b_300_300_16777215_00_images_954_nourooz.jpeg

همزیستی نیوز - نوروز صیاد، جشنی ساده برای صیادان زحمتکش و مهربان جزیره قشم و تجربه آزادی یک روزه برای ماهیان آب های خلیج فارس در محدوده این سرزمین زیبا در جنوب کشور است که همه ساله با حمایت سازمان منطقه آزاد قشم و با حضور جمعی از مردم نقاط مختلف کشور، خبرنگاران و عکاسان حرفه ای رسانه ها در روستای سلخ جزیره قشم برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم، صیادان جزیره قشم در بیست و هشتمین روز تیر ماه امسال، آئین کهن نوروز صیاد که از نیاکان خود به یادگار گرفته اند را به شکلی ساده اما زیبا و با محتوا که پیامی برای صیانت از طبیعت دارد، به نمایش می گذارند.

صیادان جزیره قشم معتقدند؛ ماهیان نیز باید یک روز در سال بدون نگرانی از تور صیادان در آرامش و آزادی بسر ببرند و در چنین روزی به عنوان جشن نوروز صیاد، مردم روستاهای جزیره قشم علاوه بر تعطیل کردن صید از خوردن ماهی نیز خودداری می کنند.

جشن نوروز صیاد در حقیقت آغاز فصل جدید صید و صیادی است که همه ساله با اجرای ویژه برنامه های متعدد و با هدف احیا و پایداری آئین های محلی با شکوهی خاص برگزار می شود. ورود مردم روستایی با لباس های نو به میان آب های خلیج فارس با هدف دور کردن بیمارها از خود برای یک سال بخشی از برنامه های این جشن است.

شنا و غوص، اسکیت، مسابقه دومیدانی ساحلی، سرعت جلکش و هوری پارویی، اجرای موسیقی محلی و برگزاری نمایشگاهی از صنایع دستی بانوان هنرمند جزیره و شیرینی های خوشمزه آنان نیز بخش دیگر برنامه های جشن نوروز صیاد می باشد.

از دیگر آئین های ویژه جشن نوروز صیاد در قشم، می توان به رنگ کردن درها و درختان نخل به عنوان آغاز فصل جدید در فعالیت صید و صیادی اشاره کرد.

یکی از موثرترین تاثیرات جشن نوروز صیاد در قشم هدایت نسل جدید به حفظ طبیعت و محیط زیست مربوط می شود و جوانان و نوجوانان  در این مراسم می آموزند که چگونه باید از آئین های مهم نیاکان خود صیانت و پاسداری کنند.

مردم روستای سلخ جزیره قشم در آئین بعد از ظهر جشن نوروز صیاد پس از دعاهای سال و پوشیدن لباس های نو، به ساحل می آیند و در حضور جمعیت مشتاق که از راه های دور و نزدیک به این روستا آمده اند، آیین های جشن را اجرا می کنند.

در مراسم بعد از ظهر جشن نوروز صیاد، 30 تن از مردان هنرمند جزیره با لباس های سفید محلی در دو ردیف مقابل هم قرار می گیرند و در حالی که چهار نفر نیز در میان آنان دهل می نوازند آواز محلی را به عنوان مراسم رزیف اجرا می کنند.

در میانه نوای رزیف، شوشی ها با لباس های سیاه، کلاهای بلند ساخته شده از شاخه های نخل، صورتی سفید که با ریش ساخته شده از لیف خرما که به نظر می رسد با شنیدن صدای جشن از دور دست ها به این روستا آمده اند وارد جشن می شوند و تلاش می کنند با شاخه های نخل افراد سر راه خود را کتک بزنند و بچه های روستای سلخ هم با اشتیاق به سمت شوشی ها می دوند و قبل از کتک خوردن پا به فرار می گذارند که با حمایت و شادی تماشاگران همراه می شود.

بعد از اجرای رزیف و شوشی و دیگر موسیقی های محلی که به صورت زنده اجرا می شود، نوبت به اهدای جوایز برگزیدگان هر یک از این آئین ها می رسد که با شادی و نشاط تماشگران انجام می شود.

و بالاخره با پایان یافتن جشن و آغاز صبحی دیگر، فصل جدید صید و صیادی در جزیره قشم هم شروع می شود و تور صیادان بار دیگر با هدف امرار معاش و کسب روزی حلال در پهنه آبی نیلگون خلیج فارس گسترده می شود و صید آنان که انواع و اقسام ماهیان خوشمزه جنوب کشور است در بازار ماهی فروشان به فروش می رسد.

بنا به این گرارش، جشن نوروز صیاد از قدمتی طولانی در جزیره قشم برخوردار است و همه ساله با آغاز این جشن در روستای سلخ قشم در روز 28تیرماه، بسیاری از هموطنانمان از سراسر ایران اسلامی با سفر به این جزیره زیبا، با برگزارکنندگان این آئین همراه می شوند.

جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس با 67 روستا و جمعیتی حدود 117 هزار نفر در جنوب ایران واقع شده است.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار