b_300_300_16777215_00_images_955_khab.jpg

شهره اکبری - از مهم‌ترین نشانه‌های قانون‌گرایی٬ قانون‌مندی و قانون‌پذیری هر جامعه مدنی عنصر رسانه است.کارکرد رسانه در جوامع امروزی بسیار گسترده است٬ سیاست٬ اقتصاد٬ بهداشت٬ فرهنگ٬ هنر و هر مقوله‌ای که در حیطه جامعه‌شناسی قرار بگیرد جزئی از کارکردهای چندوجهی رسانه‌هاست. گاهی این چندوجهی چنان پیچیده می‌شود که دیگر تشخیص سره از ناسره و حقیقت از دروغ مشکل می‌شود. رسانه ابزار قدرت دست قدرتمندان و یا تریبون هر صدایی در جامعه و یا ابزار کارگروه‌های گوناگون که باشد٬ نتیجه یکسان است٬ آنارشیسم اجتماعی!

شاید به همین دلیل باشد که رسانه را دستگاه سلامت‌سنجی یک جامعه می‌دانند٬ تا جایی که حتی سرمایه‌گذاری‌های جهانی پس از آنالیز رسانه‌های بومی منطقه مورد نظر انجام می‌شود٬ به شکلی که شاخص امنیت٬ بهره‌وری٬ حقیقت‌محوری٬ شایسته‌سالاری٬ پایبندی به ارزش‌های فردی٬ اجتماعی و فرهنگی٬ و حتی نوع نگرش افراد جامعه به فرهنگ کار در ابتدای پروسه تصمیم‌گیری بر اساس داده‌های رسانه‌ای شکل می‌گیرد. این برداشت حاصل عملکرد اولین عامل زنجیره رسانه است. هر رسانه شامل سه بخش گردآوری داده و خبر٬ تنظیم و تدوین٬ و انتشار است. خبرنگاران اولین حلقه از این سامانه هستند٬ خبرنگاران داده‌های لازم را گردآوری و در اختیار مرحله بعد قرار می‌دهند و به این شکل خبرنگاران چشم بیدار رسانه هستند.

تجربه نشان داده است هرگاه شعارزدگی٬ سیاست‌زدگی و حتی عواملی مانند جامعه‌زدگی که به عوام‌گرایی منجر شود و یا نگرش‌های به شدت محلی در دستور کار خبرنگاران قرار بگیرد رسانه‌های آن جامعه دچار ناکار‌آمدی می‌شوند. نمونه عینی این معضل را می‌توان در حملات تروریستی در اروپای غربی دید٬ جامعه‌ای که از دیدگاه سایر مردم جهان جامعه‌ای امن٬ مرفه٬ فرهنگ ‌پایدار و دارای دولت‌های دموکراتیک است٬ اما با وزش اولین باد که حتی نام نسیم هم برای آن اغراق‌آمیز است دستخوش طوفانی شده که همه بنیان‌های زیبایش را در نوردید!

مقایسه‌ای میان ایران اسلامی با اروپا این مثال را بهتر نشان می‌دهد. ایران پس از انقلاب اسلامی با یکی ازبزرگ‌ترین جنگ‌های منظم جهان از یک‌سو و اقدامات تروریستی گروهک‌های ضد انقلاب از سوی دیگر درگیر شد و نه تنها موفق به دفع تمام این شرارت‌ها شد٬ بلکه آرمان‌‌خواه فلسطین اشغالی٬ مسلمانان و تمام آزادگان جهان شد. اما اروپا نه تنها توان مقابله ندارد که این حملات٬ آثار گسترده و بسیار مخربی روی اقتصاد٬ سلامت‌های فردی و اجتماعی و حتی هویتی‌ برجا گذاشته است. اروپای امن و مرفه و دموکراتیک ناگهان غرق بحران می‌شود چراکه عملکرد رسانه‌ها ظاهری شیک را با ادبیاتی سانتی‌مانتالیزم به دیگران القا کرده‌ و حالا این ژست در اولین چالش در هم شکسته است. اما جوامعی که دارای اتحاد و همبستگی و پیرو قانون اساسی منتخب مردم خود هستند هرگز در مقابل چالش‌ها دستخوش طوفان و بحران نمی‌شوند مانند ایران اسلامی٬ سرزمین اسطوره‌های پهلوانِ هشت سال دفاع مقدس!

روز هفدهم مردادماه سال‌روز شهادت محمود صارمی یکی از شهیدان مدافع حرم ولایی است. شهید صارمی خبرنگاری که با قلم خود جهاد کرد و چهره پلید تروریست‌های صهیونیسم جهانی را برملا کرد و به مناسبت سال‌روز شهادتش این روز به نام خبرنگار نام‌گذاری شده است.

روز خبرنگار امسال کمی متفاوت‌تر از هر سال در کشور گرامی داشته شد چراکه هراز گاهی خبر شهادت مدافعی از سربازان حرم ولایی فضای جامعه را عطرآگین می‌کند و به حق٬ شهید صارمی از نخستین کسانی بود که قدم در راه دفاع گذاشت. شهید صارمی مانند هر ایرانی دیگری طعم تلخ تروریسم را چشیده بود و برای آگاه‌سازی جهان از خطرات این پدیده شوم از جان خود گذشت. شهید صارمی با اجتناب از غوغاسالاری و حزب‌بندی به شناخت تهدیدات پیرامون جامعه خود برخاست٬ وظیفه‌ای که هم‌اینک بر دوش همه خبرنگاران به‌ویژه خبرنگاران فعال در مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی قرار دارد.

جزیره قشم این بزرگ‌ترین پهنه خشکی میان آب‌های مهربان خلیج همیشه فارس میراث‌دار تاریخ٬ فرهنگ و آبی آب‌های منطقه است. خلیج فارس عصاره هویت ملی ایرانیان که متأسفانه چند سالی است مورد هجمه قرار گرفته٬ از ذخائر انرژی تا محیط‌زیست و حتی نامش! و چالش بزرگ روبروی رسانه‌ها و خبرنگاران قشم که باید مقابل این تهدیدات جبهه‌ای ایجاد کنند و فریاد اعتراض خود را به همراه تمام هم‌جزیرتی‌ها و افرادی که نگران محیط زیست٬ تاریخ٬ فرهنگ و هویت خود هستند به گوش جهانیان برسانند و پیام بیداری و پایداری را به هجمه‌گران گوش‌زد کنند.

راه شهید صارمی راه روشن‌گری است٬ نیاز امروز خلیج فارس در برابر تهدیدات موجود نیز روشن‌گری است٬ تهدیداتی که ناشی از زیاده‌خواهی٬ ناآگاهی و غرض‌ورزی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به آن تحمیل شده و چشم‌ به ‌راه شهید صارمی‌هاست!

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار