b_300_300_16777215_00_images_956_petro.jpg

همزیستی نیوز - ساخت پتروشیمی گلستان یکی از مصوبات هیأت وزیران در دولت نهم و طی سفر استانی به گلستان بود. سال 1385 کلنگ احداث این مصوبه مهم با حضور مسؤولان استانی و مقامات بلندپایه وزارت نفت به زمین زده شد و هزاران گلستانی با استقبال باورنکردنی در صف خرید سهام پتروشیمی گلستان ایستادند به امید آنکه بارقه‎هایی از رشد صنعت و اقتصاد را در استان محروم خود و برای فرزندان و نسل‎های آتی این خطه شاهد باشند.
 
اما اکنون بعد از گذشت یک دهه هنوز ساخت و اتمام پروژه پتروشیمی گلستان در حد یک وعده باقی ‎مانده است وعده‎ای که بعد از گذشت سال‌ها نارضایتی هزاران سهامدار گلستانی را موجب شده است و اگر چه رسیدگی به این پروژه سال‌هاست که یکی از مطالبات مهم مردم محسوب می‎شود اما این پروژه هم‎چنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده و گویی این پروژه مسیر خود را بر مدار صفر درجه طی متوقف کرده است.
 
ساخت پتروشیمی گلستان و وعده‎های پوشالی برای رشد استان
 
در همین رابطه یک شهروند گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت مبهم پتروشیمی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان، اظهار کرد: زمان پذیره‌نویسی سهام پتروشیمی گلستان، مردم با اندوخته‎های خود وارد مشارکت در این طرح بزرگ شدند و دولت نهم نیز سرمایه کل پروژه را در اختیار مردم قرار داد.
 
مهدی امیرلطیفی که خود یکی از سهامداران پتروشیمی گلستان است در ادامه با بیان اینکه دولت قبل به مردم وعده داده بود بعد از گذشت دو سال این پروژه به بهره‎برداری می‎رسد، افزود: مسؤولان وقت به مردم وعده داده بودند با بهره‎برداری از این پروژه برای جوانان گلستان اشتغال ایجاد می‎شود از طرفی شاهد رشد و آبادانی استان نیز خواهیم بود.
 
وی بیان کرد: به امید تحقق این وعده‎ها هزاران گلستانی همچون خانواده من، برای خرید سهام اقدام کردند حتی بعضی از بانوان برای خرید سهام طلای خود را فروختند.
 
این شهروند گلستانی گفت: حالا بعد از گذشت سال‌ها هیچ مسؤولی در استان خود را موظف به پیگیری این مطالبه اصلی مردم نمی‎داند در واقع پتروشیمی گلستان فقط در زمان انتخابات و برای جلب آرا از زبان بعضی از منتخبین شنیده می‎شود و در مواقع دیگر به طور کلی به فراموشی سپرده می‎شود.
 
پتروشیمی گلستان توجیه اقتصادی ندارد
 
پتروشیمی گلستان یکی از مصوبات دولت قبل بود و بعضی از مردم استان معتقدند این پروژه باید از مجرای دولتی پیگیری شود از سویی استاندار گلستان معتقد است این پروژه خصوصی است و نباید دولت را درگیر این مسائل کرد.
 
حسن صادقلو در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی استان اظهار کرد: پتروشیمی گلستان مربوط به بخش خصوصی است دولت مسؤولیت و تعهدی نسبت به این موضوع ندارد تنها وعده دولت در این رابطه این است که در صورت اتمام پروژه پتروشیمی گلستان، تنها خوراک پتروشیمی را تعهد خواهد کرد.
 
وی ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان را فاقد توجیه اقتصادی عنوان کرد و گفت: نیاز کشور برای کود شیمیایی اوره و آمونیاک دو و نیم میلیون تن است اما در حال حاضر پنج میلیون تن کود اوره و آمونیاک تولید می‌شود  و11 کارخانه در کشور در این زمینه فعال هستند از طرفی دنیا به سمت تولید کود ارگانیک می‌رود.
 
به گفته صادقلو منطق پترشیمی گلستان در این است که پول مردم در پروژه که صرفه اقتصادی داشته باشد صرف شود.
 
از سویی دیگر رضا مروتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در رابطه با آخرین وضعیت پتروشیمی گلستان اظهار کرد: بعد از برگزاری چندین نشست با هیأت مدیره پتروشیمی گلستان هیچ گونه اطلاعات اضافی که خروجی داشته باشد کسب نشد و در حال حاضر نمی‌دانیم این پرو‎ژه در چه وضعیت اقتصادی به سر می‎برد اما 28 میلیارد تومان سهام مردم باید تعیین تکلیف شود.
 
صرفه اقتصادی پتروشیمی گلستان قابل پیش‎بینی نیست
 
اگرچه اکنون برخی مسؤولان اعتقاد به توجیه‌ناپذیری پتروشیمی گلستان دارند اما در این میان برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند صرفه اقتصادی پتروشیمی گلستان منحصر به درآمد هزینه قابل پیش‌بینی نیست.
 
یک کارشناس اقتصادی استان اظهار کرد: اگر در پروژه‎های مختلف صرفا به صرفه اقتصادی توجه شود با توجه به شرایط رکودی همانند بسیاری از طرح‎های تولیدی ممکن است توجیه اقتصادی لازم را نداشته باشد.
 
علیرضا عبداللهی افزود: اما وقتی به مزیت‎ها و ظرفیت‌های کشور از یک سو و پتانسیل‎های گلستان به لحاظ همسایگی با ‎آسیای میانه و ارتباط ‎آتی با چین از طریق راه ‎آهن نگاه کنیم می‎تواند معادلات درآمد هزینه طرح را دگرگون کند.
 
وی ادامه داد: از سویی مواردی مانند ایجاد اشتغال مستقیم طرح و اشتغال غیر مستقیم ناشی از سرمایه‌گذاری در صنایع پسین و پیشین که می‎تواند علاوه بر از بین بردن قسمتی از معضلات بیکاری زمینه صنعتی شدن استان و انتقال از اقتصاد سنتی بخش کشاورزی به صنعت را فراهم آورد اهمیت یابد.
 
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اما مهمترین فایده‎ای که پتروشیمی گلستان می‎تواند ایجاد کند ترمیم اعتماد خدشه‌دار شده مردم به سهامداری و خرید سهام است که متأسفانه عدم تحقق پتروشیمی پیشبرد هر پروژه‌ای از طریق جمع‌آوری سرمایه‎های کوچک و سهامداری را منفی جلوه خواهد داد.
 
سال‎ها پیش هزاران گلستانی به امید اشتغال فرزندان خود و آبادانی استان نسبت به خرید سهامی اقدام کردند که اکنون هیچ خبری از وضعیت و آینده آن به طور واضح و روشن در دست نیست. در این سال‎ها که به محرومیت گلستان روز به روز افزوده می‎شد 28 میلیارد تومان سهام مردم در 10 سال گذشته به واقع می‌توانست گره از مشکلات بی‌شماری برای مردم این خطه باز کند اما بعد از گذشت سالها تنها بذر بی‌اعتمادی نسبت به وعده مسؤولان در این استان پاشیده شده است حالا به طور قطع باید کسانی پاسخگوی اعتماد سلب شده مردم باشند چرا که مهمترین رکن در پایداری یک نظام اعتماد مردم به مسؤولان است.
منبع: فارس
 

دیدگاه‌ها  

0 #1 Sam 1396-12-06 14:00
من از خریداران این سهام هستم.
تاکنون حتی یک ریال بابت سود نگرفتم و مدتی است تلفنهای این شرکت قطع شده و ظاهرا پولمان را بالا کشیدند.
آیا در این دوازده سال بانک بابت این همه پول سود پرداخت نکرده ؟
هنور وارد بازار بورس هم نشده در فرابورس هم هیچ خریداری ندارد.
چاپ عکس از پتروشیمی ماهشهر در روزنامه و وعده های دروغین به مردم دروغ گفتند. این همه پول را چه کردند. چرا به سهامداران هیچ پیامکی ارسال نمیشود و از وضعیت ما را با خبر نمیکنند ؟ از سراسر ایران سهامدار هستند و آنموقع دار و ندارم را دادم دست یک عده دروغ گو که با کلنگ زنی پروژه اقدام به فروش سهام کردند و با چاپ عکس یک پتروشیمی فعال بنام خود یک نوع کلاه برداری واضح کرده و هیچ کس هم پاسخ گو نیست. ظاهرا آقای احمدی نژاد به هر شهر و روستا که رفته بود کلنگ ساخن پتروشیمی یا پالایشگاه و ساخت مناطق آزاد تجاری زده !! و سپس صحبت از پزشت فت میکردند و خبر نداشتند که با اینهمه تحریم که اثراتش در راه بود هیچ پروژه صنعتی و تجاری به سرانجام نخواهد رسید. آنموقع با ان پول میتوانستم یک اتومبیل خوب خارجی بخرم ولی الان با دلار نزدیک به پنج هزار تومان اگر همین امروز پولم را پس بگیرم نمیتوانم یک سمند یا پرشیا بخرم !! در بورس ضرر و زیان هست ولی نه این شکل که از ابتدا با دروغ پول مردم را بگیرند و پس از دوازده سیزده سال حتی با ضرر هم خریداری نباشد. جالب است که تاریخ خرید سهام من قبل از کلنگ زنی میباشد! یعنی از ورشکست شدن کاملا آگاهی داشتند.در این پروژه چه خبر هست ؟ چرا هیچکس رسیدگی نمیکند ؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار