b_300_300_16777215_00_images_958_tur.jpg

همزیستی نیوز - رئیس کتابخانه، موزه و اسناد ملی مجلس با تأکید بر گسترش دیپلماسی پارلمانی میان ایران و ترکمنستان گفت: تعاملات و همکاری‌ها میان دو کشور در همه حوزه‌ها از جمله مسائل فرهنگی باید افزایش پیدا کند.
به گزارش خانه ملت، هیأت مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه ترکمنستان روز دوشنبه، (17 آبان ماه) در سفر به جمهوری اسلامی ایران با رئیس کتابخانه، موزه و اسناد ملی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار رئیس کتابخانه، موزه و اسناد ملی مجلس شورای اسلامی ضمن خیر مقدم به هیأت بلندپایه مقامات کشور ترکمنستان گفت: ورود شما را به کتابخانه، موزه و اسناد ملی مجلس خیر مقدم عرض می کنم و بسیار خوشحالم که اولین بازدید این هیأت در جمهوری اسلامی ایران از کتابخانه مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

مجیدی ادامه داد: البته بنده به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران امروز بعد از ظهر نیز در خدمت شما برای گفت وگوهای بیشتر خواهم بود و باید تأکید کرد که سوابق روابط میان ایران و ترکمنستان از 25 سال گذشته تاکنون درخشان بوده است بنابراین امیدواریم از تجربیات سفرای میان دو کشور در افزایش تعاملات فرهنگی و تاریخی بتوان استفاده مفیدتری داشت.

وی با تأکید بر اینکه بنده قریب به 7 سال سفیر ایران در یونسکو بودم، تصریح کرد: در طی این مدت با سفارت ترکمنستان همکاری‌های بسیار نزدیک داشته و خوشبختانه فعالیت‌های بسیاری میان گروه‌های دوستی – پارلمانی ایران و ترکمنستان در طی آن مدت صورت گرفت ضمن اینکه میراث فرهنگی ایران و ترکمنستان بستر مناسبی برای همکاری‌های سیاسی و اقتصادی میان دو کشور می‌باشد.

رئیس کتابخانه، موزه و اسناد ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید از فرصت تعامل میان ایران و ترکمنستان در جهت افزایش دیپلماسی پارلمانی استفاده کرد، گفت: کتابخانه، موزه و اسناد مجلس قریب به 110 سال پیش همزمان با تأسیس مجلس در ایران احداث شده است و به طور قطع در بازدید از مکان‌های مختلف موزه و کتابخانه فرآیند جمع‌آوری اسناد از طرف مسئولان کتابخانه برای شما تشریح شده است.

مجیدی با بیان اینکه کتابخانه مجلس بزرگترین مرکز و قدیمی‌ترین کتابخانه در ایران می‌باشد، افزود: امیدواریم هیأت دیپلماتیک کشور ترکمنستان با حضور در ایران زمینه همکاری‌های دانشگاهی و علمی را با مراکز دانشگاهی در کشور ترکمنستان فراهم کند. همچنین امیدواریم همکاری‌ها و تعاملات در زمینه سیاسی و اقتصادی نیز افزایش پیدا کند.

رئیس کتابخانه، موزه و اسناد ملی مجلس با تأکید بر گسترش همکاری‌های پارلمانی میان ایران و ترکمنستان گفت: دیپلماسی پارلمانی میان دو کشور باید افزایش پیدا کند.

وی با انتقاد از اینکه منطقه گرفتار افراطی‌گری توسط گروهک‌های تروریستی شده است، تصریح کرد: آنها به دنبال این هستند که از دین اسلام چهره نامناسبی را به جهانیان معرفی کنند اما وظیفه ماست تا با افزایش گفت وگوها میان کشورهای اسلامی چهره واقعی اسلام را به دنیا بشناسایم تا صلح در منطقه غرب آسیا افزایش پیدا کند.

مجیدی با اشاره به برگزاری مجمع پارلمان های آسیایی در آینده نزدیک گفت: دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی در ایران است و 10 سال پیش مجمع پارلمان های آسیایی برای صلح به مجالس آسیایی تبدیل شد و این مجمع در آینده نزدیک در کامبوج برگزار می شود که ترکمنستان عضو ناظر آن می‌باشد بنابراین باید از این فرصت برای افزایش صلح و همکاری استفاده کرد.

سفیر ترکمنستان در ایران: گسترش روابط پارلمانی یکی از اولویت‌های مسئولان بلندپایه کشور ترکمنستان است

در ادامه این دیدار سفیر و فرستاده ویژه وزارت امور خارجه ترکمنستان در ایران گفت: بسیار خوشحالم که در جمهوری اسلامی ایران حضور دارم و اعلام می کنم که با استقلال کشور ترکمنستان از 25 سال گذشته تاکنون تعاملات میان این کشور با جمهوری اسلامی ایران افزایش پیدا کرده است.

صفر بردی نیازاف افزود: از رئیس کتابخانه، موزه و اسناد ملی مجلس ایران در خصوص معرفی قابل قبول خود از کتابخانه این کشور تشکر می کنم و تأکید می کنم بعد از استقلال کشور ترکمنستان اولین همکاری‌ها با کشورهای دنیا با جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و روابط مستحکمی میان این دو کشور وجود دارد.

وی تأکید کرد: از همان ابتدای کسب استقلال ترکمنستان روابط قابل قبولی میان دو کشور پایه‌گذاری شده است و ما امیدواریم به لحاظ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نیز همکاری‌ها افزایش پیدا کند. همچنین در حوزه سیاست خارجی گسترش روابط پارلمانی یکی از اولویت‌های مسئولان بلندپایه کشور ترکمنستان است و ما با حضور در مجلس ایران شاهد اسنادی بودیم که نشان از فرهنگ غنی جمهوری اسلامی ایران دارد.

سفیر و فرستاده ویژه وزارت امور خارجه ترکمنستان در ایران گفت: من سالها به عنوان سفیر ترکمنستان در پاکستان فعالیت داشتم و در اسلام آباد پاکستان مرکزی وجود دارد که از کتاب‌های تاریخی ایرانی حفاظت می‌کند و در طی مدت حضورم در این کشور از این اسناد و کتاب‌ها استفاده ویژه کردم.

وی با تأکید بر وجود میراث مشترک جهانی میان ایران و ترکمنستان افزود: باید مسائل مشترک میان دو کشور عمیق‌تر بررسی شود و ما خوشحال می شویم که بتوانیم از کتاب‌های موجود در کتابخانه مجلس استفاده بیشتری داشته باشیم. همچنین امیدواریم روابط و تعاملات میان دو کشور محکم‌تر از گذشته شده و گسترش همکاری‌ها در سالهای آینده ادامه پیدا کند.

گفتنی است هیأت مقامات بلندپایه کشور ترکمنستان با حضور در مجلس شورای اسلامی از بخش‌های مختلف اسناد و کتابخانه ملی شامل کتب و نسخ خطی و تابلوهای نقاشی از نقاشان برجسته‌ای همچون کمال‌الملک بازدید کردند.

لازم به ذکر است در بازدید این هیأت از بخش‌های مختلف موزه مجلس آثار و اشیای قدیمی و گرانبهایی از سال‌های مشروطه ونسخی از خطاطی‌هایی خطاط‌های برتر ایرانی در یک قرن گذشته به چشم می‌خورد.

شایان ذکر است این هیأت روز سه شنبه ساعت 17 از موسسه مطالعات ایران و اوراسیا(ایراس) نیز بازدید کرد و طی دیدار با دکتر کیانی، قائم مقام و نیز اعضای شورای علمی موسسه ایراس نشستی با موضوع روابط ایران و ترکمنستان: تجارب گذشته، چشم انداز آینده شرکت کرد.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار