b_300_300_16777215_00_images_icon_9612_gonbad.jpg

شهره اکبری: گروه نمایش لور بار دیگر هم‌شهریان بویژه کودکان جزیره را به سرزمین قصه‌های اصیل برد.

 گروه نمایش لور با تکیه بر نگارش علمی و روان نمایش‌نامه و پرهیز از مشابه‌سازی متنی و همچنین با تکیه به گروه بازیگر توانمند و کارگردان صحنه‌آشنای خود موفق به روی صحنه بردن نمایشی در خور تحسین گردید.

نمایش « زیر گنبد کبود » که به نوعی در ادامه کارهای دیگر این گروه نمایشی است با بهره‌گیری از تکنیک ( قصه در قصه ) تلاش کرده کاراکترهای داستانی ایرانی و خارجی را به خدمت بگیرد و ضمن اجتناب از ورود به پیچیدگی‌های داستانی٬ به تلفیق فضای فانتزی نمایش با المان‌های تکنولوژيک آشنا پرداخته و فضایی شاد و آموزشی ایجاد کرده و گوشه چشمی هم به تحریک حس کنجکاوی کودکان و حتی بزرگسالان داشته باشد.

بی‌شک شالوده هر فرهنگی مبتنی بر فرهنگ مکتوب خود می‌باشد و در شرایط کنونی که بحران کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه وجود دارد استفاده از ابزارهای فرهنگی برای تشویق به مطالعه بسیار راهگشاست٬ امر مهمی که نمایش زیر گنبد کبود به خوبی در انجامش موفق بوده.

علاوه بر جنبه‌های تکنیکی و روایی نمایش که نباید به سادگی از کنار آن گذشت برانگیختن حس کنجکاوی در خصوص داستان‌هایی مانند هزار و یک شب٬ شاهنامه٬ لوبیای سحرآمیز و... به خوبی کتاب ادبیات داستانی ایران و جهان را ورق می‌زند و هرچند که در نمایش زیر گنبد کبود اشاره‌ای گذرا به خرده روایت ( تهمینه و رستم ) از منظومه بزرگ شاهنامه می‌شود اما چه بسا خواندن همین خرده روایت انگیزشی برای مطالعه‌ای فراگیرتر در خود نهفته داشته باشد که در این نمایش از این موارد بسیار است.

نویسنده نمایش‌نامه علاوه بر همه دغدغه‌های روایی در برخی جاها تلنگر هشداری هم به مخاطبان خود می‌زند مانند؛ گرگ در کسوت معلم فلسفه‌ی زندگی شنگول و منگول و...

نمایش زیر گنبد کبود را نیز می‌توان از بسیاری جهات ساختارشکن دانست چراکه برخلاف رویه موجود تأسف برانگیز در کشور که برخی مؤلفین قسمت‌هایی از متون اصیل و کهن را از پیکره اصلی جدا می‌کنند و به شکل منقطع به دست جامعه و مخصوصاً کودکان و نوجوانان می‌دهند٬ تلاش دارد کلیتی از فرهنگ عامه و مکتوب را ارائه دهد.

گروه نمایش لور به کارگردانی آقای امید الماسی‌نیا راهی مستقل در نمایش کشور در پیش گرفته و برخلاف اکثر قریب به اتفاق گروه‌های شهرستانی که به ارائه نمایش‌نامه‌های تکراری که در تهران روی صحنه رفته‌اند و یا نمایش‌نامه‌های قدیمی می‌پردازند٬ از متون تولیدی خود بهره می‌گیرند و چشم‌انداز روشنی از هنر نمایش قشم پیش‌رو ترسیم می‌نمایند.

این نمایش هر روز تا تاریخ بیستم اسفندماه ساعت ۱۸ در تالار آینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی صحنه خواهد رفت.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار