b_300_300_16777215_00_images_958_laft1.JPG

همزیستی نیوز -  رییس شورای اسلامی روستای لافت از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم گفت: مهم ترین مشکل مردم این روستا عدم دسترسی آنها به آب لوله کشی سالم و بهداشتی است.

محمد امین سفاری در گفت و گو با همزیستی افزود: این مشکل علاوه بر اینکه به سلامت و بهداشت شخصی و عمومی مردم این روستا خدشه وارد می کند از نظر اقتصادی نیز به آنها ضرر می رساند.

وی با اشاره به اینکه افزون بر سه سال پیش شورای اسلامی لافت با شرکت مپنا( تولید کننده همزمان آب و برق) تفاهم نامه ای در خصوص آبرسانی به این روستا منعقد کرد، تصریح کرد: اما تاکنون آب در شبکه لوله کشی این روستا جاری نشده است.

به گفته وی گرچه دوسال است که این شبکه در روستا ساخته شده ولی هنوز شاه لوله  به برخی از منازل متصل نشده و به شهرک جدید نیز شاه لوله نیامده است.

وی گفت: مخزن یا آب انبار اصلی روستا برای آبرسانی از طریق شبکه لوله کشی در بالای کوه تعبیه شده و قرار است آب از منبع روستای پی پشت به این مخزن انتقال یابد و با پمپاژ به منازل لافت رسانده شود.

رییس شورای اسلامی روستای لافت به اقدامات این شورا برای تسریع در آبرسانی به این روستا اشاره کرد و گفت: ما به عنوان نمایندگان منتخب مردم این روستا بطورمرتب درحال پیگیری این خواسته برحق مردم لافت از طریق فرمانداری و شرکت آب وفاضلاب روستایی قشم هستیم و طبق قولی که این دو مرجع به ما دادند قرار است به یاری خدا تا نیمه دوم ماه جاری یعنی آبان ماه 95آب در شبکه لوله کشی لافت به جریان بیافتد.

زمین برای ساخت مسکن جوانان لافت نمی دهند

سفاری در بخش دیگری از این گفت و گو از صادر نشدن مجوز ساخت مسکن برای جوانان روستای لافت گلایه کرد و یادآور شد: از آغاز دوره اول شورای اسلامی تا کنون افزون بر 700پرونده متعلق به متقاضیان جوان اهل این روستا برای زمین جهت ساخت مسکن در این شورا تشکیل شده است که متاسفانه هنوز موفق به گرفتن زمین نشده ایم.

وی تصریح کرد: هربار که جایی را در محدوده لافت انتخاب و از سازمان منطقه آزاد قشم درخواست مجوز می کنیم با مخالفت محیط زیست یا مالک شخصی مواجه می شویم.

به گفته وی گرچه یکبار شورای اسلامی روستای لافت موفق شد مجوزهای لازم را برای واگذاری زمین در شهرک قدس لافت برای ساخت افزون بر 100واحد مسکونی اخذ کند، اما اکثر این واحدها نیز که توسط خود مردم ساخته شد مشکل آب و برق دارند.

وی با اشاره به پیگیری های شورا از فرمانداری و منطقه آزاد قشم برای حل مشکل زمین در لافت یادآور شد: از آنجا که سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این خصوص باید مجوز بدهد، همه تلاش ها بی نتیجه مانده است.

از بومیان قشم برای ورود به جزیره عوارض می گیرند

رییس شورای اسلامی روستای لافت در ادامه صحبت هایش به موضوع اخذ عوارض از مردم این روستا در هنگام ورود به جزیره قشم اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم  این روستا از زمان های قدیم با بندرخمیر یا بندرعباس ارتباط نزدیک فامیلی، شغلی و داد و ستد داشته و دارند، به همین علت مجبورند هفته ای سه یا چهاربار به این بنادر رفت و آمد کنند.

سفاری با طرح این سئوال که چرا باید من بومی برای ورود به خانه خودم هربار 40هزار تومان به عنوان عوارض پرداخت کنم، خاطرنشان کرد: شما حساب کنید مردمی که درآمد مکفی ندارند و مجبورند بخاطر مشکلات مثلا پزشکی چندین بار از جزیره خارج شوند چگونه این عوارض سنگین را متقبل شوند.

به گفته وی گرچه اخذ عوارض از شهروندان بومی و غیربومی قشم از سال 80 آغاز شد ولی از آنجا که میزان آن بسیار اندک بود (حداکثر یک هزار تومان) مشکل خاصی برای مردم ایجاد نمی شد ولی از دوسال پیش که یکباره این میزان به چندده برابر افزایش یافت مشکلات ناشی از این افزایش سرسام آور فزونی گرفت.

وی تصریح کرد: ما به عنوان نمایندگان منتخب مردم لافت این مشکل را هم به فرمانداری و هم به سازمان منطقه آزاد قشم انتقال دادیم و انتظار ما این است که با تعدیل میزان این عوارض به بومیان این جزیره مساعدت بکنند.

سفاری یادآور شد: البته مدیرعامل منطقه آزاد قشم قول دادند که به نحو مقتضی در این خصوص اقدام لازم را برای جلب رضایت بومیان انجام بدهند.

بیکاری معضل بزرگ لافت

رییس شورای اسلامی روستای لافت پدیده بیکاری را یکی دیگر از معضلات این روستا خواند و گفت: از قدیم الایام  شغل اصلی و عمده مردم این روستا صیادی بود و کمتر کسی پیدا می شد که در روستا بیکار باشد، اما از زمانی که شیلات اشتغال به صیادی را منوط به داشتن مجوز کرد، مردم که شرایط سخت و سنگین اخذ مجوز را نداشتند، فوج فوج به جرگه بیکاران روستا پیوستند.

وی با اشاره به اینکه تقریبا اکثر مردم روستای لافت بیکار هستند یادآور شد: بیکاری تنها گریبان افراد عادی و صیادان سابق این روستا را نگرفته است بلکه اکثر فارغ التحصیلان دختر و پسر این روستا نیز که تعداد آنها افزون بر 50نفر می شود و حداقل 10نفر آنها دارای مدرک فوق لیسانس هستند، شغل مناسبی ندارند.

به گفته وی به رغم اینکه شرکت ها، موسسات و مجموعه های بزرگ تولیدی و اقتصادی متعلق به دولت، بخش عمومی و بخش خصوصی در این جزیره بخصوص در محدوده روستای لافت مشغول فعالیت هستند معلوم نیست چرا آنها از نیروهای متخصص بومی استفاده نمی کنند و ترجیح می دهند با هزینه های مضاعف نیروهای غیربومی را بکار بگیرند.

ظرفیت گردشگری بالای لافت

سفاری همچنین از موقعیت خاص لافت به عنوان یک ظرفیت برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در این روستا نام برد و گفت: لافت یک بندر تاریخی است و محل ورود بخش عمده ای از مسافران  و گردشگران به جزیره قشم محسوب می شود، مضاف بر اینکه وجود جنگل های حرا، بادگیرها، معماری سنتی و اولین اکوموزه ایران ظرفیت گردشگری آن را بسیار بالا برده است.

وی با اشاره به اینکه همه ساله در ایام تعطیلات نوروزی افزون بر 20هزار گردشگر داخلی و خارجی به لافت سفر می کنند، تصریح کرد: همه این مزیت ها می تواند بهترین شرایط را برای سرمایه گذاری فراهم بیاورد تا از قبل آن هم وضعیت معیشتی مردم ارتقاء یابد و هم اشتغال پایدار در لافت ایجاد شود.

به گفته وی مردم بومی این روستا حاضرند برای ایجاد زیرساخت های گردشگری و تاسیس مجموعه های اقامتی، تفریحی و تجاری با دولت، منطقه آزاد یا سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی مشارکت کنند.

رییس شورای اسلامی روستای لافت احداث هتل و مجتمع تجاری ارسلان لافت را نمونه ای موفق از توانمندی نیروهای بومی لافت ارزیابی کرد و گفت: هرجا که به بومیان اعتماد و فضا برای فعالیت آنها مساعد شد، آنها لیاقت و شایستگی خود را به اثبات رسانده اند.

فعال شدن گمرک لافت، آرزوی دیرینه مردم

سفاری در بخش دیگری از این گفت و گو گریزی هم به دوران قبل از انقلاب لافت زد و گفت: حدود چهل سال قبل لافت دارای گمرک تجاری بود که بعد از انقلاب تعطیلش کردند و مردم این بندر آرزو دارند که این گمرک دوباره فعال شود تا رونق اقتصادی و تجاری و به دنبال آنها توسعه اشتغال به این بندر برگردد.  

وی از شرایط مناسب لنگرگاه طبیعی بندر لافت نیز به عنوان یک مزیت نام برد و گفت: خور لافت نیازی به موج شکن ندارد ولی نیاز است که لایروبی شود تا لنج ها به راحتی بتوانند در ساحل لافت پهلو بگیرند.

به گفته وی دولت با لایروبی این خور می تواند کمک شایانی به توسعه گردشگری این بندر نماید.

درخصوص امکانات ورزشی لافت نیز سفاری معتقد است به رغم وجود دو باشگاه فعال ورزشی این امکانات در لافت بسیار ضعیف است و این روستا حتی از یک زمین فوتبال مناسب برخوردار نیست، مضاف بر اینکه جوانان و ورزشکاران لافت تاکنون کمترین مساعدتی از اداره ورزش و جوانان شهرستان حتی در حد تامین توپ مشاهده نکردند.

وی همچنین بر ضرورت تامین اعتبار برای نوسازی و مرمت آسفالت کوچه ها و معابر لافت تاکید کرد و گفت: اعتبارات اندک دهیاری کفاف هزینه های این نوع پروژه ها را نمی کند، بنابراین لازم است که مراجع ذیربط در این خصوص به شورای شهر کمک کنند.

رییس شورای اسلامی  روستای لافت در پایان این گفت و گو تصریح کرد: خودم و همه اعضای شورای اسلامی روستای لافت وظیفه خود می دانیم که از توجهات و عنایات ویژه  مهندس حمید رضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و همه معاونین و مدیران این سازمان به لافت تقدیر و تشکر کنیم. همچنین از حجت الاسلام  جوکار و شیخ خطیبی ائمه جمعه شیعه و اهل سنت قشم، مهندس علیرضا نصری فرماندار شهرستان قشم و همه معاونین او و بخشداران و روسای ادارات دولتی و نهادهای کشوری و لشکری و روسای شوراهای اسلامی شهرستان و بخش ها و همه دهیاران بخاطر توجه و مساعدت به مردم لافت تشکر ویژه داریم.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار