b_300_300_16777215_00_images_9511_hospital.jpeg

همزیستی نیوز - سازمان منطقه آزاد قشم تا قبل از سال 1387 که عملیات اجرایی ساخت بیمارستان پیامبر اعظم (ص) را در زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع در بهترین نقطه شهر قشم آغاز کرده بود، همه ساله اعتبار مورد نیاز درمانگاه یا به قولی بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) شهر قشم را با هدف کاهش مرگ و میرمردم به ویژه بانوان باردار تامین می کرد.

 به گزارش پرتال خبری منطقه آزاد قشم با هزینه 13 میلیارد ریالی سازمان منطقه آزاد قشم در زمینه ساخت اورژانس بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) وهمچنین خرید تجهیزات برای این مجموعه انتظار می رفت مشکلات دیرینه مردم جزیره قشم در حوزه بهداشت و درمان تا حدی کاسته شود.
اما این اقدام هم چاره ساز نبود و نارضایتی مردم از خدمات درمانی هر روز بیشتر از روز گذشته می شد به طوری که خبر مرگ و میر مادران باردار قشم در رسانه های ملی هم مطرح شد و مسئولان قشم به ویژه امامان جمعه شیعه و اهل سنت هم بارها از تریبون نماز جمعه نارضایتی مردم از نوع خدمات بهداشتی و درمانی را به مسئولان کشوری اعلام کردند تا جایی که سازمان منطقه آزاد قشم سال 1387 تصمیم به ساخت یک بیمارستان مجهز در قلب شهر قشم گرفت.
برای تنویر افکار عمومی به سراغ فرزین حقدل معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با بیش از 20 سال مسئولیت در بخش های مختلف این سازمان رفتیم و نقطه نظرات وی را درباره مشکلات بهداشت و درمان قشم جویا شدیم که با هم مطالب عنوان شده را مرور می کنیم.


*** خدمات غیر قابل قبول در بیمارستان پیامیر اعظم (ص) 


فرزین حقدل معتقد است خدمات بهداشت و درمان در مجموعه مدرن و مجهز بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم به هیچ وجه قابل قبول نیست و اتفاقات ناگوار بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) هم چنان و به شکل های دیگر در این مجموعه مشاهده می شود.  
وی گفت: سازمان منطقه آزاد قشم سال 1387 با هدف بالا بردن سطح ارتقای خدمات بهداشت و درمان در جزیره ای با بیش از 120 هزار نفر جمعیت و سهم سرانه بیش از 5 میلیون گردشگر، کلنگ عملیات اجرایی ساخت بیمارستان پیامبر اعظم (ص) را در زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع در بهترین نقطه شهر قشم به زمین زد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان مطنقه آزاد قشم افزود: جدای از ارزش 40 هزار متر مربع زمین، 800 میلیارد ریال برای ساخت و تجهیز بیمارستان پیامبر اعظم (ص) هزینه شد و انتظار می رفت نگرانی مردم این منطقه در حوزه سلامت به کلی برطرف شود ودر کنار خدمات به مردم این منطقه قشم به یک مرکز درمانی برای مداوای بیماران خارجی کشورهای حوزه خلیج فارس و ایجاد بستر مناسب برای توسعه صنعت توریسم سلامت در جنوب کشور تبدیل شود.


*** واگذرای بهره برداری بیمارستان قشم به وزارت بهداشت در حضور ریاست محترم جمهوری


وی یادآور شد: بهره برداری از بیمارستان 140 تختخوابی پیامبر اعظم (ص) قشم فروردین ماه سال 1394 با حضور جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری و طی تفاهم نامه فی مابین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و وزارت بهداشت و درمان، به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان واگذار شد. 
به گفته حقدل، حضور ریاست محترم جمهوری، وزیر بهداشت و درمان و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در آئین انتقال خدمات این مجموعه مجهز به دانشگاه علوم پزشکی نویدبخش اتفاقی نو در بخش سلامت قشم بود.
شایان ذکر است که دکتر حسن روحانی رئیس محترم جمهوری به هنگام آئین واگذاری بهره برداری خدمات بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان طی سخنانی گفت: سازمان منطقه آزاد قشم با ساخت این مجموعه در حوزه سلامت، بالاترین استانداردها را در این بیمارستان 140 تختخوابی اعمال کرده است.
وی همچنین بیان کرد: قشم به داشتن چنین بیمارستانی با هفت اتاق عمل مجهز و کادر پزشکی مجرب نیاز داشت و خوشحالیم در قشم شاهد گام بسیار خوبی برای سلامت مردم هستیم.
دکتر روحانی همچنین خاطر نشان کرد: احداث این بیمارستان گام ارزنده‌ای در راستای رفاه مردم قشم خواهد برداشت و امیدواریم این بیمارستان در مجموع بتواند خدمات خوبی در زمینه سلامت به مردم این جزیره و انبوه مسافران قشم در صورت نیاز ارائه کند.


*** بازخورد نارضایتی کارکنان بیمارستان به مردم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم به مسئله مهم نارضایتی کارکنان بیمارستان پیامبر اعظم (ص) اشاره کرد و گفت: بازخورد عدم پرداخت حقوق پرسنل این مجموعه متاسفانه به سازمان منطقه آزاد به عنوان سازنده این مجموعه و مردمی باز می گردد که با امید برای درمان به این بیمارستان مراجعه می کنند.
وی گفت: سازمان منطقه آزاد قشم با واگذاری حق بهره برداری این بیمارستان به وزارت بهداشت و درمان در حقیقت دیگر نقشی در اداره این مجموعه و تامین منابع مالی آن ندارد و انتظار می رود بهره بردار با کسب درآمدهای میلیاردی از این مجموعه خدمات شایسته و درخور شان مردم به آنان ارائه کند.

*** درمانگاهی با پوشش بیمارستان  

حقدل با اظهارتاسف از خدمات ضعیف در مجموعه مدرن بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم از این مجموعه به عنوان درمانگاهی در پوشش بیمارستان نام برد که موجب نارضایتی مردم این منطقه شده است.
او ادامه داد: مدیریت صحیح در این مجموعه می توانست علاوه بر پرآوازه کردن نام قشم به عنوان یک مرکز مهم درمانی در جنوب ایران، با ارائه خدمات به بیماران کشورهای حاشیه خلیج فارس درآمد هنگفتی را کسب کند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه  آزاد قشم اظهارامیدواری کرد مسئولان  وزارت بهداشت و درمان با ورود به این مسئله و بازنگری در برنامه ریزی های خود، اقدام مناسبی را برای بهره بری شایسته تر از این مجموعه با اولویت خدمات به مردم قشم را فراهم کنند.
شایان ذکر است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ارتباط با افتتاح بیمارستان پیامبر اعظم (ص) شهر قشم اعلام کرده بود که این بیمارستان به بخش های تخصصی و فوق تخصصی از جمله 7 اتاق عمل، بخش های آی سی یو، سی سی یو، زنان و زایمان، قلب، ارتوپدی، روانشناسی، داخلی، رادیولوژی و اورولوژی مجهز است.
محمد شکاری از 16 متخصص و فوق تخصص در بخش های مختلف این بیمارستان هم به عنوان امتیاز دیگر برای خدمات مناسب حوزه سلامت در این منطقه یاد کرده بود و معتقد بود با تجهیزات بسیار مدرن این مجموعه و حضور متخصصان یاد شده دیگر اعزام بیمار از قشم به بندرعباس ضرورتی ندارد.
علیرغم افزوده شدن بخش های ام آی آر و سی تی اسکن به بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم، متاسفانه طی یک سال و نیم گذشته نه تنها بسیاری از بیماران برای مداوا به بندرعباس منتقل شده اند بلکه چندین نفرهم  جان خود در مدت زمان یاد شده از دست داده اند.

امید می رود مسئولان وزارت بهداشت و درمان برای حل کامل مشکلات حوزه سلامت قشم و تعیین مشکلات حقوقی و معیشتی کارکنان این مجموعه هرچه زودتر اقدام کنند.
جزیره قشم با یکهزار و 500 کلیومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب ایران واقع شده است.

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار