b_300_300_16777215_00_images_954_kamali.jpg

همزیستی نیوز - رئیس دادگستری قشم گفت: تبیین قوانین و مقررات در جامعه نقش مهمی در کاهش جرایم ایفا می کند چراکه ناآگاهی از مهمترین عوامل بالا رفتن جرایم اجتماعی است.

به گزارش ایرنا هدایت کمالی روز پنج شنبه در نشست بررسی راهکارهای پیشگیری از جرم با محوریت احترام به حجاب، افزود: در این حوزه نهادهای اطلاع رسانی با ارائه برنامه های فرهنگی و تبیین قوانین و مقررات می توانند نقش موثری در کاهش جرایم ایفا کنند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه جرایم کیفری، دادگستری به تنهایی مسئولیت برخورد با مجرمان را بر عهده دارد، تلاش برای کاهش جرایم غیرکیفری را مسئولیت تمام افراد و دستگاه ها دانست.
کمالی بر اهمیت توسعه زیرساخت های گردشگری قشم در جهت استفاده از ظرفیت سواحل جزیره تاکید و اضافه کرد: باید با ساخت پلاژهای متعدد در سواحل قشم شرایط را برای استفاده قانونمند از این ظرفیت فراهم کرد.
وی ادامه داد: در شرایطی که هتل ها و هتل آپارتمان های جزیره توان خدمات دهی به مسافران قشم را دارند باید مانع از اجاره دادن خانه های مسکونی به مسافران شد.
رئیس دادگستری قشم با بیان اینکه برای پیشگیری از جرایم باید عوامل بروز جرم را شناسایی کرد، افزود: برای محقق شدن سیاست های پیشگیری از جرم باید تمام دستگاه ها و نهادهای جامعه در رویکردی هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.

***پیشگیری از وقوع جرم موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شود
دادستان قشم نیز در این نشست، گفت: پیشگیری از وقوع جرم رویکرد مهمی است که باعث کاهش آسیب های اجتماعی و پائین آمدن میزان پرونده ها در محاکم قضایی می شود.
فرزاد سالاری گفت: برای کاهش جرایم اجتماعی در این جزیره، طرح ساماندهی اجاره خانه های مسکونی به مسافران و فعالیت سرویس های خدمات شهری در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: در همین چارچوب رویکرد تقویت ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان و معرفی آسیب های فراوان برنامه های ماهواره به نسل نوجوان و جوان با همکاری آموزش و پرورش، به صورت جدی دنبال می شود.
سالاری خواستار فراهم شدن شرایط بهتر برای سپری کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان شد و گفت: در این حوزه سازمان منطقه آزاد قشم و شهرداری می توانند فضاهای مناسب تفریحی، فرهنگی، ورزشی در جزیره ایجاد کنند.
معاون پیشگیری از جرایم دادگستری قشم نیز در این نشست با تاکید بر همکاری همه نهادها برای کنترل و پیشگیری از جرایم، گفت: با تقسیم بندی جرایم می توان برای پیشگیری از هر جرم از برنامه ریزی افراد متخصص استفاده کرد.
حسین اسماعیل زاده اضافه کرد: بدحجابی موضوع مهمی است که باید در شورای ویژه و با حضور نهادهایی همچون خانواده، آموزش و پرورش، تریبون های تاثیرگذار مساجد و نمازهای جمعه، رئیسان اداره ها و نهادها، مسئولان دانشگاه ها و همه اندیشمندان با هدف دستیابی به یک راه حل منطقی، برنامه ریزی شود.

مشاور امنیتی و انتظامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این نشست گفت: برای محقق شدن اهداف سلامت اجتماعی، همه دستگاه ها و نهادها باید در کنار فراخوان عمومی به وظایف خطیر خود با هدف دستیابی به یک خروجی مثبت تلاش کنند.
حسین افشار موفقیت امور فرهنگی و سلامت جامعه را به همدلی مردم و مسئولان مرتبط دانست و افزود: مسافرانی که به مناطق آزاد از جمله قشم سفر می کنند باید بدانند این مناطق بخشی از ایران است و تمام قوانین و مقررات حاکم بر کشور در این مناطق نیز اعمال می شود.
به گفته مشاور امنیتی و انتظامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، ایجاد و گسترش فضاهای مناسبی همچون پلاژهای ویژه بانوان و آقایان باعث کاهش مشکلات مربوط به پوشش در سواحل این جزیره می شود.
وی همچنین تقویت بخش فرهنگی در مبادی ورودی جزیره قشم شامل فرودگاه و اسکله های لافت و شهید ذاکری را برای تبیین اهمیت احترام به حجاب از سوی مسافران بسیار مهم ارزیابی کرد.
افشار اضافه کرد: بی شک با اخلاق مداری و احترام به مردم می توانیم بخش مهمی از مشکلات اجتماعی به ویژه در زمینه حجاب را برطرف کنیم.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قشم نیز در این نشست گفت: ناآگاهی مردم با مباحث فرهنگ اسلامی، در حقیقت ریشه و بنیان بسیاری از جرایم است که باید با سرمایه گذاری در بخش فرهنگ نسبت به پیشگیری جرایم این حوزه تلاش کنیم.
سرهنگ پاسدار حمید ماندگاری با مهم خواندن نقش مسئولان اداره ها و نهادهای شهرستان قشم برای تبیین اهمیت حجاب برای کارکنان خود، تاکید کرد: در محله های آلوده به معضلات اجتماعی نیز می توانیم با برگزاری جشنواره های فرهنگی شرایط را به سمت سالم سازی جامعه هدایت کنیم.
فرمانده دریابانی شهرستان قشم نیز در این نشست گفت: باید برای حل معضلاتی همچون بی توجهی به موضوع حجاب و عفاف یک برنامه ریزی منسجم در سطح کلان داشت.
سرهنگ قادر مرشدی ادامه داد: از یک دستگاه و یک نهاد خاص نمی توان انتظار معجزه در امور فرهنگی داشت بلکه باید همه با هم و با در اختیار داشتن یک برنامه ویژه در این مسیر گام برداریم.
رئیس اداره بهزیستی قشم نیز در این نشست ریشه یابی و پیشگیری از جرم را دو عامل مهم در زمینه سالم سازی جامعه دانست و گفت: آسیب های اجتماعی یک شبه اتفاق نیافتاده و برای رفع آن نیز باید با برنامه ریزی علمی و با صبر و حوصله اقدام کنیم.
اسماعیل کیانی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه نقش دشمنان نظام برای ضربه زدن به فرهنگ انقلاب، افزود: بی شک اگر مسئولان هر بخش با این موضوع به درستی برخورد کنند شاهد کاهش جرایم اجتماعی خواهیم بود.
به گفته رئیس اداره بهزیستی شهرستان قشم، برنامه های ماهواره ای و شبیخون فرهنگی باعث تغییر سبک زندگی و گسست نسل ها در ایران شده است و این نشان از ضعف کار فرهنگی در کشورمان دارد.
کیانی افزود: متاسفانه هیچ جایگزین مناسبی برای استفاده نکردن جوانانمان از برنامه های هدفمند دشمن که از طریق ماهواره ها و شبکه های اجتماعی در اختیار آنان قرار می گیرد، ارایه نشده است.
توجه به پیوست های فرهنگی در ساخت و سازهای قشم، استفاده از ظرفیت های دانشگاهی برای رفتارشناسی و مردم شناسی، ایجاد فضاهای بیشتر ورزشی، فرهنگی و تفریحی، ریشه یابی جرایم و علل انجام جرم، معرفی قوانین و مقررات به فرزندان از کانون خانواده تا مدارس، ارتقای گشت ارشاد با بکارگیری از بانوان برای راهنمایی زنان بدحجاب، ایجاد پلاژ ویژه بانوان، معرفی ارزش های اسلامی و حجاب در مبادی ورودی به جزیره قشم از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست بر آن تاکید شد.
در این نشست همچنین ارتقای حجاب، جلوگیری از اجاره منازل مسکونی و برنامه ساخت پلاژ به عنوان سه مصوبه مورد تائید مسئولان قرار گرفت و اعضای این نشست موظف شدند نتایج عملکرد خود را در این زمینه ها در جلسه بعدی ارائه کنند.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار