MohammadrezaShahdmani-07Khordad1400---Copy.jpg

محمدرضا شادمانی متولد ١٣٤٩ قائمشهردر استان مازندران، عضو خانه موسیقی ایران و دارنده درجه ممتاز خوشنویسی در رشته نستعلیق است. وی معتقد است که یک جرقه می تواند باعث بروز نویسنده ای توانمند گردد چرا که این حس در همه افراد وجود دارد. آرامش و پرهیز از پرخاشگری افراد کتاب خوان و بیان شیوا و نافذ کتابخوان ها در مواجهه با سایر افراد جامعه را از جمله آثار کتابخوانی می داند و می گوید: خواندن کتاب به صورت فیزیکی لذتی صد چندان دارد و بوی کاغذ حس عجیبی در خواننده ایجاد می کند که در فضای مجازی وجود ندارد. از آثار شادمانی به غیر از کتاب خودنوازی تنبک که به عنوان کتاب برگزیده سال 1401 قشم معرفی شد، به کتاب های دیگری از جمله خودنوازی دف، خودنوازی مقامات دف و هیچ کودک بی استعدادی وجود ندارد را نیز می توان اشاره کرد. گفت و گوی همزیستی را با این نویسنده حوزه موسیقی می خوانیم.

 

* کتاب « خود نوازی تنبک » را از نظر محتوا لطفا بطور مختصر معرفی بفرمایید. این معرفی می تواند شامل مضمون، ویژگی ها و سایر موارد مورد نظر شما از محتوای این کتاب باشد.

همانطور که در مقدمه کتاب خودنوازی تنبک جلد ١ آمده است هدف از نگارش کتاب به این سبک و سیاق راهکاری ساده برای استفاده همگان خصوصا افراد مُسن و کودک می باشد.

در این مجموعه از خط نُت به شکلی که در اغلب کتاب ها بکار رفته استفاده نشده و نگارنده با روشی جدید و بسیار ساده اقدام به تهیه و انتشار آن نموده که درآن هنرجو تنها با شمارش چند عدد ساده می تواند بدون نیاز به معلم ریتم های کتاب را نواخته و به راحتی آنها را بکار برد.

* انگیزه و هدف شما برای نوشتن این اثر چه بوده است؟ غیر از اهداف معنوی و فرهنگی آیا امیدی به جنبه مادی و تجاری این اثر هم داشتید؟ چرا؟ لطفا مفصل توضیح بدهید.

در هرصورت برای انجام هرکاری انگیزه ای وجود دارد و در این کتاب با توجه به مشکلاتی که وجود داشت از قبیل هزینه ی بالای کلاس ها و دشواری خواندن و فراگیری خط نُت به روش معمول که در بسیاری موارد باعث سرخوردگی هنرجو می شد و همچنین خواسته علاقمندان که اغلب جهت یادگیری چند ریتم ساده و همراهی آن با سازهای دیگر و آواز و استفاده آن در مجالس خانوادگی و دور همی ها بوده است، نگارنده را برآن داشت تا این روش را معرفی نماید.

قطعا برای کاری که هزینه می شود انتظار حداقل برگشت سرمایه و هزینه می رود و در این راه اگر سودی هم حاصل شود حتما خوب خواهد بود.

* برای تولید این اثر با چه موانع و مشکلاتی، چه در زمینه نرم افزار و چه در زمینه سخت افزار مواجه بودید؟

در زمینه نرم افزاری مشکل خاصی نبوده و با راهنمایی دوستان و با استفاده از برنامه های رایج نگارش شده است .

در بخش سخت افزاری افزایش قیمت کاغذ و هزینه های چاپ کار را دشوار کرده تا جایی که تفاوت قیمت از زمان درخواست تا زمان چاپ، عددی قابل توجه می شود.

* استقبال از کتاب تان را بعد از چاپ چگونه می بینید؟ دلایل استقبال یا عدم استقبال را در چه می بینید؟

معمولا ایده های جدید جهت تایید و استفاده، نیاز به زمان دارند تا قابلیت خود را به مخاطبان نشان دهند.

شوربختانه مردم عادت دارند مطالب  را از افراد مشهور و معروف بشنوند و معمولا به محتوای تولید شده کمتر توجه می کنند (مانند استقبال از آلبوم های موسیقی بازیگران و افراد مشهور) . با توجه به درخواست مبالغ بالای شرکت های پخش کتاب بابت معرفی کتاب ها و نحوه پرداخت آنها، هیچ توجیهی برای همکاری مولف با این شرکت ها وجود نداشته و این موضوع کار را برای معرفی کتاب ها دشوار کرده است.

* به رغم جایگاه رفیع کتاب و کتابخوانی در فرهنگ و قاموس ایرانی ها، آمارهای رسمی حاکی از کاهش شدید سرانه مطالعه کتاب در جامعه ماست. دلایل این کاهش به نظر شما کدامند و پیشنهادات شما برای افزایش این سرانه چیست؟

مواردی از قبیل قیمت بالای کتاب و درآمد کم مردم خصوصا قشر کتاب خوان که معمولا از طبقه متوسط رو به پایین هستند و همچنین دغدغه های معیشتی که کمتر فرصتی برای فراغت و خواندن کتاب برای علاقمندان به کتاب خوانی می گذارد از عمده مشکلات این موضوع می باشد.

رفع هر یک از این مشکلات می تواند سرانه کتاب خوانی را در کشور بالا برده و مردم را به سوی کتاب خواندن گرایش دهد.

 * مهم ترین آثار مثبت کتابخوانی افراد و مهم ترین عوارض و پیامدهای منفی کتاب نخواندن آنها در یک جامعه کدامند؟ اشاره به حداقل 10 مورد از هرکدام مورد امتنان خواهد بود.

از آثار مثبت کتاب خوانی می توان به مواردی از قبیل:

- آرامش و پرهیز از پرخاشگری افراد کتاب خوان

- بیان شیوا و نافذ کتابخوان ها در مواجهه با سایر افراد جامعه

- سطح دانش و تخصص خوانندگان کتاب در زمینه های مختلف

- تشویق دیگران به کتاب خوانی

- صرف بخشی از وقت و زندگی برای خود

- ایجاد انگیزه برای نویسندگان و ناشران و در نتیجه تولید محتوا از طرف آنها

- عدم اتلاف وقت برای انجام کارهایی که سودی ندارند (وب گردی های طولانی در فضای مجازی و...)

- تاثیرگذاری و راهنمایی  فرزندان جهت استفاده درست از وقت و چراغ راهی برای  آینده شغلی آنها

- ایجاد مشاغل مرتبط با کتاب

- تقویت حافظه و جلوگیری از پیری زودرس ذهن و بیماری های فراموشی

کتاب نخواندن و کم خواندن می تواند باعث عدم دستیابی به هر یک از نکات ذکر شده گردد.

* توسعه شگرف فناوری ارتباطات و اطلاعات و گسترش بیکران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به نظر شما آیا مانع توسعه کتابخوانی در کشور شده است؟ لطفا توضیح بدهید.

گسترش فن آوری هم می تواند خوب باشد و هم بد، در گذشته وقتی سیستم های پیام رسان به روز رسانی شد گمان می رفت ادارت پست تعطیل شده وکاری برای انجام نداشته باشند اما در عمل این اتفاق نیفتاد. امروزه تعامل مدرنیته و سنت باهم، فروش محصولات اینترنتی  توسط فضای مجازی و تحویل اجناس خریداری شده از جمله کتاب توسط پست را فراهم کرده است. درست است که بسیاری از مطالب وکتاب ها را می توان به صورت کتاب های الکترونیکی(ebook) تهیه کرد وخواند اما خواندن کتاب به صورت فیزیکی لذتی صد چندان دارد. بوی کاغذ حس عجیبی در خواننده ایجاد می کند که در فضای مجازی وجود ندارد. لازم به ذکر است توجه بیش از حد به فضای مجازی و صرف وقت بیش از اندازه درآن از عوامل بازدارنده کتاب خوانی می باشد.

* جنابعالی که به مرحله رفیع تولید محتوا (نویسندگی کتاب) رسیده اید لطفا بفرمایید چگونه به نوشتن علاقه مند شدید؟ چه عوامل یا اتفاقاتی باعث شده که تصمیم گرفته اید دست به قلم ببرید؟ باعث امتنان است مراحل طی شده از زندگی تان از دوران کودکی تاکنون را که منجر به تولید اثر یا آثاری توسط شما شده به صورت توصیفی بیان نمایید.

به عقیده بنده نویسندگی و تولید محتوا دو موضوع متفاوت است. نویسندگی می تواند برگرفته از یک اتفاق و یا موضوعی باشد که قبلا به آن پرداخته شده است ولی در تولید محتوا این مطالب و موضوعات می توانند تازه باشند که نقش مهمی در جذب مخاطب دارد. یک جرقه می تواند باعث بروز نویسنده ای توانمند گردد چرا که این حس در همه افراد وجود دارد مانند حس خوانندگی. علاقمندی و پشتکار نیز می تواند در تحقق این اتفاق بسیار مهم باشد. برای بنده احساس نیاز به روشی جدید وساده برای استفاده هنرآموزان باعث نگارش این مجموعه و کتاب های دیگر بنده شده است.

* به کدام نویسنده یا نویسندگان(ایرانی – خارجی) علاقه مندید و چه اثر یا آثاری از آنها را خوانده و چه نظری درباره آنها دارید؟

علاقه زیادی به خواندن کتاب های جنایی و پلیسی دارم و تعدادی از کتاب های نویسنده مشهور خانم آگاتا کریستی را خونده ام و جالب است بدانید داستانی هم در این زمینه نوشته ام با نام (قتل در مهمانی) که البته به مرحله چاپ نرسیده و فعلا در بایگانی منزل قراردارد. قتل در قطار سریع السیر شرق آخرین کتابی بود که از این نویسنده توانا خوانده ام و فیلمی هم به همین نام ساخته شده است.

* آیا در نوشته های خود از نویسنده یا نویسندگانی الگو گرفته یا تاثیری پذیرفته اید؟ لطفا اگر پاسخ تان مثبت است توضیح بدهید از چه نویسنده یا نویسندگانی و دلایل تاثیر را بیان نمایید و اگر پاسخ تان منفی است نظرتان را در این خصوص توضیح بدهید.

نویسندگی هم مانند بسیاری از کارها علاوه بر اینکه می تواند ذاتی و درونی باشد، اکتسابی نیز می باشد ولی در تولید محتوا که کتاب های بنده در این گروه قرار می گیرند نویسنده حسب موضوع مطالب را به رشته نگارش در می آورد.

بیوگرافی:

محمدرضا شادمانی

متولد ١٣٤٩ قائمشهر

عضو خانه موسیقی ایران

دارنده درجه ممتاز خوشنویسی در رشته نستعلیق

آثار:

- خودنوازی تنبک ٣ جلد

- خودنوازی دف

- خودنوازی مقامات دف

- هیچ کودک بی استعدادی وجود ندارد

( شامل ٥٠ روش آموزش موسیقی به کودکان )

پیوست ها:
فایلحجم فایلدانلود ها
دانلود این فایل (1.jpeg)1.jpeg126 kB31

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار