b_300_300_16777215_00_images_958_17-tan1.JPG

همزیستی نیوز – معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  گفت: 98درصد حوادث ناشی از کار در کشور از طریق سامانه آموزش ایمنی قابل پیشگیری است.

به گزارش خبرنگار همزیستی مهندس سیدحسن هفده تن در آیین گشایش دومین همایش ملی انجمن های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار سراسر کشور در تالار همایش های بین المللی هتل و مجتمع تجاری ارسلان لافت جزیره قشم افزود:  در این سامانه افزون بر 18دستگاه وظیفه مدار عضویت دارند و افزون بر یک میلیون نفرساعت آموزش دادیم  تا این دستگاه ها با هماهنگی یکدیگر بتوانند از وقوع حوادث ناشی از کار جلوگیری کنند.

به گفته وی در سه دهه گذشته برنامه های یکپارچه ملی مشابه این سامانه در کشور به مرحله اجرا درآمده است، اما از آنجا که  نگاه غالب به این برنامه ها  نگاه جزیره ای بوده است، موفقیتی حاصل نشده است.

کار مدیر پیش بینی آینده است

وی با اشاره به اینکه علت شکست بسیاری از برنامه های توسعه در کشور ضعف در مدیریت پروژه هاست، تصریح کرد: اگر مدیری فکر می کند کارشناسی از جمله وظایف اوست و وقت خود را در این عرصه تلف می کند، بهتر است جای خود را به دیگری بدهد چرا که کار یک مدیر تنها برنامه ریزی و پیش بینی آینده است.

به عقیده هفده تن مدیران در کشورهای توسعه یافته اتفاقات 50سال آینده را پیش بینی می کنند و برهمین اساس کشور ژاپن از بین 198کشور دنیا توانسته است با اعمال مدیریت صحیح در طول 10سال حوادث ناشی از کار را در این کشور به صفرنزدیک کند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرخ وقوع حوادث ناشی از کار را در آمریکا روزانه 4درصد عنوان کرد و گفت: همه این توفیقات ناشی از وجود نگاه یکپارچه در این جوامع به موضوع ایمنی کار است درصورتی که در کشور ما متاسفانه این نگاه وجود ندارد و به عنوان مثال صدا و سیما ممکن است درباره یک موضوع عادی ساعت ها برنامه پخش کند اما دریغ از پخش یک تیزر چند ثانیه ای درباره ایمنی کار!

وی حساس شدن مدیران دستگاه ها نسبت به ایمنی کار و اقدامات پیشگیرانه را یک ضرورت خواند و گفت: طبق یک پژوهش علمی  100تومان سرمایه گذاری در اقدامات پیشگیرانه 220تومان بازگشت سرمایه دارد و این رقم در تجهیز و ایمنی  337تومان و در آموزش 420تومان است.  

به گفته وی میزان حوادث ناشی از کار شش برابر حوادث فیزیکی است و توسعه ایمنی کار در جوامع امروز با برنامه های سنتی و معمولی امکان پذیر نیست.

هفده تن ایمنی را نوآوری و نوآوری را عامل بهره وری و اساس همه اینها را پیش بینی خواند و  بر ضرورت فرهنگسازی در باره ایمنی کار در کشور تاکید کرد و یادآور شد: معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر حسب وظیفه ذاتی خود برای توسعه فرهنگ ایمنی کار قرار است با مراجع عظام ملاقات هایی را داشته باشد تا از این طریق توجه به این موضوع بیشتر و دامنه آن فراگیر شود.

نگرانی از آمارهای تلفات ناشی از کار

هفده تن در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به آمارهای تلفات ناشی از کار در کشور اظهار نگرانی کرد و گفت: این قابل قبول نیست که روزانه پنج نفر در کشور تنها در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست بدهند و 30نفر نیز روزانه بر اثر بیماری های شغلی در کشور فوت کنند و روزی70نفر نیز در حین کار دچار نقص یا قطع عضو و برق گرفتگی و امثال اینها شوند.

به گفته وی در کشور ما بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور بطور میانگین حداکثر 7سال عمر می کنند درحالی که این میزان در کشورهای دیگر حداقل 20سال است.

وی به تغییر برخی شاخص ها در بحث توسعه کشور های جهان اشاره کرد و گفت: امروز در مجامع جهانی مبحث جدیدی به نام تولید ناخالص شادمانی مطرح شده و گفته می شود هرجامعه ای که شادمان تر باشد، آن جامعه ثروتمندتر و ارزش افزوده آن بیشتر است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص از آمار اعلام شده در اروپا سخن گفت و یادآور شد: طبق این آمار خسارت ناشی از استرس های شغلی در این قاره سالانه به افزون بر 20میلیارد پوند بالغ می شود.

هفده تن همچنین در این راستا به تفاوت مدیریت استراتژیک و مدیریت ایمنی اشاره کرد و گفت: در مدیریت استراتژیک علم، تدبیر و اندیشه حرف اول را می زنند اما در مدیریت ایمنی علاوه بر اینها احساس، عاطفه و مهربانی نیز مورد نظر هستند. 

ایمنی کار در مناطق آزاد

وی در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری همایش ایمنی کار را در منطقه آزاد قشم دلیلی بر توجه بیشتربه این موضوع در مناطق آزاد خواند و تصریح کرد: یک بحث در این مناطق استفاده از داربست ها در ساخت وسازهاست و آمارها نشان می دهد که عامل 48درصد حوادث منجر به فوت در مناطق آزاد همین داربست ها بوده است.

به گفته وی افزون بر 20سال است که نسبت به مخاطرات ناشی از استفاده از داربست ها در مناطق آزاد هشدار داده می شود.

هفده تن در بخش دیگر از سخنان خود صیانت از صندوق بازنشستگی را مهم ترین وظیفه همه دلسوزان عرصه کار و تولید دانست و گفت: اگر خدای ناکرده این صندوق ورشکست شود سفره 70میلیون ایرانی در دهه آینده خالی می ماند.

وی همچنین  توسعه سرمایه  گذاری در جامعه را راهی برای ایجاد اشتغال پایدار خواند و گفت: یک سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در یک جامعه چندین شاخص را درنظر می گیرد که مهم ترین آنها امنیت سرمایه گذاری است و ایمنی زیرساخت این امنیت بشمار می رود.

به گفته وی ایجاد فضای شفاف و آزاد، افزایش ضریب ایمنی و پایدارسازی صندوق های بازنشستگی نیز از دیگر این شاخص ها بشمار می رود..

گام های دولت برای اصلاح ساختار اقتصاد کشور

وی از تحمیل هزینه ای افزون بر 150میلیارد تومان در روز و 60هزار میلیارد تومان در سال به هزینه های عمومی کشور از رهگذر حوادث ناشی از کار خبر داد و گفت: برای تغییر این روند ویرانگر، دولت تدبیر و امید اصلاح ساختار اقتصاد کشور را سرلوحه برنامه های خود قرار داده با تشکیل هسته های علمی و استفاده از ظرفیت های کارگری و کارفرمایی گام های خوبی برداشته است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اتخاذ سیاست سه جانبه گرایی از سوی دولت را از جمله این برنامه ها خواند و افزود: در راستای این سیاست دولت بنا را بر تقویت و مستقل کردن تشکل های کارگری و کارفرمایی گذاشته است.

هفده تن تعامل را تنها راه حل مشکلات فی مابین سه طرف شامل دولت، کارفرمایان و کارگران دانست و گفت: تقابل بین این سه در گذشته جز اینکه به ضرر هر سه آنها تمام شده باشد، نتیجه ای دربر نداشته است.

به گفته وی سه جانبه گرایی تنها روشی برای رسیدن به تفاهم در خصوص حل مشکلات سه طرف است ولی اصل مشکل در جای دیگر است و آن ایجاد اشتغال برای خیل عظیم جویندگان کار در جامعه امروز است.

وی تصریح کرد: مشکل بیکاری در این جامعه حل نخواهد شد مگر اینکه اقتصاد کشور رقابتی شود و اقتصاد کشور رقابتی نخواهد شد مگر اینکه این اقتصاد از انحصار نهادهای دولتی، شبه دولتی و خصولتی رها یی یابد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان از محمد امین اخلاصی مدیر و مالک هتل و مجتمع تجاری ارسلان بندرلافت قشم بخاطر میزبانی دومین همایش ملی انجمن های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار سراسر کشور در این هتل به صورت ویژه تقدیر و تشکر کرد. 

   به گزارش خبرنگار همزیستی دومین همایش ملی انجمن های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار سراسر کشور با حضور مهندس سیدحسن هفده تن معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر نبی الله کرمی رییس هیات تخصصی کار، بیمه و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری، دکتر علی مظفری رییس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار کشور، مهندس محمد اصابتی مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برخی از مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها و نماینده های تشکل های کارگری روزهای دوم و سوم آبان ماه 95درتالار همایش های بین المللی هتل و مجتمع تجاری ارسلان لافت جزیره قشم با میزبانی محمد امین اخلاصی  برگزار شد.       

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار