b_300_300_16777215_00_images_997_shaja1.jpg

همزیستی نیوز - دقایقی بعد از انتشار خبر درگذشت خسرو آواز ایران، فضای اینستاگرام هنرمندان پر شد از پیام‌ها و دلنوشته‌ها و در این میان کیهان کلهر، نوازنده چیره‌دست کمانچه نوشت: جان از تن آواز رفت یکی از زیباترین و عمیق‌ترین پیام‌ها بود.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، با انتشار خبر آسمانی شدن مرغ سحر موسیقی ایران، هنرمندان موسیقی در صفحات اینستاگرامی خود پیام‌ها بسیاری را منتشر کردند.

همایون شجریان فرزند مرحوم محمدرضا شجریان با انتشار این پیام خبر درگذشت پدرش را تایید کرد و نوشت: خاک پای مردم ایران به دیار معشوق پرواز کرد.

محمد اصفهانی خواننده موسیقی ایران خطاب به خسرو آواز ایران اینگونه نوشت:

من از تو صبر ندارم که بی تو بنشینم
کسی دگر نتوانم که بر تو برگزینم

استاد، صدای بی نظیر شما با اشعار بی نظیری عجین شده که همواره در نا زندگی می‌کند. این مفارقت را تسلیت نمی‌گویم چون شجریان مدت‌هاست که در مقام حضور متمکن است.

علیرضا قربانی دیگر خواننده موسیقی ایران با شعری خراسانی اینگونه تاثر خود را از درگذشت محمدرضا شجریان به رشته تحریر درآورد:

تو که نازنده بالا دلربایی
تو که بی سرمه چشامون سرمه سایی 
تو که مشکین دو گیسو در قفایی 
به مو گویی که سرگردون چرایی؟
استاد شجریان عزیز
نام شما در همه کوچه و برزن‌های قلب مردم ایران زمین ثبت است.

b_600_600_16777215_00_https___img9.irna.ir_d_r2_2020_10_08_3_157663273.jpg

تو خامُشی که بخواند؟

همچنین صفحه اینستاگرامی منسوب به استاد محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر، استاد دانشگاه و ادیب معاصر نیز در پیام کوتاهی نوشت: تو خامشی که بخواند.

سیدعلی صالحی، شاعر معاصر در سوگ محمدرضا شجریان نیز در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: روان خسرو ما روشن و شادمان و آمرزیده باد.

کاظم موسوی بجنوردی رئیس بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامی در پیامی به مناسبت درگذشت محمدرضا شجریان در صفحه اینستاگرامی این بنیاد نوشت:  خبر ناگوار درگذشت استاد آواز ایران، شادروان محمد رضا شجریان، موجب تالم و تاثر اهالی فرهنگ و دوستداران هنر ایران گردید.
ایشان به‌راستی نماد هنر اصیل و فرهنگ کهن موسیقایی ایران بودند، همچنین نقش ایشان در پیوند عموم مردم با ادبیات این سرزمین به‌ویژه آثار شعرای چون حافظ و سعدی بسیار پررنگ و انکار ناشدنی است. این ضایعه را به خانواده ایشان، جامعه هنری کشور و مردم ایران تسلیت می گویم.

بابک صحرایی ترانه سرای معاصر نوشت: مرگ حریف جاودانگی نیست

علی زندوکیلی خواننده موسیقی پاپ نوشت: او آسمانی شد و به دیار باقی شتافت

مهراب قاسمخانی هنرمند سینما و تلویزیون خطاب به خسرو آواز ایران متن زیر را منتشر کرد: چه اهمیتی دارد خیابانی به نام شما کنند که نام شما تا ابد جاودانه خواهد ماند. نه فقط به خاطر هنرتان که به خاطر شرفتان.
به خاطر اینکه هدفتان ثبت شدن در گوش‌هایمان نبود. هدف شما ماندگاری در قلب ما بود.

 

ایران یتیم شد

طهمورث پورناظری آهنگساز و نوازنده تار پیامی به شرح زیر منتشر کرد: هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

سهراب پورناظری نوازنده کمانچه و تنبور نوشت: ایران یتیم شد

مهیار علیزاده دیگر آهنگساز کشورمان پیام زیر را منتشر کرد: آسمانی شدن اعتبار آواز ایران بر همه مردم ایران زمین تسلیت باد

کیهان کلهر موسیقیدان بین المللی و برنده جایزه جهانی وومکس نوشت: جان از تن آواز رفت

صبا علیزاده نوازنده کمانچه و فرزند حسین علیزاده نوشت: مرغ سحر پر کشید.

b_600_600_16777215_00_https___img9.irna.ir_d_r2_2020_10_08_3_157663275.jpg

اکبر گلپایگانی خواننده پیشکسوت متن زیر را منتشر کرد: با نهایت تاسف و تاثر در گذشت هنرمندی خوب و ارزنده را به همه مردم ایران تسلیت عرض می‌کنم.

پرویز پرستویی بازیگر سینما و تلویزیون اینچنین از غم آسمانی شدن مرغ سحر نوشت:

خسرو آواز ایران
استاد شجریان عزیز
شما فقط یک خواننده بزرگ نبودید
شما یک روظنفکر، فرهیخته و یک انسان والا بودید.
شما جاودانه بودید و جاودانه تر شدید.
یادتان همیشه در دل‌ها خواهد ماند.
کاش این ویروس کرونای لعنتی نبود و مردم عزیز و عاشقانتان حق مطلب را به‌درستی ادا می‌کردند.

محمد رضا شجریان که پس از سال‌ها مبارزه با سرطان امروز پنجشنبه (۱۹ مهر ۹۹) درگذشت؛ حلقه‌ای از زنجیره گرانسنگ استادان موسیقی و آواز اصیل و سنتی بود که نامش در کنار اساتیدی؛ نظیر عبدالله دوامی، اسماعیل مهرتاش و حسین طاهرزاده در تاریخ موسیقی ایران قرار گرفت؛ نامی که تا سال‌ها ظهور جانشینی برای او غیرممکن به نظر می‌رسد.

محمدرضا شجریان (زادهٔ اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد) موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گرمی بود که توسط سایت انجمن آسیا به‌عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی شد. همچنین روزنامهٔ ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید حدود ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم‌هایی چون دلشدگان، ابجد و زمستان، و اجرای بیش از ده‌ها کنسرت داخلی و بین المللی شده است.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار