همزیستی نیوز - یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: تبلیغات شمارههای ۹۰۹ برخلاف قانون تجارت الکترونیک، شفاف و صریح نیست و با استفاده از شگردهای تبلیغاتی باعث گمراه شدن مخاطب میشود.
به گزارش ایسنا، چند وقتی است که در رسانه ملی شاهد تبلیغات در خصوص خدمات تلفنی تحت عناوین مختلف «بزنگ و بخند»، «اطلاعات فوتبالی»، «اطلاعات سینمایی و سریالی ویرگول»، «مسابقه گل یا پوچ»، «جشنواره تابستانی مروا» با جوایز متنوع هستیم.
در این تبلیغات خدمات تلفنی سرگرمکننده با شمارههای ۹۰۹ تعرفه ارائه خدمات به مدت یک دقیقه ۱۰۰۰ تومان اعلام شده و به عنوان نمونه در موارد ارائه خدمات پخش لطیفه و جوک اگر کسی یک ساعت تماس بگیرد بابت یک ساعت خنده باید ۶۰ هزار تومان یعنی ۱۰ برابر گرانتر از دیدن یک فیلم سینمایی و یا همردیف با قیمت بلیت پرطرفدارترین کنسرتها است.
عباس کاظمی - کارشناس فناوری اطلاعات - در گفتوگو با ایسنا با اشاره به ضرورت شفاف، صریح و بدون ابهام بودن تبلیغات تجاری طبق قانون تجارت الکترونیک ناظر بر امر تجارت گفت: در این موارد استفاده از شگردهای تبلیغاتی موجب گمراه شدن مخاطب میشود و درحالیکه گوینده به معرفی خدمات شرکت مدنظر میپردازد در خصوص تعرفه خدمت ارائهشده با اجتناب از بیان صریح قیمت خدمات به نوشتار صرف در گوشهای از صفحه اکتفا شده و گوینده به تعرفه خدمات اشارهای نمیکند.
وی ادامه داد: اگرچه ممکن است در برخی موارد خدمات سودمندی به مشترکین داده شود اما در اغلب موارد نمیتوان سودمندی چندانی برای خدماتی از قبیل مسابقات اطلاعات عمومی و یا ارائه لطیفه آن هم با قیمت بسیار بالا متصور شد.
این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: طولانی کردن بدون دلیل تماسها یکی دیگر از شگردهای این مجموعهها برای افزایش درآمد است و از آنجا که معمولاً افرادی که برای دریافت خدمات با آنها تماس میگیرند اطلاعات لازم را ندارند متوجه طولانی شدن بدون دلیل زمان مکالمه و متحمل شدن هزینههای اضافی نمیشوند.
کاظمی تصریح کرد: به منظور رعایت حقوق شهروندان و جلوگیری از نقض قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی باید بر محتوای و نحوه عملکرد این شمارهها که روزبهروز دامنه فعالیت و تبلیغات آنها گستردهتر میشود نظارت جدی داشته باشد .
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.