akbari.jpg

سال ۱۹۹۲ میلادی در بیانیه پایانی کنفرانس جهانی محیط زیست و توسعه٬ که توسط نهاد فرهنگی سازمان ملل متحد برگزار گردید٬ ۲۲ مارس برابر با دوم فروردین هر سال رسماً روز جهانی آب نام‌گذاری شد.

آب ۶۸ درصد سطح کره زمین را پوشانده اما فقط ۳ درصد از آب‌های کره زمین قابل شرب هستند.

مناطق کویری و خشک جهان قاعدتاً سهم کمتری از بارش و آب شرب دارند و کشور ایران یکی از مراکز بیابانی و خشک جهان است٬ چنان‌که گرم‌ترین نقطه جهان در کویرهای جنوب شرق کشور ثبت گردیده.

اما مردمان سخت‌کوش و صبور ایران با عشق و علاقه‌ای که به سرزمین ایران دارند به روش‌های گوناگون بر خشکی محیط غلبه کرده‌اند؛ سازه آبی شگفت‌انگیز شوشتر٬ رشته قنات‌های طویل در دل کویرهای مرکزی ایران‌زمین و...

مردم سواحل جنوبی کشور و جزایر در خلیج فارس٬ هرچند که در کنار سفره با سخاوت خلیج فارس نشسته‌اند اما منابع محدود آب شرب این مردمان را به چاره‌جویی و کنکاش و تلاش واداشته.

سراسر سواحل جنوبی و جزایر نشانه‌هایی از عشق و علاقه و هوشمندی مردمان سواحیلی را در خود دارد.

جزیره پهناور قشم از حیث دارا بودن سازه‌های آبی باستانی جایگاه ویژه‌ای در جزایر خلیج فارس دارد؛ سازه‌های آبی چاهکوه٬ چاه‌های تلا٬ کولغان و چندین سد باستانی و استحصال آب شرب از چشمه‌های زیر دریا و برکه‌های (آب انبار) بی شمار و...

تاریخ سه هزار ساله سازه‌های آبی قشم سند هویتی این مردمان است٬ سندی که گویای تلاش و بردباری و مهارت مردم جزیره قشم است.

این تلاش هنوز هم ادامه دارد هرچند سازمان منطقه آزاد قشم تلاش ویژه‌ای در تولید آب و ایجاد شبکه بزرگ آبرسانی دارد اما نگاهی هم به دستاوردهای گذشتگان و میراث فرهنگی جزیره دارد.

با مرور چند خبر مربوط به سال ۱۳۹۶ به نشانه‌هایی از این تلاش توأم با احترام بر می‌خوریم.

سه‌شنبه ۱۳ تیرماه ۱۳۹۶ خبرگزاری ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم خبر نامزد شدن ( طرح احیای سازه‌های تاریخی آب جزیره قشم ) در جایزه توسعه پایدار نهاد فرهنگی سازمان ملل ( یونسکو ) در سال ۲۰۱۷ را منتشر کرد.

و در خبری دیگر در دوم مرداد ۱۳۹۶ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مدیرعامل شرکت آب و برق و تأسیسات منطقه آزاد قشم نوشت: قدمت سه هزار ساله‌ای از دانش بومی مردمان جزیره قشم در جمع‌آوری آب باران و استفاده از آن در کشاورزی٬ دام‌پروری و مصارف خانگی وجود دارد. فرامرز مومنی این سخنان را در ( نخستین رویداد ملی حکمرانی آب ایران ) اظهار نمود.

خبرهای ریز و درشت دیگر هم وجود دارد که همگی گویای تلاش‌های جاری است.

روز جهانی آب در جزیره قشم حال و هوای کار و تلاش و احترام به میراث گذشتگان دارد٬ اتفاقی که شایسته تقدیر و تشکر است.

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار