  منتشر کرد و با استناد به مدارک و گفته های مسئولان ذیربط، احداث این خط آهن را به زیان مصالح مردم شهر آق قلا ارزیابی کرد. گرچه از آن زمان تا کنون به علت بی توجهی مسئولان ذیربط به مطالبی از این دست، مقصران بروز خسارت های مادی و معنوی ناشی از این سیل از هرگونه بازخواست و مجازات به یمن رویه های معمول( مشمول مرور زمان و به فراموشی سپرده شدن مسائل) در امان ماندند اما انتشار گزارش ذیل بعد از گذشت شش ماه از وقوع سیل گلستان، نشان می دهد که آنچه در آن نوشتار درخصوص نقش این خط آهن در بروز خسارت های مذکور تاکید شده بود پر بی راه نبوده است.     
 
***************

اسکان نیوز- الهه موسوی: راه آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان که ایستگاه مبدا ایران آن، در گرگان مرکز استان گلستان واقع شده و بخشی از خطوط آن از جوار شهر آق قلا می گذرد یکی از عوامل ماندگار شدن سیل در شهر آق قلا و افزایش خسارت به شهروندان بود؛ تا آنجا که بالاخره برای بیرون رفتن آب از شهر، نقاطی از ریل ها را شکستند. اسناد و مدارک موجود نشان می دهد این پروژه، نه تنها بدون انجام "مطالعات ارزیابی زیست محیطی" کلنگ زنی و اجرا شده؛ بلکه پس از آنکه با مخالفت مدیران و کارشناسان محیط زیست گلستان مواجه شده و با کمک دستگاه قضا متوقف شد با فشار بر سازمان حفاظت محیط زیست، مجوزهای لازم را گرفته و مدیرکل وقت محیط زیست استان گلستان را نیز به علت کوتاه نیامدن از استانداردهای محیط زیست، برکنار کرده است.

اگر چه مسوولان کشوری و استانی و دست اندرکاران بررسی مسائل سیل نوروز 98 تاکنون هیچ اشاره ای به نقش جانمایی نادرست خطوط ریلی در ماندگاری سیلاب در "آق قلا" نکردند اما نامه نگاری های مدیران محیط زیست گلستان نشان می دهد اساسا هیچ مطالعه ای برای جانمایی درست و علمی راه آهن در جوار شهر آق قلا انجام نشده و مجری پس از تذکرهای تشکیلات حفاظت محیط زیست گلستان و کشور نیز به جای تمکین به قانون، به تخلف خود ادامه داده و حتی برای انتقام از� مدیرکل محیط زیست که از مجری طرح راه آهن به قوه قضاییه شکایت برده و کار را خوابانده بود، او را برکنار کرده است.

موافقت نامه اولیه احداث این خط آهن در اردیبهشت 1386 در شهر "ترکمن باشی" بین رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید. راه آهن بین المللی با طول حدود ۹۰۰ کیلومتر، سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان را به هم متصل و گفته می شد ایران را به کریدور اتصال آسیا به اروپا تبدیل خواهد کرد.

راه آهن ایران- قزاقستان- ترکمنستان در اوائل دسامبر سال 2014 میلادی با حضور رؤسای جمهور 3 کشور افتتاح شد. قرار بود شبکه راه آهن جدید به توسعه تجارت بین کشورهای منطقه نیز یاری برساند و سالانه ۳ الی ۵ میلیون تن بار ترانزیت شود؛ رقمی که گفته می شد در دوره های بعد به ۱۰ - ۱۲ میلیون تن در سال افزایش یابد.

رییس جمهور حسن روحانی در مراسم افتتاح این راه آهن گفته بود:� راه آهنی که امروز افتتاح شد هم توان جابه جایی میلیون ها تُن بار و هم توان جابه جایی هزاران مسافر را در طول سال دارد. در عین حال باید این ظرفیت گسترش یابد تا هم مردم و هم تجار بتوانند راحت تر از آن استفاده کنند. با این کار شرایط اقتصادی منطقه و کشور برای توسعه و پیشرفت فراهم خواهد شد. می توانیم کشورهای عضو اکو را به کشورهای عضو شانگهای متصل کنیم و شرایط را برای توسعه روابط اقتصادی بیش از پیش مهیا کنیم. با توسعه ارتباط، زمینه رفاه مردم منطقه فراهم خواهد شد و اقتصاد، رشد بیشتری خواهد داشت.�

این وعده ها اما عملی نشد؛ نه تنها هیچ رونقی در ابعاد اقتصادی و تجاری و روابط سیاسی کشورهای منطقه اتفاق نیفتاد، بلکه برای مدتی، قطار مسافربری گرگان-ترکمنستان تعطیل شد. چرا که به گفته مسوولان حرکت این قطار توجیه اقتصادی نداشت.

علاوه بر آن، سال ها بعد درست در نخستین روز فروردین 98 که در اثر پر شدن مخزن سد وشمگیر و بی توجهی متولیان به هشدارهای هواشناسی جهانی و کشور و خالی نکردن تدریجی سدف سیلاب تمام شهر و برخی روستاهای آق قلا را فرا گرفت، ریل های راه آهن مانند سدی برابر آن عمل کرده و در حدود یکماه آب را در شهر نگه داشت و تا خطوط ریلی شکسته نشد، آب شهر نیز به رغم تلاش ها و راهکارهای مختلف، در برخی نقاط همچنان بر جا ماند.

آنجا بود که آشکار شد مکان جانمایی ریل ها درست نبوده و اگر درست در مقابل مکان کنونی، احداث می شد می توانست مانع ورود بخش بزرگی از حجم آب به شهر آق قلا شود.

نخستین هشدار محیط زیست گلستان

پروژه راه آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان در دهم آذرماه 1386 بدون طی مراحل قانونی، کلنگ زنی شد. فردای همان روز یعنی 11/9/1386 ساسان علی نژاد مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست گلستان با ارسال نامه ای به فاطمه واعظ جوادی، رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست کشور خطاب به او نوشت:

� پیرو نشست سران کشورهای حاشیه� دریای خزر در ایران و امضای توافقنامه سه جانبه احداث راه آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان با سفر استاندار محترم گلستان، وزیر محترم راه وترابری، مسوولین محترم خطوط ریلی جمهوری اسلامی ایران و مسوولین محترم کشور قزاقستان به کشور ترکمنستان، مراسم گلنگ زنی آغاز پروژه در روز شنبه مورخ 10/09/1386 انجام شد.

با توجه به اینکه چنین پروژه هایی مشمول تهیه گزارش ارزیابی زیست محیطی می باشد، لذا خواهشمند است دستور فرمایند اقدام لازم معمول، و نتیجه به این اداره کل نیز اعلام گردد.�

مدیرکل وقت محیط زیست گلستان، نامه بعدی را در تاریخ 12/5/1387 خطاب به مصطفی معینی مدیرکل اداره خط وسازه های راه آهن جمهوری اسلامی ایران نوشت. در این نامه آمده است:

� با احترام، عطف به نمابر شماره 5120/ص 31 مورخ 1/5/87 در خصوص اجرای خط آهن گرگان-اینچه برون، به استحضار می رساند اجرای طرح موصوف، به استناد بیستمین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست مورخ 25/7/80 مشمول انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی می باشد. با عنایت به ماده 105 قانون برنامه سوم توسعه جمهوری اسلامی تنفیذ شده در ماده 71 قانون برنامه چهارم، کلیه طرح ها و پروژه های بزرگ تولیدی و خدماتی، باید پیش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان سنجی و مکان یابی، بر اساس ضوابط پیشنهادی شورای عالی حفاظت محیط زیست و مصوبات هیات محترم وزیران، مورد ارزیابی زیست محیطی قرار گیرند. لذا با عنایت به موارد فوق الذکر، خواهشمند است دستور فرمایند قبل از هرگونه اقدامی با این اداره کل هماهنگی لازم به عمل آید.�

هشدار به دادبود معاون استاندار وقت

سومین نامه هشدار آمیز علی نژاد درباره مشکلات قانونی پروژه راه آهن، در تاریخ 8/3/1390 خطاب به مهندس دادبود معاون وقت امور عمرانی استانداری گلستان ( و شهردار کنونی گرگان) نوشته و ارسال شد.

در این نامه تاکید شده � متاسفانه علیرغم پیگیری های مکرر و فراوان به عمل آمده، با عنایت به اینکه پروژه مذکور مشمول انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی می گردد تا این تاریخ هیچگونه اطلاعات و استعلامی به این اداره کل ارسال نگردیده است. بدیهی است آغاز هر گونه عملیات اجرایی منوط به انجام فرایند اداری و اخذ نظر کمیته ارزیابی زیست محیطی سازمان مطبوع خواهد بود.�

نامه به معاون عمرانی استاندار وقت گلستان یکبار دیگر در 25 همان ماه تکرار شد؛ اینبار علی نژاد با تاکید بر دعوتنامه مدیرکل دفتر فنی استانداری وقت و جلسه کمیته تخصصی امور زیربنایی استان، مراتب را تکرار کرده است که شامل 3 مورد است؛ الف- استعلام از تمامی نهاده های متولی به صورت موازی در کوتاه ترین زمان؛ ب-� استعلام از نهاده های متولی صدور مجوزهای معادن ومصالح مورد نیاز به صورت موازی؛ پ- ارائه مطالعات فنی و ارزیابی زیست محیطی به نهاده های متولی به صورت موازی؛ ت- تشکیل ومعرفی گروه های مسوول وپیگیری کننده به نهاده های متولی در کوتاه ترین زمان.

قانون گریزی معاون عمرانی وقت استاندار گلستان

کمتر از یکماه از ارسال نامه دوم خطاب به دادبود معاون وقت استانداری گلستان و شهردار کنونی گرگان، ساسان علی نژاد ناگزیر شد به دلیل بی توجهی دادبود و مجموعه استانداری وقت گلستان و ادامه یافتن عملیات غیرقانونی و بی مجوز ساخت راه آهن، دوباره نامه ای را برای او بفرستد. در این نامه نیز مجددا بر این نکته تاکید شده که � پروژه مذکور، مشمول تهیه و ارائه مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی است و آغاز هر گونه عملیات اجرایی، منوط به رعایت فرایند اداری و اخذ موافقتنامه کمیته ارزیابی سازمان متبوع خواهد بود. خواهشمند است دستور فرمایند هماهنگی و اقدام لازم معمول گردد.�

قحطی گوش شنوا ؟!

باز هم گوش شنوایی نبود و قانون برای هیچیک از مسوولان گلستان به نیم جو نمی ارزید. آنها بدون توجه به نامه های اداری ممهور به مهر سازمان حفاظت محیط زیست با سربرگ دولت و ریاست جمهوری، مشغول کار خود بودند؛ رویه ای که اکنون نیز کمابیش در تمام نقاط کشور حاکم است.

�شاید همین باعث شد که نامه بعدی را قنبرعلی تمسکنی رییس وقت محیط زیست بندرترکمن در تاریخ 27/4/90 خطاب به مدیرکل محیط زیست گلستان نوشت و تصریح کرد که پیرو مذاکرات تلفنی، عملیات نقشه برداری و تسطیح پروژه راه آهن ترکمنستان در منطقه مرزی اینچه برون آغاز شده و با سرعت بالایی در حال اجراست.

�علی نژاد در پاسخ این نامه اینبار نامه ای خطاب به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان نوشت و با ضمیمه کردن نامه اداره محیط زیست بندرترکمن، تاکید کرد که به مسائل بیان شده توجه شود.

اقدام قضایی علیه مجریان متخلف راه آهن�

هیچیک از این نامه نامه نگاری ها و هشدارهای سازمانی موثر واقع نشد و مجری و پیمانکار همچنان به راه غیرقانونی خود برای ساخت راه آهن می رفتند؛ طرحی که نه مطالعات ارزیابی داشت و نه مجوز محیط زیست؛ بالاخره مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان برای مقابله با تخلف، ناگزیر به اقدام قضایی شد.

علی نژاد در تاریخ 29/4/90 خطاب به ریاست دادگاه عمومی اینچه برون نوشت:� به استحضار می رساند شرکت "پارس انرژی" پیمانکار پروژه خط راه آهن گرگان-اینچه برون، توسط شرکت های تابعه به نام های "شرکت حشمت آرا صفت" به مدیرعاملی اختر تابان و شرکت بناصنعت به مدیرعاملی مهرداد فرزاد و شرکت "یاشینی" به مدیریت یاشینی، بدون اخذ مجوز سطح وسیعی از منطقه را تخریب نموده اند. به استناد بند یک ماده 192 قانون پنجم توسعه اجتماعی-اقتصادی-فرهنگی، کلیه طرح های تولیدی وخدماتی می بایست قبل از اجرا، مطالعات امکان سنجی و گزارش ارزیابی زیست محیطی طبق ضوابط شورای عالی محیط زیست تهیه، و پس از ارائه و اخذ مجوز محیط زیست، عملیات اجرایی پروژه آغاز گردد.

علهذا در رعایت ماده 690 قانون تعزیرات و قوانین ومقررات حفاظت محیط زیست تقاضای برخورد قانونی و توقف عملیات و مجوز زیست محیطی از اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان را دارد. ضمنا میزان تخریب و سایر مستندات قانونی، متعاقبا تقدیم خواهد گردید.�

�همچنین در همان تاریخ، یک شکایت دیگر از مجریان راه آهن خطاب به دادستان دادسرای عمومی و انقلاب آق قلا تنظیم شده و درخواست توقف عملیات تا اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست داده شده است.

پاسخ اولیه سازمان محیط زیست کشور

اما نامه هایی که مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست به درخواست های مدیرکل وقت محیط زیست گلستان داده بسیار قابل توجه است؛ چرا که در نامه های نخست، روانبخش شیردم مدیرکل این دفتر با تایید رویکرد علی نژاد و اداره کل گلستان از آنها درخواست ادامه همین روند را داده است.

او در نامه 2/5/90 تاکید می کند � از آنجایی که گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح مذکور به این دفتر نرسیده است، آغاز عملیات اجرایی این پروژه با قوانین و ضوابط مورد عمل منافات داشته و بایستی تا زمان تایید گزارش ارزیابی، متوقف گردد. لذا ضروری است موضوع، به مجری محترم طرح، تسریع و در تهیه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی تذکر داده شود.�

یک چرخش ناگهانی

اما در 28 /6/90 یعنی بیش از یک ماه واندی بعد، سازمان حفاظت محیط زیست وادار به یک چرخش 180 درجه ای شده و نامه ای را خطاب به ساسان علی نژاد مدیرکل وقت محیط زیست گلستان نوشته و اطلاع می دهد که "با کلیات طرح راه آهن اینچه برون، با رعایت مفاد ارائه شده در گزارش ارزیابی زیست محیطی موافقت شد و پس از ابلاغ آیین نامه زیست محیطی توسط هیات دولت مجوز نهایی صادر خواهد شد."

در این نامه از مدیرکل محیط زیست گلستان خواسته شده ترتیبی اتخاذ دهد تا حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ صورتجلسه موارد زیر به دفتر ارزیابی زیست محیطی ارسال شود. هر چند در انتهای نامه تاکید شده که این صورتجلسه در حکم مجوز محیط زیستی نبوده و هر گونه عملیات اجرایی قبل از صدور مجوز نهایی خلاف قوانین ومقررات است.

این سوال نیز تا امروز بی پاسخ مانده که مگر انجام و تهیه مطالعات ارزیابی زیست محیطی را می توان طی یک و نیم ماه انجام� داد که سازمان، نامه موافقت را یک و نیم ماه بعد از نامه هشدار ابلاغ کرده است.

موافقت مشروط قائم مقام وقت سازمان محیط زیست با راه آهن

اگر چه نامه ای که از سوی علی محمدشاعری قائم مقام وقت سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده کنونی مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی در تاریخ 18/11/1390 با عنوان موافقت مشروط با پروژه راه آهن گرگان-ترکمنستان-قزاقستان خطاب به ساسان علی نژاد نوشته و ابلاغ شده است، اما این نامه در واقع، آب پاکی را بر دستان محیط زیست استان ریخته و طرحی را با یک ارزیابی زیست محیطی صرفا صوری و بسیار شتابزده، تایید کرده است.

شگفت انگیز اینکه تاریخ آخرین نامه مدیرکل دفتر ارزیابی که تاکید کرده هنوز هیچ گزارشی به دست ایشان نرسیده 2/5/90 است و شگفت انگیزتر آنکه درست روز 28/6/90 یعنی کمتر از دوماه بعد، همان مدیرکل یعنی روانبخش شیردم نامه ای به شماره 28140/90 ابلاغ کرده و صحبت از موافقت با کلیات طرح ارائه شده در گزارش ارزیابی زیست محیطی نامه می کند. �

این یعنی "مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطیِ" طرحی با عظمت راه آهن فوق که بین سه کشور همسایه یعنی ایران-ترکمنستان و قزاقستان منعقد شده و اجرا خواهد شد تنها 2 ماه زمان برده است.
یقینا کسانی که می دانند مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی چیست می توانند تایید کنند که چنین مطالعه ای که با شتاب و در زمانی بسیار کوتاه تهیه شده، فارق از روش های مطالعه و مشاور تهیه کننده، تا چه حد خالی از دقت و به دور از شاخص های علمی و جغرافیایی و زیست محیطی بوده است. نکته ای که به صراحت در موضوع سیلاب گلستان، تایید شده و تخریب ها و معضلات ناشی از این بی دقتی و بی مبالاتی و قانون شکنی را مشاهده می کنیم.

برکناری مدیرکل وقت محیط زیست و باقی قضایا

موضوع راه آهن گرگان-ترکمنستان-قزاقستان به همین جا ختم نشد؛ این ماجرا قصه ای بود که سر دراز داشت. به جای اینکه سازمان حافظ محیط زیست و تنوع زیستی به هشدارهای مدیر استانی اش توجه کند و آنها را جدی بگیرد، نامه برکناری او را تنها چند روز پس از صدور مجوز راه آهن، ابلاغ کرد.
این در حالی بود که تمام نامه نگاری های ساسان علی نژاد درباره راه آهن و تخلفات مجری، هم مستند بود و هم منطبق با واقعیت؛ به گونه ای که حتی یکبار نیز هیچکدام از این نامه ها از سوی مجری یا استانداری گلستان جوابیه یا تکذیبیه ای دریافت نکرد و کسی منکر آن تخلف ها نشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان نیز پس از صدور مجوز سازمان متبوعش برای راه آهن، مانع ساخت آن نشد. او وظیفه اش را انجام داده بود و باقی مسائل بر دوش مسوولان بالادستی و نیز قوه قضایی بود که به شکایت اداره کل محیط زیست و تخلف های پیمانکار و مجری رسیدگی کند. اما علی نژاد باید تنبیه می شد تا بار دیگر روی دُم کلفت مجریان طرح های بزرگ، که نیروهای خودی برخی وزارتخانه ها، روسا و مدیران بودند و محیط زیست را "غیرخودی"، "بیخودی" و نیز "محیط ایست" و "مزاحم توسعه" می دانستند پا نگذارد.
ساسان علی نژاد از مدیرکلی برکنار شد؛ به جرم اینکه بر حسب وظیفه سازمانی، به قانون شکنان دولتی و پیمانکاران آنها تذکر قانونی داده و پای آنها را به دادگاه کشانده بود. شاید وجدان علی نژاد تنها وجدانی بود که در سیل فروردین 98 گلستان، آرام بود. همان رخدادی که در اثر مدیریت نادرست سدهای بالادست از جمله "سد وشمگیر" رخ داد و به خاطر جانمایی نادرست "ریل های راه آهن گرگان-ترکمنستان" مدت ها در شهر ایستاد و آبی از آب تکان نخورد.

روزهای نخست سیل، خیلی ها درباره نقش راه آهن به مانند سدی در برابر خروج آب از شهر "آق قلا" زمزمه می کردند. اولین اظهارنظر علنی و قطعی نیز از سوی لطفی معاون آبخیزداری منابع طبیعی گلستان بر روی پیج اینستاگرامش قرار گرفت. او در زیر تصویری از گوگل ارث که شهر آق قلا و راه آهن را نشان می داد نوشته بود "اگر راه آهن به جای غرب، در شرق آق قلا ساخته می شد مثل سدی از ورود آب به شهر جلوگیری می کرد و حالا از خروجش".

هیچکس اما نمی دانست ساسان علی نژاد و مجموعه محیط زیست استان گلستان، برای همین مسائل با طرحی بی مطالعه مخالف بوده و جلوی آنرا گرفتند و کسی نیز هنوز نمی داند اساسا "مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی" برای پیشگیری از همین مخاطرات و کاهش آسیب های آن، این همه اهمیت دارد و الزامی است.

هنوز هم در سراسر ایران، مخصوصا استان نوپا و روبه توسعه گلستان، طرح هایی بدون ارزیابی اجرا می شود که نمونه اخیرش احداث یک پل در داخل خلیج نیمه خشک گرگان بدون ارزیابی زیست محیطی برای اجرای "طرح گردشگری آشوراده" است. جالب اینجاست که امروز نیز معاون عمرانی استاندار گلستان بر ساخت این جاده غیرقانونی و بدون ارزیابی، اصرار دارد. جاده ای که معلوم نیست قرار است چه اتفاقی را سال ها بعد در یکی از پرحادثه ترین استان های ایران دامن بزند!

حالا باید مسوولانی که همچنان محیط زیست را مزاحم توسعه می دانند یک پرسش جدی و مهم را پاسخ دهند که "آیا اگر پروژه راه آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان چند ماه دیرتر با مطالعات دقیق و علمی و انجام "مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی" مکان یابی، کلنگ زنی و افتتاح می شد خسارت های سیل آق قلا و ماندابی آب در این شهر چقدر کاهش می یافت؟ آیا وجدان کسی این وسط ها و پس از شنیدن این پرسش ها نمی لرزد؟!


ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...
 
 
 
 
 
 

ادامه مطلب...

حادثه دلخراش تصادف یک دستگاه تریلی حامل سیمان و یک دستگاه مینی بوس در محور گنبد - مراوه تپه در هفته گذشته که به کشته شدن 15نفرو مجروح شدن 18 نفر از هم وطنان بی گناه ما در شرق استان گلستان منجر شد یک بار دیگر زنگ خطر را در بیخ گوش مسئولان استان و بخصوص مدیران ذیریط طنین انداز کرد.

گرچه این زنگ درمقاطع مختلف به علت وقوع حوادث مشابه این حادثه وحتی دلخراش تر از آن و با صدای بلندتر شنیده شده است، اما متاسفانه جز اظهار تاسف و همدردی با خانواده های داغدیدگان و انداختن توپ تقصیر به زمین بخش های دیگر، واکنش عملی برای برخورد با مقصران و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه از این مسئولان و مدیران دیده نشده است.

پرواضح است که تداوم وقوع حوادث ناگوار جاده ای در استان و کشور را نمی توان نتیجه کم کاری و کوتاهی یک بخش یا یک وزارتخانه، سازمان یا اداره دانست و به قول معروف یک تنه به سراغ قاضی رفت، بلکه محدوده چرخه این حوادث بسیار فراتر از یک یا چند بخش و وزارتخانه است و دست های فراوانی درکار است که چه در افزایش و چه در کاهش این گونه حوادث اسفبار می توانند تاثیرگذار باشند.

اما جان کلام اینجاست که درهرحادثه ای در کنار همه عوامل موجد آن، یک عامل اصلی و بسترساز وجود دارد، مثلا در مورد یک حادثه جاده ای، درست است که خودرو غیراستاندارد، راننده ناشی و سهل انگار و قوانین و مقررات ناکارآمد در وقوع آن حادثه می تواند دخیل باشد، اما بطور قطع جاده به عنوان بستر اصلی وقوع آن از یک نقش حیاتی و کلیدی برخوردار است.

به همین دلیل متولیان ساخت، نگهداری و مرمت جاده ها و پل ها باید بپذیرند که فرمانده این جنگ خانمان سوزهستند و آمار وحشتناک تلفات این جنگ در کشور که حتی از آمار تلفات جنگ تحمیلی نیز فراتر رفته است، پایین نخواهد آمد مگر اینکه آنها در جایگاه متولی و تصمیم سازان بالاتر از آنها در جایگاه مجلس، طرحی نو دراندازند و با شناسایی جاده های غیراستاندارد که البته در استانی مانند استان ما بخصوص در منطقه ترکمن صحرا کارمشکلی نیست، نسبت به رفع مشکلات عدیده آنها اهتمام ویژه داشته باشند.       

از جمله این جاده های غیراستاندارد می توان  به جــاده بنــدر ترکمــن - آق قــلا معـروف بـه خـط آلمـان اشاره کرد که بـا حـدود۴۰ کیلومتـر طول سـه شهرسـتان و بیــش از۵۰ روســتا را در بر می گیرد و متاسفانه در طــول ســال هــای گذشــته تصادفــات و حــوادث زیــادی کــه منجــر بــه فــوت و جراحــت بســیاری از هـم وطنـان عزیزمـان شـده اسـت در ایـن محـور اتفـاق افتـاده و رونـد ایـن اتفاقـات ناگـوار همچنــان در ایــن مســیر ادامــه دارد.

گرچــه شــرح ایــن وضعیــت خطرنــاک بــه انحــای مختلــف چــه بــه صــورت اداری و خصوصــی و چــه بـه صـورت عمومـی از طریـق رسـانه هـا بـه سـمع و نظـر دسـتگاه هـای مسـئول و متولـی ایـن جـاده رسـانده شـده اسـت، امـا همیشـه بهانـه ایـن بـوده کـه بودجـه و اعتبـارات کافـی بـرای رفـع مشـکلات آن نیسـت!

بـه نظـر مـی رسـد کـه وضعیـت بحرانـی ایـن جـاده مــی طلبــد کــه بــه هرحــال بایــد فکــری اساســی بــرای آن کــرد؛ چــون بــا افزایــش جمعیــت و فراوانـی خودروهـا نسـبت بـه چنـد دهـه قبـل، ایـن جــاده نیــز بایــد توســعه و حداقــل چهاربانــده شــود.

وضعیــت پــل هــا نیــز در ایــن مســیر بخاطــرنداشــتن حفــاظ مناســب بســیار فاجعــه آفریــن اســت و کیفیــت روکــش آســفالت هــم نامناســب وبخاطـر کـم عـرض بـودن جـاده و نداشـتن شـانه، ایــن مســیر بســیار ناایمــن بــوده و علائــم هشــداردهنـده کافـی و اسـتاندارد هـم در آن کـم مشـاهده مــی شــود و ازهمــه مهــم تــر آنکــه، روشــنایی درایــن مســیر وجــود نــدارد و تــردد از آن در هنــگام شــب واقعــا خطرنــاک و آبســتن هرگونــه اتقــاق ناگــوار اســت.

بــه احتــرام خانــواده هایــی کــه جگرگوشــه هــای شـان را در حادثه اخیر شرق استان و حـوادث مشابه دیگر بخاطـر ایـن همـه مشـکلات و کمبودهـا از دسـت داده انـد و افــرادی هــم کــه درایــن حــوادث بــرای همیشــه مصـدوم و معلـول شـده انـد و همچنیـن در جهـت رفــاه حــال مــردم شــریف و فهیــم استان گلستان و بخصوص منطقــه ترکمن صحرا مــی طلبــد کــه مســئولان ذیربط پیگیــری و توجــه جــدی در همه ایــن مــوارد داشــته باشــند.

حاجی گلدی کر

  

پیشخوان

آخرین اخبار