b_300_300_16777215_00_images_958_government.jpg

قطار کابینه دولت تدبیر و امید بعد از عبور از سه ایستگاه 93، 94و 95در مسیر رسیدن به ایستگاه 96سه مسافر ساکن در کوپه فرهنگ  خود را پیاده کرد.

جنتی، فانی و گودرزی که همراه با فرهادی وزیر علوم چهار وزارتخانه فرهنگی را در دولت دکتر روحانی مدیریت می کردند به رغم میل باطنی شان از قطار دولت پیاده شدند تا رییس قطار بتواند افراد مورد نظر خود را سوار کند.

این جابجایی در دولت یک اقدام مسبوق به سابقه است و رییس دولت قانونا اختیار دارد کابینه را هرزمان که تشخیص داد ترمیم و افراد جدیدی را وارد هیات دولت کند، اختیاری که آقای روحانی در طول این سه سال ترجیح داد از آن استفاده نکند، مانند بسیاری دیگر از اختیارات ریاست جمهوری مصرح در قانون اساسی که درطول این سه سال به فراموشی سپرده شد!

هم طرفداران پر و پا قرص دولت و هم مخالفان قسم خورده آن که هر اقدام دولت را یا آیه وحی یا نسخه پیچیده شده از سوی استکبار جهانی ارزیابی می کنند، در قبال اولین و شاید هم آخرین تغییرات کابینه دولت یازدهم واکنش واحدی را از خود نشان دادند.

این دو طیف موافق و مخالف دولت که هر دو به درستی فرهنگ را محل برخورد دیدگاه و آمال و آرزوهای خود می دانند، وقتی زمزمه این تغییرات را شنیدند فریاد وافرهنگ آنها گوش فلک را کر کرد.

طرفدران دولت هرچه فریاد داشتند بر سر دولت کشیدند که ما از اول هم گفته بودیم که این وزرا اهل فرهنگ نیستند و دولت تدبیر و امید باید از اول این آقایان را به سکانداری فرهنگ انتخاب نمی کرد یا اینکه در همان سال اول یا دوم آنها را از قطار دولت پیاده می کرد!

مخالفان دولت هم که دیگر کارشان از فریاد کشیدن گذشته است، وقتی که مجلس را در اختیار داشتند، هرآنچه که در توان داشتند برطبق خصومت با دولت گذاشتند تا ثابت کنند تیم فرهنگی دکتر روحانی ماموریت نابودی فرهنگ این مرزو بوم را برعهده گرفته است! و از زمانی هم که نماینده های شان با رای مردم از سریر قدرت پایین کشیده شدند، شمشیر را از رو بسته و با حکم سران نامرئی خود مستقیما و علنا به پالایش فرهنگی جامعه، به قول خودشان، پرداختند و وزرای فرهنگی دولت را اچمز کردند.

حال این مخالفان که با این حرکت روحانی به قول معروف کیش و مات شده بودند، یکباره از این رو به آن رو شدند و با یک چرخش 180درجه ای از دولت طلبکار شدند که چرا به جای وزرای اقتصادی، وزرای فرهنگی را تغییر می دهد!

البته آقای روحانی به خوبی حال و روز مخالفان  را در سخنرانی خود در روز ملی روستا و عشایر این گونه تشریح کرد: "اگر دولت برای ثبات وزیر عوض نکند، آن روزنامه‌های بداخلاق و سایت‌های بداخلاق می‌گویند، چرا دولت این وزرا را عوض نمی‌کند، وقتی هم دولت می‌رود تغییر ایجاد کند، همان بداخلاق‌ها می‌گویند چرا عوض می‌کند؟"

در هر صورت دولت کمتر از هشت ماه فرصت دارد که چهره فرهنگی خود را طوری بیاراید که در روز 29اردیبهشت 96از یک طرف تعداد طرفدارانش نه تنها ریزش نکند، بلکه خیلی از کسانی که دل خوشی از سیاست های فرهنگی دولت در طول سه سال اخیر نداشتند به سمت آن بیایند و از طرف دیگر مخالفان که در ارائه سیاست های فرهنگی جذاب برای نسل جوان امروز حرفی برای گفتن ندارند، نتوانند با تمسک به برخی عملکردهای فرهنگی دولت، آراء سرگردان را به نفع رقبای روحانی مصادره کنند.

تیم فرهنگی جدید دولت یازدهم که به نظر می رسد در گرفتن رای اعتماد از مجلس مشکل خاصی نداشته باشد، در مدت کم باقی مانده از عمر این دولت راه سخت و ناهمواری را پیش رو خواهد داشت و موفقیت یا عدم موفقیت آن نقش بزرگی درسرنوشت آقای روحانی ایفا خواهد کرد.

جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سه سال وزارتش کارهای بزرگی انجام داد که بخش عمده آن برمی گردد به بازسازی نگاه و تفکر اهل فرهنگ نسبت به دولت که درطول هشت سال قبل از دولت یازدهم به شدت آسیب دیده بود.

گرچه اقدامات جنتی در طول این سه سال در عرصه هایی مانند سینما، تئاتر، موسیقی و بخصوص رسانه ها با توجه به دربرگیری بالای آنها در جامعه نگاه اهل فرهنگ و حتی مردم عادی را نسبت به دولت تغییر داد، اما  این اقدامات، انتظارات بخش هایی از اهالی فرهنگ و حتی دولتمردان از جمله رییس جمهوری را برآورده نکرد.

هجمه بی امان و پرحجم مخالفان دولت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در طول سه سال گذشته از یک طرف و افزایش انتقادات طرفداران دولت به جنتی بخاطر نحوه برخوردش با مخالفان این اواخر از طرف دیگر، سرانجام کار را به جایی رساند که هم روحانی و هم جنتی ترجیح دادند با خانه تکانی در این وزارتخانه استراتژیک یک فرصت تنفس از مخالفان بگیرند.

بدیهی است وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مدت کم باقیمانده از عمر دولت یازدهم نمی تواند به قول معروف شق القمر بکند و اگر اقای صالحی امیری بتواند میراث آقای جنتی را بخوبی حفظ کند و مانع فرو ریختن برخی از سنگرهای فعلی این وزارتخانه شود، هنر کرده است.

برخی از صاحبنظران این احتمال را نیز داده اند که آقای روحانی با اعمال تغییرات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  بطوراخص و دو وزارتخانه آموزش و پرورش و ورزش و جوانان بطور اعم در سال اخر دولتش، پروژه ای فرهنگی را کلید خواهد زد که در صورت توانمندی این سه وزیر و همراهی  مجلس، نه تنها مخالفان در استانه انتخابات آچمز می شوند، بلکه بساط مخالفت آنها در چهارسال دولت دوم آقای روحانی نیز کاملا برچیده خواهد شد.   

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار