همزیستی نیوز - مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به رشد دو برابری تعداد مراکز آموزش عالی کشور د ر سالهای 1384 تا 1392 گفت: با توجه به روند کاهشی دانشجویان در سالهای اخیر هم اکنون با بحث بحران صندلی خالی مواجه هستیم.
اصغر مولایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه پیش از انقلاب تنها 170 هزار دانشجو در ایران مشغول تحصیل بودند، گفت: به برکت انقلاب اسلامی و ساخت دانشگاهها و توسعه رشتههای تحصیلی، افراد بسیاری توانستند تحصیلات عالیه داشته باشند.
وی افزود: با توجه به گسترش مراکز آموزش عالی و نیز افزایش رشتهها تعداد دانشجویان کشور در سال 1384 به 2.5 میلیون نفر و در سال 1392 به چهار میلیون و 800 هزار نفر رسید و در حال حاضر با سیر کاهشی تعداد دانشجویان در سالهای اخیر این تعداد به چهار میلیون و 300 هزار نفر رسیده است. این افزایش 20 تا 30 برابری تعداد دانشجویان در دوران پس از انقلاب در حالیست که جمعیت کشور طی این مدت دو برابر شده است و این از برکات انقلاب اسلامی است.
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم با بیان اینکه افزایش دانشجویان و فارغ التحصیلان آموزش عالی در ارتقاء سطح فرهنگ و دانش جامعه موثر است، گفت: آنچه که در کنار آموزش باید به آن توجه داشت، اشتغالزایی برای این فارغ التحصیلان است.
این مسئول با بیان اینکه وزارت علوم به تنهایی متولی بحث اشتغال نیست، گفت: این وزارت تنها در بحث توسعه هدفمند آموزش عالی و تدوین رشتهها و آموزش با توجه به نیاز بازار میتواند سهمی در ایجاد اشتغال داشته باشد.
وی افزود: در همین راستا اجرای طرح آمایش آموزش عالی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و توسط این شورا و نیز رییس جمهور ابلاغ شده را در دستور کار داریم.
مولایی تصریح کرد: در این طرح مناطق مختلف کشور به لحاظ وجود پتانسیلهای منطقه بررسی میشوند تا در نهایت بتوانیم آموزشها را در منطقه به سمتی توسعه دهیم که افراد بیشتری بتوانند جذب بازار کار آن منطقه شوند.
وی افزود: در کنار این برنامه، طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی در معاونت آموزشی وزارت علوم نیز در حال انجام است که در این طرح بحث میزان فارغ التحصیلان رشتههای مختلف استخراج شده، ظرفیت ایجاد شده برای پذیرش دانشجویان و نیز متقاضیان سالانه بر اساس آمار سازمان سنجش بررسی میشود و در نهایت به سمت استفاده از ظرفیتهای خالی و توسعه رشتههای میان رشتهای خواهیم رفت و رشتههایی توسعه داده خواهند شد که ضریب اشتغال بالاتری داشته باشند.
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم تصریح کرد: در کنار این مسئله در برنامه ششم توسعه نیز برای وزارت علوم تکلیفی که قرار داده شده توسعه آموزش مهارتی و بحت توسعه دانشگاههای جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفهای است.
وی افزود: با توجه به اینکه در آینده کشور بیشتر به کاردانها نیاز دارد، بر همین اساس باید به سمت توسعه آموزشهای مهارتی متناسب با نیاز کشور پیش برویم.
در حال تدوین راهکاری برای حل بحران "صندلی خالی" هستیم
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم در ادامه به بحران صندلی خالی در مراکز آموزش عالی کشور اشاره کرد و افزود: طی سالهای گذشته توسعه گسترده آموزش عالی در مناطق مختلف کشور را شاهد بودیم.
وی افزود: این توسعه به حدی بود که در سالهای 1384 تا 1392 تعداد مراکز آموزش عالی کشور دو برابر شد و با توجه به روند کاهشی دانشجویان در سالهای اخیر هم اکنون با بحث بحران صندلی خالی مواجه هستیم.
وی افزود: تعداد صندلیهای خالی در رشتهها و مقاطع و دانشگاههای مختلف متفاوت است و بعضا در برخی مقاطع و رشته ها تا دو برابر تعداد دانشجویان ظرفیت خالی داریم.
مولایی با بیان اینکه آمارها در این زمینه از سراسر کشور در حال جمع آوری است، گفت: باید این آمارها تجزیه و تحلیل شده و براساس آن و برای استفاده از این پتانسیل و ظرفیت، طرحهای کارشناسی داده شود و مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح گرفته شود.
وی با بیان اینکه نگاه وزارت علوم به موسسات آموشی عالی نگاه حمایتی است، گفت: تلاش ما این است با حمایت صورت گرفته از موسسات آموزش عالی، این مراکز دچار معضل اقتصادی نشوند.
مولایی خاطرنشان کرد: این حمایتها تنها مسکن موقت است و درمان قطعی نیست و امیدواریم با اجرای طرح آمایش و نیز طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی بتوان این معضل را برطرف کرده و توسعه رشتهها را هدفمند کرد.
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم در ادامه توجه به نیاز بازار را یکی از مهمترین شاخصها در تدوین رشتههای تحصیلی عنوان کرد و افزود: بحث جدیدی که در این زمینه در حال پیگیری هستیم داشتن توجیه اقتصادی برای تدوین رشته تحصیلی است، به طوریکه باید مشخص شود فارغ التحصیلان آن رشته تحصیلی میتوانند چه پتانسیل و توانایی داشته باشند و قرار است چه مشکلی از مشکلات کشور را رفع کنند و بازار کار آن چگونه خواهد بود.
وی ابراز امیدواری کرد، با اجرایی شدن طرحهای مختلف در زمینه تدوین رشتهها و نیز ساماندهی مراکز آموزش عالی تحول مثبتی در زمینه اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی رخ دهد.
جهاد دانشگاهی کرمانشاه بخوبی چرخه تبدیل ایده به ثروت را ایجاد کرده است
مولایی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن عملکرد جهاد دانشگاهی کرمانشاه، گفت: خوشبختانه جهاد دانشگاهی همواره نهاد صف شکنی بوده و همواره در پی توسعه دانش و تکنولوژی بوده است.
وی افزود: ما سازمان جهاد دانشگاهی را متفاوت از سایر مراکز آموزش عالی میدانیم، زیرا این سازمان دارای عقبه پژوهشی بسیار خوبی است و رسالت اصلی آن بر بستر پژوهش و تولید دانش فنی قرار دارد.
مولایی تصریح کرد: خوشبختانه در جهاد دانشگاهی کرمانشاه نیز با قرارگیری موسسه آموزش عالی در کنار پارک علم و فناوری و نیز مرکز شتاب دهنده، توانسته چرخه خوبی در تبدیل ایده به ثروت ایجاد کند.
وی افزود: دانشجویان موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه وقتی پارک علم و فناوری و نیز مرکز شتاب دهنده را در کنار خود میبینند تشویق شده و انگیزه پیدا میکنند که هدفمند آموزش ببینند و تلاش میکنند در قالب یک فرد ایده پرداز و فردی که صاحب طرح و ایده است، فعالیت کنند.
مولایی تصریح کرد: ایجاد این شرایط در بسیاری دانشگاههای کشور میتواند به کاهش تعداد فارغ التحصیلان بیکار کشور تا حد زیادی کمک کند که در این زمینه جهاد دانشگاهی کرمانشاه به خوبی عمل کرده است.
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم خاطرنشان کرد: قرارگیری موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی کرمانشاه در کنار پارک علم و فناوری و نیز مرکز شتاب دهنده می تواند موجب تربیت دانشجویان و فارغ التحصیلان کارآفرین شود و شکل گیری این چرخه در تمامی مرکز آموزش عالی کشور میتواند کشور را آرام آرام به سمت تربیت دانشجویان کارآفرین سوق دهد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.