b_300_300_16777215_00_images_0111_sidnejad1.jpeg

اشاره: سیده معصومه سید نژاد ششم شهریور ماه ۱۳۵۸ در شهر چالوس استان مازندران به دنیا آمد. در کودکی کتاب های زیادی می خوانده و نوار قصه زیاد گوش می کرده است. خودش می گوید: بزرگتر که شدم به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می رفتم وهمه ی این موارد جرقه ایی در من ایجاد کرد تا به نوشتن داستان و شعر برای کودکان علاقمند شوم.

وی در دوران دانشگاه با توجه به رشته ی تحصیلی اش (کتابداری و اطلاع رسانی) به تحقیق در حوزه ی کودک با توجه به پیش زمینه های قبلی پرداخت. همه ی این موارد به گفته خودش باعث شد تا دست به قلم شود.

 کتاب « خروس پر حنایی  عجب صدایی داری» سیده معصومه سید نژاد همراه با دو اثر دیگرش در زمره کتاب های برگزیده سال 1401 قشم قرار گرفت که این انتخاب بهانه ای برای گفت و گوی همزیستی با این نویسنده حوزه کودک شد.

■ کتاب « خروس پر حنایی  عجب صدایی داری » را از نظر محتوا لطفا بطور مختصر معرفی بفرمایید. این معرفی می تواند شامل مضمون ویژگی ها و سایر موارد مورد نظر شما از محتوای این کتاب باشد.

◄این کتاب که برای طیف کودکان ۳ تا ۸ سال نوشته شده، قصه ی خروس پرتلاشی را بیان می کند که با سحرخیزی و همینطور حس وظیفه شناسی اهالی مزرعه را برای کارهای روزانه بیدار می کند، این داستان با زبان شعر و نثر برای کودکان نوشته شده است.

■ انگیزه و هدف شما برای نوشتن این اثر چه بوده است؟ غیر از اهداف معنوی و فرهنگی آیا امیدی به جنبه

مادی و تجاری این اثر هم داشتید؟ چرا؟ لطفا مفصل توضیح بدهید.

◄انگیزه و هدف بنده برای نگارش این اثر بر پایه ی آگاه سازی کودکان با حس مسئولیت پذیری و سحرخیزی با تکیه بر زبان شیرین کودکانه بوده است. و واقعاً هدف مالی و کسب درآمد از راه فروش آن مد نظرم نبوده است.

 ■ برای تولید این اثر با چه موانع و مشکلاتی، چه در زمینه نرم افزار و چه در زمینه سخت افزار مواجه بودید؟

◄خوب مشکلات این چنینی نداشتم به لطف آقای اعتمادی مدیرمسئول و صاحب امتیاز انتشارات پر سرخ با چنین معضلاتی روبرو نبودم.

■استقبال از کتاب تان را بعد از چاپ چگونه می بینید؟ دلایل استقبال یا عدم استقبال را در چه می بینید؟

◄نسخه های چاپ شده را بیشتر به مدارس و مراکز توانبخشی اهدا نمودم. اگر هم قصد تغییراتی می داشتم، شاید از نظر طراحی و گرافیکی اثر بوده باشد.

■ به رغم جایگاه رفیع کتاب و کتابخوانی در فرهنگ و قاموس ایرانی ها، آمارهای رسمی حاکی از کاهش شدید

سرانه مطالعه کتاب در جامعه ماست. دلایل این کاهش به نظر شما کدامند و پیشنهادات شما برای افزایش این سرانه چیست؟

◄در مورد مقابله با معضل کاهش سرانه مطالعه به نظرم اول خانواده و سپس نظام آموزشی و همینطور دولت نقش سازنده ای دارند.

فرزندان ما از بدو تولد با آواهای دلنشین لالایی مادرانه آشنا می شوند و همینطور قصه های شبانه ی والدین باعث آشنایی آنها با محیط پیرامون شان می شود.

با رشد فرزندان و شروع آموزش رسمی، این نقش به مدارس هم کشیده می شود و به آن ها جهت داده می شود. نقش دولت هم در ایجاد فضاسازی مناسب برای کتابخانه ها بسیار مهم است. همه این شاخص ها نقش مهمی در فرهنگ سازی و نهادینه کردن مطالعه در جامعه دارند.

برای رفع معضل کاهش کتابخوانی در جامعه موارد بسیاری را می توان نام برد. برای مثال در خانواده ها، فرزندان زمانی که والدین خود را در حال مطالعه ببینند، ناخودآگاه به کتابخوانی و مطالعه علاقه مند می شوند.

- مانند سایر لوازم منزل، برای کتاب و کتابخانه فضایی در نظر گرفته شود، آن هم در مکانی که همیشه قابل دید کودکان و نوجوانان حاضر در خانه باشد.

- از ساده ترین راه مثل خواندن دستورات آشپزی و همکاری کردن کودکان با والدین برای پخت یک غذا، می تواند یک راهکار کوچک برای علاقه مند کردن فرزندان به مطالعه باشد.

- کتاب را مانند سایر ملزومات خانه بدانیم و در سبد خرید خود قرار دهیم.

- استفاده از تلویزیون، تلفن همراه و تبلت را کمتر کرده و زمانی را به مطالعه و تبادل افکار و موضوعات کتاب اختصاص دهیم و در قبال خواندن هر کتاب، پاداشی را برای فرزندان در نظر بگیریم.

- خواندن اخبار روزنامه ها، مجلات و پیگیری موضوعات روز جامعه و پرسش از فرزندان بزرگتر، راهکار مناسبی خواهد بود تا حس کنجکاوی آنان را برانگیزد و  تشویق به مطالعه کند.

- در مدارس و محیط های آموزشی ساخت کتابخانه از الزامات باشد.

 - برگزاری مسابقات کتابخوانی با موضوعات روز و تشویق برندگان، راهکار مناسبی برای ارتقاء سرانه ی کتابخوانی خواهد بود.

- نقش دولت در  آماده سازی محیط های مناسب برای کتابخانه و استفاده از همه ی اقشار بسیار سازنده است.

ساخت کتابخانه در مناطق محروم و برای افراد خاص با شرایط ویژه مثل معلولین و زندانیان و همینطور غنی سازی کتابخانه ها با منابع روز دنیا و انتشارات قوی و همچنین ترجمه ی کتب ارزنده دنیا در بالا بردن سطح فکری و آموزشی و مطالعاتی جامعه نقش بسیار خواهد داشت.

■ مهم ترین آثار مثبت کتابخوانی افراد و مهم ترین عوارض و پیامدهای منفی کتاب نخواندن آنها در یک جامعه

کدامند؟ اشاره به حداقل 10 مورد از هرکدام مورد امتنان خواهد بود.

◄آثار مثبت کتابخوانی:

۱. بالا بردن سطح آگاهی اشخاص

۲. بالا بردن سطح دایره ی لغات افراد با مطالعه

۳. آشنایی با نگرش های متفاوت در مورد موضوعات

۴.  بالا بردن قدرت تحلیل مطالب و واکاوی درک صحیح از مسائل

۵. افزایش سطح اعتماد به نفس افراد به دلیل بالا بودن آگاهی

۶. برطرف کردن موانع زندگی و انتخاب مسیر درست

۷. رشد فکری و فرهنگی و اجتماعی در ابعاد بسیار وسیع و بالعکس با کاهش مطالعه با معضلاتی مثل: فقر، بی سوادی، طلاق ، جرم و جنایت روبرو خواهیم بود؛ و تمامی این معضلات نشات گرفته از عدم آگاهی و پایین بودن سطح اطلاعات است؛ و جامعه ای که در آن سطح علمی و فرهنگی مردم پایین باشد، آمار بزهکاری جرم و جنایت افزایش خواهد داشت.

■ توسعه شگرف فناوری ارتباطات و اطلاعات و گسترش بیکران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به نظر شما

آیا مانع توسعه کتابخوانی در کشور شده است؟ لطفا توضیح بدهید.

◄استفاده صحیح از علم و فناوری و وسایل ارتباط جمعی بسیار مفید است به شرط اینکه درست و با نظارت برای طیف های مختلف جامعه خصوصاً کودکان و نوجوانان همراه باشد.

درحال حاضر، پادکست ها و کتب صوتی هم به کمک افراد آمده و روشی برای مطالعات است که  فرایند آگاهی‌رسانی را انجام می دهد. علاوه بر آن تعداد کتابخانه های دیجیتالی  رو به افزایش است واین کتابخانه ها کارآمدتر و دسترسی به منابع آن بسیار سریع تر شده است.

■ سرکار که به مرحله رفیع تولید محتوا (نویسندگی کتاب) رسیده اید لطفا بفرمایید چگونه به نوشتن علاقه مند شدید؟ چه عوامل یا اتفاقاتی باعث شده که تصمیم گرفته اید دست به قلم ببرید؟ باعث امتنان است مراحل طی شده از زندگی تان از دوران کودکی تاکنون را که منجر به تولید اثر یا آثاری توسط شما شده به صورت توصیفی بیان نمایید.

◄در کودکی کتاب های زیادی داشتم و نوار قصه زیاد گوش می کردم و از قصه های آهنگین بسیار لذت می بردم. مانند: داستان « داشت علیمردان خان پسری - پسر بی ادب و بی هنری...» که یکی از قصه های محبوب بنده بود.

بزرگتر که شدم به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می رفتم وهمه ی این موارد جرقه ایی در من ایجاد کرد تا به نوشتن داستان و شعر برای کودکان علاقمند شوم.

البته در دوران دانشگاه با توجه به رشته ی تحصیلی کتابداری و اطلاع رسانی به تحقیق در حوزه ی کودک با توجه به پیش زمینه های که از قبل داشتم، پرداختم. همه ی این موارد دست به دست هم داد تا دست به قلم شوم .

■ به کدام نویسنده یا نویسندگان(ایرانی – خارجی) علاقه مندید و چه اثر یا آثاری از آنها را خوانده و چه نظری

درباره آنها دارید؟

◄از نویسندگان خارجی:

- میشل آنده نویسنده «بابای مومو» - کارلو کلودی خالق «پینوکیو» - پالت بورژوا خالق «فرانکلین»

نویسندگان ایرانی:

ناصر کشاورز «دویدم و دویدم» و «می می نی و مامانش»، هوشنگ مرادی کرمانی« قصه های مجید»،  آتوسا صالحی« کسی میمون ها را ندید» و  مهدی آذر یزدی: «قصه های خوب برای بچه‌های خوب». همینطور علاقه ی بسیاری به شعر و قصه های اتل متل توتوله و قصه های حسنی داشتم.

■ آیا در نوشته های خود از نویسنده یا نویسندگانی الگو گرفته یا تاثیری پذیرفته اید؟ لطفا اگر پاسخ تان مثبت است توضیح بدهید از چه نویسنده یا نویسندگانی و دلایل تاثیر را بیان نمایید و اگر پاسخ تان منفی است نظرتان را در این خصوص توضیح بدهید.

◄بله از اتل متل توتوله  و توی ده شلمرود  نوشته های زیادی دارم و همینطور از ضرب المثل های با مزه ی فارسی استفاده کردم.

 

بیوگرافی:

سیده معصومه سید نژاد

زاد روز: ششم شهریور ماه ۱۳۵۸ شهر چالوس استان مازندران

متاهل دارای دو فرزند

دارای مدرک تحصیلی کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه آزاد تنکابن.

آثار:

« خروس پر حنایی

        عجب صدایی داری»

«چهارفصل سال قشنگه

         هر کدومش یه رنگه»

«اتل متل توتوله

        حسنی چه مهربونه»

در آخر: مهم ترین سرمایه برای هر پدر و مادری داشتن فرزند نیک است ؛ پس در پرورش  روح و استعداد آنها کوشا باشیم و قدر این موهبت استثنایی پرودگار را بدانیم، چون با وجود آنهاست که ما معنا وهویت می گیریم .

پیوست ها:
فایلحجم فایلدانلود ها
دانلود این فایل (IMG-20230124-WA0002.jpeg)IMG-20230124-WA0002.jpeg151 kB24

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار