b_300_300_16777215_00_images_0103_qeshm.jpg

همزیستی نیوز - زمانی که صحبت از سفر به میان می آید گزینه های متعددی پیش رویمان قرار می گیرد. از شمال گرفته تا شرق، از غرب تا جنوب مکان های دیدنی و جذاب زیادی در ایران وجود دارد. ایران شهرهای توریست پذیر زیادی در خود دارد و همین امر آن را به یک مقصد گردشگری مطلوب برای مسافران ایرانی و خارجی تبدیل می کند. 
در میان گزینه های موجود قشم یکی از بهترین و محبوب ترین اماکن گردشگری در میان مسافران است. اگر آشنایی زیادی با قشم ندارید یا می خواهید اطلاعات بیشتری درباره این جزیره منحصر به فرد کسب کنید در این مقاله همراه ما باشید. 

جزیره قشم

آشنایی بیشتر با جزیره قشم

زمانی که صحبت از بزرگ ترین جزیره در ایران و خلیج فارس به میان می آید نظر افراد به سمت جزیره زیبای قشم معطوف می شود. بهتر است بدانید که این جزیره بزرگ ترین جزیره ایران است و جاذبه های بی نظیر آن زبانزد خاص و عام شده است.  
این جزیره وصف نشدنی در استان هرمزگان و تنگه هرمز قرار گرفته است که از شمال به بندرعباس، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب بزرگ و کوچک می رسد. سال هاست که این جزیره یکی از مقاصد محبوب گردشگری برای ایرانیان به حساب می آید و حتی مسافران خارجی مختلفی را به سمت خود جذب می کند. 

تاریخچه جزیره قشم

برای اینکه بیشتر از قبل با این جزیره زیبا آشنا شویم باید اطلاعات مفیدی درباره تاریخچه اش داشته باشیم. بیشتر افراد فکر می کنند که قشم یک جزیره نوساخته و مدرن است و قدمت زیادی ندارد. 
این طرز فکر به هیچ عنوان درست نیست چون قدمت این جزیره زیبا به دوره ساسانیان بر می گردد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در آن زمان جزیره قشم را ابرکاروان می نامیدند. 
محققان بر این باورند که از دوران قبل از اسلام و در دوره مادها هم افراد زیادی در این جزیره سکونت داشتند. با ظهور اسلام مسلمانان به سمت این جزیره روان شدند و آن را فتح کردند. با گذشت زمان همه چیز تغییر پیدا کرد و جزیره رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.
جزیره قشم در طول تاریخ حاکمان مختلفی را به خود دیده است که در این میان می توان به حکومت آل بویه اشاره کرد. گذر زمان پای اروپایی ها را هم به این جزیره باز کرد و  در نهایت حکومت به دست پرتغالی ها افتاد.  بعد از حکومت قاجاریان بود که قشم دوباره به دست ایرانی ها افتاد.

آشنایی با جزیره قشم

مساحت و جمعیت قشم

بر اساس سرشماری که در سال 1395 انجام شده است جمعیت جزیره قشم 148,993 نفر تخمین زده شد. مساحت این جزیره چیزی بالغ بر 1491 کیلومترمربع است. بهتر است بدانید که مساحت جزیره قشم دو برابر جزیره بزرگ خلیج فارس یعنی بحرین است. همین موضوع باعث می شود قشم به یکی از بزرگ ترین جزایر ایران و خلیج فارس تبدیل شود. 

مساحت جزیره قشم

زبان و مذهب مردم قشم

اگر به دنبال زبان اصلی مردم قشم هستید باید بدانید که آن ها ترکیبی از لهجه بندری و زبان عربی را دارند و با گویش جزیرتی صحبت می کنند.  به نظر می رسد زبان محلی مردم قشم ترکیبی از زبان های مختلف همچون زبان فارسی، عربی، هندی، بندری و انگلیسی باشد.
چیزی که قشم را از سایر شهرهای ایران متمایز می کند زندگی مسلمانان شیعه و مسلمانان اهل تسنن در کنار یکدیگر است. مذهب و دین اصلی اهالی قشم اسلام است، اما برخی از آن ها شیعه و بعضی هایشان سنی هستند. افرادی که در این جزیره زندگی می کنند علاقه خاصی به دین دارند و کودکان خود را از همان دوران کودکی به دین داری تشویق می کنند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم قشم

جزیره قشم هم مثل سایر شهرهای ایران آداب و رسوم خاص خود را دارد. اگر به شهرهای مختلف ایران سفر کرده باشید بدون شک با افراد متفاوتی رو به رو شده اید که هر کدام شان فرهنگ ویژه ای داشتند و از آداب و رسوم خاصی تبعیت می کردند. 
به هنگام سفر به قشم هم باید با آداب و رسوم مردم محلی آن ها آشنا باشید. فرهنگ محلی مردمان قشم شباهت زیادی به فرهنگ اهالی جنوب کشور به خصوص استان هرمزگان و جزایر لارک دارد. اگر دوست دارید بیشتر از قبل با فرهنگ مردم قشم آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

آداب و رسوم مردم قشم

مراسم زنبیل گردانی

یکی از مراسمات جذاب و بی نظیری که در قشم بر پا می شود مراسم زنبیل گردانی است. معمولا کودکان تا سن دو سالگی شروع به راه رفتن می کنند. با این حال هستند کودکانی که تا این سن راه رفتن را تجربه نمی کنند و باعث نگرانی پدر و مادر خود می شوند. 
خانواده ها در قشم مراسم ویژه ای برای این کودکان دارند. آن ها یک سبد از برگ درخت خرما و  چوب تهیه می کنند و کودکی که هنوز به راه رفتن نیافتده است را درون آن می گذارند. فرزندان بزرگ تر همسایه، زنبیل را می گردانند و در کنار آن شعر خاصی را زمزمه می کنند.

جشن میگو

یکی دیگر از آداب و رسومی که در میان اهالی قشم رواج دارد جشن میگوست. همانطور که می دانید شغل بیشتر افرادی که در کنار دریا زندگی می کنند صیادی است. صید میگو و ماهی یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که در قشم رخ می دهد. اهالی برای شکرگزاری از نعمت های خداوند جشنی به نام جشن میگو برگزار می کنند.

جشن نخل و خرما

 همانطور که قبلا نیز بیان کردیم اهالی قشم مردم دین داری هستند. شاید به همین خاطر است که در آن جشن های مختلفی برای شکرگزاری از نعمت های خاص خداوند بر پا می شود. در این جشن که یکی از جشن های محبوب و پرطرفدار در قشم به حساب می آید آوازهای سنتی و بازی های متنوعی به چشم می خورد.

جشن نخل و خرما

مولودی خوانی

یکی دیگر از سنت های جذابی که در جزیره قشم رواج دارد مولودی خوانی است. اهالی قشم 4 بار در سال  و به مناسبت های مختلف شروع به مولودی خوانی می کنند. این مراسم معمولا در اعیاد مربوط به مسلمانان برگزار می شود که از جمله آن ها می توان به عید فطر، عید قربان و میلاد پیامبر اشاره کرد.

مراسم عید قربان در جزیره قشم

اگر عید قربان را به شهرهای مختلف ایران سفر کنید با آداب و رسوم متفاوتی رو به رو خواهید شد. در میان اهالی جزیره قشم نیز مراسم عید قربان به بهترین شکل اجرا می گردد. مردم جزیره قشم صبح عید قربان زود از خواب بیدار می شوند و برای خواندن فاتحه روانه قبرستان ها می شوند. سپس به خانه می آیند غسل می کنند و در مسجد به برپایی نماز مخصوص عید قربان و عبادت مشغول می شوند.

حنابندان در قشم

در بخش های قبلی مقاله بیشتر به مراسم های مذهبی پرداختیم. با این حال آداب و رسوم زیادی درباره ازدواج در قشم جریان دارد. یکی از همین مراسم ها، حنابندان است. اهالی جزیره قشم از حنا برای طراحی نقش های زیبا بر روی دست، پا و شانه عروس استفاده می کنند.

 

 

 
 
 
 

تور قشم - تور قشم لحظه آخری به قیمت 800 هزار تومن ✅🔵✅ در لحظه آخر با قیمت آفری خرید کنید.

 

مراسم هفت شبی

یکی دیگر از مراسمی که به هنگام ازدواج دو زوج در قشم دیده می شود مراسم هفت شبی است. این مراسم برای ادای احترام به بزرگ ترهای خانواده برپا می شود و 7 روز پس از عروسی، عروس به خانه بزرگ ترها می رود.

دیدنی های قشم

قشم یکی از جزایر زیبایی است که جاذبه های مختلفی در دل خود دارد. زمانی که به این جزیره شگفت انگیز سفر می کنید باید خودتان را برای دیدن مکان های دیدنی مختلفی آماده نمایید. در ادامه سری به مکان های دیدنی قشم می زنیم.

ژئوپارک قشم

یکی از زیباترین و جذاب ترین مکان های قشم، ژئوپارک آن است. این ژئوپارک اولین ژئوپارک خاورمیانه محسوب می شود. زمانی که وارد این مکان دیدنی می شوید وجود گونه های مختلفی از حیوانات و گیاهان نظرتان را به سمت خود جلب می کند. بهتر است بدانید که ژئوپارک بی نظیر قشم زیستگاه حیوانات مختلفی همچون پرنده ها، خزنده ها و جانوران چهارپاست.

ژئوپارک قشم

تنگه چاهکوه

تا به حال برایتان پیش آمده است که یک دره زیبا و منحصر به فرد را از نزدیک ببینید و زیبایی هایش را تحسین کنید؟ اگر چنین تجربه ای نداشتید باید سری به تنگه چاهکوه بزنید. این تنگه دو دره عمود بر هم است که دیواره های حفره داری در خود دارد و اندازه متفاوت حفره ها چهره زیبایی به آن بخشیده است.

جزیره ناز

هیچ چیز بهتر از این نیست که در میان ماسه ها و شن هایی که همانند الماس های ریز کنار هم قرار گرفته اند بنشینید و به زیبایی های دریا و مناظر اطراف خیره شوید. جزیره ناز یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم به حساب می آید و سالانه مسافران زیادی را به سمت خود جلب می کند.

جزیره ناز

بام قشم

اگر می خواهید از یک مکان بلند به زیبایی های جزیره قشم خیره شوید باید سری به بام قشم بزنید. این مکان جذاب به شما کمک می کند دید عالی به جزیره داشته باشید.

دره ستاره ها

برای افرادی که عاشق آسمان و ستاره های بی نظیر آن هستند دره ستاره ها یک موقعیت عالی و فراموش نشدنی خواهد بود. این دره به دلیل شکل ویژه اش به هنگام وزش باد صداهای عجیب و غریبی از خود منتشر می کند.

دره ستارگان یا دره ارواح

غار خربس

در زمان ساسانیان روستایی به نام خربس وجود داشت که جزء محبوب ترین مکان های قشم به حساب می آمد. اطراف این روستا با تپه های بلند و کوتاه مرجانی پوشیده شده است و چشم انداز زیبایی به آن می بخشد. در رو به روی این مکان دیدنی قبرستانی تاریخی وجود دارد که مشرف به غاری به نام غار خربس است. اگر گذرتان به این غار افتاد سعی کنید زیبایی هایش را یک به یک کاوش کنید.

غار خربس

جنگل حرا

دوست دارید در میان درختان سر به فلک کشیده قدم بزنید و به آواز پرندگان گوش بدهید؟ پس سری به جنگل حرا بزنید. جنگل حرا یکی از جنگل های دریایی جزیره قشم است و در میان درختان مختلف و آب های روان قرار گرفته است.

خنگل های حرا

سواحل قشم

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سواحل قشم مساحتی بالغ به 1500 کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده اند. همین امر موجب می شود جزیره قشم میزبان سواحل مختلفی باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره کوتاهی خواهیم داشت.

ساحل نقره ای

اگرچه ساحل نقره ای در جزیره هنگام قرار گرفته است، اما از قشم هم می توانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید. این ساحل بی نظیر زمانی که زیر نور آفتاب قرار می گیرد رنگ نقره ای درخشانی به خود می گیرد و جاذبه هایش نمایان می شود. شاید این رنگ نقره ای به دلیل فلس ها و کانی های براقی باشد که در ساحل یافت می شود.

ساحل نقره ای

ساحل زیتون

ساحل زیتون را به عنوان یک پارک زیبا و چشم نواز می شناسند. اگر به دنبال یک پارک ساحلی بی نظیر و منحصر به فرد هستید باید سری به ساحل زیتون بزنید. این ساحل تجهیزات و امکانات مختلفی در خود دارد و می تواند چند ساعت از زمان شما را به خود اختصاص دهد. به خاطر داشته باشید که در اطراف ساحل قرار است با بازارها، مراکز تفریحی و رستوران های مختلف شگفت زده شوید.

ساحل سوزا

یکی دیگر از سواحلی که در جزیره قشم به چشم می خورد ساحل سوزاست. سوزا شهری کوچک در اطراف جزیره قشم است که ساحل زیبا و طلایی در خود دارد.

ساحل روستای سلخ

اگر از اهالی اسم روستاهای محبوب قشم را بپرسید بدون شک نام روستای سلخ را هم خواهید شنید. این روستا یک ساحل جذاب هم به همین نام دارد و می تواند مقصدی بی نظیر برای مسافران باشد. ساحل ماسه ای طلایی رنگ برایتان آماده شده است تا از سفرتان لذت ببرید.

ساحل روستای سلخ

ساحل روستای مسن

اگرچه روستای مسن زیاد در میان اهالی و مسافران شناخته شده نیست، اما جاذبه های طبیعی متعددی را در دل خود دارد. به خاطر داشته باشید که در اطراف این روستا پرندگان و حیوانات زیادی زندگی می کنند. پس می توانید از آن ها هم دیدن کنید.

ساحل روستای شیب دراز

اگر خودتان را به نزدیکی روستای شیب دراز برسانید ساحل بزرگی را خواهید دید که قایق های مسافری زیادی در آن وجود دارد. این ساحل در کنار جاذبه های طبیعی همچون بخش شنی و صخره ای، زیستگاه لاک پشت ها هم هست.

هوای قشم

قشم یکی از بخش های گرمسیری ایران محسوب می شود. این جزیره زیبا آب و هوای گرم و مرطوبی دارد و میانگین دمای آن به 26 درجه سانتیگراد می رسد. گرم ترین روز در این جزیره متعلق به فصل تابستان است و سردترین روزهای آن را فصل پاییز و زمستان تشکیل می دهد. از آنجایی که این جزیره آب و هوای گرمی دارد بهترین زمان برای سفر به این ناحیه فصل زمستان است.

سوغات قشم

قشم همانند هر شهر دیگری که بر روی این کره خاکی وجود دارد پر از سوغاتی های رنگارنگ است. زمانی که این جزیره زیبا سفر می کنید باید سوغاتی های مختلفی که در آن به فروش می رسد را امتحان نمایید.
نان های محلی همچون نان تُمُشی و نان پنیری آماده پذیرایی از شما هستند. در کنار نان می توانید ادویه های محلی، مسقطی مخصوص جنوب، شکلات ها و خوراکی های مختلف را هم امتحان کنید. اگر به دنبال صنایع دستی قشم هستید بهترین کار این است که سری به بازارهای محلی بزنید و از زیورآلات دست ساز، لباس های سنتی، گلیم و پارچه های متنوع دیدن کنید.
سوغاتی های قشم به همین موارد ختم نمی شود. شما می توانید اجناس دیگری همچون کیف و کفش را هم از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و آن ها را به عنوان سوغاتی به خانه ببرید.

سوغات جزیره قشم

فرودگاه قشم

فرودگاه بین المللی قشم که برخی ها آن را به اسم فرودگاه دیرستان می شناسند یکی از فرودگاه مشهور این جزیره محسوب می شود. این فرودگاه در روستایی به اسم دیرستان قرار گرفته است و جاذبه های مختلفی را در  خود دارد. 

نقشه جزیره قشم

نقشه ای که در ادامه مشاهده می کنید نقشه جزیره قشم است. به کمک این نقشه می توانید بخش های مختلف این جزیره را کاوش کنید.

نقشه قشم

عکس جزیره قشم

اگرچه بازدید از جزیره قشم می تواند تجربه های بی نظیری برایتان بسازد اما دیدن عکس های زیبایی که از آن گرفته شده خالی از لطف نیست.

غواصی در جزیره قشم

 

b_600_600_16777215_00_https___agancy.lahzeakhar.com_Eventimg_2f2f50c0-2414-4984-a2aa-e1ffccaddad4.jpg

 

جزیره قشم

منبع: لحظه آخر

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار