همزیستی نیوز - علی مطهری میگوید: شورای نگهبان طبق قانون، نظارتی بر مجلس ندارد، بلكه نظارت او بر انتخابات است، منتها مواردی را از رفتار و گفتار نمایندگان برای انتخابات بعدی نگهداری میكند و در این زمینه اطلاعات یكی از نهادهای نظامی هم او را یاری میكند.
روزنامه «اعتماد» مینویسد: زمانی كه اصولگرایان نام «علی مطهری» فرزند ایدئولوگ و تئوریسین شهید انقلاب را در فهرست انتخاباتی خود برای مجلس هشتم میگنجاندند شاید كسی تصور نمیكرد كه كمتر از یك دهه بعد علی مطهری به یك جریان سیاسی در كشور تبدیل شود؛ جریانی كه شاید در روزهای سخت بخشی از بدنه سیاسی جامعه توانست صدای متفاوتی را در جامعه نمایندگی كند و اقبال طیفی از جامعه از اصولگرایان میانه رو تا اصلاحطلبان را به سمت خود جلب كند.
اگرچه مخالفان علی مطهری از اصولگرایان تندرو تا اپوزیسیون او را فردی سوءاستفادهگر از جایگاه خانوادگیاش یا سوپاپ اطمینانی برای نظام میخوانند اما او میگوید كه حملهها و توهینها به وی در طول این سالها هیچ تاثیری بر او نداشته است و او به جای آنكه اپوزیسیون شود، میخواهد انقلاب را به مسیر اصلی برگرداند چرا كه معتقد است عدهای نااهل با ندانمكاری و گاه از روی هوای نفس انقلاب را به انحراف میكشانند و هر روز دایره انقلابیون را محدودتر میكنند و آزادی بیان و حقوق شهروندی را به بهانه حفظ نظام مخدوش كردهاند.
ایفای نقش در استیضاح علی كردان، وزیر كشور دولت نهم، طرح سؤال از رئیسجمهور در مجلس و استعفا از سمت نمایندگی مجلس در كنار اظهارات خاص یا ویژه در فضای خاص سیاسی كشور بعد از انتخابات سال ٨٨ و حصر و همچنین نگارش نامه به مسئولان سیاسی، قضایی، امنیتی و مذهبی مهمترین مسائلی بود كه نام علی مطهری را بر سر زبانها انداخت. البته برخی اقدامات و اظهارات علی مطهری هم برای او بیهزینه نبوده است، همچنانكه كار گذاشتن شنود در دفتر كار وی، اعلام جرم دادستانی علیه او، ردصلاحیت بدوی در انتخابات مجلس و حمله به او در شیراز و لغو سخنرانیاش در مشهد از این جمله است.
او پس از ورود به مجلس دهم از لیست امید در حوزه انتخابیه تهران، به عنوان نایب رئیس دوم مجلس انتخاب شد و حالا در گفتوگوی اختصاصی خود با روزنامه اعتماد از «راز مطهری بودن و مطهری ماندن» میگوید.
مشروح گفتوگوی روزنامه اعتماد با علی مطهری را در زیر میخوانید:
علی مطهری كنشگر ممتاز این روزهای جمهوری اسلامی است و به نوعی به نقطه امید بسیاری بدل شده است. سوال این است علی مطهری، استاد دانشكده الهیات و فرزند شهید مطهری چگونه از نیمههای دهههای ٨٠ و ٩٠ به علی مطهری به عنوان سیاستمدار طراز اول تبدیل شد؟
این سوال را مردم و شما خبرنگاران به عنوان ناظران تحولات اجتماعی و سیاسی باید جواب بدهید. من اگر جواب بدهم ممكن است مستلزم تعریف از خود شود كه دستاویزی برای مخالفان خواهد شد. ولی پاسخ اجمالی به سؤال شما این است كه مبارزه با بیعدالتیها و دفاع از حقوق مردم اگر توام با صداقت باشد دلها را به سوی خود جلب میكند. چنین افرادی در واقع با فطرت و وجدان مردم سر وكار دارند و به همین جهت از میان مخالفان هم سربازگیری میكنند.
بسیاری افراد از علی مطهری برای این كنشگری ممتاز رنجیده و آشفتهاند. چگونه هنوز سكوت نكردهاید؟
اگر كسی به راه خود ایمان داشته باشد خسته نمیشود. ملاصدرا میگوید اگر نفس به انجام كاری ایمان داشته و مصمم باشد، هر مقدار سخت باشد، بدن با او همراهی میكند. شهید مطهری میگوید مصلح واقعی كسی است كه در مقابل توهینهایی كه به شخص او میشود كرخت و بیحس است اما در مقابل تضییع حقوق مردم حساس است. در طول این سالها حملهها و توهینهای زیادی به من شد ولی هیچ تاثیری بر من نداشته است. حملهكنندگان را دوست انقلاب میدانم اما دوست نادان.
چطور با این همه نقد و اعتراض صریح، تبدیل به اپوزیسیون نشده و از مدار نظام خارج نمیشوید؟ از سوی دیگر، آیا فكر میكنید فرزند شهید مطهری بودن یا نمایندگی مجلس، مصونیتی برای شما به همراه داشته است؟
مدعی اصلی انقلاب امثال من هستند و معتقدم عدهای نااهل آمدهاند و با ندانمكاری و گاه از روی هوای نفس دارند انقلاب را به انحراف میكشانند و هر روز دایره انقلابیون را محدودتر میكنند، برخی آرمانهای انقلاب اسلامی مثل آزادی بیان و حقوق شهروندی را به بهانه حفظ نظام مخدوش كردهاند. ما به جای آنكه اپوزیسیون شویم، انقلاب را به مسیر اصلی برمیگردانیم. دلیلی برای برخورد با من وجود ندارد چون حرفهای من منطبق بر قانون و از روی نصح و خیرخواهی است. عدم برخورد به دلیل فرزند شهید مطهری بودن یا مصونیت نمایندگی نیست. شما دیدید كه با آقای صادقی، نماینده شجاع تهران چه برخورد بدی كردند. اصلا قوه قضاییه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را قبول ندارد.
با افراطیها و رادیكالها چگونه باید مواجه شد؟ یك مصلح و كسی كه دغدغه اصلاح دارد، با هوچیگرها و رادیكالها چگونه باید مواجه شود؟
باید به اینها آگاهی بخشید. برخی از اینها را شستوشوی مغزی دادهاند و از نظر روحی و بسته بودن فكر شبیه اعضای مثلا گروه فرقان یا گروههای تكفیری امروز شدهاند. از عواطف مذهبی اینها در راه هدفهای خود استفاده میكنند و مخصوصا قوه تفكر و تجزیه و تحلیل آنها را رشد نمیدهند. به جای آنكه افكار و آثار شهید مطهری را در میان آنها رواج بدهند كه موجب تقویت قوه تفكر آنها میشود یك سلسله افكار قشری را به آنها تعلیم میدهند تا در موقع لزوم از این افراد به عنوان ابزار استفاده كنند. این امر با وجود تاكیدهای زیاد امام (ره) و مقام رهبری بر ترویج آثار استاد مطهری است. در عین حال وقتی با همین افراد به صورت منطقی و با استدلال مواجه میشویم نرم و ملایم میشوند چون فطرت و وجدانشان زنده است. من تجربه زیادی در این زمینه دارم. در جلساتی شركت كردهام كه ابتدا برخی حضار با كینه بسیار بودهاند و در پایان جذب شده و روبوسی كردهاند.
نظارت شورای نگهبان بر مجلس چقدر قانونی است؟ چگونه باید از شأن و جایگاه قوه مقننه دفاع كرد؟ چرا سازوكار نظارت بر نمایندگان اینقدر مبهم است؟
شورای نگهبان طبق قانون، نظارتی بر مجلس ندارد، بلكه نظارت او بر انتخابات است، منتها مواردی را از رفتار و گفتار نمایندگان برای انتخابات بعدی نگهداری میكند و در این زمینه اطلاعات یكی از نهادهای نظامی هم او را یاری میكند. مجلس براساس قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، خودش بر خودش نظارت دارد.
آیا به عقیده شما، جایگاه مجلس در وضعیت فعلی افول كرده است؟ چرا به زعم برخی افراد، با مجلس قدرتمندی مواجه نیستیم؟
این مجلس بهتر از مجلس قبل است. افرادی كه به مسائل كلان و ملی اهمیت بدهند، بیشتر هستند. هنوز این مجلس خودش را نشان نداده و زود است كه قضاوت كنیم.
در انتخابات مجلس در لیست امید بودید. در مجلس چقدر با فراكسیون امید همراهی میكنید؟ این فراكسیون چه ایرادها و چه نقاط قوتی دارد؟ چقدر به مجلس فعلی و نمایندگان امید امیدوارید؟
من در برخی جلساتشان شركت میكنم. در مجموع فراكسیون امید موفق بوده و در مواردی مثل رایاعتماد به وزرا و انتخاب نمایندگان مجلس در هیات نظارت بر انتخابات شوراها یا انتخاب نمایندگان مجلس در كمیسیون ماده ١٠ احزاب توفیقاتی به دست آورده است.
میگویند مطهری آزادیخواه چرا اینقدر با پوشش زنان مشكل دارد؟ پاسخ شما چیست؟
آزادی تفكر و آزادی بیان تلازمی با آزادیهای فردی ندارد، یعنی اگر كسی قایل به آزادی بیان است لزوما معتقد به آزادی در امور مربوط به عفاف نیست. استعدادهای انسانی انسان مثل قوه تفكر باید آزاد باشد و شكوفا شود اما استعدادهای حیوانی انسان مثل غریزه جنسی باید تحت حكومت عقل و اراده انسان باشد. ما نباید بیماری برهنگی و عریانی را - كه در دنیای غرب شیوع پیدا كرده و زیانهای آن را هم میبینند بهطوری كه خانواده در برخی جوامع غربی معنی خود را از دست داده است - در كشور خودمان رواج بدهیم. غربیها مسائل مربوط به عفاف و روابط زن و مرد را كوچك میشمارند و چوب آن را هم خوردهاند ولی قرآن كریم این مسائل را مهم میداند. سوره نور كه درباره مسائل مربوط به عفاف است با این آیه شروع میشود: «سورة انزلناها و فرضناها» یعنی سورهای است كه ما نازل كردیم و آن را واجب كردیم. تز اسلام این است كه هرگونه التذاذ جنسی باید منحصر در كادر خانواده باشد و جامعه محیط كار و فعالیت باشد. البته ما قایل به سختگیری نیستیم، فقط فلسفه حجاب باید تامین شود و آن این است كه زن و مرد نباید به صورت محرك در جامعه ظاهر شوند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.