b_300_300_16777215_00_images_9712_zandi.jpeg

همزیستی نیوز - - ماندانا زندی نویسنده، منتقد و مدرس داستان نویسی است که بیش از یک دهه فعالیت  در زمینه ادبیات داستانی در کارنامه کاری اش دیده می شود.

زندی به همراهی جمعی از نویسندگان، شاعران  و منتقدان مطرح در زمینه ادبیات از هشتم آبان سال نود و پنج جلسات داستان خوانی "چهارشنبه های دوست داشتنی" را پایه ریزی کردند. این جلسات به طور مرتب و هفتگی هرچهارشنبه در ساعت پنج عصر برگزارمی شود. این جلسات ظرف مدت کوتاهی توجه و حضور جمع کثیری از علاقه مندانبه داستان خواندن و داستان نوشتن  را به خود جلب کند.

در طی این سلسله نشست های ادبی،  نویسندگان تازه کار در کنار نویسندگان مطرح و صاحب نام، هر هفته در کنار هم داستان های شان را می خوانند و از نقد و نظر اعضای حاضر در جلسه بهره می برند. البته شنیدن اشعاری که شاعران حاضر در جلسه می خوانند هم خالی از لطف نیست و رنگ و بوی خاصی به جلسه می بخشد.

پس از گذشت دو سال از برپایی منظم این جلسات بود که زندی برای تبدیل این تشکل به انجمن ادبی اقدام کرد و ظرف مدت کوتاهی شناسه ادبی این تشکل صادر شد و این گروه با عنوان "انجمن ادبی چهارشنبه داستان" فعالیت خودش را ادامه داد.

 انجمن ادبی چهارشنبه داستان که حالا باانگیزه  بیشتری راه خودش را ادامه می دهد هر هفته میزبانجمع کثیری از علاقه مندان به داستان خواندن و داستان شنیدن می باشد.

ماندانا زندی درباره هدف از برپایی منظم این جلسات می گوید: سعی داشتم فضایی گرم و دوستانه و در عین حال حرفه ای را پدید بیاورم تا در این محیط خالی از کبر و غرور و نگاه های بالا به پایین و شاگرد به استادی، هر نوقلم و تازه کاری بتواند با اعتماد به نفس، اثرش را در حضور اساتید و منتقدان قرائت کند. هدف من این بود تا استعدادهای جوان و کشف نشده، دیده شوند و داستان هایشان شنیده شود. در عین حال نویسندگان خبره و حرفه ای هم با قرائت داستان هایشان به نوعی هم آثار خودشان را در بوته نقد قرارمی دهند و هم درسی آموزشی برای تازه کارها می دهند که چطور می توان داستانی خوب و حرفه ای نوشت.

زندی می افزاید: در جمع ما فارغ از رزومه و سوابق حرفه ای افراد،  همه اعضا با هم دوست و رفیق هستند و داستان ها در فضایی دوستانه خوانده و بررسی می شوند.

به گفته زندی ساعت پایانی هر جلسه به داستان های برگزیده ملل اختصاص می یابد. به این ترتیب که اثری کوتاه از بزرگان داستان نویسی انتخاب می شود و از پیش در اختیار اعضا قرار می گیرد تا قبل از حضورشان در جلسه آنرا مطالعه کنند. بعد اساتید درباره دلایل درخشش و ماندگاری این آثار برای اعضا صحبت می کنند که شنیدن این رموز موفقیت داستانی، برای اعضا خالی از لطف نیست.

موسس انجمن ادبی چهارشتبه داستان تصریح می کند: ما با برای کتب منتشر شده اعضای این جلسه، نشستهایی چون نقدوبررسی یا رونمایی و جشن امضا نیز برپا می کنیم.  روابط عمومی فرهنگسرای رسانه  هم تا به امروز با گروه ما همکاری خوب و دوستانه ای داشته است و اغلب نشستهایی چون نقدوبررسی کتب را در سالن همایش های این فرهنگسرا برگزار کرده ایم.

زندی می گوید: اکنون بیش از سی ماه است که هر چهارشنبه جلسات داستان خوانی را برپا می کنیم. جلساتی که درگرمی فضایی دوستانه، فارغ از قیل و قال فرساینده زندگی می توان بی دغدغه داستان خواند و داستان شنید و گپی دوستانه زد.

ماندانا زندی در پایان خاطرنشان می کند: خوشبختانه یا شوربختانه در زندگی امروز اپلیکیشن ها و پیام رسان ها، جنگی نابرابر با کتاب و کتاب خوانی راه انداخته اند که دودش در چشم فرهنگ و هویت فردی می رود. گاهی شاید جلساتی نظیر داستان خوانی ها، بتوانند دریچه ای باشند هرچند کوچک به سوی خرد،  آگاهی و اندیشه. گاهی یک تلنگر می تواند فردی را به آغوش کتاب بازگرداند و این تنها آرزوی من است که بتوانم گامی هرچند کوچک در اعتلای فرهنگ ادبیاتی این کشور بردارم.

من عمیقا آرزوی روزی را می کنم که وقتی سوار مترو یا اتوبوس می شوم، به جای گوشی های همراه در دست مردم، یک کتاب ببینم.

از جمله آثار منتشرشده ماندانا زندی می توان به مجموعه داستان های "شام آخر" ، "خواب اقاقیا" و رمان "خانه خورشید"  اشاره کرد. همین طور زندی برای  فیلم تلویزیونی "روز یلدا شب چله"  در جشنواره چهلچراغ توانست دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را دریافت کند.

علاقه مندان می توانند برای شرکت در جلسات کتاب خوانی انجمن ادبی چهارشنبه داستان می توانند به ایمیل ماندانا زندیبه آدرس:  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریدپیام بدهند و نشانی و شرایط حضور در این جلسات را دریافت کنند.

 


نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار