b_300_300_16777215_00_images_959_basket.jpg

همزیستی نیوز - نمایندگان مجلس با تاکید بر حضور محجبه بانوان ورزشکار در مسابقات بین‌المللی معتقدند که حضور بین‌المللی تیم بسکتبال بانوان نیازمند رایزنی جدی مسئولان با فدراسیون جهانی است و اهمال فدراسیون کشورمان در دفاع از حقوق بانوان بسکتبالیست محجبه قابل قبول نیست.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، پس از پیگیری کشورهای مختلف مسلمان برای بازی بانوان ورزشکار محجبه در میادین بین‌المللی، فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) به کشورهای مسلمان دو سال مهلت داد تا بازی‌های دوستانه  برگزار کنند تا در این میان فیبا نیز پس از بررسی موضوع بتواند مجوز قطعی در این خصوص صادر کند اما بعد از گذشت این مدت فدراسیون بسکتبال ایران و نیز سایر کشورهای اسلامی نتوانستند اقدام موثری انجام دهند.

اهمال مسئولان در همان ایام موجب اعتراضات فراوانی از سوی بازیکنان و دست اندرکاران بسکتبال بانوان واقع شد تا اینکه چندی پیش بازیکنان بسکتبالیست دانشجوی تیم گاز با هزینه‌های شخصی به تورنمنت ترکمنستان رفتند و عنوان ششم را در این رقابت‌‌ها به دست آوردند. اما این مساله به دلیل حضور غیرقانونی و بدون هماهنگی از سوی فدراسیون مورد اعتراض واقع و مقرر شد با این دختران بسکتبالیست برخورد شود؛ با این داعیه که هنوز شرایط برای حضور محجبه زنان در عرصه بین المللی ورزش بسکتبال فراهم نیست.

بسیاری می‌گویند در شرایطی که بانوان بسکتبالیست هرگز امکان حضور در رقابت‌های بین‌المللی را نداشته‌اند، فدراسیون بسکتبال حق برخورد با آنها را ندارد.

با این حال، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه حضور بین‌المللی تیم بسکتبال بانوان نیازمند رایزنی جدی مسئولان است، گفت:عدم موافقت سازمان‌های بین‌المللی برای حضور محجبه تیم بسکتبال به این تیم آسیب می‌رساند.

عضو فراکسیون ورزش مجلس نیز ضمن انتقاد از برخورد فدارسیون جهانی بسکتبال در مواجهه با موضوع ممنوعیت حجاب بانوان ورزشکار، معتقد است: اهمال فدراسیون بسکتبال در دفاع از حقوق بانوان بسکتبالیست محجبه قابل قبول نیست.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس نیز با اشاره به حضور بانوان بسکتبالیست در تورنمنت ترکمنستان گفته بود: فدراسیون بسکتبال باید در این رابطه گزارش بدهد که در بحث حجاب بانوان چه کاری انجام داده است.‌

بر اساس این گزارش، خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظر آنها را در مورد بحث حجاب بانوان بسکتبالیست و پیگیری‌های فدراسیون از مراجع بین‌المللی را جویا شد که در ادامه می‌خوانید.

حضور بین‌المللی تیم بسکتبال بانوان نیازمند رایزنی جدی مسئولان است/ حجاب، ناقض توانایی‌های ورزشی زنان نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه حضور بین‌المللی تیم بسکتبال بانوان نیازمند رایزنی جدی مسئولان است، تصریح کرد:عدم موافقت سازمان‌های بین‌المللی برای حضور محجبه تیم بسکتبال به این تیم آسیب می‌رساند.

طیبه سیاوشی عنایتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مشکلات ورزش بانوان برای حضور در میادین بین‌المللی، گفت: متأسفانه در برخی از رشته‌های ورزشی شاهد عدم موافقت سازمان‌های بین‌المللی برای حضور بانوان باحجاب در مسابقات هستیم که این امر به ورزش بانوان ایرانی آسیب وارد می‌کند.


وی با تاکید بر اینکه ظرفیت و انگیزه خوبی در بانوان ورزشکار ایرانی برای رقابت با سایر تیم‌های خارجی وجود دارد، افزود: شاید در نگاه اول معیارهای مشخصی برای حضور در میادین بین‌المللی وجود داشته باشد و موضوع پوشش نیز یکی از معیارها تلقی شود ولی می‌توان  با تعامل بیشتر این مهم را رفع کرد؛ چراکه با تحقق حضور محجبه بانوان راه برای حضور ورزشکاران سایر کشورهای مسلمان نیز باز می‌شود.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشته بسکتبال بانوان یکی از مصداق‌هایی است که فدراسیون بین‌المللی مربوطه اجازه حضور با حجاب ورزشکاران بانوان و دختران ایرانی در میادین بین‌المللی را نمی‌دهد، اظهار کرد: فدراسیون بسکتبال کشورمان و سایر مسئولان مربوطه باید به رایزنی‌های جدی در این حوزه بپردازند تا بانوان ورزشکار ایرانی این رشته بتوانند در مسابقات خارجی به رقابت بپردازند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دیده شدن ورزشکاران از طریق برگزاری اردوهای خارجی و برگزاری مسابقات بین کشورهای اسلامی می‌تواند نگاه جهانی به حضور محجبه بانوان در مسابقات را تغییر دهد، ادامه داد: چنین تورنمنت‌هایی، راهکاری برای برداشتن این مانع از جلوی پای بانوان است زیرا زمانی که بانوان چندین کشور مسلمان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند ظرفیت‌های خودشان را به رخ جامعه بین‌المللی می‌کشند به همین دلیل احیای فدراسیون اسلامی ورزش می‌تواند در این راستا حائز اهمیت باشد.

عضو کمیته «زنان، خانواده، تربیت بدنی و جوانان» کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در گذشته بانوان با حجاب نمی‌توانستند در مسابقات شرکت کنند ولی با اقدام کشورمان و برگزاری مسابقات مختلف، امروزه حتی شاهد حضور محجبه بانوی مسلمان آمریکایی در میادین ورزرشی هستیم.

اهمال فدراسیون بسکتبال در دفاع از حقوق بانوان بسکتبالیست محجبه قابل قبول نیست

عضو فراکسیون ورزش مجلس، ضمن انتقاد از برخورد فدارسیون جهانی بسکتبال در مواجهه با موضوع ممنوعیت حجاب بانوان ورزشکار، تصریح کرد: اهمال فدراسیون بسکتبال در دفاع از حقوق بانوان بسکتبالیست محجبه قابل قبول نیست.


نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخورد فدارسیون جهانی بسکتبال ( فیبا ) در مواجهه با موضوع ممنوعیت حجاب بانوان ورزشکار غیر منطقی و غیر اخلاقی بوده و با روح ورزش همخوانی ندارد، اظهار کرد: مسئولان این فدراسیون باید به ارزش‌های همه جوامع احترام بگذارند؛ ورزشکاران محجبه بسیاری در سایر رشته‌ها در حال فعالیت هستند و جایگاه خوبی در بین ورزشکاران دیگر دارند از این رو فیبا نیز باید مانند فدراسیون‌های دیگر اقدام به سخت گیری نمی‌کرد.همایون یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن انتقاد از عملکرد فدراسیون بسکتبال در خصوص دفاع از حقوق بانوان بسکتبالیست به منظور حضور با حجاب در رقابت‌های بین المللی، گفت: این فدراسیون باید با جدیت تمام از فرصت ارائه شده توسط فدارسیون جهانی بسکتبال (فیبا) استفاده می‌کرد و با برگزاری بازی‌های دوستانه بین کشورهای مختلف زمینه رفع مشکل بانوان محجبه را فراهم می‌کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه مسئولان فدارسیون بسکتبال کشورمان باید مراتب اعتراض خود را قاطعانه به مراجع بین المللی اعلام کنند، تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که مسئولان فدارسیون بسکتبال باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کردند که به نظر می‌رسد چنین امری محقق نشده از این رو باید پاسخگوی مطالبات مردمی باشند.

یوسفی با بیان اینکه ورزشکاران ایرانی خصوصا بانوان دارای ظرفیت بالایی برای کسب مدال و دستیابی به جایگاه قهرمان در رشته‌های مختلف هستند، ادامه داد: بانوان بسکتبالیست‌ طی سال‌های اخیر نسبت به ادامه دار شدن ممنوعیت بازی با حجاب ابراز نگرانی کرده بودند ولی متاسفانه کسی به این امر توجه کافی نکرد.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم امید بانوان بسکتبالیست‌ ایرانی که سرشار از انرژی و پتانسیل هستند از بین برود و باید برای رفع مشکل کنونی راه حل مناسبی پیدا کرد.

فدراسیون بسکتبال باید برای حضور محجبه بانوان در مسابقات بین‌المللی تدبیر کند/ نباید افراد از حقوق واقعی خود محروم شوند

عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به حضور بانوان بسکتبالیست در تورنمنت ترکمنستان گفت: فدراسیون بسکتبال باید در این رابطه گزارش بدهد که در بحث حجاب بانوان چه کاری انجام داده است.


نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی افزود: فدراسیون کاراته و تکواندو نیز قبلا مشکلاتی در زمینه حجاب و حضور در مسابقات بین‌المللی داشته‌اند که در حال حاضر این مشکل را حل کرده‌اند اما ظاهراً بسکتبالیست‌ها همچنان برای حضور در مسابقات با این مشکل مواجه هستند و بحث حجاب بانوان بسکتبالیست برای حضور در مسابقات حل نشده و آنها نمی‌توانند در مسابقات شرکت کنند.زهرا سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به حضور بانوان بسکتبالیست در تورنمنت ترکمنستان و احضار آنها به کمیته انضباطی گفت: فدراسیون بسکتبال باید در این رابطه گزارش بدهد که در بحث حجاب بانوان چه کاری انجام داده است و اگر تلاشی کرده، علت حل نشدن این قضیه چیست؟

وی در ادامه گفت: بنده به عنوان عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش در این زمینه گزارشی تهیه کرده و به فدراسیون بسکتبال نامه‌ا‌ی با این محتوا خواهم زد که با توجه به اعتراضات، آیا فدراسیون تدابیر لازم برای حضور بانوان در مسابقات مختلف را اندیشیده است یا خیر و از آنها درخواست دارم در این رابطه به مجلس گزارش بدهند.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس تصریح کرد: موضوع شرکت بسکتبالیست‌های خانم در تورنمنت ترکمنستان بدون مجوز و فراخوانده شدن آنها به کمیته انضباطی باید ریشه‌یابی شود که علت عدم هماهنگی آنها با فدراسیون چه بوده است و آیا واقعاً ارتباط واقعی وجود نداشته؟ آیا مشکلاتی بوده و تیم بانوان درخواست پیگیری کرده بوده، اما پیگیری انجام نشده که آنها خودشان بدون هماهنگی این کار را انجام داده‌اند؟ مسلماً به نظر نمی‌رسد کسی که بخواهد در مسابقات بین‌المللی شرکت کند بخواهد بدون حمایت در مسابقات حضور داشته باشد.

سعیدی در ادامه با تاکید بر لزوم مشخص شدن دلیل غیرقانونی رفتن بانوان بسکتبالیست گفت: این سوال پیش می‌آید که آیا این ورزشکاران حمایت لازم را داشته‌اند و حمایت نشده‌اند که بدون مجوز به مسابقات رفته‌اند؛ این مسئله مهمی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت و اگر علت آن عدم حمایت بوده دو طرف باید به این جریان پاسخ بدهند تا فرصت حضور بانوان در مسابقات مختلف و کل ورزش‌ها گرفته نشود و جایگاه واقعی فدراسیون و ورزشکاران حفظ شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس افزود: وزارت ورزش و جوانان که متولی ورزش در کشور است باید به موضوع حضور غیر مجاز ورزشکاران به مسابقات، ورود جدی و قوی داشته باشد و اجازه ندهد که افراد از حقوق واقعی خود محروم شوند.

وی با اشاره به برخورد با زنان بسکتبالیست تاکید کرد: تا زمانی که این موضوع ریشه‌یابی، بررسی و ارزیابی نشود نمی‌توان از برخوردها صحبت کرد چرا که هر رفتاری حاصل یکسری عملکردهاست و همینطور برعکس آن؛ باید بررسی شود که چرا این اتفاق افتاده و اگر قصد سوئی پشت آن باشد، باید دید که حق با کیست و برخورد اصولی و منطقی روی این قضیه صورت بگیرد.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس در پایان گفت: وزیر ورزش باید در این زمینه ورود پیدا کند و بخواهد که این قضیه بسیار جدی و اصولی حل شود و اگر کسی به این موضوع رسیدگی نکند فراکسیون ورزش مجلس این موضوع را پیگیری کرده تا این مشکل حل شود./ گروه فرهنگی - مریم ابوفاضلی

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار