b_300_300_16777215_00_images_ghale.jpg

جزیره قشم یکی از معدود نقاط کشور است که بقایای حضور اروپایی‌ها در آن به چشم می‌خورد و می‌توان جزیره را از چشم اولین فرنگی‌هایی دید که به مرزهای (مرز پرگوهر) قدم گذاشته‌اند!

جزیره قشم اولین نقطه‌ای از کشور است که شاهد حضور بیگانگانی بوده که به قصد استعمار آمدند و دیگر بازنگشتند و به خشم امامقلی خان سردار ایرانی گرفتار شدند و آنانی هم که بازگشتند متأثر از فرهنگ جزیره بودند!

مهاجمان پرتغالی در یورش به خلیج فارس نه تنها نتوانستند به عنوان قوای اشغال‌گر به گسترش فرهنگ خود در جزیره بپردازند٬ بلکه تحت تأثیر فرهنگ این منطقه معماری خود را نیز ترک کردند و به دژهایی پناه بردند که ایرانیان باستان می‌ساخته‌اند! احتمالاً دریانوردان پرتغالی آن دوران مطالبی راجع به تأثیر فرهنگ یونان بر ایران شنیده بوده‌اند و آمده بودند که این‌بار تاریخ بجای دوره هلنیسم به دوره پرتغالیسم دلالت کند که رشته‌هایشان پنبه شد!

خلیج فارس یکی از مهم‌ترین آبراه‌های جهان است که در طول تاریخ چشم طمع بسیاری از قدرتمندان جهان را به خود خیره کرده. اگر در زمان کنونی خلیج فارس به دلیل وجود منابع عظیم نفت و گاز در جهان اهمیت دارد٬ در زمان‌های دور اهمیت تجاری بالایی داشته؛ هم‌چون تجارت ادویه٬ نمک٬ شکر٬ ابریشم٬ پنبه و... و البته انباشت سرمایه، و گاهی هم به عنوان دروازه ورود به فلات ایران و آناتولی و پامیر شمرده می‌شد.

خلیج فارس یادمان بسیاری از جنگ‌ها را دارد٬ جنگ‌هایی با مهاجمانی که از سرزمین‌های دور و با مطامع گوناگون به این نقطه از جهان آمده‌اند و جزیره قشم اولین نقطه‌ای است که حضور بیگانگان را بر نمی‌تابد.

پرتغالی‌هایی که به عنوان پیش‌قراولان اروپای پس از رهایی از دوره قرون وسطا توانسته بودند به شرق طلایی برسند به مدد مجهز بودن به سلاح گرم چند صباحی را در جزیره قشم سپری کردند و پس از آنان٬ اسپانیایی‌ها و سپس انگلیسی‌ها و... از راه رسیدند اما امامقلی خان٬ طعم اولین شکست را به پرتغالی‌ها چشاند و بعد از او ادامه‌دهندگان راه بیگانه‌ستیزی در خلیج فارس هم‌چنان رشادت کردند و حماسه آفریدند.

شش قرن پیش٬ پیش‌قراولان استعمار اروپا در ساحل قشم پیاده شدند و به زور تفنگ سر پر و توپ‌هایی که هنوز در جزیره باقی مانده‌اند از راه رسیدند.

حضور اروپایی‌ها در جزیره بسیاری از اولین‌ها را به دنبال دارد؛ اولین حضور استعماری اروپایی‌ها در ایران٬ اولین رویارویی مردم و ارتش ایران با قوایی که مسلح به سلاح گرم بودند٬ اولین و البته آخرین مهاجمانی که توانستند در خاک ایران اسلامی پایگاه نظامی بسازند و...

قلعه پرتغالی‌های شهر قشم و چند قلعه دیگر در جزایر اقماری‌اش تنها یادگارهای این تهاجم هستند.

در اطراف قلعه پرتغالی‌های قشم تعدادی از توپ‌های جنگی از آن روزگار به یادگار مانده‌اند و خود قلعه مکانی برای گردشگران و البته عبرت کسانی است که به این دیار چشم طمع دارند.

در میان مردم محله قلعه پرتغالی‌های قشم داستان‌های زیادی راجع به آثار بجا مانده از آن وجود دارد. این داستان‌ها بویژه در زمان شکل‌گیری منطقه آزاد تجاری قشم در حدود بیست و پنج سال پیش و رشد ناگهانی جمعیت و تقاضای روزافزون برای مسکن شکل گرفتند. زمانی که بیشتر خانه‌های این محله بازسازی شدند و یا صاحبان زمین‌های خالی مشغول ساخت خانه شدند و بقایای زیادی از آن زمان کشف شد.

به اعتقاد مردم این محل در زیر قلعه چند تونل وجود دارد. تونلی که از زیر دریا به جزیره هرمز کشیده شده است و یا تونلی که به سمت غرب و روستای رمچاه می‌رود و یا تونل‌هایی کوتاه که به ساحل ختم می‌شوند.

داستان‌های بسیاری دهان به دهان میان مردم این محله می‌چرخد٬ داستان‌هایی که بیشتر ریشه در افسانه‌پردازی‌ دارد و شنیدن‌شان هم‌ خالی از لطف نیست!

از روزی که امامقلی خان مهاجمان را از این دیار اخراج کرد بیش از چهارصد سال می‌گذرد. زمانی که به نظر کافی است تا نفرت‌ها تبدیل به‌ داستان شوند٬ داستان‌هایی که گاه با شاخ ‌و برگ بسیار٬ رنگ و بوی افسانه به خود می‌گیرند.

داستان‌هایی شنیدنی از کشف بقایای حضور این مهاجمان اروپایی در همین محله که گاه جادویی می‌شوند تا بقایای کشتی‌های جنگی غرق شده آن‌ها در قعر آب‌های خلیج فارس و...

قشم یادگاری از حماسه‌سازان گمنامی است که در طول تاریخ آمده‌اند و شیاری بر خاطر خلیج فارس انداخته‌اند و رفته‌اند.

یادشان گرامی٬ راهشان پر رهرو و درود ما به روان پاک‌شان.

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار