b_300_300_16777215_00_images_984_dastizadeh.jpg

همزیستی نیوز - رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: مشخصه اصلی میراث ناملموس تنوع فرهنگی است که همیشه همراه با صلح و دوستی بوده است.

عبدالرضا دشتی زاده در کارگاه یک روزه آشنایی با میراث ناملموس جزیره قشم که به صورت مشترک با انجمن راهنمایان گردشگری جزیره قشم در محل قلعه پرتغالی های این جزیره برگزار شد، افزود: حفظ و انتقال این میراث به نسل های آینده یک رسالت ملی است.

وی که به عنوان مدرس این کارگاه سخن می گفت، انجام این رسالت را مختص یک اداره، سازمان یا حتی دولت ندانست و تصریح کرد: همه افراد جامعه و  انجمن های مردم نهاد در این عرصه وظیفه دارند در حد مقدورات خود ورود کنند.

به گفته وی گرچه دولت ها بطورعام برای حفظ میراث فرهنگی جوامع متبوع خود وظایف و ماموریت های قانونی مشخص شده دارند و در این خصوص اقدامات معمول و مرسوم انجام می شود اما ماهیت میراث فرهنگی طوری است که حفظ آنها به همت و عزم همگانی نیاز دارد.

دشتی زاده یکی از وظایف دولت ها را برای حفظ میراث فرهنگی، ایجاد فضاهای فرهنگی در قالب موزه ها، تالارها، فرهنگسراها و امثال اینها خواند و گفت: در کنار اقداماتی از این دست، دولت ها می توانند از پروژه های مستندنگاری سنت های شفاهی بخصوص پروژه هایی که توسط  پژوهشگران بومی انجام می شود، حمایت کنند.

وی از اینکه در جزیره قشم به رغم وجود سوژه های ناب در عرصه میراث فرهنگی کمتر کسی برای مستند نگاری سنت های شفاهی مردمان این جزیره دست به قلم می برد، اظهار تاسف کرد.

رییس اداره میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم همچنین بر ضرورت حمایت دولت ها از جوامع محلی به عنوان صاحبان و پایه های اصلی میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: اگر ما این جوامع را نسبت به حفظ میراث فرهنگی تشویق و حمایت نکنیم دیگران می آیند و میراث ما را به نام خودشان تصاحب می کنند.

دشتی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به تفصیل گویش ها، موسیقی و مراسم ویژه مردمان جزیره قشم از جمله  مراسم زار را به عنوان جنبه های مهم میراث ناملموس این جزیره مورد بحث و بررسی قرار داد و گفت: گویش ها در جزیره قشم بسیار متنوع است و حتی مشاهده شده است که هر روستا برای یک واژه، گویش ویژه خود را دارد.

وی درباره موسیقی مردم جزیره قشم به تاثیر روابط فرهنگی این مردم با افریقا اشاره کرد و گفت: مثلا در موسیقی مورد استفاده در مراسم زار، عده ای از پژوهشگران خاستگاه این نوع موسیقی را افریقا می دانند.

دشتی زاده از مراسم زار به عنوان موسیقی درمانی نام برد و یادآور شد: در این مراسم سعی می شود با موسیقی، بیماری های افراد مداوا شود و اگر مجری این مراسم مرد باشد او را «بابازار» و اگر زن باشد او را «مامازار» می نامند.

رییس اداره میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم  در ادامه معرفی میراث ناملموس جزیره قشم با اشاره به اینکه آیین های مرسوم در این جزیره به شدت از دریا اثر پذیرفته است از «نوروز دریا»  و «شوشی» به عنوان آیین های دریایی مردم جزیره قشم  نام برد.

وی همچنین موسیقی کار و تقویم دریا را در فرهنگ مردم جزیره قشم از نشانه های تاثیر دریا بر زندگی این مردم دانست و گفت: وجود واژه های سواحیلی در موسیقی کار و تعیین فصول مختلف مانند فصل صید، فصل سفر به بنادر هند، فصل رفتن به افریقا، فصل ممنوعیت دریانوردی و مانند اینها از نشانه های بارز این تاثیر بشمار می رود.

دشتی زاده در این کارگاه گریزی هم به نقش زنان در حفظ میراث فرهنگی جزیره قشم زد و با میراث بان خواندن آنها خوراک های قشمی، مراسم عروسی و میرابی را از جمله جنبه های میراث فرهنگی این جزیره خواند که زنان قشمی البته همراه با اجرای وظایف همسری دریانوردان از این میراث حفاظت می کنند.

براساس این گزارش نمایش فیلم و اجرای موسیقی زنده محلی از دیگر بخش های این کارگاه بود که با استقبال خوب علاقه مندان به مباحث میراث فرهنگی قرار گرفت.         

 منبع: هفته نامه همزیستی شماره 657 تاریخ 22 تیر 98

 

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار