b_300_300_16777215_00_images_0111_mashayekhi.jpg

اشاره: فريده مشايخي که در سال ١٣٦٨ در جزیره هرمز به دنیا آمده است در سنين نوجواني نوشتن را دوست داشته است. در این باره می گوید: پس از اینکه اولين داستان كوتاهم با عنوان « زندان شيشه » به چاپ رسيد به صورت جدي نوشتن اولين كتابم را شروع كردم و با كمك و راهنمايي آقاي اعتمادي روزنامه نگار و  نویسنده و حمايت همسر و خانواده ام کتاب «پروانه اي با بال هاي سبز» را به چاپ رساندم.» وی معتقد است که  از نوجواني به خلاقيتش در تصويرسازي ذهني و نوشتن پي برده و در مقابل شناخت اين استعداد، احساس وظيفه کرده که آن را به مرحله ظهور برساند. مشایخی هدفش از نوشتن را هويت بخشيدن به بودن خودش می داند. مشروح گفت و گوی همزیستی با این نویسنده که اولین کتابش اخیرا در قشم رونمایی شد در پی می آید.

کتاب « پروانه ای با بال های سبز » را از نظر محتوا لطفا بطور مختصر معرفی بفرمایید. این معرفی می تواند شامل مضمون، ویژگی ها و سایر موارد مورد نظر شما از محتوای این کتاب باشد.

□ اين كتاب روايت دختري به نام رها است كه ناخواسته وارد دنيايي جادويي مي شود و براي بازگشت به خانه اش چاره اي جز ادامه دادن ندارد، مانند همه ما كه بدون انتخاب خودمان وارد اين جهان شديم و زندگي را در اين بُعد تجربه مي كنيم. اين كتاب در واقع توصيفي از سفر به دنياي درون است كه موانع و موهبت ها در قالب افسونگر، جنگل تاريك، نور، ارواح سرگردان… معرفي شده است.

انگیزه و هدف شما برای نوشتن این اثر چه بوده است؟ غیر از اهداف معنوی و فرهنگی آیا امیدی به جنبه مادی و تجاری این اثر هم داشتید؟ چرا؟ لطفا مفصل توضیح بدهید.

□ از نوجواني به خلاقيت در تصويرسازي ذهني و نوشتن پي بردم و در مقابل شناخت اين استعداد وظيفه داشتم آن را به مرحله ظهور برسانم. هدف من از نوشتن هويت بخشيدن به بودنم مي باشد.

برای تولید این اثر با چه موانع و مشکلاتی، چه در زمینه نرم افزار و چه در زمینه سخت افزار مواجه بودید؟

□ براي نوشتن كتاب آرامش ذهن بسيار مهم و حائز اهميت است. در طول سال هايي كه مشغول به حرفه حسابداري بودم به دليل استرس كاري، خستگي و ساعت كار طولاني نمي توانستم افكارم را براي نوشتن منسجم كنم كه اصلي ترين مانع من در اين مسير بود.

استقبال از کتاب تان را بعد از چاپ چگونه می بینید؟ دلایل استقبال یا عدم استقبال را در چه می بینید؟

□ بعد از چاپ كتاب، بخشي از آنها را به عنوان هديه به دوستان و اقوام بخصوص نوجوانان در نظر گرفتم و همانطور كه انتظار داشتم نوجوانان مجذوب اسم كتاب و داستان شدند و در دبي جلد كتاب، نوجوانان را جذب مي كرد و از من درخواست داشتند كتاب را به زبان عربي ترجمه كنم تا بتوانند آنها هم اين كتاب را بخوانند. اما بزرگسالان به دليل تخيلي و جادويي بودن شخصيت های کتاب نمي توانستند با آنها ارتباط برقرار کنند، البته به جز آنهايي كه به خواندن علاقه مند بودند.

به رغم جایگاه رفیع کتاب و کتابخوانی در فرهنگ و قاموس ایرانی ها، آمارهای رسمی حاکی از کاهش شدید سرانه مطالعه کتاب در جامعه ماست. دلایل این کاهش به نظر شما کدامند و پیشنهادات شما برای افزایش این سرانه چیست؟

□ به نظر من اكثر افراد تحصيل كرده كتاب خواندن را دوست دارند، اما به دليل ساعت كاري طولاني، مشغله هاي زندگي و خستگي، احتمالا فرصت لازم براي مطالعه را پيدا نمي كنند. با اين حال پادكست كتاب ها يك گزينه عالي مي باشد. بيشتر دوستانم پادكست كتاب مورد علاقه شان را در مسير رفت و آمد و گاهي در حين كار گوش مي كنند. به نظر من كتاب هاي خوب همانقدر كه خواندني هستند مي توانند شنيدني هم باشند.

مهم ترین آثار مثبت کتابخوانی افراد و مهم ترین عوارض و پیامدهای منفی کتاب نخواندن آنها در یک جامعه کدامند؟ اشاره به حداقل 10 مورد از هرکدام مورد امتنان خواهد بود.

□ اولين تاثير كتاب خواندن رهايي از افكار گذشته و آينده و بودن در زمان حال است، همانند يك مدتيشن احساس سبكي را به همراه دارد. علاوه بر آن به دليل افزايش آگاهي و تغذيه روح، احساس اعتماد به نفس تقويت و شخص به مرور متوجه زيبايي گفتارش در جمع می شود. علاوه بر آن با خواندن رمان هاي خوب فرصت چند بار زندگي كردن را خواهيم داشت. در مقابل نخواندن كتاب يعني ركود و درجا زدن در رشد معنوي و شخصيتي و آموختن زندگي با آزمون و خطا كه قطعا هر خطا تبعات خودش را دارد.

سرکار که به مرحله رفیع تولید محتوا (نویسندگی کتاب) رسیده اید لطفا بفرمایید چگونه به نوشتن علاقه مند شدید؟ چه عوامل یا اتفاقاتی باعث شده که تصمیم گرفته اید دست به قلم ببرید؟ باعث امتنان است مراحل طی شده از زندگی تان از دوران کودکی تاکنون را که منجر به تولید اثر یا آثاری توسط شما شده به صورت توصیفی بیان نمایید.

□ درس انشا، كلاس مورد علاقه من بود، چون تنها درسي بود كه در آن بهترين بودم، دبير و دوستانم هميشه مشتاق بودند اول انشا مرا بشنوند و اين توجه باعث شد انشاهايم را به پدرم نشان دهم، او هم نوشته هايم را دوست داشت و در جمع مرا تحسين مي كرد، من عاشق تاييد گرفتن از پدرم بودم، عمويم (دكتر حسين مشايخي ) دانشجو بود از من مي خواست بيشتر بنويسم و براي نوشته هايم سراپا گوش بود، روياي نويسنده شدن در قلب من جان مي گرفت، اما آنقدر مشغول درس و كنكور و كار شدم كه این رویا را فراموش کردم. بعد از ملاقات با آقاي ايرج اعتمادی نويسنده و روزنامه نگار، روياي فراموش شده را به خاطر آوردم، ايشان داستان كوتاه زندان شيشه اي را در نشریه شان منتشر كردند و من تشويق شدم مجدد شروع كنم و مصمم باشم، بعد از تمام شدن مشغله هاي كاري ام، وقت آزاد زيادي داشتم و نوشتن « پروانه اي با بال هاي سبز» اولين كتابم را شروع کردم.

به کدام نویسنده یا نویسندگان(ایرانی – خارجی) علاقه مندید و چه اثر یا آثاری از آنها را خوانده و چه نظری درباره آنها دارید؟

□ دبي فورد - نيمه تاريك وجود

اسكاول شين- بازي زندگي و راه اين بازي

ايرج اعتمادي - آن تابستان و پسر ناخدا

جلال آل احمد -زن زيادي

پائولو كوئيلو - كيماگر

اينها تعدادي از كتاب هايي است كه بسته به نيازهاي من، اثربخش و راهنما بودند، مهم نيست چه تعداد كتاب بخوانيم، مهم اين أست چقدر تغيير مي كنيم و آنچه آموختيم را در زندگي پياده كنيم.

آیا در نوشته های خود از نویسنده یا نویسندگانی الگو گرفته یا تاثیری پذیرفته اید؟ لطفا اگر پاسخ تان مثبت است توضیح بدهید از چه نویسنده یا نویسندگانی و دلایل تاثیر را بیان نمایید و اگر پاسخ تان منفی است نظرتان را در این خصوص توضیح بدهید.

□ قبل از نوشتن كتاب در يك دوره خودشناسي و سفر به دنياي درون شركت كردم، وسعت اين دنياي درون برايم حيرت انگيز بود، تصميم گرفتم هر آنچه آموختم را در قالب داستاني براي نوجوانان به تصوير بكشم. ما انسان ها كشف ناشناخته ها را دوست داريم از دنياي زير اقيانوس ها گرفته تا كهكشان ها، دنيايي كه در درون هر یك از ماست، همانقدر شگرف و هيجان انگيز أست و تاثير مستقيمي بر لحظه لحظه هاي زندگي مان مي گذارد.

بيوگرافي

فريده مشايخي

متولد ١٣٦٨

كارشناس مديريت امور بانكي

متولد جزيره هرمز

كود كي ام را در هرمز و بعد در قشم سپري كردم

 

پیوست ها:
فایلحجم فایلدانلود ها
دانلود این فایل (masha1.jpg)پروانه ای با بال های سبز116 kB34

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار