b_300_300_16777215_00_images_9712_akbari.jpeg

بعد از کوچک شدن اندازه سفره صبحانه و ناهار و شام ایرانیان حالا نوبت به سفره هفت سین رسیده که چند وجبی از اطرافش قیچی شود. علت کوچک شدن سفره‌ها در چند سال قبل به گردن چینی‌ها انداخته می‌شد و آگاهان برای کوچک شدن اندازه سفره هفت سین، ایتالیایی‌ها را مقصر می‌دانند. البته واردات اسپاگتی که منجر به تعطیلی کارخانجات پرشمار ماکارونی در ایران بشود علت نیست!

مسئله مربوط به پالرمو است! حالا این پالرمو دقیقاً کجاست که روی اندازه سفره هفت سین ما تأثیر گذاشته بر همه کس بجز (از مابهتران سفر کرده به فرنگ و آگاهان) نامعلوم است. اما این چند روزه هر کس که گذرش به مراکز مهم انباشت ثروت در کشور افتاده باشد شاهد بوده که پالرمو در کانون توجهات بوده.

مراکز مهم انباشت ثروت در کشور (برخلاف پالرمو) کاملاً معلوم هستند، یعنی مغازه‌های قنادی و خشکبارفروش و قصابی و مرغ‌فروشی و... اما پالرمو بیشتر از همه روی قلوب سه‌گانه اقتصاد کشور یعنی چهارراه استانبول، سر خیابان منوچهری و البته سبزه میدان تأثیر گذاشته و باعث طپش تند این قلوب حساس شده.

توجه فروشندگان به پالرمو تا حدی بوده که برخی از آگاهان، نخریدن آجیل عید توسط مردم را در میان دیوارهای این شهر جستجو کنند و ظاهراً هم موفق شده‌اند سر سیم‌های کمپین نخریدن آجیل عید را در این شهر پیدا کنند. این آگاهان ثابت کردند گران شدن آجیل علت نبوده و بحث یک توطئه مطرح است. لازم به گفتن نیست که همین کارشناسان قبلاً نیز کشف کرده بودند گوشی‌های اندرویدی علت اصلی کم شدن دید و بازدیدها بوده‌اند که علت اصلی کوچک شدن سفره‌ها هم دانسته شده و گرانی ارزاق عمومی و وحشت میزبان از میهمان و وحشت میهمان از ناگزیری در پس دادن دید! در این بین دخیل نبوده‌.

اصل ماجرای پالرمو برمی‌گردد به تحولات جهانی که هیچ‌ کس هم توان فهم آن را بجز همان کسانی که در مراکز مهم اقتصادی و انباشت ثروت سرگرم فعالیت هستند، ندارد. این تحولات فوق پیچیده مربوط به سلفی گرفتن ترامپ روی بالکن برجش و یا به اندازه فشار دادن دست‌ها در دیدارهای ترامپ با مکرون و یا پیام‌های توییتری ترامپ است.

همین تحولات مهم توسط آگاهان در محدوده شهر پالرمو قرار داده می‌شود و نتیجه‌اش می‌شود سقوط نرخ برابری ریال در برابر دلار و پس از آن هم کوچک شدن انواع سفره‌ها.

اما هنوز هیچ‌کدام از اقتصاددانان کشور نتوانسته‌اند ارتباط میان گران شدن پسته ایرانی با پالرمو را توضیح دهند. طبق شنیده‌های موثق، چند نفر از اقتصاددانان کف خیابان فردوسی اظهار داشته‌اند علت را می‌دانند اما نمی‌توانند توضیحش بدهند.

برای این منظور و کشف پاسخ این سؤال، با یکی از کارشناسان برجسته اقتصاد کف خیابانی سر خیابان منوچهری که پس از (جیم ب) وظیفه تعیین اعلام نرخ برابری ریال با دلار به بانک مرکزی را برعهده گرفته رفته و از نظریات او در این مقال استفاده‌ها بردیم. (ببینید! اگه اینطور که تو معاهده پالرمو نوشتن ایران تحریم بشه اونوقت پسته صادر نمیشه و همونطور که خودتون بهتر میدونین دلار کم میشه و باغ‌ها (چیز) میشن و پسته گرون میشه. پس بهتره از همین حالا گرون بشه که کار امروز به فردا نیفتاده باشه.)

بدون تردید سطح پایین سواد همه مردم اجازه درک (چیز) را نمی‌دهد. باید دقت داشت آگاهانی که به بانک مرکزی خط می‌دهند، از کلمات رمزنگاری شده‌ استفاده می‌کنند که مبادا دشمن در پالرمو متوجه آن‌ها شود و یک کمپین دیگر راه بیندازد.

همین کلمه (چیز) در مورد قیمت مرغ و گوشت و میوه و حتی سیب زمینی و پیاز و... هم مصداق پیدا می‌کند. حتی اگر دولت بیاید و روی گوسفندها پلاک بزند و به جوجه‌های سر از تخم در نیاورده شناسنامه غیر قابل جعل بدهد و خریداران پسته را ناچار به تحویل پوست پسته‌های مصرف شده به اداره تعزیرات بکند و... فایده‌ای ندارد و پالرمو تأثیر خودش را روی اندازه سفره‌ها می‌گذارد.

اما خبرهایی هم وجود دارد که باید باعث شادی و مسرت بشود و دولت انتظار دارد مثل برجام مردم توی خیابان‌ها بیایند و شادی کنند. مثلاً طبق قانون، قیمت مرغ هر کیلو ۱۰۸۰۰ تومان است و اگر کسی گران‌تر بفروشد اعدام می‌شود! گوشت هم با ارائه کارت ملی خیلی ارزان است و سایر اقلام هم ایضاً. در این بین آگاهان بدنبال علت شادی نکردن مردم در خیابان‌ها هستند.

البته یک خبر مسرت‌بخش دیگر نیز که قرار است بعنوان عیدی از سوی بانک مرکزی به مردم داده شود، این روزها از پنجره‌های بانک مرکزی به پیاده‌روهای مجاور بیرون درز کرده. گویا قرار است بزودی صفرهای جلوی قیمت پسته حذف شوند و سفره‌های هفت سین دوباره به اندازه قبل بازگردند. مردم هم باید آماده شادی در خیابان‌ها باشند که بعد از آن شادی، تحمل دیدن حذف شدن صفرهای حقوق و دارایی‌هایشان را داشته باشند...

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار