sardar1.jpg

تاج محمد کاظمی- سردار آزمون یک پدیده است، پدیده نه اینکه در زمره 100فوتبالیست برتر دنیاست، پدیده نه اینکه از جمله یکی از بهترین بازیکنان ایران و آسیاست، پدیده نه اینکه تنها 17 ساله بود که به لیگ روسیه رفت، پدیده نه اینکه در 20سالگی از باشگاه های بزرگ دنیا پیشنهاد های جذابی داشت و پدیده نه اینکه ره صدساله را در عرصه شهرت و پول و غیره در همان عنفوان جوانی طی کرد و بر بلندای عظمت، عزت و افتخار ایستاد، بلکه پدیده است به این خاطر که:

  • سردار یک شهرستانی است، مثل میلیون ها جوان پاک سرشت، با غیرت، با استعداد، شایسته و میهن پرست شهرستانی که در جای جای ایران عزیز از روستاها گرفته تا شهرها، از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب کشور زندگی می کنند و دلشان برای بزرگی و عظمت ایران می تپد و آماده هستند تا برای خدمت به کشور شان و مردمشان حتی از جانشان هم مایه بگذارند.

     اما چرا از میان این همه جوان شایسته شهرستانی، تنها سردار و سرداران  نوعی، سری از میان سرها بیرون می آورند و قد می کشند و بالا می آیند و بر بلندای تاریخ این کشور می ایستند و بقیه نه تنها به آنچه که استحقاق دارند نمی رسند، بلکه از حداقل ها نیز محروم می مانند؟

این سئوالی است که مدعیان کشورداری باید به این جوان ها پاسخ بدهند، جوان هایی که  نه انقلاب و نه جنگ را دیده اند و نه "زنده باد و مرده باد" را می شناسند، آنها چیز زیادی نمی خواهند، آنها یک فرصت برابر و عادلانه برای یافتن کار می خواهند، یعنی حداقل نیازهرانسان، تا بتوانند عزت، حرمت و کرامت خود و خانواده شان را حفظ کنند، آیا توانستیم به این خواسته برحق آنها پاسخ بدهیم؟

بنابراین سردار و سرداران نوعی که در این وانفسا و هزارتوی مشکلات جوانان، این گونه از فرش به عرش می رسند واقعا باید به آنها پدیده گفت، پدیده هایی که  نه از قبل خدمات دستگاه های عریض و طویل مرتبط که با زور و بازوی خود و خانواده های شان به درجات بالا رسیده اند.

  • سردار یک ترکمن اهل گنبد کاووس است، مانند هزاران جوان ترکمن ایرانی که در جای جای ترکمن صحرا از گنبد کاووس، کلاله و مراوه تپه از شرق استان گلستان گرفته تا آق قلا، گمیشان و بندرترکمن  در غرب این استان، همه با شرافت، کرامت و عشق به مام میهن زندگی می کنند.

اما چرا از میان این همه جوان برومند، تحصیل کرده، غیرتمند، شایسته و میهن پرست ترکمن ایرانی فقط سردار و سرداران نوعی به پا می خیزند و پرواز می کنند و می رسند به بام شهرت، ثروت و افتخار، ولی دیگر جوانان ترکمن  به رغم داشتن شایستگی های غیرقابل انکار در پشت دیوار بلند دیوان سالاری، تبعیض های آشکار و نهان و دهها موانع ریز و درشت گرفتار می شوند و از رسیدن به حقوق اولیه خود که همانا داشتن یک شغل شرافتمند منطبق با شایستگی های خود است، محروم می شوند؟ 

پاسخ این سئوال را باید کسانی بدهند که با تحلیل ها و خط کشی های به اصطلاح امنیتی سیاسی و تابوسازی برخی حوادث اول انقلاب، خواستند ترکمن های استان گلستان  را که در همه عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بخصوص ورزشی سهم بالایی در استان داشتند و دارند از دایره اشتغال در دستگاه های دولتی و بخصوص درسطح مدیریت های بالا در استان دور نگهدارند.

گرچه درایت و تدبیر مدیریت کلان کشور در مقاطعی در طول چهار دهه بعد از انقلاب این تنگ نظری را در استان به چالش کشید و بخصوص با روی کارآمدن دولت اصلاحات برای اولین بار در تاریخ این مملکت یک ترکمن به عنوان معاون استاندار گلستان منصوب شد و فرمانداران برخی از شهرستان های ترکمن نشین مانند آق قلا و بندرترکمن نیز از نیروهای ترکمن انتخاب شدند و و روند ورود نیروهای ترکمن به بدنه اداری و کارشناسی دستگاه های دولتی در استان اندکی سرعت گرفت.

      حال، ظهور پدیده ای از میان ترکمن های استان گلستان بنام سردار آزمون در عرصه فوتبال که  به رغم وجود استعدادهای بی شمار در استان در این رشته ورزشی در این چهار دهه بعد از انقلاب یک تیم نیز از این استان حتی به لیگ دسته اول کشوری صعود نکرد، می تواند درس بزرگی برای کسانی باشد که همچنان متاثر از رسوبات برجای مانده از تحلیل ها و خط کشی های مذکوراز ورود نخبگان ترکمن به میدان های رقابت واهمه دارند.

در هر حال آنچه که ظهور پدیده سردار آزمون در استان گلستان می تواند برای متولیان این استان عبرت آمیز باشد این است که ترکمن ها  تنها در ورزش سردار ندارند، بلکه  صدها سردار دیگر در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی، هنری و.........نیز دارند که نیاز است موانع ورود، رشد و پرواز آنها به قله های افتخار برای کشور و استان برداشته شود.

بطور قطع  اگر سردار آزمون  پدر و مادرش پشتیبان، حامی و همراهش نبودند، اگر مردی از پرتغال بنام کارلوس کیروش مربی تیم ملی فوتبال ایران نمی شد و اگر شبکه های اجتماعی  فعال نبودند، سردار نیز مانند هزاران جوان مستعد،  با انگیزه و شایسته ترکمن در پشت دیوار بلند دیوان سالاری، تبعیض های پیدا و نهان و دهها موانع ریز و درشت گرفتار می شد و راه به جایی نمی برد.

حال که سردار آزمون در هر بازی تیم ملی ایران با هنرنمایی خود دل همه ایرانیان داخل و خارج از کشور را به وجد می آورد، سرداران ترکمن را در همه عرصه ها دریابیم! مطمئن باشیم که دهها نه بلکه صدها سردار در دل صحرای ترکمن منتظر پروازند، پرواز برای اعتلای نام ایران عزیز که  امروز یک جوان 22ساله بنام سردار آزمون برخاسته از دل صحرای ترکمن با شایستگی، متانت و اقتدار این ماموریت مقدس را در فراسوی دنیا انجام می دهد.           

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار