b_300_300_16777215_00_images_992_rafiee.jpg

همزیستی نیوز - رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان از پول مردم در حساب‌های شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی است؛ مردم سرگردان مانده‌اند و نمی‌توانند پولشان را پس بگیرند.

به گزارش ایسنا، حرمت‌الله رفیعی حدود یک هفته پیش در نامه‌ای خطاب به تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی هشدار داد اگر بدهی سفرهای کنسل‌شده را تسویه نکنند از آن‌ها شکایت خواهد کرد. او پیش از تعطیلات نوروز،  زمانی که وزراتخانه‌های راه و گردشگری در بخشنامه‌هایی از شرکت‌های هواپیمایی و تاسیسات گردشگری، از جمله هتل‌ها خواستند پول سفر و پروازهای کنسل‌شده مردم را بدون کسر جریمه مسترد کنند، نامه‌ای به رییس قوه قضاییه نوشت و نسبت به کم‌کاری هتل‌ها و ایرلاین‌ها و فشار نهادهای نظارتی که فقط به آژانس‌های مسافرتی وارد شده است، معترض شد و ورود دستگاه قضا به این جریان، پیش از حاد شدن مشکل را ضروری دانست. پس از گذشت نزدیک به دو ماه از آن زمان، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی همچنان می‌گوید که شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها نسبت به استرداد پول مردم اقدام نکرده‌اند.

بسیاری از مسافران که با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها و لغو پروازها ناچار به کنسلی سفر شدند همچنان بین آژانس‌های مسافرتی، ایرلاین‌ها و هتل‌ها سرگردان و بلاتکلیف مانده‌اند؛ آژانس‌هایی  که می‌گویند هنوز ایرلاین و یا هتلی پولی را برنگردانده که با مشتری تسویه کنند و ایرلاین‌ها و هتل‌هایی که خود را در آستانه ورشکستگی می‌بینند و به این بهانه، استرداد پول مردم را به تعویق می‌اندازند.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ که تا یک هفته پیش رقم بدهی شرکت‌های هواپیمایی به آژانس‌های مسافرتی و مردم را بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود، اینک در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: بررسی‌های میدانی و گزارش‌های تازه نشان می‌دهد رقم بدهی ایرلاین‌ها (داخلی و خارجی) به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است و مبلغی هم در اختیار هتل‌های داخلی و خارجی قرار دارد.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با بیان این‌که پول مردم چند ماه است در حساب‌های ایرلاین‌ها مانده؛  رقم‌های سنگینی که با آن کاسبی می‌کنند، افزود: چه کسی باید به این ماجرا وارد شود؟ مردم به امیدی منتظر سفر بودند، حالا به دلیل این‌که بیماری آمده و جبر بوده نتوانستند سفر بروند و باید پولشان مسترد شود.

او تاخیر ایرلاین‌ها و هتل‌ها در استرداد وجوه مردم را عامل تشدید بی‌اعتمادی به آژانس‌های مسافرتی دانست و یادآور شد: مردم پولشان را به آژانس‌های هواپیمایی و مسافرتی پرداخت کرده‌اند و آن‌ها را می‌شناسند ولی واقعیت این است که آژانس‌ها فروشنده محصولات دیگران هستند و پول مردم را مستقیم در اختیار ایرلاین‌ها و هتل‌ها قرار می‌دهند.

وی افزود: مردم نمی‌توانند پولشان را مسترد کنند، دفاتر خدمات مسافرتی هم این‌قدر توان ندارند که ایرلاین‌ها و هتل‌ها را مجاب به این کار کنند.

رفیعی گفت: به کرات از مسؤولان به ویژه دستگاه‌های نظارتی درخواست کردم و مکاتباتی را با دوائر قضایی انجام دادم و به رییس قوه قضاییه و معاونت پیشگیری این قوه نامه نوشتم که باید وارد شوند، چون ظاهرا پیگیری این موضوع از حوزه اختیارات وزارتخانه‌های مربوطه (راه و گردشگری) خارج است و بخشنامه‌هایی که صادر می‌کنند بدون اثر است و خاصیتی ندارد.

او در پاسخ به این سوال که به لحاظ حقوقی آژانس مسافرتی مسؤولیتی در بازگرداندن این پول‌ها و پیگیری موضوع ندارد، گفت: این موضوع از توان آژانس‌ها خارج است. به ایرلاین‌ها نامه فرستادم و حتی تهدید به شکایت کردم، به وزارتخانه‌های مربوطه (راه و گردشگری) نامه نوشتم و مکتوب از قوه قضاییه استدعا کردم وارد موضوع شوند.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیشخوان

آخرین اخبار